MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1502..sz.

TÖRVÉNYJAVASLAT

az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény

módosításáról

Elõadó: Dr. Bokros Lajos

pénzügyminiszter

Budapest, 1995. október

1995. évi .... törvény

az általános forgalmi adóról szóló

1992. évi LXXIV. törvény

módosításáról

Az általános forgalmi adóról szóló, többször módosított 1992. évi LXXIV.

törvény (a továbbiakban: áfa tv.) a következõk szerint módosul:

1. §

Az áfa tv. 7. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"7. § (1) Termékértékesítésnek minõsül az is, ha az adóalany a terméket

a) az adóalanyiságot eredményezõ gazdasági tevékenysége körébõl kivonja,

ideértve a más tulajdonába történõ ellenérték nélküli átadást is, kivéve a (3)

bekezdésben meghatározott eseteket,

b) olyan gazdasági tevékenység folytatásához használja fel, hasznosítja, amely

egyébként nem adna jogot adólevonásra,

c) saját célra olyan állapotában használja fel, hasznosítja, amelyet ha

közvetlenül így szerezne be,nem lenne joga adólevonásra,

d) üzemanyagként személygépkocsi (ITJ 41-32) üzemeltetéséhez használja fel,

hasznosítja,

feltéve, hogy a termék, illetve annak alkotórészeinek belföldi beszerzéséhez,

importálásához (a továbbiakban együtt: beszerzés), kitermeléséhez,

elõállításához, feldolgozásához, átalakításához vagy felújításához kapcsolódó

elõzetesen felszámított adó egészben vagy részben levonható."

2. §

Az áfa tv. 9. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"9. § Szolgáltatásnyújtásnak minõsül az is, ha az adóalany

a) terméket ellenérték nélkül más használatába ad át;

b) jogokat és más immaterális javakat gazdasági társaságnak nem pénzbeni

betétként, hozzájárulásként enged át."

3. §

Az áfa tv. 12. §-a a következõ i) ponttal egészül ki:

/A nemzetközi közlekedéshez és a termékek nemzetközi forgalmához közvetlenül

kapcsolódó termékértékesítésnek és szolgáltatásnyújtásnak minõsül:/

"i) kizárólag nemzetközi közlekedésben részt vevõ, illetve külföldi

lajstromjelû légijármû javítása, karbantartása, felújítása és átalakítása."

4. §

(1) Az áfa tv. 13. §-a (1) bekezdésének 1. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/E törvény alkalmazásában:/

"1. ellenérték: a tartozás kiegyenlítésére fordított vagyoni érték, ideértve a

meglévõ követelés mérséklésére elismert vagyoni értéket is, de ide nem értve a

kártérítést;"

(2) Az áfa tv. 13. §-ának (1) bekezdése a következõ 3. ponttal egészül ki:

/E törvény alkalmazásában:/

"3. értékpapír: minden olyan okirat, amelyet jogszabály értékpapírnak minõsít,

kivéve azt a dolgot helyettesítõ okiratot, melynek megszerzése egyúttal a

benne megjelölt dolog feletti tulajdonjog megszerzését is jelenti;"

(3) Az áfa tv. 13. §-ának (1) bekezdése a következõ 5. ponttal egészül ki:

/E törvény alkalmazásában:/

"5. gazdaságilag szoros kapcsolatban álló fél: az, aki (amely) a számviteli

törvény rendelkezései alapján anyavállalatnak, leányvállalatnak, illetve

társult vállalkozásnak minõsül, vagy minõsülne akkor, ha a számviteli törvény

hatálya alá tartozna;"

(4) Az áfa tv. 13. §-ának (1) bekezdése a következõ 15. ponttal egészül ki:

/E törvény alkalmazásában:/

"15. továbbértékesítési cél: a beszerzett termék saját célú használat,

hasznosítás nélküli, 6. § szerinti értékesítése, melynek eredményeként a

termék használati értéke legfeljebb a kereskedelemben szokásos értékváltozás

figyelembevételével térhet el a beszerzéskori állapottól;"

(5) Az áfa tv. 13. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) E törvény alkalmazásában importáló az, aki (amely) elõször szerez jogot

arra, hogy az importált termék felett saját nevében rendelkezzen, ilyen

személy hiányában pedig az, aki (amely) az adófizetési kötelezettség

keletkezésének idõpontjában az importált terméket birtokolja."

