1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

J/1576..

A Magyar Energia Hivatal fõigazgatójának beszámolója

a Hivatal 1994-95. évi tevékenységérõl

Elõadó: Dunai Imre

ipari és kereskedelmi miniszter

Budapest, 1995. október hó

Tartalomjegyzék

Oldal

A Hivatal fõbb tevékenységei és szervezete

................................................................ 3

Engedélyezési tevékenység

..............................................................................

........... 5

Árszabályozási, árelõkészítési tevékenység

................................................................ 8

Energiainformációs tevékenység

..............................................................................

... 10

Energiatakarékossági tevékenység

..............................................................................

12

Fogyasztóvédelmi tevékenység

..............................................................................

..... 14

A Magyar Energia Hivatal jogszabályokból adódó feladatainak jövõbeni

alakulása.. 16

Nemzetközi kapcsolatok

..............................................................................

................ 19

Függelék (A Magyar Energia Hivatal által ellenõrzött energia szektor

jellemzõi).............. 21-23

Mellékletek

..............................................................................

................................... 24-28

Ábrák

..............................................................................

............................................ 29-37

Táblák

..............................................................................

........................................... 38-48

A Hivatal fõbb tevékenységei és szervezete

A Magyar Energia Hivatal jogszabályokban meghatározott feladatai végzése során

az ipari és kereskedelmi miniszternek a 149/1994.(XI.17.) Korm. rendeletben

meghatározott hatáskörébe tartozó feladatok egy részénél közvetlen,

munkamegosztáson alapuló, igen eredményes munkakapcsolat alakult ki a két

szervezet között. Jelen beszámoló a Hivatal által végzett tevékenységek

áttekintését tartalmazza.

Az energiaszektor stratégiai szerepe, valamint tevékenységének jellegzetessége

- a vezetékes villamos energia és gázszolgáltatás természetes monopolhelyzete

- szükségessé teszi ezen szektor állami szabályozását. Az ilyen jellegû

gazdálkodó szervek állami szabályozása a fejlett piacgazdasággal rendelkezõ

országokban elfogadott, jogi szabályozással alátámasztott tevékenység. A

magyar gazdasági jogszabályalkotás keretében a gázszolgáltatásról szóló 1994.

évi XLI. törvény 4. §. alapján az energiaszektor szabályozási feladatainak

ellátására került megalapításra a Magyar Energia Hivatal (továbbiakban:

Hivatal).

A Hivatal feladatát és hatáskörét a gázszolgáltatásról szóló, már hivatkozott

törvény, valamint a villamos energia termelésérõl, szállításáról és

szolgáltatásáról rendelkezõ 1994. évi XLVIII. törvény határozza meg. Mûködését

a 2076/1994.(VIII.6.) Korm. határozat állapítja meg.

A Hivatal önálló feladattal és hatáskörrel rendelkezõ országos hatáskörû

államigazgatási szerv, melynek irányítását a Kormány, felügyeletét a kijelölt

miniszter látja el. Tevékenysége kiterjed a gázértékesítés és gázszolgáltatás,

valamint a villamos energia -termelés, -szállítás és -szolgáltatás

engedélyezésére, az igény-kielégítés és a szolgáltatás színvonalának

ellenõrzésére továbbá a fogyasztóvédelem ellátására, valamint az árképzési

módszerek, árváltozási javaslatok kidolgozására.

A Hivatal feladatait és hatáskörét az említett törvények végrehajtását

szabályozó rendeletek és egyéb jogszabályok, határozatok alakították és

folyamatosan alakítják. Az érintett jogszabályok jegyzékét az 1. melléklet

tartalmazza.

A mellékletbõl megállapítható, hogy a gáz- és a villamosenergia szolgáltatás

terén mûködõ természetes monopóliumokra vonatkozó legfontosabb szabályozások

megtörténtek és a szükséges kontroll-rendszer is kialakult.

A Hivatal különbözõ jogszabályokban meghatározott feladatai a következõk:

- a villamosenergia-termelésre, -szállításra, -szolgáltatásra, valamint a

gáz értékesítésre

és szolgáltatásra vonatkozó mûködési engedélyek kiadása, illetve

módosítása, erõmû-

létesítési engedélyek kiadása,

- az engedélyesek üzletszabályzatainak és üzemi szabályzatainak jóváhagyása

a fogyasz-

tói érdekképviseleti szervek véleményének figyelembe vételével,

- a nyilvánosságra hozandó információk körének meghatározása,

- a földgáz és a villamos energia hatósági árainak és áralkalmazási

feltételeinek elõké-

szítése,

- fogyasztói panaszok kivizsgálása, fogyasztói érdekvédelem

érvényesítése.

