A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1511.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

a területfejlesztésrõl és a területrendezésrõl

elõadó: dr. Baja Ferenc

1995. október hó.

Törvényjavaslat

a területfejlesztésrõl és a területrendezésrõl

Az ország kiegyensúlyozott területi fejlõdése és a térségei társadalmi-

gazdasági fejlõdésének elõmozdítása, valamint az átfogó területfejlesztési

politika érvényesítése, az országos és a térségi területfejlesztési és

területrendezési feladatok összehangolása érdekében az Országgyûlés - az

Európai Unió regionális politikájára figyelemmel, alapelveihez, eszköz- és

intézményrendszeréhez való csatlakozás követelményeire is tekintettel - a

következõ törvényt alkotja:

I. fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A törvény célja és hatálya

1. §

(1) A törvény célja a területfejlesztés és területrendezés alapvetõ

feladatainak, szabályainak megállapítása, intézményrendszerének kialakítása.

(2) A törvény hatálya a területfejlesztésben és területrendezésben

közremûködõ állami szervekre, helyi önkormányzatokra (a továbbiakban:

önkormányzat), a természetes és jogi személyekre, jogi személyiséggel nem

rendelkezõ szervezetekre, valamint az országos és térségi területfejlesztési

és területrendezési feladatokra terjed ki.

(3) A településfejlesztésre és a településrendezésre külön törvény

rendelkezései az irányadók.

A területfejlesztés és területrendezés célja és feladata

2. §

A területfejlesztés és területrendezés célja:

a) az ország valamennyi térségében a piacgazdaság kiépítésének

elõsegítése, a folyamatos növekedés feltételeinek megteremtése, az innováció

térbeli terjedésének elõsegítése , a társadalmi, gazdasági és környezeti

céloknak megfelelõ térbeli szerkezet kialakítása;

b) a fõváros és a vidék, a városok és a községek, illetve a fejlett és

az elmaradott térségek és települések közötti - az életkörülményekben, a

gazdasági, a kulturális és az infrastrukturális feltételekben megnyilvánuló -

jelentõs különbségek mérséklése;

c) a térségi és helyi közösségek kezdeményezéseinek ösztönzése,

összehangolása az országos célkitûzésekkel.

3. §

(1) A területfejlesztés és területrendezés feladata:

a) fejlesztési koncepciók, programok és tervek kidolgozása,

meghatározása és megvalósítása, a társadalom, a gazdaság és a környezet

egyensúlyának fenntartása, illetve javítása érdekében;

b) a nemzetközi együttmûködés keretében az Európai Unió regionális

politikájához illeszkedés elõsegítése, valamint a kölcsönös elõnyök

hasznosítása és a határmenti térségek összehangolt fejlesztésének elõsegítése.

(2) A területfejlesztés feladata különösen:

a) az ország különbözõ adottságú térségeiben a gazdaság megújulását

elõsegítõ fejlesztéspolitika kidolgozása, összehangolása és érvényesítése;

b) az elmaradott térségek felzárkóztatásának és fejlõdésének

elõsegítése, a lakosság életkörülményeinek javítása;

c) a gazdaság szerkezeti megújulásának elõsegítése az egyes ipari és

mezõgazdasági jellegû térségekben, a szerkezet-átalakítással együttjáró

munkanélküliség mérséklése;

d) az innováció feltételeinek javítása a megfelelõ termelési és

szellemi háttérrel rendelkezõ központokban;

e) a kiemelt térségek sajátos fejlõdésének elõsegítése.

(3) A területrendezés feladata különösen:

a) a környezeti és természeti adottságok feltárása;

b) a környezet terhelését és terhelhetõségét, illetve a fejlesztési

célokat figyelembevevõ területfelhasználásnak, az infrastrukturális hálózatok

területi szerkezetének, illetve elhelyezésének - az ágazati koncepciókkal

összhangban történõ - megállapítása.

(4) Az állam területfejlesztési feladata különösen:

a) az elmaradott térségek felzárkóztatása,

b) a szerkezet-átalakítás térségeinek fejlesztése,

c) a közszolgáltatásokban meglévõ területi különbségek mérséklése.

4. §

A területfejlesztési és területrendezési feladatokat az állami szervek,

az önkormányzatok, a természetes személyek és szervezeteik, a gazdálkodást

végzõ szervezetek és az érdekvédelmi szervezetek, valamint más intézmények

összehangoltan, egymással együttmûködve látják el.

Alapfogalmak

5. §

A törvény alkalmazásában:

a) területfejlesztés:

az országra , valamint térségeire kiterjedõ:

aa) társadalmi, gazdasági, és környezeti területi folyamatok figyelése,

értékelése, a szükséges tervszerû beavatkozási irányok meghatározása,

ab) rövid, közép és hosszú távú átfogó fejlesztési célok, koncepciók és

intézkedések meghatározása, összehangolása és megvalósítása a fejlesztési pro

gramok keretében,

b) területrendezés: hosszú távra az országra , illetve térségeire

kiterjedõen a területfelhasználás rendjének és szabályainak megállapítása, e

körben:

ba) az erõforrások feltárása, a táj terhelése és terhelhetõsége

meghatározása, ezek együttes értékelése, elõrejelzések készítése,

bb) a területi adottságok célszerû hasznosítási javaslatainak

kidolgozása,

bc) a fejlesztési koncepciók és programok térbeli, mûszaki-fizikai ren

dszerének meghatározása;

c) területfejlesztési politika: az átfogó területfejlesztési stratégiai

célok, továbbá a pénzügyi, szabályozási, tervezési, fejlesztési és

intézményesítési tevékenységek során érvényesítendõ , illetve érvényesített

döntések összessége;

d) régió: több megye (a fõváros) területére kiterjedõ, az érintett megyék

közigazgatási határával határolt, egybefüggõ tervezési, illetve statisztikai

területi egység;

e) kiemelt térség: egy vagy több megyére, (a fõvárosra) vagy azok

meghatározott területére kiterjedõ, társadalmi, gazdasági vagy környezeti

szempontból együtt kezelendõ területi egység, amely egységes tervezéséhez és

fejlesztéséhez országos érdekek, vagy más jogszabályban meghatározott célok is

fûzõdnek (fõvárosi agglomeráció, kiemelt üdülõkörzet, több megyét érintõ

nemzeti parkok, illetve tájvédelmi körzetek térsége, határmenti, illetve más

sajátos térségek);

f) kistérség: munkaerõpiaci, ingázási, termelési, ellátási vonzáskörzeten

alapuló statisztikai, tervezési, vagy a fejlesztések összehangolása érdekében

kialakított, illetõleg önszervezõdõ területi egység;

g) térség: különbözõ területi egységek (a régió, a megye, a kiemelt térség

és a kistérség) összefoglaló elnevezése;

h) vállalkozási övezet: a régió fejlõdése érdekében létrehozott, a területén

folytatott tevékenységhez sajátos pénzügyi kedvezmények igénybevételét

biztosító, területileg lehatárolt termelési és szolgáltató terület;

i) elmaradott térség : ahol a gazdaság értéktermelõ képessége,

infrastrukturális fejlettsége és társadalmi mutatói jelentõsen

kedvezõtlenebbek az országos átlagnál;

j) kedvezményezett térség: az érvényes területfejlesztési célok

figyelembevételével statisztikai jellemzõk alapján meghatározott térségek

köre, amelyek önkormányzatai, illetõleg azok közigazgatási területén

tervezett programok és fejlesztések pénzügyi, gazdasági ösztönzõkkel

támogathatók;

k) területfejlesztési koncepció: egy térség átfogó távlati fejlesztését

megalapozó és befolyásoló tervdokumentum, ami meghatározza a térség hosszú

távú, átfogó fejlesztési céljait (a térségek besorolását társadalmi, gazdasági

és környezeti adottságok alapján), továbbá a fejlesztési programok

kidolgozásához szükséges irányelveket, információkat biztosít az ágazati és a

kapcsolódó területi tervezés és a területfejlesztés szereplõi számára;

l) területfejlesztési program: a területfejlesztési koncepció alapján

kidolgozott középtávú cselekvési terv, amely stratégiai és operatív

programokra épül;

m) szerkezet-átalakítás térségei: azok az aránytalan ipari szerkezetû

munkaerõpiaci vonzáskörzetek, ahol a munkanélküliség aránya jelentõsen, és az

ipari foglalkoztatottak aránya, továbbá csökkenése meghaladja az országos

átlagot;

n) mezõgazdasági vidékfejlesztés térségei: azok a térségek, ahol jelentõs a

mezõgazdaságban foglalkoztatottak aránya a foglalkoztatási szerkezetben,

illetve a községekben, továbbá a kisvárosokban élõ népesség aránya.

