1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/1567.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

a

katonai és rendvédelmi felsõoktatási intézmények

vezetõinek, oktatóinak

és hallgatóinak jogállásáról

Elõadó: Keleti György

honvédelmi miniszter

Budapest, 1995. október

A katonai és rendvédelmi felsõoktatási intézményekben folyó tevékenység

célja - a magyar felsõoktatási rendszer részeként a fegyveres szervek személyi

állományának sajátos életviszonyaihoz igazodó körülmények között - a fegyveres

szervek hivatásos tiszti utánpótlásának, valamint a honvédelmet és a

rendvédelmet érintõ tevékenységet végzõ szakembereknek a képzése.

A képzési feladatok megvalósításához szükséges sajátos vezetõi, oktatói

és hallgatói jogállás szabályozása érdekében - a felsõoktatásról szóló 1993.

évi LXXX. törvény 115. §-ának (1) bekezdése alapján, a közalkalmazottak

jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvényre, a fegyveres szervek hivatásos

állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló törvényre és a hadköteles

katonák szolgálati viszonyáról szóló törvényre is figyelemmel - az

Országgyûlés a következõ törvényt alkotja.

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A törvény alkalmazási köre

1.§

(1) Ezt a törvényt kell alkalmazni a katonai és rendvédelmi felsõoktatási

intézmények (a továbbiakban együtt: intézmény)

a) vezetõire,

b) oktatóira, valamint

c) nappali, levelezõ és távoktatás formájában alapképzésben,

szakirányú továbbképzésben és doktori képzésben résztvevõ, magyar

állampolgárságú hallgatóira (a továbbiakban együtt: hallgató).

(2) A külföldi hallgató jogállására a 15.§ (2) bekezdésének c) pontja

szerinti polgári hallgatóra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, ha

jogszabály vagy a képzésrõl szóló megállapodás másképp nem rendelkezik.

Értelmezõ rendelkezések

2. §

E törvény alkalmazásában

a) fegyveres szerv: a Magyar Honvédség (a továbbiakban honvédség), a

határõrség, a rendõrség, a büntetés-végrehajtási szervezet, a vám- és

pénzügyõrség, a polgári védelem, az állami és önkormányzati tûzoltóság,

valamint a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok,

b) miniszter: a katonai felsõoktatási intézmények vonatkozásában a

honvédelmi miniszter, a Rendvédelmi Fõiskola vonatkozásában a belügyminiszter,

c) országos parancsnok: az a) pont szerinti fegyveres szerv országos

parancsnoka, fõigazgatója vagy országos fõkapitánya,

d) szakmai gyakorlat: az intézmény tanterve által megkövetelt

csapat-, területi vagy üzemi gyakorlat,

e) vezetõ: a rektor, a fõiskolai fõigazgató, helyetteseik, a dékán,

a kari fõigazgató, a gazdasági (fõ)igazgató, a fõtitkár, az oktatási és a

kutatási szervezeti egység vezetõje.

II. FEJEZET

A VEZETÕK ÉS OKTATÓK

A vezetõi beosztás, és az oktatói munkakör keletkezése és megszûnése

3. §

(1) Az intézményben vezetõi beosztást, oktatói munkakört közalkalmazott

vagy a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról

szóló 199 . évi . törvény (a továbbiakban: Hszt.) szerinti hivatásos

állomány tagja tölthet be.

(2) Közalkalmazott vezetõ, oktató az lehet, aki:

a) a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban:

Ftv.) elõírásainak megfelel, és

b) tudomásul veszi, hogy munkahelyén pártpolitikától mentes

magatartást köteles tanúsítani.

(3) Hivatásos állományú vezetõ, oktató az lehet, aki:

a) fegyveres szerv hivatásos állományának tagja, és

b) az Ftv. szerint a beosztásához megkívánt követelményeknek

megfelel.

4. §

(1) Az intézményben a vezetõi beosztásokat és oktatói munkaköröket

nyilvános pályázat útján kell betölteni. Egyes beosztások, illetve munkakörök

ellátása hivatásos szolgálati viszonyhoz és külön törvény szerinti

nemzetbiztonsági követelményekhez is köthetõ.

(2) A vezetõi és az egyetemi tanári pályázatot a miniszter, az egyéb

pályázatot az intézmény vezetõje írja ki az e törvényben és az Ftv-ben

meghatározott feltételeknek megfelelõen.

(3) Ha a pályázatot a hivatásos állomány tagja nyeri el, a Hszt. szerint

határozott vagy határozatlan idõre rendelkezési állományba kerül a beosztás,

illetve a munkakör elfoglalásának napjától.

5. §

(1) Az egyetemi tanárt az intézményi tanács felterjesztésére, a

miniszternek a mûvelõdési és közoktatási miniszter egyetértésével tett

javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki és menti fel.

(2) A fõiskolai tanárt az (1) bekezdés szerinti eljárás alapján a

miniszterelnök nevezi ki és menti fel.

(3) A miniszter, valamint a mûvelõdési és közoktatási miniszter az (1) és

(2) bekezdés szerinti javaslattételt megtagadja, ha az eljárás során

jogszabálysértés történt. A megtagadásról és okáról az intézményi tanácsot

írásban kell értesíteni.

(4) Az intézmény vezetõje az adjunktusi és a tanársegédi oktatói beosztás

4 évre szóló ellátására megbízást ad. A határozott idõ elteltével az oktatót

az intézményi szabályzatban meghatározott szempontok és az oktatási, illetve

kutatási szervezeti egység vezetõjének javaslatai alapján az intézmény

vezetõje minõsíti.

(5) Az intézmény az oktatói fokozatban való elõmenetelhez szükséges

továbbtanuláshoz köteles az intézményi Szabályzatban meghatározottak szerint

hozzájárulni.

6. §

(1) Ha a közalkalmazott vezetõ, oktató hivatásos állományba került, a

közalkalmazottként betöltött beosztását, munkakörét újabb pályázat elnyerése

nélkül jogosult ellátni.

(2) Az az oktató, akinek a hivatásos szolgálati viszonya neki fel nem

róható okból szûnt meg, vagy aki a hivatásos szolgálat felsõ korhatárát

elérte, kérésére állományviszonyának megváltoztatása mellett

közalkalmazottként, pályázat kiírása nélkül az eredeti munkakörében tovább

foglalkoztatható, ha a munkakör ellátása nincs a hivatásos szolgálati

viszonyhoz kötve.

(3) A (2) bekezdés szerinti felróhatóság szempontjából a Hszt. alapján a

hivatásos szolgálati viszony megszüntetésekor kiadott szolgálati viszonyra

vonatkozó igazolás az irányadó.

7.§

(1) A hivatásos állomány tagja a vezetõi beosztás, illetve az oktatói

munkakör ellátásának megszûnése esetén a kinevezési parancs szerinti fegyveres

szerv alárendeltségébe kerül vissza.

(2) A hivatásos állomány tagja részére a kinevezési parancs szerinti

fegyveres szervnél rendfokozatának, végzettségének és képzettségének megfelelõ

beosztást kell biztosítani, ha

a) az oktatói munkakör megszüntetése a hivatásos állomány tagjának

nem róható fel, vagy

b) az adjunktust, illetõleg a tanársegédet munkakörének ellátásában

nem hosszabbították meg, vagy magasabb oktatói munkakört nem nyert el.

(3) A volt hivatásos állományú oktató illetménye az új beosztásba

helyezéssel nem csökkenhet.

Az oktatók jogai és kötelességei

8. §

Ha e törvény másképpen nem rendelkezik, az oktatók felett a munkáltatói

jogokat az intézmény vezetõje gyakorolja.

9. §

(1) A hivatásos állomány tagját az egyetemi docenssé, vagy fõiskolai

tanárrá történõ kinevezéskor a soron következõ rendfokozatba - alezredesig -

soron kívül elõ kell léptetni.

(2) A hivatásos állomány tagját az egyetemi tanárrá történõ

kinevezéskor a soron következõ rendfokozatba - ezredesig - soron kívül elõ

kell léptetni.

(3) A tanári, illetve docensi kinevezéskor a határozott idejû oktatói

megbízás határozatlan idejûre változik.

10. §

(1) Az intézmény oktatója intézményi feladatainak ellátása során köteles

a pártpolitikai tevékenységtõl tartózkodni.

(2) A képzés, gyakorlati felkészítés során az oktató köteles a hallgatók

életének és testi épségének megóvása érdekében a balesetvédelmi rendszabályok

betartására és betartatására.

(3) Az e §-ban foglalt kötelezettségek megsértése esetén fegyelmi

eljárásnak is helye van.

A vezetõkre vonatkozó külön szabályok

11. §

(1) A miniszter az intézményi tanács felterjesztésére a mûvelõdési és

közoktatási miniszter egyetértésével tesz javaslatot a köztársasági elnöknek a

magyar állampolgárságú egyetemi tanárok közül a rektor, a miniszterelnöknek a

magyar állampolgárságú egyetemi és fõiskolai tanárok közül a fõiskolai

fõigazgató megbízására, illetve felmentésére.

(2) A honvédelmi miniszter az intézményi tanács felterjesztését a

honvédség parancsnokának véleményezésre megküldi.

(3) A belügyminiszter az intézményi tanács felterjesztését az érintett

országos parancsnokoknak véleményezésre megküldi.

(4) A rektor és a fõiskolai fõigazgató felett a munkáltatói jogkört - a

kinevezési és felmentési jogkör kivételével - a miniszter gyakorolja. Egyes

munkáltatói jogok gyakorlása az intézményi tanácsra rendelettel átruházható.

12. §

(1) A rektor és a fõiskolai fõigazgató helyetteseit, a fõtitkárt, a

gazdasági (fõ)igazgatót, a dékánt és a kari fõigazgatót az intézményi tanács

javaslata alapján a belügyminiszter, illetõleg - a honvédség parancsnoka

véleményének kikérésével - a honvédelmi miniszter 5 évi idõtartamra bízza meg.

