1

T/1505.. számú

T Ö R V É N Y J A VA S L A T

a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény és

a gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény

módosításáról

I. fejezet

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény módosítása

1. §

A helyi adókról szóló, többször módosított 1990. évi C. törvény (a

továbbiakban: Htv.) 3.§-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(4) A törvény hatálya - a 34.§-ban foglaltak kivételével - nem terjed ki a

Magyar Nemzeti Bankra, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ

Részvénytársaságra, az Igazságügyi Minisztérium felügyelete alá tartozó

büntetésvégrehajtási vállalatra és annak a fogvatartottak foglalkoztatását

végzõ jogutódjára."

2. §

A Htv. 16.§-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(Az adó évi mértékének felsõ határa:)

"a) a 15.§ a) pontja szerinti adóalap számítás esetén: 900 Ft/m2,"

3. §

A Htv. 22.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"22.§ Az adó évi mértékének felsõ határa:

a) a 21.§ a) pontja szerinti adóalap számítás esetén: 200 Ft/m2,

b) a 21.§ b) pontja szerinti adóalap számítás esetén: a korrigált

forgalmi érték 3 %-a."

4. §

A Htv. 26.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"26.§ Az adó évi mértékének felsõ határa a 11.§-ban és a 17.§-ban

meghatározott adótárgyanként, illetõleg lakásbérleti jogonként legfeljebb 12

000 Ft."

5. §

A Htv. 30.§-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(Adókötelezettség terheli azt a magánszemélyt:)

"a) aki nem állandó lakosként az önkormányzat illetékességi területén legalább

egy vendégéjszakát eltölt,"

6. §

A Htv. 32.§-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(Az adó alapja:)

"a) a 30. § (1) bekezdésének a) pontja szerinti adókötelezettség esetén:

1. a megkezdett vendégéjszakák száma, vagy

2. a megkezdett vendégéjszakára esõ szállásdíj,"

7. §

A Htv. 33.§-ának a) és c) pontja helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

(Az adó mértékének felsõ határa:)

"a) a 32.§ a) 1. pontja alapján: személyenként és vendégéjszakánként 300 Ft;"

"c) a 32.§ b) pontja alapján: épület után évente 900 Ft/m2."

8. §

A Htv. 40 §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az adó évi mértékének felsõ határa az adóalap 1,2 százaléka."

9. §

A Htv. 52.§-ának 21. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(E törvény alkalmazásában:)

"21. állandó lakos: aki a lakcímbejelentés szabályai szerint nyilvántartásba

vett lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkezik az önkormányzat

illetékességi területén,"

Átmeneti rendelkezések

10. §

(1) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Htv. 10.§-a, 13.§-ának b), c),

e) és h) pontja, 37.§-a, valamint az 52.§-ának 7. és 11. pontja hatályát

veszti.

(2) A Htv. e törvénnyel hatályon kívül helyezett 10.§-a alapján az adóalany

adólevonási jogát az ott meghatározott feltételekkel továbbra is

érvényesítheti, ha

a) az adólevonási joga 1996. év január 1. napja elõtt nyílt meg,

b) az 1996. január 1. napja elõtt kivitelezési szerzõdéssel megkezdett

beruházását 1996. évben fejezi be,

c) az 1996. január 1. napja elõtt a beruházóval kötött szerzõdés alapján

befizetést

teljesít.

II. fejezet

A gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény

módosítása

11. §

A gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.) II.

fejezete "A belföldi gépjármûvek adója" cím után a következõ 1/A. §-sal

egészül ki:

"1/A. § (1) A belföldi gépjármûvek adójának mértékét - e törvény keretei

között - a települési önkormányzat képviselõ-testülete, a fõvárosban a

fõvárosi közgyûlés rendelettel állapítja meg. Az önkormányzat illetékességi

területén hatályos adótételekrõl szóló önkormányzati rendeletet az adóévet

megelõzõ év december hó 15. napjáig kell kihirdetni.

(2) Ha a képviselõ-testület, illetve a fõvárosi közgyûlés rendeletének

kihirdetése az (1) bekezdésben meghatározott idõpontig nem történik meg, akkor

az önkormányzat illetékességi területén a 7.§ (1)-(2) bekezdésében

meghatározott alsó adótételeket kell alkalmazni."

