1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1544.. számú

törvényjavaslat

a tûz elleni védekezésrõl, a mûszaki mentésrõl

és a tûzoltóságról

Elõadó: Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1995. október

Törvényjavaslat

a tûz elleni védekezésrõl, a mûszaki mentésrõl

és a tûzoltóságról

Az Országgyûlés az Alkotmányból és a nemzetközi szerzõdésekbõl eredõ feladatok

teljesítése érdekében, az élet és vagyonbiztonságot veszélyeztetõ tüzek

megelõzése, a tûzeseteknél, a mûszaki mentéseknél való segítségnyújtás és a

tûz elleni védekezésben résztvevõk jogainak, kötelezettségeinek, valamint a

védekezés szervezeti, irányítási rendjének, személyi, tárgyi és anyagi

feltételeinek szabályozására a következõ törvényt alkotja:

I. fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A törvény hatálya

1. §

(1) A törvény hatálya kiterjed

a/ a Magyar Köztársaság területén tartózkodó magánszemélyekre;

b/ a Magyar Köztársaság területén levõ jogi személyekre, magán- és jogi

személyek jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezeteire, ha ezekre

vonatkozóan jogszabály, vagy nemzetközi szerzõdés másként nem rendelkezik,

ezek hiányában a viszonosság irányadó;

c/ a Magyar Köztársaság területén folytatott, a tûzvédelemre kiható

valamennyi tevékenységre és a tûzoltóság által végzett mûszaki mentésre.

(2) A diplomáciai vagy nemzetközi jogon alapuló mentességet élvezõ személyekre

a nemzetközi szerzõdésekben foglaltak, ezek hiányában a viszonosság az

irányadó.

(3) A viszonosság fennállása tekintetében az igazságügy-miniszter, a

külügyminiszter és a belügyminiszter együttes nyilatkozata az irányadó.

(4) A törvény hatálya nem terjed ki a Magyar Honvédség létesítményeire és a

bányák föld alatti részeire.

2 . §

(1) A tûzvédelemmel és a mûszaki mentéssel kapcsolatos kötelezettségeket az e

törvény hatálya alá tartozóknak a jogszabályokban és kötelezõen alkalmazandó

szabványokban meghatározottak szerint kell megvalósítani.

(2) A tûzoltás és a mûszaki mentés azon önkormányzatok kötelezõ

közszolgáltatási feladata, amelyek készenléti szolgálatot ellátó hivatásos

önkormányzati vagy köztestületként mûködõ önkéntes tûzoltósággal rendelkeznek.

(3) A tûzoltás és a mûszaki mentés az e törvényben meghatározott kivételekkel

térítésmentes.

(4) A hivatásos, az önkéntes és a létesítményi tûzoltóságok a tûzvédelmi és

mûszaki mentési feladataik ellátása során kötelesek az együttmûködésre.

3. §

A hivatásos állami, a hivatásos önkormányzati, az önkéntes és a létesítményi

tûzoltóság (a továbbiakban együtt: tûzoltóság) a tûz oltása, illetõleg a

mûszaki mentés érdekében a személyes szabadságra, a magánlakás

sérthetetlenségére és a tulajdonra vonatkozó alkotmányos jogokat - az e

törvényben meghatározottak szerint - olyan mértékben korlátozhatja, amely

arányban áll az élet, a testi épség és anyagi javak védelmével.

Értelmezõ rendelkezések

4. §

E törvény alkalmazásában

a/ tûz (tûzeset): az az égési folyamat, amely veszélyt jelent az életre,

a testi épségre vagy az anyagi javakra, illetve azokban károsodást okoz;

b/ tûz elleni védekezés (a továbbiakban: tûzvédelem) a tûzesetek

megelõzése, a tûzoltási feladatok ellátása, tüzek eloltása, a tûzvizsgálat,

valamint ezek feltételeinek biztosítása;

c/ tûzoltási feladat: a veszélyeztetett személyek mentése, a tûz

terjedésének megakadályozása, az anyagi javak védelme, a tûz eloltása és a

szükséges biztonsági intézkedések megtétele, továbbá a tûz közvetlen

veszélyének elhárítása;

d/ tûzvizsgálat: a tûzoltóságnak azon szakmai tevékenysége, amely a tûz

keletkezési idejének, helyének és okának felderítésére irányul;

e/ mûszaki mentés: természeti csapás, baleset, káreset, rendellenes

technológiai folyamat, mûszaki meghibásodás, veszélyes anyag szabadba jutása

vagy egyéb cselekmény által elõidézett veszélyhelyzet során az emberélet, a

testi épség és az anyagi javak védelme érdekében a tûzoltóság részérõl - a

rendelkezésére álló, illetõleg az általa igénybe vett eszközökkel - végzett

elsõdleges beavatkozói tevékenység.

A tûzjelzés

5. §

(1) Aki tüzet vagy annak közvetlen veszélyét észleli, köteles azt

haladéktalanul jelezni a tûzoltóságnak vagy ha erre nincs lehetõsége, a

rendõrségnek vagy a mentõszolgálatnak, illetõleg a települési önkormányzat

polgármesteri hivatalának (körjegyzõségnek).

(2) A törvény hatálya alá tartozók a tûz jelzéséhez, a segítségkéréshez

híradási eszközüket kötelesek rendelkezésre bocsátani, szükség esetén közúti

jármûveikkel segítséget nyújtani.

(3) A rendõrség, a mentõszolgálat, a polgármesteri hivatal (körjegyzõség), a

hozzá beérkezett tûzjelzést köteles haladéktalanul továbbítani az illetékes

tûzoltósághoz.

(4) A tûzjelzés lehetõségét az állandó készenléti szolgálatot ellátó

tûzoltósághoz minden településrõl és az Országos Tûzvédelmi Szabályzatban

meghatározott létesítménybõl biztosítani kell. Az ezzel kapcsolatos költségek

a települési önkormányzatot, illetõleg a létesítmény fenntartóját terhelik.

Több fenntartó esetén az érdekeltek a költségeket érdekeltségük arányában

viselik.

(5) Tûzjelzés céljára a településen mindenki által bármikor igénybe vehetõ

nyilvános távbeszélõ állomást kell üzemben tartani.

(6) Az állandó készenléti szolgálatot ellátó tûzoltóságnál az ügyeleti

szolgálati helyen távbeszélõ és más hírközlõ berendezést kell üzemeltetni.

(7) A tûzjelzés díjtalan és elsõbbséget élvez.

A tûzoltás

6. §

(1) A törvény hatálya alá tartozók a tûzoltásban, a mûszaki

mentésben - ellenszolgáltatás nélkül - életkoruk, egészségi, fizikai állapotuk

alapján elvárható személyes részvétellel, adatok közlésével kötelesek

közremûködni.

(2) Azokat a változásokat, amelyek a településen, illetõleg a létesítményben a

tûzoltást befolyásolhatják (út, közmûvezetékek elzárása, forgalom elterelése

stb.) a kezdeményezõ vagy az elhárításért felelõs szerv haladéktalanul köteles

az illetékes hivatásos önkormányzati, illetõleg önkéntes tûzoltóságnak

bejelenteni.

7. §

(1) A tûz oltásának felelõs vezetõje a tûzoltásvezetõ, aki csak a tûzoltóság

tagja lehet. A tûzoltás színhelyén más személy csak a tûzoltásvezetõ elõzetes

egyetértésével intézkedhet.

(2) A tûzoltásvezetõ a tûzoltáshoz:

a/ a fegyveres erõk, a rendõrség, a polgári védelem, valamint a vám- és

pénzügyõrség és a büntetésvégrehajtási testület, valamint a mentõszolgálatok

és a közüzemi vállalatok kirendelését igényelheti. Ezek a szervek, ha az az

alapfeladataik ellátását nem veszélyezteti, kötelesek eleget tenni a

kirendelés- kérésnek;

b/ magánszemélyeket a tûz oltásában és a mentési munkálatokban, az

életkoruk, egészségi és fizikai állapotuk alapján elvárható közremûködésre

kötelezhet;

c/ az a) alpontban nem említett jogi személyeket, valamint a magán- és

jogi személyek jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezeteit a tûz oltásában

és a mentési munkálatokban való közremûködésre kötelezhet;

d/ az a/-c/ pontban felsoroltak jármûveit, eszközeit, felszereléseit,

anyagait igénybe veheti;

e/ elrendelheti a Riasztási és Segítségnyújtási Tervben meghatározott

tûzoltóságok riasztását;

f/ igényelheti az e/ ponton kívüli tûzoltóságok riasztását;

g/ a karitatív szervezetek egységeinek közremûködését kérheti,

h/ elrendelheti, hogy a tûzoltásban résztvevõk magánlakásba, illetõleg

jogi személyek, a magánszemélyek és a jogi személyiséggel nem rendelkezõ

szervezetek tulajdonában, használatában, kezelésében álló területre,

létesítménybe, épületbe, helyiségbe behatoljanak, kerítést, épület- és

nyílászáró szerkezetet megbontsanak.

(3) A tûzoltásvezetõ a tûz által veszélyeztetett és a tûz oltásához szükséges

területen minden tevékenységet korlátozhat, megtilthat, elrendelheti az

illetéktelen vagy a veszélyeztetett személyek, valamint az anyagi javak

eltávolítását, a terület kiürítését.

(4) A (2) bekezdés a/ pontjában felsorolt szervek egységeinek a tûzoltásvezetõ

csak a jelenlevõ parancsnokaik útján adhat utasítást a tûzoltásban való

közremûködésre.

8. §

(1) A tûzoltóság által a tûzoltás, a mûszaki mentés vagy az ezzel kapcsolatos

gyakorlatok során okozott kár, illetõleg a tûzjelzésben, tûzoltásban, mûszaki

mentésben közremûködõknek a közremûködésükkel, jármûveik, eszközeik,

felszereléseik igénybevételével közvetlen összefüggésben keletkezett, más

forrásból meg nem térülõ kárának megtérítésére - az elmaradt haszon

kivételével - ha e törvény kivételt nem tesz, a Polgári Törvénykönyv

szabályait kell alkalmazni.

(2) Nem kell megtéríteni annak a kárát, aki a tüzet szándékosan vagy súlyosan

gondatlanul okozta.

(3) A kártérítési, illetve kártalanítási ügyekben a kárt okozó tûzoltóság

fenntartója jár el.

