ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1508..

Képviselõi önálló indítvány

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály alapján az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek

ellenõrzésérõl szóló 1994. évi XXIII. törvény módosítása érdekében mint

képviselõi önálló indítványt,

az alábbi törvényjavaslatot terjesztem elõ.

» 1995. évi ......... törvény

az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésérõl szóló

1994. évi XXIII. törvény módosításáról

1. § Az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésérõl szóló

1994. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ftt.) 1. §-ának b) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"b) az a) pontban felsorolt szervek részére adtak-e a hálózati feladatok

vállalására vonatkozó, saját kezûleg aláírt nyilatkozatot vagy jelentést,

illetve kaptak-e tevékenységükért illetményt, prémiumot, illetõleg

kedvezményt; vagy"

2. § Az Ftt. 2. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"2. § Az 1. §-ban meghatározott ellenõrzés

1. az országgyûlési képviselõk;

2. az Országgyûlés által megválasztott és eskütételre kötelezettek;

3. a Kormány tagjai;

4. a Magyar Nemzeti Bank elnöke;

5. a politikai, címzetes, a közigazgatási államtitkárok és az azonos

jogállású állami vezetõk;

6. a fõváros fõpolgármestere;

7. a nagykövetek;

8. a helyettes államtitkárok és az országos hatáskörû szervek vezetõi,

valamint a velük azonos jogállású más közszolgálati vezetõk;

9. a Magyar Honvédség parancsnoka, vezérkari fõnöke, a Határõrség

országos parancsnoka és az országos rendõrfõkapitány;

10. a Magyar Rádió, a Magyar Televízió elnökei és a Magyar Távirati

Iroda vezérigazgatója;

11. a tábornoki rendfokozattal rendszeresített beosztásba kinevezettek

és a rendõrfõkapitányok;

12. a Magyar Nemzeti Bank alelnökei;

13. a Magyar Honvédség parancsnokának, vezérkari fõnökének, a Határõrség

országos parancsnokának és az országos rendõrfõkapitánynak a helyettesei;

14. a minisztériumi fõosztályvezetõk és az azonos jogállású állami

vezetõk;

15. a megyei közgyûlések elnökei, a városok és a fõvárosi kerületek

polgármesterei és a fõváros fõpolgármesterének helyettesei;

16. a Magyar Rádió, a Magyar Televízió alelnökei és a Magyar Távirati

Iroda vezérigazgató-helyettesei;

17. a rendõrkapitányok;

18. a köztestületek országos és területi szervezeteinek elnökei,

alelnökei, fõtitkárai és titkárai, illetõleg a velük azonos jogállású

vezetõ tisztségviselõi;

19. a hivatásos bírák;

20. az ügyészek;

21. a Magyar Rádió, a Magyar Televízió politikai mûsorainál dolgozó

szerkesztõk és ennél magasabb beosztású személyek, illetõleg a Magyar

Távirati Iroda szerkesztõi és ennél magasabb beosztású dolgozói

adataira terjed ki."

3. § Az Ftt. 3. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Az ellenõrzést a 2. §-ban meghatározott sorrendnek megfelelõen, az azonos

pontban meghatározott tisztségek vonatkozásában az érintettek nevének

alfabetikus rendje szerint, az 5. §-ban meghatározott bizottság által

összeállított személyazonosításra alkalmas névsor alapján kell megkezdeni."

4. § Az Ftt. 4. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A 3. §-ban meghatározott névsor összeállításához szükséges személyi adatokat

(név; születési hely, év, hó, nap; anyja neve; értesítési cím) az 5. §-ban

meghatározott bizottság megkeresésére valamennyi állami szerv, saját adataik

tekintetében pedig a 2. §-ban megjelölt személyek kötelesek közölni."