5. §

Az áfa tv. 22. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"22. § (1) Az adó alapja termékértékesítésnél és szolgálta

tásnyújtásnál - az e §-ban, valamint a 23-25. §-okban meghatározott

eltérésekkel - a teljesítés ellenértéke.

(2) Az (1) bekezdés szerinti ellenértékbe beletartozik minden, amit a

termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás teljesítésére kötelezett adóalany

akár a megrendelõtõl, akár egy harmadik személytõl kap, vagy kapnia kell, így

különösen az árkiegészítések és más, az árat közvetlenül befolyásoló

államháztartási támogatások.

(3) Az adó alapjába beletartoznak:

a) az adók és más, az árat közvetlenül befolyásoló kötelezõ jellegû

befizetések, kivéve magát az e törvényben szabályozott adót;

b) a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás teljesítéséhez járulékosan

kapcsolódó költségek, még akkor is, ha azok külön megállapodáson alapulnak,

így különösen: az ügynöki, a bizományi, a biztosítási, a közlekedési

költségek.

(4) Az adó alapjába nem tartoznak bele:

a) az árleszállítás, -engedmény címén elengedett összeg, kivéve, ha azt a (6)

bekezdés b) pontjában meghatározott kör kapja oly módon, hogy az

árleszállítás, -engedmény következményeként az ellenérték az értékesített

termék, nyújtott szolgáltatás adó nélküli, az adófizetési kötelezettség

keletkezésének idõpontjában fennálló forgalmi értékéhez hasonlítva

aránytalanul alacsony értékre csökken;

b) az az összeg, melyet más nevében és javára szednek be és a nyilvántartásban

elszámolási kötelezettségként szerepeltetnek.

(5) Az adó alapját csökkenti:

a) az árcsökkentés, -engedmény címén visszatérített összeg, kivéve, ha azt a

(6) bekezdés b) pontjában meghatározott kör kapja oly módon, hogy az

árcsökkentés, -engedmény következményeként az ellenérték az értékesített

termék, nyújtott szolgáltatás adó nélküli, az adófizetési kötelezettség

keletkezésének idõpontjában fennálló forgalmi értékéhez hasonlítva

aránytalanul alacsony értékre csökken;

b) a visszavett göngyöleg betétdíja;

c) az az összeg, mely a teljesítés meghiúsulása miatt az ellenértéknek -

ideértve a 17. § szerinti elõleget is -részbeni vagy teljes visszatérítésébõl

származik.

(6) Az ellenérték helyett az értékesített termék, nyújtott szolgáltatás adó

nélküli, az adófizetési kötelezettség keletkezésének idõpontjában fennálló

forgalmi értéke az adó alapja akkor, ha

a) az ellenérték az értékesített termék, nyújtott szolgáltatás adó nélküli, az

adófizetési kötelezettség keletkezésének idõpontjában fennálló forgalmi

értékéhez hasonlítva aránytalanul alacsony, és

b) a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás az alábbiakban meghatározott kör

részére történik:

ba) az adóalany jelenlegi és volt tulajdonosa, tagja;

bb) az adóalannyal szoros gazdasági kapcsolatban álló fél;

bc) az adóalannyal az 5. § (2) bekezdése szerinti jogviszonyban álló fél;

bd) az adóalany gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje, felügyelõ

bizottsági tagja, könyvvizsgálója;

be) az adóalany közeli hozzátartozója,valamint a ba-bd) alpontokban

felsoroltak közeli hozzátartozója."

6. §

Az áfa tv. 31. §-a (1) bekezdésének f) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép, egyidejûleg a § a következõ g) és h) ponttal egészül ki:

/Mentes az adó alól a vámmentes termékimport, kivéve azt a termékimportot,

mely/

"f) a határmenti gazdálkodás keretében biztosított vámmentességen alapul;

g) a 29. §-ban meghatározott adómérték alá tartozó termékértékesítés

következményeként valósul meg;

h) kérelemre engedélyezett vámmentességen alapul."