12. §

A Gjt. 2. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"2. § (1) Az adó alanya - a (2)-(3) bekezdésben foglalt eltéréssel - a

gépjármû forgalmi engedélyének tulajdonosi rovatában az év elsõ napján

feltüntetett tulajdonos. Amennyiben a forgalmi engedély az év elsõ napján a

tulajdonos mellett az üzembentartót (üzemeltetõt) is tartalmazza, az adóalany

az utóbbi.

(2) Év közben használatba vett új, vagy újra forgalomba helyezett gépjármû

esetén az adó alanya az, akit/amelyet ez alkalommal tulajdonosként,

üzembentartóként, üzemeltetõként (a továbbiakban együtt: tulajdonos) a

forgalmi engedélyben feltüntettek.

(3) Amennyiben a gépjármû tulajdonjogában bekövetkezett változást a korábbi

tulajdonos a közúti közlekedés rendõrhatósági igazgatásáról szóló

jogszabályban meghatározott módon bejelentette, akkor a bejelentési

kötelezettség megnyíltát (szerzõdés megkötésének idõpontját) követõ év elsõ

napjától nem minõsül adóalanynak. Ettõl az idõponttól kezdve a korábbi

tulajdonostól tulajdonjogot szerzõ felet kell az adó alanyának tekinteni,

kivéve, ha ebben az idõpontban a gépjármû forgalmi engedélyében harmadik

személy szerepel tulajdonosként.

(4) Az adóévre járó adót az adóalany köteles megfizetni."

13. §

A Gjt. 5.§-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(Mentes az adó alól:)

"a) a költségvetési szerv, az egyház, az Igazságügyi Minisztérium felügyelete

alá tartozó büntetésvégrehajtási vállalat és annak a fogvatartottak

foglalkoztatását végzõ jogutódja, valamint a fogvatartottak foglalkoztatása

céljára alapított közhasznú társaság tulajdonában levõ gépjármû,"

14. §

A Gjt. 7.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"7.§ (1) Az évi adótétel - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a 6.§-ban

meghatározott adóalap minden megkezdett 100 kilogrammja után legalább 400 Ft,

de legfeljebb 1 000 Ft.

(2) A motorkerékpár, a lakópótkocsi, a lakóautó és a sátras utánfutó adója

legalább 2 000 Ft/év, de legfeljebb 5 000 Ft/év.

(3) Az ideiglenes forgalmi engedéllyel forgalomban tartott gépjármû után -

fajtájára tekintet nélkül - az adómentes idõszak túllépését követõen minden

megkezdett hónapra havi 2 000 Ft adót kell fizetni."

15. §

A Gjt. 8.§-ának az 1995. évi V. törvény 4.§-ával (1) bekezdésre változtatott

rendelkezése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A kizárólag elektromos meghajtású, a tiszta gázüzemû (kizárólag

autógázzal üzemeltethetõ), továbbá a mûbizonylat szerint környezetszennyezést

csökkentõ berendezéssel (katalizátorral) ellátott gépjármû után az egyébként

járó adó felét kell megfizetni."

A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak,

valamint egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatásköreirõl

szóló 1991. évi XX. törvény módosítása

16. §

A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes

centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatásköreirõl szóló 1991. évi XX.

törvény 138. §-ának (2) bekezdése a következõ h) ponttal egészül ki:

(A képviselõ-testület adóügyi feladata és hatásköre:)

"h) megállapítja - a gépjármûadóról szóló törvény keretei között - a belföldi

gépjármûadó tételeit."

Hatályba léptetõ és átmeneti rendelkezések

17. §

(1) E törvény 1996. év január 1. napján lép hatályba azzal, hogy az

önkormányzat képviselõ-testülete (a fõvárosban a fõvárosi közgyûlés) az

illetékességi területére a belföldi gépjármûvek adójának 1996. január 1.

napjától hatályos tételeit rendelettel 1995. december 15. napjáig hirdetheti

ki.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a gépjármûadóról szóló 1991. évi

LXXXII. törvényt módosító 1995. évi V. törvény 3.§-a hatályát veszti.

I N D O K O L Á S

a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvényt és

a gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvényt

módosító törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A Törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) az önkormányzatok adóztatási

jogának bõvítése, a település céljaira fordítható anyagi források növelése

érdekében kezdeményezi a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a

továbbiakban: Htv.), valamint az ugyancsak önkormányzati érdekeltségbe

tartozó, a gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban:

Gjt.) korrekcióját.