5. § (1) Az Ftt. 5. § (1)-(3) bekezdései helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

"5. § (1) Az ellenõrzést végrehajtó - legalább kilenc fõbõl álló - bizottság

az ellenõrzés során esetenként háromtagú tanácsban jár el. A bizottság a

Legfelsõbb Bíróság elnökének egyetértésével, az Országgyûlés Nemzetbiztonsági

Bizottsága által jelölt és az Országgyûlés által határozott idõre

megválasztott hivatásos bírákból áll.

(2) Amennyiben a bizottság létszáma kilenc fõ alá csökken, az Országgyûlés az

(1) bekezdésben meghatározott eljárás szerint új tagot (tagokat) választ.

(3) A bizottsági tagság megszûnik

a) a bíróságokról szóló 1972. évi IV. törvény 60. § (2) bekezdése elsõ

mondatában meghatározott esetekben;

b) az (1) bekezdésben meghatározott idõ lejártával;

c) a bizottsági tag tagságáról történõ lemondásával."

(2) Az Ftt. 5. § (5) és (6) bekezdései helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

(5. §)

"(5) A bizottság tevékenységéhez szükséges feltételek biztosításáról és

tagjainak díjazásáról az Országgyûlés gondoskodik.

(6) A bizottság tagjai függetlenek és csak a törvénynek vannak alávetve. A

bizottság tagja az országgyûlési képviselõvel azonos mentelmi jogot élvez;

bíróság vagy más hatóság elõtt nem vonható felelõsségre az e megbízatása

gyakorlása során közölt tény vagy vélemény miatt, ez azonban nem mentesít a

titokvédelemre vonatkozó jogszabályok megtartásának kötelezettsége alól."

6. § Az Ftt. 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"6. § (1) A bizottság tagjává való jelöléshez az érintett bíró hozzájárulása

szükséges.

(2) A bizottság tagjává csak olyan bíró jelölhetõ, aki nem végzett az 1. §-ban

meghatározott tevékenységet, és errõl jelölése elõtt írásban nyilatkozik."

7. § Az Ftt. 7. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"7. § A bizottság tagjává jelölt bíró ellenõrzését az Országgyûlés

Nemzetbiztonsági Bizottsága hajtja végre a belügyminiszter, a honvédelmi

miniszter és a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat felügyelõ miniszter

által biztosított, az érintett személyre vonatkozó adatok alapján. Ha a

belügyminiszter, a honvédelmi miniszter, illetõleg a polgári nemzetbiztonsági

szolgálatokat felügyelõ miniszter az érintett személyre vonatkozóan nem

rendelkezik adatokkal, errõl tájékoztatja az Országgyûlés Nemzetbiztonsági

Bizottságát."

8. § Az Ftt. 9. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"9. § (1) A nyilvántartást felügyelõ miniszterek külön-külön és együttesen is

biztosítják az Országgyûlés Nemzetbiztonsági Bizottsága, illetõleg a bizottság

részére a nyilvántartás vizsgálatához szükséges feltételeket.

(2) A nemzetbiztonságról szóló jogszabályok alapján tevékenységet kifejtõ vagy

kifejtett ellenõrzött személyeknek az 1. §-ban meghatározott tevékenységére

vonatkozó adatait az alapnyilvántartástól el kell különíteni. Ez esetben a

nyilvántartást felügyelõ miniszter az elkülönített adatokat és az azok

vizsgálatához szükséges feltételeket biztosítja."

9. § Az Ftt. 10. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"10. § (1) A bizottság a nyilvántartásból a 8. § alapján kért adatoknak a

bizottsághoz való megérkezésérõl haladéktalanul értesíti az ellenõrzés alá

vont személyt, egyben

a) közli, hogy az értesítésben meghatározott idõpontban, de legkorábban 30

nap múlva a bizottság elõtt álláspontjának elõadása céljából megjelenhet,

illetõleg azt addig írásban benyújthatja;

b) tájékoztatja az 1. §-ban meghatározott tevékenységére utaló adatokról,

illetõleg arról, hogy ilyen adat nem merült fel."