(4) Köteles a tûzoltással, mûszaki mentéssel és ezek jelzésével kapcsolatosan

keletkezett költségek megtérítésére az, aki:

a/ a beavatkozást igénylõ eseményt szándékosan okozta;

b/ a tûzoltásra vagy a mûszaki mentésre vonatkozóan szándékosan

megtévesztõ jelzést adott.

A mûszaki mentés

9. §

A mûszaki mentések jelzésére, a jelzés feltételeinek biztosítására, a mûszaki

mentésben való részvételre, irányítására, - ha jogszabály eltérõen nem

rendelkezik - az 5-7. §-okban foglaltakat kell értelemszerûen alkalmazni.

10. §

(1) A tûzoltáson és a mûszaki mentésen túl a tûzoltóság egyéb beavatkozást

az érdekelt kérelmére és költségére végezhet.

II. fejezet

A TÛZVÉDELMI FELADATOK

Tûzvédelmi hatósági tevékenység

11. §

(1) A tûzvédelmi hatóság külön jogszabályban meghatározott esetekben

engedélyezõ, tiltó és korlátozó intézkedéseket tesz, a tûzesettel kapcsolatban

hatósági bizonyítványt ad ki, tûzvédelmi ellenõrzést végez, valamint a

tûzvédelmi kötelezettségeiket megsértõkkel szemben tûzvédelmi bírságot szab

ki.

(2) Jogszabályban meghatározott esetekben a tûzvédelmi hatóság szakhatóságként

jár el.

12. §

Tûzvédelmi hatóságként a 13. §-ban meghatározott kivételekkel:

Elsõ fokon

a/ a települési önkormányzat jegyzõje (körjegyzõ), fõvárosban a fõjegyzõ

jár el engedélyezési, kötelezési, tiltási és korlátozási ügyekben és a

hatósági bizonyítványok kiadásában,

b/ az illetékes önkormányzati tûzoltóság parancsnoka jár el a

szakhatósági ügyekben, a tûzvédelmi ellenõrzés során, a tûzvizsgálatban,

továbbá a fokozottan tûz- és robbanásveszélyes helyeken a közvetlen tûzveszély

esetén a tevékenység szüneteltetésének elrendelésénél, a tûzvédelmi

szabályokat, illetõleg a tûzoltó eszközök használatát nem ismerõ dolgozónak a

munkavégzéstõl való eltiltásánál.

Másodfokon a megyei közigazgatási hivatal vezetõje jár el.

13. §

(1) Tûzvédelmi hatóságként elsõ fokon az új tûzoltótechnikai eszközök és

oltóanyagok gyártásának, forgalmazásának, a meglévõk módosításának

engedélyezése ügyében az országos parancsnok, másodfokon a belügyminiszter jár

el.

(2) Az új építési anyag, szerkezet, építési mód, tûz- vagy robbanásveszélyes

anyag - a robbanó és robbantó anyag kivételével -, készülék, gép, berendezés,

technológia alkalmazásának, gyártásának engedélyezéséhez az országos

parancsnok egyetértése szükséges.

A tûzvizsgálat

14. §

(1) A tûzvizsgálatot a tûzoltásvezetõnek kell megkezdenie, aki bûncselekmény

gyanúja esetén köteles értesíteni az illetékes rendõri szervet.

(2) A tûzoltóság a rendõrség kiérkezéséig köteles biztosítani a tûzeset

helyszínét, továbbá azoknak a dolgoknak a megõrzését, amelyek a bûncselekmény

gyanújának bizonyítékául szolgálhatnak.

(3) A tûzoltásvezetõnek a tûzesetrõl értesítenie kell az illetékes tûzvédelmi

hatóságot.

III. fejezet

A MAGÁNSZEMÉLYEK, A JOGI SZEMÉLYEK VALAMINT A

MAGÁN- ÉS JOGI SZEMÉLYEK JOGI SZEMÉLYISÉGGEL NEM RENDELKEZÕ SZERVEZETEINEK

TÛZVÉDELEMMEL ÉS MÛSZAKI MENTÉSSEL KAPCSOLATOS FELADATAI

A magánszemélyek tûzvédelemmel és mûszaki mentéssel

kapcsolatos feladatai

15. §

(1) A magánszemélyeknek meg kell ismerniük és meg kell tartaniuk, illetõleg be

kell tartatniuk a tulajdonukban, használatukban levõ lakóépületek, lakások,

gazdasági épületek, jármûvek, gépek, berendezések, eszközök és anyagok

használatára és mûködtetésére vonatkozó tûzmegelõzési szabályokat.

(2) A magánszemélyek kötelesek gondoskodni az (1) bekezdésben felsoroltaknak a

jogszabályban, kötelezõen alkalmazandó szabványban meghatározott tûzvédelmi

felülvizsgálatáról és biztosítani a tûzvédelmi ellenõrzés lehetõségét.

16 .§

A magánszemélyeknek meg kell ismerniük a tûzesetek és a mûszaki mentést

igénylõ balesetek, káresetek jelzésével, továbbá a tûz oltásával és a mûszaki

mentéssel kapcsolatos kötelezettségeiket.

17. §

A magánszemélyek kötelesek gondoskodni arról, hogy a nevelésük, felügyeletük

alatt álló személyek a 15. § (1) bekezdésében foglalt tûzvédelmi ismereteket

megszerezzék és tevékenységük során ne okozzanak tüzet vagy közvetlen

tûzveszélyt.

A gazdálkodó tevékenységet folytató magánszemélyeknek,

a jogi személyeknek, a jogi és magánszemélyek jogi

személyiséggel nem rendelkezõ szervezeteinek tûzvédelemmel

és mûszaki mentéssel kapcsolatos feladatai

18. §

(1) A gazdálkodó tevékenységet folytató magánszemélyeknek, jogi személyeknek,

a jogi és magánszemélyek jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezeteinek a

létesítmények, az építmények, a technológiai rendszerek megvalósításával,

fejlesztésével összhangban gondoskodniuk kell a jogszabályokban és kötelezõen

alkalmazandó szabványokban meghatározott tûzvédelmi követelmények

megtartásáról, valamint a tevékenységi körükkel kapcsolatos veszélyhelyzetek

megelõzésének és elhárításának elsõdleges feltételeirõl.

(2) Az (1) bekezdésben felsoroltak kötelesek:

a/ a közvetlen tûzvédelmüket szolgáló - jogszabályban, kötelezõen

alkalmazandó szabványban, hatósági határozatban elõírt - tûzvédelmi

berendezést, készüléket, felszerelést, technikai eszközt állandóan üzemképes

állapotban tartani, idõszaki ellenõrzésükrõl, valamint az oltóvíz és egyéb

oltóanyagok biztosításáról gondoskodni;

b/ a jogszabályban meghatározottak szerint a fokozottan tûz- és

robbanásveszélyesnek, illetõleg a tûz- és robbanásveszélyesnek, valamint a

tûzveszélyesnek minõsülõ létesítményeikre, építményeikre, helyiségeikre,

szabadtereikre, technológiai berendezéseikre, ezen anyagok, eszközök

szállítását végzõ jármûvek rakományára tûzvédelmi felelõsségbiztosítást kötni;

c/ a hivatásos önkormányzati, illetõleg az önkéntes tûzoltóság részére

a tûz oltására, a mûszaki mentésre szolgáló felkészítés érdekében - elõzetes

egyeztetés alapján - a helyszíni gyakorlatok megtartását lehetõvé tenni és

abban közremûködni;

d/ a tevékenységi körükkel kapcsolatos tûzesetek megelõzésének és

oltásának, valamint a mûszaki mentésnek jogszabályokban és kötelezõen

alkalmazandó szabványokban meghatározott feltételeit biztosítani.

19. §

(1) A gazdálkodó tevékenységet folytató magánszemélyeknek, a jogi

személyeknek, a jogi és a magánszemélyek jogi személyiséggel nem rendelkezõ

szervezeteinek, ha a munkavégzésben résztvevõ családtagokkal együtt ötnél több

munkavállalót foglalkoztatnak, illetõleg ha ötvennél több személy befogadására

alkalmas létesítményt mûködtetnek, tûzvédelmi szabályzatot kell készíteniük.

(2) Az (1) bekezdésben felsoroltak kötelesek gondoskodni arról, hogy

munkavállalóik, (a munkavégzésben résztvevõ családtagjaik) a jogszabályokban,

kötelezõen alkalmazandó szabványokban foglalt elõírások szerint végezzék a

tevékenységüket, illetõleg a létesítmény, építmény, helyiség igénybevevõi a

tûzvédelmi szabályzatban foglaltakat megismerjék és megtartsák.

(3) Az (1) bekezdésben felsoroltaknak a fokozottan tûz- és robbanásveszélyes,

a tûz- és robbanásveszélyes, valamint a tûzveszélyes tûzveszélyességi

osztályba tartozó létesítményekben megfelelõ szervezettel, tûzvédelmi

szakképesítéssel rendelkezõ személlyel, illetõleg szolgáltatás igénybe

vételével kell gondoskodniuk a tûzvédelem biztosításáról.

20. §

(1) A tûzvédelmi helyzetre kiható olyan tevékenységet, amely a létesítmény, az

épület, az építmény, a helyiség vagy a szabadtér tûzveszélyességi osztályba

sorolásának megváltoztatását teszi szükségessé, illetõleg a tûzoltás

feltételeit befolyásolja, annak megkezdése elõtt legalább tizenöt nappal a

kezdeményezõ az illetékes hivatásos önkormányzati tûzoltóságnál - az új

tûzveszélyességi osztályba sorolásra vonatkozó javaslat megküldésével -

köteles bejelenteni.

(2) Minden új tûz- vagy robbanásveszéllyel járó készülék, gép, berendezés,

technológia, anyag bevezetése, illetõleg alkalmazása elõtt elsõdlegesen a

gyártó, amennyiben az nem gondoskodott arról, akkor a forgalombahozó köteles a

tûzvédelmi rendelkezések megállapítása céljából szükséges vizsgálatokat

elvégezni.

21. §

(1) A felelõs tervezõ köteles a tervekhez tûzvédelmi fejezetet készíteni,

amely tartalmazza a vonatkozó jogszabályokban, kötelezõen alkalmazandó

szabványokban és hatósági elõírásokban foglalt követelmények kielégítését.