7. §

Az áfa tv. 36. §-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/Az adólevonási jog keletkezésének idõpontja:/

"d) megegyezik az adófizetési kötelezettség keletkezésének idõpontjával [32. §

(1) bekezdésének d) pontja]."

8. §

Az áfa tv. 39. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A (3) bekezdés a) pontja szerinti adólevonás összegében nem haladhatja

meg:

a) a tárgyi eszköz értékesítése során felszámított adó összegét; vagy

b) azt az összeget, mely adófizetési kötelezettségként az adóalanyt akkor

terhelné, ha a tárgyi eszköz értékesítését belföldön teljesítené, vagy ha a

tárgyi eszköz értékesítésére a 28. §-ban meghatározott adómérték vonatkozna."

9. §

Az áfa tv. 44. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"44. § (1) Az adó alapját, illetve - számla, egyszerûsített számla kibocsátása

esetén - az ellenértéket, valamint - a (2) bekezdésben meghatározott

eltéréssel - az áthárított adót a felszámított adómérték szerinti

részletezésben és összesítve is fel kell tüntetni a számlában, egyszerûsített

számlában és számlát helyettesítõ okmányban."

10. §

(1) Az áfa tv. 45. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"45. § (1) Ha a számla, egyszerûsített számla és számlát helyettesítõ okmány

kibocsátását követõen az adóalany

a) az áthárított adó összegét, illetve az annak meghatározásához szükséges

tételeket módosítja, vagy

b) az adót utólag kívánja felszámítani és áthárítani,

errõl helyesbítõ számlát, egyszerûsített számlát és számlát helyettesítõ

okmányt köteles kibocsátani."

(2) Az áfa tv. 45. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép,

egyidejûleg a § a következõ (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Ahelyesbítést az adóalany a helyesbítõ számla, egyszerûsített számla és

számlát helyettesítõ okmány kibocsátásának napját tartalmazó adómegállapítási

idõszakban köteles figyelembe venni.

(4) Az adófizetési kötelezettség összegét érintõ helyesbítésre az adóalany a

(3) bekezdésben foglaltakat csak akkor alkalmazhatja, ha a helyesbítés

a) az adó alapjának csökkenése (22. § (5) bekezdése) miatt szükséges, vagy

b) az áthárított adó összegét egyébként csökkenti.

(5) A (3) és (4) bekezdésben foglalt esetekben önellenõrzésnek nincs helye."

11. §

Az áfa tv. 48. §-a (4) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/Az adóhatóság az adó-visszaigénylési kérelmet akkor teljesíti, ha/

"b) a tárgyi eszköz beszerzésére jutó levonható, korábban vissza nem igényelt

elõzetesen felszámított adó göngyölített összege legalább 100.000 forinttal

meghaladja az ugyanezen idõszakban fizetendõ adó göngyölített összegét,

feltéve, hogy az adóbevallás benyújtása esedékességének idõpontjáig az

adóalany a tárgyi eszköz adóval növelt beszerzési árát megfizette;"

12. §

(1) Az áfa tv. 62. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"62. § (1) A használt termék felvásárlásakor az átvevõ adóalany jogosult arra,

hogy a felvásárolt termék árának meghatározott részét elõzetesen felszámított

adóként vegye figyelembe, amennyiben

a) a felvásárlás közvetlenül továbbértékesítési céllal történik,

b) az átadó e törvény rendelkezései alapján adó fizetésére nem kötelezett,

továbbá

c) az átadó a nevére szóló eredeti számla, egyszerûsített számla, illetve -

termékimport esetén - határozat átadásával igazolja, hogy a terméket adóval

növelt áron szerezte be. Az átadott bizonylatot az átvevõ adóalany köteles

számviteli bizonylatként megõrizni. Ha a felvásárlási ár nem haladja meg a

10.000 forintot, a használt terméket átadó mentesül a bizonylatátadási

kötelezettség alól."

(2) Az áfa tv. 62. §-ának (3) bekezdése a következõ c) ponttal egészül ki:

/Nem minõsül használt terméknek:/

"c) a személygépkocsi."

13. §

Az áfa tv. 1., 2. és 5. számú melléklete az e törvény 1., 2. és 3. számú

melléklete szerint módosul.