A megbízás további 5 évre meghosszabbítható.

(2) Rektorhelyettesi, dékáni és kari fõigazgatói megbízást egyetemi tanár

vagy docens, és fõiskolai tanár, fõiskolai fõigazgató helyettesi megbízást

rajtuk kívül fõiskolai docens kaphat.

(3) Az (1) bekezdés szerinti vezetõ megbízását - a saját kérésére, vagy

az intézményi tanács javaslatára - a miniszter a határidõ lejárta elõtt

visszavonhatja.

13. §

A Rendvédelmi Fõiskola rendvédelmi szolgálati ismereteket oktató

szervezeti egységeinek vezetõit az oktatott szakterület szerint illetékes

országos parancsnok véleményét kikérve kell kinevezni, illetve megbízásukat

visszavonni.

14. §

Az intézmény vezetõje köteles a tananyag összeállítása során az érintett

fegyveres szerv véleményét beszerezni.

III. FEJEZET

A HALLGATÓK

Hallgatói jogviszony

15. §

(1) A hallgatói jogviszony az intézménybe történõ elsõ beiratkozás napján

létesül.

(2) Az Ftv. 27. §-a szerinti hallgató e törvény alkalmazása során

a) ösztöndíjas hallgató, ha a felvételt nyert nappali tagozatos

személy a katonai felsõoktatási intézményben a honvédséggel vagy a

határõrséggel kötött ösztöndíjszerzõdés alapján a honvédség illetve a

határõrség tényleges állományú tagjaként, vagy a Rendvédelmi Fõiskolán

valamely fegyveres szervvel kötött ösztöndíjszerzõdés alapján végzi a

tanulmányait,

b) kettõs jogállású hallgató, ha az intézménybe felvett, Hszt.

szerinti hivatásos állomány tagja folytat tanulmányokat,

c) polgári hallgató: ha nem tartozik az a) és b) pont hatálya alá.

16. §

A hallgatói jogviszony megszûnik:

a) a felsõfokú végzettséget tanúsító oklevél kiállításának napján,

b) a hallgató által írásban beadott lemondó nyilatkozattal, a

benyújtását követõ 8. napon,

c) az intézményvezetõ határozata alapján elbocsátással, a határozat

jogerõre emelkedésének napján,

d) kizárás fegyelmi büntetés esetén, a fegyelmi határozat jogerõre

emelkedésének napján,

e) a hallgatói névjegyzékbõl való törléssel az Ftv. 28.§-ának (1)

bekezdésében említett esetben, a törlés napján.

17. §

(1) A hallgatói jogviszony - a (3) bekezdésben foglalt korlátozással -

elbocsátással akkor szüntethetõ meg, ha

a) az intézményben a hallgató által látogatott szak oktatása

megszûnt,

b) a hallgató körülményeiben olyan változás állt be, amelynek

következtében már nem felel meg a felvételkor támasztott alkalmassági

követelményeknek,

c) a hallgató a tanulmányi kötelességét a tanulmányi és

vizsgaszabályzatban megengedett mértéket meghaladóan önhibájából nem

teljesítette.

(2) Az intézmény az elbocsátást köteles megindokolni. Az indokolásból az

elbocsátás okának világosan ki kell tûnnie, továbbá szükség esetén az

intézménynek kell bizonyítania, hogy az elbocsátás indoka valós és okszerû.

(3) A hallgató az (1) bekezdés a) és b) pontja alapján csak akkor

bocsátható el, ha más intézménybe vagy az intézményen belül más szakra nem

irányítható át, vagy ha az átirányítást a hallgató nem vállalta. Az

átirányítási kötelezettségre nem hivatkozhat a hallgató, ha az (1) bekezdés b)

pontja szerinti körülményváltozás neki felróható.

18. §

(1) A hallgatói jogviszony az oktatási idõszak elején szükséges

beiratkozás elmaradása esetén, valamint szükségállapot vagy rendkívüli állapot

idején szünetelhet.

(2) A hallgatót a hallgatói jogviszony szünetelése alatt vagy a hallgatói

jogviszony megszûnése után az intézményi Szabályzatban meghatározott egyes

jogok megilletik és egyes kötelezettségek terhelik.

(3) A (2) bekezdés szerinti kötelezettség különösen a kártérítési és a

titoktartási kötelezettség.

19. §

A hallgatók érdekvédelmi és érdekképviseleti szervezeteket, szövetségeket

hozhatnak létre, azokba beléphetnek, továbbá azokkal kapcsolatot létesíthetnek

és tarthatnak fenn.

20. §

A hallgató köteles

a) megtartani az államtitkot és a szolgálati titkot,

b) óvni és rendeltetésszerûen használni a rábízott haditechnikai

eszközöket és felszerelési tárgyakat,

c) tiszteletben tartani társai emberi méltósághoz fûzõdõ jogait, szükség

esetén nekik segítséget nyújtani.

21.§

A hallgató a tanulmányi feladatainak ellátása során köteles tartózkodni a

pártpolitikai tevékenységtõl. Az intézményben, annak kollégiumában, valamint a

gyakorlat teljesítésének helyén politikai agitációt nem folytathat, politikai

szervezet képviselõjeként vagy megbízottjaként véleményt nem nyilváníthat.

22. §

A hallgató fegyelmi és kártérítési felelõsségét - e törvényben

szabályozott kivételekkel - az Ftv., valamint az intézmény fegyelmi és

kártérítési szabályzata állapítja meg.

23. §

(1) Az intézmény hallgatója a tanulmányi idõ alatt a tanterv szerinti

szakmai gyakorlaton vesz részt.

(2) A Rendvédelmi Fõiskola nappali tagozatos hallgatója az elméleti

képzés megkezdése elõtt alapkiképzésen vesz részt.

Ösztöndíjas hallgató

24. §

(1) Az ösztöndíjas hallgató juttatásait e törvény és az

ösztöndíjszerzõdés tartalmazza. Az ösztöndíjszerzõdést a fegyveres szerv és a

hallgató közös megegyezéssel módosíthatja. Nem minõsül módosításnak a hallgató

juttatásainak jogszabály szerinti emelése.

(2) A katonai felsõoktatási intézmény ösztöndíjas hallgatója vállalja,

hogy a honvédség vagy a határõrség tényleges állományába lép, és tanulmányai

befejezte után meghatározott ideig a képzettségének és végzettségének

megfelelõ hivatásos szolgálatot teljesít.

(3) A Rendvédelmi Fõiskola ösztöndíjas hallgatója a szerzõdésben azt

vállalja, hogy tanulmányai befejezése után meghatározott ideig az

ösztöndíjszerzõdést kötõ fegyveres szervnél hivatásos szolgálatot,

köztisztviselõi vagy közalkalmazotti jogviszonyt teljesít, a fegyveres szerv

pedig a hallgató képzettségének és végzettségének megfelelõ beosztásban munkát

biztosít számára.

25. §

(1) Az ösztöndíjas hallgató az intézmény Szabályzatában meghatározott

módon - a Rendvédelmi Fõiskola hallgatója esetében az ösztöndíjszerzõdésben

érintett fegyveres szervek engedélyével - a képzés elsõ félévében intézményt,

elsõ évében szakot változtathat .

(2) Az ösztöndíjas hallgató nem csatlakozhat olyan szervezethez, amelynek

szervezõdési célja vagy tevékenysége a fegyveres szervek törvényben

meghatározott feladataival ellentétes.

(3) Az ösztöndíjas hallgató - a katonai kiképzés vagy alapkiképzés és a

szakmai gyakorlat idõtartama, valamint a szükségállapot vagy rendkívüli

állapot kivételével - szolgálati feladat ellátására nem vehetõ igénybe.

(4) A (3) bekezdés szerinti szakmai gyakorlat teljesítése során a

Rendvédelmi Fõiskola ösztöndíjas hallgatója önálló hatósági jogkör gyakorlása

nélkül, felügyelet mellett, a fegyveres szerv tevékenységére vonatkozó

eljárási szabályok szerint köteles a fegyveres szerv szolgálati feladatainak

végrehajtásában közremûködni, jogosult bármely cselekménynél jelen lenni,

intézkedésben részt venni, részfeladatokat önállóan végrehajtani.

26. §

(1) Az intézmény ösztöndíjas hallgatója külön jogszabály szerint

egyenruha vagy formaruha (a továbbiakban együtt: egyenruha) és évfolyamjelzés

viselésére köteles.

(2) Az ösztöndíjas hallgató pártrendezvényen egyenruhát nem viselhet. Az

intézményen kívül egyéb politikai rendezvényen egyenruhát csak akkor viselhet,

ha az intézmény vezetõjének engedélyével az intézményt hivatalosan képviseli.

27. §

(1) A katonai felsõoktatási intézmény alapképzésben részt vevõ,

ösztöndíjas hallgatója, ha nem teljesített sorkatonai szolgálatot, az elméleti

képzés megkezdése elõtt katonai kiképzésen vesz részt. A kiképzés során a

hallgató a honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. törvény (a továbbiakban: Hvt.)

49. §-a szerint esküt tesz.

(2) A katonai felsõoktatási intézmény hallgatójának jogaira és

kötelességeire a katonai kiképzés ideje alatt a hadköteles katonák szolgálati

viszonyáról szóló törvény (a továbbiakban: Hkt.) II. fejezete (a 19. § (2)

bekezdése és a 21. § kivételével), V. fejezete (a 48-50. és az 59-60. §

kivételével), VI. fejezete (a 76-79. § kivételével), valamint VIII., IX., XI.

és XII. fejezete az irányadó.

(3) A szakmai gyakorlat idején a katonai felsõoktatási intézmény

ösztöndíjas hallgatójának jogaira és kötelezettségeire az ellátott beosztás

Hkt. szerinti szabályai az irányadóak azzal, hogy a hallgató fenyítési és

elismerési jogkört nem gyakorolhat.