10. § Az Ftt. 12. §-ának számozása az (1) bekezdésre változik,

egyidejûleg a következõ (2) bekezdéssel egészül ki:

(12. §)

"(2) A bizottságot az ellenõrzés során az igazságügyi szervek jogállása illeti

meg; az általa kért, a nem a 4. §-ban meghatározott adatokat - az ellenõrzött

személy és az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi

IV. törvény (a továbbiakban: Áe.) 97. § b) pontjában meghatározott

hozzátartozója kivételével - mindenki haladéktalanul köteles rendelkezésére

bocsátani."

11. § Az Ftt. 13. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"13. § A bizottság eljárása zárt, annak során a bizottság tagjain kívül csak

meghívott, illetõleg az ellenõrzés alá vont személy és a polgári

perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban: Pp.) 67. § (1)

c) pontja szerinti meghatalmazottja a 10. § (1) és (2) bekezdésében

meghatározott idõpontban vehetnek részt. A bizottság eljárása során

felhasznált, illetõleg keletkezett adatokat az államtitok és a személyes

adatok védelmére vonatkozó szabályok szerint kell kezelni."

12. § Az Ftt. 15. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"15. § A bizottság döntését az 5. § (1) bekezdésének elsõ mondata szerint zárt

tanácskozásban történõ szavazással, szótöbbséggel hozza."

13. § Az Ftt. 16. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"16. § A bizottság eljárására egyebekben az Áe. a 29. §-a (3) b) pontjának és

a 74. §-ának kivételével értelemszerûen irányadó."

14. § Az Ftt. 17. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"17. § A bizottság a mûködésével összefüggõ egyéb belsõ szabályokat maga

állapítja meg."

15. § Az Ftt. 19. § (2)-(9) bekezdései helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

(19. §)

"(2) A bírósági eljárásra a Pp. I-XIV. fejezete a 169. §-ának (2) bekezdése

kivételével, illetõleg a közigazgatási perekre vonatkozó 324-336. és 338-340.

§-ai az e törvényben foglalt eltérésekkel valamint azzal irányadóak, hogy

csak olyan bíró járhat el, aki nem végzett az 1. §-ban meghatározott

tevékenységet, és errõl eljárása elõtt a Legfelsõbb Bíróság elnökének írásban

nyilatkozik.

(3) A perben a bíróság soron kívül jár el. A tárgyalást - ha egyéb

intézkedésre nincs szükség - legkésõbb a keresetlevélnek a bírósághoz

érkezésétõl számított 30. napra kell kitûzni.

(4) A bíróság a kereset benyújtásáról haladéktalanul értesíti a bizottságot.

(5) A kereset benyújtása a döntés nyilvánosságra hozatalára halasztó hatályú.

(6) A pert az ellen a közigazgatási szerv ellen kell megindítani, amelynek

nyilvántartására a bizottság a keresettel megtámadott döntését alapította.

Több ilyen közigazgatási szerv esetén a pert valamennyi közigazgatási szerv

ellen meg kell indítani.

(7) A bíróság az eljárást zárt tárgyaláson folytatja le.

(8) A bíróság ítéletével a bizottság döntését

a) egészben vagy részben hatályában fenntartja;

b) - a bizottság új eljárásra utasítása nélkül - hatályon kívül helyezi.

(9) A bíróság a jogerõs ítéletet közli a bizottsággal."

16. § Az Ftt. 21. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"21. § Ha a bizottság felszólítja tisztségérõl való lemondásra vagy felmentése

kezdeményezésére, a döntés közlésétõl számított 30 napon belül, továbbá, ha a

19. § szerinti bírósági eljárás esetében a keresetet elutasító jogerõs ítélet

közlésétõl számított 30 napon belül az ellenõrzött személy tisztségérõl nem

mond le vagy felmentését nem kezdeményezi, a bizottság a 30 napot követõ 15.

nap elteltével a döntését a 18. § (2) bekezdése szerint nyilvánosságra hozza,

egyben felhívása alapján a nyilvántartást felügyelõ miniszter a döntésben

foglalt adatok titkos minõsítését megszünteti."