A Htv. a települési önkormányzatok számára megteremtette az Alkotmányban

önkormányzati alapjogként deklarált helyi adóztatás feltételeit. A Gjt. pedig

a belföldi gépjármûvek adóztatásával kapcsolatos feladatokat az önkormányzati

adóhatóság hatáskörébe utalta. Az ebbõl származó bevételbõl - a mindenkori

költségvetési törvényben meghatározott arányban - részesül az önkormányzat.

A Htv. hatálybalépése óta eltelt közel öt év tapasztalata szerint évrõl évre

erõsödik az önkormányzatok saját bevétel iránti igénye, egyre több

önkormányzat él az adómegállapítás jogával. Jellemzõen a nagyobb települések

állapítanak meg helyi adót, így a városok 90 %-a mûködtet egy vagy több helyi

adónemet, ugyanakkor az önkormányzatok harmadát kitevõ kistelepülések jelentõs

hányada nem alkalmaz helyi adót. Az önkormányzatok a saját adóbevétel iránti

erõsödõ igényük ellenére is csak korlátozottan tudnak élni az olyan kézenfekvõ

megoldással, mint a magánszemélyek tulajdonában lévõ ingatlanok megadóztatása.

Ennek fõ okai, hogy a Htv. indokolatlanul széles körû kedvezményeket,

mentességeket biztosít a magánszemélyek részére (kommunális beruházás

kedvezménye, a lakások adóztatásánál érvényesülõ mentességek, igen mérsékelt

törvényi adómaximum a magánszemélyek kommunális adójában).

A Htv. jelenlegi módosítása tehát elsõsorban az önkormányzati források

bõvítési lehetõségének megteremtése érdekében szükséges. A Javaslat az

önkormányzatok mozgásterét indokolatlanul korlátozó törvényi mentességek és

kedvezmények szûkítésével, egyes adómértékek emelésével, valamint a helyi

adóztatás mûködõképességét segítõ kisebb korrekciókkal megteremti annak

feltételeit, hogy a lakosság is jelentõsebb szerepet vállaljon a helyi

közterhek viselésében.

A helyi iparûzési adóval összefüggésben visszatérõ igényként merül fel, hogy

az önkormányzatok saját hatáskörben preferálhassák azokat a vállalkozásokat,

amelyeknél a csökkentõ törvényi tényezõk - eladott áruk beszerzési értéke,

alvállalkozói teljesítések értéke - jellemzõen nem fordulnak elõ. Ennek

eszközeivel - alacsonyabb adómértékek alkalmazása, adókedvezmény nyújtása -

azonban az önkormányzatok az iparûzési adó alacsony maximális mértéke miatt

nem tudnak élni. Annak érdekében, hogy az önkormányzatok a termelõi szféra

preferálására érdemben élhessenek a differenciálás eszközével, a Javaslat

emeli az adó törvényi mértékének felsõ határát.

A Gjt. hatálybalépése - 1992. január 1-je - óta az adómértékek valorizációjára

nem került sor. Az adóztatás (személyi és tárgyi) költségei viszont

folyamatosan növekednek, az önkormányzatok adóbevételeinek egyre nagyobb

hányadát teszik ki az adóztatással felmerülõ kiadások, így mind kevesebb

bevétel jut az önkormányzatok útfenntartási feladataira. Az adóbevételek

növelése, illetve az adminisztrációs költségek csökkentése érdekében

szükségessé vált a törvény módosítása, annak ellenére, hogy az Országgyûlés

idén már törvényt hozott a Gjt. módosításáról.

Az 1996. január 1-tõl hatályba lépõ 1995. évi V. törvény rendelkezései nyomán

mérsékelten emelkedik a belföldi tehergépjármûvek adóalapja, megteremtõdik a

kombinált áruszállításban résztvevõ belföldi és külföldi gépjármûvek egységes

kedvezményezése és rendezõdik a belföldiek által külföldi rendszámmal

üzemeltetett tehergépjármûvek adóztatása.

