MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1452. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

a népesség egy része személyi-, családi- és lakásviszonyainak

1996. évi összeírásáról

Elõadó: dr. Vastagh Pál

Budapest, 1995. szeptember hó.

Törvényjavaslat

a népesség egy része személyi-, családi- és lakásviszonyainak

1996. évi összeírásáról

Az Országgyûlés a statisztikáról szóló 1993. évi XLVI. törvény 6. § c)

pontjában foglaltak alapján a következõ törvényt alkotja:

1. §

A Magyar Köztársaság területén, az 1996. március 31. és 1996. április 1. napja

közötti éjféli állapot alapulvételével - 1996. április 1-je és 1996. április

21-e közötti idõszakban - a népesség egy része személyi-, családi-, és

lakásviszonyairól összeírást (a továbbiakban: mikrocenzus) kell tartani a

személyes adatok védelmérõl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló 1992.

évi LXIII. törvény és a statisztikáról szóló 1993. évi XLVI. törvény

rendelkezéseinek figyelembevételével.

2. §

(1) A mikrocenzus a magyar állampolgárokra, a bevándorlási, tartózkodási

engedéllyel rendelkezõ, illetõleg a menekültként elismert külföldi

állampolgárokra terjed ki.

(2) A mikrocenzus a Magyar Köztársaság területén lévõ - matematikai

módszerrel kiválasztott - lakások két százalékát és az azokban lakó

személyeket érinti, beleértve az intézeti háztartásokat (munkásszállás,

diákotthon, stb.) és az ott tartózkodókat is.

3. §

A mikrocenzus az alábbi témakörökre terjed ki:

Név, nem, születési hely, -idõpont, lakcímek, családi állapottal összefüggõ

adatok, családi állás, gyermekek száma, iskolai végzettség, gazdasági

aktivitás (a megélhetés forrása), foglalkozási, munkahelyi, munkavállalási

adatok, valamint a lakásra vonatkozó adatok.

- 2 -

4. §

(1) A mikrocenzus végrehajtása a Központi Statisztikai Hivatal feladata.

(2) A 2. § (1) bekezdésében meghatározott adatszolgáltatók kötelesek a

mikrocenzus körébe tartozó adatokat a valóságnak megfelelõen, az 1. §-ban

meghatározott határidõben megadni.

(3) A mikrocenzus során gyûjtött adatok - a (4) bekezdésben foglaltak

figyelembevételével - kizárólag statisztikai célra használhatók.

(4) A mikrocenzus során gyûjtött adatok hordozói maradandó értékû iratnak

minõsülnek, melyek õrzésérõl a statisztikai feldolgozás befejezését követõen

a Központi Statisztikai Hivatal Levéltára mint állami szaklevéltár

gondoskodik. Az ilyen módon létrejött levéltári anyag kutatásához - a

köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelmérõl szóló

1995. évi LXVI. törvény 24. §-ának (1) bekezdésében meghatározott védelmi

idõk lejártáig - engedély csak az érintettnek adható, illetõleg azt

statisztikai feldolgozás céljára kizárólag a Központi Statisztikai Hivatal

használhatja.

5. §

Ez a törvény 1996. március 1-jén lép hatályba.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az 1990. évi népszámlálás eredményei még csak a kezdetét jelezhették a

politikai és gazdasági élet azon változásainak, amelyek a korábbiaktól

gyökeresen eltérõ irányú és intenzitású folyamatokhoz vezettek. Az azóta

eltelt idõszakra visszatekintve bizonyosra vehetõ, hogy a magyar társadalom

átalakulása több lényeges összetevõt tekintve mélységében, méreteiben

meghaladta az elõzõ évtizedek során regisztrált változásokat. Az 1970-es és

részben még az 1980-as években két népszámlálás között a korábbi trend

extrapolációja alapján több-kevesebb bizonyossággal következtetni lehetett a

tényleges tendenciákra. Az 1990. utáni periódusban viszont az addigi

irányzatok annyira módosultak, hogy minden ilyen számítás gyakorlatilag

értelmét vesztette.

A privatizáció, a tulajdonviszonyok radikális átalakulása, a gazdasági

szervezetek átstruktúrálódása messzemenõ hatást gyakorol a népesség

társadalmi, foglalkozási összetételére is. A gazdasági aktivitás tekintetében

döntõ tényezõ, hogy a negyven év után 1990-ben elõször megfigyelt

munkanélküliség azóta a többszörösére emelkedett, és újabban egyre nagyobb

gondot okoz, hogy az állást keresõk jelentõs része huzamosabb idõ után sem tud

elhelyezkedni. Ezenkívül megfigyelhetõ egyes rétegek kivonulása a

munkaerõpiacról, a gazdálkodó szervezetek leépülése, felszámolása, ami egyes

területeken válságövezetek kialakulását idézte elõ.