28. §

A katonai felsõoktatási intézmény katonai kiképzésben vagy szakmai

gyakorlaton részt vevõ ösztöndíjas hallgatója köteles

a) részt venni a Hvt. 22. §-ának (1) bekezdése szerinti feladatok

végrehajtásában,

b) a haza katonai védelmére felkészülni, részt venni az ehhez

szükséges kiképzésben,

c) õr-, ügyeleti, készenléti, készültségi és futárszolgálatot,

valamint katonai rendészeti szolgálatot ellátni,

d) a katonai szervezet mûködéséhez szükséges munkák ellátásában

részt venni.

29. §

A katonai felsõoktatási intézmény katonai kiképzésben vagy szakmai

gyakorlaton részt vevõ ösztöndíjas hallgatója jogosult különösen:

a) a beosztásának megfelelõ szolgálati és életfeltételekre,

elhelyezésre,

b) a kezdõ tiszti beosztás ellátásához szükséges katonai ismeretek,

továbbá jogi, környezetvédelmi, tûz-, baleset- és munkavédelmi ismeretek

megszerzésére,

c) jogainak és méltányos érdekeinek védelmére,

d) egészségügyi és jóléti (szociális) ellátásra, a külön

jogszabályokban meghatározottak szerint,

e) halála esetén kegyeleti gondoskodásra.

30. §

(1) A katonai felsõoktatási intézmény ösztöndíjas hallgatójára a katonai

kiképzés és a szakmai gyakorlat ideje alatt kiszabott fegyelmi büntetés a

tanulmányi idõszakban is letölthetõ.

(2) A katonai felsõoktatási intézmény ösztöndíjas hallgatója esetén az

Ftv. 39.§-a (1) bekezdésének c) pontja szerinti, a tanulmányok folytatásától

meghatározott idõre eltiltás fegyelmi büntetés nem alkalmazható.

(3) A katonai felsõoktatási intézmény ösztöndíjas hallgatója büntetõjogi

és szabálysértési felelõsségének elbírálására a hadköteles katonákra vonatkozó

szabályok az irányadóak.

31. §

(1) Az ösztöndíjas hallgatói jogviszony megszûnik, ha

a) a hallgatói jogviszony a 16. § szerint megszûnt,

b) az ösztöndíjszerzõdés közös megegyezéssel megszûnt,

c) a hallgató az ösztöndíjszerzõdést felbontotta,

d) a fegyveres szerv az ösztöndíjszerzõdést felbontotta.

(2) Az ösztöndíjszerzõdést a hallgató és a fegyveres szerv közös

megegyezéssel bármikor, bármelyik fél kezdeményezésére megszüntetheti. A közös

megegyezést írásba kell foglalni, amelyben rögzíteni kell a feleknek a

megszüntetett ösztöndíjszerzõdésbõl eredõ, egymás iránti jogait és

kötelezettségeit.

(3) A fegyveres szerv egyoldalúan akkor bonthatja fel az

ösztöndíjszerzõdést, ha

a) az Országgyûlés vagy a Kormány döntése alapján a fegyveres szerv

állományát érintõ létszámcsökkentést kell végrehajtani, vagy átszervezés miatt

a hallgatót a képzettségének és végzettségének megfelelõ kezdõ beosztásba nem

lehet helyezni, és

b) a hallgatónak más intézménybe vagy az intézményen belül más

szakra történõ átirányítására nincs lehetõség, illetõleg ha az átirányítást a

hallgató nem vállalta.

(4) Ha az ösztöndíjas hallgatói viszony az (1) bekezdés b) - d) pontja

alapján szûnt meg, a hallgató a tanulmányait az intézményben polgári

hallgatóként folytathatja, ha a szak felvételi feltételei a polgári hallgató

jelentkezését megengedik.

(5) Ha az ösztöndíjas hallgatói viszony a hallgató érdekkörében felmerült

okból szûnik meg, az ösztöndíjszerzõdésben vagy a (2) bekezdés szerinti

megegyezésben meghatározott költségeket a hallgató megtéríteni köteles. E

törvény alkalmazásában az egészségi ok a fegyveres szerv érdekkörében

felmerült oknak minõsül.

Kettõs jogállású hallgató

32. §

(1) A kettõs jogállású hallgató szolgálati jogviszonyból eredõ jogaira és

kötelességeire a Hszt. az irányadó.

(2) A kettõs jogállású hallgató esetén e törvény 22. §-át nem kell

alkalmazni, a hallgató fegyelmi és kártérítési felelõsségére a Hszt. szabályai

az irányadóak.

(3) A kettõs jogállású hallgató intézményt vagy szakot a kinevezési

parancs szerinti fegyveres szerv engedélyével változtathat.

(4) A kettõs jogállású hallgató jogszabály szerinti egyenruha, illetõleg

formaruha viselésére köteles.

(5) A kettõs jogállású hallgató esetében - a 48. §-ban felsorolt

rendelkezéseken túlmenõen - az Ftv. 29. §-a és 39-46.§-a sem alkalmazható.

33. §

(1) Ha a kettõs jogállású hallgató szolgálati viszonya megszûnt,

tanulmányait az intézményben polgári hallgatóként folytathatja, feltéve hogy

a) a szak felvételi feltételei a polgári hallgató jelentkezését

megengedik, és

b) a szolgálati viszony megszûnése nem volt a hallgatónak felróható.

(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti felróhatóság szempontjából a Hszt.

alapján a hivatásos szolgálati viszony megszûnésekor kiadott szolgálati

viszonyra vonatkozó igazolás az irányadó.

(3) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti követelmény alól az intézmény

vezetõje különös méltánylást érdemlõ esetben kivételt tehet.

Polgári hallgató

34. §

Az a polgári hallgató, aki a fegyveres szervek törvényben meghatározott

feladataival ellentétes célú szervezethez tartozik, a hallgatói jogviszony

idõtartamára köteles a tagsági viszonyát felfüggeszteni és az azzal összefüggõ

tevékenységét mellõzni.

IV. FEJEZET

A KATONAI FELSÕOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK TANDÍJA

ÉS A HALLGATÓK JUTTATÁSAI

A hallgató által fizetendõ tandíj

35. §

(1) A katonai felsõoktatási intézmény polgári hallgatója tandíj

fizetésére kötelezett, az ösztöndíjas és a kettõs jogállású hallgatót

tandíjmentesség illeti meg.

(2) A tandíj alaptandíjból és képzési költségtérítésbõl áll. A tandíjból

befolyt összeget a katonai felsõoktatási intézmény jogosult felhasználni.

(3) Az alaptandíj mértéke megegyezik az állami felsõoktatási

intézményekben fizetendõ alaptandíj mértékével.

(4) A képzési költségtérítés mértékét a képzés jellegéhez és költségeihez

igazodó módon az intézmény határozza meg, és a Felsõoktatási Felvételi

Tájékoztatóban évente közzéteszi.

(5) A félévre megállapított tandíjat havonta egyenlõ részletekben vagy a

hallgató kérésére egy összegben a Szabályzat szerinti módon kell befizetni.

36. §

(1) Az intézmény a tanulmányi és vizsgaszabályzatban rögzített

kötelezettségek elmulasztása vagy késedelmes teljesítése esetére a

Szabályzatban díjakat határoz meg. A díj mértéke az állami felsõoktatási

intézményekben megállapítható díj mértékét nem haladhatja meg.

(2) Az (1) bekezdés szerinti díjakból befolyt összeget a hallgatói

önkormányzat feladatainak ellátására, valamint az intézmény hallgatóinak

alanyi jogon járó juttatásaira kell fordítani.

A hallgató juttatásai

37. §

(1) A katonai felsõoktatási intézmény kettõs jogállású hallgatója a Hszt.

szerint jogosult illetményre.

(2) A polgári hallgató az állami felsõoktatási intézményekre vonatkozó

szabályok szerint jogosult a katonai felsõoktatási intézménytõl ösztöndíjra

és egyéb támogatásokra.

38. §

(1) Az ösztöndíjas hallgató a honvédségtõl, illetve a határõrségtõl

illetményre jogosult, amely alapilletménybõl és a (2)-(4) bekezdés szerinti

pótlékból áll. A hallgatót az illetménye a tanulmányi idõszakon kívül is

megilleti.

(2) A hallgató az elõzõ félévi tanulmányi eredménye alapján - az elsõ

évfolyam második félévétõl kezdõdõen - tanulmányi pótlékra jogosult. A

tanulmányi és vizsgaszabályzatban megfogalmazott követelményeknek megfelelõ

hallgatónak kiemelt összegû tanulmányi pótlék adható.

(3) A kiképzési tervben szereplõ repülési feladatok végrehajtásáért az

ösztöndíjas hallgató repülési pótlékra jogosult.

(4) A hallgató az alapilletményben ki nem fejezhetõ többletkövetelmények

teljesítéséért - a (3) bekezdés alá nem tartozó - egyéb pótlékokra is

jogosultságot szerezhet. A pótlékok feltételeit és mértékét a Hkt-nek a

sorkatonákra vonatkozó rendelkezései alapján kell megállapítani.

(5) Az alapilletmény és a pótlékok összege a köztisztviselõi

illetményalap és a törvény mellékletében meghatározott érték szorzata. A

hallgatók illetményjogosultságát naptári napokra kell meghatározni.

39. §

(1) A katonai felsõoktatási intézmény hallgatója - a (3) bekezdés

kivételével - kollégiumi díj fizetése ellenében jogosult kollégiumi

elhelyezésre.

(2) A kollégiumi díj mértékét az állami felsõoktatási intézményekre

vonatkozó szabályoknak megfelelõen az intézmény állapítja meg.

(3) A kettõs jogállású hallgató és az ösztöndíjas hallgató

térítésmentesen jogosult a kollégiumi elhelyezést igénybe venni.

40. §

A katonai felsõoktatási intézmény ösztöndíjas hallgatója a tanszerek és

tankönyvek árának részbeni megtérítése érdekében félévente - a jogszabályban

meghatározott mértékben - tanszertámogatásra jogosult.

