1995. évi ... törvény
a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló
1991. évi LXXVIII. törvény
módosításáról
A fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló, többször
módosított 1991. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Fat.) a következõk
szerint módosul:
1. §
(1) A Fat.1. §-ának (2) bekezdése a következõ e) ponttal egészül ki:
/(2) E törvény alkalmazásában importálásnak/
"e) a külföldre végleges rendeltetéssel kiszállított (exportált) és elõre nem
látott okból változatlan állapotban visszaküldött (visszahozott) termék"
/minõsül./
(2) A Fat.1. §-ának (4) bekezdése a következõ g) ponttal egészül ki:
/(4) Mentes az (1) bekezdés b) pontja szerinti adófizetés alól az a
termékimport, amelyre jogszabály vámmentességet biztosít, kivéve azt a
termékimportot, amely/
"g) az alapítvány részére biztosított"
/vámmentességen alapul./
2. §
A Fat. 3. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"3. § (1) Az adó vagy az árkiegészítés alanya
a) az a jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezet,
b) az a személyi jövedelemadóról szóló törvényben meghatározott egyéni
vállalkozó,
amelyet (akit) a - saját nevében és felelõsségére bevétel elérése érdekében -
belföldön végzett termékértékesítése, illetve szolgáltatásnyújtása után a 4. §
(1) bekezdése adófizetésre kötelez, vagy a 12. § (1) bekezdése árkiegészítés
igénylésre jogosít.
(2) Alanya az adónak az az egyéni vállalkozónak nem minõsülõ természetes
személy is, aki az (1) bekezdés szerintitermékértékesítést rendszeresenvagy
üzletszerûen végzi."
3. §
(1) A Fat. 4. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés
lép:
/(1) Az adót/
"b) a nem adóalany termelõtõl és termeltetõtõl belföldi értékesítésre
beszerzett, illetve az adó- és vámhatóságtól, bíróságtól belföldi
értékesítésre átvett termék esetén a vevõ, a felvásárló"
/fizeti meg./
(2) A Fat. 4. §-a (3) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés
lép:
/(3) Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltak alkalmazása szempontjából saját
elõállítású vagy termeltetett terméknek minõsül az a termék is, amelyet/
"b) a nem adóalanytól vásárolt, vagy a 7. §-ban foglaltak szerint beszerzett,
továbbá kizárólag a kulcsos adó megfizetése szempontjából a 11. § (1) bekezdés
e) pontja szerint adó nélküli - az 1. számú melléklet 21. pontja a)
alpontjában meghatározott - ömlesztett termékbõl (lédigáruból) az e törvény
hatálya alá tartozó terméket kiszereléssel, palackozással állítanak elõ."
4. §
(1) A Fat.5. §-ának (1) bekezdése a következõ d) ponttal egészül ki:
/(1) Az 1. § (1) bekezdésének a) pontjában foglaltak alkalmazása szempontjából
belföldi értékesítésnek minõsül az is, ha/
"d) a termelõnek a bérmunkáltatás ellenértékét a nem adóalany termeltetõ az
elõállított termékkel egyenlíti ki, illetve ha a termelõ az így elõállított
terméket a termeltetõtõl megvásárolja."
(2) A Fat. 5. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) Nem minõsül belföldi értékesítésnek - az 1. számú melllékletben felsorolt
ITJ 55 termékfõcsoportba tartozó termékek és az aromás szénhidrogének
kivételével - a zárt árusítású diplomatabolt részére történõ
termékértékesítés."
5. §
(1) A Fat. 8. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"8. § (1) Az adófizetési kötelezettség
a) a saját elõállítású és a bérmunkában termeltetett termék értékesítésénél
aa) a teljesítés idõpontjában,
ab) a készpénzfizetés esetén, ideértve az ellenérték jóváírásának esetét is,
ha az adóalany termékértékesítésének teljesítését megelõzi, akkor az
ellenérték kiegyenlítésének, jóváírásának idõpontjában,
ac) az 5. § (1) bekezdésének c) pontjában meghatározott esetben a
kiskereskedelmi hálózatba, üzlethelyiségbe történõ kiszállítás idõpontjában,
b) a nem adóalanytól, az adó- és vámhatóságtól, bíróságtól belföldi
értékesítésre beszerzett termék esetén a nem adóalany termékértékesítésének,
termékátadásának, illetve az 5. § (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott
esetben a nem adóalany által az ellenérték kiegyenlítésének vagy
termékértékesítésének idõpontjában,
c) a nem termelési, valamint a reprezentációs célú termékfelhasználás esetén a
felhasználás költségként történõ elszámolásának napján
keletkezik."