(2) A kivitelezõ köteles a tervben szereplõ tûzvédelmi követelményeket a

kivitelezés során megtartani, megvalósítani, a tervezési hiányosságok

megszüntetését a felelõs tervezõnél, illetõleg a beruházónál kezdeményezni.

(3) A felelõs tervezõnek és a kivitelezõnek az (1) bekezdésben foglaltak

érvényesítésérõl írásban kell nyilatkoznia.

22. §

(1) Az általános- és középiskolákban, a szakképzõiskolákban, valamint a

felsõoktatási intézményekben a tanulmányi követelményekbe építve, továbbá a

szaktanfolyamokon, továbbképzéseken oktatni kell az általános és az egyes

szakanyagokhoz kapcsolódó tûzvédelmi ismereteket. Az oktatásról a nevelési-

oktatási intézmény és az oktatást végzõ szerv köteles gondoskodni.

(2) Jogszabályban meghatározott foglalkozási ágakban és munkakörökben csak

tûzvédelmi szakvizsgával rendelkezõ személy foglalkoztatható. A tûzvédelmi

szakvizsgáztatást az adott foglalkozási ágra (munkakörre) képesítést adó

oktatás (szaktanfolyam) keretében az oktatást végzõ köteles megszervezni.

(3) A munkáltató köteles gondoskodni a munkavállalói, illetõleg a

munkavégzésben résztvevõ családtagjai tûzvédelmi oktatásáról és rendszeres

továbbképzésérõl, valamint arról, hogy azok a munkakörükkel, tevékenységükkel

kapcsolatos tûzvédelmi ismereteket a foglalkoztatásuk megkezdése elõtt

elsajátítsák, a tûz esetén végzendõ feladataikat megismerjék.

(4) A munkáltató azt a munkavállalót, illetõleg a munkavégzésben résztvevõ

családtagot, aki a tevékenységéhez szükséges tûzvédelmi ismeretekkel,

illetõleg az elõírt tûzvédelmi szakvizsgával nem rendelkezik, az adott

tevékenységgel nem foglalkoztathatja.

IV. fejezet

A TÛZVÉDELMI ÉS A MÛSZAKI MENTÉSI TEVÉKENYSÉG,

VALAMINT A TÛZOLTÓSÁG IRÁNYÍTÁSA

A belügyminiszter irányító tevékenysége

23. §

(1) A tûzvédelem és a mûszaki mentés, valamint a tûzoltóság tevékenységének

központi irányítását a belügyminiszter gyakorolja.

(2) A belügyminiszter (1) bekezdésben meghatározott irányító jogköre - a

Magyar Honvédség létesítményei és a bányák föld alatti részei kivételével - a

tûzvédelmet és a mûszaki mentést ellátó és az abban közremûködõ valamennyi

szervre, minden tûzvédelmi és mûszaki mentési ügyre és tevékenységre kiterjed.

24. §

A belügyminiszter :

a/ elõkészíti a tûzvédelemre, a mûszaki mentésre és a tûzoltóságra

vonatkozó magasabb szintû jogszabályok, az állami irányítás egyéb jogi

eszközei, valamint a nemzetközi szerzõdések tervezeteit, illetõleg a

hatáskörébe tartozó rendeletalkotás és az állami irányítás egyéb jogi

eszközei útján az érdekelt miniszterekkel egyetértésben szabályozza a

tûzvédelmet és a mûszaki mentést, valamint a tûzoltóság tevékenységét;

b/ egyetértési jogot gyakorol a más miniszter által tervezett - a

tûzvédelmet, a mûszaki mentést és a tûzoltóságot érintõ - szabályozásokkal

kapcsolatban;

c/ gyakorolja a hivatásos önkormányzati tûzoltóság létesítésével,

átszervezésével és megszüntetésével kapcsolatos egyetértési jogot;

d/ meghatározza a tûzoltási, mûszaki mentési és az ezekhez kapcsolódó

tûzvédelmi technika tervezése, fejlesztése, rendszeresítése, ellenõrzése,

felülvizsgálata és javítása követelményeit;

e/ meghatározza a tûzoltóság tagjaira vonatkozó szakmai képesítési

követelményeket, a képzés rendszerét és elveit;

f/ gyakorolja a hivatásos állami és önkormányzati tûzoltóságok, valamint

a tûzoltó szakiskolák hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyával

kapcsolatban, illetõleg társadalombiztosítási ellátásáról szóló jogszabályok

alkalmazása során az illetékes minisztert megilletõ jogokat;

g/ munkáltatói jogkört gyakorol az országos parancsnok és helyettese

felett.

Az országos parancsnok tevékenysége

25. §

Az országos parancsnok figyelemmel kíséri és segíti az önkormányzatok

tûzvédelmi, mûszaki mentési és tûzoltósággal kapcsolatos tevékenységét,

koordinálja a tûzvédelmi kutatómunkát, kapcsolatot tart a tûzvédelemmel

foglalkozó köztestületek, egyesületek országos szövetségeivel.

26. §

Az országos parancsnok:

a/ irányítja az állami tûzoltóság tevékenységét;

b/ javaslatot tesz a belügyminiszter részére a tûzoltóság tevékenységére

vonatkozó szakmai mûködési elõírások szabályozására, a tûzoltóság szakmai

információs és hírrendszerére, továbbá a tûzvédelmi felvilágosítás és

tájékoztatás szabályozására, valamint a tûzoltóság szakmai képzése

rendszerének és elveinek szabályozására;

c/ a tûzoltóság nemzetközi kapcsolatainak szervezésében való

közremûködése során együttmûködési megállapodást köt és viszonosság alapján

együttmûködik a külföldi és nemzetközi tûzvédelmi szervekkel ;

d/ közvetlen utasítást adhat az ország területén a tûzoltóság

egységeinek a tûzoltási és a mûszaki mentési tevékenységre, az ezzel

kapcsolatos felkészítésre és adatszolgáltatásra, mûködési területük

elhagyására, továbbá rendkívüli készenléti, illetõleg készenléti szolgálatuk

elrendelésére;

e/ felügyeli a tûzoltóság szakmai tevékenységét;

f/ gyakorolja a jogszabályban részére meghatározott engedélyezési

jogkört;

g/ gyakorolja a részére belügyminiszteri rendeletben megállapított

szervezési, személyzeti, fegyelmi, ellátási, gazdálkodási, anyagi, pénzügyi

hatásköröket;

h/ munkáltatói jogkört gyakorol a megyei tûzoltóparancsnok felett;

i/ véleményezési jogkört gyakorol a fõvárosi tûzoltóparancsnok

kinevezésénél és felmentésénél.

A megyei tûzoltóparancsnok tevékenysége

27. §

A megyei tûzoltóparancsnok

a/ irányítja a megyei tûzoltóparancsnokság tevékenységét;

b/ figyelemmel kíséri és segíti a helyi önkormányzatok tûzvédelmi,

mûszaki mentési és tûzoltósággal kapcsolatos tevékenységét;

c/ a hivatásos önkormányzati tûzoltóság szakmai felügyelete során a

megye területén gyakorolja a 26. § d/, e/ és a megyei tûzoltóparancsnokság

tekintetében a g/ pontban meghatározott jogosítványokat;

d/ szakmai felügyeletet gyakorol az önkéntes tûzoltóság tûzoltási és

mûszaki mentési tevékenysége felett;

e/ elrendelheti a hivatásos önkormányzati és az önkéntes tûzoltóság

rendkívüli készenléti szolgálatát;

f/ véleményezési jogkört gyakorol a hivatásos önkormányzati tûzoltóság

parancsnokának kinevezésénél, illetve felmentésénél.

A helyi önkormányzatok tûzoltósággal kapcsolatos

tevékenysége

28. §

(1) A hivatásos önkormányzati tûzoltósággal rendelkezõ települési, fõvárosban

a fõvárosi önkormányzat képviselõtestülete:

a/ átszervezheti, megszüntetheti a belügyminiszter elõzetes

egyetértésével a hivatásos önkormányzati tûzoltóságot;

b/ a fõvárosban az országos parancsnok véleményének kikérésével kinevezi

és felmenti a hivatásos önkormányzati tûzoltóparancsnokot, gyakorolja a vele

kapcsolatos - jogszabályban meghatározott - munkáltatói jogköröket;

c/ az illetékes megyei tûzoltóparancsnok véleményének kikérésével

kinevezi és felmenti a hivatásos önkormányzati tûzoltóparancsnokot, gyakorolja

a vele kapcsolatos - jogszabályban meghatározott - munkáltatói jogköröket;

d/ beszámoltatja a hivatásos önkormányzati tûzoltóparancsnokot.

(2) A hivatásos önkormányzati tûzoltósággal nem rendelkezõ települési

önkormányzat képviselõtestülete

a/ a belügyminiszter elõzetes egyetértésével hivatásos önkormányzati

tûzoltóságot hozhat létre;

b/ önkéntes tûzoltóság alapításában vehet részt;

c/ gondoskodik az önkéntes tûzoltóság fenntartásáról, mûködtetésérõl és

fejlesztésérõl;

d/ megállapítja az önkéntes tûzoltóság fenntartásához, illetõleg a

költségvetéséhez való hozzájárulás mértékét;

e/ hozzájárulhat más tûzoltóság létesítéséhez.

29. §

(1) A településen a víznyerési lehetõségek biztosítása az önkormányzat

feladata.

(2) Az e törvény 1. § (1) bekezdés b/ pontjában felsoroltak az általuk

mûködtetett létesítmények oltóvíz ellátásáról saját maguk kötelesek

gondoskodni.

V. fejezet

A TÛZOLTÓSÁG

A hivatásos állami és a hivatásos önkormányzati tûzoltóság

30. §

(1) A hivatásos állami és a hivatásos önkormányzati tûzoltóság (a

továbbiakban együtt: hivatásos tûzoltóság) egységes elvek alapján szervezett

rendvédelmi szerv.

(2) A hivatásos állami tûzoltóság országos tûzoltóparancsnokságból és megyei

tûzoltóparancsnokságokból áll. Az országos parancsnokság és a megyei

tûzoltóparancsnokság jogi személy.

(3) A hivatásos tûzoltóság központi szakmai felügyeleti szerve az országos

parancsnokság. Területi feladatait a megyei tûzoltóparancsnokságok útján látja

el.

