T/1503..

1995. évi ... törvény

a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló

1991. évi LXXVIII. törvény

módosításáról

A fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló, többször

módosított 1991. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Fat.) a következõk

szerint módosul:

1. §

(1) A Fat.1. §-ának (2) bekezdése a következõ e) ponttal egészül ki:

/(2) E törvény alkalmazásában importálásnak/

"e) a külföldre végleges rendeltetéssel kiszállított (exportált) és elõre nem

látott okból változatlan állapotban visszaküldött (visszahozott) termék"

/minõsül./

(2) A Fat.1. §-ának (4) bekezdése a következõ g) ponttal egészül ki:

/(4) Mentes az (1) bekezdés b) pontja szerinti adófizetés alól az a

termékimport, amelyre jogszabály vámmentességet biztosít, kivéve azt a

termékimportot, amely/

"g) az alapítvány részére biztosított"

/vámmentességen alapul./

2. §

A Fat. 3. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"3. § (1) Az adó vagy az árkiegészítés alanya

a) az a jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezet,

b) az a személyi jövedelemadóról szóló törvényben meghatározott egyéni

vállalkozó,

amelyet (akit) a - saját nevében és felelõsségére bevétel elérése érdekében -

belföldön végzett termékértékesítése, illetve szolgáltatásnyújtása után a 4. §

(1) bekezdése adófizetésre kötelez, vagy a 12. § (1) bekezdése árkiegészítés

igénylésre jogosít.

(2) Alanya az adónak az az egyéni vállalkozónak nem minõsülõ természetes

személy is, aki az (1) bekezdés szerintitermékértékesítést rendszeresenvagy

üzletszerûen végzi."

3. §

(1) A Fat. 4. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/(1) Az adót/

"b) a nem adóalany termelõtõl és termeltetõtõl belföldi értékesítésre

beszerzett, illetve az adó- és vámhatóságtól, bíróságtól belföldi

értékesítésre átvett termék esetén a vevõ, a felvásárló"

/fizeti meg./

(2) A Fat. 4. §-a (3) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/(3) Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltak alkalmazása szempontjából saját

elõállítású vagy termeltetett terméknek minõsül az a termék is, amelyet/

"b) a nem adóalanytól vásárolt, vagy a 7. §-ban foglaltak szerint beszerzett,

továbbá kizárólag a kulcsos adó megfizetése szempontjából a 11. § (1) bekezdés

e) pontja szerint adó nélküli - az 1. számú melléklet 21. pontja a)

alpontjában meghatározott - ömlesztett termékbõl (lédigáruból) az e törvény

hatálya alá tartozó terméket kiszereléssel, palackozással állítanak elõ."

4. §

(1) A Fat.5. §-ának (1) bekezdése a következõ d) ponttal egészül ki:

/(1) Az 1. § (1) bekezdésének a) pontjában foglaltak alkalmazása szempontjából

belföldi értékesítésnek minõsül az is, ha/

"d) a termelõnek a bérmunkáltatás ellenértékét a nem adóalany termeltetõ az

elõállított termékkel egyenlíti ki, illetve ha a termelõ az így elõállított

terméket a termeltetõtõl megvásárolja."

(2) A Fat. 5. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Nem minõsül belföldi értékesítésnek - az 1. számú melllékletben felsorolt

ITJ 55 termékfõcsoportba tartozó termékek és az aromás szénhidrogének

kivételével - a zárt árusítású diplomatabolt részére történõ

termékértékesítés."

5. §

(1) A Fat. 8. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"8. § (1) Az adófizetési kötelezettség

a) a saját elõállítású és a bérmunkában termeltetett termék értékesítésénél

aa) a teljesítés idõpontjában,

ab) a készpénzfizetés esetén, ideértve az ellenérték jóváírásának esetét is,

ha az adóalany termékértékesítésének teljesítését megelõzi, akkor az

ellenérték kiegyenlítésének, jóváírásának idõpontjában,

ac) az 5. § (1) bekezdésének c) pontjában meghatározott esetben a

kiskereskedelmi hálózatba, üzlethelyiségbe történõ kiszállítás idõpontjában,

b) a nem adóalanytól, az adó- és vámhatóságtól, bíróságtól belföldi

értékesítésre beszerzett termék esetén a nem adóalany termékértékesítésének,

termékátadásának, illetve az 5. § (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott

esetben a nem adóalany által az ellenérték kiegyenlítésének vagy

termékértékesítésének idõpontjában,

c) a nem termelési, valamint a reprezentációs célú termékfelhasználás esetén a

felhasználás költségként történõ elszámolásának napján

keletkezik."