A Javaslatban most megfogalmazott módosítások az önkormányzatok bevételi

lehetõségeinek növelésére, illetve adóztatási szerepük erõsítésére irányulnak.

A belföldi gépjármûvek adójának speciális önkormányzati adóként szabályozása

azt jelenti, hogy az adó bevezetése nem az önkormányzat döntésétõl függ, de

az adó mértékét a törvényben meghatározott adóminimum és -maximum keretei

között az önkormányzat képviselõ-testülete rendelettel állapítja meg.

A várható társadalmi, gazdasági kihatások:

A Htv. módosítása a helyi adók jellegébõl adódóan ipso iure nem jelent

magasabb adóterhet az adóalanyoknak, azonban az önkormányzatok döntési

jogosítványait tágítja és mozgásterüket jelentõsen bõvíti. Természetesen az

önkormányzatoknak továbbra is figyelemmel kell lenniük az adóalanyok teherbíró

képességére.

A Javaslat azzal, hogy elhárítja a lakások tényleges adóztatását gátló

körülményeket, valamint a kistelepülések, mezõgazdasági jellegû települések

számára ténylegesen megnyitja az adóztatás lehetõségét, várhatóan növekedni

fog a helyi adót mûködtetõ önkormányzatok száma és ez az adóalanyokra is

kihat. Elõreláthatóan a magánszemélyek kommunális adóját bevezetõ

önkormányzatok száma fog erõteljesebben emelkedni.

1996. évben az önkormányzatok valószínûleg óvatosan, de megkezdik a lakások

adóztatását. Az adótételek felsõ határának emelése következtében 1996-ban még

nem lehet jelentõs többletbevételekkel számolni. A helyi adót mûködtetõ

önkormányzatok többsége a jelenlegi adómaximumok 50-60 %-át használják ki. A

felsõ határok emelése megteremti az önkormányzatoknál a jelenleginél

differenciáltabb adóterhelés kialakításának lehetõségét. A Javaslattal

megszüntetett törvényi mentességek helyett az önkormányzatok várhatóan saját

hatáskörben biztosítanak a helyi körülmények által indokolt körben és

mértékben mentességeket.

1996. évben összességében az ingatlanokat terhelõ bevételi többlet mintegy 3,5

milliárd Ft-os nagyságrendben valószínûsíthetõ.

A tartózkodás utáni idegenforgalmi adóból származó bevételek kb. 0,3 milliárd

Ft-tal emelkednek.

Az iparûzési adó törvényi felsõ mértékének emelésével megnövekedett adóztatási

mozgásteret az önkormányzatok várhatóan a termelõ szféra preferálási igényének

erõteljesebb kielégítésére használják. Ennek megfelelõen az adóbevétel

összege számottevõen nem emelkedik. A változás - az önkormányzati döntések

függvényében - azonban eltérõen érintheti az egyes vállalkozásokat. A

kereskedelem és szolgáltatás iparûzési adóterhe várhatóan emelkedni fog, a

termelõ tevékenységek esetében pedig tehercsökkenést eredményezhet.

Az indokolatlan önkormányzati korlátok lebontása és az adó mértékek emelése az

adóalanyok oldaláról természetesen nem eredményezhet aránytalanul súlyos

terhet, mivel a Htv. garanciális szabályai továbbra is hatályba maradnak.

Ennek megfelelõen az önkormányzatoknak az egyes adónemek bevezetésénél,

illetve a bevezetendõ adónem önkormányzati szabályainak - köztük az adó

mértékének - kialakításánál feltételenül számításba kell venniük az adóalanyok

teherviselõ képességét is. A településen élõk körülményeit figyelmen kívül

hagyó, irreálisan magas adózási követelmények kialakítása ellentétes hatást

válthat ki, esetleg éppen a várt adóbevételek elmaradását eredményezheti, s ez

féket jelent a túlzott önkormányzati igényekkel szemben.

A Javaslatban szereplõ viszonylag magas felsõ adómértékek hosszú távra

biztosítják a törvényi kereteket és lehetõséget adnak az önkormányzatoknak a

differenciált, a helyi sajátosságoknak megfelelõ "helyi adórendszer"

kialakítására és mûködtetésére.