A feladatok ellátása érdekében a Hivatal

- elvégzi a törvényekben, más jogszabályokban, továbbá a mûködési

engedélyben fog-

lalt elõírások megtartásának ellenõrzését,

- érvényesíti az engedélyesekkel szemben a legkisebb költség elvét,

- érvényesíti az indokolt fogyasztóvédelmi szempontokat.

A Hivatal fõ céljai;

- olyan gazdasági feltételek elõkészítése és folyamatos biztosítása az

engedélyesek mû-

ködéséhez, hogy az engedélyezett tevékenységüket - annak hatékony

ellátása esetén -

nyereségesen végezhessék,

- fogyasztói érdekekvédelem szolgáltatók monopol-törekvéseitõl,

- a lehetséges versenyelemek érvényesítésével a mûködtetési költségek

reális szinten-

tartása.

A Hivatal a szervezeti és mûködési szabályzatot jóváhagyó 1075/1994. (VIII.

6.) Kormányhatározat alapján kezdte meg mûködését. Vezetõje a Fõigazgató, aki

képviseli a Hivatalt, közvetlenül irányítja az egyes szaktevékenységeket

irányító igazgatókat, évente beszámol a Hivatal tevékenységérõl az

Országgyûlésnek. A Hivatal tevékenységét az igazgatók által irányított

fõosztályok végzik.

Az Energiaszolgáltatási Fõosztály

- kiadja a mûködési és létesítési engedélyeket,

- ellenõrzi a vonatkozó törvényekben és a kiadott engedélyekben foglaltak

betartását,

- szervezi, feldolgozza, tárolja a szükséges információkat,

- intézkedéseket kezdeményez az energiaellátás folyamatosságának a

biztosítása érde-

kében.

A Fogyasztóvédelmi és Energiagazdálkodási Fõosztály feladata

- a gáz- és villamos energia árak elõkészítése, áralkalmazási feltételek

kidolgozása,

- a fogyasztói érdekvédelem érdekében szükséges tevékenység ellátása,

- a fogyasztói panaszok kivizsgálása,

- az energiatakarékosságot ösztönzõ elõkészítõ, szervezõ tevékenység.

A Hivatal szervezeti felépítését az 1. ábra szemlélteti.

A Kormány a 2076/1994. (VIII.6.) kormányhatározatában intézkedett a Hivatal

elhelyezésé-rõl, mûködési kiadásainak fedezetérõl. A Hivatal mûködési

költségeit 1994. évben egyrészt költségvetési támogatásból, másrészt eljárási

díjbevételbõl fedezte, melyet a 29/1994. (X.4.) IKM-PM együttes rendelet

szabályoz.

A 2076/1994. (VIII.6.) Kormányhatározat alapján a Hivatal mûködési költségeit

1995. évtõl un. nettó finanszírozási rendszerben az eljárási díjbevételbõl

kell biztosítani. Az 1994. év augusztusában létrehozott Hivatal jelenlegi

létszáma 58 fõ. A mûködés költségei az 1995. évi eljárási díjbevételekkel

fedezhetõk.

Engedélyezési tevékenység

A gázszolgáltatásról, valamint a villamos energia termelésérõl, szállításáról

és szolgáltatásá-

ról szóló törvények a Hivatal feladatává teszik;

- a mûködési és létesítési engedélyek kiadását,

- az engedélyesek által kidolgozott üzemi és üzletszabályzatok

jóváhagyását,

- a törvényekben és jogszabályokban, valamint a kiadott engedélyekben

foglalt elõírá-

sok betartásának ellenõrzését,

- az engedélyes szétválásának, más szervezettel történõ egyesülésének,

valamint az

engedélyes gazdasági társaság tulajdonhányadában bekövetkezõ jelentõs

változása

jóváhagyását,

- az engedélyes felszámolása esetén a folyamatos ellátás biztosítása

érdekében szüksé-

ges intézkedések elõírását,

- a kiadásra került engedélyek módosítását.

Az engedélyezési tevékenység során

- földgáz értékesítésre,

- földgáz szolgáltatásra,

- PB-gáz vezetékes szolgáltatására,

- villamos energia termelésére,

- villamos energia szállítására,

- villamos energia szolgáltatására

szóló mûködési engedélyek, valamint

villamos energia termelésére szolgáló új termelõ kapacitás (erõmû)

- elõzetes létesítési,

- létesítési,

- üzembehelyezési

engedélyének kiadása a Hivatal feladata.

