- 1 -

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1538.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

az igazságügyi szakértõi kamaráról

Elõadó: dr. Vastagh Pál

Budapest, 1995. október

1995. évi ............ törvény

az igazságügyi szakértõi kamaráról

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. §

(1) Az igazságügyi szakértõi kamara (a továbbiakban: kamara) az

igazságügyi szakértõk (a továbbiakban: szakértõ) önkormányzati elven alapuló

szakmai, érdekképviseleti köztestülete. Köztestületként az igazságügyi

szakértõi tevékenység tudományos mûvelésének támogatásával, a szakmai és

etikai elvek meghatározásával és érvényesítésével, valamint a szakértõk

képviseletével kapcsolatos közfeladatokat látja el.

(2) A kamara

a) az igazságügyi szakértõi tevékenységgel összefüggõ ügyekben képviseli

és védi az igazságügyi szakértõi kar tekintélyét, testületeinek és tagjainak

érdekeit, a szakértõk jogait,

b) képviseli az igazságügyi szakértõi kart a nemzetközi szakmai szerve-

zetekben,

c) megalkotja a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alapszabályát,

d) megalkotja a szakértõk etikai kódexét, a törvényben meghatározott

esetekben a szakértõvel szemben etikai eljárást folytat le,

e) az igazságügyi szakértõi tevékenységre vonatkozó iránymutatást ad ki,

f) véleményezési jogot gyakorol a szakértõk tevékenységét érintõ

jogszabályok megalkotásánál,

g) véleményezési jogot gyakorol az igazságügyi szakértõi szervezet fej-

lesztési irányainak meghatározásában,

h) szervezi a szakmai kamarai tagsággal nem rendelkezõ igazságügyi

szakértõk továbbképzését, ennek során együttmûködik a szakmai, társadalmi

szervekkel,

i) véleményt nyilvánít a szakértõk alkalmasságáról,

j) a törvényben meghatározott esetekben kezdeményezi a szakértõnek az

igazságügyi szakértõk névjegyzékébõl (a továbbiakban: névjegyzék) való törlé-

sét,

k) tagjairól nyilvántartást vezet,

l) ellátja azokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a hatáskörébe utal.

A kamarai tagság keletkezése

2. §

(1) Azt a szakértõt, akit az igazságügy-miniszter a névjegyzékbe felvett -

a (2) bekezdésben szabályozott kivétellel -, az Igazságügyi Minisztérium

értesítése alapján fel kell venni a szakértõ lakóhelye szerint illetékes

területi kamarába.

(2) Nem kell értesíteni a kamarát a szakértõnek a névjegyzékbe való fel-

vételérõl, ha a szakértõi tevékenységét közalkalmazotti jogviszony alapján,

szakértõi intézményben, illetõleg a rendõrség állományába tartozó szakértõként

végzi, és más szakmai kamara tagja.

(3) A (2) bekezdésben szabályozott feltétel megszûnése esetén a szakértõ

3O napon belül köteles a kamarába való felvételét kérni.

(4) A kamarába való felvételét az a szakértõ is kérheti, akinek a kamarai

tagsága nem kötelezõ.

(5) Az e törvény szerinti kamarai tagság nem zárja ki, hogy a szakértõ más

szakmai kamara tagja is legyen.

A kamarai tagság megszûnése

3. §

(1) Megszûnik a szakértõ kamarai tagsága, ha

a) ezt a szakértõ kéri,

b) a névjegyzékbõl törölték,

c) a kamarából kizárták,

d) meghalt.

(2) A kamara a szakértõ névjegyzékbõl való törlését kezdeményezi, ha

a) a szakértõt a kamarából kizárták,

b) a kamara olyan tényrõl szerez tudomást, amely a szakértõnek a név-

jegyzékbõl való törlését alapozhatja meg,

c) a szakértõ egy évig neki felróható okból szakértõi tevékenységet nem

folytat.

A kamarai tag jogai és kötelességei

4. §

(1) A kamara tagjának joga, hogy

a) tanácskozási és szavazati joggal részt vegyen a területi kamara közgyû-

lésén,

b) részt vegyen a területi kamarai küldöttek megválasztásában,

c) küldöttnek vagy tisztségviselõnek megválasszák,

d) igénybe vegye a kamara szolgáltatásait.

(2) A kamara tagjának kötelessége, hogy

a) megtartsa a kamara alapszabályában és egyéb szabályzatában foglaltakat,

b) megfizesse a kamarai tagdíjat.

II. Fejezet

A területi kamara

5. §

(1) A területi kamara jogi személy, amely képviseleti, ügyintézõi szer-

vezettel és önálló költségvetéssel rendelkezik, és a mûködési területén

képviseli a szakértõk érdekeit, gondoskodik a jogaik védelmérõl, ellátja az

alapszabályban meghatározott feladatokat.

(2) A Magyar Köztársaság területén a következõ területi kamarák mûködnek:

a) Budapesti Igazságügyi Szakértõi Kamara: Budapest, Nógrád megye és Pest

megye,

b) Debreceni Igazságügyi Szakértõi Kamara: Hajdú-Bihar megye és Szabolcs-

Szatmár-Bereg megye,

c) Gyõri Igazságügyi Szakértõi Kamara: Gyõr-Moson-Sopron megye, Komárom-

Esztergom megye és Vas megye,

d) Kecskeméti Igazságügyi Szakértõi Kamara: Bács-Kiskun megye és Jász-

Nagykun-Szolnok megye,

e) Miskolci Igazságügyi Szakértõi Kamara: Borsod-Abaúj-Zemplén és Heves

megye,

f) Pécsi Igazságügyi Szakértõi Kamara: Baranya megye, Somogy megye és

Tolna megye,

g) Szegedi Igazságügyi Szakértõi Kamara: Békés megye és Csongrád megye,

h) Veszprémi Igazságügyi Szakértõi Kamara: Fejér megye, Veszprém megye és

Zala megye területén.

(3) A területi kamara székhelye az elnevezésében szereplõ város.

A területi kamara szervei

6. §

(1) A területi kamara szervei

a) a közgyûlés,

b) a területi elnökség,

c) az etikai bizottság,

d) a számvizsgáló bizottság.

(2) Az (1) bekezdésben felsorolt szerveken kívül a területi kamara alap-

szabályában meghatározott, más bizottság is választható.

A közgyûlés

7. §

(1) A közgyûlés a területi kamara tagjaiból áll.