14. §

(1) Ez a törvény 1996. év január hónap 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit

- a (3)-(5) bekezdésekben meghatározott eltérésekkel - azokban az esetekben

kell alkalmazni elõször, melyekben az adófizetési kötelezettség, illetve az

adólevo

nási jogosultság keletkezésének idõpontja 1995. év december hónap 31. napját

követi.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg az áfa tv. 33. §-ának (3)

bekezdése, 48. §-a (4) bekezdésének a) pontjából a "..., valamint a 17. §

szerinti elõleg - adó nélkül számított - összesített összege..." szövegrész,

48. §-ának (6) bekezdése - a (7) bekezdésben meghatározott eltéréssel -,

továbbá 2. számú mellékletének 26. pontja hatályát veszti.

(3) A 4. § (1)-(4) bekezdéseiben, valamint a 9. és 10. §-ban foglalt

rendelkezéseket e törvény hatálybalépésének napjától kezdõdõen kell

alkalmazni.

(4) A 4. § (5) bekezdésében, valamint a 6. §-ban foglalt rendelkezést arra a

termékimportra kell alkalmazni elõször, melynél a termék behozatalának vagy

egyéb módon történõ bejuttatásának idõpontja 1995. év december hónap 31.

napját követi.

(5) A 12. §-ban foglalt rendelkezést abban az esetben kell alkalmazni elõször,

melynél a használt termék felvásárlásának idõpontja 1995. év december hónap

31. napját követi.

(6) Arra a termékimportra, melynél a termék behozatalának vagy egyéb módon

történõ bejuttatásának idõpontja e törvény hatálybalépésének napját megelõzi,

az áfa tv. 13. §-ának az 1995. év december hónap 31. napján hatályos (3)

bekezdését még alkalmazni kell.

(7) Az 1995. év december hónapját tartalmazó adómegállapítási idõszakra az áfa

tv. 48. §-a (4) bekezdésének az 1995. év december hónap 31. napján hatályosa)

és b) pontját, valamint (6) bekezdését még alkalmazni kell.

(8) Ha a használt termék felvásárlása e törvény hatálybalépésének napját

megelõzõen történt, de értékesítése azt követõen történik, az áfa tv. az 1995.

év december hónap 31. napján hatályos 62. §-át még alkalmazni kell.

1. számú melléklet az 1995. évi ... törvényhez

Az áfa tv. 1. számú mellékletének 17/A. és 61. pontja helyébe a következõ

rendelkezések lépnek, egyidejûleg a melléklet a következõ 19/A. ponttal

egészül ki:

I. Termékek

Sorszám Megnevezés

"17/A. Gyógyszertermékek (ITJ 53.)

Kivéve:

- Gyógyszeralapanyag (humán) (ITJ 53-1-bõl)

- Galenusi gyógyszerkészítmény (ITJ 53-2)

- Kiszerelt gyógyszerek (humán) (ITJ 53-3-ból)

- Szerobakteriológiai készítmények (humán)

(ITJ 53-41)

- Orvosi gyakorlatban használatos radioaktív

izotóp készítmények (ITJ 53-52)

- Fogászati gyógyszer (ITJ53-61)

- Kiszerelt emberi tápszer (ITJ 53-81)"

"19/A. Palackozott, tiszta propán gáz (ITJ 55-11-2-bõl)"

"61. Egyéb élelmiszeripari termékek (ITJ 89-8)

Kivéve:

- Italok készítésére alkalmas termékek (ITJ 89-8-ból)"

2. számú melléklet az 1995. évi ... törvényhez

Az áfa tv. 2. számú mellékletének 7., 8. és 9. pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek, egyidejûleg a melléklet a következõ 10. ponttal egészül

ki:

/A 30. § (1) bekezdésében meghatározott termékértékesítések és

szolgáltatásnyújtások a következõk:/

"7. hitelezõi, valamint tagsági jogviszonyt kifejezõ vagyoni értékû jog

átengedése;

8. lakóingatlan - rendeltetéstõl független - bérbe adása, egyéb módon történõ

hasznosítása;