(4) Az országos parancsnokság alárendeltségében a Ferihegyi Repülõtéren és az

Országházban készenléti szolgálatot ellátó hivatásos állami tûzoltóság

mûködik.

(5) Az országos parancsnokság hatósági és szakhatósági tevékenységet végez.

(6) Az országos és megyei a tûzoltóparancsnokság

a/ ellátja, illetõleg koordinálja a tûzvédelmi oktató tevékenységet,

b/ tûzvédelmi felvilágosítást és tájékoztatást végez;

c/ szakértõi tevékenységet lát el;

d/ ellátja a jogszabályokban meghatározott gazdálkodási, anyagi,

pénzügyi feladatokat.

31. §

(1) A hivatásos önkormányzati tûzoltóság a községekben, a városokban, a

megyei jogú városokban és a fõvárosban az önkormányzat intézményeként mûködik.

(2) A hivatásos önkormányzati tûzoltóság

a/ tûzoltási és mûszaki mentési tevékenységet végez, illetõleg

közremûködik közvetlen tûz- és robbanásveszély esetén a biztonsági

intézkedések végrehajtásában, ennek érdekében állandó készenléti szolgálatot

tart;

b / ellátja az e törvény 12. § b/ pontjában, valamint a 30. § (6)

bekezdésében felsorolt tevékenységeket.

(3) A hivatásos önkormányzati tûzoltóság a (2) bekezdés b/ pontjában foglalt

feladatok ellátására is mûködtethetõ.

32. §

(1) A hivatásos tûzoltóság és a tûzoltó szakiskolák hivatásos szolgálati

viszonyban álló tagjai a fegyveres és rendészeti szervek hivatásos

állományának szolgálati jogviszonyáról szóló törvény hatálya alá tartoznak.

(2) A hivatásos tûzoltóság és a tûzoltó szakiskolák polgári állományú tagjai

köztisztviselõk vagy közalkalmazottak.

A tûzoltó egyesület és az önkéntes tûzoltóság

33. §

A tûzoltó egyesület a településen a tûzmegelõzési, valamint a tûzoltási és

mûszaki mentési feladatok ellátásában közremûködõ társadalmi szervezet.

34. §

(1) Az önkéntes tûzoltóság a települési önkormányzat és a tûzoltó egyesület

által közösen alapított köztestület (Ptk. 65. §), amely tûzoltási és mûszaki

mentési célokra folyamatosan igénybevehetõ készenléti szolgálatot lát el, és

önálló mûködési területtel rendelkezik. A mûködési terület megállapítását a

székhely szerinti települési önkormányzat képviselõtestülete kezdeményezi a

belügyminiszternél.

(2) Az önkéntes tûzoltóság parancsnokát a köztestület nevezi ki.

(3) Az önkéntes tûzoltóság székhelye szerinti települési önkormányzat

igényelheti a központi költségvetéstõl az átvállalt feladattal arányos

költségfedezet biztosítását.

A létesítményi tûzoltóság

35. §

(1) A gazdálkodó szerveknél és más jogi személyeknél a tûzoltási, mûszaki

mentési feladatok elsõdleges ellátására - jogszabályban meghatározott

feltételek esetén - létesítményi tûzoltóságnak kell mûködnie.

(2) A létesítményi tûzoltóság parancsnokát a létesítõ nevezi ki és menti fel.

Az önkéntes és a létesítményi tûzoltóságra vonatkozó

közös rendelkezések

36. §

Az önkéntes, illetõleg a létesítményi tûzoltóság feladatainak ellátására a 35.

§ (1) bekezdés szerint létesítésre kötelezettek megállapodást köthetnek

egymással, illetõleg a települési önkormányzattal. Az önkéntes és a

létesítményi tûzoltóság létrehozását és megszüntetését, továbbá a tûzoltói

feladatok ellátására kötött megállapodást az illetékes hivatásos önkormányzati

tûzoltóságnak be kell jelenteni.

37. §

(1) Az önkéntes és a létesítményi tûzoltónak a tûzoltás, mûszaki mentés, az

ezekre való felkészítés és a rendkívüli készenléti szolgálat idõtartamára a

munkahelyén történt munkavégzési kötelezettség alóli felmentés miatt kiesett

jövedelmét az igénybevevõ téríti meg. Ennek alapján az igénybevett önkéntes és

létesítményi tûzoltó társadalombiztosítási ellátásra is jogosult.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladat ellátására igénybevett önkéntes

és létesítményi tûzoltó élelmezésérõl és elszállásolásáról, valamint a

felmerült szükségszerû és indokolt költségeinek megtérítésérõl az igénybevevõ

köteles gondoskodni.

(3) Az önkéntes és a létesítményi tûzoltó kiesett jövedelme, illetve az általa

elszenvedett kár megtérítésére, illetõleg kártalanítására, ha az igénybevétel

a/ a mûködési területen belül történt, akkor a székhely szerinti

települési önkormányzat, illetõleg a létesítmény fenntartója;

b/ a mûködési területen kívül történt, akkor a riasztást elrendelõ

hivatásos önkormányzati vagy állami tûzoltóság köteles.

38. §

A készenlétet ellátó önkéntes és létesítményi tûzoltó mentesíthetõ

- a tartalékos katonai szolgálat;

- a polgári védelmi kötelezettség

alól.

39. §

Az önkéntes és a létesítményi tûzoltó, valamint a tûzoltó egyesület tagja

egyenruha viselésére jogosult.

40. §

A fegyveres erõk és a rendvédelmi szervek kártérítési felelõsségérõl

rendelkezõ jogszabályokat az önkéntes és a létesítményi tûzoltókra is

alkalmazni kell. Az ennek alapján járó összeget az igénybevevõ fizeti meg.

A tûzoltóság anyagi, pénzügyi ellátása

41. §

(1) A hivatásos állami tûzoltóság létesítésével, fejlesztésével, mûködésével

és fenntartásával kapcsolatos költségek fedezetét a központi költségvetés a

Belügyminisztérium útján biztosítja.

(2) A hivatásos önkormányzati tûzoltóság mûködésének és fenntartásának

költségeit a központi költségvetés az illetékes önkormányzat útján

hozzájárulásként, a létesítés és fejlesztés költségeit pedig pályázati

formában a Belügyminisztérium útján biztosítja.

(3) A központi költségvetésbõl történõ hozzájárulás mértékét legalább a

hivatásos önkormányzati tûzoltóság elõírt legkisebb létszámának és

gépjármûállományának figyelembe vételével kell megállapítani.

(4) A hivatásos tûzoltóság fenntartásával és mûködésével kapcsolatos

rendkívüli kiadások fedezetére a Belügyminisztérium költségvetésében

elkülönített tartalékalapot kell biztosítani. Ebbõl kell gondoskodni a

mûködési területen kívüli vonulások költségeirõl, illetõleg a felhasznált

oltóanyagok fedezetérõl.

(5) A tûzoltóság fenntartója a tûzoltóság készenléti szolgálatot ellátó tagjai

részére szolgálati tevékenységükre vonatkozóan köteles élet- és

balesetbiztosítást kötni.

(6) Az önkéntes tûzoltóságok létesítésével, fejlesztésével, fenntartásával és

mûködésével kapcsolatos költségek fedezetérõl a székhely szerinti települési

önkormányzat, valamint az átvállalt feladattal arányosan a központi

költségvetés gondoskodik.

(7) A Belügyminisztérium tûzoltó szakiskoláin történõ képzés költségeinek

fedezetét a hivatásos tûzoltóság tagjai és az önkéntes tûzoltóság

tisztségviselõi esetében a központi költségvetésbõl a Belügyminisztérium

biztosítja, más hallgatóknál a költségeket az iskolára küldõ szerv vagy a

hallgató viseli.

42. §

A létesítményi tûzoltóság létesítésével, fejlesztésével, fenntartásával és

mûködésével kapcsolatos költségek fedezetérõl a tûzoltóság létesítõje

gondoskodik.

VI. fejezet

VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

43. §

(1) Tûzvédelmi bírság fizetésére a magánszemélyek, a jogi személyek, és ezek

jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezetei kormányrendeletben

meghatározottak szerint kötelezhetõk.

(2) A tûzvédelmi hatóság tûzvédelmi bírságot a jogszabályban, kötelezõen

alkalmazandó szabványban elõírt tûzvédelmi kötelezettségek megsértése esetén

szabhat ki.

44. §

A biztosító köteles a kötelezõ tûzvédelmi felelõsségbiztosításból befolyt díj

5 %-át tûzvédelmi fejlesztési célra - külön jogszabályban meghatározottak

szerint - átutalni.

45. §

A hivatásos és az önkéntes tûzoltóságok tûzoltási és mûszaki mentéshez

szükséges technikai eszközeinek, felszereléseinek beszerzésére, fejlesztésére

használható fel

a/ a tûzvédelmi bírság bevétele,

b/ a kötelezõ tûzvédelmi felelõsségbiztosítás címén a biztosítokhoz

befolyt biztosítási díjak 5 %-a.

46. §

A tûzvédelmi hatósági ügyekben, valamint a tûzvédelmi bírság kiszabása során

az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvényt kell

alkalmazni.

47. §

(1) Az országos parancsnokság és szervei, valamint a tûzoltó szakiskolák

használatában lévõ ingatlanok és ingóságok állami tulajdont képeznek.

(2) A megyei tûzoltóparancsnokságokat ingyenes használati jog illeti meg a

használatukban lévõ, de nem állami tulajdonban álló ingatlanok és ingóságok

tekintetében.

(3) A hivatásos önkormányzati tûzoltóságok használatában lévõ állami

tulajdonú ingatlanok és ingóságok térítésmentesen a fenntartó önkormányzatok

tulajdonába kerülnek.

(4) A megyei önkormányzatok tulajdonában lévõ ingatlanok és ingóságok

- megegyezés esetén - térítésmentesen a hivatásos önkormányzati tûzoltóságot

fenntartó önkormányzatok tulajdonába adhatók.