(2) A Fat. 8. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Ha e törvény rendelkezéseibõl más nem következik, a teljesítés

idõpontjának megállapítására az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi

LXXIV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni."

6. §

(1) A Fat. 9. §-a (1) bekezdése a) pontjának aa) alpontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(1) Az adó alapja, ha az adó mértéke százalékos:

a) a saját elõállítású és a bérmunkában termeltetett terméknél/

"aa) a saját kiskereskedelmi hálózatba, üzlethelyiségbe történõ kiszállítás

esetén a termék adót és általános forgalmi adót nem tartalmazó forgalmi

értéke,"

(2) a Fat.9. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/(1) Az adó alapja, ha az adó mértéke százalékos:/

"c) a nem termelési, valamint a reprezentációs célú termékfelhasználás esetén

a beszerzési ár, ennek hiányában a termék adót és általános forgalmi adót nem

tartalmazó forgalmi értéke,"

(3) A Fat. 9. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) E törvény alkalmazásában a termék forgalmi értéke a terméknek az az ára,

mely független felek között - normális piaci körülmények között - általában

elérhetõ lenne."

7. §

(1) A Fat.11. §-a (1) bekezdésének f) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/(1) Az önadózás keretében (17. § (1) bekezdés) megállapított fizetendõ adóból

levonhatja vagy az állami adóhatóságtól visszaigényelheti a terméket terhelõ

adót

e) a vevõ, ha az 1. számú melléklet 21. pontjában megjelölt termékeket adóval

növelt áron szerezte be, de azokat közvetlen anyagként a saját elõállítású,

vagy a bérmunkában termeltetett termékéhez használja fel, kivéve az ételhez és

a cukrászipari termékhez történõ felhasználást,/

"f) az e) pontban foglaltak alkalmazásában

fa) kizárólag a terméket terhelõ kulcsos adó levonása vagy a visszaigénylése

szempontjából közvetlen anyagfelhasználásnak minõsül az is, ha az 1. számú

melléklet 21. pontja a) alpontjában meghatározott ömlesztett terméket

(lédigárut) kiszerelés, palackozás céljából szerezték be, illetve

fb) az 1. számú melléklet 21. pontja b) alpontjában szereplõ petróleumból a

sugárhajtómûvek üzemanyagának (55-14-2) kizárólag a sugárhajtású és a

gázturbina meghajtású harci repülõgépek és helikopterek, illetve a nemzetközi

légiforgalomban résztvevõ belföldi és külföldi lajstromjelû sugárhajtású és

gázturbina meghajtású repülõgépek hajtóanyagaként való felhasználása,

fc) az 1. számú melléklet 21. pontja b) alpontjában szereplõ tüzelõolajnak

(55-16) kizárólag az elektromos áram termeléséhez történõ felhasználása

minõsül közvetlen anyagfelhasználásnak,"

(2) A Fat. 11. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Az (1) bekezdés d) pontja alapján levontvagy visszaigényelt adót a

kötelezõen elõírt tartalék készletbõl kivett motorbenzin, gázolaj és

tüzelõolaj mennyiség után, a kivétel napján meg kell fizetni, tekintet nélkül

a 17. § (3) bekezdésének második mondatában foglaltakra."

(3) A Fat. 11. §-a a következõ (8) bekezdéssel egészül ki, egyúttal a

jelenlegi (8) bekezdés számozása (9) bekezdésre változik:

"(8) Az adó-levonási (adó-visszaigénylési) jog kizárólag a (7) bekezdésben

meghatározott bizonylat birtokában érvényesíthetõ."