41. §

(1) Az ösztöndíjas hallgató a sorkatonai szolgálatot teljesítõ

személyekre vonatkozó szabályok szerint jogosult természetbeni ellátásként

ruházati és élelmezési ellátásra, illetve kiküldetés esetén napidíjra.

(2) A polgári hallgató élelmezésre és ruházati ellátásra jogszabályban

meghatározott térítés ellenében jogosult.

(3) A kettõs jogállású hallgató élelmezésre jogszabályban meghatározott

térítés ellenében jogosult.

V. FEJEZET

A RENDVÉDELMI FÕISKOLA TANDÍJA

ÉS A HALLGATÓK JUTTATÁSAI

A hallgató által fizetendõ tandíj

42. §

(1) A Rendvédelmi Fõiskolán az alapképzésben részt vevõ ösztöndíjas és

kettõs jogállású hallgató tandíjmentességben részesül.

(2) A polgári hallgató tandíjfizetésre kötelezett. A tandíj alaptandíjból

és képzési költségtérítésbõl áll.

(3) Az alaptandíj mértéke megegyezik az állami felsõoktatási

intézményekben fizetendõ alaptandíj mértékével.

(4) A képzési költségtérítés mértékét a képzés jellegéhez és költségeihez

igazodó módon a fõiskola évente határozza meg, és azt a Felsõoktatási

Felvételi Tájékoztatóban évente közzéteszi.

(5) A félévre megállapított tandíjat havonta egyenlõ részletekben, vagy a

hallgató kérésére egy összegben a fõiskolai Szabályzatban meghatározott módon

kell befizetni.

A hallgató juttatásai

43. §

A Rendvédelmi Fõiskolán a hallgató - a polgári hallgató kivételével -

pénzbeli és természetbeni juttatásokra jogosult.

44. §

(1) Az ösztöndíjas hallgató pénzbeli juttatásként ösztöndíjra jogosult.

Az ösztöndíj fedezetét a szerzõdést kötõ fegyveres szerv éves költségvetésében

kell biztosítani a költségvetésrõl szóló törvényben a Rendvédelmi Fõiskola

hallgatójára meghatározott normatíva szerint. A hallgatót megilletõ pénzbeli

juttatásokat a Rendvédelmi Fõiskola folyósítja.

(2) Az ösztöndíj alanyi jogon járó alapjuttatásból, szociális és

tanulmányi juttatásból áll. Az alapjuttatás mértékét, a szociális és

tanulmányi juttatás feltételét és mértékét a fõiskolai Szabályzat állapítja

meg.

(3) A kettõs jogállású nappali tagozatos hallgató pénzbeli juttatásként a

hivatásos szolgálati viszonyának megfelelõ alapilletményre jogosult, ennek

költségvetési fedezetét a küldõ fegyveres szerv éves költségvetésében kell

biztosítani.

45. §

A nappali tagozatos, alapképzésben részt vevõ ösztöndíjas és kettõs

jogállású hallgató térítésmentes természetbeni juttatásként jogosult:

a) külön rendelkezés szerint ruházati ellátásra,

b) az alapkiképzés bentlakásra kötelezett idõszakában elhelyezésre

és ellátásra.

VI. FEJEZET

A VEZETÕKRE, OKTATÓKRA ÉS HALLGATÓKRA VONATKOZÓ KÖZÖS SZABÁLYOK

Titokvédelem

46. §

(1) A vezetõ, oktató és hallgató az államtitkot vagy szolgálati titkot

képezõ, vagy azt tartalmazó találmányainak szabadalmaztatását, tudományos

kutatásainak közzétételét csak engedéllyel kezdeményezheti.

(2) Találmányt, kutatási eredményt államtitokká, vagy szolgálati titokká

a miniszter minõsíthet.

(3) A (2) bekezdés szerinti minõsítés során az érintett országos

parancsnok véleményét ki kell kérni.

47. §

A minõsített adatot tartalmazó dokumentációk, könyvtári segédletek az

1995. évi LXV. törvény IV. fejezete alapján az intézmény titokvédelmi

szabályzatában meghatározottak szerint ismerhetõek meg.

Egyes rendelkezések alkalmazásának kizárása

48. §

(1) Az intézmény vezetõire, oktatóira és hallgatóira az Ftv. szabályait

az e törvényben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni, nem alkalmazható a 16. §

(2) bekezdésének elsõ mondata valamint a 30. és 31. §.

(2) Az Ftv. 9. §-a (4) bekezdésének elsõ mondata csak a polgári hallgatók

vontkozásában alkalmazható.

VII. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

Hatálybalépés

49. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 3. hónap 1. napján lép hatályba.

(2) A hallgatói juttatásokra és a tandíjfizetési kötelezettségre

vonatkozó rendelkezéseket elsõ ízben az 1996/97-es tanévben elsõ évfolyamot

megkezdõ hallgatók esetében kell alkalmazni.

(3) A vezetõi beosztásokat a 11-13. § rendelkezései szerint elsõ ízben

legkésõbb 1998. június 30-ig kell betölteni.

(4) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Hvt. 11. §-a (1)

bekezdésének h) pontja a hatályát veszti.

Felhatalmazás

50. §

Felhatalmazást kap a honvédelmi miniszter, hogy rendeletben szabályozza:

a) a 40. § szerinti tanszertámogatás mértékét,

b) a térítés ellenében igénybe vehetõ élelmezési és ruházati ellátás

körét és mértékét.

Módosító rendelkezések

51. §

(1) A Hvt. 10. §-a a következõ l) ponttal egészül ki:

(A honvédelmi miniszter a honvédelmi tevékenység szakmai irányítása

körében)

"l) a honvédelem képzési igényeit is biztosító katonai

felsõoktatási, szak- és közoktatási intézmények tekintetében, az intézményekre

vonatkozó jogszabályok alapján gyakorolja a közvetlen felügyeleti, a

szakképesítést felügyelõ minisztert megilletõ, továbbá az alapítói és

fenntartói jogköröket. "

(2) A Hvt. 44. §-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép, a bekezdés a következõ e) ponttal egészül ki, és a c) pont

végérõl a "továbbá" szó elmarad:

(A tényleges katonai állományba tartoznak:)

"d) a katonai felsõoktatási intézmények honvédségi ösztöndíjas

hallgatói és

e) a katonai középfokú oktatási, illetõleg katonai felsõoktatási

intézmények középfokú szakképzésben (a továbbiakban: katonai szakképzés) részt

vevõ, szolgálati viszonyban álló hallgatói."

(3) A Hvt. 48. §-a és az azt megelõzõ cím helyébe a következõ cím és

rendelkezés lép:

"A honvédségi ösztöndíjas és szolgálati viszonyban álló hallgatók

48. § (1) A katonai felsõoktatási intézmények honvédségi ösztöndíjas

hallgatói - a katonai életviszonyokhoz igazodó, sajátos körülmények között -

külön jogszabály szerint készülnek a hivatásos katonai pályára.

(2) A katonai szakképzésben részt vevõ, szolgálati viszonyban álló

hallgatók - a katonai szolgálat keretében - külön jogszabály szerint készülnek

a hivatásos katonai pályára."

(4) A Hvt. 96. §-ának (3)-(5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

"(3) Ha a katonai, illetve rendvédelmi középfokú szakképzésben részt

vevõ személy a tanulmányait a sorkatonai szolgálati idõnél rövidebb idõ alatt

abbahagyta, alkalmassága esetén az (1) bekezdésben megállapított idõ

fennmaradó részére sorkatonai szolgálatra köteles.

(4) Ha a katonai, illetve rendvédelmi felsõoktatási intézmény

hallgatója a tanulmányait abbahagyta, alkalmassága esetén sorkatonai

szolgálatra köteles. A sorkatonai szolgálat (1) bekezdés szerinti idejét az

intézmény által igazolt, katonai kiképzésre vagy alapkiképzésre és szakmai

(csapat-, területi, üzemi) gyakorlatra fordított idõtartammal csökkenteni

kell. A katonai illetve rendvédelmi felsõoktatási intézményben tanulmányait

eredményesen befejezõ hallgató mentesül a sorkatonai szolgálati kötelezettség

alól.

(5) Kivételes méltánylást érdemlõ esetben, különösen ha a

jogviszony megszûnése a sorkötelesnek nem róható fel, - a (3), illetve (4)

bekezdés szerinti oktatási intézmény vezetõjének javaslatára - a sorkatonai

szolgálat hátralévõ idõtartamát a honvédség vezérkari fõnöke csökkentheti vagy

elengedheti."

(5) A Hvt. 114. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

(A váltási rendtõl eltérõ idõpontban kell leszerelni azt a sorkatonát,

akinek:)

"b) a katonai vagy rendvédelmi szakképzésben, illetve

felsõoktatásban töltött idõ beszámításával a szolgálati ideje letelt."

(6) A Hvt. a következõ új 203/A. §-sal egészül ki:

"A szükségállapot vagy rendkívüli állapot idejére jogszabály a

katonai és rendvédelmi felsõoktatási intézmények vezetõinek, oktatóinak és

hallgatóinak jogállásáról szóló . törvénytõl, valamint a felsõoktatásról

szóló 1993. évi LXXX. törvénytõl eltérõ szabályokat állapíthat meg."

52. §

Az Ftv. 1. mellékletének II. Fõiskolák része A) Állami fõiskolák címû

felsorolásában a "Rendõrtiszti Fõiskola" szövegrész helyébe a "Rendvédelmi

Fõiskola" megfogalmazás lép.

Melléklet a katonai és rendvédelmi

felsõoktatási intézmények vezetõinek,

oktatóinak és hallgatóinak jogállásáról

szóló törvényjavaslathoz

A katonai felsõoktatási intézmények

ösztöndíjas hallgatóinak illetménye

I. Havi alapilletmény

Évfolyam Szorzószám

I. 0, 25

II. 0, 27

III. 0, 29

IV. 0, 31

II. Havi tanulmányi pótlék

Átlageredmény Szorzószám

- 3,50 nem jár

3,51 - 4,00 0, 10

4,01 - 4,50 0, 15

4,51 - 5,00 0, 20

kiemelt tanulmányi pótlék 0, 40

III. Repülési pótlék

A repülési pótlék szorzószáma az éves repülési tervben meghatározott

repülési feladatok 100 %-os teljesítése esetén - a repülõgép (helikopter)

típusától függõen - 0,25-tõl 1,00-ig terjedhet.