II. fejezet

A KÖZPONTI ÁLLAMI SZERVEK TERÜLETFEJLESZTÉSI ÉS

TERÜLETRENDEZÉSI FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE

Az Országgyûlés feladatai

6. §

Az Országgyûlés:

a) határozattal jóváhagyja az országos területfejlesztési koncepciót,

ennek keretében megállapítja a területfejlesztési politikát meghatározó

irányelveket, célokat, hosszú távú prioritásokat;

b) beszámoltatja a Kormányt a területfejlesztési politika

végrehajtásáról;

c) meghatározza a kiemelt térségek körét és elfogadja a

területfejlesztés eszköz- és intézményrendszerének átfogó szabályait;

d) törvényben jóváhagyja az országos, valamint a kiemelt térségekre

vonatkozó területrendezési terveket, meghatározza azok önkormányzatokra is

kötelezõ elemeit;

e) meghatározza a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció

elveit, a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszerét;

f) dönt - az éves költségvetési törvény jóváhagyása során - a

területfejlesztést szolgáló pénzeszközökrõl és ezzel egyidejûleg egyes

pénzügyi kedvezményekrõl;

g) meghatározza a területfejlesztéssel kapcsolatos önkormányzati

feladatokat és ezek forrásait.

A Kormány feladatai

7. §

A Kormány:

(1) elõkészíti és az Országgyûlés elé terjeszti:

a) az országos területfejlesztési koncepciót, a területfejlesztési

politikát meghatározó irányelveket, célokat és hosszú távú prioritásokat;

b) az országos és a kiemelt térségekre vonatkozó területrendezési

terveket és azok önkormányzatokra is kötelezõ elemeit;

c) a területfejlesztési támogatások irányelveit, a kedvezményezett

térségek besorolásának feltételrendszerét;

d) az éves költségvetési törvényben a területfejlesztést szolgáló

pénzügyi eszközöket, és az egyes pénzügyi kedvezményeket;

(2) a) összehangolja a különbözõ területfejlesztési célokat szolgáló

állami pénzeszközöket;

b) pénzügyi támogatást nyújt az országos területfejlesztési

koncepcióban meghatározott területfejlesztési programok megvalósításához;

c) dönt - a külön törvényben meghatározottak szerint - a

területfejlesztést szolgáló pénzeszközök decentralizálásáról;

(3) összehangolja az országos, az országos jelentõségû, valamint az

országhatárokon átnyúló infrastruktúra tervezést (létesítmények, hálózatok

elhelyezését);

(4) meghatározza a területfejlesztést szolgáló pénzügyi eszközök, az

igénybevehetõ kedvezmények felhasználási szabályait;

(5) kezdeményezi regionális fejlesztési tanács létrehozását;

(6) jóváhagyja a kiemelt térségekre, valamint - a regionális fejlesztési

tanács javaslata alapján - a régiókra vonatkozó területfejlesztési

koncepciókat és programokat;

(7) programot dolgoz ki az elmaradott, valamint a kiemelt térségek

fejlesztése érdekében;

(8) elõsegíti a területfejlesztési települési önkormányzati társulások

szervezõdését, ösztönzi a fejlesztési programok készítését és a térségi

összefogással megvalósuló fejlesztéseket;

(9) elõsegíti és támogatja az ország határmenti térségeinek a szomszédos

országokkal való együttmûködését;

(10) kétévente beszámol az Országgyûlésnek az ország területi folyamatainak

alakulásáról és a területfejlesztési politika érvényesülésérõl;

(11) állást foglal a megyei területrendezési tervekkel kapcsolatban az

országos és a megyei területrendezési tervek összhangjának megteremtése

érdekében;

(12) rendeletben határozza meg tagjainak a területfejlesztéssel és a

területrendezéssel kapcsolatos részletes feladat- és hatáskörét.

Országos Területfejlesztési Tanács

8. §

(1) A Kormány területfejlesztési és területrendezési feladatainak ellátását

javaslattevõ, véleményezõ, összehangoló jogkörrel Országos Területfejlesztési

Tanács (a továbbiakban: Tanács ) segíti.

(2) A Tanács munkájában

a) a megyei területfejlesztési tanácsok képviseletében 3 fõ,

b) a gazdasági kamarák elnökei,

c) az Érdekegyeztetõ Tanács munkaadói és mun

kavállalói oldalának egy-egy képviselõje,

d) az érintett miniszterek képviselõi,

e) a fõvárosi fõpolgármester képviselõje,

f) az országos önkormányzati érdekszövetségek közös kép

viselõje

tagként vesznek részt.

(3) A Tanács feladatkörét a Kormány, ügyrendjét maga állapítja meg.

(4) A Tanács elnöke a területfejlesztési és területrendezési feladatok

ellátásának irányításáért felelõs miniszter (a továbbiakban: miniszter ).

(5) A Tanács titkárságának feladatait a miniszter hivatali szervezete útján

látja el.

A miniszter és más miniszterek feladatai

9.§

(1) A miniszter:

a) koncepciókat és javaslatokat készít az országos területfejlesztési

politika megalapozására, annak célkitûzéseit érvényesíti tervezési,

koordinációs, szervezõ és információs feladataiban;

b) kidolgozza az országos területfejlesztési koncepciót, összehangolja

az országos és a térségi területfejlesztési programokat; közremûködik a

kiemelt térségekre vonatkozó fejlesztési programok kidolgozásában, szervezi a

végrehajtásukkal összefüggõ feladatok teljesítését, és az e célt szolgáló

anyagi eszközök felhasználását;

c) szervezi az országos és az országos jelentõségû, valamint az

országhatáron átnyúló, közös területrendezési koncepciók és tervek

kialakítását, gondoskodik elkészítésükrõl.

(2) A miniszterek feladataik ellátása során érvényesítik az e törvényben

rögzített célokat, részt vesznek a területfejlesztéssel összefüggõ és

szakterületüket érintõ kormányzati feladatok ellátásában. Így különösen:

a) részt vesznek a területfejlesztési koncepciók és programok, továbbá

a területrendezési tervek feladatkörüket érintõ munkarészeinek kidolgozásában

és érvényesítésében;

b) évente tájékoztatják a Kormányt a feladatkörükben végzett

fejlesztések fõbb mutatóiról;

c) közremûködnek a megyei területfejlesztési tanácsok munkájában.

III. fejezet

TERÜLETFEJLESZTÉST ÉS TERÜLETRENDEZÉST

ELLÁTÓ TERÜLETI SZERVEK ÉS FELADATAIK

A megyei önkormányzat területfejlesztési és területrendezési feladatai

10. §

(1) A megyei önkormányzat feladatai :

a) a megye területére, vagy térségére a 6. § d) pontjában meghatározott

tervvel összhangban területrendezési tervet készít;

b) a hosszú távú elõrejelzések alapján területileg összehangolja a

kötelezõen ellátandó feladatait, különösen az oktatási, a közmûvelõdési, az

egészségügyi, a szociális, az épített és természeti környezet védelmével

kapcsolatos, az idegenforgalmi, illetve közszolgáltatási feladatait,

biztosítja azok összhangját a megyei gazdaságfejlesztési és

foglalkoztatáspolitikai koncepciókkal;

c) koordinálja a megye települési önkormányzatai felkérése alapján a

települések fejlesztési tevékenységét;

d) együttmûködik a megyei jogú város önkormányzatával a

területrendezési tervek városkörnyéki összehangolása érdekében;

e) együttmûködik a megye gazdasági szereplõivel;

f) részt vesz a Központi Statisztikai Hivatal megyei igazgatóságával és

más területi adatgyûjtõ szervezetekkel együttmûködve a területi információs

rendszer kialakításában és mûködtetésében információkat biztosít a területi

tervek készítéséhez;

g) segíti a helyi önkormányzatok területfejlesztési társulásainak

szervezõdését;

h) gondoskodik a településrendezési terveknek a megyei

területrendezési tervekkel való összhangjáról.

(2) A megyei önkormányzat közgyûlése:

a) elfogadja a megyei területfejlesztési tanács javaslata és a 6. § a)

pontjában meghatározott koncepció alapján - a megyei jogú város

egyetértésével, - a megye hosszú távú területfejlesztési koncepciójának, a

jelentõsebb megyei fejlesztési céloknak az önkormányzatokra vonatkozó részét;

b) rendelettel jóváhagyja a 6. § d) pontjában foglaltakkal

összhangban- a megyei jogú város egyetértésével, az érintett települési

önkormányzatok véleményeinek figyelembevételével - a megyei területrendezési

terveket;

c) véleményezi az illetékességi területét érintõ, a 6. § d) pontjában

meghatározott terveket.

(3) A megyei önkormányzat közgyûlése a (2) bekezdés b) pontjában

meghatározott területrendezési tervet jóváhagyó rendeletben a más

jogszabályokban elõírtaknál kizárólag nagyobb mértékben korlátozó

területfelhasználási szabályokat határozhat meg.

A megyei területfejlesztési tanács

11. §

(1) A megyében a területfejlesztési feladatok összehangolására megyei

területfejlesztési tanács mûködik. A megyei területfejlesztési tanács jogi

személy, székhelye a megyeszékhely város.