A jelenleg engedélyköteles tevékenységet folytató gazdasági társaságok részére

szóló mûködési engedélyek kiadása 1995. augusztusáig bezárólag megtörtént.

A Hivatal a beszámolási idõszakban

6 db földgáz szolgáltatásra,

1 db földgáz értékesítésre és

1 db PB-gáz vezetékes szolgáltatásra

11 db villamos energia termelésre,

1 db villamos energia szállításra,

6 db villamos energia szolgáltatásra és

1 db villamos energia közvetlen szolgáltatására

adott engedélyt.

(Az engedélyesek jegyzékét a 2. melléklet tartalmazza.)

A kötelezettek részérõl több új termelõ kapacitás ezévi elõzetes- és

létesítési engedélyké-

relmének benyújtását jelezték.

A mûködési engedélyek kiadása egy igen feszített ütemû, szerteágazó szakmai

ismeretet igénylõ, az országban ezideig nem gyakorolt, újszerû

tevékenységsorozat eredménye volt.

A mûködési és létesítési engedélyek kiadásának feltétele a jogszabályokban

rögzített tartalmú engedélykérelmek elbírálási kritériumának a kidolgozása és

az engedélyek tartalmi részének megfogalmazása. A részleteknek a Hivatal által

irányított energetikai szakértõi munkacsoportokban történõ megvitatása és

egyeztetése után a jogszabályalkotók, különbözõ állami-, kormányzati-, szakmai

és érdekképviseleti szervezetek, külföldi szakmai és jogi tanácsadók, valamint

állami intézmények közremûködésével, tanácsaik felhasználásával - az

energiaszektor érintett szervezeteivel történõ egyeztetések közbeiktatásával -

került sor az engedélyek megfelelõ véglegesítésére.

Az engedélyek alapvetõen meghatározzák az érintett vállalatok jogait, mûködési

területeit, kötelezettségeit és ezeken keresztül az energiaszektor jövõbeni

mûködési modelljét, illetõleg lehetõséget teremtenek - az engedélyen keresztül

- az állami és társadalmi érdekek érvényesítésére.

A Hivatal a mûködési engedélykérelmek elbírálásánál megköveteli, illetõleg

mérlegeli és minõsíti

- az engedélyes jogszerû mûködését igazoló okiratokat,

- a tevékenység ellátását biztosító munkaerõ és technikai eszközök

meglétét,

- a mûködtetett eszközök tulajdon szerinti megoszlását, az eszközök

mûködtetésével

kapcsolatos tulajdonosi szándékot,

- az engedélyes pénzügyi helyzetét, likviditását,

- a jegyzett tõke tulajdoni megoszlását,

- a tevékenység minõségét, a fogyasztókkal kialakított kapcsolatok

színvonalát,

- a hosszú távú üzletpolitikát, beleértve az energiaforrás-biztosítás

garanciáit.

Az engedélyezés során a Hivatal megkövetelte az engedélyköteles tevékenységgel

kapcsolatos kérdésekben más, országos szakhatóságok (Magyar Bányászati

Hivatal, Környezetvédelmi Felügyelõség) elõírásai és vizsgálati eredményei

alapján készült alkalmassági határozatokat, hatásvizsgálatokat elfogadó

nyilatkozatokat.

A fenti dokumentumok elbírálása során különös figyelmet kellett fordítani a

jelenlegi mûszaki, tulajdoni és gazdasági adottságokon kívül a közeljövõben

várható privatizáció utáni körülményekre is. A mûködési engedélyek kiadása

után a privatizáció következtében az engedélyesek gazdálkodási filozófiája,

érdekeltsége lényeges változáson megy keresztül. A privatizáció

lebonyolításának ugyanakkor elengedhetetlen feltétele a mûködési engedélyek

kiadása, hiszen a befektetõ így tudja az üzletkötéshez szükséges gazdasági és

mûszaki hátteret megfelelõ biztonsággal felmérni, egyúttal az eladó (állam)

úgy kerülhet jobb alkupozícióba, ha stabil gazdasági környezetet biztosít.

Ennek egyik igen fontos eleme a mûködési engedélyek kiadása, illetve a kiadás

feltételeinek egyértelmû, a nemzetközi gyakorlattal összhangban történõ

meghatározása.

A mûködési engedélyekben a Hivatal - az engedélyesek mûködési szabadságának

biztosítása mellett - gondoskodott a nemzetgazdasági érdekek és az ellátási

színvonal folyamatos emelési kötelezettségét érvényre juttató követelmények

rögzítésérõl, valamint a környezetvédelmi szempontok érvényesítésérõl.