(5) A tûzoltóság vonatkozásában központi gazdálkodás körébe tartoznak:

a/ a tûzoltóságok beruházására, fejlesztésére szolgáló központi

költségvetési elõirányzat;

b/ a rendkívüli események folytán felmerülõ többletköltségek, továbbá a

tûzoltóságnak a mûködési területükön kívüli igénybevételével keletkezõ

költségek fedezetére szolgáló költségvetési elõirányzat;

c/ a vegyvédelmi felszerelések, tartalékeszközök és az "M" készlet;

d/ a megyei tûzoltóparancsnokság javítómûhelyeinek felszerelése,

berendezése, alkatrészkészlete;

e/ az országos és a megyei kiképzõbázisok mûködtetésével kapcsolatos

költségvetési elõirányzatok.

(6) A (5) bekezdés a/-b/ és az e/ pontjában említett költségvetési eszközzel

az országos parancsnokság, a c/-d/ pontokban foglaltakkal a megyei

tûzoltóparancsnokság gazdálkodik.

48. §

(1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben határozza meg:

a/ a tûzvédelmi hatóság tevékenységének részletes szabályait, illetõleg a

hivatásos önkormányzati tûzoltóság illetékességi területét;

b/ a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok legkisebb létszámát;

c/ Riasztási és Segítségnyújtási Tervben a hivatásos önkormányzati és az

önkéntes tûzoltóságok mûködési területét;

d/ a tûzvédelmi bírságra vonatkozó szabályokat;

e/ a tûzoltóságok tagjaira vonatkozó élet- és balesetbiztosítási

kötelezettséget;

f/ a létesítményi tûzoltóságra vonatkozó részletes szabályokat;

g/ az önkéntes tûzoltóság létesítésének, mûködésének feltételeit,

feladatát,

h/ a kötelezõ tûzvédelmi felelõsségbiztosítás szabályait.

(2) Felhatalmazást kap a belügyminiszter, hogy rendeletben határozza meg:

a/ az Országos Tûzvédelmi Szabályzatot;

b/ a tûzvédelmi igazságügyi szakértõi tevékenység szabályait;

c/ a tûzesetek vizsgálatára vonatkozó szabályokat;

d/ a tûzoltók és a tûzvédelmi szervezetek tagjainak képesítési

követelményeit, képzési rendszerét;

e/ a tûzvédelmi szakvizsgára kötelezett foglalkozási ágakat,

munkaköröket;

f/ a hivatásos tûzoltóság tagjaira vonatkozó személyzeti hatásköröket és

a személyzeti munka rendjét;

g/ a hivatásos tûzoltóságnál rendszeresített köztisztviselõi és

közalkalmazotti beosztások körét;

h/ a központi költségvetési elõirányzat terhére igényelhetõ beruházási,

fejlesztési támogatás pályázati rendszerét;

i/ a tûzoltóság mûködési területen kívül elrendelt igénybevétele

költségeinek megtérítésére vonatkozó szabályokat;

j/ azon technikai eszközök körét, amelyek beszerzését a

Belügyminisztérium útján lehet igényelni, illetõleg a beszerzés pályázati

feltételeit;

k/ a tûzoltási, mûszaki mentési és az ezekhez kapcsolódó tûzvédelmi

technika tervezésének, fejlesztésének, rendszeresítésének, felülvizsgálatának

és javításának követelményeit és ellenõrzési rendszerét;

l/ a tûzoltóság tûzoltási és mûszaki mentési tevékenységének szabályait;

m/ a tûzvédelmi szabályzat általános elveit;

n/ a tûzoltósági célokat szolgáló ingatlanok, tûzvédelmi berendezések,

tûzoltó szakfelszerelések rendeltetéstõl eltérõ használatának szabályait.

(3) Felhatalmazást kap a honvédelmi miniszter, hogy rendeletben állapítsa meg

a készenlétet vállaló önkéntes és létesítményi tûzoltók tartalékos katonai

szolgálat alóli mentesítésének rendjét.

(4) Felhatalmazást kapnak a miniszterek, hogy a belügyminiszterrel

egyetértésben rendeletben állapítsák meg a tûzvédelem és a mûszaki mentés

ágazatukra vonatkozó különös szabályait.

(5) Nemzetközi szerzõdés, egyezmény, megállapodás hiányában kötelezõen

alkalmazandó szabványban kell meghatározni:

a/ a létesítmények, az építmények, a technológiai rendszerek és

berendezések létesítésével, a tûz- és robbanásveszélyes anyagot szállító

jármûvekkel kapcsolatos részletes tûzvédelmi mûszaki követelményeket;

b/ a tûzvédelmi berendezésekre, készülékekre, felszerelésekre, technikai

eszközökre, anyagokra, oltóanyagokra és a tûzoltógépjármûvekre vonatkozó

tûzvédelmi követelményeket;

c/ az épületszerkezetekre, és az építõanyagokra vonatkozó tûzvédelmi

vizsgálati módszereket.

(6) Felhatalmazást kap a belügyminiszter, hogy a tûzvédelmi bírságból és a

kötelezõ felelõsségbiztosításból befolyt biztosítási díj 5 %-ából

rendelkezésre álló pénzeszközök felhasználási rendjét a pénzügyminiszterrel

egyetértésben rendeletben szabályozza.

49. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ kilencvenedik napon lép hatályba. A

törvény 18. § (2) bekezdés b/ pontjának rendelkezését 1997. január 1-tõl kell

alkalmazni.

(2) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg:

a/ a Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992 . évi XXII. törvény 107. §-a a

következõ e/ ponttal egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi e/, f/ és g/ pont

jelölése f/, g/, h/ pontra változik:

(Mentesül a munkavállaló a munkavégzési kötelezettség alól)

"e/ amíg önkéntes, illetõleg létesítményi tûzoltóként tûzoltási vagy

mûszaki mentési szolgálatot lát el";

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:

a/ a tûz elleni védekezésrõl és a tûzoltóságról szóló 1973. évi 13.

törvényerejû rendelet;

b/ a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak,

valamint egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatásköreirõl

szóló 1991. évi XX. törvény 10-16. §-a;

c/ az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1981. évi I.

törvény hatálybalépésérõl és egyes jogszabályok módosításáról rendelkezõ 1981.

évi 25. törvényerejû rendelet 11. §-a és 18. §-ának az 1973. évi 13.

törvényerejû rendeletre vonatkozó rendelkezése;

d/ a tûz elleni védekezésrõl és a tûzoltóságról szóló 1973. évi 13.

törvényerejû rendelet módosításáról rendelkezõ 1995. évi XLIX. törvény.

50. §

(1) A tûzvédelmi szabályzatokat az errõl szóló belügyminiszteri rendelet

hatályba lépését követõ hat hónapon belül kell kiadni.

32

I N D O K O L Á S

a tûz elleni védekezésrõl a mûszaki mentésrõl

és a tûzoltóságról szóló törvényjavaslathoz

I.

Á l t a l á n o s i n d o k o l á s

A tûz elleni védekezésrõl és a tûzoltóságról szóló hatályos jogszabályok 1973-

ban léptek hatályba. Az állami tûzoltóság területi szervei ekkor tanácsi

intézményként, az illetékes tanács igazgatási feladatokat ellátó

szakigazgatási szervének általános irányítása alá kerültek. A szakmai

irányítást a belügyminiszter az országos parancsnok útján gyakorolta.

Az önkéntes tûzoltóság tanácsi intézményként mûködött, amelynek fenntartásáról

és fejlesztésérõl az illetékes tanács gondoskodott. Ugyanakkor a jogszabályok

egyesületi jogosítványt biztosítottak az önkéntes tûzoltóságoknak és ez az

ellentmondás rendkívül sok gondot jelentett mind a tanácsok, mind az önkéntes

tûzoltó egyesületek számára.

A gazdálkodó szerveknél és az intézményekben vállalati tûzoltóságok mûködtek.

Ezek fenntartása a gazdálkodó szervek és az intézmények hatáskörébe tartozott.

A létszámukra és felszerelésükre vonatkozó elõírásokat a belügyminiszter

rendeletben határozta meg.

Az önkéntes és a vállalati tûzoltóságok szakmai felügyeletét a területileg

illetékes állami tûzoltóságok látták el.

Ennek alapján a szakmai irányítás egyértelmûen centrális volt, míg a mûködés

biztosításának feltételei az adott tanácsi, vállalati szervek hatáskörébe

tartoztak.

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény a tûzvédelemrõl való

gondoskodást a települési önkormányzatok feladatkörébe utalta anélkül, hogy

azt kötelezõvé tette volna. Ezen annyiban változtatott az 1991. évi XX. ún.

hatásköri törvény, hogy a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok székhelye

szerinti települési önkormányzatok kötelezõ közszolgáltatási feladataként

határozta meg a tûzoltást és a mûszaki mentést. Ezzel a rendelkezéssel az

állami tûzoltóság területi szervei önkormányzati tûzoltóságokká, ugyanakkor a

korábbi önkormányzati tûzoltóságként mûködõ megyei tûzoltóságok pedig állami

tûzoltósággá váltak.

A tûzvédelmi hatósági jogkör elsõfokon az önkormányzati tûzoltóság székhelye

szerint illetékes jegyzõ, fõvárosban a fõjegyzõ hatáskörébe került. A

hivatásos önkormányzati tûzoltóságok mûködtetésének és fenntartásának,

valamint létesítésének és fejlesztésének fedezetét a központi költségvetés a

Belügyminisztérium útján biztosította.

Az önkéntes tûzoltóság a társadalmi szervezetek körébe került. Ezzel megszûnt

az önkormányzatok kötelezettsége, hogy támogassák a székhelyük szerinti

önkéntes tûzoltóságot, ami jelentõs visszaesést okozott e szervezetek

életében. Döntõ többségük megszûnt vagy csak formálisan mûködött.

A vállalati tûzoltóságok a gazdasági szerkezet átalakulása következtében nagy

arányban megszûntek. A kis vállalkozások nem érezték magukra nézve kötelezõnek

ezek fenntartását, a külföldi érdekeltségû gazdálkodó szervek pedig nem tudták

vagy nem akarták tudomásul venni, hogy ilyen szervezeteket kell fenntartani.

Rendkívül kedvezõtlen hatású volt az 1991. évi XX. törvénynek azon

rendelkezése, amely hatályon kívül helyezte a vállalati tûzvédelmi szervezetek

mûködtetésére vonatkozó kötelezettséget.