(2) A megyei területfejlesztési tanács mûködéséhez szükséges pénzügyi

fedezetrõl a megyei önkormányzat, valamint a megyei jogú város - a közgyûlés,

illetõleg a képviselõtestület döntésének megfelelõen - gondoskodik.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott mûködési költségekhez - azokkal arányosan

- a központi költségvetés a költségvetési törvényben meghatározott mértékben

járul hozzá.

(4) A megyei területfejlesztési tanács munkaszervezetét maga alakítja ki,

amely ellátja a területfejlesztési tanács döntés-elõkészítési feladatait.

12. §

(1) A megyei területfejlesztési tanács feladatainak ellátásában együttmûködik

a települési önkormányzatokkal, a megye fejlesztésében közvetlenül és

közvetve közremûködõ területi államigazgatási szervekkel, az érdekelt

társadalmi szervezetekkel, valamint a megyei munkaügyi tanáccsal.

(2) A megyei területfejlesztési tanács a megye területén összehangolja a

kormányzat, a helyi önkormányzatok, azok területfejlesztési társulásai és a

gazdasági szervezetek fejlesztési elképzeléseit. Ennek keretében :

a) vizsgálja és értékeli a megye társadalmi és gazdasági helyzetét,

adottságait;

b) kidolgozza és elfogadja - az országos területfejlesztési

koncepcióval (6.§ a) pont) összhangban - a megye hosszú távú

területfejlesztési koncepcióját (továbbiakban: a megyei területfejlesztési

koncepció) illetve a megye fejlesztési programját, és az egyes alprogramokat;

c) pénzügyi tervet készít a fejlesztési programok megvalósítása

érdekében;

d) megállapodást köthet az érintett tárcákkal az egyes megyei

fejlesztési programok finanszírozásáról;

e) részt vesz - külön jogszabályok szerint - a területi kiegyenlítést

szolgáló elõirányzatok, elkülönített állami pénzalapok elosztásának döntés-

elõkészítésében, a felhasználás értékelésében;

f) véleményezi az illetékességi területét érintõ, a 6. § a) pontjában,

illetve a 7. § (6) bekezdésében meghatározott koncepciókat;

g) közremûködik a megyében kialakult társadalmi és gazdasági

válsághelyzetek kezelésében;

h) a tanács mûködtetéséhez és a fejlesztési programok megvalósításához

forrásokat gyûjthet.

(3) A megyei területfejlesztési tanács pályázati rendszer keretében, a megyei

területfejlesztési koncepció figyelembevételével dönt a hatáskörébe utalt

pénzeszközök felhasználásáról, a fejlesztések megvalósításáról.

(4) A megyei területfejlesztési tanács a kistérségi társadalmi -gazdasági

válsághelyzetek kezelése érdekében - a munkaügyi miniszter javaslatára -

tagjaiból és a válságkezelésben közvetlenül érintettek bevonásával

albizottságot hoz létre.

(5) A megyei területfejlesztési tanács a megyehatáron túlterjedõ egyes

területfejlesztési feladatok ellátása érdekében megállapodást köthet.

13. §

(1) A megyei területfejlesztési tanács tagjai:

a) a megyei közgyûlés elnöke,

b) a megye területén lévõ megyei jogú város(ok) polgármestere(i),

c) a miniszter képviselõje,

d) a területi gazdasági kamarák képviselõi,

e) a megyében mûködõ - a statisztikai vonzáskörzetnél nem kisebb ter

ületegységre létrehozott - területfejlesztési önkormányzati társulások kép

viselõi,

f) a megyei munkaügyi tanács munkaadói és munkavállalói oldalának

egy-egy képviselõje.

(2) A miniszter a megye társadalmi, gazdasági sajátosságainak

figyelembevételével a megyei területfejlesztési tanácsban tagként való

részvételre más minisztert is felkérhet.

(3) A megyei területfejlesztési tanács elnöke a megyei közgyûlés elnöke,

társelnöke a miniszter képviselõje.A megyei területfejlesztési tanácsot az

elnök képviseli.

(4) A megyei területfejlesztési tanács szervezeti és mûködési szabályzatát

maga állapítja meg, ennek keretében meghatározza, mely szervezetek kapnak

tanácskozási jogot a testület ülésein.

(5) A megyei területfejlesztési tanács üléseinek állandó meghívottjai a

területfejlesztésben és területrendezésben érdekelt területi államigazgatási

szervek képviselõi.

(6) A megyei területfejlesztési tanács határozatképes, ha az ülésén a tagok

több mint a fele jelen van. A határozathozatalhoz a tagok több mint felének

egybehangzó szavazata szükséges.

(7) A területfejlesztési tanács munkájáról és a képviselt álláspontjáról:

a) a megyei közgyûlés elnöke a megyei közgyûlésnek,

b) a megyei jogú város polgármestere a megyei jogú város képviselõtest

ületének,

c) a miniszter képviselõje a miniszternek,

d) a területi gazdasági kamara képviselõje az elnökségnek,

e) a területfejlesztési önkormányzati társulás képviselõje a

társulásban résztvevõ önkormányzatok képviselõtestületeinek,

f) a megyei munkaügyi tanács képviselõi a megyei munkaügyi tanácsnak

rendszeresen köteles beszámolni.

Területfejlesztési önkormányzati társulás

14. §

(1) A települési önkormányzatok képviselõtestületei megállapodással a

települések összehangolt fejlesztése, közös területfejlesztési programok

kialakítása, a fejlesztések megvalósítását szolgáló közös pénzalap létrehozása

érdekében területfejlesztési társulást hozhatnak létre.

(2) A megállapodásnak tartalmaznia kell:

a) a társulás résztvevõinek nevét, székhelyét,

b) a társulásban intézendõ közös tervezési és fejlesztési feladatok

körét,

c) a feladatok ellátásának módját, a költségek viselésének arányát,

d) a társulásba való belépés, illetõleg a kiválás szabályait.

(3) A területfejlesztési önkormányzati társulás által készített

területfejlesztési koncepciót, programot a területileg érintett megyei (a

fõvárosi) önkormányzat véleményének kikérése után a társulás hagyja jóvá.

Regionális fejlesztési tanács

15. §

(1) A megyehatárokon túlterjedõ egyes területfejlesztési feladatok

ellátására a megyei területfejlesztési tanácsok regionális fejlesztési

tanácsot hozhatnak létre. A regionális fejlesztési tanács jogi személy.

(2) A közös területfejlesztési feladatokat:

a) a fõváros és agglomerációja,

b) a Balaton kiemelt üdülõkörzet

tekintetében regionális fejlesztési tanács látja el.

(3) A regionális fejlesztési tanács létrehozásakor:

a) az (1) bekezdésben meghatározott feladatok tekintetében az érintett

megyei területfejlesztési tanácsok,

b) a (2) bekezdésben meghatározott feladatok tekintetében a fõvárosi

közgyûlés és az érintett megyei területfejlesztési tanácsok

megállapodnak a 12. §-ban felsorolt feladatok figyelembevételével, hogy mely

feladatokat látnak el a regionális fejlesztési tanács keretében.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott megállapodásban

a) a mûködési költségek fedezetérõl,

b) a regionális fejlesztési tanács elnevezésérõl,

c) székhelyérõl,

d) részletes tevékenységérõl

is rendelkezni kell.

16. §

A regionális fejlesztési tanács megállapodik a megyei területfejlesztési

tanácsokkal és más, a térségi fejlesztési programokban közremûködõkkel a

programok és fejlesztések finanszírozásáról.

17. §

(1) A regionális fejlesztési tanács tagjai:

a) az illetékességi területén mûködõ megyei területfejlesztési tanácsok

elnökei, (a fõvárosi önkormányzat képviselõje);

b) a miniszter, a pénzügy-, a belügy-, a közlekedési, hírközlési és

vízügyi, a földmûvelésügyi, az ipari és kereskedelmi, a népjóléti és a

munkaügyi miniszter képviselõje;

c) a gazdasági kamarák egy-egy képviselõje.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tagok a térségi sajátosságok

figyelembevételével felkérhetik az érintett területfejlesztési önkormányzati

társulások képviselõit a regionális fejlesztési tanács munkájában tagként

való részvételre.

(3) A regionális fejlesztési tanács a tagjai sorából elnököt választ,

ügyrendjét maga állapítja meg, munkaszervezetét maga alakítja ki.

A területi államigazgatási szervek feladatai

18. §

A területi államigazgatási szervek a területfejlesztéssel és

területrendezéssel összefüggõ kormányzati feladatok végrehajtásában,

érvényesítésének ellenõrzésében, a térségi fejlesztés és tervezés

koordinálásában szakmai segítségnyújtással és információ szolgáltatással,

valamint hatósági ellenõrzéssel vesznek részt.

19. §

(1) A miniszter feladatkörébe tartozó egyes területrendezési feladatokat a

területi fõépítészek látják el.

