Magyar Köztársaság

Kormánya

T/1504.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

a társasági adóról szóló

1991. évi LXXXVI. törvény

módosításáról

Elõadó: dr. Bokros Lajos

pénzügyminiszter

Budapest, 1995. október

1995. évi ..... törvény

a társasági adóról szóló

1991. évi LXXXVI. törvény módosításáról

1. §

A társasági adóról szóló - többször módosított - 1991. évi LXXXVI. törvény (a

továbbiakban: tv.) 1. §-ának (2) bekezdése a következõ rendelkezéssel egészül

ki:

"(2) .....Ha a számviteli törvény szerinti éves beszámolót, egyszerûsített

éves beszámolót, egyszerûsített mérleget a naptári év utolsó napjával nem kell

elkészíteni, akkor az adózás elõtti eredményt és az adót az év utolsó napjára

elkészített könyvviteli zárlat alapján kell megállapítani és bevallani. Ilyen

esetben a cégbírósági bejegyzést, a cégbírósági bejegyzés elmaradását, a

megszûnést követõen utólag - az egyes évekre külön-külön - elkészített éves

beszámoló, egyszerûsített éves beszámoló, egyszerûsített mérleg alapján

megállapított és bevallott tényleges adó, valamint a könyvviteli zárlat

alapján megállapított és bevallott adó különbözetét a bevallással egyidejûleg

pénzügyileg rendezni kell."

2. §

A tv. 2. §-ának (3) és (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A belföldön telephellyel nem rendelkezõ külföldi székhelyû jogi

személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ társas cég, személyi egyesülés,

egyéb szervezet (a továbbiakban: külföldi szervezet) a belföldi személytõl a

vállalkozási tevékenységéért kapott ellenértéket alapul véve a 6. számú

melléklet D. fejezetében foglaltak szerint megállapított jövedelem után a 9. §

(1) bekezdésének a) pontjában meghatározott mértékû adót köteles fizetni, ha a

jövedelemszerzés helye a Magyar Köztársaság. E szervezetekre - a 3. § 25.

pontja, a 15. § (4) bekezdése és a 17. § kivételével - e törvény más

rendelkezései nem terjednek ki.

(4) Nem terjed ki a törvény hatálya a Magyar Nemzeti Bankra, a költségvetési

szervre, az Igazságügyi Minisztérium felügyelete alá tartozó büntetés-

végrehajtási vállalatra és annak a fogva tartottak foglalkoztatását végzõ

jogutódjára, továbbá a kizárólag a fogva tartottak foglalkoztatása céljából

létesített közhasznú társaságra, a Tartalék Gazdálkodási Közhasznú Társaságra,

a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Tartalékgazdálkodási Közhasznú

Társaságra, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaságra,

jogszabályban meghatározott nemzeti közmûsorszolgáltatókra, valamint a

felszámolási eljárás alatt állókra, a felszámolás kezdõ napjától."

3. §

(1) A tv. 3. §-ának 2/a., 3., 4., és 5. pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

T/2.. kapcsolt vállalkozás: az egymással szerzõdéses kapcsolatban álló

feleknél/

"a) ha az egyik adóalany, illetõleg adóalanynak nem minõsülõ természetes és

jogi személy, egyéb szervezet közvetlenül vagy közvetve részt vesz a másik

adóalany, illetõleg adóalanynak nem minõsülõ vállalkozás irányításában,

ellenõrzésében vagy 25 százaléknál nagyobb mértékû szavazati joggal

rendelkezik a döntések meghozatalakor,

3. jóléti intézmény költsége: a bölcsõde, az óvoda, az adóalany által

mûködtetett iskola, a napközi és a diákotthon, munkahelyi étkezést biztosító

létesítmény, a sport, a kultúra, az üdülés célját szolgáló létesítmény, a

foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás nyújtásához biztosított létesítmény, a

szolgálati lakás fenntartásának és üzemeltetésének közvetlen költsége, illetve

ebbõl az adóalanyt arányosan terhelõ összeg;

4. a beruházáshoz kapcsolódó adókedvezmény jogosultja: a beruházó, aki a

beruházást üzembe helyezi. A beruházás megkezdésének napja: az építési naplóba

történõ elsõ bejegyzés vagy az elsõ gép, berendezés, jármû átvételének napja.

A beruházási adókedvezmény igénybevétele szempontjából

a) gép: a KSH Termékjegyzékben az ITJ 32-tõl 39-ig és a 42-es termékszám

alá besorolt tárgyi eszközök, valamint az összekapcsolásukkal összetett

munkafolyamatot ellátó technológiai berendezés;

b) épület: a végleges rendeltetéssel megvalósított ingatlan, amely általában

a talajjal való egybeépítés (az alapozás) révén vagy a talaj természetes

állapotának, természetes geológiai alakulatának megváltoztatása révén jöhet

létre, a talajtól csak anyagaira, szerkezeteire való szétbontás útján

távolítható el, ezáltal azonban eredeti rendeltetésének megfelelõ használatra

alkalmatlanná válik. Az épülethez tartoznak azok a víz-, villany-, gáz-és

csatornázási vezetékek, fûtési, szellõzõ, légüdítõ berendezések és felvonók,

amelyek az épület szerkezeteibe beépítve a használhatóságot és ellátást

biztosítják. Az ilyen vezetékek és szerelvények akkor is az épülethez

tartoznak, ha azok használhatóságának biztosítása, ellátása mellett

technológiai célokat is szolgálnak, vagy már meglévõ építménybe késõbb

kerülnek beépítésre;

c) kereskedelmi szálláshely: a KSH Építményjegyzékben az 544 termékjel alá

sorolt épület;

d) termékelõállítást szolgáló beruházás: az az épület és gépberuházás,

amelyet az üzembehelyezést követõen az adóalany ipari vagy mezõgazdasági

termék elõállításához használ, s ennek alapján az üzemeltetés költségei a

termék közvetlen költségei között jelennek meg;

e) idegenforgalmi beruházás: a KSH Építményjegyzékében 543, 544, és 571

termékjel alá sorolt épület;

f) környezetvédelmi beruházás: az a beruházás, melynek elsõdleges célja a

környezeti ártalmak megelõzése, csökkentése, megszüntetése, a környezeti

elemek állapotának javítása, a természeti erõforrások védelme és a természeti

értékek megóvása. Ennek megfelelõen környezetvédelmi beruházásnak, a

termõföld (talaj), a levegõtisztaság, az élõvilág védelmével kapcsolatos,

továbbá a természetvédelmi, a vízvédelmi, a települési környezet védelmét

szolgáló, a hulladékok káros hatása elleni védelemmel kapcsolatos, valamint

a zaj-és rezgésvédelmi beruházás minõsül;

5. statisztikai besorolás: az 1995. december 31. napján, a 4. számú

melléklet alkalmazásához az 1991. augusztus 31. napján érvényes KSH besorolási

rend;"

(2) A tv. 3. § 7/a pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

T/7.. árbevétel:/

"a) a számviteli törvény 45. §-ának (1) és (2) bekezdése szerinti

értékesítés nettó árbevétele, csökkentve az eladott áruk beszerzési

értékével, az alvállalkozói teljesítmény értékével, valamint a bérmunkadíj

összegével, kivéve a b)-d) pontokban foglaltakat. Az egyszeres könyvvitelt

vezetõ adóalanynál az értékesítés nettó árbevételét csökkentõ tételként az

adóévben a felsorolt jogcímeken költségként elszámolt összeget kell

figyelembe venni,"

(3) A tv. 3. §-ának 20/a pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

T/20.. a 14/A. § (4) bekezdése szerinti külföldi befektetõ:/

"a) az a Magyarországon bejegyzett, belföldi székhellyel rendelkezõ,

megszakítás nélkül százszázalékos külföldi tulajdonban lévõ korlátolt

felelõsségû társaság, illetve részvénytársaság,

aa) amely rendelkezik a pénzügyminiszter vámszabadterületi társaságokat

megilletõ kedvezményeket biztosító, 1993. január 1. napját követõen megadott

engedélyével, vagy

ab) amelyet a pénzügyminiszter az a)-e) pontokban megjelölt feltételek

meglétére tekintettel az államigazgatási eljárás általános szabályai szerint

nyilvántartásba vett, és"

(4) A tv. 3. §-a a következõ 22.-25. ponttal egészül ki:

"22. vállalkozási övezet: jogszabályban ilyenként meghatározott

közigazgatási egység;

23. adóév: az a naptári év, vagy a naptári éven belüli idõszak, amelyre az

adókötelezettséget meg kell állapítani;

24. Tanácsadói szolgáltatás: a Szolgáltatások Jegyzékében (SZJ) gazdasági

társadalmi tevékenységet segítõ szolgáltatásként besorolt szolgáltatásokból a

Jogi szolgáltatás (SZJ 1411), a Számviteli, könyvvizsgálói és adószakértõi

szolgáltatás (SZJ 1412), az Üzletviteli tanácsadás (SZJ 1414), az Építészeti,

építõmérnöki tanácsadás, szakértés (SZJ 142130), a Mûszaki tanácsadás,

szakértés (SZJ 142220), a Gazdasági tevékenységeket segítõ szakmai tervezés,

szakértés (SZJ 14227), az Egyéb szakmai tervezés, tanácsadás (SZJ 142290);

25. Külföldi személy: a külföldi jogi személy, jogi személyiség nélküli

társas cég, egyéb személyi egyesülés."

4. §

(1) A tv. 4. §-a (2) bekezdésének l) és m) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/

"l) a kettõs könyvvitelt vezetõ adóalanynál az immateriális javak, a tárgyi

eszközök - ide értve a beruházásokat is - értékesítésekor, apportálásakor,

valamint ezen eszközök megsemmisülésekor, selejtezésekor, hiányakor az e

törvény szerinti nyilvántartási érték (a számviteli törvény elõírása alapján

megállapított beszerzési érték csökkentve az adóalapnál elszámolt

értékcsökkenési leírással) összege,

m) az adóellenõrzés és önellenõrzés során megállapított, bevételként vagy

aktivált teljesítményértékként elszámolt összeg az f) pontban foglaltak

kivételével, valamint bírság, büntetés elengedése miatt az adóévben

bevételként elszámolt, az elõzõ években a 4. § (3) bekezdés h) pontja alapján

bírságok, büntetések címen adóalapnövelõ tételként figyelembe vett összeg,"

(2) A tv. 4. §-ának (2) bekezdése a következõ új u) és v) ponttal egészül

ki:

/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/

"u) az 5. § (13) bekezdése szerinti behajthatatlan követelés, továbbá a

korábban az adó alapját növelõ tételként figyelembevett, elszámolt hitelezési

veszteségre befolyt összeg,

v) a közös tulajdonban álló ingatlanrészek hasznosításából származó, közös

bevételbõl való részesedés címén a társasháztól kapott összeg."