Az eltelt négy esztendõ során bebizonyosodott, hogy mind a korábbról hatályos,

mind az új szabályozások több vonatkozásban nem felelnek meg a

követelményeknek. Így többek között gondok jelentkeztek a tûzvédelmi hatósági

feladatok hatékony ellátásában, a tûzoltóság irányítási és finanszírozási

rendszerében, az önkéntes és a vállalati tûzoltóság, valamint a vállalati

tûzvédelmi szervezetek mûködtetésében.

Az új szabályozás kiadását indokolják azok a körülmények is, amelyek a

társadalmi és a gazdasági életben a rendszerváltozás óta végbementek. A

privatizáció, valamint a hazai gazdaságban a külföldi tulajdon növekvõ

részvétele a korszerû tûzmegelõzési követelmények érvényre juttatását

követeli. Ugyanakkor gondoskodni kell azoknak az elõírásoknak a befogadásáról,

amelyek az európai jogharmonizáció, illetõleg nemzetközi szabványosítás

területén a tûzvédelmet érintik. Szükségessé teszi a tûzvédelmi rendelkezések

korszerûsítését az is, hogy romlott a tûzbiztonság. Tendenciáját tekintve

növekszik a tûzesetek és a mûszaki mentések száma, így a korábbinál lényegesen

nagyobb kár éri a nemzetgazdaságot.

Az 1995. évi költségvetésrõl szóló törvényben az Országgyûlés úgy

rendelkezett, hogy a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok fenntartásával és

mûködtetésével kapcsolatos költségek fedezetét 1995. július 1-jével az

illetékes önkormányzatok rendelkezésére bocsátja. Az ehhez szükséges törvényi

és kormányzati szintû szabályozások megtörténtek és az érintett önkormányzatok

döntõ többsége a hivatásos tûzoltóságokat, mint önkormányzati intézményeket

átvette.

Ugyanakkor nem történt lényeges változás a gazdálkodó szervek tûzvédelmét

elsõdlegesen biztosító vállalati tûzoltóságok és tûzvédelmi szervezetek

mûködésének szabályozásában.

A törvényjavaslat szerint a korábbiaktól eltérõ tartalommal ugyan, de

fennmarad a tûzoltóságok több évtized alatt kialakult tagozódása (a hivatásos

állami, hivatásos önkormányzati, az önkéntes és létesítményi tûzoltóság).

Ezen a rendszeren a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok diszlokációja

(elhelyezkedése), az önkéntes tûzoltóságok több mint egy évszázados

hagyományai, valamint a létesítményi tûzoltóságok helyi fontossága miatt nem

célszerû változtatni.

Az állami tûzoltóság körébe tartozó országos és megyei tûzoltóparancsnokságok

feladatköre csökken, tevékenységük súlypontját a szakmai felügyelet ellátása

képezi.

A törvényjavaslat kiemelt gondot fordít a 94 készenléti szolgálattal

rendelkezõ önkormányzati tûzoltóságra. Ezeknek kell gondoskodniuk a közel 3200

település tûzvédelmérõl. Mûködtetésük, fenntartásuk fedezetét, összhangban az

önkormányzati törvénnyel, a központi költségvetésbõl a fenntartó

önkormányzatok hozzájárulásként kapják meg. A fejlesztés és a beruházás

céljára rendelkezésre álló fedezet központi kezelésben marad, ugyanis

szétosztása a fejlesztés ellehetetlenüléséhez vezetne. A fõváros helyzete

speciális, mivel a közszolgáltatás biztosítása a kerületi határokat nem veheti

figyelembe. Erre tekintettel a fõvárosi önkormányzat intézményeként mûködik a

hivatásos tûzoltóság. A fõvárosban - a megyéktõl eltérõen - felügyeleti

jogosítványokkal rendelkezõ állami tûzoltóság nincs. Ezt a feladatot a

törvényjavaslat szerint az országos parancsnokság látná el. Nemzetközi

kötelezettség alapján a Ferihegyi Repülõtér, valamint az Országház

tûzvédelmérõl a hivatásos állami tûzoltóság gondoskodna.

A tûzoltóságok rendszerében új szerepet kap a fokozatosan fejlõdõ és a jövõben

köztestületként mûködõ önkéntes tûzoltóság, amelynek feladata a hivatásos

tûzoltóságok által nem kellõen védett területek tûzvédelmének biztosítása.

Azok az önkéntes tûzoltóságok, amelyek a külön jogszabályban meghatározott

feltételeket teljesíteni tudják, önálló mûködési területtel rendelkezhetnek és

ebben az esetben az átvállalt feladattal arányos központi támogatást is

megkapják.

A vállalati tûzoltóságok helyébe a törvényjavaslat szerint a létesítményi

tûzoltóságok lépnének, amelyek elsõsorban a tûzvédelmi szempontból kiemelkedõ

veszélyességû tevékenységet végzõ gazdálkodó szervek védelmét szolgálnák.

Mûködtetésükrõl, fejlesztésükrõl a fenntartó köteles gondoskodni.

A törvényjavaslat részletesen szabályozza a gazdálkodó tevékenységet folytató

magánszemélyek, a jogi személyek, a jogi és magánszemélyek jogi személyiséggel

nem rendelkezõ szerveinek tûzvédelemmel és mûszaki mentéssel kapcsolatos

feladatait. Ezeknek a rendelkezéseknek a megfogalmazására a gazdasági életben

történt átalakulás, valamint annak a négy évnek a tapasztalatai adtak alapot,

amelynek során bebizonyosodott, hogy a szabályozatlan helyzetben a tûzvédelmi

fegyelem lényegesen fellazul és ennek következtében növekszik a

veszélyhelyzet, valamint az ezekbõl következõ tûzesetek és mûszaki mentések

száma.

A tûzvédelmi fegyelem erõsítését kívánják szolgálni a törvényjavaslatnak azon

rendelkezései, amelyek a tûzvédelmi bírság szabályait, a kiemelkedõen

veszélyes tevékenység kötelezõ tûzbiztosítását, illetõleg a biztosítók

tûzvédelemmel kapcsolatos kötelezettségeit határozzák meg. Ez utóbbiak a

nemzetközi gyakorlatban elfogadottak és a hazai szabályozásban sem újszerûek,

mert már az 1936. évi X. Tc. is rendelkezett a biztosítók tûzvédelemmel

kapcsolatos kötelezettségeirõl.

II.

R é s z l e t e s i n d o k o l á s

1-3. §-hoz

A törvényjavaslat ezen §-ai rendelkeznek a törvény hatályáról, amely a

hatályos szabályozáshoz képest új megoldást tartalmaz. Eddig nem volt törvényi

szintû szabályozás arra, hogy a tûz elleni védekezésre, a mûszaki mentésre és

tûzoltóságra vonatkozó szabályokat milyen körben és mértékben kell alkalmazni.

A törvényjavaslat alapvetõen minden, a Magyar Köztársaság területén tartózkodó

magánszemélyre, jogi személyre, magán- és jogi személyek jogi személyiséggel

nem rendelkezõ szervezeteire kiterjed. Ugyancsak kiterjed a hatály a Magyar

Köztársaság területén folytatott tûzvédelemre kiható és a tûzoltóság által

végzett valamennyi tevékenységre. Mentességet csak a diplomáciai körre,

illetõleg a Magyar Honvédség létesítményeire és bányák föld alatti részeire

biztosít.

Kiemelkedõ fontosságú rendelkezése a törvényjavaslatnak a tûzoltás és mûszaki

mentés önkormányzati kötelezettségként való meghatározása, e feladatok

térítésmentességének kimondása és a tûzoltóságok együttmûködési

kötelezettségének elõírása. Az általános rendelkezések részét képezi az a

szabályozás is, amely lehetõvé teszi a tûzoltóságok számára meghatározott

körben az alkotmányos jogok korlátozását.

4. §-hoz

Az értelmezõ rendelkezések a tûz, a tûz elleni védekezés, a tûzoltási feladat,

a tûzvizsgálat, valamint a mûszaki mentés fogalmának meghatározását

tartalmazzák.

5. §-hoz

A tûzjelzéssel kapcsolatos szabályozások részben a hagyományos rendelkezésekre

alapulnak, részben az új megoldásokat foglalják magukba. Ennek megfelelõen

változatlanul kötelezettségként határozzák meg mindenki számára a tûz

jelzését, az ehhez szükséges segítségnyújtás biztosítását, valamint azokat a

szervezeteket, amelyeknél a tûzjelzést be kell, illetve be lehet jelenteni.

Fontos rendelkezés, hogy a tûzjelzés díjtalan és elsõbbséget élvez.

6. §-hoz

A tûzoltásban való részvétel kötelezettségeit a törvény két körben határozza

meg. Az egyik a személyes részvételt jelenti, amely arra terjed ki, hogy abban

mindenki köteles részt venni ellenszolgáltatás nélkül, a személyes

képességeitõl függõen. A másik, hogy a tûzoltás feltételeit befolyásoló

körülményeket az érintettek haladéktalanul kötelesek bejelenteni a

tûzoltóságnak.

7. §-hoz

A törvényjavaslat a hatályos szabályozáshoz hasonlóan rendkívül széles

jogosítványokat kíván biztosítani a tûzoltásvezetõ számára. Ezt abból a

megfontolásból teszi, hogy érdemi intézkedést gyorsan és hatékonyan csak az a

személy tud tenni, aki megfelelõ felhatalmazásokkal rendelkezik. Erre, és az

alkotmányossági szempontokra figyelemmel a törvényjavaslat a tûzoltásvezetõ

jogait és kötelezettségeit egyértelmûen taxatíve felsorolja. Ennek megfelelõen

a törvényjavaslat szabályozza azokat a lehetõségeket, amelyek keretei között a

tûzoltásvezetõ a különféle szervek, illetõleg magánszemélyek igénybevételérõl

rendelkezhet, azokat a korlátozásokat, amelyeket a tûz színhelyén megtehet,

illetõleg azt az együttmûködési módot, amelyet a különféle egységek a

tûzoltásvezetõ irányítása alatt kötelesek végezni.

8. §-hoz

A tûzjelzés, a tûzoltás, a mûszaki mentés és az ezzel kapcsolatos gyakorlatok

során természetesen károk is keletkezhetnek. A törvényjavaslat rendelkezik

arról, hogy ezeknek a károknak a megtérítését milyen formában és kitõl lehet

igényelni.

9. §-hoz

Új rendelkezése a törvényjavaslatnak a mûszaki mentés szabályozása, amely

alapjaiban megegyezik a tûzoltásra vonatkozó elgondolásokkal.