(2) A Fat. 8. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Ha e törvény rendelkezéseibõl más nem következik, a teljesítés
idõpontjának megállapítására az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi
LXXIV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni."
6. §
(1) A Fat. 9. §-a (1) bekezdése a) pontjának aa) alpontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
/(1) Az adó alapja, ha az adó mértéke százalékos:
a) a saját elõállítású és a bérmunkában termeltetett terméknél/
"aa) a saját kiskereskedelmi hálózatba, üzlethelyiségbe történõ kiszállítás
esetén a termék adót és általános forgalmi adót nem tartalmazó forgalmi
értéke,"
(2) a Fat.9. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ rendelkezés
lép:
/(1) Az adó alapja, ha az adó mértéke százalékos:/
"c) a nem termelési, valamint a reprezentációs célú termékfelhasználás esetén
a beszerzési ár, ennek hiányában a termék adót és általános forgalmi adót nem
tartalmazó forgalmi értéke,"
(3) A Fat. 9. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) E törvény alkalmazásában a termék forgalmi értéke a terméknek az az ára,
mely független felek között - normális piaci körülmények között - általában
elérhetõ lenne."
7. §
(1) A Fat.11. §-a (1) bekezdésének f) pontja helyébe a következõ rendelkezés
lép:
/(1) Az önadózás keretében (17. § (1) bekezdés) megállapított fizetendõ adóból
levonhatja vagy az állami adóhatóságtól visszaigényelheti a terméket terhelõ
adót
e) a vevõ, ha az 1. számú melléklet 21. pontjában megjelölt termékeket adóval
növelt áron szerezte be, de azokat közvetlen anyagként a saját elõállítású,
vagy a bérmunkában termeltetett termékéhez használja fel, kivéve az ételhez és
a cukrászipari termékhez történõ felhasználást,/
"f) az e) pontban foglaltak alkalmazásában
fa) kizárólag a terméket terhelõ kulcsos adó levonása vagy a visszaigénylése
szempontjából közvetlen anyagfelhasználásnak minõsül az is, ha az 1. számú
melléklet 21. pontja a) alpontjában meghatározott ömlesztett terméket
(lédigárut) kiszerelés, palackozás céljából szerezték be, illetve
fb) az 1. számú melléklet 21. pontja b) alpontjában szereplõ petróleumból a
sugárhajtómûvek üzemanyagának (55-14-2) kizárólag a sugárhajtású és a
gázturbina meghajtású harci repülõgépek és helikopterek, illetve a nemzetközi
légiforgalomban résztvevõ belföldi és külföldi lajstromjelû sugárhajtású és
gázturbina meghajtású repülõgépek hajtóanyagaként való felhasználása,
fc) az 1. számú melléklet 21. pontja b) alpontjában szereplõ tüzelõolajnak
(55-16) kizárólag az elektromos áram termeléséhez történõ felhasználása
minõsül közvetlen anyagfelhasználásnak,"
(2) A Fat. 11. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(4) Az (1) bekezdés d) pontja alapján levontvagy visszaigényelt adót a
kötelezõen elõírt tartalék készletbõl kivett motorbenzin, gázolaj és
tüzelõolaj mennyiség után, a kivétel napján meg kell fizetni, tekintet nélkül
a 17. § (3) bekezdésének második mondatában foglaltakra."
(3) A Fat. 11. §-a a következõ (8) bekezdéssel egészül ki, egyúttal a
jelenlegi (8) bekezdés számozása (9) bekezdésre változik:
"(8) Az adó-levonási (adó-visszaigénylési) jog kizárólag a (7) bekezdésben
meghatározott bizonylat birtokában érvényesíthetõ."
