T/1491..

1995. évi ........... törvény

az Esélykiegyenlítési Sajtóalapokról és a Rádiós és Televízió alapról

I. fejezet

Általános rendelkezések

1.§. E törvény célja a hirdetési piac alanyai esélyegyenlõségének

megteremtése, a monopolhelyzet kialakulásának megelõzése, illetve

megszüntetése, a piacról ki- és háttérbeszorítottak, valamint a közszolgálati

mûsorok anyagi támogatása, az írott sajtó és a médiák politikamentes

mûködésének elõsegítése.

2.§ Az 1.§-ban meghatározott gazdasági és politikai célkitûzések

megvalósításának pénzügyi forrásaként - az államháztartásról szóló 1992. évi

XXXVIII. tv. 54 §. szerint elkülönített pénzalap formájában -

Esélykiegyenlítése Sajtóalapot, valamint Rádió és Televízió alapot kell

képezni.

3.§ Az alapok csak az erre jogosult írott sajtó kiadóinak, a Rádió és

Televízió közszolgálati mûsorainak támogatására használható fel.

II. fejezet

Az alapok forrásai és képzése

4.§ (1) Az alapok forrása:

a.) az éves költségvetési törvényben az Alapok céljai megvalósításának

támogatására elkülönített összeg;

b.) a tárgyévet megelõzõ évben befizetett hirdetési adó összege;

c.) az Alapok kamatai és egyéb tõkejövedelme;

d.) az Alapok javára teljesített önkéntes befizetések, amelyek a Polgári

Törvénykönyv 593- 595 §-ai alapján közérdekû kötelezettségvállalásnak

minõsülnek;

e.) az Alapok javára teljesített külföldi önkéntes befizetések,

adományok, segélyek.

(2) Az Alapok pénzeszközei nem vonhatók el, az év végi maradványok a következõ

költségvetési évre átvihetõk.

III. Fejezet

Az Alapok kezelése és felhasználása

5.§ (1) Az Alapokkal a Mûvelõdési- és Közoktatási Miniszter rendelkezik.

(2) Az Alapok kezelõ szerve, a Polgári Törvénykönyv 74/b.§. (1)

bekezdése alapján, az Országgyûlés által létrehozott közalapítvány.

6.§. Az Alapok felhasználása pályázati rendszerben történik. A pályázati

rendszer kialakításáért és mûködéséért az Alapokkal rendelkezõ

illetékes miniszter felelõs.

7.§. Az írott sajtó hirdetési árbevétele után befolyt hirdetési adó az

Esélyegyenlítési Sajtóalap, a médiák hirdetési árbevétele után

befolyt hirdetési adó a Rádió és Televízió Alapba kerül.

IV Fejezet

Záró rendelkezések

8.§. Ez a törvény 1996. január 1-jén lép hatályba.

Indokolás

az Esélykiegyenlítési Sajtóalapról és a Rádió és Televíziós Alapról szóló

törvényhez

Általános indokolás

A pénzintézetek tevékenységének társadalmilag káros következményeként, a

hitelezõk és a jelentõs hitelekhez jutó nagyvállalatok, olyan érdekcsoportokat

képeznek, amelyek - monopolizálják - a gazdasági növekedésben egyre

jelentõssebbé váló - hirdetési piacot. A gazdaságilag erõs érdekszövetségek a

piacon háttérbe szorítják, esetenként csõdhelyzetbe juttatják azokat, akik

velük gazdasági vagy politikai okok miatt szemben állnak. A gazdasági

erõfölény és a politikai befolyás visszaszorítása céljából e törvény olyan

pénzügyi alapokat hoz létre, amelyek védelmet, gazdasági támogatást

biztosítanak a piacon hátrányos helyzetbe juttatott hirdetõknek.

A törvény az 1995 évi... a hirdetési adóról szóló törvény alapján befolyt

költségvetési bevételekkel elkülönített gazdálkodásra ad lehetõséget.

Részletes indokolás

I. Fejezet

Általános rendelkezések

Az 1-3.§-hoz

A törvény célja és egyben legfontosabb alapelve a hirdetési piacon kialakult

monopolhelyzet megszüntetése és az esélyegyenlõség megteremtése azzal, hogy

lehetõvé teszi a befolyt hirdetési adónak a hátrányos helyzetbe juttatott

hirdetõk támogatásáta való fordítását.

II. Fejezet

Az alapok forrása és képzése

A 4.§-hoz

A törvény felsorolja az Alapok forrásait (4.§ (1) ), megtiltja a pénzeszközök

elvonását és ezzel biztosítja az esélyegyenlõség folyamatos elõsegítését, a

gazdasági és politikai piaci egyensúlyt.

III. Fejezet

Az Alapok kezelése és felhasználása

A 5-7.§-hoz

A törvény, célkitûzésbõl adódóan az Alapok feletti rendelkezési jogok a

mûvelõdési- és közoktatási miniszterre ruházza. A felhasználás társadalmi

ellenõrzésének biztosítása céljából célszerû egy önálló kezelõ szerv

létrehozása és ennek legalkalmasabb jogi kerete a közalapítvány. Az

alapítványt létrehozó Országgyûlésnek biztosítania kell a hirdetési piac

alanyainak politikai és gazdasági függetlenségét és esélyegyenlõségét. A

támogatás módszerérõl és mértékérõl az alapítónak kell rendelkeznie. A 7.§- a

hirdetési adó Alaponkénti megosztására és befizetési források szerint kerül

sor.

IV. Fejezet

Záró rendelkezések

A 8.§-hoz

A törvény kihirdetésének napja azonos a hirdetési adóról szóló törvény

kihirdetésének napjával.

Eleje Honlap