A szabályozási környezettel való harmonizálás érdekében új, illetve módosított

jogszabályok szakmai elõkészítése is szükségessé vált. A beszámolási

idõszakban a Hivatal három kormány- és hét miniszteri rendelet szakmai

tervezetét készítette el.

Az engedélyezési tevékenység körébe tartozik az engedélyesek üzemi és

üzletszabályzatainak elbírálása és jóváhagyása. Az energiaszektor szereplõinek

mûszaki és gazdasági kapcsolatait leíró üzemi szabályzatok biztosítják a

villamosenergia termelõk és a szállító, a szállító és a szolgáltatók, valamint

a földgáz értékesítõ és a -szolgáltatók közti kapcsolatok egyértelmûségét, az

ellátásbiztonságot szavatoló mûködés során érvényesíthetõ jogokat és

kötelezettségeket.

A mûködési tevékenységhez kapcsolódóan a Hivatal feladata az érvényességi

idõtartam lejárta után a mûködési engedélyek kétévenkénti, valamint a

megváltozott adottságok miatt az érvényességi idõtartamon belül elvégzett

kötelezõ módosítások felülvizsgálata és jóváhagyása. A kiadásra került

kormányrendelet szerint a korlátozás eljárási rendjét, mértékét a szállító,

illetve a fogyasztókra lebontott korlátozási sorendet a szolgáltató határozza

meg. A fogyasztók korlátozási sorrendjét a Hivatalnak kell jóváhagynia.

Az engedélyezési és a jogszabály-elõkészítési tevékenység mellett a Hivatal

gondot fordít az energiapolitikai célokkal kapcsolatos ismeretterjesztésre. Az

érdeklõdés hazai és külföldi részrõl egyaránt igen nagy. A tájékoztatás formái

sokfélék; többek között

- sajtótájékoztatók,

- a nyomtatott és elektronikus sajtó információkkal történõ ellátása,

- szakmai és társadalmi konferenciák tartása, azokon való aktív

részvétel,

- külföldi és hazai érdeklõdõk fogadása, velük való közvetlen

véleménycsere útján tö-

rekszik a Hivatal a társadalom és a gazdaság számára egyaránt újszerû

tevékenység

ismertetésére, a folyamatos tájékoztatásra.

Árszabályozási, árelõkészítési tevékenység

A Hivatal árszabályozási és árelõkészítõ tevékenységét a hivatkozott

gáztörvény és villamosenergia törvény határozza meg. Az e törvényekben foglalt

felhatalmazás alapján a Hivatal kompetenciája az árak és áralkalmazási

feltételek, a hálózatfejlesztési hozzájárulás számítási szabályainak

elõkészítése, a legkisebb költség elvének a szolgáltatók és az értékesítõk

mûködésében történõ érvényesítése, az árképzés és áralkalmazás részletes

szabályainak kialakítása, az árszínvonal és az árak (díjak) felülvizsgálata.

Mindebbõl adódott, hogy a Hivatal már a megalapítása pillanatában egy nagy

horderejû árintézkedés elõkészítésébe foghatott: az 1993. októberében

benyújtott "Az 1994. évi áralakulásról és az infláció mérséklésérõl" szóló

kormány-elõterjesztés kapcsán született 3399/1993. (X.21.) sz.

kormányhatározat értelmében a hatósági áras energiahordozók 1994. évi

áremelését az év közepén kellett volna megvalósítani. A Kormány 3241/1994.

(VIII.3.) számú határozatában szeptemberi határidõ megjelöléssel felkérte az

ipari és kereskedelmi minisztert, hogy az érdekeltekkel egyeztetett módon

tegyen javaslatot az energia-áremelés mértékére és idõbeni ütemezésére.

Többszöri egyeztetés után a Kormány úgy döntött, hogy többszakaszos áremelés

helyett 1995. január 1-jétõl bevezethetõ együtemû árintézkedésre kell

javaslatot tenni. A javaslat alapján az ez év elején életbe léptetett földgáz

és villamos energia árakat (díjakat) a 10. és 11. táblázatok tartalmazzák.

A Hivatal az áremelési javaslatok készítését megelõzõen elvégzett részletes

költség-felülvizsgálat során sem ismerte el a késõbbre halasztható költségek

1995. évre elõrehozott fedezetének indokát, és ezek alapján a társaságok által

igényeltnél mindenütt kisebb százalékos mértékû áremelésre tett javaslatot.

