MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

H/1569.. számú

o r s z á g g y û l é s i

h a t á r o z a t i j a v a s l a t

a személyazonosító jelre vonatkozó 46/1995. (VI. 30.) AB

határozat következtében teendõ intézkedésekrõl

Elõadó: Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1995. október

Az Országgyûlés

........../1995. OGY számú

határozata

a személyazonosító jelre vonatkozó 46/1995. (VI. 30.) AB.

határozat következtében teendõ intézkedésekrõl

Az Országgyûlés

1. kötelezi a Kormányt, hogy a szakazonosító jelek képzését,

használatát és a személyi adat- és lakcímnyilvántartás különbözõ

nyilvántartásokkal való kapcsolatának kérdéseit, továbbá a

szakazonosító jelek használatára történõ áttérést szabályozó egységes

törvény tervezetét 1995. november 30-ig nyújtsa be az

Országgyûlésnek;

2. a törvény szabályozási elveit a következõkben határozza meg:

a/ a közigazgatásban három különbözõ szakazonosító jel bevezetésére

kerül sor:

- a közteherviseléssel kapcsolatos nyilvántartások azonosító jele,

melynek alkalmazása kiterjed az állami és önkormányzati

adóigazgatásra, a vámigazgatásra és az illetékre,

- a jóléti, szociális és egészségügyi ellátások, illetve

szolgáltatások igénybevételével, valamint a jóléti, szociális és

egészségügyi igazgatással kapcsolatos nyilvántartások azonosító

jele. E körbe tartozik a nyugdíj- és egészségbiztosítás, az

egészségügyi, a munkaügyi és a szociális ellátások igénybevétele,

illetve az egészségügyi, a munkaügyi és szociális igazgatás (ez az

azonosító jel a társadalombiztosítási azonosító jel /TAJ/),

- a személyi- és lakcím-azonosító jel, melyet kizárólag az adott

eljárás lefolytatásához a jövõben is a személyi adat- és

lakcímnyilvántartás alkalmaz - beleértve az

adatgyûjtési

- 2 -

rendszerében érintett szerveket és eljárásokat (anyakönyvi

igazgatás, lakcím-bejelentési eljárás) - a honvédelmi

nyilvántartás, az ingatlan-nyilvántartás, a bíróságok, az

ügyészségek, a nemzetbiztonsági szolgálatok, a választási,

népszavazási, népi kezdeményezési, népi ülnök-választási

eljárásban érintett polgárok és szervek, valamint a bûnüldözés

szervei. Mivel az ingatlannyilvántartás közhiteles és nyilvános, a

személyi- és lakcím-azonosító jelet az adatkezelõn és az

érintetten kívül más nem ismerheti meg;

b/ a közteherviseléssel kapcsolatos azonosító jelet a Kormány által

kijelölt szerv, a jóléti és szociális azonosító jelet az Országos

Egészségbiztosítási Pénztár, a személyi- és lakcím-azonosító jelet a

személyi adat- és lakcímnyilvántartás központi szerve képzi;

c/ a személyi- és lakcím-azonosító jel képzésének módja feleljen meg

az európai nemzetközi egyezményeknek és a nemzetközi gyakorlatnak is.

1997. január 1-jétõl már csak az ily módon képzett személyi- és

lakcím- azonosító jelet lehet kiadni;

d/ a szakazonosító jelek teljes körû alkalmazása 1997. január 1-jével

valósul meg, 1997. január 1-je után csak az új szakazonosító jelek

adhatók ki. A személyazonosító jel a rendszerekben a múltbeli adatok

azonosításához, és ennek alapján az aktuális természetes személy-

azonosító adatok elérésére belsõ azonosítóként a törvényben meg-

határozott határidõig használható;

e/ a szakazonosító jeleket a polgároknak a törvény hatályba lépését

követõen fokozatosan kell kiadni, fõ szabályként akkor, amikor a

polgár az érintett nyilvántartással kapcsolatba kerül. Ettõl az

elvtõl abban az esetben lehet majd eltérni, ha az azonosító hiánya a

polgárt jogai gyakorlásában vagy kötelezettségei teljesítésében

akadályozza;

f/ a szakazonosító jelekkel rendelkezõ nyilvántartások - törvényi

felhatalmazással - szakazonosító jeleken, illetõleg közbensõ

kapcsolati azonosítókon és természetes személyazonosító adatokon; a

szakazonosító

- 3 -

jelekkel nem rendelkezõ nyilvántartások pedig természetes

személyazonosító- és lakcím-adatokon kommunikálhatnak a személyi

adat- és lakcímnyilvántartással. A természetes személyazonosító- és

lakcím- adatokon alapuló kommunikáció szabványosított illesztési

felületeken történik.