(2) A területi kamara közgyûlése

a) megválasztja a területi elnökséget, a bizottságokat, azok

tisztségviselõit és tagjait,

b) megválasztja a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamarába delegált tagokat,

c) beszámoltatja a területi elnökséget és a bizottságokat,

d) elfogadja a költségvetést és a költségvetési beszámolót,

e) véleményt nyilvánít a szakértõi tevékenységgel kapcsolatos kérdésekben,

f) elfogadja - összhangban a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alap-

szabályával - a területi kamara alapszabályát,

g) meghatározza a kamarai hozzájárulás mértékét,

h) dönt a területi kamara tisztségviselõinek díjazásáról,

i) az a) pontban felsoroltakat visszahívhatja.

(3) A területi kamara elnöksége szükség szerint, de évente legalább egy

alkalommal köteles a közgyûlést összehívni. A kamarai tagok legalább egyhar-

madának indítványára a közgyûlést össze kell hívni.

(4) A közgyûlés akkor határozatképes, ha azon a kamara tagjainak fele je-

len van. A közgyûlés határozatának érvényességéhez a megjelent tagok több-

ségének szavazata, a területi kamara alapszabályának elfogadásához és módo-

sításához a tagok felének szavazata kell.

(5) A közgyûlés határozatképtelensége esetén legalább nyolc nappal ké-

sõbbre, azonos napirenddel összehívott közgyûlés - a megjelentek számára

tekintet nélkül - határozatképes.

A területi elnökség

8.§

(1) A területi kamara elnöksége az elnökbõl, az elnökhelyettesbõl, és az

elnökségi tagokból áll.

(2) A területi elnökség tisztségviselõinek, tagjainak számát a területi

kamara alapszabálya határozza meg, és rendelkezik a jelölés módjáról, valamint

a területi elnökség mûködési rendjérõl.

9. §

A területi elnökség

a) összehívja a területi kamara közgyûlését, javaslatot tesz annak napi-

rendjére, elõkészíti a közgyûlés tárgyalásait és a hatáskörébe tartozó

döntések meghozatalát, megszervezi a közgyûlés határozatainak végrehajtását,

b) elõterjeszti a területi kamara költségvetését, és beszámol a közgyû-

lésnek a költségvetés felhasználásáról,

c) elvégzi a közgyûlés által meghatározott egyéb feladatokat,

d) nyilvántartást vezet a területi kamara tagjairól,

e) kezdeményezheti a szakértõ névjegyzékbõl való törlését,

f) etikai eljárást kezdeményezhet,

g) ellátja azokat a feladatokat, amelyeket az alapszabály a hatáskörébe

utal.

A területi kamara elnöke

1O. §

A területi kamara elnöke

a) képviseli a területi kamarát,

b) irányítja a területi elnökség és a bizottságok mûködését, gondoskodik a

határozatok végrehajtásáról,

c) a tevékenységérõl beszámol a területi kamara elnökségének,

d) etikai eljárást kezdeményezhet,

e) irányítja a területi kamara hivatali szervezetének mûködését, az alkal-

mazottak felett munkáltatói jogot gyakorol.

11. §

(1) A területi kamara elnökhelyettese az elnök által a hatáskörébe utalt

feladatokat látja el.

(2) A területi kamara elnökét távolléte vagy akadályoztatása esetén az

elnökhelyettes helyettesíti.

Az etikai bizottság

12. §

(1) A közgyûlés megválasztja tagjai sorából a hat tagú etikai bizottságot:

öt tagot és az elnököt. Az etikai bizottság elnöke jelöli ki az esetenként

eljáró etikai tanácsot.

(2) Az etikai bizottság évente egyszer beszámol a tevékenységérõl a köz-

gyûlésnek.

A számvizsgáló bizottság

13. §

(1) A közgyûlés tagjai közül megválasztja a három tagú számvizsgáló

bizottságot: két tagot és az elnököt.

(2) A számvizsgáló bizottság a területi kamara gazdasági és pénzügyi

mûködését ellenõrzi. A számvizsgáló bizottság évente egyszer köteles a közgyû-

lésnek beszámolni. Az ellenõrzés során a számvizsgáló bizottság jogosultságait

a területi kamara alapszabálya határozza meg.

III. Fejezet

A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara

14. §

(1) A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara a szakértõk országos szervezete,

amely képviseli a szakértõk érdekeit, véleményt nyilvánít a szakértõket érintõ

kérdésekben.

(2) A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamarát a területi kamarák alkotják; a

székhelye: Budapest.

15. §

(1) A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara szervei

a) a küldöttgyûlés,

b) az elnökség,

c) az etikai bizottság,

d) a számvizsgáló bizottság,

e) a szakbizottságok.

(2) Az (1) bekezdésben felsorolt szerveken kívül a Magyar Igazságügyi

Szakértõi Kamara Alapszabályában meghatározott más bizottság is választható.

16. §

(1) A küldöttgyûlés a területi kamarák elnökeibõl és a területi kamarák

által megválasztott tagokból áll. Az egyes területi kamarák által választható

tagok számát a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alapszabálya határozza meg.

(2) A küldöttgyûlés

a) megválasztja, és beszámoltatja az elnököt, az elnökséget, a bizottságo-

kat, azok tisztségviselõit és tagjait,

b) elfogadja a költségvetést és a költségvetési beszámolót,

c) dönt a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara tisztségviselõinek díjazá-

sáról,

d) megalkotja a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alapszabályát,

e) meghatározza a területi kamarák anyagi hozzájárulását,

f) elfogadja az elnökség jelentéseit, véleményt nyilvánít az elõterjeszté-

sekrõl, iránymutatásokról,

g) megalkotja a szakértõi tevékenység etikai kódexét,

h) az a) pontban felsoroltakat visszahívhatja.

(3) A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöksége szükség szerint, de

évenként legalább egy alkalommal összehívja a küldöttgyûlést. A tagok legalább

egyharmadának indítványára a küldöttgyûlést össze kell hívni.

(4) A küldöttgyûlés határozatképes, ha azon a tagok fele jelen van. A

küldöttgyûlés határozatainak érvényességéhez a megjelent tagok többségének

szavazata, a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alapszabályának elfogadásához

és módosításához a tagok kétharmadának szavazata kell. Szavazategyenlõség

esetén az elnök szavazata dönt.

(5) A küldöttgyûlés határozatképtelensége esetén legalább nyolc nappal

késõbbre, azonos napirenddel összehívott küldöttgyûlés - a megjelentek számára

tekintet nélkül - határozatképes.