(2) A területi fõépítész

a) ellenõrzi mûködési területén a terület- és településrendezési

terveket, jelzi az illetékes szerveknek a tervekkel kapcsolatos szakmai és

törvényességi észrevételeit;

b) véleményezi az országos, valamint - az illetékességi területét

érintõ - regionális fejlesztési programokat és azoknak a területrendezési

tervekkel való összhangját.

IV. fejezet

A TERÜLETFEJLESZTÉS ÉS A TERÜLETRENDEZÉS

ESZKÖZEI

A területfejlesztést segítõ pénzügyi eszközök

20. §

(1) A területfejlesztési célokat az általános gazdasági szabályozás, a

normatív és a térségre vonatkozó sajátos pénzügyi eszközrendszer összehangolt

mûködése biztosítja.

(2) A területfejlesztés külön jogszabály szerinti központi eszközei

különösen:

a) a területfejlesztési célokat szolgáló központi költségvetési

elõirányzat,

b) az önkormányzati szabályozás keretében mûködõ, az önkormányzatok

infrastruktúra fejlesztését támogató területi kiegyenlítõ pénzeszköz,

c) a vállalkozásokat segítõ, meghatározott területen igénybevehetõ

pénzügyi kedvezmények.

(3) A területfejlesztést segítik külön jogszabályban meghatározott módon :

a) a gazdaság, a foglalkoztatás és az infrastruktúra fejlesztését

szolgáló pénzalapok, illetve költségvetési elõirányzatok,

b) az éves központi költségvetésben meghatározott, a minisztériumok

költségvetési forrásainak területfejlesztési programokra és célokra

biztosított kerete,

c) az egyes elkülönített pénzalapok területfejlesztési programokra és

célokra felhasználható pénzeszközei,

d) az önkormányzatok településfejlesztését támogató címzett és cél

támogatások rendszere.

(4) A területfejlesztés térségi eszközei a térség helyi önkormányzatai által

átadott források, helyi adókedvezmények.

(5) A területfejlesztés egyéb eszközei:

a) a területfejlesztési célú segélyek, illetve hitelek,

b) a gazdálkodást végzõ szervezetek és mindezek érdekvédelmi

szervezetei, a gazdasági kamarák, valamint más intézmények átengedett

bevételei.

21. §.

A területfejlesztés céljainak hatékony megvalósítása érdekében a központi

költségvetés, továbbá az egyes programok és fejlesztések jóváhagyásakor a

területfejlesztés céljait figyelembe kell venni:

a) az országos infrastruktúra-rendszerek fejlesztése során,

b) az ipari és mezõgazdasági válságkezelõ és szakmapolitikai

programokban,

c) a foglalkoztatáspolitikában,

d) a beruházás- és vállalkozásösztönzést, valamint a

beruházásfejlesztést szolgáló alapok kialakításában,

e) az önkormányzati szabályozás kiegyenlítõ mechanizmusaiban,

f) az idegenforgalomban,

g) a környezetvédelemben, a természet- és tájvédelemben,

h) az adópolitikában,

i) a szociálpolitikában és az egészségügyi ellátásban,

j) a közoktatáspolitikában.

22. §

(1) A Kormány a területfejlesztési célok érdekében vállalkozási övezetet

hozhat létre az ipari szerkezet-átalakítás térségeiben (tartós szerkezeti

problémákkal küzdõ térségekben), illetve a gazdasági szerkezet-átalakítás

szempontjából meghatározó térségekben.

(2) A vállalkozási övezetekben a területfejlesztési célok érdekében - külön

törvényben meghatározott - pénzügyi és más kedvezményeket kell biztosítani.

A területi tervezés

23. §

(1) A területi tervezés alapja a területfejlesztési koncepció, a

területfejlesztési program és a területrendezési terv.

(2) A területrendezési terv a területfejlesztési koncepciókban megállapított

célokkal összhangban meghatározza:

a) a hosszú távú területi szerkezetet,

b) az egyes térségek adottságainak célszerû hasznosítását,

c) a területfelhasználás módját és szabályait,

d) a mûszaki infrastrukturális rendszerek távlati területi szerkezetét,

a hálózatok térbeli rendjét,

e) a jelentõsebb fejlesztések térbeli elhelyezését,

f) a különleges szabályozást igénylõ területeket, és

g) a környezet, a táj és a természet védelmével kapcsolatos

feladatokat.

(3) A területrendezési terv jóváhagyott területfelhasználási szabályait a

területfejlesztési és ágazati koncepciók, programok és a település rendezési

tervei készítése és jóváhagyása során figyelembe kell venni.

(4) A területrendezésre vonatkozó részletes szabályokat külön jogszabály

állapítja meg.

Területi információrendszer

24. §

(1) A társadalom, a gazdaság és a környezet területi jellemzõinek és

változásainak figyelemmel kísérése, illetve elõrejelzése érdekében az

országos, a megyei és a települési szintek között az információcsere

biztosításával területi információs rendszert kell létrehozni és mûködtetni.

(2) A miniszter és a megyei önkormányzat részére az adatgyûjtõ és feldolgozó

szervezetek külön jogszabály rendelkezései szerint területi bontásban

rendszeresen adatot szolgáltatnak.

A nyilvánosság és a társadalmi részvétel

25. §

(1) A térségi területfejlesztési és területrendezési tervek (a továbbiakban

együtt : tervek ) nyilvánosak.

(2) A tervezés megindításáról tényközlõ és általános ismertetõ híradást kell

közzétenni az érintett térségi, szükség esetén országos tömegtájékoztatási

eszközökben.

(3) A tervezéssel összefüggõ részletes szabályokat, így különösen a tervek

elkészítésének szakmai szabályait, jóváhagyásának rendjét jogszabály állapítja

meg.

V. fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

26. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 60. napon lép hatályba, egyidejûleg az

1964. évi III. törvény (Ét.) 2. §-ának a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép, továbbá az Ét. 4. §-a hatályát veszti:

"(2. § Az építésügyi igazgatás körébe tartozik:)

a) a városok és a községek rendezésére vonatkozó szabályok

megállapítása, érvényesítése és alkalmazásuk ellenõrzése".

(2) A megyei önkormányzat a törvény hatálybalépését követõ 30 napon belül

kezdeményezi a megyei területfejlesztési tanács megalakulását az alakuló ülés

összehívásával.

(3) A 15. § (2) bekezdésében meghatározott regionális fejlesztési tanácsokat

1996. június 30-ig meg kell alakítani. Az ezzel kapcsolatos szervezõmunkát a

miniszter végzi.

27. §

(1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg:

a) a minisztériumok és az országos hatáskörû szervek

területfejlesztéssel és területrendezéssel kapcsolatos feladatait;

b) a kedvezményezett területek besorolását;

c) a térségek besorolását;

d) a területfejlesztési koncepciók, programok és a területrendezési

tervek egyeztetésének és jóváhagyásának rendjét;

e) a vállalkozási övezetek létrehozásának és mûködésének szabályait;

f) a területfejlesztéssel és területrendezéssel kapcsolatos

információrendszert és a kötelezõ adatközlés szabályait.

(2) Felhatalmazást kap a miniszter, hogy rendeletben állapítsa meg:

a) a területfelhasználás és tájhasznosítás, a terület- és tájrendezés

országos, illetve térségi szabályait;

b) a területfejlesztési koncepciók, programok és a területrendezési

tervek tartalmi követelményeit és a tervek nyilvántartásának szabályait;

c) a területfejlesztési és területrendezési tervezésre jogosultak

körét és a szakképesítési feltételeket;

d) a tervtanács mûködésének szabályait.

I n d o k o l á s

a területfejlesztésrõl és a területrendezésrõl szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

A közhatalom, valamint a tulajdon pluralizálódása következtében a

területfejlesztés és a területrendezés az új viszonyoknak megfelelõ egységes

törvényi szabályozást igényel. Ez a szabályozás a következõ alkotmányos

elvekre épül fel:

+ A területfejlesztés és területrendezés összehangolt állami és önkormányzati

tevékenységének célja a jogállami keretek között mûködõ szociális

piacgazdaság megerõsítése, fejlõdésének elõsegítése, az ország, illetve egy-

egy térség vagy település gazdasági teljesítõképességének növelése,

+ A területfejlesztés és területrendezés az állam és a helyi önkormányzatok

olyan tervszerû tevékenysége, amelyben a gazdasági verseny szabadsága

alapján részt vesznek a társadalom gazdasági szervezetei és a lakosság is,

+ A területfejlesztéshez és területrendezéshez kapcsolódó állami tevékenység

során az állam központi szervei - az önkormányzati jogok tiszteletben

tartása mellett - kötelesek elõsegíteni az egyes térségek fejlettségi

különbségének mérséklését,

+ A területfejlesztés és területrendezés során mind az állam szervei, mind az

önkormányzatok kötelesek biztosítani, hogy az alapvetõ jogokként

meghatározott szolgáltatások megvalósuljanak, az egyéb fejlesztések az

alapjogok sérelmét nem okozhatják,

+ A területfejlesztés és területrendezés szabályozása és gyakorlata során az

állam és az önkormányzat - mint a közhatalom birtokosai - biztosítják a

tulajdonformák egyenjogúságának érvényesülését és egyenlõ védelmét,

+ A területfejlesztés és területrendezés az Országgyûlés által meghatározott

nemzetgazdasági terv (program) keretei között valósul meg. A végrehajtásban

a Kormány, a megyei és a települési önkormányzatok mellérendeltségi

viszonyban, kölcsönös együttmûködési kötelezettség mellett vesznek részt,

+ Az országos területfejlesztés tevékeny részesei a megyei és települési

önkormányzatok, amelyek a törvényben meghatározott kérdésekben

véleményezési, javaslattételi, egyetértési jogot gyakorolnak.