17. § Az Ftt. 22. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"22. § (1) Bárki kérheti a bizottságtól annak igazolását, hogy nem volt tagja

vagy ügynöke az 1. §-ban meghatározott szervezeteknek.

(2) Ha a kérelmezõ nem szerepel a nyilvántartásban, a bizottság arról a

nyilvántartásból a 8. § alapján kért adatoknak a bizottsághoz való

megérkezésétõl számított 30 napon belül részére igazolást ad ki; ellenkezõ

esetben az igazolás kiadását megtagadja.

(3) A bizottság eljárása zárt; arra egyebekben e törvény rendelkezései - a 10.

§, a 13. § elsõ mondata, a 18. §, a 19. § (5) bekezdése és (8) b) pontja,

valamint a 21. § kivételével - értelemszerûen irányadóak. A bíróság a

bizottságot az igazolás kiadására kötelezheti."

18. § Az Ftt. 24. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"24. § A bizottság mûködéséhez az Országgyûlés Hivatalánál, továbbá azzal

összefüggésben a nyilvántartás vizsgálata során a Belügyminisztériumnál, a

Honvédelmi Minisztériumnál és a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat

felügyelõ miniszter által felügyelt szerveknél felmerülõ költségekhez a

szükséges pénzügyi fedezetrõl a költségvetésrõl szóló törvényben kell

gondoskodni."

19. § Az Ftt. 25. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"25. § (1) E törvény alapján az ellenõrzött személyre vonatkozóan - az

ellenõrzött személy, illetõleg halála esetén örököse kivételével - a döntés,

illetõleg a jogerõs ítélet közlésétõl számított 30 évig a nyilvántartásba nem

lehet betekinteni. A nyilvántartás õrzésérõl és a mások által történõ

esetleges betekintésrõl külön törvény rendelkezik.

(2) Az ellenõrzött személy, illetõleg halála esetén rá vonatkozóan örököse

2000. július 1-tõl kérheti a nyilvántartásban szereplõ adatai törlését. Az

adatok törlésének rendjérõl külön törvény rendelkezik."

20. § (1) Ez a törvény 1996. január 1-jén lép hatályba, és 2000. június

30-án hatályát veszti.

(2) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg az Ftt. 14. §-ának számozása az

(1) bekezdésre, 15. §-ának számozása pedig a 14. § (2) bekezdésre változik.

(3) Az Ftt. 2. §-ában foglalt tisztséget 1996. január 1-jén betöltõk

ellenõrzését 1996. december 31-ig, az azt késõbb betöltõk esetében a hivatalba

lépést követõen kell megkezdeni.

(4) E törvény rendelkezéseit az 1996. január 1-jén folyamatban lévõ

ellenõrzések során is alkalmazni kell. «

Indokolás

Általános megállapítások

A Magyar Köztársaság Alkotmánybírósága 60/1994. (XII.24.) AB

határozatával (a továbbiakban: ABh.) felhívta az Országgyûlést, hogy 1995.

szeptember 30-ig teljesítse az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek

ellenõrzésérõl szóló 1994. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ftt.)

módosításával kapcsolatos, az ABh. rendelkezõ részének 5. b) és c) pontjaiban

meghatározott jogalkotói kötelezettségét.

Az Országgyûlés e feladatának nem tett eleget. Arra sincs biztosíték,

hogy módosításra irányuló kormányzati javaslat hamarosan a parlament elé

kerül, hiszen ezidáig még a vonatkozó jogszabály-tervezet tárcaközi

egyeztetése sem kezdõdött meg.

Mint a jogalkotói kötelezettséggel terhelt Országgyûlés tagja,

törvényjavaslatommal (a továbbiakban: Jav.) a fenti alkotmánybírósági

elõírásnak kívánok eleget tenni.