Tekintettel a helyi adóztatás lokális jellegére és az önkormányzatok nagyfokú

döntési önállóságára, a Javaslatban szereplõ módosításoknak az egyes

adóalanyokra gyakorolt várható hatását egzakt módon prognosztizálni nem lehet.

A belföldi gépjármûvek adójából várható adóbevétel - az 1995. évi V. törvény

és a Javaslat korrekcióinak együttes hatására tekintettel - 1996. évben

legkevesebb 12 milliárd Ft. Ez az összeg 6,7 milliárd Ft-tal magasabb, mint az

1995. évben várható adóbevétel. A Javaslat szerinti adómértékek alapján,

figyelemmel az önkormányzat döntési lehetõségére is, egy

személygépjármû éves adója 5-12 ezer Ft között, tehergépjármûvek esetén

pedig - számításba véve az 1995. évi V. törvény rendelkezéseit is - az átlagos

éves adó 16-40 ezer Ft között alakulhat.

A tehergépjármûvek üzemeltetési költségei között a gépjármûadó elenyészõ

tétel, így az adómérték emelése a fuvarozási költségekre gyakorlatilag nem hat

ki.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1.§-hoz

A Javaslat az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársasággal bõvíti

azoknak a szervezeteknek a körét, amelyekre nem terjed ki a Htv. hatálya. E

szervezet az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló

1995. évi XXXIX. törvény alapján jött létre és jogutódja az Állami

Vagyonügynökségnek. Fõ feladata - eltérõen a gazdasági társaságoktól - nem az

üzleti haszon elérése, hanem az állami vagyon privatizálása, tehát non-profit

jellegû tevékenységet folytat. E különleges helyzete folytán úgy a társasági

adó, mint az általános forgalmi adó alól mentesül és személyes

illetékmentességet élvez. Speciális tevékenysége mellett az adójogszabályokkal

való összhang megteremtése is a Htv. hatálya alóli kivonás mellett szól.

A 2.§-hoz

A Javaslat az építményadó alapterület szerinti mûködtetésekor az évi adómérték

felsõ határát a jelenlegi 300 Ft/m2-rel szemben 900 Ft/m2-ben határozza meg.

Ez a mérték ugyan nem éri el az infláció miatti értékmódosulások következtében

szükséges valorizációt, de megteremti az önkormányzatok számára a jelentõsebb

differenciálás lehetõségét. Biztosítja, hogy az önkormányzat az alapterület

szerinti adóztatás esetén is figyelemmel lehessen az értékviszonyokra és a

naturálián alapuló adóztatás - legalább arányaiban - képes legyen az ingatlan

értékének kifejezésére.

A 3.§-hoz

A telkek alapterület utáni adóztatása esetére az évi adómérték felsõ határát

200 Ft/m2-ben határozza meg a Javaslat. A hatályos mérték (100 Ft/m2) már a

megállapításakor magas volt, így teljes valorizáció nem szükséges. A javasolt

mérték a jelenlegi infláció mellett is évekig megfelelõ mozgásteret biztosít

az önkormányzatoknak a telekadó alkalmazásánál.

A Javaslat a korrigált forgalmi érték alapján történõ adóztatás törvényi

határát 1 %-ról 3 %-ra módosítja. Az alapterület szerinti adóztatásnál

alkalmazható felsõ adómérték ugyanis jellemzõen lényegesen magasabb terhet ró

az adóalanyra, mintha a telek után a korrigált forgalmi érték maximális

mértékének alkalmazásával történne az adó megállapítása. A Javaslat a tételes

adómérték részbeni valorizációjával fokozódó aránytalanságot oldja fel és

egyben összhangot teremt az építményadó korrigált forgalmi érték szerinti

mûködtetésekor alkalmazható felsõ adómértékkel.

A 4.§-hoz

A magánszemélyek kommunális adójának jelenlegi mértéke évi 3 000 Ft, amely az

építményadóhoz képest már a törvény megalkotásakor is túlzottan alacsony

volt. Ezt az adónemet az önkormányzatok közül többen az építményadó helyett -

mint átalány jellegû ingatlanadó - alkalmazzák. Ezekre, valamint az inflációra

tekintettel indokolt az évi adótétel felsõ határának 12 000 Ft-ra emelése.

