MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1542.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre

vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi

LXXVIII. törvény módosításáról

Elõadó: Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1995. október

1. §

A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó

egyes szabályokról szóló, az 1994. évi XVII. és az 1995. évi XIX. törvénnyel

módosított 1993. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Lt.) 3. §-a a következõ

(6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A (3) bekezdésben említett mûteremlakás esetén a mûvelõdési és

közoktatási miniszter a bérlõkijelölési jog gyakorlását a Magyar

Alkotómûvészeti Közalapítványra átruházhatja."

2. §

Az Lt. a következõ új 85/A.§-85/E.§-okkal és azt megelõzõen az alábbi címmel

egészül ki:

"A házfelügyelõi lakásokra vonatkozó rendelkezések

85/A.§ (1) Ha az Övt. hatálybalépését megelõzõen az állami tulajdonú

házingatlanban lévõ házfelügyelõi lakás az elidegenítés során úgy került a

társasház közös tulajdonába, hogy abban jóhiszemû jogcímnélküli

lakáshasználó (a továbbiakban: elhelyezésre jogosult) maradt vissza, az

elhelyezési kötelezettség a tulajdonostársakat terheli.

(2) Elhelyezési kötelezettség terheli a tulajdonostársakat azokban az

esetekben is, ha a házfelügyelõi lakás az (1) bekezdésben meghatározott

elidegenítésére az Övt. hatálybalépése után került sor, de

a társasház alapító okiratának az ingatlannyilvántartásba történõ

bejegyzése az Övt. hatálybalépése elõtt már megtörtént.

- 2 -

(3) A tulajdonostársaknak az elhelyezési kötelezettségüket e törvény

szabályainak megfelelõ cserelakás felajánlásával 1996. december 31-ig kell

teljesíteniük.

(4) A tulajdonostársak az elhelyezési kötelezettségüket úgy is

teljesíthetik, hogy a jogosulttal megállapodnak:

a) pénzbeli térítés fizetésében,

b) az általa használt lakás megvásárlásában.

85/B.§ (1) Ha a tulajdonostársak az elhelyezési kötelezettségüket a 85/A.

§ (3) bekezdésében megjelölt határidõ lejártáig nem tudják teljesíteni, a

tulajdonostársak kérésére az önkormányzat az elhelyezésre jogosult részére

1998. december 31-ig e törvény szabályainak megfelelõ önkormányzati

cserelakást köteles felajánlani, illetõleg - az elhelyezésre jogosulttal

történõ megállapodás esetén - pénzbeli térítést fizetni.

(2) Az önkormányzat (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségének

feltétele, hogy a tulajdonostársak az önkormányzat rendelkezésére

bocsátják:

a) a közgyûlés határozatát a házfelügyelõi lakás e jellegének

fenntartásáról;

b) a közgyûlés jegyzõkönyvét a cserelakás felajánlása, illetõleg a pénzbeli

térítésben való megállapodás elmaradásának körülményeirõl;

- 3 -

c) a tulajdonostársak nyilatkozatát arról, hogy a lakás kiürítését követõen

az önkormányzat részére megfizetik a lakásnak a lakott és az üres,

beköltözhetõ forgalmi értéke közötti különbözetet.

(3) A tulajdonostársak akkor kezdeményezhetik a lakás kiürítését, ha az

önkormányzat a cserelakás bérbeadását az elhelyezésre jogosultnak

felajánlotta, illetõleg részére a megállapodás alapján pénzbeli térítést

fizetett.

85/C.§ Az elhelyezésre jogosult által fizetendõ lakáshasználati díj mértéke

nem haladhatja meg az önkormányzat rendelete alapján az önkormányzati

lakásra megállapítható lakbér mértékét.

85/D.§ (1) Amennyiben a tulajdonostársak az elhelyezési kötelezettségüket

nem tudják teljesíteni, és az önkormányzattól a jogosult elhelyezését sem

kérik, akkor az elhelyezésre jogosult kérelmére az önkormányzat köteles a

85/B. § (1) bekezdésben foglaltak szerint eljárni.

(2) Az elhelyezésre jogosult az (1) bekezdésben meghatározott kérelmét

1997. december 31-éig nyújthatja be az önkormányzathoz.