Az elnökség

17. §

(1) Az elnökség az elnökbõl, az elnökhelyettesekbõl és a küldöttgyûlés

által választott tagokból áll.

(2) Az elnökség tisztségviselõinek és tagjainak számát a Magyar Igaz-

ságügyi Szakértõi Kamara Alapszabálya határozza meg, rendelkezik a jelölés

módjáról és az elnökség mûködési rendjérõl.

(3) Az elnökség

a) összehívja a küldöttgyûlést, és javaslatot tesz az ülés napirendjére,

elõkészíti a küldöttgyûlés tárgyalásait és a hatáskörébe tartozó döntések

meghozatalát, szervezi a határozatok végrehajtását,

b) ellátja a szakértõk képviseletét a belföldi és a külföldi szakmai szer-

vezetekkel való kapcsolatokban,

c) kezdeményezheti a szakértõnek a névjegyzékbõl való törlését,

d) etikai eljárást kezdeményezhet,

e) elvégzi a küldöttgyûlés által meghatározott egyéb feladatokat.

18. §

A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöke

a) képviseli a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamarát,

b) irányítja az elnökség és a bizottságok mûködését, gondoskodik a hatá-

rozatok végrehajtásáról,

c) irányítja a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara hivatali szervezetének

mûködését, az alkalmazottak felett munkáltatói jogot gyakorol,

d) etikai eljárást kezdeményezhet.

19. §

(1) A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnökhelyettesei az elnök által

meghatározott feladatokat látják el.

(2) A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnökét a távolléte vagy

akadályoztatása esetén a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöksége által

kijelölt elnökhelyettes helyettesíti.

2O. §

(1) A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara az Alapszabályát jóváhagyás

végett az igazságügy-miniszternek, iránymutatásait a szakterületet felügyelõ

miniszternek az elfogadásától számított 3O napon belül bemutatja.

(2) A területi kamara alapszabályának a Magyar Igazságügyi Szakértõi

Kamara Alapszabályával ellentétes rendelkezése semmis.

Az etikai bizottság

21. §

(1) A küldöttgyûlés tagjai közül megválasztja a 12 tagú etikai

bizottságot: 11 tagot és az elnököt.

(2) Az etikai bizottság elnöke jelöli ki az esetenként eljáró etikai

tanácsot.

(3) Az etikai bizottság évente egyszer beszámol a tevékenységérõl a kül-

döttgyûlésnek.

A számvizsgáló bizottság

22. §

(1) A küldöttgyûlés a tagjai közül megválasztja a három tagú számvizsgáló

bizottságot: két tagot és az elnököt.

(2) A számvizsgáló bizottság a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara

gazdasági és pénzügyi mûködését ellenõrzi. A számvizsgáló bizottság évente

egyszer köteles a küldöttgyûlésnek beszámolni.

(3) A számvizsgáló bizottság munkája során bármely kamarai tagtól

felvilágosítást kérhet, a kamara irataiba betekinthet; intézkedést javasolhat

a küldöttgyûlésnek. Az ellenõrzés során a számvizsgáló bizottságot megilletõ

jogosultságokat a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alapszabálya határozza

meg.

A szakbizottság

23. §

A küldöttgyûlés a szakértõkbõl szakbizottságot választ. A szakbizottság

eljárási rendjét, feladatait a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alapszabá-

lya határozza meg.

IV. Fejezet

A kamarai tisztségviselõk választása,

megbízatásának megszûnése

24. §

(1) A kamarai tisztségviselõket az igazságügyi szakértõi kamara tagjai

közül négy éves idõtartamra titkosan választják. Azonos tisztségre a kamarai

tag legfeljebb két egymást követõ alkalommal választható meg.

(2) A tisztségviselõk megbízatása az új tisztségviselõk megválasztásának

napján szûnik meg. Ha a tisztségviselõ megbízatása egyéb okból elõbb szûnik

meg, a választására jogosult szerv a megbízatás megszûnésétõl számított 3O

napon belül megválasztja az új tisztségviselõt.

25. §

(1) A tisztségviselõ megbízatása megszûnik a tisztségviselõ lemondásával,

visszahívásával, kamarai tagságának megszûnésével, valamint a megbízatás

idejének lejártával.

(2) A tisztségviselõ visszahívását az õt megválasztó szerv tagjainak

egytizede, a területi kamara vagy a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara

tisztségviselõje kezdeményezheti.

(3) A visszahívásról - titkos szavazással - az a testület dönt, amelyik a

tisztségviselõt megválasztotta, a kezdeményezéstõl számított 3O napon belül.

V. Fejezet

Felelõsségi szabályok

Etikai vétség

26. §

Etikai vétséget követ el az a szakértõ,

a) aki az igazságügyi szakértõi tevékenység gyakorlásából eredõ, jogsza-

bályban meghatározott kötelességét megszegi, vagy e tevékenység etikai szabá-

lyait megsérti,

b) a kamarai tagdíjat nem fizeti meg.

Büntetések

27.§

(1) Az etikai vétséget elkövetõ szakértõvel szemben kiszabható büntetések

a következõk:

a) figyelmeztetés,

b) megrovás,

c) pénzbírság,

d) a kamarából való kizárás.

(2) A kamarából való kizárás esetén a területi elnökség, illetve a Magyar

Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöksége kezdeményezi a szakértõnek a név-

jegyzékbõl való törlését.

28.§

(1) A pénzbírság összege a - büntetés kiszabásának évében esedékes - évi

kamarai tagdíj ötszöröséig terjedhet.

(2) A pénzbírság felhasználására a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara

Alapszabályának rendelkezései az irányadók.

Elévülés

29.§

(1) Nem indítható etikai eljárás, ha azt az eljárás kezdeményezésére jogo-

sult az etikai vétségnek a tudomására jutásától számított hat hónap alatt nem

kezdeményezi, vagy a cselekmény befejezése óta két év eltelt.

(2) Az az etikai vétség, amely bûncselekmény törvényi tényállását való-

sítja meg, a bûncselekménnyel együtt évül el.

Eljáró szervek

3O.§

(1) A szakértõ etikai ügyében elsõ fokon annak a területi kamarának az

etikai tanácsa jár el, amelynek tagja az eljárás alá vont szakértõ; másodfokon

a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara etikai tanácsa jár el. Az elsõ fokú

etikai tanács három tagból, a másodfokú etikai tanács öt tagból áll.

(2) Az etikai tanács munkájának elõkészítését, a vizsgálat lefolytatását

vizsgálóbiztos végezheti. A vizsgálóbiztost az etikai tanács elnöke jelöli ki.