8. §

A Fat. 14. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"14. § Az árkiegészítés alapja

a) a kedvezményes személyszállítási szolgáltatás általános forgalmi adóval

növelt - a távolsági személyszállítási forgalomban az utasbaleset-biztosítási

díjjal csökkentett -díjbevétele, illetve

b) a 70. életévüket betöltött magyar állampolgárok, a fegyveres erõk

sorállományú tagjai, valamint az országgyûlési képviselõk ingyenes utazása

miatti bevételkiesés megtérítésére a belföldi vasúti, a távolsági

menetrendszerinti autóbusz és a helyi személyszállítási szolgáltatás általános

forgalmi adóval növelt díjbevétele."

9. §

A Fat. 1. és 2. számú melléklete az e törvény 1. és 2. számú melléklete

szerint módosul.

10. §

Ez a törvény 1996. január 1-jén lép hatályba. Rendelkezéseit azokban az

esetekben kell alkalmazni elõször, amelyekben az adófizetési kötelezettség,

illetve az árkiegészítés igénybevételi lehetõség 1995. december 31-ét követõen

keletkezik.

1. számúmelléklet az 1995. évi... törvényhez

A Fat. 1. számú melléklete 1., 5., 5/a., 6., 7., 7/a., 7/b., 8., 9., 9/a.,

9/b., 16., 16/b., 16/c., 16/d., 18. és 20. pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

/Azon termékek köre, amelyek után fogyasztási adót kell fizetni./

Sorszám Termék megnevezése és ITJ száma Fogyasztási

adó mértéke

"1. Sûrített vagy cseppfolyós földgáz,

üzemanyag céljára (ITJ:11-3-ból) 14,40Ft/nmØ

5. Etilalkohol (két szénatomos, egyér-

tékû alifás alkohol) (ITJ:52-12-11-

2-bõl) 820 Ft/hlf

és 78 %

Kivéve:

5/a. Analitikai vagy spektroszkópiai tisz-

taságú (minimum 99,8 %-os töménységû)

etilalkohol (ITJ:52-12-11-2-bõl) 552 Ft/l

6. Motorhajtó üzemanyagként felhasznált

cseppfolyósított propán-bután gázke-

verék (LPG-gáz) (ITJ:55-11-42) 46 Ft/kg

7. Benzin, ideértve a nem szabványos ben-

zint is (ITJ:55-13)

Ólmozatlan motorbenzin (ITJ:55-13-13,

14,15) 41,30 Ft/l

Egyéb benzin (ITJ:55-13-ból) 47,60Ft/l

7/a. Benzol, toluol, xilol, orto-xilol,

aromatol (ITJ:52-21-11-1, 52-21-11-2,

52-21-11-4, 52-21-11-9) 47,60 Ft/l

7/b. Stabil gazolin (ITJ:55-12-2) 47,60 Ft/l

8. Petróleum (ITJ:55-14) 47,60 Ft/l

9. Gázolaj, ideértve a nem szabványos

gázolajat is (ITJ:55-15) 34,70 Ft/l

9/a. Tüzelõolaj, ideértve a nem szabványos

tüzelõolajat is (ITJ:55-16) 34,70 Ft/l

9/b. Paraffinos és paraffinmentes párlat

(ITJ:55-24, 55-25) 47,60 Ft/l

16. Szeszgyártási termékek és szeszes

italok (ITJ:88-1-bõl, 88-2-bõl) - a denaturált és az egyéb szesz-

gyártási termékek (ITJ:88-14, 88-

19) kivételével - 820 Ft/hlf

és 78 %

16/b. Borpárlat (ITJ:88-21) 620 Ft/hlf

és 30 %

16/c. Valódi gyümölcspálinka, egyéb va-

lódi pálinka (ITJ:88-22-1, 88-22-9) 750 Ft/hlf

és 0 %

16/d. Valódi gabonapálinka, különleges rum,

-pálinka, -likõr (ITJ:88-22-2, 88-23- 2, 88-24-2, 88-25-2)

820 Ft/hlf és 43 %

18. Az 1,5 % alkoholtartalmat meghaladó

fõzött sör és fejtett sör, ideértve a

szûretlen sört is (ITJ:88-43, 88-45) 2020 Ft/hl

és 15 %

20. Cigaretta (ITJ:89-23) 1390 Ft/1000 db

és 65 %"

2. számú melléklet az 1995. évi........ törvényhez

A FAT 2. számú melléklete 2., 7., 12. és 15. pontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

/Azon szolgáltatások köre, amelyek után fogyasztói árki-

egészítés vehetõ igénybe/

Sor- A szolgáltatás megnevezése és Fogyasztói árki-

szám SZJ száma egészítés mértéke

"2. 70 %-os vasúti kedvezmény

(SZJ: 09112-bõl) 233 %

7. 70 %-os távolsági autóbusz

kedvezmény

(SZJ: 09122-bõl) 233 %

12. Helyi tanuló- és nyugdíjas bér-

letjegy

(SZJ: 09121-bõl és

09124-ból) 233 %

15. Révközlekedés tanuló- és nyug-

díjas bérletjegye

(SZJ: 09223-bõl) 233 % "

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1503..sz.