(3) A jogosult kérelmére kiürített lakás hasznosításából származó bevétel -

a 85/B. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott különbözet összegének

erejéig - az önkormányzatot illeti meg.

- 4 -

85/E.§ (1) Az önkormányzat a 85/B.§ (1) bekezdésében meghatározott

kötelezettségét a 62.§ (1) és (2) bekezdésében megjelölt bevételének

felhasználásával teljesítheti.

(2) A fõvárosi kerületi önkormányzat a 85/B. § (1) bekezdésében

meghatározott kötelezettsége teljesítésére fordított kiadásait levonhatja a

62. § (1)-(2) bekezdésben megjelölt teljes bevételbõl.

(3) Az önkormányzat a tulajdonostársak által a részére megfizetett,

illetõleg a 85/D. § (3) bekezdésben foglaltak szerint beszedett

értékkülönbözet teljes összegét köteles a 62.§ (1) bekezdésében

meghatározott elkülönített számlán elhelyezni."

3. §

Az Lt. 87. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki és a jelenlegi (4)

bekezdés számozása (5) bekezdésre módosul:

"(4) A mûvelõdési és közoktatási miniszter a mûteremlakásra vonatkozó

bérlõkijelölési jog gyakorlásának feltételeit - e törvény keretei között -

rendeletben határozza meg."

4. §

E törvény a kihirdetését követõ tizenötödik napon lép hatályba, a 2. §

rendelkezéseit a törvény hatálybalépésekor folyamatban lévõ bírósági

eljárásban, továbbá új eljárás elrendelése esetén is alkalmazni kell.

5

I N D O K O L Á S

a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre

vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII.

törvény módosításáról készült törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az 1980-as évek végétõl erõteljesen felgyorsult az állami, illetõleg az

önkormányzati tulajdonban lévõ lakások eladása. Ennek következtében -

elsõsorban a fõvárosban - nagy számban kerültek értékesítésre a házfelügyelõi

szolgálati lakások is.

Az egyes állami tulajdonban lévõ vagyontárgyak önkormányzatok tulajdonába

adásáról szóló 1991. évi XXXIII. törvény (Övt.) hatálybalépéséig - jogszabályi

rendelkezések hiányában - az elidegenítések során olyan gyakorlat alakult ki,

amelynek eredményeként a lakások eladásával egyidejûleg a tanácsok, illetõleg

a jogutód önkormányzatok nem helyezték el a lakásban visszamaradt volt

házfelügyelõket. A megalakuló társasházak tulajdonostársai az esetek döntõ

többségében nem kívánták munkaviszony keretében foglalkoztatni a volt

házfelügyelõket és az elhelyezési kötelezettséget sem vállalták át.

A tulajdonosok és a volt házfelügyelõk között kialakult feszült viszonyt

tovább bonyolította, hogy az értékesítési gyakorlat hiányosságaiból fakadó

rendezetlen helyzetek - megegyezés hiányában - kizárólag bírósági eljárás

keretében és csak részben voltak orvosolhatók.

A bírósági gyakorlat alapján a Legfelsõbb Bíróság Polgári Kollégiuma csak

1995. januárjában hozott döntést. A Polgári Kollégium Határozata értelmében

minden - 1991. szeptember 1-jét megelõzõen eladott szolgálati lakás esetében -

a lakásban visszamaradt jóhiszemû jogcím nélkül lakó személlyel kapcsolatos

elhelyezési kötelezettség egyértelmûen a társasház tulajdonostársait terheli.

A határozat alapján a kötelezettség teljesítéséig a tulajdonosok nem élhetnek

a szabad lakbérmegállapítás jogával.

Tényként kellett ugyanakkor elfogadni, hogy az önkormányzati lakások eladása

során megalakuló társasházak tulajdonostársai az esetek döntõ többségében nem

rendelkeznek az elhelyezési kötelezettség teljesítéséhez bérlakásokkal és a

megvásárlásához szükséges forrásokkal sem. Más esetekben a tulajdonostársak

eleve nem helyezték, illetve nem helyezik el a lakásban visszamaradó jogcím

nélkül lakó személyeket. Mindez további hosszan elhúzódó, gyakorlatilag

megoldhatatlan helyzeteket teremt.