A területfejlesztési és területrendezési törvény javasolt szabályozása

megfelel a fejlett európai országokban kialakult rendszernek, lehetõvé teszi

az intézményes gazdálkodást.

A javaslat a sokszereplõs területi politika intézményi, tervezési és

finanszírozási gyakorlatát kívánja alkalmazni.

Az intézményi rendszert illetõen a központosított helyett a többlépcsõs

decentralizált döntéshozatal valósul meg, amelyben a különféle területi szintû

döntéshozók jogosultak fejlesztési politikájuk megvalósítására, és ehhez

tényleges pénzügyi támogatást is kaphatnak az általánosabb döntési szinttõl.

A meghatározó fontosságú e szintek közül az a három, amelyik közképviselettel

rendelkezik:

- az Országgyûlés

- a megye és a megyei jogú város önkormányzati testületei,

- a települési önkormányzatok testületei,

E szintek, továbbá a területfejlesztés egyéb szereplõinek együttmûködését a

regionális fejlesztési és a megyei területfejlesztési tanácsok biztosítják.

Ezek az új típusú intézmények a partnerség elvére épülnek, szélesebb körûek

tehát a hagyományos értelemben vett közképviseletnél. Ez nemcsak a

döntéshozatal demokratizmusát szélesíti ki, hanem egyúttal a fejlesztésben

közvetlenül érdekelt gazdasági szereplõk körét is. Lehetõséget nyújt tehát a

fejlesztési források kibõvítésére.

Maga a fejlesztési folyamat a program-finanszírozás elvére épül. Ez azt

jelenti, hogy nem egyes elszigetelt fejlesztõ beruházások kapnak támogatást,

hanem olyanok, amelyek egy többoldalú, szakszerûen elkészített probléma-

megoldó lépéssorozatba, a programba, szervesen illeszkednek. Nemzetközi

tapasztalat szerint ez az eljárás nagyon megnöveli a fejlesztések

hatékonyságát, ugyanakkor a demokratizmust is, mivel e programok

elõkészítésébe az érintett térségek lakossága széleskörûen bevonható.

Hatékonyság-növelõ hatású az addíció elve is. Ez azt jelenti, hogy a

térségekben megszületett fejlesztési elgondolások csupán támogatást kaphatnak,

de a források egy részét saját maguknak kell elõteremteniük. Ez az elv már az

eddigi magyarországi gyakorlatban is jól bevált.

Ahhoz, hogy a decentralizált döntéshozatal valóban mûködõképes legyen, a

pénzügyi eszközök egy részét is decentralizálni kell.

Térségi szinten ez az elkülönített fejlesztési alapok egy részének az

átengedésével és más eszközökkel biztosítható. Ez természetesen csak bizonyos

hányada a fejlesztéshez szükséges eszközöknek, és egy-egy program hatékonysága

épp ezért elsõsorban azon mérhetõ le, hogy milyen egyéb forrásokat tudott még

szerezni.

Lényeges, hogy a fejlesztések az önfenntartó fejlõdés általános célkitûzésébe

illeszkedjenek. Ez mind a helyi társadalom, mind a helyi gazdasági, mind a

környezet természeti és épített elemeinek a fennmaradását magába foglalja.

Részletes indokolás

Az 1.§ - hoz

A törvény hatályára vonatkozó rendelkezés a területi hatályt az országos és a

térségi szintekre állapítja meg, alanyi hatályát elsõdlegesen az állami

szervezetekre és a helyi önkormányzatokra fogalmazza meg, ugyanakkor a

területi fejlõdést befolyásoló, a területfejlesztésben résztvevõ, a

területrendezés szabályai által érintett természetes és jogi, valamint jogi

személyiséggel nem rendelkezõ személyekre is kiterjeszti.

A területrendezés fejlesztést orientáló jellegén túl a tervek

hatályosulásával államigazgatási tevékenységgé válik a területfelhasználás és

építés engedélyezés egymásra épülõ egységes folyamatában.

A törvény hatálya nem terjed ki a településfejlesztésre és a

településrendezésre, amik az Ötv. szerint a helyi közügyek közé tartoznak. E

javaslat kizárólag az országos és térségi fejlesztési és rendezési feladatokat

szabályozza.A területrendezési tervek a településrendezési terveken keresztül

hatályosulnak.

A településrendezés feladatait a ma hatályos az építésügyrõl szóló 1964. évi

III. törvény szabályozza, aminek korszerûsítése az épített környezet

alakításáról és védelmérõl szóló törvényjavaslat keretében elõkészítés alatt

van.

A törvényjavaslatok összehangolása és egymásra épülése biztosítja a szorosan

összefüggõ feladatok egységes kezelését.

A 2.§ -hoz

A javaslat a törvény céljaként a területfejlesztés és a területrendezés

szabályainak és intézményrendszerének kialakítását mondja ki, amelyek lehetõvé

teszik a területfejlesztés és rendezés hosszú távú céljainak érvényesítését. A

célok között átfogóan mondja ki a törvény az ország egész területén,

valamennyi térségében a fejlõdés elõsegítését, az életminõség és a gazdaság

feltételeinek javítását, ezzel összhangban a társadalmi, a gazdasági és

környezeti érdekek összehangolásának szükségességét.

Az eltérõ természeti, társadalmi és gazdasági adottságok miatt törvényszerû az

egyenlõtlen területi fejlõdés. Súlyos hátrányos területi különbségek alakultak

ki Kelet és Nyugat-Magyarország, a fõváros és a vidék, a fejlett és a

hátrányos helyzetû térségek között, amelyek az átalakulás során a

piacgazdaságra való áttéréssel tovább erõsödhetnek. A növekvõ társadalmi

feszültségek veszélyeztetik az átalakulás sikerét, ezért a javaslat a célok

között a kedvezõtlen területi különbségek mérséklését is átfogó célként

határozza meg. Ugyanakkor a decentralizációval, az önfenntartó fejlõdés

ösztönzésével jelentõs társadalmi erõforrások szabadíthatók fel, ezáltal a

területfejlesztés a modernizáció meghatározó tényezõje lehet.

A fejlõdés ösztönzése és a területi különbségek mérséklése országos szinten

elsõdlegesen állami feladat, azonban sikeresen akkor valósíthatók meg, ha az

átfogó célok beépülnek a térségi és helyi érdekviszonyokba, ha megvalósítható

az országos és a térségi célkitûzések összhangja. Ezért a javaslat átfogó

céljának tekinti a térségi és helyi kezdeményezések ösztönzését. A javaslat

ennek érdekében alakítja ki a területfejlesztés és rendezés terén a feladatok

új megoszlását, intézményi rendszerét és eszköztárát.

A 3. § -hoz

Az 1.§-ban megjelölt átfogó célkitûzések érvényesítése érdekében a javaslat

meghatározza a területfejlesztés és rendezés feladatait.

A területfejlesztés és területrendezés hosszabb távú tudatos, tervszerû

tevékenység, ami elsõdlegesen terveken keresztül, illetve a különbözõ szintû

együttmûködések keretében, a koordináció, az összehangolás révén érvényesíti

céljait.

A javaslat a környezet védelmérõl szóló törvénnyel összhangban olyan

koncepciók, programok és tervek kidolgozását, elfogadását és megvalósítását

határozza meg átfogó feladatként, amelyek biztosítják a társadalom, a gazdaság

és a környezet egyensúlyának fenntartását és javítását.

A nyitott külgazdasági és társadalmi rendszer, a környezeti problémák

országhatárokon túlnyúló hatásai, az ország csatlakozási szándéka az Európai

Unióhoz szükségessé teszi, hogy a törvény rendelkezzen a nemzetközi

együttmûködés feladatairól. A javaslat rögzíti az Európai Unió regionális

politikájához való illeszkedés szükségességét, amit a javaslat a célterületek,

a feladatmegosztás, és az intézményrendszer kialakítása során figyelembe is

vett, továbbá a kölcsönös elõnyök hasznosítása érdekében az országok közötti

együttmûködést, különösen Közép-Európa térségében, ill. a határos

országokkal, a határmenti térségek összehangolt fejlesztése érdekében.