Kizáró okok

31.§

Az etikai tanács tagjaként nem járhat el,

a) aki ellen etikai, fegyelmi vagy büntetõ eljárás van folyamatban, ennek

jogerõs befejezéséig; ha az eljárás során a szakértõt elmarasztalják, az

etikai bizottsági tagsága megszûnik,

b) aki az eljárás alá vont szakértõ hozzátartozója,

c) akinek a tanúkénti meghallgatása az eljárásban szükségessé válhat,

d) az a vizsgálóbiztos, aki az ügyben eljárt,

e) aki az eljárást kezdeményezte,

f) akitõl az ügy elfogulatlan elbírálása egyéb okból nem várható.

32.§

(1) Az etikai tanácsba jelölt tag, illetve a vizsgálóbiztos haladéktalanul

köteles bejelenteni, ha vele szemben kizáró ok áll fenn.

(2) Ha olyan körülmény merül fel, amely a vizsgálóbiztosnak, az etikai ta-

nács elnökének, illetõleg tagjának elfogulatlanságát kétségessé teszi, az

eljárás alá vont szakértõ elfogultsági kifogást terjeszthet elõ.

(3) A kizáró okról az etikai bizottság elnöke határoz. Ha az etikai tanács

határozatképtelenné válik, az etikai bizottság elnöke új etikai tanácsot jelöl

ki.

Az etikai eljárás megindítása

33.§

(1) Etikai vétség alapos gyanúja esetén a területi elnökség, a területi

kamara elnöke, illetve a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöksége vagy a

Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöke kezdeményezi az eljárás megin-

dítását; az etikai bizottság elnöke kijelöli az eljáró etikai tanácsot.

(2) Az etikai tanács 15 napon belül határozattal dönt az eljárás megin-

dításáról. Errõl az etikai tanács elnöke haladéktalanul tájékoztatja az

eljárás alá vont szakértõt, és közli vele az etikai eljárás okát is.

(3) Egyszerû ügyben - ha az etikai vétség egyértelmû, és az eljárás alá

vont szakértõ azt elismeri - az etikai tanács elnöke azonnal tárgyalást tûz

ki, vagy az etikai tanács a 27.§ (1) bekezdésének a)-b) pontjában

meghatározott büntetést alkalmazza.

Etikai vizsgálat

34.§

(1) A vizsgálóbiztos feladata a tényállás megállapításához szükséges

körülmények tisztázása. Ennek érdekében meghallgathatja az eljárás alá vont

személyt, a tanúkat, szakértõ közremûködését veheti igénybe, és egyéb bizo-

nyítást végezhet. Az eljárási cselekményrõl jegyzõkönyvet kell felvenni.

(2) A vizsgálóbiztos eljárásának nem akadálya, ha az eljárás alá vont

szakértõ a meghallgatáson nem jelenik meg, vagy nem nyilatkozik. Errõl a

szakértõt tájékoztatni kell.

(3) A vizsgálóbiztos az eljárásának eredményérõl jelentést készít az

etikai tanács részére, a jelentéshez csatolni kell az iratokat. A

vizsgálóbiztost az etikai tanács meghallgathatja.

Az elsõ fokú etikai tanács eljárása

35.§

Az etikai tanács a vizsgálóbiztos jelentésének beérkezése után a következõ

intézkedéseket teheti meg:

a) a vizsgálat kiegészítését rendeli el, és az iratokat visszaküldi a

vizsgálóbiztosnak,

b) kitûzi a tárgyalást,

c) a tárgyalás mellõzésével a 27.§ (1) bekezdésének a)-b) pontjában

meghatározott büntetést alkalmazza,

d) az eljárást megszünteti.

36.§

(1) A tárgyalásra az eljárás alá vont szakértõt és a képviselõjét meg kell

idézni.

(2) Ha az eljárás alá vont szakértõ szabályszerû idézés ellenére nem

jelent meg a tárgyaláson, azt a távollétében is meg lehet tartani. Errõl a

szakértõt az idézésben tájékoztatni kell.

(3) Az eljárás alá vont szakértõ és képviselõje az eljárásra, valamint a

bizonyítékokra nyilatkozatot tehet, az iratokba betekinthet, a tanúhoz és a

szakértõhöz kérdést intézhet; további bizonyítási indítványt terjeszthet elõ

az eljárás bármely szakaszában.

37.§

Az etikai tanács elnöke vezeti a tárgyalást, gondoskodik a tárgyalás

rendjének fenntartásáról, kihirdeti a határozatokat.

Az etikai tanács határozata

38.§

(1) A tanácskozás és a szavazás zárt ülésen történik.

(2) Az etikai tanács a határozatát szótöbbséggel hozza. Utolsóként az

etikai tanács elnöke szavaz.

39.§

Az etikai tanács határozatában az eljárást megszünteti, vagy az eljárás

alá vont szakértõt vétkesnek nyilvánítja, és büntetést szab ki; dönt az

eljárási költségek viselésérõl.

4O.§

(1) A határozatot és indokait szóban ki kell hirdetni, és 15 napon belül

az eljárás alá vont szakértõ, képviselõje, valamint az eljárás kezdeményezõje

részére kézbesíteni kell.

(2) A határozatot az etikai tanács elnöke és tagjai írják alá.

Jegyzõkönyv

41.§

(1) A tárgyalásról jegyzõkönyvet kell készíteni. A jegyzõkönyvet az etikai

tanács elnöke és a jegyzõkönyvvezetõ írja alá.

(2) A jegyzõkönyvvezetõ kizárására a 31.§-ban foglaltak megfelelõen

irányadók.

Fellebbezés

42.§

(1) Az elsõ fokú etikai tanács határozata ellen az eljárás alá vont

szakértõ, képviselõje és az eljárás kezdeményezõje fellebbezéssel élhet a

másodfokú etikai tanácshoz.

(2) A fellebbezést az elsõ fokú határozat kézbesítésétõl számított 15

napon belül kell az elsõ fokú etikai tanácsnál benyújtani, és elõ kell

terjeszteni a fellebbezés indokait is.

(3) A határozat végrehajtására a fellebbezés halasztó hatályú.

(4) Az elsõ fokú etikai tanács a fellebbezési határidõ lejártával a

fellebbezést és az ügy iratait a másodfokú etikai tanácshoz felterjeszti.

