T/1490..

1995. évi .............törvény

a hirdetési adóról

I. Fejezet

Általános rendelkezések

Alapelvek

1. §. (1) E törvény célja a hirdetési adózás rendjének meghatározása annak

érdekében, hogy megakadályozza a hirdetési piac monopolizálását,

elõsegítse a már kialakult monopolhelyzetek megszüntetését és

egyidejûleg megteremtse az esélyegyenlõség feltételeit.

(2) Az adózó és az adóhatóság e törvénynek és az ahhoz kapcsolódó

végrehajtási rendeletnek megfelelõen gyakorolhatja jogait és teljesíti

kötelezettségeit.

(3) A hirdetési tevékenység végzésére irányuló szerzõdéseket - adójogi

szempontból - a nyilatkozati elv alapján kell értelmezni.

A törvény hatálya

2. §. (1) A törvény hatálya kiterjed a Magyar Köztársaság területén

székhellyel, telephellyel rendelkezõ, vagy egyébként hirdetési

tevékenységet folytató személyekre, egyéni és társas vállalkozásokra.

(2) E törvény kiterjed:

a) minden országos és helyi terjesztésû politikai, közéleti és

kulturális hetilap és napilap kiadójára,

b) valamint minden országos és helyi rádiós, televíziós csatorna

adójára, /továbbiakban: hirdetõk/

amennyiben hirdetési bevételeik a tárgyévet megelõzõ évben az e törvényben

meghatározott mértéket meghaladják.

3. §. E törvénytõl eltérni csak törvénnyel kihirdetett nemzetközi szerzõdés

(egyezmény) vagy viszonosság alapján lehet.

II. Fejezet

Az adó mértéke

4. §. Az adózó (hirdetõ) által fizetendõ adó mértéke, a következõ:

a) ha az elõzõ évi hirdetési árbevétel 200 millió forintot meghaladó

mértékû, az adó mértéke a tárgyévi hirdetési árbevétel 20 %-a,

b) ha az elõzõ évi hirdetési árbevétel 300 millió forintot meghaladó

mértékû, az adó mértéke a tárgyévi hirdetési árbevétel 30 %-a,

c) ha az elõzõ évi hirdetési árbevétel 400 millió forintot meghaladó

mértékû, az adó mértéke a tárgyévi hirdetési árbevétel 40 %-a,

d) ha az elõzõ évi hirdetési árbevétel 500 millió forintot meghaladó

mértékû, az adó mértéke a tárgyévi hirdetési árbevétel 50 %-a,

III. Fejezet

Személyi és tárgyi adómentesség tilalma

5. §. A hirdetési adó fizetésének kötelezettsége alól, sem tárgyi, sem

személyi adómentesség nem adható, kivéve a 3. §-ban meghatározott

tényállást.

IV. Fejezet

A hirdetési adó felhasználása

6. §. (1) A heti és napilapok kiadóitól befolyt adó összege - az adóalanyok

szerint elkülönítve - az Esélykiegyenlítési Sajtóalapba utalandó.

(2) A rádió és televízió adóktól befolyt adó összege a Rádió és Televízió

Alapba utalandó.

7. §. (1) Az Esélykiegyenlítési Sajtóalap, valamint a Rádió és Televízió Alap

szabályait az 1995. évi .........törvény tartalmazza.

(2) Az Alapokba felhalmozott összeg csak az (1) bekezdésben hivatkozott

törvény rendelkezéseiben meghatározott célokra fordítható.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

8. §. Ez a törvény 1996. január 1-én lép hatályba.

9. §. Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter, hogy e törvény végrehajtására

vonatkozóan a 8. §-ban meghatározott idõpontig, rendeletet tegyen közzé.

10. §. A hirdetési adóra egyebekben az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI.

törvény rendelkezései alkalmazandók.

Indokolás

a hirdetési adóról szóló törvényhez

Általános indokolás

A jelenlegi gazdasági helyzet egyik jellemzõje az, hogy a különbözõ

pénzintézetek és azok a nagyvállalatok, amelyek ezektõl jelentõs hiteleket

vesznek fel, egységes politikai-gazdasági érdekcsoportokat képeznek és a

legkülönbözõbb területeken monopolhelyzetet teremtenek. Ezek közül az egyik

legjelentõsebb az az érdekcsoport, amely a sajtó és médiák hirdetési

tevékenységét monopolizálta olyképpen, hogy ki, illetõleg háttérbe szorított a

hirdetés piacon a velük, fõként politikai okok miatt szemben állókat. Ez a

helyzet az írott sajtó politikai egyoldalúságának kialakítását eredményezte,

amely szemben áll a véleménykifejtés szabadságának alkotmányban rögzített

jogával.