I N D O K O L Á S

a katonai és rendvédelmi felsõoktatási intézmények vezetõinek, oktatóinak és

hallgatóinak jogállásáról szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

Az 1993. szeptember 1-je óta hatályos, a felsõoktatásról szóló 1993. évi

LXXX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) a honvédelmi miniszter és a

belügyminiszter számára felhatalmazást ad, egyben feladatot ír elõ annak

érdekében, hogy a közvetlen felügyeletük alatt álló katonai és rendvédelmi

felsõoktatási intézmények vezetõinek és oktatóinak kinevezésével,

jogállásával, valamint az ott tanulmányokat folytató hallgatók jogállásával,

támogatásaival és tandíjával kapcsolatos szabályozási javaslatokat

törvényjavaslatként terjesszék elõ.

A felhatalmazás nem zárja ki sem a külön, sem az együttes elõterjesztés

lehetõségét. Mivel azonban a katonai és rendvédelmi felsõoktatási intézmények

jogállási vonatkozású rendelkezései - a különbözõségük ellenére is -

alkalmasak az egységes törvényben történõ szabályozásra, ezért a katonai és

rendvédelmi felsõoktatási intézmények vezetõinek, oktatóinak és hallgatóinak

jogállásáról szóló törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) mindkét típusú

felsõoktatási intézményre egységes szabályozást ad.

A Javaslat alapelve az, hogy a katonai és rendvédelmi felsõoktatási

intézmények a felsõoktatási rendszer szerves részeként, a sajátosságok miatt

indokolt mértékben korlátozott autonómiával rendelkezve, állami felsõoktatási

intézményként mûködnek. Az autonómia korlátait csak az Ftv. 115. §-ának

rendelkezései és a felhatalmazása alapján kiadott jogszabályok, így e törvény

szabályai jelenthetik.

A Javaslat szerint a katonai és rendvédelmi felsõoktatási intézmények

önkormányzattal rendelkezõ intézmények, amelyek mûködését nem egyszemélyi

parancsnokok, hanem az Ftv. és e törvény szerint kinevezett vezetõk és

önkormányzati testületek irányítják, önálló gazdálkodást folytatnak, az

oktatás területén - figyelembe véve az oktatott ismeretekbõl adódó

sajátosságokat - a más állami felsõoktatási intézményekhez hasonló

szabadsággal és jogosultságokkal rendelkeznek, és amelyeknél a képzés szakmai

követelményeinek teljesítése , a törvényesség betartása a miniszterek

felügyeleti jogkörén belül ellenõrizhetõ.

A Javaslat alapvetõ célja az, hogy a fegyveres szervekre vonatkozó

szabályok és az Ftv. összhangba hozásával elõsegítse a felsõoktatási

intézmények egységes rendszerének kiépítését, az akkreditációjának folyamatát.

E cél érdekében szükséges, hogy a Javaslat - kapcsolódva a fegyveres szervek

állományának szolgálati viszonyát szabályozó tervezetekhez - az Ftv. átfogó

novellája elõtt elfogadásra kerüljön.

A katonai és rendvédelmi felsõoktatási intézmények vezetõinek és

oktatóinak jogállására - ha közalkalmazottak - a Javaslat szabályaival

kiegészítve kell az Ftv. és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi

XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) szabályait alkalmazni. Ha e

tevékenységet hivatásos szolgálati viszonyban álló személy látja el, a

várhatóan a Javaslattal együtt megtárgyalásra kerülõ, a fegyveres szervek

hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló törvényjavaslat (a

továbbiakban: Hszt.) szabályai szerint e személyek tevékenységére,

munkarendjére, illetményére és illetményjellegû juttatásaira, pihenõidejére,

az elnyerhetõ címekre és azok viselésére vonatkozó rendelkezéseket a Javaslat

és a felsõoktatás mögöttes jogszabályai állapítják meg, illetve a

felsõoktatási intézmény vezetõje jogosult a tevékenységre vonatkozó utasítások

kiadására.

A katonai és rendvédelmi felsõoktatási hallgatók sajátos, a hivatásos,

sor- és tartalékos szolgálatot teljesítõ személyektõl eltérõ jogállással

rendelkeznek, amely a hallgatói részkategóriák szerint eltérõ jogokkal és

kötelezettségekkel egészül ki. A differenciált jogviszony ellenére azonban a

hallgatókkal a tantervben, tantárgyprogramban meghatározottakon kívül

szolgálati feladat csak minõsített idõszak - szükségállapot és rendkívüli

állapot - esetén végeztethetõ.

A Javaslat elsõsorban az intézmények békeidõszaki felsõoktatási

tevékenységével kapcsolatban állapít meg szabályokat. A minõsített idõszaki

mûködés során azonban - külön jogszabályok szerint - az intézményi vezetõk,

oktatók és hallgatók tevékenysége a fegyveres szervek tényleges

tevékenységének irányába tolódik el.

Részletes indokolás

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A törvény alkalmazási köre

Az 1.§-hoz

A Javaslat a törvény alkalmazási körét az Ftv. 115. §-ának (1) bekezdése

alapján a katonai és rendvédelmi felsõoktatási intézményekre (Zrínyi Miklós

Katonai Akadémia, Bólyai János Katonai Mûszaki Fõiskola, Kossuth Lajos Katonai

Fõiskola, Szolnoki Repülõtiszti Fõiskola, Rendvédelmi Fõiskola) terjeszti ki.

A Javaslat az érintett felsõoktatási intézmények vezetõire, oktatóira és

hallgatóira állapít meg a felhatalmazásnak megfelelõen az Ftv-tõl eltérõ

rendelkezéseket. A Javaslat szabályait a külföldi hallgatók esetében csak

másodlagosan kell alkalmazni, vagyis csak akkor, ha az Ftv. 115. §-a (2)

bekezdésének c) pontján alapuló rendelet vagy a képzési megállapodás egyéb

rendelkezést nem tartalmaz.

A Javaslat a külföldi (vendég) oktatók jogviszonyával kapcsolatosan nem

állapít meg eltérõ szabályokat, így e tekintetben az Ftv. szabályai az

irányadóak.

Értelmezõ rendelkezések

A 2. §-hoz

A 2. § a javaslatban elõforduló fogalmakat sorolja fel a hallgatók

alkategóriáinak kivételével, amelyek a 15. §-ban találhatóak. A tervezet a

honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. törvényben (a továbbiakban: Hvt.) és a

rendõrségrõl szóló 1994. évi XXXIV. törvényben

használt fogalmak helyett a "fegyveres szerv" fogalmát alkalmazza, amely így

gyûjtõfogalomként valamennyi fegyveres erõt és a tág értelemben vett

rendvédelmi szerveket is magában foglalja.

II. FEJEZET

A VEZETÕK ÉS OKTATÓK

A vezetõi, oktatói jogviszony keletkezése és megszûnése

A 3. §-hoz

A Javaslat 3. §-a jogszabályi alapot ad annak a jelenlegi gyakorlatnak,

amely szerint a törvény hatálya alá tartozó állami felsõoktatási

intézményekben hivatásos állományú személyek is vezetõként, illetve oktatóként

dolgozhatnak.

A közalkalmazottak alkalmazási feltételeként a tervezet az Ftv. szerinti

általános és beosztástól függõ elvárásoknak való megfelelést, valamint a

határozott politikai megnyilvánulástól való tartózkodást írja elõ a

felsõoktatási intézményben.

A hivatásos állományú vezetõk, oktatók esetében az általános,

felsõoktatási beosztásukhoz, munkakörükhöz kapcsolódó elvárásokon kívül nem

állapít meg politikai jellegû korlátokat a Javaslat tekintettel arra, hogy a

Hszt. a hivatásos állományúakra szigorúbb szabályokat ír elõ.

A 4. §-hoz

A Javaslat - túllépve az Ftv. elõírásain és szakítva a hatályos

gyakorlattal - valamennyi vezetõi beosztás és oktatói munkakör betöltését a

felsõoktatási intézményekben garanciális okokból pályázathoz köti. A

minõsített idõszaki feladatok ellátása és a sajátos vezetési, irányítási

rendszer indokolja, hogy meghatározott beosztások és munkakörök csak hivatásos

állományúakkal legyenek betölthetõk, emellett egyes különösen fontos, bizalmas

jellegû beosztások esetén elengedhetetlen az is, hogy a pályázó a

nemzetbiztonsági követelményeknek megfeleljen.

A pályázatok kiírásánál a Javaslat differenciált eljárást ír elõ: a

vezetõi és az egyetemi tanári pályázatokat a felügyeletet gyakorló miniszter,

a többi munkakört az intézmény vezetõje hirdeti meg.

A Javaslat utalást tartalmaz a pályázatot elnyert, szolgálati viszonyban

álló személy jogállásának rendezésére.

Az 5. §-hoz

A Javaslat az egyetemi és fõiskolai tanári kinevezéseknél és

felmentéseknél annyiban tér el az Ftv-tõl, hogy beiktatja a közvetlen

felügyeletet gyakorló minisztert az eljárásba. A Javaslat szerint mindkét

közremûködõ miniszternek - egyrészt tehát a honvédelmi miniszternek vagy a

belügyminiszternek, másrészt azonban a mûvelõdési és közoktatási miniszternek

is - joga van az eljárás során esetleg elkövetett törvénysértés

megszüntetésére.

A Javaslat az adjunktusi és tanársegédi munkakörök idõtartamát tekintve

fenntartja az Ftv. megoldását, kiegészítve azt az oktatói elõmenetel

segítésének kötelezettségével.