A másodfokú etikai tanács eljárása

43.§

(1) A másodfokú etikai tanács a fellebbezést elutasítja, ha az nem a jogo-

sulttól származik, vagy nem határidõben nyújtották be.

(2) A másodfokú etikai tanács a fellebbezést tárgyaláson bírálja el. A

fellebbezési tárgyalást a másodfokú etikai tanács elnöke tûzi ki.

(3) A tárgyaláson ismertetni kell az elsõ fokú eljárás iratait és a

fellebbezésben foglaltakat.

(4) Ha a bizonyítás kiegészítése szükséges, azt a másodfokú etikai tanács

az elsõ fokú etikai tanács útján is foganatosíthatja.

44.§

(1) A másodfokú etikai tanács a határozatát és annak indokait szóban

kihirdeti.

(2) Ha az elsõ fokú határozat jogszabálysértõ vagy megalapozatlan - a

tényállás nincs felderítve, vagy hiányos, ellentétes az iratok tartalmával,

illetõleg helytelen ténybeli következtetést tartalmaz -, a másodfokú etikai

tanács az elsõ fokú határozatot hatályon kívül helyezi, és az elsõfokú etikai

tanácsot új eljárásra utasítja.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott eseten kívül a másodfokú etikai tanács

a fellebbezés keretei között az ügy érdemében határoz, a határozata vég-

rehajtható.

(4) A másodfokú eljárásban az elsõ fokú eljárás szabályait megfelelõen

kell alkalmazni.

(5) A másodfokú határozat ellen az eljárás alá vont szakértõ, a

képviselõje és az eljárás kezdeményezõje a kézbesítéstõl számított 3O napon

belül a közigazgatási perekre (Pp. XX. fejezet) irányadó szabályok szerint

bírósághoz fordulhat. A bíróság a kamarai határozatot megváltoztathatja.

A büntetõ eljárással kapcsolatos intézkedések

45.§

(1) Az etikai tanács elnökét bûncselekmény alapos gyanúja esetén

feljelentési kötelezettség terheli.

(2) A büntetõ eljárás jogerõs befejezéséig az etikai eljárást fel kell

függeszteni.

(3) A büntetõ ügyben eljáró hatóság a szakértõ ellen indított büntetõ

eljárásról a területi elnökséget értesíti.

Új eljárás kezdeményezése

46.§

A jogerõs határozat meghozatalát követõen a területi elnökség, a területi

kamara elnöke, a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöksége, elnöke vagy a

szakértõ új eljárást kezdeményezhet a szakértõ javára, ha olyan tényre vagy

bizonyítékra, illetve olyan jogerõs bírói vagy más hatósági határozatra hivat-

kozik, amelyet az etikai tanács nem bírált el - feltéve, hogy az elbírálás

esetén a határozatra lényeges kihatással lett volna. Új eljárásnak van helye

akkor is, ha az alapügyben az etikai tanács tagja a kötelességét a Büntetõ

Törvénykönyvbe ütközõ módon megszegte.

Költség

47.§

(1) Az eljárás költségét a kamara elõlegezi.

(2) Ha az etikai eljárás során a szakértõ felelõsségét megállapították,

köteles az eljárás költségét egészben vagy részben megtéríteni.

A határozat megküldése

48.§

Az etikai tanács a jogerõs határozatát megküldi a területi elnökségnek.

VI. Fejezet

Törvényességi felügyelet

49.§

(1) Az igazságügy-miniszter törvényességi felügyeletet gyakorol a kamara

tevékenysége felett.

(2) Az igazságügy-miniszter a törvényességi felügyeleti jogkörében

a) ellenõrzi, hogy a területi kamarák és a Magyar Igazságügyi Szakértõi

Kamara tevékenysége megfelel-e a jogszabályoknak és az Alapszabálynak;

b) jóváhagyja a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alapszabályát.

(3) Az igazságügy-miniszter

a) a területi kamara és a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara

jogszabállyal ellentétes határozatát hatályon kívül helyezheti;

b) ismételt és súlyos jogszabálysértés esetén a területi kamara vagy egyes

szervei mûködését felfüggesztheti. Ha az igazságügy-miniszter a területi

kamara mûködését felfüggesztette, felügyelõ biztost rendel ki a területi

kamara hatáskörébe tartozó feladatok elvégzésére.

VII. Fejezet

Záró rendelkezések

5O.§

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ második hónap 1. napján lép

hatályba.

(2) A területi kamarákat és a területi elnökségeket e törvény hatályba-

lépését követõ 6 hónapon belül meg kell alakítani. A területi kamarák megala-

kulásától számított 3 hónapon belül létre kell hozni a Magyar Igazságügyi

Szakértõi Kamarát és szerveit.

(3) A törvény alkalmazása során hozzátartozón a Pp. 13.§-ának (2)

bekezdése szerinti hozzátartozót kell érteni.

- 1 -

I N D O K O L Á S

az igazságügyi szakértõi kamaráról szóló

törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az igazságszolgáltatás fejlesztésének része az igazságügyi szakértõi

kamara (a továbbiakban: kamara) létrehozása. A közelmúltban több szakmai

kamara (közjegyzõi kamara, bírósági végrehajtói kamara, orvosi kamara,

gyógyszerészi kamara, szabadalmi ügyvivõi kamara) alakult meg. E kamarák közös

jellemzõje, hogy köztestületként a törvény által meghatározott közfeladatot

látnak el. A köztestület önkormányzattal, nyilvántartott tagsággal rendelkezõ

szervezet, amely a feladata ellátásához szükséges jogosítványokkal rendelkezik

és ezeket önigazgatás útján érvényesíti.

A kamara lehetõséget teremt a számos szakterületen mûködõ, szakmailag

heterogén igazságügyi szakértõi kar egységes fellépésére. A kamara szakmai,

tudományos tagozataiban folyó munka hozzájárul a szakértõi tevékenység

színvonalának emeléséhez. Elõnyökkel járhat továbbá az egységes fellépés az

érdekképviselet területén is. Elengedhetetlen a nemzetközi kapcsolatok

kiépítése, a tudományos tapasztalatok átadása, ezeket a célokat ugyancsak e

szervezet szolgálhatná a legjobban.