(3) A tv. 4. §-a (3) bekezdésének e), h), l), p) és r) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/(3) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor növeli:/

"e) az a ráfordítás - ideértve az immateriális javak és tárgyi eszközök

értékcsökkenési leírását is - amely nincs összefüggésben a vállalkozási, a

bevételszerzõ tevékenységgel. Ilyennek minõsül különösen: az olyan szerzõdés

alapján elszámolt költség, amely szerzõdésnek a piaci értékviszonyok alapján

az adóelõnytõl eltekintve nincs valós gazdasági tartalma; a térítés nélkül

átadott eszköz (immateriális dolog, tárgyi eszköz, befektetett pénzügyi

eszköznek minõsülõ részesedés, értékpapír és forgóeszköz), nyújtott

szolgáltatás nyilvántartási értéke és az ehhez kapcsolódó ráfordításként

elszámolt általános forgalmi adó, figyelemmel az 5. § (10) bekezdésében

foglaltakra; az elszámolt ráfordításnak az a része, amely a vállalkozás tagja,

alkalmazottja vagy más magánszemély személyes, családi szükségletének

kielégítését szolgálja figyelemmel az 5. § (6) bekezdésére; a külföldi személy

által számlázott tanácsadói szolgáltatás 4 millió forintot meghaladó összege;

a külföldi személy által számlázott alvállalkozói díj értékének az a része,

amely meghaladja az adóalany értékesítés nettó árbevételének 25 százalékát;

valamint a 10 százalékot meg nem haladó társasági adókulcsot alkalmazó

országban bejegyzett vállalkozás által, a kamat, a jogdíj, az elõadói,

mûvészeti és sporttevékenységért, bemutatókért (kiállításokért) járó díj

kivételével számlázott szolgáltatás ellenértéke,

h) az olyan adóhiány, amelyet abban az adóévben, amelyre a megállapítás

vonatkozik, ráfordításként nem számolhatott el az adóalany, valamint a bírság,

a büntetés, a vállalkozók szerzõdéses kapcsolatában felszámított késedelmi

kamat a kötbér kivételével, az adózás rendjérõl szóló törvény szerinti

jogkövetkezmények ráfordításként elszámolt összege az önellenõrzési pótlék

kivételével, a társadalombiztosítási járulék késedelmes fizetése miatti

késedelmi pótlék és rendbírság, kivéve, ha az önellenõrzéshez kapcsolódik,

l) a szerencsejáték szervezésérõl szóló törvény 3. §-a (3) bekezdésében

meghatározott, valamint a 30. § (2) bekezdésében felsorolt szerencsejátékokat

szervezõ bármely gazdálkodó szervezetnél az egyes szerencsejátékok közvetlen

és közvetett költségének és a 38. §-ának (2) bekezdésében foglaltak alapján

meghatározott költségnek a különbsége, ha az elõbbi a nagyobb,

p) a kettõs könyvvitelt vezetõ adóalanynál a tárgyi eszköz, - ide értve a

beruházást is - immateriális dolog értékesítésekor, apportálásakor,

ráfordításként elszámolt nyilvántartási érték, ezen eszközök

megsemmisülésekor, selejtezésekor, hiányakor ráfordításként elszámolt összeg,

r) a megváltozott munkaképességûek foglalkoztatására kijelölt

célszervezetnél, gyógyító célú foglalkoztatást végzõ szervezetnél az osztalék,

részesedés fizetésére igénybevett eredménytartaléknak az a része, amely az

elõzõ adóévekben adómentesen képzõdött, továbbá az adómentesen képzõdött

eredménytartalék összege, ha a célszervezet jogutód nélkül megszûnik vagy a

célszervezeti minõsítését visszavonták,"

(4) A tv. 4. §-ának (3) bekezdése a következõ m) ponttal egészül ki:

/(3) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor növeli:/

"m) a hitelezési veszteség címen ráfordításként elszámolt összeg,"

(5) A tv. 4. §-a a következõ (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az az adóalany, amely a könyveit a társasági szerzõdésben meghatározott

konvertibilis devizában vezeti, az adózás elõtti eredményt módosító, forintban

meghatározot tételeket az adóév utolsó napján érvényes, az adóalany által

választott pénzintézet által közzétett deviza-vételi árfolyamon számítja át

konvertibilis devizára.

(5) Az az adóalany, amely forintról konvertibilis devizára, vagy

konvertibilis devizáról forintra történõ könyvvezetésre tér át, az adózás

elõtti eredményt módosító tételeket az adóév utolsó napján érvényes, a Magyar

Nemzeti Bank által közzétett deviza-középárfolyamon számítja át."

5. §

(1) A tv. 5. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A 4. § (2) bekezdés b) pontjának alkalmazásakor a kettõs könyvvitelt

vezetõ adóalany a bányászatról és a villamos energia termelésérõl,

szállításáról és szolgáltatásáról szóló törvényekben, továbbá a környezet

védelmének általános szabályairól szóló törvény felhatalmazása alapján kiadott

kormányrendeletben meghatározott környezetvédelmi kötelezettségek fedezetére

az adóévben és az adóévet megelõzõ évben ráfordításként elszámolt

céltartalék pozitív különbözetét veheti figyelembe."

(2) A tv. 5. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) A vállalkozási tevékenység érdekében felmerült ráfordításnak minõsül

többek között az adóalany által munkaviszonyban álló dolgozójának,

szakmunkástanulójának, nyugdíjasának juttatott segély, a természetbeni

juttatás költsége és a természetbeni juttatással összefüggõ járulék és

személyi jövedelemadó, a kifizetõ által nyújtott hitel, kölcsön,

munkabérelõleg kamatkülönbözete alapján fizetett személyi jövedelemadó, a

jogszabály alapján fizetett tagdíj, a munkaviszonyban álló dolgozó és a

személyesen közremûködõ tag továbbképzésének költsége, a jóléti intézmény

költsége, az illetményföld pénzben történõ megváltása, a külön törvényben

foglalt feltételekkel az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárba befizetett

munkáltatói tagdíjhozzájárulás, a munkavállaló javára kötött biztosítás díja,

a reklám címén igénybevett szolgáltatás számlázott összege, a társasház

tagjánál a társasházi közös tulajdonnal kapcsolatos karbantartási és egyéb

közös kiadásra (üzemeltetésre) felmerült (átutalt) tulajdoni hányaddal arányos

költség, valamint privatizációs lízingszerzõdés alapján a lízingbe vett

társaságnál szervezési-vezetési szolgáltatás címén rendkívüli ráfordításként

elszámolt összeg."

(3) A tv. 5. §-ának (10) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(10) Nem kell a 4. § (3) bekezdésének e) pontját alkalmazni, ha a térítés

nélküli eszközátadás, szolgáltatásnyújtás

a) a jogszabály elõírása alapján történt;

b) a 4. § (2) bekezdésének g) pontjában említett célokra és feltételekkel

történt, olyan mértékig, amely nem haladja meg az adózás elõtti eredmény

csökkentéseként a hivatkozott pont alapján figyelembe vett összeggel

együttvéve sem az ott meghatározott értéket,

c) magánszemély részére történt és ha a magánszemélyek jövedelemadójáról

szóló törvény alapján a térítés nélküli eszközátadás és szolgáltatásnyújtás

természetbeni juttatásnak minõsül,

d) egyszeres könyvvitelt vezetõnél immateriális dolog, tárgyi eszköz - ide

értve a beruházást is - átadásával valósul meg."

(4) A tv. 5. §-a a következõ (13) bekezdéssel egészül ki:

"(13) Behajthatatlan követelésnek minõsül az elévült követelés, az

elengedett követelés, a csõdeljárásban a hitelezõnél az egyezségi

megállapodásban rögzített elengedett követelés, a felszámolási eljárás során

a felszámoló által írásban adott nyilatkozat alapján várhatóan meg nem térülõ

követelés, a felszámolás befejezésével ki nem egyenlített követelés,

csökkentve a felszámolási eljárás során már elszámolt összeggel, jogszabályban

behajthatatlan követelésként elismert összeg, továbbá, ha a kötelezett nem

lelhetõ fel, s ezt dokumentumokkal hitelt érdemlõen bizonyítják, valamint, ha

a követelés a végrehajtás során nem, vagy csak részben térült meg vagy ha a

követelés - igazoltan - csak veszteséggel (aránytalan költségráfordítással)

érvényesíthetõ."

6. §

(1) A tv. 6. §- ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Amennyiben a 4. § szerinti adóalap bármely adóévben negatív (a

továbbiakban: elhatárolt veszteség), úgy ezzel az összeggel az adóalany - a

(8) bekezdésben foglaltakat kivéve - a következõ öt adóévben - döntése

szerinti megosztásban - csökkentheti az adó alapját."

(2) A tv. 6. §-a a következõ új (8) bekezdéssel egészül ki:

"(8) Az (1)-(4) bekezdés rendelkezéseit nem alkalmazhatja a vállalkozási

tevékenység megkezdésének évét követõ harmadik adóévben, és az azt követõ

adóévekben keletkezett negatív adóalapra az az adóalany, akinek az érintett

adóévben nem keletkezett a számviteli törvény szerinti értékesítés nettó

árbevétele."

7. §

A tv. 8. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"8. §

(1) Amennyiben a kapcsolt vállalkozások közötti szerzõdésekben - ideértve a

gazdasági tevékenységgel kapcsolatos szaktanácsadást és a mûszaki-gazdasági

szolgáltatást, valamint a kölcsönnyújtást is - magasabb vagy alacsonyabb

ellenértéket alkalmaznak annál, mint amilyen ellenértéket független partnerek

esetén érvényesítenek, úgy - a (4) bekezdésben foglalt kivétellel - a szokásos

piaci ár és az alkalmazott ellenérték különbségével az adóalapot módosítani

(növelni, csökkenteni) kell.

(2) A szokásos piaci árat a következõk szerint kell meghatározni:

a) összehasonlító árak módszerével, amelynek során a szokásos piaci ár a

gazdaságilag összehasonlítható piacon, független partnerek között alkalmazott

ár, vagy az összehasonlítható termék ára;

b) viszonteladási árak módszerével, amelynél a szokásos piaci ár a termék,

szolgáltatás független partner részére, változatlan formában történõ

értékesítési ára, csökkentve a viszonteladó költségeivel és a szokásos

hozammal;

c) költség és jövedelem módszerrel, amelynek során a szokásos piaci árat az

önköltség átlagos jövedelemmel növelt értékében kell meghatározni.

(3) Többféle módszer alkalmazási lehetõsége esetén sorrendben az

összehasonlító árak módszerét, ezt követõen a viszonteladási árak módszerét

kell alkalmazni.

(4) Amennyiben a kapcsolt vállalkozások közötti szerzõdésekben a felek azért

akarnak a szokásos piaci árnál magasabb vagy alacsonyabb árakat alkalmazni,

mert a vállalkozások új piacon akarnak megjelenni vagy növelni akarják piaci

részesedésüket, úgy a piaci bevezetõ ár alkalmazásáig, de legfeljebb ugyanarra

az árura, szolgáltatásra elsõ alkalommal megkötött szerzõdést követõ második

év december 31-ig eltérhetnek a (2) bekezdésben meghatározott módszerek

szerinti szokásos piaci ár alkalmazásától."

8. §

(1) A tv. 9. §-a (3) bekezdésének d) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/(3) Kiegészítõ adót kell fizetni:/

"d) az adóalanynak megszûnésekor és az egyéni vállalkozónak a magánszemélyek

jövedelemadójáról szóló törvény hatálya alá történõ átjelentkezésekor a (2)

bekezdés szerinti (halmozott) adózás utáni eredménynek a nyilvántartás szerint

fel nem használt összege után,"

(2) A tv. 9. §-a a következõ (6)-(9) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Ha a jegyzett tõke leszállítását megelõzõen az (5) bekezdés

szerint külön nyilvántartott összegbõl a jegyzett tõke felemelésére került

sor, akkor a jegyzett tõke leszállítását a nyilvántartott összegbõl

megvalósított tõkeemelés(ek)re kell beszámítani, idõbeli sorrendben.