A 6. §-hoz

A Javaslat az oktatói munkakört betöltõ személyeknek a közalkalmazotti és

hivatásos állományviszony közötti mobilitását segíti elõ azzal, hogy a

munkajogi változás fõszabályként nem hat ki az ellátott oktatói beosztás

jogfolytonosságára. A fõszabálytól csak a hivatásos állományhoz kötött

beosztások közalkalmazottként történõ ellátása jelent kivételt.

A közalkalmazott oktató hivatásos állományba vételére a Hszt.

elõírásainak való megfelelés esetén van lehetõség.

A 7. §-hoz

A Javaslat a vezetõi beosztás és az oktatói munkakör megszûnésének

eseteit az Ftv-vel megegyezõ módon szabályozza. A hivatásos állományú vezetõk

és oktatók esetében a megszüntetés - a jogviszony keletkezéséhez hasonlóan -

két lépcsõben történik: elválhat az oktatói tevékenység megszûnése a hivatásos

szolgálati viszonytól.

Az oktatói karrierpálya vonzóvá tétele érdekében a Javaslat garanciális

szabályokat tartalmaz a fegyveres szervnél betöltendõ következõ beosztásra

vonatkozóan.

Az oktatók jogai és kötelességei

A 8. §-hoz

Az oktatók feletti munkáltatói jogkörök gyakorlására a Javaslat

fõszabályként az intézmény vezetõjét jogosítja fel. A Javaslat kivételként a

kinevezési és felmentési jogköröket, illetve az intézményvezetõk feletti

munkáltatói jogok gyakorlását nevesíti.

A 9. §-hoz

Az oktatói pálya fordulópontja a docensi kinevezés, amely határozatlan

idõre szóló munkakört jelent. A Javaslat a hivatásos állományúak oktatói

elõmenetelét támogatja azáltal, hogy soron kívüli elõléptetési lehetõséget ír

elõ a docensi és a tanári fokozat elérésekor. Az intézmény életén belül a

rendfokozatoknak elsõsorban eszmei jelentõségük van, e szabály különösen a

fegyveres szervhez való visszakerülés esetén válik jelentõssé.

A 10. §-hoz

A Javaslat néhány tipikus oktatói fegyelmi vétséget nevesít: a

pártpolitikai semlegesség megsértését, valamint a balesetvédelmi

kötelezettségek áthágását.

Mindezt az intézmények fegyveres szervekhez kötõdõ jellege, az

intézményen belüli politizálás kizárása valamint a tevékenység veszélyes üzemi

jellege indokolja.

A vezetõkre vonatkozó külön szabályok

A 11. §-hoz

A Javaslat a rektor, illetve a fõigazgató megbízásának és felmentésének

eljárásába - a tanárokéhoz hasonló módon - beiktatja a közvetlen felügyeletet

gyakorló minisztert. Tekintettel arra, hogy az intézmények oktatóinak és

hallgatóinak túlnyomó része kapcsolatban áll valamely fegyveres szervvel, és

az intézmény vezetõjének a minõsített idõszakok idején katonai jellegû

feladatai vannak, a Javaslat elõírja az intézményvezetõi pályázatok

véleményeztetését az országos parancsnokokkal. A véleményezéstõl függetlenül

azonban a javaslattételrõl való érdemi döntés joga a minisztert illeti meg.

A Javaslat az intézményvezetõk feletti munkáltatói jogok gyakorlását - a

kinevezés és felmentés kivételével - a közvetlen felügyeletet gyakorló

miniszterre ruházza, lehetõséget adva emellett arra, hogy a miniszter az egyes

hatásköreit az intézményre átruházhassa.

A 12. §-hoz

A Javaslat a nevesített intézményi és kari vezetõk esetében - eltérve az

Ftv. megoldásától - a sajátos vezetési feladatokra tekintettel centralizáltabb

megoldást valósít meg: a megbízást és annak visszavonását a közvetlen

felügyeletet gyakorló miniszter hatáskörébe utalja. A katonai felsõoktatási

intézmények esetében a honvédség parancsnokának véleményezési jogkörét - az

intézményvezetõkhöz hasonlóan - a Javaslat a többi vezetõnél is kimondja.

A 13. és 14. §-hoz

A Javaslat a Rendvédelmi Fõiskola "szaktanszék"-vezetõinek megbízása és a

megbízás visszavonása esetén véleményezési jogkört biztosít a szakmailag

érintett fegyveres szerv vezetõjének.

Az intézmények vezetõi a Javaslat szerint kötelesek a tananyag

összeállítása során a fegyveres szervek szakmai véleményét beszerezni.

Az egyéb véleményezési jogkörökhöz hasonlóan sem a megbízás és

visszavonás, sem a tananyag kérdésében adott vélemény nem köti az illetékes

döntéshozót.

III. FEJEZET

A HALLGATÓK

Hallgatói jogviszony

A 15. §-hoz

A javaslat a hallgatói jogviszony kezdõ idõpontját - pontosítva az Ftv.

vonatkozó rendelkezését - a felsõoktatási intézménybe történõ elsõ beiratkozás

napjában jelöli meg. Erre azért van szükség, mert az elsõ beiratkozásnak

kimagasló szerepe van: elmaradása esetén nem keletkezik hallgatói jogviszony,

míg a késõbbi beiratkozások elmaradása a jogviszony szüneteléséhez vagy

megszûnéséhez vezet.

Az intézményben folyó sajátos képzési rendszerre tekintettel a javaslat

differenciálja az Ftv. szerinti egységes hallgatói jogállást:

a) Ösztöndíjas hallgatóként nevesíti a Rendvédelmi Fõiskola

vonatkozásában a valamely fegyveres szervvel az ösztöndíjról is rendelkezõ

tanulmányi szerzõdést kötött nappali tagozatos hallgatót, illetve a katonai

felsõoktatásban a honvédségi vagy határõr ösztöndíjast, aki a fegyveres erõk

tényleges állományú tagja. A tényleges állományi státusnak alapvetõen a

büntetõjogi és szabálysértési felelõsség terén, a minõsített idõszakokban

valamint a gyakorlatokon való parancsadási jog szempontjából van jelentõsége.

b) A hatályos gyakorlatnak megfelelõen nevesítésre kerül a kettõs

jogállású hallgatók kategóriája, amelybe a hivatásos állományban lévõ,

emellett felsõfokú tanulmányokat folytató személyek tartoznak. E kategóriának

a tiszthelyettesek tisztté képzésében, a fõiskolai végzettséggel rendelkezõk

egyetemi szintû képzésében, valamint a posztgraduális képzésben van

jelentõsége. Az e csoportba tartozók jogviszonyait elsõdlegesen a hivatásos

jogállásuk határozza meg, ezt egészíti ki hallgatói jellegük.

c) A jelenlegi szabályok szerint csak kivételes esetben kerülhet be

polgári hallgató a katonai és rendvédelmi felsõoktatási intézményekbe. Az Ftv.

115. §-a (2) bekezdésének b) pontján alapuló miniszteri rendelet azonban a

katonai felsõoktatásban megteremtette az elvi lehetõségét annak, hogy polgári

hallgatók is részt vegyenek az oktatásban. A rendelet különbséget tesz "zárt"

és "nyílt" szakok között, fõszabályként a "zárt" szakokat feltételezve. Az

eddigi gyakorlathoz viszonyítva ezáltal az intézmények nyitottabbá válnak. A

polgári hallgatókra azonban a Javaslat néhány, a polgári felsõoktatástól

eltérõ szabályt állapít meg, ezért indokolt e kategória elhatárolása a

gyûjtõfogalomként használt "hallgató" fogalomtól.

A 16. §-hoz

A Javaslat - a katonai és rendvédelmi felsõoktatási intézmények

sajátosságaira tekintettel - némileg eltér az Ftv-ben szabályozott hallgatói

jogviszony-megszüntetési ok felsorolásától: az elbocsátás intézményét a 17. §

az Ftv-nél bõvebben fejti ki, illetve a Javaslat szabályozza a hallgatói

lemondás intézményét.

Ez utóbbi indoka az, hogy a hallgató feléledõ hadkötelezettsége, illetve

a képzési idõ részleges beszámíthatósága miatt függõ jogviszony lehetõleg ne

maradhasson fenn. A jogintézmény bevezetése nem vonja meg egyébként a

hallgatótól a jogviszony szüneteltetésének az Ftv. szerinti lehetõségét.

A 17. §-hoz

Ez a § az Ftv-ben nem részletezett elbocsátás aleseteit fejti ki:

a) A kislétszámú, szakosodott oktatásra tekintettel lehetséges, hogy -

különösen a hallgatói jogviszony szünetelése esetén - a szak oktatása

idõközben megszûnik.

b) Az Ftv. 115. §-a (2) bekezdésének b) pontján alapuló rendelet a

felvétel különös feltételeként a katonai felsõoktatási intézményekre a polgári

felsõoktatás elvárásait meghaladó követelményeket állít, amelyek esetén

lehetséges, hogy a már felvett hallgató utólag valamely alkalmassági

követelménynek már nem felel meg. Ez az állampolgárság megszûnése, a büntetlen

elõélet elvesztése, valamint az egészségi állapotban bekövetkezett olyan

mértékû romlás esetén valósulhat meg, amelynek következtében a hallgató nem

felel meg a speciális alkalmassági követelményeknek (pl. repülési

alkalmasság).

c) A hallgató önhibájából eredõ, és a tanulmányi és vizsgaszabályzatot

súlyosan sértõ magatartása esetén is lehetõvé válik a jogviszony

megszüntetése.

A (2) bekezdés - a munkajogi szabályokhoz hasonlóan - indokolási

kötelezettséghez köti a hallgatói jogviszonynak a felsõoktatási intézmény

részérõl történõ egyoldalú megszüntetését.

A (3) bekezdés az olyan hallgatót védi, akinek fel nem róható módon

szûnne meg a hallgatói jogviszonya, és lehetõvé teszi az intézmények, illetve

szakok közötti átirányítást.