Az 5-7.§-okhoz

A Javaslat a tartózkodás után fizetett idegenforgalmi adónál az önkormányzat

illetékességi területén eltöltött elsõ vendégéjszakát is adókötelessé

nyilvánítja, s ezzel lehetõvé teszi, hogy azok az önkormányzatok is élhessenek

az adóztatással, melyekre az átutazó, egy-két napos, hétvégi idegenforgalom a

jellemzõ. A településen csak rövidebb ideig tartózkodókat is indokolt

rászorítani, hogy az infrastruktúra igénybevétele fejében - adó formájában -

járuljanak hozzá a fenntartási, fejlesztési kiadásokhoz. A módosítás azon túl,

hogy bõvíti az adó alapját, az adó kezelését és ellenõrzését is egyszerûbbé

teszi.

A vendégéjszakánként fizetendõ tételes adómérték felsõ határa az inflációra

tekintettel 100 Ft-ról 300 Ft-ra emelkedik. Az üdülõépületek után fizetendõ

idegenforgalmi adó mértékének törvényi maximuma jelenleg is azonos az

építményadó mértékével, ezért - összhangban az építményadó módosított

mértékével - az adómérték felsõ határa 900 Ft/m2-re módosul.

A 8.§-hoz

A hatályos rendelkezés a helyi iparûzési adó maximális mértékét az adóalap 8

ezrelékében határozza meg. A kereskedelmi, szolgáltató tevékenységet végzõ

vállalkozások esetében - a törvényi korrekciós tényezõk miatt - az adó alapja

a nettó árbevételnél lényegesen kisebb, míg a termelõi ágazatoknál az adó

alapja jellemzõen a nettó árbevétellel megegyezik. A méltányosabb iparûzési

adóteher megoszlás érdekében az önkormányzatok különbözõ preferenciákat

nyújtanak, azonban a differenciálási lehetõségük az alacsony adómérték miatt -

figyelemmel a bevételi érdekekre - igen korlátozott. A Javaslatban

meghatározott 1,2 százalékos felsõ adómérték módot ad az erõteljesebb

differenciálásra, anélkül, hogy a jelenlegi bevételek csökkennének.

A 9.§-hoz

Az állandó lakos fogalmát - figyelemmel a polgárok személyi adatainak és

lakcímének nyilvántartásáról szóló törvényre - módosítja a Javaslat. Ennek

megfelelõen idegenforgalmi adó fizetésére az a magánszemély kötelezhetõ, aki

az önkormányzat illetékességi területén sem lakóhellyel, sem tartózkodási

hellyel (olyan hely, ahol a lakóhelye végleges elhagyásának szándéka nélkül a

polgár három hónapnál hosszabb ideig tartózkodik) nem rendelkezik.

A 10.§-hoz

A Javaslat hatálybalépésével egyidejûleg a Htv. néhány rendelkezése hatályát

veszti.

1. A Htv. 10.§-a a magánszemély kommunális beruházását és az ilyen célú

befizetését preferálja, és ezzel akár öt évig is törvényi adómentességet

biztosít az adóalany számára. Ez sok esetben - fõleg a kistelepüléseken -

szinte lehetetlenné teszi a helyi adózatást. Tekintettel azonban arra, hogy

a már elnyert kedvezmény az adóalanyok szerzett joga, attól õket megfosztani

nem lehet, ezért átmeneti szabály rendezi helyzetüket.

Ennek megfelelõen az eredeti feltételekkel illeti meg az adólevonási jog azt

a magánszemélyt, akinek ez a joga 1996. január 1. napja elõtt már megnyílt.

Méltányos szabály vonatkozik az olyan magánszemélyre is, aki kommunális

beruházásra vagy ilyen célú befizetés vállalására már e törvény

hatálybalépése elõtt szerzõdést kötött. Ebben az esetben az adólevonási jog

1996. évben megnyílik és az adóalany a ma hatályos szabályok szerint

részesül kedvezményben.

