Interpelláció!
Dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnöke részére
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
Interpellációt kívánok benyújtani
Horn Gyula miniszterelnökhöz a Lágymányosi-híd tárgyában
Visszavonték-e a Lágymányosi-hídról szóló
kormány döntést? címmel
Tisztelt Miniszterelnök Úr!
A "Lágymányosi-hídról szóló Kormány döntés és a Fõvárosi Közgyûlési
elõterjesztés egyaránt a legfontosabb célnak tekintette
- a fõváros jelenlegi közlekedési feszülségének oldását,
- a belváros fõútvonalainak és Duna hídjainak forgalmi tehermentesítését,
- a belváros környezetvédelmi gondjainak mérséklését a forgalmi viszonyok
stabilizálásával.
Valamint azt, hogy a lágymányosi Duna-hídat alkalmassá kell tenni az 1-es
villamos átvezetésére, a tömegközlekedési igény kielégítése érdekében.
Ezen leképzelés szerint az ún. haránt irányú tömegközlekedési igények a
belváros felõ haladva fokozottan növekednek, a Lágymányosi-híd vonalában
várható a legjelentõsebb átutazási igény.
A Lágymányosi-hídon temrészetes folytatásként vezethetõ át a Hungária körúti
1-es villamos. Ezáltal a budapesti tömegközlekedési hálózatban meghatározó
szerepet kap az 1-es villamos, hiszen kevés kivétellel a fõváros összes
sugárirányú vonalát kekrestzezve azokat egymással összeköti, így a kialakult
áramlatok egy részét "örvidrezárva" tehermentesíti a belsõvárosi
vonalrészeket. Ugyanakkor a Hungária gyûrûn megvalósuló színvonalas
tömegközlekedés tovább erõsíti a térségben a területfejlesztõ hatást.
Jelentõs változás az 1-es villamos megvalósításának elõtérbe kerülése, illetve
Budára való átvezetésének igénye. A korábbi közlekedési tervek két
metróvonallal számoltak a térségben, a Gazdagrét felé vezetõ DB-R metrõval,
illetve a Budafok felé haladó ún. harántoló metróval. A harántoló metró
szerepét az 1-es villamos jól képes kiváltani.
A Kormány elõterjesztésében a mai napig szerepel az 1-es villamos.
A Lágymányosi-hídon a Kormány szándékával szemben nem lesz villamos egyelõre,
de még autóbuszjárat sem. Így az eredeti környezetvédelmi célok nem
érvényesülhetnek, hiszen a dél-budai autóbuszjáratok változatlanul a
városközpontot terhelik (Erzsébet-híd, Rákóczi út), bár mód nyílna buszjárat
indítására.
Szakmai - ellenzéki politikusok által is képviselt - vélemények szerint az
Etele tér és az Üllõi úti metróállomás között üzemelõ autóbuszjárat
beindításával modellezni lehetne az 1-es villamos utasforgalmának alakulását,
így amíg nincs pénz az 1-es villamos megépítésére, megteremthetõ a
városközpont tömegközlekedési tehermentesítése. Ezzel, ha már nem is teljesül
az eredeti cél, legalább részben megvalósul. Ez természetesen csak ideiglenes,
átmeneti megoldás volna, hiszen ez hosszútávó és környezetbarát megoldás a
villamos átvezetése.
Kérdezem a tisztelt Miniszterelnök Urat:
Visszavonták-e a Lágymányosi hídról szóló kormánydöntést vagy annak részét,
illetve mi az oka annak, hogy a fõváros vezetése figyelmen kívül hagyta azt,
hogy a hídon szükség van tömegközlekedésre? Kérdezem továbbá, van-e e célal
ellentétes megállapodás a Kormány és a fõváros vezetése között?
Tisztelettel várom válaszát.
Budapest, 1995. október 19.
Sasvári Szilárd
Fidesz-Magyar Polgári Párt