Az 1995. elején megvalósított energiahordozó áremelések elõkészítésével

egyidõben folytak azok a munkálatok is, amelyek a gázszolgáltató és a villamos

energia szolgáltató társaságok privatizációját elõsegítõ kormányhatározatok

megalapozására irányultak. Ezen határozatok szerint "1995. január 1-jéig be

kell vezetni és ezt követõen rendszeres kiigazításokkal tartani kell a

törvényekben foglaltaknak megfelelõ költségarányos árakat, az egységesen

alkalmazandó és egyértelmûen megfogalmazott árképzési elvek és módszer

alapján".

A törvényi szabályozások és a hivatkozott kormányhatározatok által megszabott

feladatok teljesítéseként a Hivatal mind a földgáz, mind a villamos energia

vonatkozásában olyan árkövetõ mechanizmus kidolgozását célozta meg, amely

- tartalmazza az árak (díjak) konkrét meghatározásának algoritmusát,

- a jelenlegi tarifarendszer keretén belül is alkalmazható,

- a termelõi infláció követésére épít,

- a hatékonyságjavítás érdekében az inflációnál kisebb költségnövekedést

ismer el,

- lehetõséget nyújt szükség esetén évközi korrekcióra,

- négy-öt évig mûködõképes,

- kiszámíthatóvá teszi az áremelési lépéseket,

- kielégíti a szakmai befektetõket is.

A Kormányzaton belüli egyeztetések után a Hivatal által többször átdolgozott

javaslatot a Kormány 1995. júliusában tárgyalta meg, s olyan határozatot

hozott, amelyek tartalmazzák az 1997-ig terjedõ idõszak áremelési lépcsõit és

a földgáz- valamint a villamos energia szektor középtávú árszabályozásának

kereteit. A kidolgozott képletek alkalmasak arra, hogy e két nagy

nemzetgazdasági terület árait az ezredforduló után is a törvényekben

lefektetett követelmények betartásával szabályozza.

Az említett Kormányhatározatok alapján a Hivatal elõkészítette az 1995.

szeptember 1-jei

8 %-os áremelést, amely egységesen érintette a villamos energia és a földgáz

minden díjtételét illetve fogyasztói csoportját. (Az új árakat a 10. és a 11.

táblázat tartalmazza.)

A földgáz- és a villamos energia törvényben elõírt feladatoknak megfelelõen a

Hivatal az érdekeltekkel történõ egyeztetések alapján elkészítette a

hálózatfejlesztési hozzájárulások számítására vonatkozó javaslatait. E

javaslatok kidolgozásánál az alábbi szempontokat érvényesítettük:

- legyen könnyen áttekinthetõ és alkalmazható,

- lehetõség szerint igazodjon mind a szolgáltatók, mind a potenciális

fogyasztók igé-

nyeihez és pénzügyi lehetõségeihez,

- ne kívánjon túlzott adminisztrációt,

- csökkentse a keresztfinanszírozást,

- csökkentse a fogyasztó kiszolgáltatottságát.

A hálózatfejlesztési hozzájárulásról szóló miniszteri rendelet a villamos

energia esetében 1995. július 25-én, a földgáz esetében augusztus 8-án jelent

meg.

Energiainformációs tevékenység

A Hivatal feladatainak ellátásához igen sokféle információ szükséges. Az egyes

szakmai területeket nagy részét az Energiainformációs Osztály látja el

adatokkal. Az információs rendszer szervezését, az adatok döntõ részének

feldolgozását az Energiainformációs Osztály végzi. Itt történik az egyes

osztályok igénye szerinti adat-elõkészítés, illetve szükség szerint a

különleges, egyedi adatigények kielégítése is. Az osztály tevékenysége

kiterjed

- az információs rendszer kialakítására, szervezésére, mûködtetésére,

- a többi osztály információigényének kielégítésére,

- a számítógép állomány mennyiségi és minõségi fejlesztésére, a használatba

kerülõ

szoftverek beszerzésére,

- a Hivatal tevékenységével összefüggõ önálló elemzések végzésére.

A Hivatal szakmai információs rendszerének kialakításánál figyelembe kellett

venni

- a Hivatal tevékenységének információigényét,

- az érvényes jogszabályok által biztosított lehetõségeket (meglévõ

adatszolgáltatások

igénybevétele, törvényi felhatalmazás),

- az adatszolgáltatók (engedélyesek) információs adottságait,

- az országos adatgyûjtésekhez való igazodást,

- a korszerû adatfeldolgozás és -tárolás feltételeit.

Az információs rendszernek tartalmaznia kell

- az engedélyesek egyedi adatait,

- az országos és ágazati szintû összesített adatokat,

- a Hivatal egyes tevékenységeinek végzése során keletkezett információkat.