TÖRVÉNYJAVASLAT

a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl

szóló 1991. évi LXXVIII. törvény

módosításáról

Elõadó: Dr. Bokros Lajos

pénzügyminiszter

Budapest, 1995. október

Általános indokolás

A törvénytervezet alapvetõ céljaként a fogyasztási adótételek valorizálására

(emelésére) tesz javaslatot. E szerint az adóbevételek 1996. évre elõirányzott

összegének biztosítása érdekében a jövõ évtõl a kõolajtermékek, a szesz és

szeszes italok, a sör és a cigaretta ma érvényesülõ adótételei (forintban

meghatározott adói) átlagosan 15 %-kal - az 1996. évre prognosztizált

inflációt el nem érõ mértékben -emelkednek. Ebbõl eredõen az állami

költségvetés éves szinten a kõolajtermékek után kb. 15 milliárd forint, az

élvezeti cikkek után 6-6,5 milliárd forint, együtt mintegy 21,0-21,5 milliárd

forint többlet fogyasztási adót realizálhat. Az adóintézkedésnek a fogyasztói

árszintre gyakorolt közvetlen hatása 0,7 %-ra tehetõ. Része a Javaslatnak -

1,1 milliárd forint kihatással - a közlekedési szolgáltatásoknál nyújtott 75

%-os kedvezmény 70 %-ra való csökkentése, amely elsõsorban a tanulók és

nyugdíjasok utazási díját (vasúton, autóbuszon és a helyi közlekedésben)

mintegy 20 %-kal növelné.

Az adóemelés és az árkiegészítés csökkentés mellett a Javaslat néhány, az

adózás megkerülésének visszaszorítására, a rendelkezések egyértelmûbbé

tételére irányuló kiegészítést és módosítást, illetve a személyszállítás

általános forgalmi-adó-alapjának tervezett változtatásával összefüggõen -

annak ellentételezésére - egy konstrukciós jellegû, a fogyasztói árkiegészítés

alapjának növelésére vonatkozó változtatást is tartalmaz.

Részletes indokolás

az 1. §-hoz

A visszaélések esetei közé tartozik, hogy az adóval növelt áron beszerzett

termékeket az adó-visszaigénylési lehetõség

miatt szállítják kikülföldre, majd visszáruként visszahozzák, de az adót az

adóhatóságnak nem fizetik vissza, az áru vagy a cég is eltûnik,

követhetetlenné válik.

A fogyasztási adós - többségében jövedéki - termékekhez az alapítvány is

adózottan juthat hozzá, hozhatja belföldre. Ez a személygépkocsik, az élvezeti

cikkek behozatala esetén a vámjogszabályok rendelkezéseibõl következik.

Rendezetlen viszont az importált üzemanyagok és tüzelõolajok adóztatása, s ezt

a tényt az alapítvány adózatlan termék beszerzésére, értékesítésére

használhatja fel.

Mindezek megelõzését, kivédését szolgálja a Javaslat, a törvény 1. §-ának

kiegészítésével.

a 2. §-hoz

Az adó és árkiegészítés alanyának módosult megfogalmazása tartalmi változást

nem jelent. Kizárólag a fogalom értelmezését segíti, egyértelmûvé teszi, hogy

a 4. § (1) és a 12. § (1) bekezdése szerinti vállalkozás, vállalkozó a

belföldi értékesítésével (szolgáltatás nyújtásával) automatikusan az adó, az

árkiegészítés alanyává válik. Az e körön kívül esõ személy pedig akkor és

abban az esetben alanya az adónak, ha az értékesítését rendszeresen,

üzletszerû tevékenységként végzi.

a 3. §-hoz

A 3. §-on belül az (1) bekezdésben foglalt módosítást annak egyértelmûvé

tétele indokolja egyfelõl, hogy a nem adóalany termelõtõl, termeltetõtõl

történõ beszerzés esetén fizeti az adót a vevõ, a felvásárló, másfelõl, hogy a

nem adóalanyok körébe az adó- és vámhatóság, és a bíróság is beletartozik.