A törvényben rendelkezni kell arról, hogy a személyi adat- és

lakcímnyilvántartás mely ágazatoknak szolgáltathat adatokat, milyen

adatvédelmi és adatbiztonsági követelmények betartása

mellett. A

személyi adat- és lakcímnyilvántartás szervei az adatigénylõ szervek

adataiból csak azokat az adatokat vehetik át, illetõleg ismerhetik

meg, amelyek az adatszolgáltatás teljesítéséhez (azaz a polgárok

személyi adat- és lakcím-nyilvántartásban való egyértelmû

azonosításához) szükségesek.

g/ a nyilvántartási rendszerek anyagi jogi szabályozottságát és

mûködési rendjüket érintõ eltéréseket figyelembe véve differenciált

határidõket kell megállapítani a személyazonosító jel használatának

lehetõségére a manuális, illetve az un. archív adatokat kezelõ

nyilvántartásokban. A nyilvántartásokból a személyazonosító jelet

visszamenõleg nem kell törölni, azok archív adatként kezelendõk,

azzal a megszorítással, hogy ezek az adatok nem hozhatók

nyilvánosságra és harmadik személynek nem adhatók ki;

h/ a törvény kötelezze a Kormányt, hogy 1996. december 31-éig az

ágazati törvényekben - figyelemmel a személyes adatok védelmérõl és a

közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvényben

foglaltakra - gondoskodjon az ágazatok adatkezeléseinek, adat-

továbbításainak részletes szabályozásáról.

i/ a törvény záró rendelkezései tartalmazzák az érintett ágazati

törvényeknek a szakazonosító jelek bevezetéséhez szükséges mértékû

módosítását is.

- 4 -

3. Az új szakazonosítók bevezetéséhez szükséges pénzügyi fedezetet

az 1996. évi költségvetésben biztosítani kell.

4. Ez a határozat a közzétételét követõ nyolcadik napon lép hatályba.

I N D O K O L Á S

a személyazonosító jelre vonatkozó 46/1995. (VI. 30.) AB

határozat következtében teendõ intézkedésekrõl szóló

határozati javaslathoz

I.

Az Alkotmánybíróság a 46/1995. (VI.30.) AB határozatában

alkotmányellenesnek mondta ki és hatályon kívül helyezte a gazdasági

stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló 1995. évi

XLVIII. törvénynek a személyazonosító jel használatának

meghosszabbítására, valamint az egyes nyilvántartások (adatkezelések)

összekapcsolásának lehetõvé tételére vonatkozó rendelkezéseit.

Határozatának indokolásában kifejtette, hogy a személyazonosító jel

használatának további idõbeli kiterjesztésére kényszerítõ ok nem áll

fenn és a jövõbeni jogalkotás számára mintegy követelményként annak

az igényének adott hangot, miszerint: "az Alkotmányból a személyes

adatok felhasználását illetõen - az alapjogi védelem szempontjait

érvényesítve - a célhoz kötöttség elve és az osztott információs

rendszerek alkotmányos követelménye határozható meg."

Az Alkotmány 59. §. (1) bekezdésében azt deklarálja, hogy a Magyar

Köztársaságban mindenkit megillet a személyes adatok védelméhez való

jog. Ezen túlmenõen azonban e jog tartalmáról semmilyen rendelkezést

nem tartalmaz és nem definiálja az un. "információs önrendelkezési

jogot" sem.

- 2 -

A személyes adatok védelméhez való jog tartalmának meghatározásakor,

ezen belül a személyazonosító számnak e szempontból történõ

értelmezésekor az Európa Tanácsnak - a Magyar Köztársaság

külügyminisztere által aláírt, de még nem ratifikált - a személyes

adatok automatikus kezelésével kapcsolatos védelmérõl szóló 108. sz.

Egyezményét, valamint az Európai Unió Miniszteri Tanácsa által

elfogadott 1/1995. sz. Javaslatát - "Direktíva a személyek védelmérõl

a személyes adatok kezelésével és ezen adatok szabad áramlásával

összefüggésben" - tekinthetjük iránymutató európai követelménynek. Az

ET Egyezménye a személyazonosító számra, illetõleg az egységes

lakossági nyilvántartásra vonatkozóan semmilyen speciális

rendelkezést nem tartalmaz, az EU direktíva pedig kimondja, hogy a

személyazonosító szám (vagy számok) személyes adatnak minõsülnek,

ezen túlmenõen azonban a tagállamokra bízza a személyazonosító szám

használata feltételeinek meghatározását. Ebbõl az következik, hogy az

európai jog a személyazonosító számra speciális követelményeket nem

tartalmaz, tehát arra a személyes adatokra vonatkozó általános

szabályok az irányadóak. Ezek a magyar adatvédelmi törvény szerint

is: a célhoz kötöttség, a törvényesség, a korlátozott

adatfelhasználás, a nyíltság, az adatok pontossága, idõszerûsége.