(7) Külföldi tulajdonos esetén az osztalék utáni kiegészítõ adó mértékére

vonatkozóan a kettõs adóztatás elkerülésérõl szóló egyezmények osztalékra

vonatkozó cikkelyét kell alkalmazni. Ha e rendelkezés alapján eltérõ

adókulccsal kell a kiegészítõ adót meghatározni, akkor a különbözõ adókulcs

alá tartozó adóalaphoz (jóváhagyott és a kapott osztalék különbsége) a kapott

osztalékot, mint csökkentõ tételt, a jóváhagyott osztalékból történõ

részesedés arányában kell figyelembe venni. A kiegészítõ adó összege az adó

alapjának és az adó mértékének a szorzata.

(8) A (3) bekezdés b), c) és d) pontja nem terjed ki a 2. § (1) bekezdés g)

pontjában felsorolt adóalanyokra.

(9) Az 1996. január 1. napjától történõ átalakulás esetén a

vagyonfelértékelés pozitív különbözetébõl

a) a jegyzett tõke növekményeként megjelenõ összegre a (3) bekezdés

c) pontjának a rendelkezését kell alkalmazni,

b) a jegyzett tõke növekményeként meg nem jelenõ összeget pedig az

(5) bekezdés szerinti nyilvántartás részeként kell kezelni és felhasználására-

abban az esetben is, ha azt a tõketartalékba helyezte az adóalany - a (3)

bekezdésben foglaltakat kell érvényesíteni."

9. §

A tv. 10. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Közhasznú társaság jogutód nélküli megszûnésekor az (1) bekezdés f)

pontjának, a megváltozott munkaképességûek foglalkoztatására kijelölt

célszervezet jogutód nélküli megszûnésekor, illetve a célszervezeti minõsítés

visszavonásakor az (1) bekezdés b) pontjának rendelkezései nem alkalmazhatók."

10. §

A tv. 11. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A számított adó mértékéig veheti igénybe az adókedvezményt az az

adóalany, amely a 12. § (1) bekezdésének b) pontja, a kormány 1995. január 1-

je elõtt meghozott egyedi engedélye, vagy a 14. § (2) bekezdése alapján az

adóévben 100 százalékos adókedvezményre jogosult.

(2) A 14. § (2) bekezdése alapján igénybevett adókedvezménnyel csökkentett

számított adóból - legfeljebb annak 70 százalékáig - adóvisszatartás

formájában adókedvezményt vehet igénybe az adóalany a 12. § (10) bekezdésében,

a 13. §-ban és 14. § (1) bekezdésében foglaltak szerint, valamint az az

adóalany, amely a 12. §, továbbá a kormány 1995. január 1-je elõtt meghozott

döntése alapján az adóévben 60 százalékos adókedvezményre jogosult."

11. §

(1) A tv. 13. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A számított adóból az alább felsorolt hitelcéloknál a hitel-és

kölcsönkamatok alábbi arányának megfelelõ adókedvezmény vehetõ igénybe a

következõk szerint:

Adókedvezmény

a beruházásként a költségként elszámolt

elszámolt

kamat százalékában

a) A gazdaságfejlesztõ pályázati rendszerben 30 18

jóváhagyott fejlesztéseket finanszírozó

belföldön bejegyzett pénzintézet által

nyújtott hitel, a hitelfeltételek szerint

b) Az exportképes árualapok bõvítését szolgáló 19 6

beruházásokhoz kapcsolódó középlejáratú hitel

c) Középlejáratú exportfõvállalkozási céghitel 19 6

export árualap bõvítéssel összefüggõ

hitelrésze

d) Az export követeléseket finanszírozó rövid 19 6

lejáratú hitel (a kamat csökkentve a lejárt

külföldi követelések miatt fennálló hitel

kamatával)

e) Az elõzõekben fel nem sorolt, termelési, 19 12

környezetvédelmi és idegenforgalmi célt

szolgáló beruházásokat finanszírozó belföldön

bejegyzett pénzintézet által nyújtott hitel

után

"

(2) A tv. 13. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A (2) és (3) bekezdés rendelkezései szerint jogosult adókedvezményre a

vállalkozási övezetben székhellyel vagy cégbíróságon, önkormányzatnál

bejelentett telephellyel rendelkezõ adóalany is, a vállalkozási övezetté

minõsítést követõen Magyarországon elsõ ízben üzembehelyezett, a 2. számú

melléklet B) fejezete alapján amortizált gép és az épület értéke alapján."

12. §

A tv. a következõ 14. §-sal egészül ki:

"14. § (1) Az adóalany a számított adó 50 százalékának megfelelõ összegû

beruházási adókedvezményt vehet igénybe az 1995. december 31-ét követõen

megkezdett, legalább 1 milliárd forint értékû termékelõállítást szolgáló

beruházás üzembehelyezését követõ 5 adóév közül abban az adóévben, amelyben a

megelõzõ évhez viszonyítva export árbevételét 25 százalékkal, de legalább 600

millió forinttal növeli.

(2) A kiemelt térségben és a vállalkozási övezetben székhellyel vagy

cégbíróságon, helyi önkormányzatnál bejelentett telephellyel rendelkezõ

adóalany a számított adónak a (3) bekezdés szerint megállapított teljes

összegét beruházási adókedvezményként veheti igénybe a térségben 1995.

december 31-ét követõen megkezdett

a) termékelõállítást szolgáló beruházás üzembehelyezését követõ 5 adóév

közül abban az adóévben, amelyben export árbevételét a megelõzõ évhez

viszonyítva

aa) a vállalkozási övezetben székhellyel vagy cégbíróságon, helyi

önkormányzatnál bejelentett telephellyel rendelkezõ adóalany legalább 1

százalékkal növeli,

ab)a kiemelt térségben székhellyel vagy cégbíróságon, önkormányzatnál

bejelentett telephellyel rendelkezõ adóalany legalább a beruházás bekerülési

költségének 5 százalékával megegyezõ összeggel növeli,

b) kereskedelmi szálláshely létesítését szolgáló beruházás üzembehelyezését

követõ 5 adóévben.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott adókedvezmény a számított adónak az

adóalany kiemelt térségben, vállalkozási övezetben folytatott termékelõállító

és kereskedelmi szálláshely szolgáltató tevékenységébõl származó árbevételének

az összes árbevételhez viszonyított arányával számított összege.

(4) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott adókedvezmény utoljára a 2002.

évi adóalap utáni számított adóból vehetõ igénybe.

(5) Nem élhet az (1)-(4) bekezdésben meghatározott adókedvezménnyel az az

adóalany, amelynek a kormány a törvény 1994. évben hatályos rendelkezése

alapján adókedvezmény igénybevételét engedélyezte, kivéve ha ez utóbbi jogáról

az adóhatóságnak 1996. március 31-éig írásban tett bejelentéssel lemondott."

13. §

(1) A tv. 15. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az adóalanynak a külföldrõl származó jövedelme után külföldön

ténylegesen megfizetett (levont) és ráfordításként elszámolt adóval növelnie

kell az adóalapot, ha

a) a forrásországgal Magyarországnak nincs a kettõs adóztatás elkerülésérõl

és az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról szóló egyezménye, vagy

b) a forrásországgal érvényes egyezmény a külföldön megfizetett adónak a

belföldi fizetendõ adóba történõ beszámításáról rendelkezik.

(2) A külföldrõl származó jövedelmet e törvény rendelkezései szerint kell

megállapítani. Ennek során az árbevétel és a bevételek együttes összegének

arányában kell megosztani az e jövedelem megszerzéséhez közvetlenül hozzá nem

rendelhetõ költségeket, adóalap növelõ, csökkentõ tételeket."

(2) A tv. 15. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, és egyidejûleg az

eredeti (3) és (4) bekezdés számozása (4) és (5) bekezdésre változik:

"(3) Az adóalany az adókedvezményekkel csökkentett számított és kiegészítõ

adóból érvényesítheti az egyezmény alapján külföldön megfizetett,

megfizetettnek tekintett adót. Az így levont összeg azonban nem haladhatja meg

az adókedvezményekkel csökkentett számított és kiegészítõ adónak azt a

hányadát, amennyit a külföldrõl származó jövedelem az adóalapban képvisel."

14. §

A tv. 16. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az éves beszámolót, egyszerûsített éves beszámolót, könyvvezetést

devizában teljesítõ adóalany a társasági adóbevallást magyar nyelven, a

társasági szerzõdésben rögzített konvertibilis devizában készíti el és adja

be. Az így meghatározott fizetendõ adó és a befizetett adóelõleg különbözetét,

a befizetett adóelõleget a befizetés napján érvényes, a devizavételre

felhatalmazott - a társaság által választott - pénzintézet által hivatalosan

közzétett deviza vételi árfolyamon kell átszámítani magyar forintra."

15. §

A tv. 18. §-ának (9) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(9) Az adóelõleget az adóalanynak - a külföldi vállalkozó és az egyszeres

könyvvezetésre kötelezett kivételével - a várható éves fizetendõ adó

összegére ki kell egészítenie."

16. §

A tv. 19. §-a a következõ (15)-(17) bekezdéssel egészül ki:

"(15) Annak az egyéni vállalkozónak, aki adóalanyként e törvény hatálya alá

1996. évre - legkésõbb 1995. december 31. napján - bejelentkezett, társasági

adókötelezettsége tevékenysége megszüntetésének napján, de legkésõbb 1996.

december 31. napjával megszûnik.

(16) Az a külföldi vállalkozó, amelynek 1996. január 1-je elõtti

teljesítésbõl e törvény hatályba lépése után folyik be a bevétele vagy merül

fel a ráfordításnak, költségnek minõsülõ pénzügyi kiadása e bevétel és kiadás

különbözetével a teljesítéskor, elõjelének megfelelõen módosítja az adó

alapját.

(17) E törvény hatálybalépésekor folyamatban lévõ végelszámolás esetén az

1996. évre készített adóbevallásában a végelszámolás alatt álló adóalanynak az

adóév kezdõ napjaként az ezt megelõzõ adóbevallás záró napját követõ napot

kell figyelembe vennie."

17. §

A tv. 1.számú melléklete e törvény 1. számú, a tv. 2. számú melléklete e

törvény 2. számú, a tv. 6. számú melléklete e törvény 3. számú, a tv. 9.

számú melléklete e törvény 4. számú melléklete szerint módosul.

Záró rendelkezések

18. §

(1) Az e törvény a (2) bekezdésben foglaltak kivételével 1996. január 1.

napján lép hatályba. Rendelkezéseit a (3) bekezdés kivételével elsõ ízben az

1996. évi adókötelezettség megállapítására kell alkalmazni.

(2) Az e törvény 3.§-a (3) bekezdésével módosított tv. 3. §-ának 20/a pontja

a devizáról szóló törvény hatálybalépésével egyidejûleg lép hatályba.

(3) Az e törvény 4. §-ával módosított tv. 4. § (2) bekezdés m) pontja,

valamint az e törvény 8. §-ával módosított tv. 9. § (3) bekezdés d) pontjának

és a (6)-(8) bekezdésének a rendelkezését az 1995. évi adó megállapításánál is

alkalmazni kell.