A Javaslat az elhelyezési kötelezettség teljesítése érdekében ezen kíván

változtatni úgy, hogy kötelezi - határidõ kitûzésével - a tulajdonostársakat a

visszamaradó személyek részére történõ cserelakás juttatására. A

tulajdonostársak elhelyezési kötelezettségének nem teljesítése esetére pedig -

megfelelõ határidõ megállapításával - az önkormányzatok elhelyezési

kötelezettségét írja elõ. A Javaslat garanciát ad arra is, hogy a

tulajdonostársak kérelmének elmaradása esetén az elhelyezésre jogosult (a volt

házfelügyelõ) kérelmére is köteles legyen az önkormányzat az elhelyezési

kötelezettség teljesítésére.

Az érvényben lévõ rendelkezések szerint a mûteremlakásokra a bérlõket a

mûvelõdési és közoktatási miniszter jelöli ki. A lakások és helyiségek

bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló,

módosított 1993. évi LXXVIII. törvény (Lt.) rendelkezései nem adják meg azt a

- korábbi szabályozásban is - meglévõ lehetõséget, hogy a bérlõ személyek

kiválasztásába az alkotómûvészek is beleszólást nyerjenek. A Javaslat ezért

biztosítja a miniszter bérlõkijelölési jogának a Magyar Alkotómûvészeti

Közalapítvány részére történõ átruházását, a mûteremlakásokra vonatkozó

speciális feltételek miniszteri rendeletben történõ elõírása mellett.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

Az Lt. a korábbi kormányrendeleti szabályokra való hivatkozással a mûvelõdési

és közoktatási minisztert hatalmazza fel a mûteremlakások bérlõi kijelölésének

gyakorlására. Azonban a mûteremlakás olyan speciális lakástípus, amely az

alkotómûvészek számára nem csupán lakhelyet jelent, hanem a mûvészi alkotó

tevékenység gyakorlását is hivatott biztosítani. A Javaslat ezért úgy

rendelkezik, hogy a mûvelõdési és közoktatási miniszter a bérlõkijelölési jog

gyakorlását a Magyar Alkotómûvészeti Közalapítványnak is átadhatja. A

Közalapítványnak kizárólagos kezdeményezettje a Magyar Alkotómûvészek Országos

Egyesülete, és ezáltal a bérlõk személyének kiválasztásába az alkotó mûvészek

is beleszólást nyerhetnek.

A 2. §-hoz

(az Lt. 85/A. §-ához)

Az egyes állami tulajdonban lévõ vagyontárgyak önkormányzatok tulajdonába

adásáról szóló 1991. évi XXXIII. törvény (Övt.) rendelkezései értelmében a

házfelügyelõi lakásban visszamaradó személyek elhelyezési kötelezettségének

teljesítése nélkül az önkormányzatok a lakásokat a megalakuló társasházak

tulajdonostársai részére nem idegeníthetik el.

A Javaslat ennek megfelelõen a volt házfelügyelõk elhelyezésének

kötelezettségét az 1991. szeptember 1-jét megelõzõen történt elidegenítések

esetére állapítja meg.

Az elhelyezési kötelezettséget - az Lt. 75. §-ában meghatározott

rendelkezésekkel összhangban - megfelelõ másik bérlakás, ún. cserelakás

juttatásával kell teljesíteni. Az elhelyezési kötelezettség teljesítésének

elõsegítése érdekében ugyanakkor lehetõség van a megállapodásra, így lakás

bérbeadása helyett térítés fizetésére vagy az adott lakás megvásárlására

vonatkozó megállapodás megkötésére is.

A Javaslat a tulajdonostársakat a teljesítésre határidõ kitûzésével kötelezi.

Tekintettel arra, hogy az 1991. szeptember 1-jei idõpontig a megalakuló

társasházak alapító okiratai sok esetben már elkészültek, a konkrét adásvételi

szerzõdések megkötésére azonban csak szeptember 1. után került sor, a Javaslat

ezekre az esetekre nézve is az elhelyezési kötelezettség teljesítését rendeli.