9. sportot szolgáló építmények (ÉJ 317-25,-26, 581-5, -64, 911-7-bõl) és

önálló rendeltetési egységek rendeltetésüknek megfelelõ bérbe adása;

10. a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a bérfõzési

szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény szerinti zárjegynek a vámhatóság és

a zárjegyfelhasználó közötti értékesítése;"

3. számú melléklet az 1995. évi .... törvényhez

Az áfa tv. 5. számú mellékletének 1. pontjában szereplõ "É" jelölés tartalmi

meghatározása helyébe a következõ rendelkezés lép:

"É: a bolti kiskereskedelmi tevékenységbõl származó, az adóbevallási

idõszakban ténylegesen elért bevétel;"

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A Javaslat a fajlagos forgalmiadó-terhelés szintjének változatlanságával

számol, a jelenleg érvényes áfa-mértékek fenntartása mellett a besorolásbeli

módosításokat is a gyakorlati végrehajtás során felszínre került anomáliák

kiküszöbölésére korlátozza.

Az áfa-bevétel fokozását az adó alapjának kiszélesítésével, bõvítésével az

által kívánja elérni, hogy a visszaélési lehetõségek megszüntetésére

törekszik. A Javaslatban szereplõ adózási konstrukciót érintõ egyéb

változtatások inkább csak kiigazító jellegûek, egy-egy részletszabály

pontosítását, finomítását célozzák.

A törvényjavaslatbanmegfogalmazott módosítások fontos jellemzõje, hogy azok a

lehetõ legteljesebb mértékben eleget tesznek az Európai Unió jogszabályaihoz

való közelítés követelményének, a jogharmonizáció alapját képezõ ún. 6.

direktívának.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

az 1. §-hoz

A törvény egyes termékek beszerzésekor eleve tiltja a beszerzést terhelõ

elõzetesen felszámított adó levonását. Visszaélésekhez vezetett ugyanakkor,

hogy nem tért ki a szabályozás azokra az esetekre, amelyeknél a termék áfa-ja

be

szerzett formájában levonható, és az adózó maga alakítja át olyanná, amelynek

áfa-ja, ha eredetileg is így vásárolta volna, már a levonást tiltó

rendelkezésekbe ütközne. (Ez a helyzet leginkább a kishaszongépjármûvek

személygépjármûvé történõ átalakításakor fordul elõ.)

A Javaslat ezért a jelenleg is meglévõ feltételek mellett adóztathatósági

pontként definiálja az olyan termékek saját célra történõ felhasználását,

amelyek áfa-ja - ha az adóalany közvetlenül úgy szerezte volna be azokat -

eleve nem lett volna levonható.

a 2. §-hoz

A Javaslat szerint jövõre már nem a termékértékesítés, hanem a

szolgáltatásnyújtás szabályai szerint adózik a terméknek tulajdonjog-

változással nem járó, más használatába történõ ingyenes átadása. Az

adóztathatósági jogcím változásával automatikusan megszûnik az a méltánytalan

helyzet, hogy a termékek kölcsönadásakor az adó alapja az adott termék

forgalmi értéke, nem pedig az ingyenes használatba adás piaci értéke.

A Javaslat alapján ugyancsak adóztathatóváválik a jogok és más immateriális

javak gazdasági társaságba való apportálása. Ezzel a gazdasági társaságokba

adott apport teljes körûen a törvény hatálya alá tartozik.

a 3. §-hoz

Az EU vonatkozó direktívája lehetõvé teszi a kizárólag nemzetközi

közlekedésben részt vevõ, vagy külföldi tulajdonú repülõgépek hazai

javításának exportként való kezelését. A Javaslat átveszi a kapcsolódó

nemzetközi ajánlást. Ezzel elkerüli azt, hogy az áfa-val növelt ár a környezõ

országok árszínvonalához képest versenyhátrányt eredményezzen.

a 4. §-hoz

A Javaslat pontosítja, illetve bõvíti a törvényben használt kifejezések

meghatározását. Így egyértelmûsíti, hogy a teljesítésért járó ellenérték

fogalmába (tehát a fizetendõ adó alapjába) beletartozik az a vagyoni érték is,

amelyet a teljesítés fejében elengednek vagy mérsékelnek.