II.

A fenti jogelveket figyelembe véve az azonosítási mód lehetséges

formái:

a) a nyilvántartások nem tartalmaznak személyazonosító számot, az

azonosítás kizárólag az un. természetes személyazonosító adatokkal

(családi és utónév, nem, leánykori családi és utónév, anyja neve,

születési helye és ideje) történik. Ez a megoldás nehezíti meg

leginkább a nyilvántartások összekapcsolását, azonban azt teljes

mértékben nem zárja ki. Ugyanakkor a nyilvántartásokban szereplõ

adatok pontossága és helyessége nagymértékben romlik, továbbá az

adatok felvitele és tárolása (mivel több adatot kell rögzíteni a

jelenleginél) lényegesen költségesebb.

- 3 -

Ez vonatkozik különösen a személyi adat- és lakcímnyilvántartásra,

amelynek adatgyûjtési ágát alapvetõen át kell alakítani. Ez

jelentõs

többletfeladatot ró a nyilvántartás szerveire, így a települési

önkormányzatok jegyzõire is. E rendszer bevezetése esetén - annak

érdekében, hogy a jövõben a személyi adatoknak a nyilvántartásokba

történõ felvétele és abból a törvényen alapuló adatszolgáltatások

teljesíthetõk legyenek - szükségessé válik a természetes

személyazonosító adatokra vonatkozó szabvány kidolgozása és

bevezetése. Ez a szabvány a biztosítéka annak, hogy az ugyanarra a

személyre vonatkozó adatok a nyilvántartásokban a lehetõ legnagyobb

biztonsággal megfeleltethetõk legyenek egymásnak. Ennek a szabványnak

az alkalmazása nemcsak a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban,

hanem a személyi adatokat tartalmazó összes igazgatási

nyilvántartásban is szükséges.

E rendszer bevezetése idõ- és költségigényes, mintegy három év alatt

lehetne teljes körûen bevezetni, becsült költségigénye 15 milliárd

forint. Ennek következtében a Kormány ezt a megoldást nem támogatja.

b) mivel az Alkotmánybíróság a szakazonosító jelet alkotmányosnak

tartja, a Kormány az egyes jól elkülöníthetõ közigazgatási ágazatokra

- az országgyûlési határozat-tervezetben szereplõ szabályozási

elvekben lefektetett módon - a szakazonosító jelek bevezetését

támogatja.

A koncepció garanciális elemként rögzíti, hogy az új törvényben

egyértelmûen szabályozni kell e kódok képzésének módját, meg kell

határozni a képzésükre, illetõleg használatukra feljogosított

szervek körét, az adatkezelés konkrét célját, továbbá azt, hogy az

egyes szakazonosító jelnek az egyes személyekhez rendelését

(képzését) mely szervek végezzék. A Kormány javaslata az, hogy a

szociális és jóléti azonosító maradjon az Országos

Egészségbiztosítási Pénztár által képzett TAJ, a személyi- és lakcím-

azonosító képzését továbbra is a személyi adat- és

lakcímnyilvántartás központi szerve végezze. A közteherviseléssel

kapcsolatos szakazonosító jel kialakításáért és képzéséért a Kormány

által kijelölt szerv legyen felelõs.

- 4 -

III.

Felmerül a kérdés, hogy a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban

megtartható-e az eddig használt személyazonosító jel? Elképzelhetõ

ugyan egy teljesen, vagy részben új módszerrel képzett azonosító jel

bevezetése, ennek azonban több nem kívánatos következménye lehet.

Egyrészt az új azonosító jelet minden érintett polgár rendelkezésére

kell bocsátani, ami azon túlmenõen, hogy jelentõs költséggel jár, az

érintett polgárok teljes körének megmozgatását jelenti, másrészt az

átalakítás az adatállomány minõségének idõleges romlását

eredményezheti. Ezért a Kormány úgy ítéli meg, hogy új jel képzése

nem, a képzés algoritmusának pontosítása, az állampolgárság

jelzésének megszüntetése azonban indokolt.

IV.

Eldöntendõ kérdés, hogy az egyes nyilvántartások hogyan

kommunikálhatnak egymással, illetõleg hogyan adhatnak át egymásnak

adatokat.