(4) E törvény hatálybalépésével a tv. 1. §-ának (5) és (6) bekezdése, a 2.

§-a (1) bekezdésének f) pontja, a 3. §-ának 12. pontja, a 4. §-a (3)

bekezdésének f) és i) pontja, a 12. §-ának (16) bekezdése, a 19. §-ának (7)

bekezdése és a 6. számú melléklet E. fejezet 4. h) és 9. pontja hatályát

veszti.

19. §

E törvény hatálybalépésével

a) a gazdasági társaságokról szóló módosított 1988. évi VI. törvény 369. §-

ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Ha a cégbíróság az átalakulás (egyesülés) cégbejegyzését megtagadja,

vagy a bejegyzést elrendelõ jogerõs végzés hatályon kívül helyezésére kerül

sor, az átalakulni kívánó gazdasági társaság a korábbi formájában mûködik

tovább azzal, hogy a (2) bekezdés szerinti elszámolási zárómérleg (záró

egyszerûsített mérleg) alapján kimutatott vagyonból az átalakulni kívánó

gazdasági társaság a jogutód gazdasági társaság létrejöttének idõpontjában

fennálló vagyoni arány szerint részesül.

(2) A gazdasági társaság létrejötte és a cégbejegyzést megtagadó, illetve

hatályon kívül helyezõ végzés idõpontja közötti idõszakra vonatkozóan - a

megtagadó határozat, illetve a végzés jogerõre emelkedésétõl számított

kilencven napon belül - az egyes évekre külön-külön a számviteli törvény

szerinti éves beszámolót, az utolsó évrõl készült éves beszámolóban kimutatott

eredmény felosztása után elszámolási zárómérleget (záró egyszerûsített

mérleget) kell készíteni. Az elsõ évre vonatkozó éves beszámoló mérlegében

nyitó adatként a gazdasági társaság létrejötte idõpontjára elkészített -

cégbejegyzés megtagadása esetén utólag elkészített - nyitó mérleg adatait kell

szerepeltetni. Az utolsó évre vonatkozó éves beszámoló mérlegében aktív és

passzív idõbeli elhatárolást kimutatni nem lehet. Az elszámolási zárómérleg

(záró egyszerûsített mérleg) alapján az adóhatósággal el kell számolni a

társasági adót és az egyéb adókat, az adózás rendjére vonatkozó elõírások

szerinti záró adóbevallásokat el kell készíteni."

b) a csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló

módosított 1991. évi IL. törvény 75. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(1) A végelszámoló a végelszámolás befejezésekor - az egyes évekre

külön-külön - éves beszámolót, az utolsó évrõl készült éves beszámolóban

kimutatott eredmény felosztása után végelszámolási zárómérleget (záró

egyszerûsített mérleget), zárójelentést és vagyonfelosztási javaslatot készít,

valamint intézkedik a gazdálkodó szervezet iratanyagának elhelyezésérõl. A

végelszámolási zárómérleg (záró egyszerûsített mérleg) alapján az

adóhatósággal el kell számolni a társasági adót és az egyéb adókat, az adózás

rendjére vonatkozó elõírások szerinti záró adóbevallásokat el kell

készíteni."

1. számú melléklet

az 1995. évi .......törvényhez

(1) A tv. 1. számú mellékletének 4/a), 5., 12. és 18. pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"4/a) A húszezer forint egyedi beszerzési, elõállítási érték alatti értékû

tárgyi eszközök beszerzési vagy elõállítási költsége - az adóalany döntésétõl

függõen - a használatbavételkor értékcsökkenési leírásként egyösszegben, az

ötvenezer forint érték alatti üzembehelyezett tárgyi eszköz értéke két adóév

alatt egyenlõ részletekben levonható.

5. A kõ- és kavicsbányászatban, a tégla- és cserépiparban, valamint a mész-

és cementiparban a külszíni bányamûvelésre használt földterület és erdõ

értékét bányánként bányavagyon-arányosan lehet értékcsökkenési leírásként

számba venni, a földterület és erdõ értéke és a nyersanyagvagyon hányada

alapján a kitermelés üteme szerint.

12. A Normajegyzék "B" fejezetének normái akkor alkalmazhatók, ha az

adott tárgyi eszköz elsõ forgalomba hozatalának ideje 1992. január 1. (a

továbbiakban: fordulónap) utáni. A forgalomba hozatal idejét a "B" fejezet

hatálya alá tartozó tárgyi eszközök esetében a forgalomba hozatalhoz

kapcsolódó számla kelte, saját elõállítású eszközök esetén az aktiválás

idõpontja határozza meg.

18. Az egyszeres könyvvitelt vezetõ adóalany a megszerzéssel, elõállítással,

bõvítéssel, felújítással - figyelemmel a számviteli törvény 69. § (4)

bekezdésére - megegyezõ érték és az adóalapnál a beruházási idõszakban és az

üzembehelyezés napjától érvényesített értékcsökkenési levonás különbözetét

értékcsökkenési leírásként számolja el az immateriális javak, az

üzembehelyezett tárgyi eszközök - ideértve a beruházásokat is -

a) értékesítése, selejtezése, megsemmisülése, hiánya esetén,

b) más gazdasági társaságba apportként történõ bevitelekor,

c) térítés nélküli átadása esetén, ha

- az átadást jogszabály írja elõ;

- az átadás a 4.§ (2) bekezdésének g) pontjában említett célokra és

feltételekkel történt, olyan mértékig, amely nem haladja meg az adózás elõtti

eredmény csökkentéseként a hivatkozott pont alapján figyelembe vett összeggel

együttvéve sem az ott meghatározott értéket;

- az átadás magánszemély részére történt és az a magánszemélyek

jövedelemadójáról szóló törvény alapján természetbeni juttatásnak minõsül."

(2) A tv. 1. számú melléklete a következõ 4/c) és 4/d) ponttal egészül ki:

"4/c) A vállalkozási övezetben - a vállalkozási övezetté minõsítést

követõen Magyarországon elsõ ízben üzembehelyezett tárgyi eszközök - kivéve a

személygépjármûvet - után, az ott székhellyel, cégbíróságon, önkormányzatnál

bejelentett telephellyel rendelkezõ adóalany - döntésétõl függõen - gépek

esetében egyösszegû, épületek, építmények esetében 10 százalék mértékû

értékcsökkenési levonást érvényesíthet.

4/d) Az 1995. december 31-ét követõen Magyarországon elsõ ízben

üzembehelyezett gép beszerzési, elõállítási értéke - az adóalany döntésétõl

függõen - a számviteli törvény szerint megállapított értékcsökkenési leírással

egyezõen, de legfeljebb 30 százalékos mértékkel számított összegben is

érvényesíthetõ levonásként."

2. számú melléklet

az 1995. évi ......törvényhez

A tv. 2. számú melléklete A) fejezetének II. Építményekbõl a mezõgazdasági

építmények és a vezetékek leírási mértéke a következõk szerint módosul:

/II. ÉPÍTMÉNYEK/

"Mezõgazdasági építmények

3,0

Melioráció 10,0

Mezõgazdasági tevékenységet végzõ adóalanyoknál a

bekötõ és üzemi út

5,0

Vezetékek

- elektromos vezetékek, ideértve a távközlési

hálózat vezetékeit is 8,0

- kõolaj- és földgázvezetékek, gázvezetékek

6,0

- gõz-, forróvíz- és termálvízvezetékek, földgáz

távvezetékek

4,0

- közúti villamosvasúti és trolibusz

munkavezetékek 25,0

- egyéb, minden más vezeték

3,0"

3. számú melléklet

az 1995. évi ..... törvényhez

(1) A tv. 6. számú mellékletének A) fejezete helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/A FEJEZET

A külföldi vállalkozó adóalapjának meghatározása/

"A külföldi vállalkozó a vállalkozási nyeresége után fizetendõ adó alapját a

telephelynek betudható, kettõs könyvvitel szabályai szerinti nyilvántartás

alapján kimutatott árbevételei, bevételei és az ezekhez kapcsolódó felmerült

költségei és ráfordításai különbözeteként határozza meg, de ha ez kisebb mint

az elszámolt költség 12 százaléka, úgy ez utóbbit kell az adó alapjának

tekinteni. A telephely közvetítésével elért árbevétel (bevétel) 5 százaléka

minden esetben a telephelynek betudható bevételnek minõsül."

(2) A tv. 6. számú melléklete B) fejezetének 2. és 3/d pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép, egyidejûleg a következõ 3/e ponttal egészül ki:

/B. fejezet

Bevételek, költségek/

"2. A külföldi vállalkozó a vállalkozási tevékenység költségeként - a 3.

pontban foglalt kivétellel - a naptári évet terhelõ, szabályszerûen

bizonylatolt összeget számolhatja el, a személyi jellegû kifizetéseket bruttó

módon, a levont és befizetett személyi jövedelemadóval és munkavállalói

járulékkal növelt összegben figyelembevéve. A telephely költségeként a

telephelynek betudható bevételhez közvetlenül kapcsolódó költség (anyag,

személyi jellegû ráfordítás, kifizetett bérleti díj, a telephely által

végzett tevékenységet szolgáló, ott üzemeltetett tárgyi eszköz 1. és 2. számú

melléklet szerint megállapított értékcsökkenési leírása stb.), valamint az

üzletvezetési és általános ügyviteli költségbõl a telephelyre arányosan jutó

összeg vehetõ figyelembe, tekintet nélkül a felmerülés helyére."

T/3.. Az adóalap megállapításakor költségként nem vehetõ figyelembe/

"d) a társasági adó,

e) a telephely felé - az üzletvezetési és általános ügyviteli költségek,

valamint az igénybevett kölcsön kamata kivételével - a külföldi vállalkozó

által számlázott összeg."

(3) A tv. 6. számú melléklete C) fejezetének 1. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/C. FEJEZET

A külföldi vállalkozó nyilvántartási kötelezettsége/

"1. A külföldi vállalkozó a bevételeirõl és az ehhez kapcsolódó, elismert

költségeirõl a kettõs könyvvitel szabályai szerint forintban köteles

nyilvántartást vezetni. A devizában (valutában) kapott bevételeket és

felmerült kiadásokat a jóváírás, illetve felhasználás napján érvényes, a

Magyar Nemzeti Bank által jegyzett deviza-középárfolyamon kell átszámítani."

4. A tv. 6. számú melléklete D) fejezetének 4. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/D. FEJEZET

A külföldi szervezet jövedelmének meghatározása/

"4. Nem kell jövedelemnek tekinteni az értékpapír, illetve a gazdasági

társaságban, szövetkezetben tulajdonosi jogot megtestesítõ részesedés

értékesítésekor a megszerzésre igazoltan fordított összeget. A megszerzésre

devizában fordított összeget az értékesítés napján érvényes, a Magyar Nemzeti

Bank által jegyzett deviza-középárfolyamon kell forintra átszámítani."