A törvény adómentes ügyletnek tekinti az értékpapírok forgalmazását. Vannak

azonban olyan okiratok (pl. a közraktári jegy), melyek árut helyettesítenek,

de jogszabály szerint értékpapírnak minõsülnek. Ha ezek cserélnek gazdát, a

dolog feletti tulajdonjog is átszáll, vagyis a terméket - az értékpapír

átadásával - végeredményben eladják. Ezért a Javaslat kivonja az értékpapírok

fogalomkörébõl ezeket az okiratokat. (Az ilyen ügylet tehátugyanúgy adózik,

mintha a dolgot fizikailag is átadták volna.)

A gazdaságilag szoros kapcsolatban álló felek fogalmának definiálására a

számukra elõírt, a visszaélések megakadályozását célzóspeciális áfa-alap

számítás miatt van szükség.

Bevezeti a Javaslat továbbá a továbbértékesítési cél meghatározását. Ennek

hiánya eddig a visszaélések gócpontjának is tekinthetõ használtcikk-

kereskedelemben okozott problémákat. A fogalmi definíció révén egyértelmûvé

válik, hogy pl. a használtként felvásárolt terméket változatlan formában

(átalakítás nélkül) kell továbbadni.

A Javaslat megváltoztatja az importálóra eddig alkalmazott definíciót is.

Mivel az importõr nemcsak a termékimport utá

ni áfa befizetõje, hanem az esetek többségében az így megfizetett áfa

levonásárais jogosult, létfontosságú, hogy a levonási jog címzettje valóban az

legyen, aki a terméket saját, vagy értékesítési célra importálja. A Javaslat

ezt juttatja érvényre, kizárva az importõrök közül pl. a szállítmányozót és a

fuvarozót.

az 5. §-hoz

A Javaslat "egységes szerkezetben" szabályozza újra az áfa alapjának a

fõszabály szerinti meghatározását. Konstrukcionális jellegû változásnak

tekinthetõ, hogy - a többi adónemre vonatkozó szabályokkal és az EU

ajánlásával összhangban -az árkiegészítések és más, az árat közvetlenül

befolyásoló államháztartási támogatások is áfa-alapot képeznek. (A Javaslattal

párhuzamosan a támogatások összege is bruttósítva került be a költségvetési

törvényjavaslatba, így a jogszabályváltozásnak áremelõ hatása nincs.)

Másik nagy léptékû változás az, hogy ha az egymástól nem független piaci

szereplõk között létrejövõ ügyletben jelképesen megállapított ellenérték

szerepel, az eladó által fizetendõ áfa alapját akkor is az ügylet forgalmi

értéke képezi. A felek között létrejött szerzõdésben kikötött ellenérték

összegére a szabályozás tehát nincs kihatással. Az eladó önbevallással

rendezendõ adókötelezettsége azonban a piaci értéknél lényegesen alacsonyabb

ellenérték helyett a forgalmi érték után adódik. (A Javaslat szerint nem

független piaci szereplõk az adóalany jelenlegi és volt tulajdonosai, tagjai,

munkavállalói, vezetõ tisztségviselõi, stb. és kapcsolt vállalkozásai.)

Ugyancsak ehhez a kérdéskörhöz tartozik, hogy az ennek akörnek adott

árleszállítás és -engedmény sem csökkentheti az adó alapját.

a 6. §-hoz

A Javaslat szûkíti azokat a vámmentességi jogcímeket, melyekhez a törvény

adómentességet ad. Két esetben olyan kedvezmény, kiváltság szûnik meg, amely a

piaci szereplõk között versenyegyenlõtlenséget eredményezett. Egyértelmûvé

teszi a módosítás továbbá azt, hogy kérelemre adott vámmentesség soha nem

járhat áfa-mentességgel.

a 7. §-hoz

A Javaslat a saját vállalkozásban végzett beruházások adóztatásában meglévõ,

az adózók számára esetenként súlyos likviditási gondot jelentõ szabályozást

szüntet meg. A saját vállalkozásban végzett beruházások utáni adófizetési

kötelezettség és levonási jogosultság a módosítás révén egyidõben keletkezik,

így még átmeneti idõre sem kell a fizetendõ adót meghitelezni.