A javaslat külön rögzíti a területfejlesztés sajátos feladatait, kiemeli

- a társadalmi és gazdasági fejlõdésben elmaradott ill.,

-a strukturális problémákkal küzdõ, ipari és mezõgazdasági térségek

fejlõdésének

elõsegítését

amik megfelelnek az EU regionális politikai súlyponti célkitûzéseinek.

Mindezek tervszerû tevékenységre, a gazdaság megújulását elõsegítõ

fejlesztéspolitikára, kell, hogy épüljenek, nemzeti feladatként megjelenik az

innováció terjedésének, ill. a kiemelt térségek/üdülõkörzetek, Fõvárosi

agglomeráció stb./fejlõdésének elõsegítése.

A területrendezés sajátos feladata hosszú távon a területfelhasználás és

térszerkezet meghatározása, az ökológiai terhelhetõség figyelembevételével, az

adottságok hosszú távon fenntartható hasznosításának biztosításával.

A javaslat külön kiemeli az állam területfejlesztési feladatait.

A 4. §- hoz

A területfejlesztés hatékonyabbá tétele, az érdekek és a közremûködõk

szélesebb köre indokolja a területfejlesztés sokszereplõs jellegének, illetve

a szereplõk kötelezõ együttmûködésének rögzítését, az egységes, összehangolt

és átfogó programok megvalósítása érdekében.

Az 5. § - hoz

A fogalmak a területfejlesztés és területrendezés a törvény keretében

alkalmazott legfontosabb meghatározásainak listáját adják.

A területfejlesztés fogalma összefügg tárgyi hatályával, miszerint lényege a

térbeli, a területi fejlõdést meghatározó tevékenységek tudatos, tervszerû

összehangolása átfogó jelleggel.

A meghatározás a stratégiai tervezést, a programkészítést helyezi a

központba, amely a helyzetértékelésen alapuló stratégia készítést, a

stratégiákra épülõ koncepció- ill. programalkotást, összehangolást és

megvalósítást jelenti az országra ill. az egyes térségekre kiterjedõen.

A területrendezés a területfejlesztési tevékenységgel összhangban, a

stratégiai tervezési folyamattal jelentõsen átfedõ tevékenység, amelynek

eredménye a jogszabállyal jóváhagyott területrendezési terv. A

területrendezési terv az igazgatás eszköze: megállapítja a területfelhasználás

rendjét és szabályait, amit az alacsonyabb szintû tervekben - így a

településrendezési tervekben - érvényesíteni kell.

A javaslat a területi egységek vonatkozásában az országos és a települési

szintek között középszinten a térség fogalmát, mint összefoglaló elnevezést,

gyûjtõfogalmat használja.

A régió gyakran pontatlanul használt fogalmát a javaslat az EU Területi

Statisztikai Egységek Nomenklaturája szerint a NUTS II. területegységnek

felelteti meg, azok átlagos népességszáma és területnagysága alapján

Magyarországon célszerûen az öt nagyváros és Budapest közé 6 közigazgatási

határoknak megfelelõ régió alakítható ki. A régió a javaslatban közigazgatási

egységekbõl építkezõ statisztikai és tervezési egység.

A javaslat a megye fogalmát mint az Alkotmányban meghatározott területi

egységeket rögzíti, mely szerint az ország fõvárosra, megyékre, városokra és

községekre tagozódik. A javaslat szerint a megyei szint erõsítendõ

középszinten, ez a decentralizáció tervezett szintje.

A kistérségekre alulról szervezõdõ társulások már ma is meghatározó tényezõi a

területfejlesztésnek, amelyek az alulról szervezõdés következtében nagy

változatosságot mutatnak. Többségük kistérségre szervezõdött, amelyek

munkaerõpiaci, ingázási vagy ellátási vonzáskörzeten alapuló statisztikai,

tervezési vagy a fejlesztések összehangolása érdekében kialakított vagy

önszervezõdõ területi egységek. A javaslat segíti az önszervezõdést, ezért

intézményes képviseletet biztosit a helyi önkormányzatok társulásainak,

azonban a 13. §-ban rögzíti a megyei területfejlesztési tanács tagsági

feltételeként a terület nagyságát, a mûködõképesség érdekében.

A területfejlesztési társulás a helyi önkormányzatok által a helyi

önkormányzatokról szóló törvénnyel összhangban a helyi önkormányzatok által a

térség összehangolt fejlesztése érdekében önkéntesen hozható létre. A javaslat

meghatározza a vállalkozási övezet fogalmát, ami olyan meghatározott termelési

és szolgáltató terület, az Állam az átlagosnál kedvezõbb pénzügyi feltételek

nyújtásával serkenti a gazdasági tevékenységet illetve területileg

befolyásolja a befektetõi szándékokat.

A javaslat meghatározza egyes térségtípusk fogalmát (elmaradott térségek,

a szerkezetátalakítás, a mezõgazdasági vidékfejlesztés térségei ), amelyekre

az országos területfejlesztési koncepció fogja rögzíteni a fejlesztési

irányelveketT/6.. § a) pont/ és a besorolás kritérumait. A konkrét besorolást

ennek alapján a Kormány rendelete tartalmazzaT/27.. §(1) bek.d) pont /.

A II. fejezethez

A javaslat a központi állami szervek feladat- és hatáskörét alapvetõen úgy

határozza meg, hogy érvényesüljön az egyértelmû feladatmegosztás a

törvényhozó és a végrehajtó hatalom között, továbbá

- egyértelmû legyen a kormányzaton belüli felelõsség és feladatmegosztás

,

- a feladatok meghatározása a decentralizációt, a középszintû feladatokat

és hatásköröket erõsítse;

- a központi állami szervek a nemzetközi és az országos feladatok

ellátásában kapjanak szerepet;

- a partnerség intézményesítésével biztosítsa az egységes összehangolt

területi politika megvalósítását.

A 6. § - hoz

A javaslat az állami szervek feladatait az állami szervek hierarchiájának

megfelelõ rendszerben tárgyalja. E körben elsõ helyen az Országgyûlés

területfejlesztési feladatait foglalja össze. Legfontosabb ezek közül a

területi politika fõ irányainak meghatározása, részben e törvény keretében,

illetve ennek alapján stratégiai, a célokat érvényesítõ országos

területfejlesztési koncepció jóváhagyása.

Az Országgyûlés hagyja jóvá az országos és kiemelt térségekre, több megyére

kiterjedõ területrendezési tervek önkormányzatokra kötelezõ munkarészeit. Az

önkormányzati törvény értelmében a települési önkormányzatok feladatkörébe

tartozó településrendezési tevékenységet önkormányzati rendelet vagy törvény

szabályozhatja. Ennek alapján míg a megyére vagy egyes térségekre készített

területrendezési tervet a megyei önkormányzat rendeletben hagyja jóvá, a

megyehatáron túlnyúló, kiemelt térségek esetében (Balaton kiemelt üdülõkörzet)

a terv jóváhagyója az Országgyûlés.

A 7.- 9. § -hoz

A javaslat a központi állami szervek feladat- és hatáskörének szabályozása

körében a Kormány végrehajtó feladatairól tételesen rendelkezik, amelyek

finanszírozásáról az állami költségvetés gondoskodik. A Kormány ellátja a

területfejlesztés és területrendezés feladatainak állami végrehajtását, ezen

belül beterjeszti az Országgyûlésnek javaslatát a területi politikáról, és a

végrehajtáshoz szükséges törvényjavaslatokról, határozatokról, érvényesíti a

területpolitikai célokat, az országos és a területfejlesztési koncepció

feladatait, koordinálja az állami pénzeszközöket és a tervezési tevékenységet.

A térségek szempontjából jelentõs, hogy a Kormány rendszeresen beszámol a

területi folyamatok alakulásáról, a programok végrehajtásáról, ill. hogy

biztosítja a különbözõ állami pénzeszközök koordinált felhasználását, továbbá,

hogy ösztönzõk kidolgozásával segíti a területfejlesztési önkormányzati

társulások szervezõdését, a térségi összefogással megvalósuló fejlesztéseket.

A javaslat záró fejezetében szereplõ felhatalmazások a kormány rendeletalkotó

tevékenységére jelzik, hogy a területfejlesztés és rendezés a kormányzat

egészét érintõ feladat. E célból a javaslat meghatározza, hogy a feladatok

koordinációjáért felelõs miniszter mellett a más tárcafeladatok ellátásáért

felelõs miniszterek is részt vesznek a szakterületükkel összefüggõ, kapcsolódó

területfejlesztési és rendezési feladatok ellátásában, továbbá létrehozza a

javaslat az Országos Területfejlesztési Tanácsot, amely a döntéselõkészítésbe

bevonja a középszintû területfejlesztési testületek képviselõit.

A III. fejezethez

A 10 - 20. §-ok rögzítik a területfejlesztés és-rendezés térségi feladatait

ellátó szervezeteket és fõbb feladataikat.

A jelenleg hatályos szabályozás szerint középszinten sem állami dekoncentrált

szerv, sem önkormányzati szerv nincs felhatalmazva a területfejlesztés és

területrendezés térségi feladatainak ellátására.