(5) A tv. 6. számú melléklete E) fejezetének 4/a pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/E. FEJEZET

Értelmezõ rendelkezések

4. A jövedelemszerzés helye:/

"a) vállalkozási tevékenységbõl származó jövedelem esetében - kivéve a b)-i)

pontokban meghatározott jövedelmeket - az a hely, ahol a jövedelmet szerzõ

telephelye található, de ha a vállalkozást nem telephelyen folytatják, úgy az

a hely, ahol a vállalkozást folytató társaság belföldi személynek minõsül;"

4. számú melléklet

az 1995. évi ....törvényhez

(1) A tv. 9. számú mellékletének címe helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Kedvezményezett bevételek az alapítványnál, a társadalmi szervezetnél, a

közhasznú társaságnál, a lakásszövetkezetnél"

(2) A tv. 9. számú melléklete A) fejezete 1. és 2. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/A

Alapítványnál és társadalmi szervezetnél

Az 1. § (1) bekezdése szerinti jövedelem- és vagyonszerzésre irányuló vagy ezt

eredményezõ gazdasági tevékenységbõl e törvény alkalmazásában nem minõsülnek

vállalkozási tevékenységnek:/

"1. A szabad pénzeszközök betétbe, értékpapírba való elhelyezése után a

pénzintézettõl, az értékpapír kibocsátójától kapott kamat, illetve az állam

által kibocsátott értékpapír hozama.

2. A kizárólag az alapítványi célú, illetve a társadalmi szervezet célja

szerinti tevékenységet szolgáló immateriális javak, tárgyi eszközök, készletek

értékesítése."

(3) A tv. 9. számú melléklete a következõ C) fejezettel egészül ki:

"C

Lakásszövetkezetnél

Az 1.§ (1) bekezdése szerinti jövedelem- és vagyonszerzésre irányuló vagy

ezt eredményezõ gazdasági tevékenységbõl e törvény alkalmazásában nem

minõsülnek vállalkozási tevékenységnek:

1. A szabad pénzeszközök betétbe, értékpapírba való elhelyezése után a

pénzintézettõl, az értékpapír kibocsátójától kapott kamat, illetve az állam

által kibocsátott értékpapír hozama.

2. A belsõ szolgáltatás."

Általános indokolás

A társasági adótörvény 1996. évi módosításában meghatározó a nemzetközi és a

belföldi jogszabályokkal való harmonizáció. Ezt szolgálja a kapcsolt

vállalkozások közötti szerzõdéseknél az adózás szempontjából elismert szokásos

piaci ár megfogalmazása, a nemzetközi egyezmények és az adótörvény

rendelkezéseinek viszonyát rendezõ elõírások. A belföldi jogharmonizációra

való törekvés a devizáról, a személyi jövedelemadóról, a csõdeljárásról, a

felszámolási eljárásról és a végelszámolásról, a rádiózásról és a

televíziózásról szóló törvények már elfogadott, vagy tervezett elõírásaival

történõ összehangolásban nyilvánul meg.

A módosításoknak egy másik köre beruházás és export ösztönzési, illetve

környezetvédelmi célokat szolgál, segítve egyidejûleg a magas munkanélküliségû

települések fejlõdését is. E cél érdekében a jelentõs beruházást megvalósító,

exportot növelõ vállalkozások számára 5 évre 50 százalékos, a magas

munkanélküliségû településeken beruházást megvalósítók számára az export

növelése vagy a szálláshely szolgáltatás bõvítése esetén 5 évre 100 százalékos

adókedvezményt fogalmaz meg a Javaslat, ezen túl a 6 százalékos mértékû

gépberuházási adókedvezményt a Javaslat kiterjeszti a vállalkozási övezetben

megvalósított gép- és épületberuházásra, gyorsított amortizáció elszámolást

fogalmaz meg a gépekre, valamint - a személygépkocsit kivéve - valamennyi, a

vállalkozási övezetben üzembehelyezett beruházásra, végül a

környezetvédelemrõl szóló törvényben elõírt céltartalékképzést adómentesen

lehetõvé teszi.

A Javaslat az adóalap szélesítésének és az adóbeszedés hatékonyságának a

jegyében szigorítja és pontosítja az adóalapnál elismert költségek körét. Nem

ismeri el például a vállalkozás érdekében felmerült költségnek a gazdaságilag

irracionális szerzõdéseken alapuló költséget anélkül, hogy a szerzõdés

valódiságát megkérdõjelezné, a térítés nélkül átadott eszközöknél a vissza nem

igényelhetõ forgalmiadót, a hitelezési veszteségként elszámolt ráfordítások

közül a törvényben behajthatatlan követelésként tételesen fel nem sorolt

követelés leírását.

Végül a Javaslat a gyakorlati tapasztalatokat figyelembe véve pontosító,

kiegészítõ rendelkezéseket fogalmaz meg. Ilyen módosítás jelenik meg például a

kiegészítõ adó alapját érintõen, a könyveiket konvertibilis devizában vezetõk

adóbevallására vonatkozóan, egyes amortizációs szabályok újrafogalmazásánál.

Részletes indokolás

1. §-hoz

A számviteli törvény és más jogszabályok (csõdtörvény stb.) december 31-ére

nem minden esetben írnak elõ beszámolókészítési kötelezettséget. A beszámoló a

jelenlegi elõírások szerint adott esetben több évet is átfoghat - ha pl. az

átalakulást másfél év múlva jegyzi be a Cégbíróság -, de a szervezeti változás

cégbírósági meghiúsulása is bekövetkezhet több évvel a megalakulás után.

A törvénymódosítás ezekben az esetekben - a beszámolókészítési

kötelezettségtõl függetlenül - elõírja a naptári évek végével az

adókötelezettséget. Rendelkezik arról is, hogy a bejegyzés, a bejegyzés

elmaradás, a végelszámolás befejezése idõpontjában utólag elkészített éves

beszámoló szerinti adózás elõtti eredmény ismeretében újból meg kell határozni

a társasági adót és ha eltérés adódik, azt rendezni kell.

Eltérés adódhat különösen akkor, ha az átalakulni szándékozó társaság

bejegyzési kérelmét elutasítja a cégbíróság, s emiatt az eredeti állapot

szerint kell folytatnia a tevékenységet, s például a vagyonfelértékelést

semmisnek kell tekinteni. Ez megváltoztatja (utólag) az adóalapot, kisebb

lesz az elszámolható amortizáció, és nem kell adóalapot növelni

vagyonfelértékelés címen.

A valódiság és a reális adózás azt igényli, hogy ha a bejegyzés vagy a

végelszámolás több évet érint, a "bejegyzéskor" az érintett évekre utólag

(például az átalakulást megelõzõ naptól az adott év december 31-éig, a

következõ naptári évre, vagy ha a bejegyzés december 31-e elõtt megtörténik,

akkor a bejegyzés napjáig) külön-külön készüljön éves beszámoló. Ennek

érvényesüléséhez azonban módosítani kell a gazdasági társaságokról és a

csõdeljárásról szóló törvényeket, amelyre a záró rendelkezések között

található javaslat.

2. §-hoz

A "külföldi személy" fogalma a 6. sz. mellékletbõl átkerült a törvény

értelmezõ rendelkezései közé, mivel a törvény új adóalapkorrekciót tartalmaz a

külföldi személy által nyújtott egyes szolgáltatásokra. Ugyanakkor a külföldi

szervezetre is értelmezni kell e fogalmat, ezért jelenik meg a (3) bekezdésben

- a külföldi szervezetre vonatkozó rendelkezések felsorolásában - a 3. § 25.

pont.

A rádiózásról és televíziózásról szóló törvény tervezete szerint (129. § (4)

bekezdés) a nemzeti közmûsorszolgáltatók mentesek a társasági adó alól.

Ugyanezen törvénytervezet (51. § (1) bekezdés) tételesen is tartalmazza, hogy

a Magyar Rádió, a Magyar Televízió és a Duna Televízió tartoznak a nemzeti

közmûsorszolgáltatók fogalmi meghatározása alá. Ennek megfelelõen a

jogharmonizáció érdekében a társasági adótörvényben is indokolt elõírni, hogy

e szervezetekre nem terjed ki a törvény alanyi hatálya. Ezt támasztja alá

továbbá az is, hogy mind a három szervezet olyan fontos közfeladatot lát el,

mely tevékenységek társasági adóval terhelése magának a közfeladatnak az

ellátását is megnehezítené.

A büntetés-végrehajtási vállalatokra, illetve jogutódjaikra kezdettõl fogva

nem terjedt ki a társasági adótörvény hatálya. A fogvatartottak

foglalkoztatására létrejött társaságok esetében ettõl hátrányosabb helyzetet

nem indokolt teremteni. Ezért terjeszti ki rájuk a Javaslat a törvény hatálya

alóli kivételt.

A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Tartalékgazdálkodási Közhasznú Társaság

kivétele az adóalanyi körbõl azért indokolt, mert e szervezet - hasonlóan az

1995. január 1-én ide sorolt Tartalék Gazdálkodási Közhasznú Társasághoz -

1996. január 1-jével, mint költségvetési intézmény megszûnik és a jövõben

közhasznú társaságként gazdaságbiztonsági tartalékolással összefüggõ

feladatokat lát el.

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaság társasági

adómentességét a szervezet alapítására és mûködésére vonatkozó 1995. évi

XXXIX. törvény deklarálja.

3. §-hoz

A jóléti intézmény költsége címen az adóalapnál elszámolható ráfordítások köre

kiegészítésre került a foglalkozás-egészségügyi szolgálat nyújtásához

biztosított létesítmény költségével, összhangban azzal a rendelkezéssel, amely

szerint minden munkáltató köteles gondoskodni alkalmazottainak a

foglalkoztatással összefüggõ megelõzõ, gyógyító célú ellátásáról.

A kapcsolt vállalkozás fogalmának pontosítása az érintett kör kiterjesztését

eredményezi. Ezután - az elõírt mértékû részesedés, döntõ irányítás esetén -

fennáll a kapcsolt vállalkozás esete mindig, ha az egyik fél adóalany. A

jelenlegi elõírásoknál ez nem áll, pl. akkor, ha a leányvállalat nem

adóalany, mert külföldi.

A KSH a jelenlegi Termékjegyzékek (ITJ, METJ, SZATJ) helyett 1996. január 1-

tõl új - más szerkezetû - besorolási rendet léptet hatályba. Ez indokolja a

termékjegyzékekre utalás évének pontos megfogalmazását, ami egyidejûleg 1996.

évben is - más adótörvényekkel azonosan - a korábbi jegyzékek alkalmazását

írja elõ.

Pontosításra került az árbevétel fogalmát meghatározó 7/a) pont, a kiegészítés

az egyszeres könyvvitelt vezetõkre vonatkozó speciális rendelkezést

tartalmazza. Esetükben a költségként elszámolt eladott áru beszerzési értéke,

alvállalkozói teljesítmény, és bérmunkadíj csökkenti az értékesítés nettó

árbevételét.

A devizakódex életbelépésével megszûnik a jelenlegi vámszabadterületi

társaságokra vonatkozó devizahatósági engedélyezési eljárás, illetve a

vámszabadterülethez hasonló jogok engedélyezését lehetõvé tevõ 1988. évi XXIV.

törvény 43. §-ában szereplõ felhatalmazás. Jelenleg ez alapján történik az

"off-shore" cégek engedélyezése. Tekintettel a visszaélések lehetõségeire,

illetve a nemzetközi gyakorlatban (pl. Ciprus) is alkalmazott regisztratív

"engedélyezési" eljárásra, indokolt továbbra is egy egyszerû

nyilvántartásbavétellel és a feltételek meglétének ellenõrzésére irányuló

eljárással a jelenlegi PM engedélyezést fenntartani. Ezt fogalmazza meg a

törvényjavaslat 3. §-a, melyet a devizakódex hatálybalépésével egyidejûleg

javasol hatályba léptetni.