a 8. §-hoz

A tárgyi eszköz saját használatra történõ beszerzéséhez nem minden esetben

(pl. személygépkocsi) és nem minden adóalany számára (pl. tárgyi adómentes

tevékenységet folytatók) fûzõdik adólevonási lehetõség. Ezért a törvény - az

adóhalmozódás elkerülése érdekében - a tárgyi eszköz meghatározott

idõintervallumon (ingatlannál 120 hónapon, egyéb esetben 60 hónapon) belüli

értékesítésekor pótlólagos adólevonást tesz lehetõvé. A módosítás a levonható

adó összegének szab felsõ határt azzal a rendelkezéssel, mely szerint a

pótlólag levonható adó összege nem lehet nagyobb, mint a tárgyi eszköz

értékesítése során felszámított adó összege. Ezáltal kizárja azt a - gyakran

szándékolt visszaélésre lehetõséget teremtõ - helyzetet, hogy bármilyen kis

összegû fizetendõ adóval megteremthetõ a beszerzéseket terhelõ adó idõarányos

részének teljes mértékû levonása, vagyis ezen ügylet kapcsán visszaigénylési

pozícióba kerülhessen az adóalany. Abban az esetben, amikor a tárgyi eszköz

értékesítése külföldön teljesítettnek, vagy exportnak minõsül, az adóalanyt

ugyanolyan mértékû pótlólag levonható adó illeti meg, mintha az értékesítést

belföldön teljesítené a 28. §-ban meghatározott (normál, illetve kedvezményes)

adómértékkel.

a 9. §-hoz

A módosító javaslat pontosítja, hogy a számlában, egyszerûsített számlában

csak az ellenértékkel arányos adó tüntethetõ fel, illetve hárítható át.

a 10. §-hoz

A Javaslat megszünteti azt a helyzetet, hogy a számlahelyesbítés

adókonzekvenciáit általában jogkövetkezmények nélkül lehessen rendezni. Erre a

törvénymódosítás szerint csak a számlát befogadó félnek van lehetõsége minden

esetben, a számlát kibocsátónak csak akkor, ha a számlahelyesbítés az

eredetileg bevallott, megfizetett és áthárított adó összegének a csökkenését

eredményezi. Ha helyesbítésre az adó alapjának és az áthárított adó összegének

a növekedése miatt kerül sor, a számla kibocsátójának az önellenõrzés

szabályait kell alkalmaznia. Ezzel összhangban megszûnik az a korábbi

megszorítás, amely szerint a számlahelyesbítés a vevõ elfogadó nyilatkozatához

kötött.

a 11. §-hoz

A Javaslat törli a tárgyi eszköz beszerzéssel kapcsolatos visszaigénylés

jogcímei közül a saját vállalkozásban végzett beruházás levonható adóját,

mivel az az új rendelkezés értelmében nem jelent visszaigénylési pozíciót,

tekintve, hogy az adófizetési kötelezettséggel egyidejûen megnyílik az

adólevonási jogosultság is.

a 12. §-hoz

A Javaslat a használt termékek továbbértékesítési célú felvásárlásánál - a

visszaélések elkerülése érdekében - szigorítja azokat a feltételeket, amelyek

a felvásárló adóalanyt a felvásárolt termék árából "visszaszámított" áfa

levonására jogosítják. A szigorítás eredményeként nagyértékû, 10 ezer Ft-ot

meghaladó felvásárlás esetén csak akkor lehet élni ezzel a jogosultsággal, ha

az eladó számlával igazolja, hogy a termékhez korábban adóval növelt áron

jutott. Személygépkocsi felvásárlása esetén pedig egyáltalán nem lehet

alkalmazni a használt termékek kereskedelmi jellegû forgalmazására vonatkozó

különös szabályt. A személygépkocsit ugyanis a Javaslat kizárja a használt

termékek körébõl, mivel a legtöbb visszaélés ezen a területen tapasztalható.