Az összegyûjtött, feldolgozott, elemzett és tárolt adatok köre

- energetikai információkra,

- mûszaki objektumok adataira,

- gazdálkodási adatokra,

- munkaügyi adatokra,

- üzembiztonsági információkra

terjed ki.

A hatékony mûködéshez szükséges információk körének és tartalmának

meghatározása után jelenleg a Hivatal az engedélyesekkel, mint

adatszolgáltatókkal széleskörû egyeztetéseket folytat a rendszeres információ-

átadás legcélszerûbb formáinak kialakítására. E munka keretében az

adatszolgáltatók belsõ információs rendszerének feltérképezésére került sor.

A jelenleg rendelkezésre álló információk feldolgozása a szakmai osztályokon

és az Energiainformációs Osztályon mûködtetett számítógépeken történik.

A számítógép-állomány bõvítése PHARE projekt keretében az IKM-ben kialakítás

alatt álló számítógépes hálózat részeként folyamatban van.

PHARE projekt keretében fejlesztés alatt áll egy olyan Energia Információs

Rendszer kiala-kítása, mely alkalmas

- az érintett szervek vezetõinek idõszerû információkkal történõ

ellátására,

- az állami szervek közötti gyors és hatékony információ-csere

lebonyolítására,

- nemzetközi információs adatbázisok használatára.

A Hivatal információszervezési tevékenysége a belsõ információs rendszer

kialakításán kívül kiterjed az IKM-ben kialakításra kerülõ energiainformációs

rendszer szervezésében való közremûködésre, továbbá az országos

energiastatisztikai rendszer korszerûsítését célul kitûzõ tevékenységre.

Mindkét tevékenység PHARE projekt keretében történik.

A Hivatal szervesen kapcsolódik a nemzetközi energiainformációkat gyûjtõ és

felhasználó szervekhez. Rendszeresen ad információkat a különbözõ szervezetek

részére az energiahordozó árak vonatkozásában, ugyanakkor elemzi a nemzetközi

energiastatisztikai adatokat.

A hazai energiastatisztikai kapcsolatokat az Országos Statisztikai

Adatgyûjtési Program (OSAP) keretében kiadásra kerülõ, a KSH és az IKM által

elrendelt adatgyûjtésekbõl származó információk átvétele és további

feldolgozása jelenti.

Energiatakarékossági tevékenység

A Hivatal a természetes energetikai monopóliumok mûködésének állami

befolyásolása és ellenõrzése során az ellátásbiztonság, a megfelelõ

szolgáltatási és díj-színvonal biztosítása mellett egyenrangú szempontként

kezeli az energiahatékonyság-növelés követelményét. Ezt a követelményt mind a

fogyasztók, mind a felügyelt energiaszektor tekintetében, a jogi és

közgazdasági szabályozás kialakítása, továbbfejlesztése keretében érvényesíti.

A Hivatal által kiadott mûködési engedélyek, a jóváhagyott üzletszabályzatok

és az azokhoz kapcsolódó egyéb dokumentumok tartalmazzák azokat a feladatokat

és elvárásokat, amelyeket az adott engedélyes saját tevékenysége ellátásakor,

illetõleg a fogyasztói oldallal való kapcsolataiban köteles figyelembe venni.

Az üzletszabályzatok rögzítik, hogy a szolgáltatott energia racionális és

takarékos felhasználását, a források hatékony igénybe vételét - a fogyasztói

és szolgáltatói érdekek összehangolása során - a legkisebb költség szintjén

ismeri el a bevezetésre kerülõ díjrendszer. Ugyanakkor - tekintettel arra,

hogy az energiafogyasztók egy része csak korlátozott mértékben befolyásolható

ár- és tarifapolitikával, - feltétel, hogy az engedélyes szolgáltatók

mûködjenek közre a fogyasztó-oldali hatékonyság javításában, s például a

termelési források fejlesztésénél a fogyasztó-oldali beavatkozással elérhetõ

megtakarítási lehetõségeket is vegyék figyelembe.

A szolgáltatók által kötelezõen létrehozott fogyasztói irodák hálózata

jelentõs bázisa a fogyasztói energiatakarékossági tájékoztatásnak,

tudatformálásnak, elsõsorban az energiatakarékos készülékek, technológiák

megismertetése, minõsítése, a fogyasztóoldali energiahatékonyság-növelést

célzó javaslatok, referenciák révén. A Hivatal gondot fordít a lakossági

felvilágosításra, az energiahordozók áremelésének elfogadtatására, a

fogyasztói tudatformálásra.