A törvény 13. és 14. §-ában megfogalmazott beruházási adókedvezményhez és a

gyorsított amortizáció elszámolásához ad definíciót a törvény 3. §-ának

módosított 4. pontja és a 22. pont.

Az adóév megfogalmazását (23. pont) annak egyértelmûvé tétele indokolja, hogy

abban az esetben, ha a számviteli beszámolót és az adómegállapítást "töredék"

évre kell megállapítani, úgy ez a "töredék" év minõsül adóévnek.

A tanácsadói szolgáltatás és a külföldi személy fogalmának meghatározását az

indokolja, hogy a törvény új rendelkezést tartalmaz a külföldi személy által

nyújtott egyes szolgáltatásokra vonatkozóan.

4. §-hoz

A 4. § (2) bekezdés l) pontja és a 4. § (3) bekezdés p) pontja módosításának

elsõdleges célja a számviteli törvényhez kapcsolódóan a pontosabb

megfogalmazás. A módosítás nem jelent érdemi változást . A tárgyi eszközök és

az immateriális javak értékesítésekor, apportálásakor, selejtezésekor a

számviteli, illetve az adótörvény szerinti nyilvántartási értékekkel kell az

adóalapot korrigálni. A módosítás lényege, hogy a selejtezéssel azonos módon

kezeli a megsemmisülést és az eszköz hiányát is, továbbá a tárgyi eszközök

között nyilvántartott beruházásokat külön is nevesíti a törvény.

A számviteli törvény elõírásai szerint a mérlegkészítés idõpontjáig ismertté

vált bírságokat, büntetéseket ráfordításként el kell számolni, és az adóalapot

ezzel az összeggel növelni kell. A törvénymódosítás arra az esetre ad - a

gyakorlattal megegyezõ - rendelkezést, ha olyan bírság, büntetés

felülvizsgálatára, módosítására vagy törlésére kerül sor, amelyet az adóalany

korábban adóalap növelõ tételként elszámolt. Ilyenkor a kétszeres adózás

elkerülésére az elengedett kötelezettség adóalapot csökkent. (4. § (2)

bekezdés m) pontja.)

A társasházak a közös tulajdonban lévõ helyiségek, földterület hasznosításából

származó bevétel után a személyi jövedelemadó törvény alapján teljesítik az

adókötelezettséget akkor is, ha a társasháznak nem magánszemély tagjai is

vannak. A kétszeres adózás elkerülése végett a 4. § (2) bekezdés új v) pontja

lehetõvé teszi a társasháztól kapott bevétel adóalapból való levonását.

A módosított e) pont tartalmazza az összes olyan költséget, amit az adózás nem

ismer el vállalkozás érdekében felmerült költségként. E költség-felsorolásban

új elemként az adó alapját képezi a jövõben az olyan szerzõdések alapján

elszámolt költség, amely szerzõdésnek a piaci értékviszonyok alapján az

adóelõnytõl eltekintve nincs valós gazdasági tartalma; az immateriális javak

értékcsökkenése, ha az nem a vállalkozás érdekében felmerülõ költséghez

kapcsolódik; a térítés nélküli eszközátadással összefüggõ általános forgalmi

adó ráfordításként elszámolt összege; az elszámolt ráfordításból a vállalkozás

tagjának, alkalmazottjának, más magánszemélynek családi szükségletét szolgáló

kiadás (pl. a munkában személyesen részt nem vevõ tag nevére fizetett

biztosítás díja).

Korlátozásra került a külföldiek által nyújtott szolgáltatások és az

alvállalkozói díj adóalapnál történõ elszámolhatósága. Az új rendelkezés céja,

hogy a külföldi fél által nyújtott szolgáltatás, illetve alvállalkozói díj

címén ne lehessen aránytalanul nagy mértékben csökkenteni, "eltüntetni" az

adóalapot. A módosított e) pont a külföldi személy által nyújtott tanácsadói

szolgáltatást - értelmezõ rendelkezés fogalmazza meg - 4 millió forintig, az

alvállalkozói díjat az értékesítés nettó árbevétele 25 százalékáig terjedõ

mértékben engedi elszámolni, e fölött életbe lép az adóalapnövelõ tétel.

Szintén az adóelkerülés kizárása érdekében, teljes egészében adóalapnövelõ

tétel az ún. adóparadicsomnak minõsülõ országban - a törvény a 10 százaléknál

alacsonyabb adókulcsot alkalmazó országot tekinti annak, - létrehozott cég

által számlázott szolgáltatás ellenértéke, a kamat, a jogdíj, az elõadói,

mûvészeti és sporttevékenységért, és a kiállításokért járó díj kivételével.

Egyértelmûsíti ugyanakkor a törvény, hogy nem kell adóalapot növelni azokkal a

térítés nélküli vagy kedvezményes juttatásokkal, amelyek a személyi

jövedelemadó törvény elõírása szerint természetbeni juttatásnak minõsülnek. A

személyi jövedelemadó törvény tervezett rendelkezése szerint ilyennek minõsül

1996. évtõl az értékpapír formájában történõ juttatás is.

A Javaslat a bírságokkal, büntetésekkel azonos elszámolást ír elõ többek

között a társadalombiztosítási járulék késedelmes fizetése miatti késedelmi

pótlékra és a járulék ellenõrzésekor felszámítandó rendbírságra. Az utóbbit

csak megerõsíti, mivel az mint bírság eddig is növelte az adólapot, a

társadalombiztosítási járulékfizetés miatti késedelmi pótlék viszont az

eddigiektõl eltérõen új adóalap korrekcióként lép be (4. § (3) bekezdés h)

pontja), kivéve, ha önellenõrzéshez kapcsolódik.

A 4. § (3) bekezdés l) pontja szerinti adóalapnövelõ korrekció eddig nem

vonatkozott azokra a gazdálkodó szervezetekre, akik nem a szerencsejáték

szervezésérõl szóló törvény alapján alakultak meg, hanem már e törvény

hatálybalépése elõtt is szerencsejáték szervezéssel foglalkoztak. A 30. § (2)

bekezdésére való hivatkozással e szervezetek is kötelesek 1996. évtõl az

adóalapnövelõ korrekciót alkalmazni, ha költségük meghaladja a miniszteri

rendeletekben meghatározott értéket.

A 4. § (3) bekezdés r) pontjának újrafogalmazott elõírása a célszervezet

megszûnése, vagy a célszervezeti minõsítés megvonása esetére elõírja az

adómentesen képzõdött vagyonnövekményre az adókötelezettséget.

A 4. § (3) bekezdés új m) pontja a hitelezési veszteség elszámolt összegének

adóalapba való beszámítását írja elõ. E rendelkezéssel párhuzamosan az adóalap

csökkentésérõl rendelkezik a 4. § (2) bekezdés u) pontja. Az ott

megfogalmazott behajthatatlan követelést az 5. § (13) bekezdése sorolja fel,

amely felsorolás joghézagot pótol, egyértelmûsíti a költségelszámolást. Ez nem

jelent adóalap szûkítést, mivel eddig sem volt vitatott, hogy a behajthatatlan

követelés hitelezési veszteség (amelyet eddig nem kellett az adóalaphoz

hozzáadni), csak megfogalmazza a törvény - más törvény ilyen rendelkezése

hiányában -, hogy mit ismer el behajthatatlan követelésnek.

A számviteli törvény 1995. évi módosítása - amely lehetõvé teszi a

vállalkozások számára, hogy beszámolójukat, adóbevallásukat forint helyett a

társasági szerzõdésben meghatározott konvertibilis devizában, illetve e deviza

helyett forintban vezessék - teszi szükségessé a 4. § kiegészítését azokkal a

rendelkezésekkel, melyek meghatározzák, hogy az adózás elõtti eredményt

módosító - forintban megfogalmazott - tételeket milyen árfolyamon kell

devizára átszámítani. Az új rendelkezések az áttérésre az adóév utolsó napján

érvényes, a MNB által közzétett deviza-középárfolyam, általánosságban pedig az

adóalany által választott pénzintézet által közzétett deviza vételi árfolyam

alkalmazását írják elõ.

5. §-hoz

A környezetvédelemrõl szóló 1995. évi LIII. törvény 110. §-ának (7) bekezdése

felhatalmazza a Kormányt, hogy a környezet védelme érdekében a késõbbiekben

szükséges kötelezettségre a vállalkozók számára céltartalék képzésérõl

rendelkezzen. Ennek a céltartaléknak és mindenkori növekményének az

adómentes képzését teszi lehetõvé a törvényjavaslat.

A vállalkozás érdekében felmerült költségeket a törvény 5. § (6) bekezdése

határozza meg. A harmonizáció érdekében az itt eddig felsoroltakból törlésre

került "a személygépkocsi átengedése személyes célra, a

foglalkozásegészségügyi szolgálat költsége", mert ezek a költségek

természetbeni juttatások és külön kiemelésük szükségtelen. Új, nevesített

költségként jelenik meg a tagdíj, a továbbképzés költsége és a reklám

számlázott összegének költsége, valamint a társasház tagjánál a közös

tulajdonban lévõ épületek karbantartása és az egyébként a társasház

üzemeltetése miatt a tulajdonost tulajdoni hányada arányában terhelõ költség.

Pontosítást tartalmaz az 5. § (10) bekezdés, amely szerint a térítés nélküli

eszközátadásra, szolgáltatásnyújtásra elõírt adóalap korrekciót a

természetbeni juttatásnak minõsülõ (azaz magánszemélynek nyújtott) térítés

nélküli átadásra nem kell alkalmazni, mivel ilyenkor személyi jövedelemadó

kötelezettsége keletkezik a vállalkozásnak. Nem kell alkalmazni a korrekciót

az egyszeres könyvvitelt vezetõk esetében, akiknél a térítés néküli átadás

egyébként sem jelenik meg a ráfordítások között.

6. §-hoz

A két rendelkezés kizárja a veszteség továbbvitelét abban az esetben, ha a

vállalkozásnak árbevétele nincs, vagyis ha nem végzi azt a tevékenységet,

amelynek a folytatására létesült. Ilyen esetben ugyanis nem a bevételszerzõ

tevékenység érdekében merültek fel a költségek.

7. §-hoz

A nem független partnerek, kapcsolt vállalkozások közötti ügyletek

(termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás) során - különösen a nemzeti határokat

átlépõ multinacionális cégek esetében- a jövedelem kedvezõ adózása érdekében

gyakran alkalmaznak a szokásos piaci ártól eltérõ árat. A rendelkezés célja

az, hogy ezzel a megoldással ne lehessen adót elkerülni. A társasági

adótörvény a kapcsolt vállalkozások esetében eddig is tartalmazott

rendelkezést a piaci ártól eltérõ ellenértékekbõl eredõ adóalap módosításra,

de az alkalmazott megoldás (szakértõ igénybevételével történõ ármegállapítás)

nincs összhangban a nemzetközi gyakorlattal. A Javaslat szerinti módszerekkel

történõ szokásos piaci ár meghatározás a nemzetközi gyakorlatban alkalmazott

módszerekkel összhangban van.

8. §-hoz

A Javaslat e rendelkezései a kiegészítõ adóra vonatkozó elõírásokat

pontosítják a végrehajtás jobbítása végett.

Az új rendelkezés a tõkeleszállítást vélelmezi minden olyan esetben, amikor

1995. évtõl képzõdõ jövedelembõl valósult meg a jegyzett tõke emelése.