E vonatkozásban a Kormány úgy ítéli meg: a most megalkotásra kerülõ

törvényben azt kell szabályozni, hogy a személyi adat- és

lakcímnyilvántartás mely ágazatoknak és milyen adatvédelmi és

adatbiztonsági követelmények betartása mellett szolgáltathat

adatokat. E tekintetben a Kormány nem javasol változtatni a Nytv.-ben

megfogalmazott garanciális szabályokon.

Ezen túlmenõen az új törvényben továbbra is alapelv marad, hogy a

személyi adat- és lakcímnyilvántartás szervei az adatigénylõ szervek

adataiból csak azokat vehetik át, illetõleg ismerhetik meg, amelyek

az adatszolgáltatás teljesítéséhez (a polgárok személyi- és lakcím-

nyilvántartásban való egyértelmû azonosításához) szükségesek. Tehát

a személyi adat- és lakcímnyilvántartás szervei nem ismerhetik meg a

polgár adózásával, egészségi állapotával, szociális helyzetével,

büntetett elõéletével stb. kapcsolatban a különbözõ

nyilvántartásokban tárolt adatokat. Emellett a személyi adat- és

lakcímnyilvántartásnak tovább-

- 5 -

ra is követni, azaz naplózni kell azt, hogy mely szerveknek,

milyen célból és milyen adatokat szolgáltatott.

Az adatkapcsolatok lebonyolításának kulcskérdése, hogy az milyen

azonosító jelek segítségével történik. Amennyiben új

szakazonosító jel-rendszer kerül bevezetésre, meg kell oldani

azt, hogy ezek segítségével hogyan lehet a személyi adat- és

lakcímnyilvántartással a kapcsolatot tartani. Erre három megoldási

lehetõség is kínálkozik.

Az egyik, hogy a szakazonosító jeleket a személyi adat- és

lakcímnyilvántartás központi szerve képzi és tárolja, s ezeket az

adatkezelõknek csak akkor adja át, amikor azok az adott személy

adatainak tárolására jogosulttá válnak.

A második esetben a kapcsolatfelvétel a természetes személy-

azonosítókon keresztül történik meg, ettõl kezdve a személyi adat- és

lakcímnyilvántartás az adatváltozásokról a szakazonosító

felhasználásával értesíti az adatkezelõket.

A harmadik egy olyan technika alkalmazása, amellyel a személyi adat-

és lakcímnyilvántartás - a szakazonosító felhasználásával - az elsõ

kapcsolatfelvételkor belsõ kódot képez. Ezután a szakazonosító jellel

rendelkezõ adatkezelõk adatszolgáltatási igényeit a nyilvántartás a

belsõ kód felhasználásával teljesíti.

E megoldásokkal kapcsolatban felmerülhet a gyanú, hogy a személyi

adat- és lakcímnyilvántartás információs monopóliumra törekszik. Ez

az állítás nem megalapozott, mert a személyi adat- és

lakcímnyilvántartás egyetlen érdemi adathoz sem jut hozzá. Bár a

második megoldás egy elõnyös kompromisszum lehetõségét hordozza, a

kialakult érzékenységre tekintettel a Kormány a harmadik megoldást

javasolja. E megoldás alkalmazásával és kellõ biztosítékot tartalmazó

jogi szabályozással (pl. az átalakítás megtörténte után a

szakazonosító kód törlésének kötelezettsége) ez a probléma

megnyugtatóan rendezhetõ.

- 6 -

Az adatkapcsolatokban átmenetileg két rendszert kell egyidejûleg

mûködtetni. Az új törvényben - a rendszerek sajátosságaira

figyelemmel - ki kell térni arra is, hogy az egyes rendszerek teljes

körû átállításának mi a végsõ határideje.

Kívánatos, hogy az új törvény - figyelemmel azok sajátosságaira -

külön rendelkezéseket (határidõket) tartalmazzon a manuális

nyilvántartásokra, illetve az un. archív adatokra és

nyilvántartásokra. Rögzíteni kívánjuk, hogy a nyilvántartásokból a

személyazonosító jelet visszamenõleg nem kell törölni, azt archív

adatként kell kezelni, amely a jövõben nem hozható nyilvánosságra,

harmadik személynek nem adható ki.

A Kormány álláspontja szerint azt, hogy az egyes szaknyilvántartások

más ágazatoknak milyen adatokat, milyen módon adhatnak át, az ágazati

törvényekben kell szabályozni. A különbözõ közigazgatási

nyilvántartások jellegüknél fogva, valamint szabályozottsági

szintjüket tekintve is annyira eltérõek, hogy adatkapcsolataiknak egy

törvényben történõ szabályozása nem oldható meg.

Eleje Honlap