a 13. §-hoz

A Javaslat szerint módosul a törvény 1. sz. melléklete, amely a kedvezményes

adómérték alá tartozó termékek és szolgáltatások körét tartalmazza. A

törvénymódosítás eredményeként a természetes hatóanyagú gyógyászati

készítmények a 25

%-os áfa-kulcs alá tartozó termékkörbõl a kedvezményes adókulcs alá kerülnek,

ezáltal mérséklõdik a gyógyszerekéhez képest túlzott mértékû adóterhelésük. A

palackozott tiszta propángáz a normál kulcsból szintén átkerül a kedvezményes

körbe, így azonos adóterhelése lesz a tüzelési célú propán-bután gázéval. Az

italok készítésére alkalmas porok és tabletták viszont az italokkal kerülnek

azonos megítélés alá, mivel megszûnik a kedvezményes adókulcsuk.

A törvény 2. számú, tárgyi adómentes termékek és szolgáltatások körét

tartalmazó melléklete részben azért módosul, mert a hírügynökségi szolgáltatás

tárgyi adómentessége a Javaslat szerint megszûnik, s az EU ajánlásoknak

megfelelõen normál mértékû adó fizetésére kötelezett tevékenységgé válik.

Annak érdekében, hogy a zárjegyek még elviekben sem lehessenek áfa-

visszaigényléssel kapcsolatos visszaélések tárgyává, adómentességet biztosít a

Javaslat a jövedéki termékek forgalmazásához szükséges, jövõre a vámhivatalok

által térítési díjért rendelkezésre bocsátott zárjegyekre. A lakóingatlan

bérbeadása - rendeltetésétõl függetlenül - válik tárgyi adómentessé.

Módosul továbbá a törvény 5. sz. melléklete, amely a bolti kiskereskedelemre

vonatkozó különös adózási mód meghatározását tartalmazza. A módosításra azzal

összefüggésben kerül sor, hogy a Javaslat szerint az árat közvetlenül

befolyásoló költségvetési és társadalombiztosítási támogatásokkal nem

csökkenthetõ az adóalap.

a 14. §-hoz

A módosítás 1996. január 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit akkor kell

alkalmazni elõször, amikor az adófizetési kötelezettség, illetve az

adólevonási jogosultság 1995. december 31-et követõen keletkezik. Ehhez képest

a Javaslat tartalmaz néhány kivételes hatálybaléptetõ rendelkezést is ott,

ahol az elõzõek értelemszerûen nem alkalmazhatók, illetve értelmezési gondokat

vetnének fel.

A Javaslat külön rendelkezik arról, hogy az "importáló"-ra vonatkozó új

fogalommeghatározást, valamint a tárgyi adómentes termékimport körének

szûkítésére irányuló változtatásokat arra a termékimportra kell elõször

alkalmazni, amelynek behozatalára 1996-ban kerül sor. Így az 1995-

benbeérkezett, de csak 1996-ban vámkezelt termékekre még a korábbi szabályok

vonatkoznak.

A Javaslatban szereplõ egyéb új, önálló fogalommeghatározásokat, valamint a

számlahelyesbítés új rendelkezéseit és a számla, egyszerûsített számla

tartalmának a pontosítására vonatkozó rendelkezést 1996 január 1-jétõl kell

alkalmazni.

A Javaslat szerint a használt termékek kereskedelmi jellegû felvásárlásának

különös szabályaira vonatkozó elõírásokat is csak ott kell érvényesíteni

elõször, ahol a felvásárlás idõpontja 1996. évre esik. Ha a felvásárlás már

1995-ben megtörtént, az értékesítésre viszont csak 1996-ban kerül sor, még a

korábbi feltételek szerint lehet a levonási jogosultsággal élni.

A Javaslat kifejezett formában rendelkezik arról is, hogya törvény

adóvisszaigénylési feltételeket módosítórendelkezé-sének változását nem kell

alkalmazni az 1995. évi utolsó adómegállapítási idõszakra - annak ellenére,

hogy benyújtási határideje 1996-ra áthúzódik -, hanem csak az 1996. évi elsõ

adómegállapítási idõszakban lehetérvényesíteni.

A tapasztalt visszaélések alapján a Javaslat - a megfelelõ szövegrész hatályon

kívül helyezésével - megszünteti az adóvisszaigénylés feltételéül szabott

adóalap összegénél az elõleg beszámíthatóságát.

Eleje Honlap