Ezeknek a céloknak az érdekében a kamara feladata a szakértõkkel kapcso-

latos jogszabályok elõkészítésében való részvétel, a szakértõk továbbkép-

zésének szervezése, az etikai, szakmai elvek meghatározása, a szakértõk szak-

mai alkalmasságáról való véleménynyilvánítás.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

I. fejezet

Általános rendelkezések

Az 1.§-hoz

Az igazságügyi szakértõi kamaráról szóló törvényjavaslat általános

rendelkezései a kamara feladatát sorolják fel. Igy az igazságügyi szakértõi

kamara köztestületként, az igazságügyi szakértõi tevékenység tudományos

mûvelésének támogatásával, a szakmai és etikai elvek kinyilvánításával és

érvényesítésével, valamint a szakértõk képviseletével kapcsolatos közfeladato-

kat látja el. A kamara az igazságügyi szakértõi tevékenységgel összefüggõ

ügyekben képviseli továbbá az igazságügyi szakértõi kart, megalkotja a Magyar

Igazságügyi Szakértõi Kamara alapszabályát, etikai kódexét, lefolytatja a

szakértõvel szemben a törvényben meghatározott esetekben az etikai eljárást,

az igazságügyi szakértõi tevékenységre vonatkozóan iránymutatást ad ki.

A kamara fontos jogosítványa, hogy véleményezési jogot gyakorol a

szakértõk tevékenységét érintõ jogszabályok megalkotásánál, valamint az

igazságügyi szakértõi szervezet fejlesztési irányainak meghatározásában. Az

igazságügyi szakértõk továbbképzésének szervezése, a szakértõk alkalmasságáról

való véleménynyilvánítás, meghatározott esetekben a szakértõ igazságügyi

szakértõi névjegyzékbõl való törlésének kezdeményezése a szakértõi tevékenység

szakmai irányítását is jelenti.

A kamarai tagság keletkezése

A 2.§-hoz

Azt a szakértõt, akit az igazságügy-miniszter az 53/1993. (IV.2.) Korm.

rendeletben szabályozott névjegyzékbe felvett, az Igazságügyi Minisztérium

értesítése alapján a szakértõ lakóhelye szerint illetékes területi kamarába

fel kell venni. Az általános szabály alól azonban a (2) bekezdés kivételt

tesz.

A közalkalmazotti jogviszony alapján az igazságügyi szakértõi intézményben

dolgozó, illetõleg a rendõrség állományába tartozó szakértõk esetében a

szakmai továbbképzés, illetve szervezettségük megoldott, ezért, ha más szakmai

kamara tagjai is, számukra a törvényjavaslat nem teszi kötelezõvé az

igazságügyi szakértõi kamarai tagságot.

A kamarába való felvételét az a szakértõ is kérheti, akinél nem kötelezõ a

kamarai tagság. A törvényjavaslat lehetõséget ad arra is, hogy a szakértõi

kamara tagja más szakmai kamara tagja legyen.

A 3.§-hoz

Megszûnik a szakértõ kamarai tagsága, ha ezt kéri (pl. felhagy a szakértõi

tevékenység végzésével). Ugyanezt eredményezi, ha a szakértõt az igazságügy-

miniszter a névjegyzékbõl törölte, vagy ha a szakértõt a kamarából kizárták,

továbbá a szakértõ halála.

A kamarának a szakértõi tevékenység ellenõrzése során fontos eszköze, hogy

a törvényben meghatározott esetekben kezdeményezheti a szakértõ névjegyzékbõl

való törlését. Erre akkor ad lehetõséget a törvényjavaslat, ha a szakértõt a

kamarából kizárták. Ha a kamarából való kizárásra etikai vétség megállapítása

miatt került sor, az igazságügy-miniszter a szakértõt a névjegyzékbõl törli.

Kezdeményezheti továbbá a szakértõ névjegyzékbõl való törlését a kamara akkor,

ha olyan tényrõl szerez tudomást, amely a szakértõ névjegyzékbõl való törlését

alapozhatja meg. Ennek tipikus esete, hogy a szakértõ etikai vétséget nem

követ el, de alkalmatlanná válik a szakértõi tevékenység ellátására.

Elõfordul a szakértõk körében olyan jelenség, hogy csak a számukra kedvezõ

szakértõi kirendeléseket vállalják el. Erre a szakértõnek lehetõsége van,

azonban az igazságügyi feladatok ellátása érdekében szükséges, hogy az eljárás

során a kirendelõ hatóság rendelkezzen szakértõi véleménnyel. Ezt szem elõtt

tartva mondja ki a törvényjavaslat, hogy a kamara a szakértõnek a

névjegyzékbõl való törlését kezdeményezheti, ha a szakértõ egy évig neki

felróható okból szakértõi tevékenységet nem folytat.

A (2) bekezdés b) és c) pontjában szabályozott esetekben az igazságügy-

miniszter a mérlegelési jogköre alapján dönt arról, hogy megalapozottnak

tartja-e a kamara kezdeményezését.

A kamarai tag jogai és kötelességei

A 4.§-hoz

A kamara tagja jogosult részt venni a területi kamara közgyûlésén, a

küldöttek megválasztásában, igénybe venni a kamara szolgáltatásait. Ugyanakkor

a kamara tagjának kötelessége, hogy megtartsa a kamara alapszabályában és

egyéb szabályzatában foglaltakat, valamint megfizesse a kamarai hozzájárulást.

A kamara nem állami költségvetésbõl, hanem a tagok kamarai hozzájárulásából

gazdálkodik, a feladatait ebbõl látja el.

II. fejezet

A területi kamara

Az 5.§-hoz

Az igazságügyi szakértõi kamara a területi kamarákból, valamint a Magyar

Igazságügyi Szakértõi Kamarából, mint országos szervbõl áll. A területi

kamarák jogi személyiséggel rendelkeznek, mint a kamara helyi szervei,

mûködési területükön képviselik a szakértõk érdekeit és ellátják a rájuk rótt

feladatokat. A törvényjavaslat nyolc területi kamara létrehozását írja elõ

(5.§ (2) bekezdés).

A 6-7.§-hoz

A területi kamara szervei a közgyûlés, a területi elnökség, az etikai

bizottság, a számvizsgáló bizottság. Ezen túlmenõen a területi kamara az alap-

szabályában meghatározott más bizottságot is választhat.

A közgyûlés a területi kamara tagjainak összességébõl áll; szükség

szerint, de évente legalább egy alkalommal kell összehívni. A kamarai tagok

egyharmada indítványozhatja a közgyûlés összehívását.

A területi elnökség

A 8-9.§-hoz

A területi kamara vezetõ szerve az elnökség, amely elõkészíti a

közgyûlést, elõterjeszti a területi kamara költségvetését, és elvégzi a

közgyûlés által rábízott feladatokat. Nyilvántartást vezet a területi kamara

tagjairól, kezdeményezheti a szakértõnek a névjegyzékbõl való törlését és az

etikai eljárást.