Egyes megyei önkormányzatok önként vállalt feladataik körében felvállalták a

területfejlesztési feladatokat, eseti megbízást kaptak a kormányzati

programok koordinálására a köztársasági megbízottak, további egyes kiemelt

térségekben alapszabállyal létrehozott Regionális Tanácsok alakultak,

kistérségi területfejlesztési társulásokat hoztak létre a közös fejlesztési

programok megvalósításában érdekelt önkormányzatok.

A jelentõs önszervezõdések ellenére általános tapasztalat volt különösen a

válságtérségekben, hogy hiányzik a területfejlesztés felhatalmazásokkal bíró

középsõ szintje, amely összehangolná a gazdasági szereplõk és az

önkormányzatok fejlesztési elképzelését, tudatos tervezõmunkával, programok és

tervek készítésével segítené a fejlesztés és a felzárkóztatás feladatait.

Emiatt a térségi szinten optimálisan ellátható feladatok egy része is

kormányzati szintre tolódott, a felülrõl vezényelt programok az

infrastruktúrafejlesztést kivéve nem tudták mozgósítani a térségi energiákat,

erõforrásokat.

Ezért a javaslat legfontosabb része a területfejlesztés és területrendezés

térségi intézményrendszerének kiépítése, ami a decentralizációt helyezi

elõtérbe.

A 10. §-hoz

A megyei önkormányzat az önkormányzati törvény szerint kötelezõ feladatként

gondoskodik a térségi területrendezéssel kapcsolatos feladatok

összehangolásáról.

A javaslat részletesen meghatározza a megyei önkormányzat e körbe tartozó

feladatait, miszerint feltárja a megye adottságait, hosszútávú elõrejelzéseket

készít, területi szempontból összehangolja kötelezõ ellátásszervezési illetve

egyéb közszolgáltatási feladatait a megyei gazdaságpolitikai elképzelésekkel,

koordinálja a települési önkormányzatok felkérésére azok térségi jellegû

fejlesztési feladatait.

Legfontosabb feladatként mindezekkel összhangban területrendezési tervet

készít, egyezteti a települési önkormányzatokkal és jóváhagyja. A terv

keretként szolgál a településrendezési tervek kidolgozásához. A megyei

területrendezési terv országos tervvel való összhangját a kormány

állásfoglalásával segíti.A tervet az országos területrendezési terv

figyelembevételével kell kialakítani.

Egyúttal indokolt, hogy a törvény rendelkezzen a fejlesztési koncepciók,

programok és a területrendezési tervek összhangjáról, továbbá a

településrendezési és a területrendezési tervek egymásra épülésérõl. Az ezek

közötti összhang biztosítása a megyei önkormányzat feladata.

A 11. - 13. §-hoz

A javaslat szerint a területfejlesztés középszintû koordinációjának erõs

intézménye a megyei területfejlesztési tanács, amely létrehozásáról a helyi

önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 70. § (3) bekezdése

rendelkezik.

A megyei területfejlesztési tanács létrehozásának törvényi kötelezettsége

felvetette annak a kérdésnek a vizsgálatát, hogy e testület milyen módon

illeszthetõ a mai magyar közigazgatás jogi rendszerébe. A javaslatban szereplõ

megoldás szerint a tanács testület, illetékességi területe kiterjed a megye

egészére, beleértve a megyei jogú város területét. A testület a

területfejlesztés megyei szintû összehangoló és döntéshozó szerve, amely a

partnerség elvére épül, kifejezi a területfejlesztés sokszereplõs jellegét:

- biztosítja az egységes területi tervezést, a megyei önkormányzat és a

megyei jogú város egyenjogúsága megtartásával,

- biztosítja a települési önkormányzatok közvetett részvételét, illetve

- a gazdaság szereplõinek, a területi gazdasági kamarák és a

munkavállalók képviseletét

A tanács munkájában a kormányzat részérõl állandó tagként a környezetvédelmi

és területfejlesztési miniszter képviselõje vesz részt, a többi

területfejlesztésben érintett miniszter részben dekoncentrált szervezeteik

útján, állandó meghívottként kapcsolódnak a munkába, illetõleg az adott térség

sajátosságai alapján a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter

felkérésére. Különösen válságtérségekben indokolt más minisztériumok bevonása

a tanács munkájába.

A tanács feladatai meghatározásánál a Javaslat figyelembe veszi az EU

programtervezési (programozási) eljárást.

A részletes feladat- meghatározás jelzi, hogy a tanács elsõdlegesen nem

érdekegyeztetõ, hanem stratégia alkotó és döntéshozó testület.

Kidolgozza és elfogadja a megye területfejlesztési koncepcióját, megvalósítása

érdekében pénzügyi tervet készít, megállapodik a programban résztvevõkkel az

egyes programok finanszírozásáról, hozzájárul saját pénzeszközeivel, illetve

más forrásokat is mozgósít a koncepció megvalósítása érdekében.

A megyei területfejlesztési tanács keretében a gazdasági kamarákról szóló

1994. évi XVI. törvényben felsorolt gazdaságfejlesztési, valamint a gazdaság

általános érdekeinek érvényesítésével összhangban a megyei gazdasági kamarák

résztvesznek a területfejlesztési feladatok végrehajtásában, így különösen:

- oktatásszervezési munkájukkal támogatják a kijelölt fejlesztési irányok

megvalósítását;

- tagsági érdekeltségi területükön koordinálják a térségi fejlesztési

tervek készítését, illetve azok megvalósítását;

- egymás között és a gazdaság más érintett szereplõivel koordinálják

a területfejlesztési feladatok megvalósítását;

- koordinálják az egyes vállalkozói érdekeltséget meghaladó mûszaki

fejlesztéseket, illetve innovációs célok megvalósítását.

A tanács jogi konstrukcióját tekintve sajátos jogi személyként mûködne, az

alapítás és mûködés szabályait maga a törvény állapítja meg - a Polgári

Törvénykönyv elõírásai alapján.

A tanács munkaszervét maga alakítja ki, a helyi adottságoknak megfelelõen

megoszthatja a döntéselõkészítési, tervezési és operatív koordínációs

feladatait az érintett hivatali szervezetek, ill. a már mûködõ, vagy újonnan

létrehozandó szervezetek között. Célszerû a megyei vállalkozásfejlesztési

központok kiépült hálózatát a döntéselõkészítésbe bevonni, akár szerzõdéses

jogviszony keretében, akár feladatkörük kiszélesítésével az alapítók szándéka

szerint.

A javaslat lehetõvé teszi, hogy a kistérségi válsághelyzetek kezelésére a

tanács más érintettek bevonásával speciális válságkezelõ albizottságot hozzon

létre.

A 14. §-hoz

A javaslat rögzíti a települési önkormányzatok közremûködését a

területfejlesztésben és rendezésben. A megyei jogú városok közvetlenül, más

települési önkormányzatok közvetve, társulásaik útján vesznek részt a

területfejlesztés feladataiban.

Az önkormányzati törvény szerint a települési önkormányzatok a helyi közügyek

keretében kötelezõ feladatként látják el a településfejlesztés és rendezés

feladatait.

Ugyanakkor az önkormányzati törvény lehetõséget ad arra, hogy az

önkormányzatok társulás keretében feladataikat egymással összhangban lássák

el. A javaslat lehetõvé teszi, hogy az önkormányzatok felvállalják a kistérség

átfogó fejlesztése érdekében a tervezést, a koordinációt és a programok

megvalósítását. A javaslat rögzíti azon önszervezõdõ szervezetek körét,

amelyek a tanácsok munkájában intézményi képviseletet kaphatnak, nem kizárva

más típusú, pl. célraorientált társulások eseti közremûködését.

A 15. - 17. §-hoz

A regionális fejlesztési tanácsok létrehozását a nemzetközi pénzügyi

forrásokhoz való hozzájutás indokolja. Az EU az elmaradott térségeket az ún.

NUTS II. szinten, azaz a régiók szintjén határozza meg. A magyar régiók,

melyek korábbi elõzményei a tervezési - gazdasági körzetek, az EU jelenlegi

feltételrendszere szerint az elmaradott térségek közé tartozhatnak, a

reménybeli támogatások szempontjából ez a legkedvezõbb besorolás. A

támogatások igényléséhez regionális fejlesztési programokat kell kidolgozni,

az országos és az európai prioritásoknak megfeleltetve, hozzárendelve az

országos és a regionális pénzügyi hozzájárulásokat.

Mivel a területfejlesztés térségi szinten a megyei területfejlesztési tanácsra

és programjaira épül, a régiót alkotó megyék fejlesztési programjainak

összehangolásával, a megyei források hozzárendelésével kell a régió

fejlesztési programját elkészíteni.

A javaslat szerint a regionális fejlesztési tanácsok alulról építkezõen

kerülnek létrehozásra, amikor a megyehatáron túlterjedõ feladatok

komplexitása és folyamatos kezelése intézményesítését indokolttá teszik.