A (2) bekezdés az adólevonással (adó-visszaigényléssel) járó visszaélési

lehetõség csökkentésére irányul. A módosult szabályozás az adó nélküli

ömlesztett termékbõl kiszerelt, palackozott terméket csak a kulcsos adó

megfizetése szempontjából minõsíti termékelõállításnak, illetve ezzel

összefüggõen a törvény 11. § (1) bekezdés e) pontja csak a kulcsos adó

levonását (visszaigénylését) teszi lehetõvé. Így a tételes adót - a mai

gyakorlattól eltérõen -a kiszerelés, palackozás nem érinti, s az azzal történõ

manipuláció lehetõsége is kizárásra kerül.

a 4. §-hoz

A Javaslat 4. §-ának mind a két bekezdése a rendelkezések egyértelmûbbé

tételét, pontosítását szolgálja. Az (1) bekezdés az adófizetési kötelezettség

keletkezésének egyik esetét határozza meg konkrétan, a (2) bekezdés pedig

azokat a törvény hatálya alá vont újabb kõolajtermékeket nevezi meg,

amelyeknek - a benzin, a gázolaj és a tüzelõolaj mellett, azokhoz hasonlóan -

a zárt árusítású diplomatabolt részére történõ értékesítése is adóköteles

belföldi értékesítésnek minõsül.

az 5. és 6. §-hoz

A módosítás az adózás megkerülésének, illetve az adóalappal történõ

manipulálásának a kizárására irányul. Ennek érdekében a Javaslat 5. §-a az

adófizetési kötelezettség keletkezését az értékesítés teljesítéséhez

kapcsolja, vagyis nem a számlaadáshoz, amit esetleg nem teljesítenek.

A törvénytervezet 6. §-a pedig a saját kiskereskedelmi boltban történõ

értékesítés, továbbá a nem termelési és reprezentációs célú felhasználás

esetén az adó alapját a termék adót nem tartalmazó forgalmi értékében

határozza meg a je

lenlegi, a viszonylag tetszõlegesen megállapítható közvetlen önköltség, a

nyilvántartás szerinti érték vagy az elõállítási költséggel szemben.

a 7. §-hoz

A Javaslat egyfelõl (összefüggésben a 3. § (2) bekezdéssel) az ömlesztett

termékek kiszerelése, palackozása esetén a tételes adó levonását

(visszaigénylését) zárja ki, másfelõl a félreértések elkerülése érdekében

szövegpontosítást jelent, a szabályozás egyértelmûbbé tételét szolgálja,

tartalmi változást nem takar.

a 8. §-hoz

Az általános forgalmi adó-rendszerben tervezett változás szerint a

költségvetési támogatás is az áfa-alap részévé válik. Ez a személyszállítási

szolgáltatások esetén a fogyasztói árkiegészítés áfa-alapba történõ bevonását

jelenti. Ezzel függ össze a Javaslat 8. §-ának módosítása, amely e

szolgáltatásokhoz kapcsolódóan a fogyasztói árkiegészítés alapjának az

általános forgalmi adóval való növelését javasolja. A módosítás az elõbbiek

szerinti áfa-alap növekedés pótlólagos díjemelõ hatásának kiküszöbölését

szolgálja.

a 9. és 10. §-hoz

A törvénytervezet 1. és 2. számú melléklete az 1996-tól érvényesülõ

fogyasztási adómértékeket, illetve a 75 %-ról 70 %-ra változó utazási

kedvezményekhez tartozó fogyasztói árkiegészítési kulcsokat tartalmazza. A

Javaslat szerint a rendelkezések 1996. január 1-jén lépnek életbe, elõször

azokban az esetekben kell alkalmazni, amelyekben az adófizetési kötelezettség,

illetve az árkiegészítés igénybevételi lehetõség 1995. december 31-ét követõen

keletkezik.

Eleje Honlap