A fenti folyamatok a személyi és családi-háztartási adatokban egyaránt

kifejezésre jutnak. A lakásállomány - az építkezések miatt - 1990 óta kevéssé

gyarapodott, de döntõen megváltozott a lakások tulajdonviszony szerinti

struktúrája, valamint infrastrukturális ellátottsága.

Az adatok iránti legfõbb igények egy 2 százalékos mintán alapuló

mikrocenzus végrehajtásával teljesíthetõk, amely országosan és megyei szinten

kielégítõ pontosságú képet ad az utóbbi évek során végbement társadalmi-

foglalkozási átalakulás fõbb folyamatairól.

Mindezeket figyelembe véve, az ENSZ statisztikai szervezete ajánlásának

megfelelõen kerül sor az 1996. évi 2 százalékos mikrocenzus végrehajtására.

- 2 -

RÉSZLETES INDOKOLÁS

(Az 1. §-hoz)

Az adatfelvétel az 1996. március 31. és az 1996. április 1. napja közötti

éjféli állapot figyelembevételével történik. Az összeírást a Központi

Statisztikai Hivatal az általa kiválasztott lakcímeken 1996. április 1. és

1996. április 21. között hajtja végre.

(A 2. §-hoz)

A mikrocenzus a népesség és a lakásállomány 2 százalékára terjed ki. A

mikrocenzus mintája az emberi tartózkodásra alkalmas lakóegységekbõl (lakások,

lakott egyéb lakóegységek, intézeti háztartások) vett arányos minta. Az

összeírás körébe a kiválasztott lakóegységek, valamint azok a személyek

tartoznak, akiknek a kiválasztott lakóegység a lakóhelyük vagy a tartózkodási

helyük. Ennek megfelelõen összeírásra kerülnek a kiválasztott lakóegységekben

élõk közül a magyar állampolgárok, valamint a bevándorlási, tartózkodási

engedéllyel rendelkezõ, illetõleg menekültként elismert külföldi állampolgárok

adatai.

A mikrocenzus mintájához tartozó lakóegység és ezzel az azokban élõ személyek

matematikai statisztikai módszerrel, az ún. többlépcsõs, rétegzett mintavétel

szabályai szerint kerülnek kiválasztásra. Ez a módszer biztosítja azt, hogy

bármely személy azonos eséllyel legyen a mikrocenzus adatszolgáltatója.

Az intézeti háztartásban élõk körében alapvetõ és lényeges változás 1990-hez,

a legutóbbi népszámláláshoz képest, hogy a lakóhelyüktõl távol munkát vállaló

aktív keresõk második lakóhelyét jelentõ munkásszállások megszûntek, az

épületeket egyéb célokra - szálloda, kollégium, stb. - hasznosították. Ennek

megfelelõen változott az intézeti lakók demográfiai és foglalkozási

összetétele is. Az intézeti háztartások különbözõ típusainak statisztikai

reprezentációját a típus szerinti kiválasztás biztosítja, az ott élõkét pedig

a személyenként azonos valószínûséggel végrehajtott kiválasztás.

(A 3. §-hoz)

A mikrocenzus tematikája az ENSZ 1990-es európai népszámlálási alapprogramjára

épül, ugyanakkor igazodik a több mint százéves múltra visszatekintõ magyar

népszámlálások hagyományos felvételi programjához, illetve a mai kor követel-

ményeihez, a társadalmi és a tudományos élet elvárásaihoz.

- 3 -

Az adatgyûjtés a személyek vonatkozásában kiterjed a családi és utónév,

valamint a családi állás felvételére. Ezeknek az információknak a segítségével

lehet megállapítani a társadalom legkisebb közösségeinek, a háztartásoknak, a

családoknak az összetételét és a többi személyi és lakásinformációval

kombinálva értékelni e közösségek életkörülményeit. A nem és a születési idõ

alapvetõ demográfiai ismérv. A népesség önkéntes vagy kényszerû mozgására, a

belsõ és a nemzetközi migrációra a születési hely, az 1990. évi és a jelenlegi

lakóhely, valamint a tartózkodási hely (ez utóbbi két lakcímet nevezték egykor

állandó és ideiglenes lakásnak) segítségével lehet következtetni.