(az Lt. 85/B. §-ához)

A tapasztalatok azt igazolják, hogy a tulajdonostársak igen gyakran nem

rendelkeznek olyan vagyoni eszközökkel, amelyek felhasználásával megoldható

lenne a volt házfelügyelõk elhelyezése. Ezért rendelkezik úgy a Javaslat, hogy

- konkrétan meghatározott feltételek fennállása esetén - az elhelyezési

kötelezettség az önkormányzatokra száll át, amelyet 1998. december 31-ig kell

teljesíteniük.

Az önkormányzatot terhelõ elhelyezési kötelezettség speciális feltétele, hogy

a tulajdonostársak nyilatkozatban vállalják a lakás lakott és üres

beköltözhetõ forgalmi értéke közötti különbözet megfizetését. A

tulajdonostársakat terhelõ fizetési kötelezettség elõírása garanciát ad a

kötelezettséget teljesítõ önkormányzatnak arra, hogy az elhelyezéssel

összefüggõ költségei részben megtérüljenek.

(az Lt. 85/C. §-ához)

Az elhelyezésre jogosultság a lakás elidegenítésével száll át a

tulajdonostársakra. Ennek következtében az elhelyezésre jogosult nem kerülhet

hátrányos helyzetbe azért, mert az elhelyezésre kötelezett annak nem tud, vagy

nem kíván eleget tenni.

Ezért a Javaslat - összhangban az ítélkezési gyakorlattal - meghatározza az

elhelyezésre jogosult által az adott házfelügyelõi lakás használatáért a

kihelyezéséig fizetendõ használati díj mértékét. A lakáshasználati díj mértéke

nem haladhatja meg az önkormányzati lakásra megállapítható lakbér mértékét.

(az Lt. 85/D. §-ához)

A Javaslat e rendelkezése garanciát biztosít az elhelyezésre jogosultak

érdekeinek maradéktalan érvényesítésére. Ennek megfelelõen, ha a

tulajdonostársak nem tudnak vagy nem akarnak az elhelyezési kötelezettségüknek

eleget tenni, az önkormányzat köteles az elhelyezési kötelezettséget - az

elhelyezésre jogosult kérelmére - is teljesíteni.

Tekintettel arra, hogy az ilyen esetekben az önkormányzat és a

tulajdonostársak között az elhelyezés és a fizetési feltételek kérdésében nem

jött létre megállapodás, a Javaslat külön rendelkezik a kiürített lakás

hasznosításából származó bevételnek - a lakott és az üres lakás forgalmi

értéke közötti különbözet erejéig - az önkormányzat részére történõ

megfizetésérõl.

(az Lt. 85/E. §-ához)

Az önkormányzatnak az elhelyezési kötelezettség teljesítéséhez pénzügyi

fedezetet kell biztosítania. Ennek megfelelõen a Javaslat lehetõséget ad arra,

hogy az önkormányzatok a tulajdonukba került lakások elidegenítésébõl származó

bevételeik felhasználásával teljesítsék elhelyezési kötelezettségeiket. Miután

a fõvárosban a kötelezettség kizárólag a kerületi önkormányzatokat terheli, a

Javaslat értelmében az érintett önkormányzatok kiadásaikat a teljes

elidegenítési bevételeikbõl vonhatják le.

A lakáscélú bevételeknek a lakásszektorban történõ ismételt felhasználása

érdekében a Javaslat úgy rendelkezik, hogy az önkormányzatnak a

tulajdonostársak által megfizetett értékkülönbözet összegét az Lt.

rendelkezései alapján az erre elkülönített számlán kell elhelyeznie.

A 3. §-hoz

Az Lt. nem ad felhatalmazást a miniszternek a mûteremlakások bérlõinek

jogaival, kötelezettségeivel kapcsolatos rendelet megalkotására. A

mûteremlakásokra vonatkozó speciális feltételek egységes érvényesülése

érdekében rendelkezik a Javaslat úgy, hogy a mûvelõdési és közoktatási

miniszternek lehetõvé teszi a rendeleti szintû szabályozást.

Eleje Honlap