Az Alkotmánybíróság rendelkezésének nem csupán 5. b) és c) pontjai

teremtettek jogalkotói kötelezettséget. A 2. b) pont, valamint a 4. szakasz is

tartalmaznak a normaalkotásra vonatkozó elõírásokat. Ezeket is célszerû a

törvény módosítása során érvényesíteni.

A Jav. ugyanakkor beépít olyan megváltoztatott és új szabályokat, amelyek

- már a tapasztalatokra építve, a meglévõ joghézagok kiküszöbölésével - az

ellenõrzõ testület jogállását egyértelmûvé, a törvény végrehajtását pedig, a

garanciák eddiginél fokozottabb biztosítása mellett, gyorsabbá és hatékonyabbá

teszik.

A Jav. nem tér ki az ABh. 5. a) pontjában keletkeztetett jogalkotói

kötelezettség teljesítésére. A korábban megfigyelt személyek információs

önrendelkezésének szabályozása ugyanis csak a tárgykör, de nem az elvek és a

módszer tekintetében hozható az Ftt. jelenlegi rendelkezéseivel összefüggésbe.

Az Ftt-ben meghatározott eljárás [1] egy adott személyi kör tekintetében

[2] hivatalból indul; [3] a betekintõ a törvény által létrehozott sajátos

testület, amely [4] eljárását követõen nyilvánosságra kerülõ érdemi

határozatot hoz.

Ezzel szemben a megfigyeltek jogait szabályozó majdani eljárás az ABh.

útmutatásai szerint [1] bárki tekintetében [2] kérelemre indul, ahol [3] a

betekintõ maga a kérelmezõ, és [4] az eljárás befejezésekor nem keletkezik

érdemi határozat.

A Jav. álláspontja szerint tehát a két tárgykör egy törvényben történõ

szabályozását sem célszerûségi, sem dogmatikai szempontok nem indokolják.

A megfigyeltek információs önrendelkezési joga rendezésének valóban

bonyolult feladata azonban nem hátráltathatja a közélet áttetszõségét

biztosító Ftt. mielõbbi végrehajtását.

A Jav. az Ftt. önálló újraszabályozásával ezt a célt, úgy is, mint már

megkésett jogalkotói kötelezettség-teljesítést kívánja elérni.

Az 1. §-hoz

A Jav. megfogalmazása az ún. ügynöki kritériumok tekintetében

egyértelmûen diszjunktív (vagylagos), így világossá teszi a többféleképpen is

értelmezhetõ jelenlegi törvényszöveg eredeti célját.

A 2. §-hoz

Az ABh. rendelkezõ részének 2. b) pontja alapján az Ftt. 2. §-ában

meghatározott személyi körben a törvényhozónak saját döntése szerint egységes

mércét kell meghatároznia és következetesen érvényesítenie. Az indokolás

rámutat, hogy a törvényhozó a jelenlegi diszkriminációt megszüntetheti az

ellenõrzés kiterjesztésével, de az ellenõrzendõk körének egységes ismérveken

nyugvó, szûkebb meghatározásával is.

A Jav. ezt az egységes mércét "a társadalom által kizárólag közjogi

áttételeken keresztül befolyásolható, intézményesült, közhatalmi vagy

közszolgálati szervezetek" kategória-rendszerénél kívánja meghúzni. Az e körbe

nem tartozó szervezetek (így különösen az egyházak, a szakszervezetek, a

pártok, a társadalmi szervezetek és az írott, illetõleg az elektronikus

sajtó) a szabályozáson kívül maradnak.

A Jav.-ban meghatározott szervezetek ugyanis [1] törvénnyel nevesítetten

létrehozott [2] csak törvényi beavatkozással megszüntethetõ [3] kizárólag vagy

részben állami feladatot ellátó [4] társadalmi jelleg esetén nem ritkán

kényszertagságon alapuló [5] költségvetési támogatásból és/vagy közadók

módjára behajtható tagdíjakból (is) gazdálkodó szervezetek. E szervezetek

fenti jellemzõik következtében a hozzájuk hasonló funkciókat esetleg ellátó

más, civil (társadalmi, piaci) szervezetekhez képest [1] önnön

"létbiztonságukat" és [2] a közhatalomhoz való viszonyukat illetõen preferált

helyzetben vannak.