10. §-hoz

Az elmúlt idõszakban gyakorlattá vált, hogy a tûzoltóságot szakmai feladatain

túl más egyéb tevékenységre is igénybe vették úgy, hogy azért térítést nem

fizettek. Figyelemmel arra, hogy a tûzoltóság fenntartása és mûködtetése

rendkívül költséges, ezért indokolt, hogy a tûzoltáson és mûszaki mentésen

túli tevékenységeket a tûzoltóság csak az érdekelt kérelmére és költségére

végezhesse el.

11. §-hoz

A tûzvédelmi hatósági tevékenység fogalmát a törvényjavaslat az engedélyezõ,

tiltó és korlátozó intézkedésekben, a tûzesetre vonatkozó hatósági

bizonyítványok kiadásában, a tûzvédelmi ellenõrzésben, valamint a tûzvédelmi

kötelezettségek megsértõivel szemben alkalmazandó bírság kiszabásában,

illetõleg a szakhatósági tevékenységben fogalmazza meg. Ez a hatályos

szabályozástól csak a tûzvédelmi bírság kiszabásában jelent változást.

12. §-hoz

A tûzvédelmi hatóságok köre az elmúlt két évtized során jelentõsen változott.

Korábban az állami tûzoltóságok, majd azt követõen a hivatásos önkormányzati

tûzoltóságok székhelye szerinti jegyzõk látták el ezt a feladatot. Az elmúlt

négy év gyakorlati tapasztalatai bebizonyították, hogy a tûzvédelmi hatósági

jogkör ily módon való telepítése az elvárható szakmai követelmények

érvényesülését nem tudta minden esetben maradéktalanul biztosítani. Ebbõl

kiindulva a törvényjavaslat olyan megoldást keresett, amely összhangban áll az

Alkotmánnyal, illetõleg az önkormányzati törvénnyel, ugyanakkor figyelembe

veszi azokat a szakmai követelményeket is, amelyek a tûzvédelmi hatósági

jogkör megfelelõ érvényesítéséhez nélkülözhetetlenek.

Ennek megfelelõen a törvényjavaslatban a hatósági jogkör megosztásra került.

Az érdemi hatósági határozatokat, amelyek körébe az engedélyezés, kötelezés,

tiltás, korlátozás, valamint a hatósági bizonyítványok kiadása tartozik, a

települési önkormányzat jegyzõje (körjegyzõje), a fõvárosban pedig a fõjegyzõ

hozza meg. Ezek azok az ügyek, amelyek érdemi döntést tartalmaznak és

amelyeknél közvetlen jogorvoslatra van lehetõség.

Az illetékes önkormányzati tûzoltóság vezetõjének hatáskörébe utalná a

törvényjavaslat a szakhatósági ügyek intézését (amelyekben az érdemi döntés a

jegyzõ hatáskörébe tartozik), a tûzvédelmi ellenõrzést, a tûzvizsgálatot,

valamint az azonnali beavatkozást igénylõ ügyekben - így a fokozottan tûz- és

robbanásveszélyes helyeken tûzveszély esetén a tevékenység szüneteltetésének

elrendelését, valamint a tûzvédelmi szabályokat, illetõleg a tûzoltóeszközök

használatát nem ismerõ dolgozónak a munkavégzéstõl való eltiltását.

Ezzel a megosztással mód nyílik arra, hogy az önkormányzatok a hatáskörükbe

tartozó hatósági ügyekben önállóan intézkedjenek, ugyanakkor lényeges

mértékben csökkenjen azoknak az ügyeknek a száma, ahol az önkormányzatok

jegyzõi csak formális tevékenységet láttak el. Új a szabályozásnak az a

rendelkezése, hogy a tûzvédelmi hatósági jogkört valamennyi települési

önkormányzat jegyzõjére kiterjesztette, növelve ezzel az önkormányzatok

szerepét a tûzvédelemben, illetve az önkormányzati jelleget.

13. §-hoz

A törvényjavaslat ezen rendelkezése különleges hatósági eljárási szabályt

fogalmaz meg, mert meghatározott körben az országos parancsnok hatáskörébe

utal engedélyezési, illetve eltérési jogosítványt. Tekintettel arra, hogy

ezekben az esetekben országosan bevezetendõ eszközökrõl, illetõleg

eljárásokról van szó, ezek nem adhatók az önkormányzatok körébe.

14. §-hoz

A törvényjavaslat a tûzvizsgálat szabályozásában alapjaiban véve új

elgondolásokat nem tartalmaz, mert a jelenlegi gyakorlat megfelelõ volt,

hiszen a bûncselekmény alapos gyanúja esetén a tûzvizsgálatot a rendõrség

átvette, más esetben viszont a tûzoltóság, mint államigazgatási cselekményt

folytatta le. Sem a tûzoltóság, sem a rendõrség ez irányú tevékenységével

kapcsolatosan kifogások nem merültek fel, így nem indokolt a jelenlegi jogi

szabályozás megváltoztatása.

15-16. §-hoz

A magánszemélyek tûzvédelemmel és mûszaki mentéssel kapcsolatos feladatait

eddig elsõsorban a hatályos törvényerejû rendelet végrehajtásához kapcsolódó

alsóbb szintû szabályozások határozták meg. Az alkotmányjogi követelményekre

figyelemmel ezeket - bár tartalmukban lényeges változását nem foglalnak

magukban - törvényi szinten indokolt szabályozni.

A mûszaki, technikai fejlõdés mind szélesebb körû elterjedésével

szükségszerûen együtt jár, hogy a háztartásokban és a magángazdaságokban egyre

nagyobb mértékben alkalmazzák azokat a berendezéseket, felszereléseket,

eszközöket és anyagokat, amelyek alkalmasak arra, hogy megfelelõ ismeret

hiányában tüzet okozzanak. Ezért kívánja a törvényjavaslat elõírni azt, hogy

minden területen az érintettek megismerjék a használatukban lévõ eszközök,

anyagok alkalmazásával kapcsolatos tûzvédelmi szabályokat, illetõleg ha a tûz

vagy a mûszaki mentést igénylõ esemény mégis bekövetkezik, az ezzel

kapcsolatos jelzési, illetõleg beavatkozási kötelezettségeiket.

17. §

Sok gondot okoz, hogy tûzvédelmi ismeretekkel nem rendelkezõ gyermekek,

fiatalkorúak, illetõleg cselekvésükben korlátozottak nem ismerik a

legalapvetõbb tûzvédelmi szabályokat sem. Ezért rendelkezik úgy a

törvényjavaslat, hogy kötelezi ezeket a személyeket arra, hogy a nevelésük,

felügyeletük alatt álló személyek a legalapvetõbb tûzvédelmi szabályokat

megismerjék és tevékenységükkel tüzet vagy közvetlen tûzveszélyt ne

okozhassanak.

18-20. §-hoz

A törvényjavaslat részleteiben szabályozza a gazdálkodó tevékenységet folytató

magánszemélyek, a jogi személyek, a jogi- és magánszemélyek jogi

személyiséggel nem rendelkezõ szervezeteinek tûzvédelemmel és mûszaki

mentéssel kapcsolatos feladatait. Ezek lényegesen meghaladják azokat a

kötelezettségeket, amelyeket az e körbe nem tartozóknak teljesíteniük kell.

Részben a tûzesetek megelõzésére, részben a tûzoltási feltételek

biztosítására, részben pedig az általuk foglalkoztatottak tûzvédelmi képzésére

vonatkozó elõírásokat tartalmazza a törvény.

21. §-hoz

A tûzmegelõzés szempontjából rendkívül fontos, hogy már a tervezés idõszakában

érvényre jussanak azok a jogszabályban, kötelezõen alkalmazandó szabványban,

hatósági elõírásban meghatározott követelmények, amelyek a biztonságot

szolgálják. Ezért írja elõ a törvény a tervezõ és a kivitelezõ kötelezettségét

a tûzvédelmi elõírások érvényre juttatása érdekében.

22. §-hoz

A tûzvédelmi ismeretek oktatása minden képzési szinten alapvetõ fontosságú.

Errõl eddig csak a végrehajtási rendeletek, illetõleg a különféle

minisztériumok belsõ szabályozásai rendelkeztek. Nem célszerû kettéválasztani

az alapoktatást és a tûzvédelmi felkészítést, ezért a törvényjavaslat azt a

megoldást választja, hogy minden szinten az alapoktatáshoz kell kapcsolni a

tûzvédelmi képzést. Változatlanul fenntartja, hogy azokban a foglalkoztatási

ágakban, ahol a felkészülés különös tûzvédelmi ismereteket igényel, csak

megfelelõ szakvizsgával rendelkezõ személyek dolgozhassanak. Elõírja a

munkáltató kötelezettségét az általa foglalkoztatott dolgozó tûzvédelmi

képzéséért és megtiltja számukra, hogy olyanokat alkalmazzanak, akik

tûzvédelmi felkészítéssel, illetõleg a szükséges tûzvédelmi szakvizsgával nem

rendelkeznek.

23-24. §-hoz

A törvényjavaslat a hatályos szabályozásoknak megfelelõen a belügyminiszter

hatáskörébe utalja a tûzvédelem, a mûszaki mentés, valamint a tûzoltóság

tevékenységének központi irányítását. Részletesen összefoglalja azokat a

jogosítványokat, amelyeket a belügyminiszter ebben a feladatkörében

gyakorolhat.

25-26. §-hoz

A törvény az országos parancsnok tevékenységét a korábbiaktól eltérõ módon

határozza meg. Ez adódik abból, hogy a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok az

illetékes önkormányzatok irányítása alá kerültek, illetõleg állami

tûzoltóságként csak az országos és a megyei parancsnokságok mûködnek. A

törvényjavaslat részletesen ismerteti az országos parancsnok jogkörét, amely

egyfelõl az állami tûzoltóság irányításában, másfelõl a tûzvédelemmel

kapcsolatos irányítási jogosítványok elõkészítésében, illetõleg a hivatásos

önkormányzati, az önkéntes és az létesítményi tûzoltóságok felügyeletében,

valamint eseti közvetlen utasításokban jelenik meg.