8. §
A Fat. 14. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"14. § Az árkiegészítés alapja
a) a kedvezményes személyszállítási szolgáltatás általános forgalmi adóval
növelt - a távolsági személyszállítási forgalomban az utasbaleset-biztosítási
díjjal csökkentett -díjbevétele, illetve
b) a 70. életévüket betöltött magyar állampolgárok, a fegyveres erõk
sorállományú tagjai, valamint az országgyûlési képviselõk ingyenes utazása
miatti bevételkiesés megtérítésére a belföldi vasúti, a távolsági
menetrendszerinti autóbusz és a helyi személyszállítási szolgáltatás általános
forgalmi adóval növelt díjbevétele."
9. §
A Fat. 1. és 2. számú melléklete az e törvény 1. és 2. számú melléklete
szerint módosul.
10. §
Ez a törvény 1996. január 1-jén lép hatályba. Rendelkezéseit azokban az
esetekben kell alkalmazni elõször, amelyekben az adófizetési kötelezettség,
illetve az árkiegészítés igénybevételi lehetõség 1995. december 31-ét követõen
keletkezik.
1. számúmelléklet az 1995. évi... törvényhez
A Fat. 1. számú melléklete 1., 5., 5/a., 6., 7., 7/a., 7/b., 8., 9., 9/a.,
9/b., 16., 16/b., 16/c., 16/d., 18. és 20. pontjai helyébe a következõ
rendelkezések lépnek:
/Azon termékek köre, amelyek után fogyasztási adót kell fizetni./
Sorszám Termék megnevezése és ITJ száma Fogyasztási
adó mértéke
"1. Sûrített vagy cseppfolyós földgáz,
üzemanyag céljára (ITJ:11-3-ból) 14,40Ft/nmØ
5. Etilalkohol (két szénatomos, egyér-
tékû alifás alkohol) (ITJ:52-12-11-
2-bõl) 820 Ft/hlf
és 78 %
Kivéve:
5/a. Analitikai vagy spektroszkópiai tisz-
taságú (minimum 99,8 %-os töménységû)
etilalkohol (ITJ:52-12-11-2-bõl) 552 Ft/l
6. Motorhajtó üzemanyagként felhasznált
cseppfolyósított propán-bután gázke-
verék (LPG-gáz) (ITJ:55-11-42) 46 Ft/kg
7. Benzin, ideértve a nem szabványos ben-
zint is (ITJ:55-13)
Ólmozatlan motorbenzin (ITJ:55-13-13,
14,15) 41,30 Ft/l
Egyéb benzin (ITJ:55-13-ból) 47,60Ft/l
7/a. Benzol, toluol, xilol, orto-xilol,
aromatol (ITJ:52-21-11-1, 52-21-11-2,
52-21-11-4, 52-21-11-9) 47,60 Ft/l
7/b. Stabil gazolin (ITJ:55-12-2) 47,60 Ft/l
8. Petróleum (ITJ:55-14) 47,60 Ft/l
9. Gázolaj, ideértve a nem szabványos
gázolajat is (ITJ:55-15) 34,70 Ft/l
9/a. Tüzelõolaj, ideértve a nem szabványos
tüzelõolajat is (ITJ:55-16) 34,70 Ft/l
9/b. Paraffinos és paraffinmentes párlat
(ITJ:55-24, 55-25) 47,60 Ft/l
16. Szeszgyártási termékek és szeszes
italok (ITJ:88-1-bõl, 88-2-bõl) - a denaturált és az egyéb szesz-
gyártási termékek (ITJ:88-14, 88-
19) kivételével - 820 Ft/hlf
és 78 %
16/b. Borpárlat (ITJ:88-21) 620 Ft/hlf
és 30 %
16/c. Valódi gyümölcspálinka, egyéb va-
lódi pálinka (ITJ:88-22-1, 88-22-9) 750 Ft/hlf
és 0 %
16/d. Valódi gabonapálinka, különleges rum,
-pálinka, -likõr (ITJ:88-22-2, 88-23- 2, 88-24-2, 88-25-2)
820 Ft/hlf és 43 %
18. Az 1,5 % alkoholtartalmat meghaladó
fõzött sör és fejtett sör, ideértve a
szûretlen sört is (ITJ:88-43, 88-45) 2020 Ft/hl
és 15 %
20. Cigaretta (ITJ:89-23) 1390 Ft/1000 db
és 65 %"
2. számú melléklet az 1995. évi........ törvényhez
A FAT 2. számú melléklete 2., 7., 12. és 15. pontjai helyébe a következõ
rendelkezések lépnek:
/Azon szolgáltatások köre, amelyek után fogyasztói árki-
egészítés vehetõ igénybe/
Sor- A szolgáltatás megnevezése és Fogyasztói árki-
szám SZJ száma egészítés mértéke
"2. 70 %-os vasúti kedvezmény
(SZJ: 09112-bõl) 233 %
7. 70 %-os távolsági autóbusz
kedvezmény
(SZJ: 09122-bõl) 233 %
12. Helyi tanuló- és nyugdíjas bér-
letjegy
(SZJ: 09121-bõl és
09124-ból) 233 %
15. Révközlekedés tanuló- és nyug-
díjas bérletjegye
(SZJ: 09223-bõl) 233 % "
MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA
T/1503..sz.
