1995. évi ........... törvény
az Esélykiegyenlítési Sajtóalapokról és a Rádiós és Televízió alapról
I. fejezet
Általános rendelkezések
1.§. E törvény célja a hirdetési piac alanyai esélyegyenlõségének
megteremtése, a monopolhelyzet kialakulásának megelõzése, illetve
megszüntetése, a piacról ki- és háttérbeszorítottak, valamint a közszolgálati
mûsorok anyagi támogatása, az írott sajtó és a médiák politikamentes
mûködésének elõsegítése.
2.§ Az 1.§-ban meghatározott gazdasági és politikai célkitûzések
megvalósításának pénzügyi forrásaként - az államháztartásról szóló 1992. évi
XXXVIII. tv. 54 §. szerint elkülönített pénzalap formájában -
Esélykiegyenlítése Sajtóalapot, valamint Rádió és Televízió alapot kell
képezni.
3.§ Az alapok csak az erre jogosult írott sajtó kiadóinak, a Rádió és
Televízió közszolgálati mûsorainak támogatására használható fel.
II. fejezet
Az alapok forrásai és képzése
4.§ (1) Az alapok forrása:
a.) az éves költségvetési törvényben az Alapok céljai megvalósításának
támogatására elkülönített összeg;
b.) a tárgyévet megelõzõ évben befizetett hirdetési adó összege;
c.) az Alapok kamatai és egyéb tõkejövedelme;
d.) az Alapok javára teljesített önkéntes befizetések, amelyek a Polgári
Törvénykönyv 593- 595 §-ai alapján közérdekû kötelezettségvállalásnak
minõsülnek;
e.) az Alapok javára teljesített külföldi önkéntes befizetések,
adományok, segélyek.
(2) Az Alapok pénzeszközei nem vonhatók el, az év végi maradványok a következõ
költségvetési évre átvihetõk.
III. Fejezet
Az Alapok kezelése és felhasználása
5.§ (1) Az Alapokkal a Mûvelõdési- és Közoktatási Miniszter rendelkezik.
(2) Az Alapok kezelõ szerve, a Polgári Törvénykönyv 74/b.§. (1)
bekezdése alapján, az Országgyûlés által létrehozott közalapítvány.
6.§. Az Alapok felhasználása pályázati rendszerben történik. A pályázati
rendszer kialakításáért és mûködéséért az Alapokkal rendelkezõ
illetékes miniszter felelõs.
7.§. Az írott sajtó hirdetési árbevétele után befolyt hirdetési adó az
Esélyegyenlítési Sajtóalap, a médiák hirdetési árbevétele után
befolyt hirdetési adó a Rádió és Televízió Alapba kerül.
IV Fejezet
Záró rendelkezések
8.§. Ez a törvény 1996. január 1-jén lép hatályba.
Indokolás
az Esélykiegyenlítési Sajtóalapról és a Rádió és Televíziós Alapról szóló
törvényhez
Általános indokolás
A pénzintézetek tevékenységének társadalmilag káros következményeként, a
hitelezõk és a jelentõs hitelekhez jutó nagyvállalatok, olyan érdekcsoportokat
képeznek, amelyek - monopolizálják - a gazdasági növekedésben egyre
jelentõssebbé váló - hirdetési piacot. A gazdaságilag erõs érdekszövetségek a
piacon háttérbe szorítják, esetenként csõdhelyzetbe juttatják azokat, akik
velük gazdasági vagy politikai okok miatt szemben állnak. A gazdasági
erõfölény és a politikai befolyás visszaszorítása céljából e törvény olyan
pénzügyi alapokat hoz létre, amelyek védelmet, gazdasági támogatást
biztosítanak a piacon hátrányos helyzetbe juttatott hirdetõknek.
A törvény az 1995 évi... a hirdetési adóról szóló törvény alapján befolyt
költségvetési bevételekkel elkülönített gazdálkodásra ad lehetõséget.
Részletes indokolás
I. Fejezet
Általános rendelkezések
Az 1-3.§-hoz
A törvény célja és egyben legfontosabb alapelve a hirdetési piacon kialakult
monopolhelyzet megszüntetése és az esélyegyenlõség megteremtése azzal, hogy
lehetõvé teszi a befolyt hirdetési adónak a hátrányos helyzetbe juttatott
hirdetõk támogatásáta való fordítását.
II. Fejezet
Az alapok forrása és képzése
A 4.§-hoz
A törvény felsorolja az Alapok forrásait (4.§ (1) ), megtiltja a pénzeszközök
elvonását és ezzel biztosítja az esélyegyenlõség folyamatos elõsegítését, a
gazdasági és politikai piaci egyensúlyt.
III. Fejezet
Az Alapok kezelése és felhasználása
A 5-7.§-hoz
A törvény, célkitûzésbõl adódóan az Alapok feletti rendelkezési jogok a
mûvelõdési- és közoktatási miniszterre ruházza. A felhasználás társadalmi
ellenõrzésének biztosítása céljából célszerû egy önálló kezelõ szerv
létrehozása és ennek legalkalmasabb jogi kerete a közalapítvány. Az
alapítványt létrehozó Országgyûlésnek biztosítania kell a hirdetési piac
alanyainak politikai és gazdasági függetlenségét és esélyegyenlõségét. A
támogatás módszerérõl és mértékérõl az alapítónak kell rendelkeznie. A 7.§- a
hirdetési adó Alaponkénti megosztására és befizetési források szerint kerül
sor.
IV. Fejezet
Záró rendelkezések
A 8.§-hoz
A törvény kihirdetésének napja azonos a hirdetési adóról szóló törvény
kihirdetésének napjával.