MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1570.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

a polgárok személyi adatainak és lakcímének

nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény

módosításáról

Elõadó: Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1995. október

T ö r v é n y j a v a s l a t

a polgárok személyi adatainak és lakcímének

nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény

módosításáról

Az Országgyûlés az információs önrendelkezési jog érvényesítése, egyben a

közigazgatás folyamatos, zavartalan mûködõképességének megõrzése érdekében a

személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási módot és annak használatát

megállapító törvény megalkotásáig ideiglenesen, a személyes adatok védelméhez

fûzõdõ alkotmányos alapjog átmeneti korlátozásával a polgárok személyi

adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló - módosított - 1992. évi LXVI.

törvény (a továbbiakban: Nytv.) módosítására a következõ törvényt alkotja:

1.§

(1) Az Nytv. 37. §-ának (1)-(2) és (4) bekezdésében megjelölt határidõ 1996.

december 31-ére változik.

(2) A Nytv. 37. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Az 1996. évi jövedelmek bevallásához az adóigazgatás szervei a

bevallás teljesítéséig kérhetik a polgártól a korábbi személyazonosító jelet,

valamint az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (továbbiakban: Art.)

szerint adatszolgáltatásra kötelezett szervek az 1996. évi jövedelmekre

vonatkozó, az Art.-ban elõírt határidõig teljesítendõ adatszolgáltatáshoz

használhatják azt."

2. §

E törvény a kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba.

I N D O K O L Á S

a polgárok személyi adatainak és lakcímének

nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény

módosításáról készült törvényjavaslathoz

Az Alkotmánybíróság a 46/1995. (VI. 30.) AB határozatában alkotmányellenesnek

mondta ki és hatályon kívül helyezte a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes

törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII. törvénynek a személyazonosító

jel használatának meghosszabbítására, valamint az egyes nyilvántartások

összekapcsolásának lehetõvé tételére vonatkozó rendelkezéseit.

Az aktuális jogi helyzet tehát az, hogy továbbra is hatályban maradt a

polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló - módosított

- 1992. évi LXVI. törvény azon rendelkezése, mely szerint a jelenlegi

személyazonosító jelet csak 1995. december 31-éig lehet használni, az ezen

idõpont után használható azonosítási módról és annak használatáról törvényben

kell rendelkezni.

A legnagyobb gondot az okozza, hogy a jelenlegi jogi helyzetben 1996. január

1-e után minden polgár jogszerûen tagadhatja meg személyazonosító jelének

átadását, illetve használatát mindazokban az eljárásokban, amelyekben azt ma

jogszerûen használják. Ennek következtében kezelhetetlenné válnának olyan nagy

rendszerek, mint az adó, a társadalombiztosítás, a honvédelem stb.

adatkezelései, valamint nem utolsó sorban az egészségügyi ellátórendszer. A

jelenlegi személyazonosító jel azonnali megszüntetése esetén a személyi adat-

és lakcímnyilvántartás sem tud mûködni.

Ennek az etalon nyilvántartásnak az ellehetetlenülése a honvédelmi, az adó-, a

társadalombiztosítási nyilvántartás - melyek a polgárok személyi- és lakcím-

adatait alapvetõen e nyilvántartás alapján aktualizálják, illetõleg ellenõrzik

azok helyességét és idõszerûségét - adatállományának oly mértékû leromlását

eredményezi, ami már e rendszerek mûködõképességét veszélyezteti.

- 2 -

Az Alkotmánybíróság által is elfogadhatónak tartott megoldás, a szakazonosító

jelek használatára történõ átállás, 1996. január 1-ével egyik nagy rendszer

esetén sem valósítható meg. Ennek nemcsak technikai, hanem jogi okai is

vannak, mert például az adóigazgatás területén a forduló idõpont nem a folyó

év december 31-e, hanem a következõ év március 20-a.

Az új törvény szerinti rendszerek kialakítása a rendelkezésre álló igen rövid

idõ alatt nem valósítható meg. Ennek oka nem elsõsorban a törvényalkotásra

fordítható idõ szûkössége - ami egyébként nem elhanyagolható szempont - hanem

az, hogy a mûködési feltételek és költségvetési források nem állnak

rendelkezésre, illetõleg az érintett közigazgatási nyilvántartások sem

igazgatási szempontból, sem informatikailag ennyi idõ alatt nem változtathatók

meg.

Amennyiben a rendszerek átalakítására kellõ idõ nem áll rendelkezésre,

kezelhetetlenné válnak olyan nagy rendszerek, mint az adó, a

társadalombiztosítás, a honvédelem stb. adatkezelései és kiemelten az

egészségügyi ellátó-rendszer. E rendszerek közös jellemzõje ugyanis az, hogy

folyamatos, rendeltetésszerû mûködésük teljesen a személyazonosító jelre

alapozott. A jelenlegi személyazonosító jelnek a jelzett határnapon történõ

megszüntetése esetén a személyi adat- és lakcímnyilvántartás is

ellehetetlenül.

Ha nincs személyi adat- és lakcímnyilvántartás, akkor a választói névjegyzékek

összeállításakor vissza kell térni az összeírásos rendszerhez, ami sem a

közigazgatás, sem az érintett polgárok szempontjából nem kívánatos. Az

adóbevételek csökkennek, egyes honvédelmi kötelezettségek nem teljesülnek,

alapvetõ zavarok keletkeznek a vérellátásban, az azonnali orvosi ellátáshoz

szükséges leletezésben, az elhunyt nyugdíjasok hozzátartozóinak továbbra is

folyósítják a nyugdíjat, nem lehet a jogi elõírásoknak eleget tevõ idõközi

választásokat tartani, nem hitelesíthetõk érdemben az aláírásgyûjtõ ívek stb.

Ennyi idõ alatt megoldhatatlan feladat a polgárok teljes körû értesítése az

általuk használt új szakazonosító jelekrõl. A szakazonosító jelek ismeretének

hiányában az érintettek nem tudják jogaikat gyakorolni, illetve

kötelezettségeiket teljesíteni.

A fenti indokok alapján javasolja a Kormány, hogy az Országgyûlés a most

benyújtott törvényjavaslattal úgy módosítsa a polgárok személyi adatainak és

lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI.

- 3 -

törvényt, hogy a személyazonosító jel használatát 1996. december 31-éig tegye

lehetõvé. Speciális rendelkezésként tartalmazza a javaslat, hogy az elõzõekben

írt általános határidõn túl az adóigazgatás szervei az 1996. évi jövedelmek

bevallása biztonságos kezelése érdekében az adóbevallási határidõ lejártáig

használhassák a személyazonosító jelet.

Eleje Honlap