A 2. §-ban meghatározott szervezetekhez a magánszemély mint állampolgár

viszonyul. Az azokról alkotott értékítéletét kizárólag a közjog által

körülhatárolt tisztújítások (választások és kinevezések) rendszerén át,

közvetve tudja érvényesíteni.

Ezzel ellentétben a Jav.-ban fel nem sorolt szervezetekhez való

viszonyában a magánszemély elsõsorban polgár (jelzõ nélkül). Ítéletalkotását

közjogi lépcsõfokok nélkül, közvetlenül is kifejezésre tudja juttatni (a

felekezetet, szakszervezetet, pártot, egyesületet nem látogatja, azokba be-

vagy azokból kilép, az újságot és a kábelcsatornát elõfizeti vagy az

elõfizetést lemondja, stb.). A törvényi ellenõrzés itt azért szükségtelen,

mert a közbizalom megfogyatkozása vagy hiánya ezeket a szervezeteket minden

további nélküli "kiüresítheti".

A fentiek miatt bõvít a Jav. a köztestületek vezetõ tisztségviselõivel

(18.), és szûkít a napi- és a hetilapokhoz kapcsolódó, a jelenleg hatályos

törvény 2. § 22-ban meghatározott személyi körrel.

Az MR és az MTV ellenõrizendõ személyi körére vonatkozó új szöveg (21.)

az ABh. indokolásának IV. 7.3. a) pontját követi. Az MTI tekintetében a

politikai jelleg alapján történõ szûkítés továbbra sem indokolt, tekintettel

az "állami hírügynökség" által szolgáltatott valamennyi hír prioritására és

az azokhoz tapadó fokozott állami és társadalmi bizalomra.

A 3-4. §-okhoz

Az Ftt. hatályos szövege félreérthetõ, ugyanis az az ellenõrzések

lefolytatásának rendjérõl rendelkezik. Mivel a már megkezdett eljárások

folyamatban léte nem akadályozhatja a további eljárások szabályszerû

megkezdését, a Jav. az ellenõrzések megkezdésének sorrendjét szabályozza.

A Jav. egyrészrõl garantálja, hogy mely nevesített adatokat lehet az

ellenõrzés érdekében beszerezni, másrészrõl viszont a 4. §-ban meghatározott

kört kötelezi az adatok szolgáltatására.

Az 5-6. §-okhoz

A Jav. egy bizottságot rendel felállítani. Ezzel egyértelmûvé teszi a

bizottság tagjaivá választott bírák egymáshoz való viszonyát, egységesíti az

Ftt. 17. §-ában hivatkozott szabályokat, és megoldja az akadályoztatás,

illetõleg az eseti összeférhetetlenség [Áe. 19. § (3)] kérdéseit.

A bizottságok tagjainak az 5. § (2) bekezdése szerint biztosított

állandó létszáma a 2. §-ban meghatározott személyi kör összlétszámához

(mintegy 6000 fõ) és a 20. § (3) bekezdésében megjelölt határidõhöz igazodik.

Az új 5. § (3) bekezdése eddig szabályozatlan kérdéskört rendez.

Az (5) bekezdés az (1) bekezdés második mondatának megfelelõen, a

bizottság jogálláshoz igazodva és annak függetlenségét biztosítandó az

ellenõrzõ testületet az Országgyûlés mellé rendeli. Mellõzi a munkavégzési

jogviszonyra irányadó 1992. évi XXIII. törvényre való hivatkozást. A

"munkavégzési jogviszony" fogalma ugyanis a bizottság tagjainak esetében

értelmezhetetlen, mivel annak legkevesebb két alapeleme (a munkáltató és az

utasítási jog) hiányzik. A [1] parlament által választott bizottság tagjai

tevékenységüket [2] külön törvény (az Ftt.) felhatalmazása alapján, [3] annak

sajátos eljárási rendjében, de az Áe. szabályai szerint [4] önállóan,

utasításoktól mentesen [5] közjogi felelõsséggel végzik. Mindennek megfelelõen

egészül ki a (6) bekezdés elsõ mondata is.