Arra figyelemmel, hogy a demokrácia egyik legfontosabb elõfeltétele a

kiegyensúlyozott, politikailag független sajtó és tömegkommunikáció, a törvény

meg kívánja szûntetni a különbözõ gazdasági-politikai érdekcsoportok hirdetési

monopóliumát és valamennyi piaci szereplõ számára esélyegyenlõséget teremt.

A törvény célkitûzése megvalósításának eszköze a progresszív alapon

megállapított hirdetési adó, amely alapokba kerül és csak a külön törvényben

meghatározott célra fordítható.

Részletes indokolás

I. Fejezet

Általános rendelkezések

Alapelvek

Az 1.§-hoz

A törvény célja és egyben legfontosabb alapelve a hirdetési piacon

kialakult monopolhelyzet megszüntetése és az esélyegyenlõség megteremtése. A

progresszív hirdetési adó alkalmas eszköz a célkitûzés megvalósítására. A

törvény külön is kiemeli azt a polgári jogban általánosan elfogadott elvet,

hogy a hirdetés végzésére irányuló szerzõdéseket adójogi szempontokból, a

nyilatkozati elv alapján kell értelmezni.

A törvény hatálya

A 2. - 3. §-hoz

A törvény területi hatályára vonatkozó rendelkezés szerint a Magyar

Köztársaság területén székhellyel, telephellyel rendelkezõ személyek, társas

vállalkozások kötelesek hirdetési adó fizetésére. A törvény ugyanebben a §-

ában határozza meg személyi hatályát és a hirdetési adó fizetésének általános

feltételét. A 2.§ (2) bekezdése átfogja az írott sajtó és a médiák egészét.

A törvény rendelkezéseinek megkerülését kívánja megakadályozni az a

rendelkezés, amely az attól való eltérésre csupán egyetlen lehetõséget

biztosít, a nemzetközi szerzõdés (egyezmény) vagy viszonossági esetét.

II. fejezet

Az adó mértéke

A 4. §-hoz

A törvény általános indokolásából következõen az adózási kötelezettség

azokra a hirdetõkre terjed ki, akiknek abból származó árbevételei aránytalanul

magasak. A küszöb alatti bevételek nem adókötelesek. A javaslat 200 millió

forintban állapítja meg a határt és progresszívan szabályozza az ennek alapján

fizetendõ adókulcsot. 500 millió forint feletti árbevétel esetén egységesen 50

% hirdetési adó kiszabására kerül sor.

III. fejezet

A személyi és tárgyi adómentesség tilalma

A 5. §-hoz

Összhangban a 3. § rendelkezésével, a törvény kifejezetten megtiltja a

fizetési kötelezettség megkerülését és nem ad lehetõséget sem személyi sem

tárgyi adómentességre.

IV. fejezet

A hirdetési adó felhasználása

A 6.-7. §-hoz

Az esélyegyenlõség megteremtésének és egyben a monopolhelyzetek

megszüntetésének módja a hirdetési adó célirányos felhasználásának

biztosítása. A javaslat, a 2. § (2) bekezdés a) és b) pontjának megfelelõen, a

befizetett hirdetési adókat két Alapba rendeli utalni, éspedig az

Esélykiegyenlítési Sajtó Alapba, valamint a Rádió és Televízió Alapba. Az

Alapokból, a külön törvényben meghatározott módon és mértékben, támogatásban

részesülnek a piacról ki- vagy visszaszorítottak.

V. fejezet

Záró rendelkezések

A 8. - 10. §-hoz

A törvény a hirdetési adó keretszabályait tartalmazza. Erre figyelemmel

kapott felhatalmazást a pénzügyminiszter, a részleteket is szabályozó,

végrehajtási rendelet kiadására. A törvény mögöttes jogszabálya az adózás

rendjérõl szóló törvény.

Eleje Honlap