A 18. §-hoz

A Javaslat az Ftv-ben szabályozott lehetõséget kiegészítve a minõsített

idõszakok esetére is kiterjeszti a hallgatói jogviszony szüneteltetésének

intézményét. Ennek indoka az, hogy a katonai felsõoktatási intézmények katonai

jellege erõsödik a minõsített idõszakok idején, és a hallgatók képzése

szünetelhet.

A Javaslat - átvéve az Ftv. megoldását - lehetõvé teszi azt, hogy az

intézményi Szabályzat által meghatározott jogok és kötelezettségek a hallgatói

jogviszony szünetelése alatt, illetve megszûnése után is fennmaradjanak. Erre

különösen a polgári hallgatók titoktartási kötelezettsége miatt van szükség.

A 19. §-hoz

A Javaslat - kiterjesztve a hatályos érdekvédelmi lehetõségeket - az Ftv.

szabályaihoz igazítva lehetõséget teremt a hallgatói érdekvédelmi tevékenység

megvalósítására.

A 20. §-hoz

A katonai és rendvédelmi felsõoktatásban tipikus, de a polgári

felsõoktatástól eltérõ hallgatói kötelezettségek szabályozásának sajátos

szempontjai a következõk:

-a titoktartási kötelezettséget az oktatás tartalmából eredõ,

elkerülhetetlen titokkör-megismerés indokolja (e kötelezettség a hallgatói

jogviszony megszûnése utáni idõszakra is fennmarad),

- az eszközökkel való fokozott gondosságot az oktatásban használt

eszközök veszélyes jellege, valamint nagy értéke indokolja,

- a hallgatók csoportos tevékenysége és a veszélyes jelleg pedig fokozott

egymásra figyelést és kölcsönös segítségnyújtást tesz szükségessé.

Mivel a képzés jelentõs mértékben a késõbbi parancsnokok vezetési

feladatokra való felkészítését szolgálja, elengedhetetlen az alárendeltek és a

társak emberi méltósághoz fûzõdõ jogainak hangsúlyozása.

A 21. §-hoz

A katonai és rendvédelmi felsõoktatási intézmények alapvetõ értéke azok

pártsemlegessége, mivel a lojális közszolgálatra készítenek fel. Ebbõl eredõen

az oktatók mellett a hallgatók politikai tevékenysége is csak korlátok között

érvényesülhet. A minden hallgatóra vonatkozó minimumkövetelményt fejti ki a

21. §, ezt részletezi - a hallgatói csoportok szerint differenciálva - a 27. §

(3) bekezdése, a 28. § (2) bekezdése és a 34. §.

A Javaslat nem kívánja meg fõszabályként az intézményen kívüli

politikamentes tevékenységet, figyelembe véve pl., hogy az Országgyûlés

honvédelemmel és rendvédelemmel foglalkozó szakértõi a katonai vagy

rendvédelmi felsõoktatási intézményben végeznek tanulmányokat.

A 22. §-hoz

A hallgatók fegyelmi és kártérítési felelõsségének eseteit és elbírálását

a Javaslat fõszabályként az Ftv. szerinti önkormányzati autonómiára bízza. Ez

alól a katonai kiképzés, valamint a katonai felsõoktatási intézmények

ösztöndíjas (tényleges állományú) hallgatóinak szakmai gyakorlata, illetve a

kettõs jogállású hallgatók teljes képzési ideje jelent kivételt.

A kivételeket a fokozott felelõsségérzet kialakítása, illetve az

esetleges sérülés esetén a méltányosabb érdekérvényesítés lehetõsége

indokolja.

A 23. §-hoz

A katonai és rendvédelmi felsõoktatásban folytatott képzés meghatározó

eleme az elméleti tudás gyakorlati alkalmazására való felkészítés.

A 23. § a valamennyi hallgatóra érvényes gyakorlati formákat - a

felsõoktatási intézmények szerint differenciálva - sorolja fel:

- a Rendvédelmi Fõiskola hallgatói részt vesznek egy elõzetes

alapkiképzésen, és ezt követik a szakmai (területi) gyakorlatok,

- a katonai felsõoktatási intézmény hallgatói szakmai (csapat, üzemi)

gyakorlatra kötelezettek. (Ezt elõzi meg az ösztöndíjas hallgatók esetében a

27. §-ban szabályozott katonai kiképzés.)

Ösztöndíjas hallgató

A 24. §-hoz

A 24. § az ösztöndíjas hallgató jogállását megalapozó ösztöndíjszerzõdés

módosíthatóságáról és a hallgatói kötelezettségekrõl, juttatásokról

rendelkezik.

A 25. §-hoz

A Javaslat az ösztöndíjas hallgató szak-, illetve intézményváltoztatási

jogát korlátozza. Katonai felsõoktatási intézményekben a korlátozás csak az

idõhatár bevezetésével valósul meg, a Rendvédelmi Fõiskola esetében ezt

kiegészíti egy engedélyezési eljárás, mivel a fõiskolán való szakváltoztatás

valamely fegyveres szervvel való szerzõdésbontást (esetleg egy másikkal való

szerzõdéskötést) jelent.

A politizálási tilalmat mélyíti el a (2) bekezdés azzal, hogy megtiltja

az ösztöndíjas hallgató kapcsolattartását a fegyveres szervek törvényes

feladataival ellentétes célú szervezetekkel.

A (3) bekezdés az ösztöndíjas hallgató elsõdleges feladataként a

felsõoktatásban való részvételt jelöli meg, és csak kivételesen, illetve a

gyakorlati képzés idõszakában engedélyezi a fegyveres szerv jellegével

kapcsolatos tevékenységek begyakorlását. A (4) bekezdés a Rendvédelmi Fõiskola

vonatkozásában tartalmilag pontosítja a kötelezettséget: szabályozza, hogy az

ösztöndíjas hallgató hivatásos vagy tényleges szolgálati viszony hiányában

hogyan jogosult az illetékes fegyveres szerv szolgálati feladatainak

végrehajtásában közremûködni, figyelemmel a képzési célokban foglalt

gyakorlati ismeretek elsajátítására és az emberi jogok érvényesülésére.

A 26. §-hoz

Ez a § a korábbi gyakorlatot részben fenntartva egyenruha vagy formaruha

viselési kötelezettséget ír elõ a katonai vagy rendvédelmi felsõoktatási

intézmény hallgatói részére. A viselt évfolyamjelzés a külön jogszabályban

meghatározottak szerint kifejezi a hallgató évfolyamhoz tartozását oly módon,

hogy ne legyen összetéveszthetõ a rendfokozatokkal.

Az egyenruha-viselési kötelezettség részeként szabályozza a (2) bekezdés

a politikai rendezvényen való egyenruha-viselés korlátait.

A 27- 29. §-hoz

A 27-29. § kizárólag a katonai felsõoktatási intézmények ösztöndíjas

hallgatóira vonatkozik, a katonai kiképzésükre és szakmai gyakorlatukra

vonatkozó külön szabályokat tartalmazza.

A katonai kiképzés esetén fennálló jogviszonyokat a Javaslat a hadköteles

katonák szolgálati viszonyáról szóló törvényjavaslat (a továbbiakban: Hkt.)

rendelkezéseire való utalással szabályozza.

A 27. § (3) bekezdése a katonai felsõoktatási intézmény ösztöndíjas

hallgatójának szakmai gyakorlata idejére is - a katonai kiképzés idõszakához

hasonlóan - a Hkt. szabályainak alkalmazását rendeli azzal, hogy utal a

hallgató által átmenetileg betöltött katonai beosztás meghatározó jellegére.

Garanciális okokból azonban tiltja az átmenetileg alárendeltek fenyítését,

illetve jutalmazását.

A 28. § a katonai életviszonyok között érvényesülõ szolgálati

kötelezettségeket nevesíti, a 29. § pedig a katonai kiképzésen részt vevõk

jogosultságait a Hvt. jelenleg hatályos, de más törvényekbe átemelni tervezett

szabályainak átvételével rendezi.

A 30. §-hoz

A katonai felsõoktatási intézmény ösztöndíjas hallgatójának tényleges

katonai állományviszonyából adódó következményeket indokolt összehangolni a

felsõoktatási hallgatói státussal. A javasolt megoldás szerint katonai

fenyítést a hallgató a katonai kiképzés és a szakmai gyakorlat idején kaphat,

s ennek esetleges végrehajthatósága érdekében szükséges a tanulmányi idõszakra

való átvitel lehetõsége.

A Javaslat mellõzi az ösztöndíjasok esetében az Ftv. szerint tanulmányok

folytatásától határozott idõre történõ eltiltás fegyelmi büntetést, mert ez a

büntetés a hallgató mellett a szerzõdést kötõ fegyveres szervet is sújtja,

sértve ezzel a tanulmányi szerzõdés célját.

A (3) bekezdés - kizárólag büntetõjogi és szabálysértési ügyekben - a

Hkt. szabályait terjeszti ki a képzés teljes idõtartamára a tényleges

állományú, ösztöndíjas hallgatókra.

A 31. §-hoz

Tekintettel arra, hogy az ösztöndíjszerzõdés léte a hallgató jogállására

is kihat, a 31. § a szerzõdés megszûnésének okait felsorolja. Ezek: a

hallgatói jogviszony megszûnése (mint objektív ok), illetve a közös

megegyezéssel történõ vagy valamely szerzõdõ fél által kezdeményezett

szerzõdésbontás.

A Javaslat a hallgatót védi azzal, hogy lehetõséget biztosít -

feltételekkel - a tanulmányok polgári hallgatóként történõ folytatására a

"zárt" szakok kivételével, illetve a fegyveres szerv egyoldalú

szerzõdésbontását szigorú feltételekhez köti.

A Javaslat az ösztöndíjszerzõdés megszûnésének esetén a hallgató terhére

megtérítési kötelezettséget ír elõ, ha a megszûnés oka az érdekkörében merült

fel.

