I/1547..

Interpelláció!

Dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnöke részére

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Interpellációt kívánok benyújtani

Horn Gyula miniszterelnökhöz a Lágymányosi-híd tárgyában

Visszavonték-e a Lágymányosi-hídról szóló

kormány döntést? címmel

Tisztelt Miniszterelnök Úr!

A "Lágymányosi-hídról szóló Kormány döntés és a Fõvárosi Közgyûlési

elõterjesztés egyaránt a legfontosabb célnak tekintette

- a fõváros jelenlegi közlekedési feszülségének oldását,

- a belváros fõútvonalainak és Duna hídjainak forgalmi tehermentesítését,

- a belváros környezetvédelmi gondjainak mérséklését a forgalmi viszonyok

stabilizálásával.

Valamint azt, hogy a lágymányosi Duna-hídat alkalmassá kell tenni az 1-es

villamos átvezetésére, a tömegközlekedési igény kielégítése érdekében.

Ezen leképzelés szerint az ún. haránt irányú tömegközlekedési igények a

belváros felõ haladva fokozottan növekednek, a Lágymányosi-híd vonalában

várható a legjelentõsebb átutazási igény.

A Lágymányosi-hídon temrészetes folytatásként vezethetõ át a Hungária körúti

1-es villamos. Ezáltal a budapesti tömegközlekedési hálózatban meghatározó

szerepet kap az 1-es villamos, hiszen kevés kivétellel a fõváros összes

sugárirányú vonalát kekrestzezve azokat egymással összeköti, így a kialakult

áramlatok egy részét "örvidrezárva" tehermentesíti a belsõvárosi

vonalrészeket. Ugyanakkor a Hungária gyûrûn megvalósuló színvonalas

tömegközlekedés tovább erõsíti a térségben a területfejlesztõ hatást.

Jelentõs változás az 1-es villamos megvalósításának elõtérbe kerülése, illetve

Budára való átvezetésének igénye. A korábbi közlekedési tervek két

metróvonallal számoltak a térségben, a Gazdagrét felé vezetõ DB-R metrõval,

illetve a Budafok felé haladó ún. harántoló metróval. A harántoló metró

szerepét az 1-es villamos jól képes kiváltani.

A Kormány elõterjesztésében a mai napig szerepel az 1-es villamos.

A Lágymányosi-hídon a Kormány szándékával szemben nem lesz villamos egyelõre,

de még autóbuszjárat sem. Így az eredeti környezetvédelmi célok nem

érvényesülhetnek, hiszen a dél-budai autóbuszjáratok változatlanul a

városközpontot terhelik (Erzsébet-híd, Rákóczi út), bár mód nyílna buszjárat

indítására.

Szakmai - ellenzéki politikusok által is képviselt - vélemények szerint az

Etele tér és az Üllõi úti metróállomás között üzemelõ autóbuszjárat

beindításával modellezni lehetne az 1-es villamos utasforgalmának alakulását,

így amíg nincs pénz az 1-es villamos megépítésére, megteremthetõ a

városközpont tömegközlekedési tehermentesítése. Ezzel, ha már nem is teljesül

az eredeti cél, legalább részben megvalósul. Ez természetesen csak ideiglenes,

átmeneti megoldás volna, hiszen ez hosszútávó és környezetbarát megoldás a

villamos átvezetése.

Kérdezem a tisztelt Miniszterelnök Urat:

Visszavonták-e a Lágymányosi hídról szóló kormánydöntést vagy annak részét,

illetve mi az oka annak, hogy a fõváros vezetése figyelmen kívül hagyta azt,

hogy a hídon szükség van tömegközlekedésre? Kérdezem továbbá, van-e e célal

ellentétes megállapodás a Kormány és a fõváros vezetése között?

Tisztelettel várom válaszát.

Budapest, 1995. október 19.

Sasvári Szilárd

Fidesz-Magyar Polgári Párt

Eleje Honlap