A lakcím és a tartózkodási hely felvétele egyébként azért is szükséges, hogy a

korábbi népszámlálásokkal való összehasonlításhoz, illetve a nemzetközi

adatszolgáltatásokhoz, az adatok más országokkal történõ összehasonlításához a

népességet különbözõ népességkategóriákba lehessen rendezni. A magyar

népszámlálások 1960-ig a jelenlevõ népességgel számoltak, az azt követõ két

népszámlálás a jelenlevõ, az állandó, és a lakónépesség szerinti

népességcsoportosítást egyaránt lehetõvé tette. Napjainkban a jelenlevõ

népesség mind a nemzetközi gyakorlatban, mind a hazai felhasználásban

elvesztette jelentõségét. Az utóbbi népszámlálások és az 1996. évi mikrocenzus

is a lakónépesség adatainak megmutatását tûzte és tûzi ki célul (ez a

népességkategória áll legközelebb a nemzetközileg használt és ajánlott

népességcsoportosításhoz), lehetõséget biztosítva az állandó népesség szerinti

feldolgozásra. Olyan ismérvek vonatkozásában, ahol lényeges különbség várható

az állandó és a lakónépesség szerinti feldolgozás között (például a

háztartások, családok összetételében), ténylegesen meg is történik az adatok

állandó népesség szerinti feldolgozása és közzététele. Lakónépességbe azok a

személyek tartoznak, akiknek az adott területen van a bejelentett lakóhelyük

és máshol nincs tartózkodási helyük, továbbá azok, akiknek az adott

településen bejelentett tartózkodási helyük van. Az állandó népesség a

településen bejelentett lakóhellyel rendelkezõkbõl áll, függetlenül attól,

hogy máshol van-e bejelentett tartózkodási helyük. E népességcsoportosítások

segítségével biztosítható, hogy a bejelentésen alapuló esetleges kétszeri

összeírás ellenére mindenki csak egyszer kerüljön megszámolásra az adott

település, megye vagy az egész ország népességszámának megállapításakor.

A termékenységi adatok (az élveszületett gyermekek száma) a többi demográfiai

ismérvvel együttesen értékelve támpontot adhatnak a jelenlegi súlyos

népességfogyás okainak feltárásához. E téma vizsgálatát segítik a családi

állapotra vonatkozó kérdések.

- 4 -

Magyarországon még ma is jellemzõen házasságban fogannak és születnek meg a

gyermekek, az élettársi kapcsolatban élõk termékenysége, de különösen az adott

kapcsolatból született gyermekek mutatószáma alatta marad a házasok

mutatóinak.

Napjainkban a társadalom átstruktúrálódása, a társadalmi rétegek közötti

távolság növekedése, a foglalkoztatási problémák, a képzés, átképzés,

továbbképzés kérdéseit is fókuszba állítják. A fiatalok körében mind a

magasabb képzettséget szerzõk aránya, mind a leszakadók, a koruknak

megfelelõnél alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezõk aránya növekszik.

Ez az egyes társadalmi rétegek közötti különbség növekedését okozhatja, mind

anyagi, mind kulturális vonatkozásban. A felnõttek körében az esti, levelezõ

tagozatos képzésben résztvevõk aránya csökken ugyan, de a munkahelyszerzéssel

vagy a munkahely megtartásával összefüggõ képzést, átképzést, oktatást

választók aránya fokozatosan emelkedik. E rétegek helyzetének vizsgálatát

segíti elõ az a kérdéscsoport, amely az iskolába járást, oktatásban való

részvételt tudakolja. Az iskolázottság szintén alapvetõ demográfiai ismérv.

Kérdezése nemcsak az ENSZ ajánlásában szerepel, hanem a magyar

népszámlálásoknak is hagyományos kérdése.

A népesség gazdasági aktivitásának megállapítása az 1990-ig végrehajtott

népszámlálási felvételek során egyszerû rákérdezéssel történt. Az élet

változása, az európai gyakorlathoz való igazodás szükségessé teszi a kérdés

árnyaltabb megközelítését. A mikrocenzus során az összeírt személy több

választ is megjelölhet arra a kérdésre, hogy mibõl biztosítja a megélhetését.

Az 1994-ben végrehajtott, önkéntes adatszolgáltatáson alapuló próbafelvétel

igazolta e felvételi módszer helyességét és használhatóságát: segítségével

mind a korábbi hazai gyakorlatnak megfelelõ gazdasági aktivitási kategóriák,

mind a nemzetközi összehasonlításhoz szükséges adatok összeállíthatók.