Emellett folyamatos tõkeemelés, majd csökkentés esetén elismeri a törvény a

kiegészítõ adómentességet a jegyzett tõke csökkentésének arra a részére,

amelyre a tõkeemeléstõl számítva eltelt a három év. Rendelkezik arról is, hogy

a kiegészítõ adó alapjának csökkentésénél a kiegészítõ adó vetítési alapját

mérséklõ kapott osztalékot is arányosan kell megosztani belföldi és külföldi

tulajdonosok esetén.

Mentesíti a non-profit szervezetek végleges pénzeszköz átadásait a kiegészítõ

adó alól. A társasági adótörvény hatálya alá tartozó adóalanyoknak ugyanis -

akár vállalkozók, akár a jogszabályi elõírásoknak eleget tévõ vállalkozási

tevékenységet végzõ non-profit szervezetek - az általuk véglegesen átadott

pénzeszköz után kiegészítõ adó fizetési kötelezettségük keletkezik, kivéve ha

azt - a törvényben meghatározott korlátok figyelembe vételével -

közalapítványnak, belföldi székhelyû alapítványnak, közérdekû

kötelezettségvállalás céljára, illetve MRP szervezetnek adják.

Felmerült viszont, hogy indokolt-e a non-profit szervezeteknél e végleges

pénzeszköz átadás megadóztatása. A vizsgálatnak az a következtetése, hogy nem

jelenthet adókikerülést, ha e szervezeteknél nem érvényesítjük a kiegészítõ

adót, mert ha a non-profit szervezet

- magánszemélynek ad támogatást, az után a magánszemély adózik,

- vállalkozásnak ad át pénzeszközt, akkor - kivéve, ha fejlesztési célra

történik az átadás - a vállalkozónál bevétel (és nem tõketartalék) az átvett

pénzeszköz, s felhasználása során õt terheli adókötelezettség,

- a fejlesztési célra kapott összeg pedig - megfelelõ ellenõrzés mellett -

csak fejlesztésre fordítható, tehát nem indokolt kiegészítõ adóval

terhelni.

Rendelkezik a Javaslat arról, hogy a kiegészítõ adó mértékénél a kettõs

adóztatás elkerülésérõl szóló egyezmények osztalékra vonatkozó cikkelyét

alkalmazni kell. A záró rendelkezések ennek az elõírásnak az alkalmazását az

1995. évi adó megállapításánál is elõírják. Ez azt jelenti, hogy a külföldit

megilletõ osztalékra 23 százalék helyett az egyezményben elõírt, jellemzõen

5-15 százalék mértékû adó érvényesítendõ.

Végül elõírja a Javaslat, hogy átalakulások során végrehajtott

vagyonfelértékelési különbözetet - tekintettel arra, hogy az a 18 százalékos

adó három év alatti megfizetése mellett közvetlenül a saját vagyont növeli -

felhasználása esetén az elkülönített eredménytartalékkal azonosan kell

kezelni. Ezzel a rendelkezéssel megszûnik az az adókikerülési lehetõség, amely

a vagyonfelértékelésnek megfelelõ vagyon kivonását 18 százalékos adó mellett

teszi lehetõvé.

9. §-hoz

A rendelkezés a közhasznú társaság és a célszervezet számára megfogalmazott

adómentesség érvényesítését nem engedi meg, e szervezetek jogutód nélkül

megszünésekor illetve célszervezet esetében a minõsítés visszavonásakor. Ez a

rendelkezés összhangban van azzal, hogy ilyen esetekben adókötelessé válik az

addig adómentesen képzõdött vagyon.

10. §-hoz

Az érvényben lévõ adókedvezmények igénybevételi lehetõségét meghatározó, -

bizonyos esetekben korlátozó - 11. § kiegészítését az új - 14. § szerinti -

beruházási adókedvezmények bevezetése teszi szükségessé.

A tv. 11. § (1) bekezdésének kiegészítése azt erõsíti meg, hogy a 14. § (2)

bekezdése szerinti - a kiemelt térségben és a vállalkozási övezetben

végrehajtott beruházáshoz kapcsolódó - adókedvezmény a számított adó összegéig

vehetõ igénybe.

A tv. 11. § (2) bekezdésének kiegészítése azt határozza meg, hogy a - 14. §

(1) bekezdése szerinti - számított adó 50 százalékában meghatározott

beruházási adókedvezmény is abba az adókedvezményi körbe tartozik, amely más

kedvezménnyel együtt is csak a számított adó 70 százalékáig terjedõ mértékben

érvényesíthetõ.

11.-12. §-hoz

A beruházások és az export ösztönzésére a Javaslat a következõ új

kedvezményeket fogalmazza meg:

- A beruházási költség 6 százalékának megfelelõ adókedvezmény 1996. évtõl

kiterjed a vállalkozási övezetben üzembehelyezett új gép és épület

beruházásokra is. A kedvezményt a vállalkozási övezetben székhellyel vagy

telephellyel rendelkezõ veheti igénybe az övezetben megvalósított beruházás

értéke alapján, azzal a feltétellel, hogy legalább 3 évig ott üzemelteti az

eszközt. Gépbeszerzés esetén a kedvezménnyel akkor lehet élni, ha annak

értékét nem számolta el a vállalkozás egyösszegben költségként a

használatbavétel évében. A vállalkozási övezet a területfejlesztési törvény

tervezet szerint közigazgatásilag pontosan körülhatárolt terület, ahol

összehangolt fejlesztést valósíthatnak meg a

vállalkozások. Az elsõ ilyen övezet Záhony és körzete térségben jön létre a

szándékok szerint.

- A vállalkozási övezetben az új gépbeszerzések akár egyösszegben, az

épületek, építmények évi 10 százalékos mértékben amortizálhatók.

- Lehetõség nyílik minden vállalkozás számára, hogy gyorsítottan (legfeljebb

évi 30 százalék) számolja el az új gépek beszerzési értékét.

- Az export növelésének az érdekében, továbbá az idegenforgalom fejlesztésének

elõsegítésére 5 évre, 50 százalékos mértékû adóvisszatartással élhetnek a 18

százalékos adóból azok a vállalkozások, amelyek 1996. évben kezdett,

termelési célt szolgáló (a definíciót a 3. § tartalmazza) beruházást (épület

és a mûködtetést szolgáló gép) kezdenek el. A kedvezmény feltétele, hogy a

beruházás együttes értéke legalább az 1 md forintot elérje. A kedvezményt a

beruházás üzembehelyezését követõ évtõl lehet igénybevenni, hiszen az ennek

betudható exportnövelés csak ettõl kezdve reális.

- A 15 százalék feletti munkanélküliségû településen (kiemelt térség)és a

vállalkozási övezetben megvalósított beruházás üzembehelyezését követõ

évtõl, a településen elért árbevétellel arányos 18 százalékos kulccsal

számított adó 100 százaléka visszatartható adókedvezményként 5 évig, ha a

beruházás export növekedést - a vállalkozási övezetben székhellyel,

telephellyel rendelkezõ vállalkozás esetében legalább évente 1 százalékos

export árbevétel növekedést, a kiemelt térségben székhellyel, telephellyel

rendelkezõ vállalkozás esetében legalább a beruházás bekerülési költségének

5 százalékának megfelelõ export árbevétel növekedést - vagy kereskedelmi

szálláshely bõvítést eredményezett.

13. §-hoz

A kettõs adóztatás elkerülésérõl szóló egyezmények államközi tárgyalásai során

nem jelent kedvezõ tárgyalási pozíciót, hogy a nemzeti jogszabály eleve

megadja azokat a beszámítási jogokat - kettõs adózás elkerülési lehetõséget -,

amelyeket a kettõs adózás elkerülésérõl szóló egyezmények tartalmaznak. Ezért

a Javaslat a jelenlegi szabályok kiiktatását fogalmazza meg.

A Javaslat rendelkezik arról, hogy a külföldrõl származó jövedelmet a

belföldi jogszabály elõírása szerinti tartalommal kell megállapítani.

Rendelkezik továbbá arról, hogy érvényes egyezmény esetén az

adókedvezményekkel csökkentett számított és kiegészítõ adó együttes összegébõl

vonható le a külföldön megfizetett adó akkor, ha az egyezmény a beszámítás

módszerét írja elõ. Rendelkezik arról is, hogy a beszámítás ilyen esetben is

csak a belsõ jogszabály szerinti tartalommal megállapított külföldrõl

származó jövedelmet terhelõ átlagos adó összegéig terjedhet.

14. §-hoz

A vámszabadterületi társaságok és az off-shore cégek devizában vezetik

könyveiket és csupán adójukat fizetik forintban. Tekintettel arra is, hogy

beszámolójuk forintban történõ átszámítására nincs sem a számviteli, sem a

társasági adóban külön szabály, indokolt a törvényben is megerõsíteni, hogy

ezen szervezetek társasági adó bevallásukat devizában teljesítik. Az

alapdokumentumok miatt egyébként ellenõrizni is a devizában kimutatott értéket

lehet.

15. §-hoz

Az adózás rendjérõl szóló törvénnyel teremti meg a rendelkezés az összhangot,

amely szerint a könyveit pénzforgalmi szemléletben vezetõknek nem kell a

várható adó összegére "feltölteni" az adóelõleget december 20-ával.

16. §-hoz

Az egyéni vállalkozókra vonatkozó törvény az egyéni vállalkozói jogviszonyhoz

nem ír elõ valamilyen társasági szerzõdésnek megfelelõ szerzõdéses viszonyt,

nem követel vagyoni hozzájárulást. Mindez azt sugallja, hogy nem a

befektetések és a saját munkaerõ együttesét kell a vállalkozás céljának

tekinteni, hanem a munkaerõ egyéni vállalkozásban történõ hasznosítását. Az

elõzõek és a nemzetközi gyakorlathoz való közelítés miatt indokolt az egyéni

vállalkozókat a személyi jövedelemadó rendszerében adóztatni, amelyet a

módosítás úgy rendez el, hogy 1995. december 31-ét követõen egyéni vállalkozó

társasági adóalanyiságot nem létesíthet, és 1997. január 1-ig át kell

jelentkeznie a személyi jövedelemadó hatálya alá. (A módosítás 1996. január 1-

jei hatálybalépése következtében 1996. évre még lehetõség van az

átjelentkezésre, mivel a ma hatályos rendelkezések szerint ezt a szándékot

december 31-éig kell bejelenteni.)

A (16) bekezdés a pénzforgalmi szemléletû adóalap megállapításról a kettõs

könyvvitel szabályai szerint kimunkált adóalap megállapításra való áttéréshez

ad rendelkezést a telephellyel rendelkezõ külföldi vállalkozók számára. Az

1995. évi teljesítés 1996. évi pénzügyi rendezése e nélkül már nem jelenne meg

1996. évtõl adóalapként (adóalapcsökkentésként), holott az - éppen mert

pénzügyileg nem realizálódott - nem volt része az 1995. évi adóalapnak sem.

A (17) bekezdés a végelszámolás alatt lévõ társaságok számára 1996. évtõl

elõírt kötelezõ adóbevalláshoz ad átmeneti rendelkezést. Lényege, hogy ha egy

vállalkozás végelszámolása 1996. december 31-én is folyamatban van, akkor -

kivételesen - az erre az idõpontra készülõ bevallás egy naptári évnél

hosszabb idõtartamról is szólhat, ha a végelszámolás 1996. január 1-je elõtt

elkezdõdött.