A területi kamara elnöke

A 10-11.§-hoz

A 10.§ taxatív felsorolással határozza meg a területi kamara elnökének

feladatait és jogkörét. Etikai eljárást nemcsak a kamara elnöksége (9.§ f)

pont), hanem a kamara elnöke is kezdeményezhet (10.§ d) pont), ezt a

célszerûség indokolja.

A 11.§ a területi kamara elnökhelyettesének feladatairól rendelkezik.

Az etikai és a számvizsgáló bizottság

A 12-13.§-hoz

A közgyûlés választja meg az etikai bizottságot, valamint a számvizsgáló

bizottságot. Az etikai bizottság a tagok etikai ügyeiben jár el, a számvizs-

gáló bizottság feladata pedig a területi kamara gazdasági és pénzügyi mûködé-

sének ellenõrzése.

III. fejezet

A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara

A 14-15.§-hoz

A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara az igazságügyi szakértõk országos

szervezete, amely képviseli a szakértõk érdekeit, véleményt nyilvánít a

szakértõket érintõ kérdésekben.

A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara szerveit a 15.§ (1) bekezdése

felsorolja, a (2) bekezdés azonban lehetõséget ad arra, hogy az alapszabály

más bizottságot is létrehozzon.

A 16.§-hoz

A Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara küldöttgyûlése a területi kamarák

elnökeibõl és a területi kamarák által delegált tagokból áll. A küldöttgyûlés

fontos feladata a költségvetés elfogadása, a tisztségviselõk díjazásának

megállapítása, valamint a területi kamarák anyagi hozzájárulásának a meghatá-

rozása. A vezetésbõl adódó egyéb feladatok mellett megalkotja a szakértõi

tevékenység etikai kódexét és a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alap-

szabályát.

Az elnökség

A 17-19.§-hoz

Az elnökség és a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöke a vezetésbõl

rá háruló feladatokat látja el. Így az elnökség összehívja a közgyûlést,

ellátja a szakértõk képviseletét, szervezi a szakértõk továbbképzését. A

Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöke képviseli a szakértõi kamarát. A

19.§ a kamara elnökének a helyettesítésérõl rendelkezik.

A 2O.§-hoz

A törvényességi felügyelet gyakorlása érdekében a Magyar Igazságügyi

Szakértõi Kamara Alapszabályát jóváhagyás végett az igazságügy-miniszternek be

kell mutatni, míg a szakmai kérdésekre vonatkozó iránymutatásokat a

szakterületet felügyelõ miniszter részére kell bemutatni. A területi kamara

által alkotott alapszabály nem lehet ellentétes a Magyar Igazságügyi Szakértõi

Kamara Alapszabályával.

A 21-23.§-hoz

A törvényjavaslat 21.§-a a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara etikai

bizottságáról, a 22.§ a számvizsgáló bizottságról rendelkezik, elõírva az

évenkénti beszámolási kötelezettséget is. A 23.§ arra ad lehetõséget, hogy a

Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara az alapszabálya szerint szakbizottságot

hozzon létre.

IV. fejezet

A kamarai tisztségviselõk választása, megbízatásának megszûnése

A 24-25.§-hoz

A kamarai tisztségviselõk választásának és megbízatása megszûnésének

garanciális rendelkezéseit a törvényjavaslat az önkormányzati elvnek

megfelelõen határozza meg.

V. fejezet

FELELÕSSÉGI SZABÁLYOK

Etikai vétség

A 26.§-hoz

Garanciális jelentõsége van, hogy a szakértõ felelõsségének szabályai

külön fejezetet foglalnak el a törvényjavaslatban. A szakértõk független-

ségének, pártatlanságának és önálló felelõsségvállalásának biztosítéka, hogy

törvényi szinten szabályozzák ezeket a kérdéseket. Etikai vétséget követ el a

szakértõ akkor, ha az igazságügyi szakértõi tevékenység gyakorlásából eredõ, a

jogszabályban meghatározott kötelességét megszegi, vagy e tevékenység etikai

szabályait megsérti, illetve a kamarai tagdíjat nem fizeti meg. E körben

fontos a szakértõk etikai kódexének kidolgozása, amely a megalakult kamara

feladata.

Büntetések

A 27-28.§-hoz

A törvényjavaslat a büntetéseket az enyhébbtõl a súlyosabb felé sorolja

fel. A pénzbírság összege az évi kamarai tagdíj ötszöröséig terjedhet, melyet

a büntetés kiszabásának évében esedékes tagdíj alapján kell számítani. A pénz-

bírság felhasználására a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara Alapszabályának

rendelkezései lesznek az irányadók.

Elévülés

A 29.§-hoz

Elévülés miatt nem lehet az etikai eljárást lefolytatni, ha az eljárás

kezdeményezésére jogosult az etikai vétség tudomására jutásától számított hat

hónap alatt az eljárást nem kezdeményezte vagy a cselekmény befejezése óta két

év eltelt. Ennél hosszabb határidõ letelte után nem indokolt etikai eljárást

kezdeményezni, attól már hatékony eljárás nem várható. Ha az etikai vétség

bûncselekmény törvényi tényállását valósítja meg, a bûncselekmény elévülési

idejével azonos az etikai vétség elévülésének ideje.

Eljáró szervek

A 30.§-hoz

A szakértõk etikai ügyében annak a területi kamarának az etikai tanácsa

jár el, amelynek tagja az eljárás alá vont szakértõ. Másodfokon a Magyar

Igazságügyi Szakértõi Kamara etikai tanácsa jár el. Elsõ fokon az etikai

tanács három tagú, másodfokon öt tagú.

Az etikai tanács munkájának elõkészítését vizsgálóbiztos végezheti, akit

az etikai tanács elnöke jelöl ki erre a feladatra.

Kizáró okok

A 31-32.§-hoz

Az etikai tanács tagjaként nem járhat el az, akivel szemben kizáró ok

merül fel. A pártatlanság érvényesülése, a tárgyilagos elbíráláshoz fûzõdõ

érdek miatt fontos, hogy az etikai tanács tagjaként ne járhasson el olyan

személy, aki ellen etikai, fegyelmi vagy büntetõeljárás van folyamatban, aki

az etikai eljárás alá vont szakértõ hozzátartozója, akinek tanúkénti

meghallgatása az eljárásban szükségessé válhat, az a vizsgálóbiztos aki az

ügyben eljárt, aki az etikai eljárást kezdeményezte, valamint, akitõl az ügy

elfogulatlan elbírálása egyéb okból nem várható.