TÖRVÉNYJAVASLAT
a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl
szóló 1991. évi LXXVIII. törvény
módosításáról
Elõadó: Dr. Bokros Lajos
pénzügyminiszter
Budapest, 1995. október
Általános indokolás
A törvénytervezet alapvetõ céljaként a fogyasztási adótételek valorizálására
(emelésére) tesz javaslatot. E szerint az adóbevételek 1996. évre elõirányzott
összegének biztosítása érdekében a jövõ évtõl a kõolajtermékek, a szesz és
szeszes italok, a sör és a cigaretta ma érvényesülõ adótételei (forintban
meghatározott adói) átlagosan 15 %-kal - az 1996. évre prognosztizált
inflációt el nem érõ mértékben -emelkednek. Ebbõl eredõen az állami
költségvetés éves szinten a kõolajtermékek után kb. 15 milliárd forint, az
élvezeti cikkek után 6-6,5 milliárd forint, együtt mintegy 21,0-21,5 milliárd
forint többlet fogyasztási adót realizálhat. Az adóintézkedésnek a fogyasztói
árszintre gyakorolt közvetlen hatása 0,7 %-ra tehetõ. Része a Javaslatnak -
1,1 milliárd forint kihatással - a közlekedési szolgáltatásoknál nyújtott 75
%-os kedvezmény 70 %-ra való csökkentése, amely elsõsorban a tanulók és
nyugdíjasok utazási díját (vasúton, autóbuszon és a helyi közlekedésben)
mintegy 20 %-kal növelné.
Az adóemelés és az árkiegészítés csökkentés mellett a Javaslat néhány, az
adózás megkerülésének visszaszorítására, a rendelkezések egyértelmûbbé
tételére irányuló kiegészítést és módosítást, illetve a személyszállítás
általános forgalmi-adó-alapjának tervezett változtatásával összefüggõen -
annak ellentételezésére - egy konstrukciós jellegû, a fogyasztói árkiegészítés
alapjának növelésére vonatkozó változtatást is tartalmaz.
Részletes indokolás
az 1. §-hoz
A visszaélések esetei közé tartozik, hogy az adóval növelt áron beszerzett
termékeket az adó-visszaigénylési lehetõség
miatt szállítják kikülföldre, majd visszáruként visszahozzák, de az adót az
adóhatóságnak nem fizetik vissza, az áru vagy a cég is eltûnik,
követhetetlenné válik.
A fogyasztási adós - többségében jövedéki - termékekhez az alapítvány is
adózottan juthat hozzá, hozhatja belföldre. Ez a személygépkocsik, az élvezeti
cikkek behozatala esetén a vámjogszabályok rendelkezéseibõl következik.
Rendezetlen viszont az importált üzemanyagok és tüzelõolajok adóztatása, s ezt
a tényt az alapítvány adózatlan termék beszerzésére, értékesítésére
használhatja fel.
Mindezek megelõzését, kivédését szolgálja a Javaslat, a törvény 1. §-ának
kiegészítésével.
a 2. §-hoz
Az adó és árkiegészítés alanyának módosult megfogalmazása tartalmi változást
nem jelent. Kizárólag a fogalom értelmezését segíti, egyértelmûvé teszi, hogy
a 4. § (1) és a 12. § (1) bekezdése szerinti vállalkozás, vállalkozó a
belföldi értékesítésével (szolgáltatás nyújtásával) automatikusan az adó, az
árkiegészítés alanyává válik. Az e körön kívül esõ személy pedig akkor és
abban az esetben alanya az adónak, ha az értékesítését rendszeresen,
üzletszerû tevékenységként végzi.
a 3. §-hoz
A 3. §-on belül az (1) bekezdésben foglalt módosítást annak egyértelmûvé
tétele indokolja egyfelõl, hogy a nem adóalany termelõtõl, termeltetõtõl
történõ beszerzés esetén fizeti az adót a vevõ, a felvásárló, másfelõl, hogy a
nem adóalanyok körébe az adó- és vámhatóság, és a bíróság is beletartozik.