2. Az építményadó igen széles körû törvényi mentességei túlzottan szûkítik

az önkormányzatok adóztatási lehetõségeit. A vagyonarányos közteherviselés

elvének következetesebb érvényesítése és az építményadó szélesebb körben

mûködtetése céljából számos mentességi szabályt kiiktat a törvénybõl a

Javaslat. Ilyenek:

- a gyógy- vagy üdülõhelynek nem minõsülõ kistelepülésen fekvõ komfort

nélküli lakásból 100 m2 alapterületre biztosított mentesség, amely

indokolatlan megkülönböztetést jelent,

- a lakásokra biztosított személyenkénti 25 m2 építményadó mentesség. E

kedvezmény az átlagos családlétszámra és lakás alapterületre

tekintettel lényegében kiüresíti az adó tárgyát, melynek okán a

lakások többségére jelenleg egyáltalán nem vagy csak néhány

négyzetmétere után lehet adót megállapítani,

- a mûemléképítmények tárgyi adómentessége - amely a lakás céljára

szolgáló mûemléképületeket egyébként sem illeti meg - gyakorlatilag

az irodaházak, szállodák céljára hasznosított mûemléképületek

adómentességét jelenti. Minthogy a költségvetési szervek, a

közszolgáltató szervezetek, valamint az egyházak tulajdonában álló

építmények - így a mûemléképítmények is - adómentességet élveznek, a

mentesség ténylegesen a gazdálkodó szervezetek számára elõnyös,

- az állattartást szolgáló és a növénytermesztéshez kapcsolódó épületek

adómentessége, amely különösen a mezõgazdasági jellegû településeken

túlzottan szûkíti az önkormányzatok adóztatási lehetõségét.

3. Megszünteti a Javaslat a kistelepülésen végzett kereskedelmi tevékenység

iparûzési adó alóli mentességét. A jelenlegi szabályozás célja az volt, hogy

a kistelepülések ne maradjanak ellátatlanul. Az ellátás kérdése azonban

helyben jobban megítélhetõ, ezért a mentességrõl való döntést indokolt az

önkormányzat hatáskörébe utalni.

A 11.§-hoz

A hatályos Gjt. szerint a belföldi gépjármûvek adóztatási feladatait a

települési (a fõvárosban a kerületi) önkormányzatok látják el. Ezen a Javaslat

nem változtat, azonban a speciális önkormányzati adóként való mûködtetés

érdekében úgy rendelkezik, hogy az adó mértékét a törvényi keretek között az

önkormányzat képviselõ-testülete rendelettel állapítja meg. Tekintettel a

fõváros sajátos helyzetére, indokolt, hogy az adó mértékérõl a fõváros egész

területére kiterjedõen egységesen a fõvárosi közgyûlés rendelkezzen. Ilyen

módon biztosított, hogy a kerületi adóhatóságok a fõvárosban a gépjármûveket

azonos adómértékek alkalmazásával adóztassák.

Annak érdekében, hogy az adóalanyok a következõ évben érvényes adótételekrõl

idõben tudomást szerezzenek, a Javaslat megfelelõ határidõt szab az

önkormányzatok részére a rendeleteik kihirdetésére. Ha az önkormányzat a

rendeletalkotásra a Javaslatban meghatározott december 15-i határidõt

elmulasztja, az adó az érintett településen nem szûnik meg, hanem a

gépjármûvek a törvényben meghatározott alsó adótételek figyelembevételével

adóztathatók.

A 12.§-hoz

A Javaslat az önkormányzati adóhatóságok igazgatási költségeinek csökkentése

érdekében kimondja, hogy az adó alanyának az egész adóévben azt kell

tekinteni, aki/amely az év elsõ napján a gépjármûnek a forgalmi engedélyében

feltüntetett tulajdonosa. Az adóévre járó adót az adóalany köteles megfizetni.

Az eljárást egyszerûsítõ szabály természetesen nem érinti a Gjt-nek a gépjármû

adókötelezettségével kapcsolatos rendelkezéseit. Az év közben forgalomba

helyezett vagy évközben forgalomból kivont gépjármûvek után az évi adó

idõarányos részét kell megfizetni.