Mind az etikai tanácsba jelölt tag, mind a vizsgálóbiztos haladéktalanul

köteles bejelenteni, ha vele szemben kizáró ok áll fenn. Elfogultsági kifogást

terjeszthet elõ a szakértõ is. A kizáró okról az etikai bizottság elnöke

határoz.

Az etikai eljárás megindítása

A 33.§-hoz

Etikai vétség alapos gyanúja esetén az eljárás kezdeményezésére jogosult a

területi elnökség, a területi kamara elnöke, a Magyar Igazságügyi Szakértõi

Kamara elnöksége, a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöke. Az eljárás

azzal indul meg, hogy az etikai bizottság elnöke kijelöli az adott ügyben

eljáró etikai tanácsot. Az egyszerû ügyben az etikai tanács elnöke azonnal

tárgyalást tûz ki, és lehetõség van arra, hogy az etikai tanács

figyelmeztetés, illetve megrovás büntetést alkalmazzon.

Etikai vizsgálat

A 34.§-hoz

A vizsgálóbiztos felderíti a tényálláshoz szükséges tényeket, az eljá-

rásáról jelentést készít az etikai tanács részére. A vizsgálóbiztos eljárása

során meghallgathatja az eljárás alá vont szakértõt, a tanúkat és egyéb

bizonyítást is végezhet.

Az elsõ fokú etikai tanács eljárása

A 35-37.§-hoz

A vizsgálóbiztos jelentésének beérkezése után az etikai tanács elrendel-

heti a vizsgálat kiegészítését vagy kitûzi a tárgyalást. Alkalmazhat a

tárgyalás mellõzésével is megrovás és figyelmeztetés büntetést, továbbá az

eljárást megszüntetheti.

A szakértõ az eljárás során képviselõt vehet igénybe. A tárgyalásra a

szakértõt és a képviselõjét meg kell idézni. Az idézésben a szakértõt tájékoz-

tatni kell arról, hogy a távollétében is meg lehet tartani a tárgyalást,

amennyiben nem jelenik meg.

Az etikai tanács határozata

A 38-4O.§-hoz

Az etikai tanács a határozatában az eljárást megszünteti, vagy az eljárás

alá vont szakértõt vétkesnek nyilvánítja, és büntetést szab ki. Az etikai

tanács határoz az eljárási költségek viselésérõl is. Az etikai tanács

határozatát szóban ki kell hirdetni, illetve 15 napon belül a szakértõ,

valamint az eljárás kezdeményezõje részére kézbesíteni kell.

Jegyzõkönyv

A 41.§-hoz

Az etikai tanács tárgyalásáról jegyzõkönyvet kell készíteni. A jegyzõ-

könyvvezetõ kizárására a 31.§ rendelkezései az irányadók.

Fellebbezés

A 42.§-hoz

Az elsõ fokú etikai tanács határozata ellen a szakértõ és képviselõje

fellebbezéssel élhet a másodfokú etikai tanácshoz, a fellebbezést a

kézbesítéstõl számított 15 napon belül kell benyújtani. A határozat

végrehajtására a fellebbezés halasztó hatályú.

A másodfokú etikai tanács eljárása

A 43-44.§-hoz

A másodfokú etikai tanács formai okok alapján a fellebbezést elutasítja,

ha az nem a jogosulttól származik, vagy nem határidõben nyújtották be. Egyéb

esetekben a másodfokú etikai tanács a fellebbezést tárgyaláson bírálja el.

Határozatában hatályon kívül helyezheti az elsõ fokú határozatot, ha azt

megalapozatlannak találja, és új eljárásra utasítja az elsõ fokú etikai

tanácsot. Ezen túlmenõen a fellebbezés keretei között az ügy érdemében

határoz, és a határozata végrehajtható.

A másodfokú határozat ellen a szakértõ és a képviselõje bírósághoz

fordulhat.

A másodfokú eljárásban az elsõ fokú eljárás szabályait kell megfelelõen

alkalmazni.

A büntetõ eljárással kapcsolatos intézkedések

A 45.§-hoz

Ha az etikai tanács bûncselekmény alapos gyanúját észleli, az általános

büntetõ eljárási kötelezettség alapján feljelentési kötelezettség terheli az

etikai tanács elnökét. Ebben az esetben a büntetõ eljárás jogerõs befejezéséig

az etikai eljárást fel kell függeszteni.

Új eljárás kezdeményezése

A 46.§-hoz

Jogerõs határozat ellen csak a szakértõ javára van helye új eljárás kez-

deményezésének. Erre a szakértõ, a területi kamara elnöksége, a területi kama-

ra elnöke, valamint a Magyar Igazságügyi Szakértõi Kamara elnöke jogosult.

Költség

A 47.§-hoz

Az etikai eljárás költségét a kamara elõlegezi. Ha az eljárás során a

szakértõ felelõsségét megállapították, köteles az eljárás költségét egészben

vagy részben megtéríteni.

A határozat megküldése

A 48.§-hoz

Az általános szabály az, hogy az etikai tanács a jogerõs határozatot küldi

meg a területi kamara elnökségének.

VI. fejezet

Törvényességi felügyelet

Az 49.§-hoz

Az igazságügy-miniszter törvényességi felügyeletet gyakorol a kamara

tevékenysége felett. A szabályozás tartalmát illetõen a törvényjavaslat 49.§-a

az ügyvédségrõl szóló 1983. évi 4. törvényerejû rendeletnek az 1991. évi

XXIII. törvény 3O.§-ával megállapított 5O.§-ához hasonló megoldást alkalmaz.

Az igazságügyi szakértõknek, mint az igazságszolgáltatás közremûködõinek

köztestületi szerve felett indokolt az igazságügy-miniszter részére a törvé-

nyességi felügyeleti jogkör biztosítása, amely összhangban áll az ügyvédi ka-

marák feletti törvényességi felügyelettel.

VII. Fejezet

Záró rendelkezések

Az 5O.§-hoz

A törvényjavaslat záró rendelkezései szerint a törvény a kihirdetését

követõ második hónap elsõ napján lép hatályba. A törvény hatálybalépését

követõ hat hónapon belül kell megalakítani a területi kamarákat és a területi

elnökségeket, ezek megalakulásától számított három hónapon belül a Magyar

Igazságügyi Szakértõi Kamarát és szerveit.

Eleje Honlap