Fontos racionalizálási törekvés, ha a szolgáltatói kör részére elõírt

energiagazdálkodási terv

- amely a rövid- és középtávon várható igények alakulását és az igények

kielégítésének tervezett módját tartalmazza - az integrált forrástervezés

módszerével kerül kialakításra, s amely alapján kiválaszthatók azok a

fogyasztói oldal igénycsökkentését szolgáló (DSM) akciók, amelyek a mûszaki

rendszer egyes pontjain, vagy a vertikum forrásoldalán kisebb költséggel

megvalósíthatók, mint az adott - egyébként szükségesnek ítélt - fejlesztés.

Megteremtõdik ezáltal annak a feltétele, hogy az energiarendszer

kapacitásfejlesztésének, illetõleg a kapcsolódó mûszaki rendszerbeli elemek

beépítésének költségei és a fogyasztói energiatakarékosságra irányuló

beavatkozások költségei összevethetõk lesznek, s ebben a megközelítésben az

energia vertikum nem feltétlenül növekedés-orientált.

A Hivatal megalakulása óta igyekszik összhangot teremteni az

energiatakarékosság, illetve az országos energiahatékonyság-növekedést

szolgáló feladatok és a pénzügyi eszközrendszer között, hiszen a piaci

kamatozású hitelek mellett csak az ún. "német szénsegély" kedvezményes

energiatakarékossági hitelkeret jelent segítséget a beruházóknak.

A Hivatal energiatakarékosságot segítõ munkájának a sikerességéhez

elengedhetetlen feltétel a reális energia-árrendszer hatályba lépése. Nem

kevésbé fontos tényezõ a privatizáció során kialakuló új tulajdonosi és

államérdekek összehangolásának a feltételrendszere.

Hazai részrõl lezárultak a belsõ egyeztetések a PHARE 1995-1999. évekre szóló

középtávú energetikai indikatív programja véglegesítésére. Jelentõs

elõrelépés, hogy a magyarországi energiahatékonyság növelése céljából a PHARE

5 MECU nagyságú rulírozó hitelkeretet hoz létre, s a lakossági

energiamegtakarítások támogatására a Hivatal szakmai felügyeletével kerül

felhasználásra már 1996 elején 2 MECU külsõ forrás.

Az Európai Energia Charta aláírásával Magyarország kötelezettséget vállalt -

többek között - arra is, hogy nemzeti energia ügynökséget hoz létre. Az ipari

és kereskedelmi miniszter Magyarország nemzeti energiahatékonysági ügynöksége

hivatalos kapcsolattartó szervezetének a Hivatalt jelölte ki. A Hivatal

PHARE-segítség igénybevételét kezdeményezte a nyugat-európai országok

energiahatékonyság-ügynökségeit összefogó EnR-hálózatot képviselõ NOVEM cégen

keresztül.

Fogyasztóvédelmi tevékenység

A Hivatal fogyasztóvédelmi tevékenységének törvényi alapjait a

gázszolgáltatásról szóló 1994. évi XLI. törvény 7. §-a, valamint a villamos

energia termelésérõl, szállításáról és szolgáltatásáról szóló 1994. évi

XLVIII. törvény 8. §-a biztosítják. E törvényeknek megfelelõen a Hivatal

Fogyasztóvédelmi Osztálya jár el a fogyasztói megkeresések ügyében.

A törvényi meghatalmazás keretei között a Hivatal fogyasztóvédelmi

tevékenysége a következõkre terjed ki:

- a gáz- és villamos energia szolgáltatással kapcsolatos fogyasztói

panaszok összegyûj-

tése, kivizsgálása,

- az elõzõ ponttal kapcsolatos törvényértelmezési problémákra

törvényalkotói állásfog-

lalás kérése,

- a fogyasztóvédelmi tevékenység szervezése, ezen belül:

= a fogyasztói érdekképviseleti szervezetekkel való

kapcsolatfelvétel és a velük

való együttmûködés szabályainak kidolgozása,

= a fogyasztóvédelem részletes szabályainak kidolgozása,

= a Hivatal fõigazgatója mellett mûködõ Energetikai Érdekképviseleti

Tanács

(EÉT) létrehozásának elõkészítése,

- a villamos és gázenergia szolgáltató cégek üzletszabályzatainak

jóváhagyása.

A megalakulást követõen a Hivatal fogyasztóvédelemmel kapcsolatos legfontosabb

feladata, hogy a fogyasztók minél szélesebb körében váljon ismertté ez a

tevékenység. Ennek érdekében a Hivatal a fogyasztók érdekképviseleti

szervezeteivel, illetve különbözõ fórumokon közvetlenül a fogyasztókkal vette

fel a kapcsolatot.