A munkáltatói szféra átalakulása, a munkavállalói korban lévõ népesség és a

gazdaságilag aktívak munkáltatói, munkahelyi adataiban is mérhetõ. A kérdések

nemcsak a munkáltatók gazdasági ág szerinti megoszlását tudakolják, hanem

választ keresnek arra is, hogy milyen hatással van a foglalkoztatásra a

munkáltatói szféra privatizációja, a külföldi tõke jelenléte, a

multinacionális szervezetek megjelenése, új munkáltatói szervezeti formák

kialakulása. A munkahely településének kérdezésével a munkavégzéssel

összefüggõ népességmozgások, napi és idõszaki ingázások aránya és változása

mérhetõ.

A jelenleg nem dolgozó, de munkavállalói korban lévõk esetében a mikrocenzus

megkísérel képet alkotni arról, hogy mennyi ideje keresnek munkát, milyen

társadalmi, szociális támogatásban részesülnek, milyen esélyeket látnak az

elhelyezkedésükre.

- 5 -

A lakások esetében döntõen a tulajdonviszonyok, illetve a lakások

felszereltsége változott meg, a lakások száma a korábbi évtizedekhez képest

lényegesen kevésbé növekedett. Az elmúlt évek infrastrukturális beruházásai a

lakások víz- és gázellátását javította jelentõsen. A vízellátás esetében a

hálózati vízellátásba bekapcsolódó lakások számának növekedésével az

egészséges ivóvízzel és a folyó melegvízzel ellátott lakásokban élõk száma

emelkedett, a gázellátás terén viszont inkább az ellátottsági szint változott

meg. A vezetékes gázt használók aránya növekedett, ami együtt járt a korábban

PB gázpalackot használó háztartások aránycsökkenésével. Tovább csökkentette a

gázpalackot használók arányát a tartályos gázt választók növekvõ száma is.

A vezetékes vízhálózat növekedése sajnos nem járt együtt a csatornahálózat

kiépítésével, illetve a szennyvízelvezetés egyéb környezetkímélõ megoldásainak

elterjedésével. A lakossági, háztartási szemét elhelyezése, kezelése szintén

napjaink súlyos problémája. A mikrocenzus ezekre a kérdésekre is rá kíván

világítani.

A lakások telefonnal való ellátottsága újabb szolgáltató szervezetek

bekapcsolódásával örvendetesen emelkedik. A telefonnal való ellátottság

kérdezése nemcsak az ilyen lakások arányának növekedését mutatja be, hanem azt

is, hogy milyen társadalmi rétegek jutottak hozzá e szolgáltatáshoz.

(A 4. §-hoz)

A mikrocenzus megszervezése, az adatgyûjtés szakmai irányítása, az adatok

feldolgozása és közzététele + összhangban a statisztikáról szóló 1993. évi

XLVI. törvény 6. § c) pontjával + a Központi Statisztikai Hivatal feladatai

közé tartozik. A mikrocenzus körébe tartozó adatgyûjtés végrehajtásáról a

Központi Statisztikai Hivatal fõvárosi és megyei igazgatóságai gondoskodnak. A

helyszíni adatfelvételt a felvételi tudnivalókról kiképzett számlálóbiztosok

végzik el, akik e tevékenységük ellátása során, a büntetõ jogszabályok

értelmében, hivatalos személynek minõsülnek.

A kiválasztott lakóegységekben élõ, az összeírás körébe tartozó személyek

kötelesek a mikrocenzus témakörébe tartozó adatokat a valóságnak megfelelõen,

az elõírt módon és határidõben megadni. A mikrocenzus összeírása során

gyûjtött adatok statisztikai célra használhatók fel.

- 6 -

A mikrocenzusból származó információk - összevetve az 1990. évi népszámlálás

adataival - a társadalmi, gazdasági átalakulás folyamatát mutatják be a

demográfia tudományának szemszögébõl, ugyanakkor beszámolnak az elõzõ és a

következõ, az ezredfordulóhoz kapcsolódó népszámlálás közötti eredményekrõl.

A mikrocenzusból származó adatok az adatszolgáltatók és a szakemberek számára

maradandó értéket képviselnek és bizonyos idõn (halált követõ 30 év, vagy

születéstõl számított 90 év, illetõleg az anyag keletkezésétõl számított 60

év) túl a kutatók részére hozzáférhetõvé válnak. A személyiségi jogvédelem és

a statisztikai cél tisztasága érdekében azonban ezen idõn belül hozzáférési

engedély csak az érdekelteknek a saját adataikhoz adható, valamint újabb

statisztikai elemzések céljára az anyagot kizárólag a Központi Statisztikai

Hivatal használhatja.

Eleje Honlap