Kettõs jogállású hallgató

A 32. §-hoz

A Javaslat a kettõs jogállású hallgatók jogviszonyának szabályozása során

elismeri annak a ténynek az elsõdlegességét, hogy a hallgató hivatásos

szolgálati viszonyban áll, és illetményre jogosult. Ennek következtében zárja

ki a Javaslat az Ftv. egyes szabályainak (diákigazolványhoz való jog, fegyelmi

és kártérítési felelõsség) alkalmazását és a Javaslat kártérítési szabályait,

magasabb felelõsségi szintet állapítva meg.

A 33. §-hoz

A Javaslat a kettõs jogállású hallgató hivatásos szolgálati viszonyának

megszûnése esetén is bizonyos feltételekkel lehetõséget ad a hallgatói

jogviszony folytatására: a folytatás objektív feltétele a "nyílt szak"

hallgatása, ezt egészíti ki a hivatásos szolgálati viszony megszûnési okának

vizsgálata.

Polgári hallgató

A 34. §-hoz

A polgári hallgató politikai semlegességét a Javaslat az ösztöndíjas és a

kettõs jogállású hallgató kötelezettségénél enyhébb mértékben állapítja meg: a

fegyveres szervek törvényes feladataival ellentétes célú szervezethez

tartozást nem tilalmazza, csak a tagság felfüggesztését és az azzal összefüggõ

tevékenység mellõzését írja elõ.

IV. FEJEZET

A KATONAI FELSÕOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK TANDÍJA ÉS A HALLGATÓK JUTTATÁSAI

A hallgató által fizetendõ díjak

A 35. és 36. §-hoz

A Javaslat a katonai felsõoktatási intézmények hallgatóinak

tandíjfizetési rendjét a polgári felsõoktatástól eltérõen állapítja meg:

alanyi tandíjmentességet biztosít a tényleges állományú hallgatóknak.

A fizetendõ tandíj két összetevõbõl áll: a kötelezõ alaptandíj mértéke

megegyezik a polgári felsõoktatási intézményekben fizetendõ alaptandíj

mértékével, az ezt kiegészítõ képzési költségtérítés bevezetése az

intézménytõl függ. A képzési költségtérítés nincs felsõ összeghatárhoz kötve.

A tandíj felhasználásáról való döntés az intézmény hatáskörébe tartozik.

A 36. § - az Ftv. végrehajtási rendeletéhez hasonló módon - megteremti az

intézmény jogát arra, hogy a tanulmányi kötelezettségek elmulasztása vagy

késedelmes teljesítése esetén a hallgatót díj fizetésére kötelezze. A Javaslat

rendelkezik a díj legmagasabb mértékérõl és az abból teljesíthetõ kiadások

körérõl is.

A hallgató juttatásai

A 37. és 38. §-hoz

A Javaslat a hallgatói csoportok szerint differenciálja a hallgatói

juttatásokat: a kettõs jogállású hallgató a járandóságait a hivatásos

állományú minõsége alapján a Hszt. szabályai szerint kapja. A polgári

hallgatók járandóságai a felsõoktatás általánosan irányadó szabályai szerint

alakulnak.

Az ösztöndíjas hallgató - mint a fegyveres erõk tényleges állományú tagja

- illetményre jogosult, amelynek összegét a Javaslat mellékletében foglalt

szorzók és a köztisztviselõi illetményalap szorzataként kell megállapítani.

A 39. §-hoz

A kollégiumi elhelyezésre való jogosultságot is a tényleges állományhoz

való tartozás szerint indokolt meghatározni: az ösztöndíjas és a kettõs

jogállású hallgatók alanyi jogon, térítésmentesen vehetik az elhelyezést

igénybe, a polgári hallgatók pedig díjat fizetnek.

A 40. és 41. §-hoz

A Javaslat szerint az ösztöndíjas hallgatók többletjuttatásként - a

jelenlegi gyakorlatnak megfelelõen - a sorkatonák ellátási rendjéhez hasonló

módon természetbeni ellátásokra, valamint a tanszerek árának részleges

megtérítésére jogosultak. A tényleges állományú ösztöndíjasok és

hozzátartozóik a Hvt. végrehajtásáról szóló 178/1993. (XII.27.)

kormányrendelet 114.§-ának (2) bekezdése szerint szociális juttatásokra is

jogosultak.

A nem ösztöndíjas hallgatók élelmezését és a polgári hallgatók ruházati

ellátását térítés ellenében indokolt lehetõvé tenni.

V. FEJEZET

A RENDVÉDELMI FÕISKOLA TANDÍJA

ÉS A HALLGATÓK JUTTATÁSAI

A hallgató által fizetendõ tandíj

A 42. §-hoz

A Javaslat a katonai felsõoktatási intézmények javasolt

tandíjszabályaihoz igazítja a Rendvédelmi Fõiskola tandíjszabályait: alanyi

tandíjmentességet biztosít a kettõs jogállású és az ösztöndíjas hallgatóknak,

a polgári hallgatók pedig az alaptandíjból és a képzési költségtérítésbõl álló

tandíj megfizetésére kötelezettek.

A hallgató juttatásai

A 43-45.§-hoz

A Javaslat szerint pénzbeli és természetbeni juttatásokra a polgári

hallgató kivételével minden hallgató jogosult.

A pénzbeli juttatás ösztöndíjas hallgató esetén ösztöndíj, kettõs

jogállású hallgató esetén pedig a hivatásos szolgálati viszonynak megfelelõ

beosztási és rendfokozati illetmény.

Az ösztöndíj fedezete az éves költségvetési törvényben a fõiskola

hallgatójára meghatározott normatíva szerint kerül az ösztöndíjszerzõdést kötõ

fegyveres szerv által tervezésre és biztosításra. A normatíva szerinti

ösztöndíj alap, szociális és tanulmányi összetevõkbõl áll. A tervezet a

fõiskola egységességét szem elõtt tartva az ösztöndíjat kiadó juttatások

feltételeinek és mértékének meghatározását és az ösztöndíj folyósítását a

fõiskola hatáskörébe utalja.

A kettõs jogállású hallgató illetményét az állományilletékes fegyveres

szerv biztosítja.

A Javaslat a térítésmentes természetbeni juttatásokat a nappali

tagozatos, alapképzésben részt vevõ ösztöndíjas és kettõs jogállású hallgatók

számára biztosítja. Egyéb természetbeni juttatások a fõiskola Szabályzata és

belsõ rendelkezései szerinti díj ellenében vehetõk igénybe.

VI. FEJEZET

A VEZETÕKRE, OKTATÓKRA ÉS HALLGATÓKRA VONATKOZÓ KÖZÖS SZABÁLYOK

Titokvédelem

A 46. és 47. §-hoz

A Javaslat az államtitokról és a szolgálati titokról szóló 1995. évi LXV.

törvény 6. §-a (1) bekezdésének u) pontja alapján úgy rendelkezik, hogy a

betekintési jogot, valamint a közzétételi (nyilvánosságra hozatali) jogot

titokvédelmi okból korlátozza, és megnevezi a titok szempontjából minõsítésre

feljogosított személyek körét.

Egyes rendelkezések alkalmazásának kizárása

A 48.§-hoz

E § a Javaslat mögöttes jogszabályaként generális jelleggel az Ftv-t

jelöli meg, egyúttal kizárja e törvény olyan rendelkezéseinek alkalmazását,

amelyek nem alkalmazhatók a katonai és rendvédelmi felsõoktatásban: a

hallgatói juttatásokkal kapcsolatos rendelkezéseket valamint az oktatói

munkakör pályázat nélküli elnyerésének lehetõségét. A (2) bekezdés szerint a

normatív hallgató-támogatási rendszer alkalmazása a polgári hallgatókra

korlátozódik.

VII. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

Hatálybalépés

A 49. §-hoz

A tervezet hatálybaléptetése a Hszt-vel és a Hkt-vel egyidejûleg

szükséges, tekintettel arra, hogy a szabályozások egymásra utaló

rendelkezéseket tartalmaznak. A hallgatói tandíjfizetésre és juttatásokra

vonatkozó szabályokat az 1996/97-es tanévtõl kezdve indokolt bevezetni és

fokozatosan célszerû általánossá tenni. A vezetõi pályázatok kiírását

rugalmasan kezeli a Javaslat, végsõ határidõként az akkreditáció tervezett

idõpontját megadva.

Felhatalmazás

Az 50. §-hoz

A Javaslat az Ftv. 115. §-a (1) bekezdésében foglalt elõírásnak megfelelõ

módon rendezi a hallgatói juttatások törvényi alapját és csak kivételes

esetben ad az inflációtól függõ, törvényben célszerûen nem rendezhetõ mértékû

juttatások, illetve térítések szabályozására felhatalmazást.

Módosító rendelkezések

Az 51. és 52. §-hoz

A Javaslat a Hvt. hatályos szabályait összhangba hozza az Ftv. szerinti

közvetlen miniszteri felügyeleti jog szabályaival. Az eddigi megoldástól

eltérõen - a különbözõ jogviszonyok sajátosságaira tekintettel - elhatárolódik

a tanintézeti hallgató fogalmában összevont, felsõoktatásban részt vevõ

honvédségi ösztöndíjas hallgató fogalma a katonai szakképzésben részt vevõ,

katonai szolgálat keretében tanulmányokat folytató hallgatókétól.

Ennek következtében indokolt, hogy a katonai és rendvédelmi

felsõoktatásban letöltött idõbõl csak a gyakorlatok és kiképzési idõszakok

számítsanak be a sorkatonai idõbe.

A (6) bekezdés lehetõséget teremt arra, hogy a katonai felsõoktatási

intézmények a minõsített idõszakok idején a békeidõszaktól eltérõ feladatokat

lássanak el.

A Javaslat nem tartja indokoltnak a Hvt. 51. §-a (5) bekezdésének

módosítását, mivel azt a Hszt. Javaslata kiiktatni tervezi.

Az 52. § az Ftv. mellékletének módosításával a Rendõrtiszti Fõiskola

elnevezését változtatja meg, hozzáigazítva azt az intézmény képzési

feladataihoz.

Eleje Honlap