27. §-hoz

A törvényjavaslat jelentõs változást hoz a megyei tûzoltóparancsnokságok

tevékenységében. Lényegesen szûkül a korábbi centrális felépítésbõl adódó

közvetlen beavatkozások köre, ugyanakkor számos olyan jogosítványt

gyakorolhatnak továbbra is, amelyek az egységes mûködést lehetõvé teszik.

28-29. §-hoz

A helyi önkormányzatok - összhangban az önkormányzati törvénnyel és annak azon

rendelkezésével, hogy a helyi tûzvédelemrõl való gondoskodás feladatkörükbe

tartozik - nagyobb felelõsséget és ezzel összefüggésben több jogosítványt

kapnak a helyi tûzoltóságok mûködésével kapcsolatosan. A törvényjavaslat

tételesen felsorolja a hivatásos önkormányzati tûzoltósággal rendelkezõ,

illetõleg a hivatásos önkormányzati tûzoltósággal nem rendelkezõ

önkormányzatok feladat- és hatáskörét, továbbá azt., hogy az önkormányzatok

kötelesek gondoskodni a településen a víznyerési lehetõségek biztosításáról.

30-32. §-hoz

A hivatásos tûzoltóságra vonatkozó rendelkezéseket a törvényjavaslat

alapjaiban az állami és az önkormányzati tûzoltóságra bontja. Meghatározza az

állami tûzoltóparancsnokság szervezeti felépítését, feladatait és tevékenységi

rendszerét. A hivatásos önkormányzati tûzoltóság esetében szabályozza annak

feladatait és elhelyezkedési rendszerét.

Rendelkezik a törvény a tûzoltó szakiskolák hivatásos szolgálati viszonyban

álló tagjairól. Erre azért van szükség, mert oktatóik és hallgatóik

jogviszonya eddig nem volt egyértelmûen szabályozott.

33-34. §-hoz

A tûzoltó egyesület és az önkéntes tûzoltóság egymáshoz kapcsolódását mind a

hatályos, mind a korábbi szabályozások közel fél évszázada nem határozták meg

egyértelmûen. Korábban az önkéntes tûzoltóságokat félig állami szervként

kezelték, majd egyesületeknek minõsítették azokat, ezzel azonban megfosztották

õket attól a lehetõségtõl, hogy kötelezõ önkormányzati vagy állami

támogatásban részesüljenek. Ezen a helyzeten kíván változtatni a

törvényjavaslat, amely az önkéntes tûzoltó egyesületet különválasztja az

önkéntes tûzoltóságtól. Amíg az egyesület az egyesülési jogról szóló törvény

alapján mûködõ társadalmi szervezetnek minõsül, addig az önkéntes tûzoltóság

köztestületként mûködik és ebbõl adódóan fenntartásáról az önkormányzatnak,

illetõleg ha mûködési területet vállal, akkor a központi költségvetésnek

meghatározott arányban kell gondoskodnia.

35. §-hoz

A létesítményi tûzoltóság a korábbi vállalati tûzoltóságok szerepkörét veszi

át részben megváltozott feladattal. Erre a módosításra azért van szükség, mert

a megváltozott gazdasági feltételek között a gazdálkodó szervek egyre inkább

vonakodtak attól, hogy a saját védelmüket elsõdlegesen szolgáló tûzoltóság

létrehozásáról és fenntartásáról gondoskodjanak.

36-40. §-hoz

A törvényjavaslatnak az önkéntes és a létesítményi tûzoltóságra vonatkozó

közös rendelkezései tág határokat biztosítanak arra, hogy a létesítésre

kötelezettek egymással megállapodást köthessenek a tûzvédelmi feladatok

ellátására.

Törvényi garanciát igényel, hogy az önkéntes és a létesítményi tûzoltók a

tûzoltási mûszaki mentési és az erre való felkészítési, illetve az ezzel

kapcsolatos rendkívüli szolgálatok idõtartamára mentesek legyenek a

munkavégzési kötelezettség alól. Ennek hiányában nem lenne biztosítható, hogy

ezek a tûzoltóságok mûködésüket folyamatosan el tudják látni és adott

település, illetõleg létesítmény védelmérõl megfelelõen gondoskodjanak. Új

rendelkezése a törvényjavaslatnak, hogy a hatályos szabályozástól eltérõen a

kiesõ munkaidõre járó munkabért és társadalombiztosítási ellátást az igénybe

vevõ szervezetnek kell biztosítania.

Rendelkezik a törvényjavaslat arról is, hogy igénybevétel esetén az önkéntes

és a létesítményi tûzoltók ellátásáról és költségeinek megtérítésérõl az

igénybevevõ köteles gondoskodni. Ugyancsak szabályozza az önkéntes és

létesítményi tûzoltó kártérítésére vonatkozó szabályokat, valamint

meghatározza azt is, hogy ezek a tûzoltók mentesíthetõk a tartalékos katonai

szolgálat, valamint a polgári védelmi kötelezettség teljesítése alól.

Biztosítja a törvényjavaslat az önkéntes és létesítményi tûzoltók számára és a

tûzoltóegyesületi tagoknak az egyenruha viselésének jogát.

41-42. §-hoz

A tûzoltóság anyagi és pénzügyi ellátása rendkívül összetett és részletes

szabályozást kíván a jogalkotótól. Egyfelõl el kell különíteni az egyes

tûzoltóságokra vonatkozó szabályokat, másfelõl eltérõ módon kell gondoskodni a

mûködtetés, a fenntartás, illetõleg a létesítés és a fejlesztés feltételeinek

biztosításáról.

Egyértelmû, hogy a hivatásos állami tûzoltóság esetében a költségvetés minden

tétele az államot terheli. A hivatásos önkormányzati tûzoltóságnál a központi

költségvetés meghatározott norma alapján gondoskodik a fenntartással és

mûködéssel kapcsolatos költségekrõl és a már bevált rendszerrel összefüggésben

a fejlesztésrõl, illetõleg a létesítésrõl. Ezeket a korlátokat a jelenlegi

szûkös anyagi feltételek szabják meg. Azok a felmérések, amelyek a hivatásos

önkormányzati tûzoltóság esetében valamilyen normatíva kidolgozását tették

volna lehetõvé, kudarcba fulladtak amiatt, hogy e szervezeteknél a mûködési

költségek közel 85 %-át a bér és bérjellegû juttatások kötik le. További 6-8

%-ot jelentenek a létesítmények üzemeltetésével kapcsolatos kiadások és ennek

alapján célszerûtlennek látszott bármiféle norma kialakítása. A hivatásos

önkormányzati tûzoltóságok területi elhelyezkedésének és tényleges

teljesítményének felmérése 1995. elsõ felében megtörtént és a szükséges

átcsoportosításokat a tényleges munkaterhek függvényében még az 1995. július

1-jei költségvetési átadást megelõzõen megtették. Ezekre figyelemmel újabb

változtatásokra a meglévõ költségvetési feltételek mellett nincs lehetõség.

Rendkívül fontos intézkedése a törvényjavaslatnak, hogy rögzíteni kívánja azt

a már mûködõ intézményt, amely szerint a tûzoltóságok készenléti szolgálatot

ellátó tagjaira élet- és balesetbiztosítást kell kötni. Ez ma a jogszabályi

elõírás nélkül is mûködik, de miután nincs költségvetési fedezete, így csak a

különféle átcsoportosítások, illetõleg megtakarítások révén lehet róla

gondoskodni.

Rögzíteni kívánja a törvény azt a gyakorlatot is, amelyet az alsóbb szintû

jogszabályok tettek lehetõvé, hogy a Belügyminisztérium szakiskoláin a

hivatásos és az önkéntes tûzoltóság meghatározott tagjainak képzési költségeit

a központi költségvetésbõl a Belügyminisztérium fogja biztosítani.

43-45. §-hoz

Új intézményt kíván bevezetni a törvényjavaslat a tûzvédelmi bírsággal. Az ez

irányú külföldi tapasztalatok, valamint a hazánkban alkalmazott

környezetvédelmi, természetvédelmi, építésrendészeti stb. bírságok során

szerzett tapasztalatok megfelelõ alapot adnak arra, hogy a tûzvédelem

területén elkövetett jelentõsebb szabályszegések ne csak szabálysértési, hanem

attól lényegesen súlyosabb anyagi hátrányt jelentõ bírsággal legyenek

sújthatók.

Mind a külföldi, mind a korábbi hazai jogalkotási gyakorlatban bevált eszköz

volt, hogy a tûzoltóság fejlesztéséhez a biztosítók bevételük meghatározott

részével hozzájárultak. Ezt az indokolja, hogy a megfelelõ technikai eszközzel

és felszereléssel rendelkezõ tûzoltóság gyors és hatékony beavatkozása esetén

lényegesen csökken az a tûzkár, amelyet a biztosítónak meg kell térítenie.

Ebbõl kiindulva fogalmazza meg a törvényjavaslat, hogy a biztosítók kötelesek

meghatározott díjat fizetni a tûzvédelem fejlesztése céljára.

Hasonló módon a tûzoltóság fejlesztését szolgálja, hogy a tûzvédelmi bírságot

a hivatásos és önkéntes tûzoltóságok a tûzoltási és mûszaki mentéshez

szükséges technikai eszközeinek, felszereléseinek beszerzésére, fejlesztésére

lehet felhasználni.

46-50. §-hoz

A törvényjavaslat ezen §-ai egyfelõl a tûzoltóságok használatában,

kezelésében, illetõleg tulajdonában álló ingó és ingatlan vagyontárgyak sorsát

kívánják megnyugtató módon szabályozni. Az alapelv, hogy minden vagyontárgy

végeleges jelleggel annak a szervezetnek a tulajdonába kerüljön, amely azt

ténylegesen használja. A jelenlegi helyzetben természetesen szükség van arra,

hogy a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok meghatározott szolgáltatásokat az

állami tûzoltóságok útján kapjanak meg. Ehhez természetesen indokolt, hogy az

el nem osztható eszközök az állami tûzoltóságok kezelésében maradjanak.

A törvényjavaslat felhatalmazást ad a Kormány, illetõleg a belügyminiszter

számára, hogy meghatározott körben a részéletes rendelkezéseket készítse elõ,

illetõleg a kiadásáról gondoskodjon. Ugyanakkor intézkedik a hatályon kívül

helyezendõ törvényi szintû szabályozások hatályon kívül helyezésérõl és a

törvény hatályba léptetésérõl.

Eleje Honlap