A Javaslat méltányosan szabályozza azt az esetet, amikor a gépjármû

elidegenítése ellenére a hatósági nyilvántartásban (forgalmi engedélyben) az

adóév elsõ napján még a korábbi tulajdonos szerepel. Jogszerûen állhat elõ ez

a helyzet, ha a gépjármû elidegenítésére december 15-ét követõen kerül sor,

ugyanis az új tulajdonos 15 napon belül köteles a gépjármû szerzését a

közlekedési hatóságnál bejelenteni. Szóba jöhet azonban olyan jogellenes

állapot is, amikor a szerzõ fél nem tesz eleget e bejelentési

kötelezettségének, s emiatt marad el az új tulajdonos nyilvántartásba vétele.

Mindkét esetben súlyosan méltánytalan lenne továbbra is a hatósági

nyilvántartásban szereplõ korábbi tulajdonost adóztatni, amennyiben õ eleget

tett a gépjármû-elidegenítés bejelentésére vonatkozó kötelezettségének.

A 13.§-hoz

A Javaslat a fogvatartottak foglalkoztatásához fûzõdõ különös társadalmi

érdekekre tekintettel bõvíti a feltételes adómentességet élvezõ szervezetek

körét. Ennek megfelelõen az Igazságügyi Minisztérium felügyelete alá tartozó

büntetésvégrehajtási vállalat és az annak jogutódjaként létrejött

vállalkozások tulajdonában levõ gépjármûvek mentesülnek az adó alól.

Ugyanilyen mentességben indokolt részesíteni a fogvatartottak foglalkoztatása

céljára alapítandó közhasznú társaságokat is. Ez a mentesség az érintett

szervezetek számára számottevõ költségmegtakarítást eredményez, ugyanakkor az

ilyen gépjármûvek száma nem magas, így a bevételkiesés jelentéktelen.

A 14.§-hoz

A Javaslat az önkormányzat által megállapítható adómértéket a tömeg alapján

adóztatott gépjármûvek esetében 100 kg-onként legalább 400 Ft, legfeljebb 1

000 Ft-ban határozza meg. A motorkerékpár, lakópótkocsi, lakóautó és sátras

utánfutó tételes adója pedig - tömegtõl függetlenül - minimum 2 000 Ft/év,

maximum 5 000 Ft/év. Az alsó adómértékek a jelenlegi 200 Ft-hoz, illetve 1

000 Ft/év-hez képest nem jelentenek teljes valorizációt. E határértékek

egyfelõl tényleges szabadságot engednek az önkormányzati képviselõ-

testületeknek, másfelõl pedig kizárják, hogy az egyes településeken

alkalmazott adómértékek között indokolatlanul nagy különbségek alakuljanak ki.

A Javaslat az ideiglenes forgalmi engedéllyel forgalomban tartott gépjármûvek

után - annak fajtájára tekintet nélkül - átalány jellegû adó fizetését

határozza meg, melynek mértéke havi 2 000 Ft. Ez a tételes adóztatás az

ideiglenes forgalmi engedéllyel forgalomban tartott gépjármûvek adóztatását

lényegesen egyszerûsíti.

A 15.§-hoz

A Javaslat értékeli a környezetkímélõ mûszaki megoldásokat, ezért a

katalizátoros gépjármûvekkel azonos - 50 %-os - adókedvezményt biztosít az

elektromos meghajtású, valamint a kizárólag gázüzemû gépjármûvekre.

A 16.§-hoz

A Javaslat módosítja a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági

megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és

hatásköreirõl szóló 1991. évi XX. törvényt, melynek révén a képviselõ-testület

adóügyi feladat- és hatásköre bõvül a belföldi gépjármûadó tételek

megállapításának jogával.

A 17.§-hoz

A Javaslat a Htv-t és a Gjt-t érintõ változások hatálybalépésének idõpontját

1996. január 1. napjában jelöli meg. Egyidejûleg kimondja, hogy az

önkormányzatok képviselõ-testületei illetékességi területükön 1995. december

15. napjáig hirdethetik ki az 1996. évben hatályos adómértékeket megállapító

rendeletüket. Ez jogalapot jelent arra, hogy a Javaslat elfogadását követõen

az önkormányzatok érdemben dönthessenek az alkalmazandó adótételekrõl.

Eleje Honlap