Az új 6. § (2) bekezdésének szövege mellõzi a semmisségi törvényekre való

hivatkozást. Az Ftt. jelenleg ugyanis a bizottság tagjainak terhére

indokolatlan diszkriminációt teremt a bírói karon belül. Különösen áll ez az

ellenõrzõ testület bíráinak és a döntéseiket az Ftt. 19. §-a alapján

felülbíráló fõvárosi és legfelsõbb bírósági bíráknak a helyzetére.

A 7-8. §-okhoz

A Jav. e két rendelkezése az ABh. rendelkezõ része 5. c) pontjában

meghatározott követelményt érvényesíti.

A 9. § új (2) bekezdése valamennyi érintett ellenõrizhetõsége érdekében,

de a nemzetbiztonsághoz fûzõdõ érdekek szem elõtt tartásával fogalmaz meg

speciális rendelkezést az ún. élõ anyag vizsgálatára.

A 9. §-hoz

A Jav. egyszerûsíti az értesítés eddigi rendjét, egyúttal azonban kellõ

felkészülési idõt ad az ellenõrzött személy álláspontjának a bizottság elõtti

kifejtéséig.

A 10-14. §-okhoz

A Jav. 10. §-a a törvény végrehajthatóságát biztosítandó tisztázza a

bizottság jogállását az ellenõrzés során, egyúttal - az ellenõrzött személy és

hozzátartozói kivételével - személyi és szervezeti adatszolgáltatási

kötelezettséget ír elõ.

A 11. § a bizottság elõtt is garantálja a képviselethez való jogot. Az

ellenõrzés sajátos természetére figyelemmel a személyes eljárást igénylõ

cselekményeknél az ügyvédi képviselet indokolt. Az új szöveg az eddigi

titokvédelmi hivatkozást kiegészíti a személyes adatok védelmére vonatkozó

szabályokra utalással.

A 12. § az indokolatlan és egyébként nehézkes titkos szavazás helyett a

kontradiktórikus bírói eljárásokban alkalmazott ún. zárt tanácskozásban

történõ szavazást vezet be.

A 13. és a 14. §-ok precízebb megfogalmazásuk révén az ABh. rendelkezõ

része 4. a) és b) pontjainak tesznek eleget. Az Alkotmány 61. §-ára és az

eljárás sajátos jellegére tekintettel indokolt a tanúk részére a titoktartási

kötelezettség alóli felmentést az Ftt. erejénél fogva megadni. Az egyébként

biztosított garanciákra figyelemmel az államigazgatási eljárásban szokásos

ügyészi részvétel bármilyen formája szükségtelen.

A 15. §-hoz

Az Alkotmány 61. §-ára és az eljárás sajátos jellegére tekintettel a

bírósági eljárásban is indokolt a tanúk részére a titoktartási kötelezettség

alóli felmentést az Ftt. erejénél fogva megadni. Az egyébként biztosított

garanciákra figyelemmel a közigazgatási perekben szokásos ügyészi részvétel

bármilyen formája szükségtelen.

A Jav. a felülbírálatot végzõ, még nem ellenõrzött bírákkal szemben is

érvényesíti a bizottság tagjára irányadó követelményeket. (Az e körben tett,

utóbb hamisnak bizonyuló nyilatkozat akár perújítást is megalapozhat;

megtétele fegyelmi vétség.) A bíró nyilatkozatát, a hatalmi ágak megoszlása

jegyében, a Legfelsõbb Bíróság elnöke õrzi.