17. §-hoz

1. A társasági adótörvény az 1. számú mellékletében határozza meg az

adóalapnál levonásként érvényesíthetõ amortizáció eljárási szabályait. A

számviteli törvényben használt fogalmakkal való összhang megteremtése

érdekében az egyes pontokat módosítani szükséges.

A számviteli törvény elõírása értelmében ahhoz, hogy az eszköz tárgyi

eszköznek minõsüljön, üzembehelyezni nem szükséges. Az amortizációt azonban

csak az üzembehelyezést követõen lehet megkezdeni. A társasági adótörvény is

ezt az elvet követi, amely elvet a 10. pontban rögzíti. A 4/a) pontban

megfogalmazott szabály az általános leírási elvektõl eltérõ, ami nem jelenti

azt, hogy az ebben a pontban elõírt rendelkezés a 10. pont alkalmazásától

mentesíti az adóalanyt. A szövegmódosítás pontosító jellegû, megteremti az

összhangot a számviteli fogalmakkal, de az eddigi elõírást tartalmilag nem

változtatja meg.

Az 5. pont módosítása a "földterület és erdõ aktivált értéke" fogalomból az

"aktivált" kifejezést veszi ki. A módosítás az 1. számú melléklet 10.

pontjával teremti meg az összhangot azzal, hogy ráerõsít a korábban is

alkalmazott szabályokra, miszerint az üzembehelyezéstõl lehet az

értékcsökkenési levonást érvényesíteni.

A számviteli törvény az aktivált fogalmat a saját elõállítású eszközöknél

alkalmazza. Az adótörvény a 12. pont módosításával a régi eljárási szabályt

nem változtatja meg, csak a számviteli törvény fogalomrendszeréhez igazodva

pontosítja azt.

A 18. pont módosítása pontosítja, hogy az egyszeres könyvvezetõnél a tárgyi

eszközök, immateriális javak értékesítése, selejtezése, apportálása, térítés

nélküli átadása esetén az adótörvény szerinti nettó nyilvántartási érték alatt

mit kell érteni. A módosított elõírás az adótörvény szerinti nettó

nyilvántartási érték alatt az adóalapnál még nem érvényesített értéket

határozza meg, azonosan a kettõs könyvvezetõknél alkalmazottal.

Az új szabályozás kizárja annak lehetõségét, hogy a számviteltõl eltérõ

adótörvényi amortizációs szabályok kedvezõbb vagy kedvezõtlenebb helyzetbe

hozzák a vállalkozásokat, s ezért alapítványi hozzájárulás vagy jogszabály

által elõírt térítés nélküli eszközátadás esetén is az adótörvény szerinti

nettó nyilvántartási értéket kell alapul venni. Ez azt jelenti, hogy térítés

nélküli eszközátadás esetén a számviteli törvény alapján egyszeres

könyvvezetõknél értékcsökkenésként elszámolt nyilvántartási értékkel az

általános adótörvényi elõírások alapján az adózás elõtti eredményt meg kell

növelni, s az adótörvény szerinti nettó nyilvántartási értékkel csökkenthetõ -

mint értékcsökkenési levonás - az adózás elõtti eredmény, feltéve ha a térítés

nélküli eszközátadás a törvényben meghatározott célokra történt.

A jogszabály által vállalkozási övezetté minõsített közigazgatási egységek

gazdasági növekedésének elõsegítése érdekében - figyelemmel a kedvezõtlenebb

megtérülésre - szükséges a befektetések ösztönzése. A módosítás a gépek

egyösszegû, az épületek, építmények 10 éves megtérülését szolgáló leírásával

teremti meg annak lehetõségét, hogy az itt mûködtetett vállalkozások

"adóhitelhez" jussanak mindaddig, amíg folyamatosan beruháznak. A

"kedvezményt" azok a vállalkozások érvényesíthetik, akik a vállalkozási

övezetben székhellyel, cégbíróságon vagy önkormányzatnál bejegyzett

telephellyel rendelkeznek s ott beruháznak.

A módosítás elismeri az 1995. december 31-ét követõen Magyarországon üzembe

helyezett gépek értékcsökkenési levonását a számvitelben meghatározott

összegben azzal, hogy az évenként érvényesített értékcsökkenés a 30 százalékot

nem haladhatja meg. A vállalkozások költségelszámolási szabadsága nõ az új

rendelkezéssel, hiszen nem szükséges a lineáris 14,5 százalékos mérték

alkalmazása, a leírás módja a továbbiakban akár degresszív vagy progresszív

is lehet.

2. A 2. számú mellékletben a melioráció, bekötõ és üzemi út amortizációs

normái az általánostól eltérõen már 1995-ben magasabb mértékben kerültek

megállapításra. A módosítás nem érinti a mértékeket, pontosító jellegû. A

mezõgazdasági tevékenységet folytató adóalany a bekötõ és üzemi út után 5

százalékos értékcsökkenési leírást érvényesíthet, míg a melioráció függetlenül

az adóalany tevékenységétõl 10 százalékkal amortizálható. Az elektromos

vezetékek leírási kulcsának emelését az indokolja, hogy a szolgáltatás árának

a privatizációhoz szükséges folyamatos emelése a nemzetközileg elfogadott és

szakmailag indokolt 8 százalékos mértékû leírást tartalmazza, amelynek az

adónál való el nem ismerése tovább feszíti a hatósági árat.

3. A társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvénynek 1992-tõl - hatályba

lépésétõl - részét képezi a 6. számú melléklet, amely a külföldiek, azaz a -

Magyarországon telephellyel rendelkezõ, vállalkozási tevékenységet folytató -

külföldi vállalkozók, valamint a - telephellyel nem rendelkezõ, de

meghatározott vállalkozási tevékenységért belföldi személytõl ellenértéket

kapó - külföldi szervezetek adóztatásának szabályait fogalmazza meg.

Az 1992-tõl eltelt idõszak tapasztalata, hogy egyre több külföldi cég létesít

Magyarországon telephelyet, - azaz állandó üzleti helyet - de ezzel

párhuzamosan bevallásukban egyre kevesebb adóköteles bevétel szerepel, egyre

kevesebb adót fizetnek be a költségvetésbe.

A külföldi szervezetektõl levont adó bevallása és befizetése ugyanezt a

csökkenõ tendenciát mutatja.

A 6. sz. melléklet elõírásával összefüggésben többször megfogalmazott javaslat

a pénzforgalmi szemléletû nyilvántartás helyett a külföldi vállalkozók

esetében a kettõs könyvvitelre vonatkozó elõírások bevezetése. Ennek indoka,

hogy napjainkban már olyan széles körû vállalkozási tevékenység is folyhat a

telephelyeken, amely a hazai gazdasági élet teljes jogú szereplõivé teszi a

külföldi cégeket.

A Javaslat erre kísérletet tesz oly módon - mivel a külföldi vállalkozók nem

tartoznak a számviteli törvény hatálya alá -, hogy a pénzforgalmi

nyilvántartás helyett kettõs könyvvitel feltételei szerinti nyilvántartást ír

elõ.

Az adóalaphoz kapcsolódóan kritika fogalmazódott meg az árbevétel 10

százalékában meghatározott minimális adóalap elõírásával szemben, bár ehhez

hasonló, az árbevétel - vagy a költségek - meghatározott százalékában

megállapított adóalapot alkalmaznak - ismereteink szerint - több országban is.

Az elõírásnak fõ problémája, hogy csak akkor lép életbe, ha a külföldi cég

országával nincs érvényben kettõs adóztatás elkerülésérõl szóló egyezmény,

mivel az egyezmények a külföldi vállalkozó adóztatható nyereségét mindig a

telephelynek betudható bevételek és a telephely mûködésével kapcsolatban

felmerült költségek különbözeteként határozzák meg.

A külföldi vállalkozók évrõl-évre csökkentõ adóbefizetését, valamint a

nemzetközi gyakorlatot figyelembe véve a bevétel arányos minimális adóalap

helyett, a költség arányában meghatározott, illetve bizonyos bevételekhez

kötött jövedelem megállapítását tartalmazza a módosítás.

Rendelkezik a Javaslat az amortizáció elszámolásáról, amelynek módját többször

kifogásolták az érintettek. Kitér a módosítás a telephely és az "anya"-

vállalat közötti elszámolásra is.

Pontosítja a Javaslat az E fejezet 4/a pontjában a hivatkozást, illetve

elõírja devizáért vásárolt befektetés beszerzési értékénél a forintra való

átszámítás módját.

4. A törvény 9. számú mellékletének a módosítása a lakásszövetkezetek adózási

feltételeit szigorítja azzal, hogy a nem vállalkozási tevékenységüket szûkíti,

s a társasházakhoz hasonló adózás alá esõ bevételeket náluk is adókötelessé

teszi. Így a lakásszövetkezet eddigi adózási elõnye mérséklõdik a

társasházakkal szemben.

A lakásszövetkezetek alaptevékenységük tekintetében hasonló feladatot látnak

el mint a társasházak. Ezzel szemben a személyi jövedelemadó törvény a

társasházat önálló "személyi jövedelemadó" alanynak tekinti, s számára

adófizetési kötelezettséget állapít meg. Ha a társasház a közös tulajdon

hasznosításából bevételt ér el, a személyi jövedelemadó törvény értelmében -

függetlenül a szerzõdések számától és attól, hogy az összeget a

tulajdonostársak részére kifizetik vagy közvetlenül a közös költségek

fedezetére fordítják - ez olyan jövedelem, amely után 20 százalékos forrásadót

kell fizetni. Így kell eljárni akkor is, ha a társasháznak nem magánszemély

tulajdonosa is van, tekintettel arra, hogy a személyi jövedelemadó törvény a

társasházat minden esetben magánszemélyként kezeli. A lakásszövetkezet közös

tulajdonának hasznosítása jelenleg nem minõsül vállalkozási tevékenységnek,

így a következõ lakásszövetkezeti bevételeket nem terheli adófizetési

kötelezettség :

- a lakásszövetkezetek tulajdonát képezõ épületrészek bérbeadásból származó

bevétel,

- a tárgyi eszközök értékesítésébõl származó bevétel,

- kapott kártérítések,

- kötbérek,

- késedelmi kamatok összege,

- pénzeszközök ideiglenes átadásából származó kapott kamat,

- a kapott bankkamat összege.

A lakásszövetkezetek vállalkozási tevékenységének "szûkítése", valamint a

költségelszámolás lehetõsége miatt az adózási feltételeik lényegesen és

indokolatlanul kedvezõbbek, mint a társasházaké. Az egyenlõtlenség feloldása

miatt a társasági adót módosítani szükséges oly módon, hogy mindazokat a

bevételeket, amelyeket a társasháznál adófizetési kötelezettség terhel, a

lakásszövetkezeteknél is vállalkozási tevékenységnek kell minõsíteni.

Az alapítványoknál és a társadalmi szervezeteknél a módosítás eredményeként az

állam által kibocsátott értékpapír hozamából elért jövedelmek a jövõben nem

minõsülnek vállalkozási bevételnek. Ilyen módon a törvény nem tesz

különbséget, ha a szabad forrást az adott szervezet pénzintézetnél betétben

helyezi el, vagy ha állam által kibocsátott értékpapírt vásárol.

Eleje Honlap