A (2) bekezdés az adólevonással (adó-visszaigényléssel) járó visszaélési
lehetõség csökkentésére irányul. A módosult szabályozás az adó nélküli
ömlesztett termékbõl kiszerelt, palackozott terméket csak a kulcsos adó
megfizetése szempontjából minõsíti termékelõállításnak, illetve ezzel
összefüggõen a törvény 11. § (1) bekezdés e) pontja csak a kulcsos adó
levonását (visszaigénylését) teszi lehetõvé. Így a tételes adót - a mai
gyakorlattól eltérõen -a kiszerelés, palackozás nem érinti, s az azzal történõ
manipuláció lehetõsége is kizárásra kerül.
a 4. §-hoz
A Javaslat 4. §-ának mind a két bekezdése a rendelkezések egyértelmûbbé
tételét, pontosítását szolgálja. Az (1) bekezdés az adófizetési kötelezettség
keletkezésének egyik esetét határozza meg konkrétan, a (2) bekezdés pedig
azokat a törvény hatálya alá vont újabb kõolajtermékeket nevezi meg,
amelyeknek - a benzin, a gázolaj és a tüzelõolaj mellett, azokhoz hasonlóan -
a zárt árusítású diplomatabolt részére történõ értékesítése is adóköteles
belföldi értékesítésnek minõsül.
az 5. és 6. §-hoz
A módosítás az adózás megkerülésének, illetve az adóalappal történõ
manipulálásának a kizárására irányul. Ennek érdekében a Javaslat 5. §-a az
adófizetési kötelezettség keletkezését az értékesítés teljesítéséhez
kapcsolja, vagyis nem a számlaadáshoz, amit esetleg nem teljesítenek.
A törvénytervezet 6. §-a pedig a saját kiskereskedelmi boltban történõ
értékesítés, továbbá a nem termelési és reprezentációs célú felhasználás
esetén az adó alapját a termék adót nem tartalmazó forgalmi értékében
határozza meg a je
lenlegi, a viszonylag tetszõlegesen megállapítható közvetlen önköltség, a
nyilvántartás szerinti érték vagy az elõállítási költséggel szemben.
a 7. §-hoz
A Javaslat egyfelõl (összefüggésben a 3. § (2) bekezdéssel) az ömlesztett
termékek kiszerelése, palackozása esetén a tételes adó levonását
(visszaigénylését) zárja ki, másfelõl a félreértések elkerülése érdekében
szövegpontosítást jelent, a szabályozás egyértelmûbbé tételét szolgálja,
tartalmi változást nem takar.
a 8. §-hoz
Az általános forgalmi adó-rendszerben tervezett változás szerint a
költségvetési támogatás is az áfa-alap részévé válik. Ez a személyszállítási
szolgáltatások esetén a fogyasztói árkiegészítés áfa-alapba történõ bevonását
jelenti. Ezzel függ össze a Javaslat 8. §-ának módosítása, amely e
szolgáltatásokhoz kapcsolódóan a fogyasztói árkiegészítés alapjának az
általános forgalmi adóval való növelését javasolja. A módosítás az elõbbiek
szerinti áfa-alap növekedés pótlólagos díjemelõ hatásának kiküszöbölését
szolgálja.
a 9. és 10. §-hoz
A törvénytervezet 1. és 2. számú melléklete az 1996-tól érvényesülõ
fogyasztási adómértékeket, illetve a 75 %-ról 70 %-ra változó utazási
kedvezményekhez tartozó fogyasztói árkiegészítési kulcsokat tartalmazza. A
Javaslat szerint a rendelkezések 1996. január 1-jén lépnek életbe, elõször
azokban az esetekben kell alkalmazni, amelyekben az adófizetési kötelezettség,
illetve az árkiegészítés igénybevételi lehetõség 1995. december 31-ét követõen
keletkezik.