A közös feladatok ellátásáról és az egyes jogkörök közös gyakorlásáról

megállapodásokat kötnek az érintett megyei területfejlesztési tanácsok. Mivel

a forrásallokáció megyei szintû, a mûködési költségekrõl és a programok

finanszírozásáról is az érintett megyei területfejlesztési tanácsok állapodtak

meg.

A javaslat a regionális fejlesztési tanács tagjainak meghatározásával a

mûködõképes létszám keretein belül marad, a tárcák nagyobb mértékû képviselete

az országos és a megyei célok összehangolását segíti elõ. Az önkormányzati

területfejlesztési társulások képviseletérõl a törvényjavaslatban rögzített

tagok döntenek, kisebb térség esetén (pl.kiemelt üdülõkörzet) a teljes körû,

régió esetében reprezentatív képviselet biztosítható.

A Kormány kezdeményezheti a kiemelt térségekre is regionális fejlesztési

tanácsok létrehozását, így biztosítható a kiemelt üdülõkörzetek, indokolt

esetben egyes válságtérségek egységes és összehangolt tervezése, fejlesztése.

A Fõváros és agglomerációja, valamint a Balaton kiemelt üdülõkörzetben

indokolt , hogy a regionális tanács létrehozásáról az Országgyûlés

rendelkezzen.

A Fõváros és agglomerációja fejlesztési és rendezési szempontból szerves

egységet képez, sokoldalú térbeli munkamegosztás, munkaerõpiaci

kapcsolatrendszer alakult ki. Az erõsen urbanizált térség környezeti

problémái, közlekedési rendszere, területfelhasználási, ezen belül

zöldfelületi szerkezete, további infrastrukturális és gazdasági fejlesztése

elengedhetetlenné teszi az e kérdésekben érintettek kötelezõ együttmûködését.

A Balaton térségében a környezetvédelmi és természetvédelmi, valamint az

ezekre alapuló idegenforgalmi érdekek összehangolása, a rendkívül sérülékeny

tó vízminõségének javítását szolgáló összehangolt fejlesztéspolitika

kialakítása és érvényesítése indokolja a jelenleg kormányhatározattal

megerõsített, alapszabállyal létrehozott regionális tanács törvényi szintû

megerõsítését.

A 18.- 19. §-hoz

A javaslat a kormányzat területi szerveit kötelezi a törvény keretei között

megfogalmazott állami feladatok ellátásában, a kormányzati politika és

programok végrehajtásában, érvényesítésében való közremûködésre.

A javaslat aktív szerepet szán a területi szerveknek a térséget érintõ ágazati

fejlesztési koncepciók kidolgozásában. Szerepük különösen jelentõs olyan

állami feladatkörbe tartozó tevékenységek esetén, amelyek egy térségi

területfejlesztési program integráns részét képezik (pl. átképzés,

mezõgazdaság stb.).

Kiemelésre került a területi fõépítészek összehangoló feladatköre: a

környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter a területi fõépítészek

közremûködésével hangolja össze az országos és a térségi területrendezési

terveket.

A területi fõépítész állami tevékenységet lát el, feladata elválik a megyei

fõépítész megyei önkormányzati hatáskörbe tartozó feladatától, ami a térségi

területrendezési és a településrendezési tervek összehangolására irányul,

ellenõrzi mûködési területén a terület és településrendezési terveket, jelzi

az illetékes szerveknek a tervekkel kapcsolatos szakmai és tartalmi, valamint

törvényességi észrevételeit.

A IV. fejezethez

A 20. - 22. §-hoz

Az Alkotmány 35. § (10) bek. c) pontja szerint a Kormány "biztosítja a

társadalmi-gazdasági tervek kidolgozását, gondoskodik megvalósításáról " . A

kormány gazdaságpolitikai, valamint ágazati programjainak végrehajtásában

meghatározóak a hozzárendelt pénzügyi eszközök, amelyek az ország és egyes

területegységei fejlõdését alapvetõen befolyásolják az egyes programok

kölcsönhatásain, a pénzügyi eszközök halmozódásán keresztül. A javaslatban

meghatározott célok érvényesítése érdekében a pénzügyi eszközöket össze kell

hangolni.

A területfejlesztés céljait közvetlenül a területfejlesztési célú

költségvetési elõirányzat /Alap/ szolgálja, amit külön törvény szabályoz. A

külön törvény rögzíti, hogy az Országgyûlés három évenként határozatot hoz

a területfejlesztési támogatások irányelveirõl és a kedvezményezett területek

besorolásának feltételrendszerérõl, amelynek elvei elsõdlegesen a

végrehajtást szabályozó rendeletekben, továbbá az egyedi döntések során

érvényesülnek.

A 23. - 25.§-hoz

A tervezési folyamat egységes, korszerû rendjének megteremtése biztosítja a

területfejlesztésben érintettek számára az áttekinthetõséget, a tervek

egymáshoz való kapcsolódását és a források felhasználását. A tervezés

összehangolja az állami, a területi és a települési önkormányzatok, a lakosság

és a gazdasági társaságok érdekeit, a természet, a táj és az épített környezet

értékeinek a megóvása mellett.

A területi tervek feladata az adott térségre vonatkozó problémák és

lehetõségek, szándékok és elhatározások összefoglalásával:

- a területfejlesztés résztvevõinek orientálása,

- a hatósági döntések elõkészítése és legitimálása (jogszerûségének

biztosítása),

- a folyamatos tervezés és ezen belül a területi folyamatok nyomonkövetése

és értékelése számára a vonatkozási keretek meghatározása,

- a társadalmi kommunikáció eszközeinek biztosítása,

- az egyeztetés alapjainak megteremtése.

A területi tervek összefüggõ rendszere területi lépték és a tervezési folyamat

jellege szerint különbözõ elemekbõl épül fel.

A területfejlesztési koncepció meghatározza egy térségre a hosszútávú

fejlesztési célokat, és

megjelöli az érvényesítendõ prioritásokat. Meghatározza a területfejlesztés

és a térségi fejlesztési programok kereteit, információkat nyújt az egyes

fejlesztési - beruházási elhatározások számára. Irányelv jellegû, konkrét

programokat, pénzügyi eszközöket nem tartalmaz, de figyelembe veszi a

lehetséges erõforrásokat.

A területfejlesztési program cselekvési terv, általában rövid illetve

középtávra készül.A fõ elemei: a stratégiai program és az operatív program.

A területfejlesztési stratégia a fejlesztési koncepcióban meghatározott célok

és prioritások, valamint az igények és adottságok, az elõre jelezhetõ

fejlõdési tendenciák és a belõlük levezetett elérendõ jövõkép alapján a

folyamatok kedvezõ befolyásolása érdekében meghatározza:

- a fejlesztési érvényesítendõ prioritásokat,

- a megvalósításhoz figyelembe vehetõ gazdasági, szervezési, igazgatási

lehetõségeket,

- a megvalósításhoz szükséges operatív program lehetséges változatait.

Az operatív program:

- rögzíti a végrehajtandó mûveleteket,

- a végrehajtó szervezetet, annak hatáskörét és felelõsségét,

- a megvalósítás jogi feltételeit, határidejét.

Lényeges eleme a tervezési folyamatnak az ellenõrzés (monitoring rendszer),

amely:

- figyeli a megvalósulást,

- ellenõrzi a hatékonyságot,

- jelzi a területi folyamatok által igényelt pályakorrekciót.

A megyei területrendezési terv leglényegesebb munka része a terület-

felhasználás szabályainak megállapítása,amit a közgyûlés rendelettel hagy

jóvá. A térségi szabályok az országosan érvényes elõírásoknál csak szigorúbb

szabályok lehetnek, amit a környezet és a természet védelme, az életminõség

javítása érdekében, illetve a befektetések biztonsága érdekében indokolt

meghatározni.

A területrendezési terveket a településrendezési tervek készítése során

figyelembe kell venni. Ugyanakkor a területrendezési terv nem sértheti a

települések önállóságát, a képviselõtestület helyi közügyek ellátására

vonatkozó feladatkörét. A területrendezési terv ezért léptékének megfelelõ

tartalommal készül, terület-felhasználási szabályokat állapít meg, érvényesíti

a szomszédsági érdekeket, rögzíti a térségi, illetve az országos érdekekbõl

megvalósítandó infrastrukturális hálózatok elhelyezését, de nem állapít meg

konkrét helyi telepítési kötelezettséget.

A területrendezési tervek egyeztetési rendjét és a tervek tartalmi követelmény

rendszerét a Kormány ezen elvek alapján, a javasolt felhatalmazás szerint

határozza meg.

A tervek szabályozó szerepüket, a fejlesztési célokat orientáló jellegüket és

közérdek védelmét akkor szolgálják, ha készítésük is megfelelõ nyilvánosságot

kap. A javaslat ezért kötelezõvé teszi a tájékoztatást, e tervek szakmai és

lakossági terv fórumokon való bemutatását.

Eleje Honlap