A soronkívüliséget a közélet mielõbbi áttetszõségéhez, az ellenõrzések

minél korábbi jogerõs befejezéséhez fûzõdõ köz- és magánérdekek indokolják. A

gyors elbírálás mellett szóló érv a 2. §-ban meghatározott tisztségek

betöltése idõtartamának korlátozott volta is, hiszen elhúzódó végrehajtás

mellett maguk az ellenõrzések válhatnak okafogyottá. Tekintettel a várhatóan

alapos bizottsági ellenõrzésre, a bíróság elõkészített peranyagok birtokában

a jogbiztonság követelményeit megtartva lesz képes az ügyekben soron kívül

eljárni.

Az új 19. § (6) bekezdése az ABh. rendelkezõ része 2. a) pontjához

igazodik. A (8) bekezdés b) pontja, a szabályozás eddigi bizonytalanságát

feloldva, kizárja a megismételt bizottsági eljárást; ezzel az eljárás

befejezését az ártatlanság vélelmének szem elõtt tartásával hozza idõben

elõbbre.

A 16. §-hoz

Szükséges annak egyértelmû rögzítése, hogy a bírói ítélettel lezárt ún.

terhelõ ügyek nyilvánosságra hozatala is a bizottsági döntés publikussá

tételére irányadó szabályok (Magyar Közlöny, MTI) szerint történik. A Jav.

ennek és az ABh. rendelkezõ része 2. a) és 5. c) pontjainak - az 5. b) pontra

tekintettel - tesz eleget.

A 17. §-hoz

A Jav. az ABh. szellemében megszünteti a nemleges igazolás kérésére

jogosultak körének diszkriminatív beszûkítését. Az új rendelkezés minden,

1972. február 14. után született magyar állampolgár részére lehetõvé teszi az

Ftt. 22. §-ában foglaltak közhitelû dokumentummal történõ bizonyítását. E

szabály révén egyes, a törvény hatálya alá nem tartozó szervezetek

többletkövetelményként - az alkotmányosság keretei között - akár igényelhetik

az igazolásnak a tagjaik vagy vezetõ tisztségviselõik részérõl történõ

produkálását is.

Az új. 22. § (3) bekezdése ennek az eljárásnak a speciális szabályait

tartalmazza.

A 18. §-hoz

A Jav. az Országgyûlés mellé rendelt bizottság, valamint az ellenõrzés

törvény által kötelezett leggyakoribb fõhatósági közremûködõi költségeinek

fedezésérõl rendelkezik.

A 19. §-hoz

A Jav. biztosítja az ABh. rendelkezõ része 5. b) pontjában elõírt és az

indokolás V. fejezetében részletezett követelmények érvényesülését akként,

hogy az ott felsorolt jogokat kiterjeszti a kegyeleti jogkört egyébként

gyakorló örökösre.

A nyilvántartásba más betekinteni jogosultak körét, a betekintés és az

adatok törlésének rendjét (ideértve az alapeljárást és a jogorvoslatokat is)

az ABh. - itt nem rendezett -5. a) pontjára alapított, "Az egyes

nyilvántartásokhoz kapcsolódó információs önrendelkezési jog gyakorlásáról"

szóló törvényben kell meghatározni.

A 20. §-hoz

Az (1), (2) és (4) bekezdések értelemszerû rendelkezéseket tartalmaznak.

A (3) bekezdés az ellenõrzés megkezdésére szab módosított határidõt. Az

ellenõrzés jelenlegi szöveggel határidõhöz kötött "lefolytatása", vagyis

befejezése ugyanis az alapos vizsgálatban megnyilvánuló jogbiztonságnak és

közvetve a jogorvoslat során eljáró bíróság függetlenségének a követelményeit

is kikezdõ, be nem tartható elõírás.

Budapest, 1995. október " ."

Dr. Balsai István

a Magyar Demokrata Fórum

országgyûlési képviselõje

Eleje Honlap