Ezt követõen több megkeresés (számszerint 80-90 db) érkezett be a fogyasztók

részérõl, amelyek közül ez ideig 64 db kivizsgálása és lehetõség szerinti

elintézése megtörtént. A Hivatal a törvények szellemében ösztönzi azokat a

törekvéseket, amelyek arra irányulnak, hogy a fogyasztó és a szolgáltató

elõször egymással egyeztessen a vitás kérdésekben.

A gázszolgáltatással kapcsolatos beadványok döntõ többsége a gázmérõk és

nyomásszabályozók költségtérítése és tulajdonlása ügyében érkezett, nagyobb

csoportot képeznek a számlázással kapcsolatos megkeresések, valamint az ún.

"hálózatfejlesztési hozzájárulás" ügyében beérkezett panaszok.

A villamosenergia-szolgáltatással kapcsolatban a "hálózatfejlesztési

hozzájárulás"-ra vonatkozó megkeresések dominálnak. Az újonnan kiadott

miniszteri rendelet ezeket a vitákat várhatóan csökkenteni fogja. A számlákkal

kapcsolatos panaszok itt is nagy hányadot képviselnek.

Speciális problémaként jelentkezik az ellátási kötelezettség témakörébe

tartozóan az a helyzet, amikor az ún. fõfogyasztó valamilyen okból történõ

megszûnése után az általa ellátott alfogyasztók részére a szolgáltatás

megszakadhat.

A közvilágítással kapcsolatban felmerült - fõként a helyi önkormányzatokat

érintõ - kérdések jelentõs része megoldódott a vonatkozó jogszabály

módosításával.

Az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium és a Hivatal közötti szoros

munkakapcsolat és jó operatív együttmûködés keretében az egységes

jogszabályértelmezés érdekében a Hivatal több esetben törvényalkotói

állásfoglalást kért és kapott a minisztériumtól, közöttük:

- a lakossági gázmérõ, és nyomáscsökkentõ berendezések díjának

kiegyenlítése,

- a lakossági árammérõk díjának kiegyenlítése,

- a 200 m3 /h gázmennyiség alatt fogyasztókra vonatkozó tervek

felülvizsgálata,

jóváhagyása illetve e tevékenységek díjmentessége

témakörökben.

A Hivatal megalakulását követõen kereste a kapcsolatokat a fogyasztói

érdekképviseleti szervezetekkel, ennek eredményeképpen jelenleg 31 olyan

szervezettel áll kapcsolatban, amelyek megfelelnek az érdekképviseletekre

vonatkozó szabályozásoknak.

A Hivatal eddigi mûködése során számos esetben vette igénybe az

érdekképviseleti szerveze-tek munkáját a különbözõ rendeletek elõkészítésénél,

a szolgáltatók üzletszabályzatainak véleményezésénél, az Energetikai

Érdekképviseleti Tanács megalakulását elõkészítõ tevékenységénél.

A Hivatal tevékenységét szakmai és társadalmi szinten hivatott támogatni a

Kormány rendelkezése alapján megalakított EÉT, mely a fogyasztói érdekek

képviseletének intézményesített szervezete. Eddigi ülésein a szervezet

alapszabályának elfogadására, a Hivatal tájékoztatóinak megvitatására és az

energiafogyasztók panaszügyeinek intézésére került sor.

Az Energetikai Érdekképviseleti Tanácsban

- a Magyar Energia Hivatal vezetõi,

- a fogyasztók társadalmi érdekképviseleti szervezetei és

- a szolgáltatók (engedélyesek) által delegált tagok

vesznek részt, így az EÉT háromoldalú érdekegyeztetõ fórum (3. melléklet).

Fentiekhez szorosan kapcsolódik, hogy jelenleg folyik - a törvényekben elõírt

kötelezettség alapján - a fogyasztóvédelem részletes szabályainak kidolgozása.

Ennek elkészítése ugyancsak az érdekképviseleti szervezetek véleményezõ

tevékenységének igénybevételével fog megtörténni. E szabályok a

fogyasztóvédelmi tevékenység egészére vonatkoznak és a tevékenység minden

részére kiterjednek, a fogyasztói panaszok fogadásától kezdõdõen, a megtett

intézkedéseken keresztül egészen az egyes ügyek végleges lezárásáig.

Az elkövetkezendõ idõben a Hivatal fogyasztóvédelmi tevékenységének fontos

eleme, hogy az üzletszabályzatokban lefektetett szabályokat a fogyasztókkal

megismertesse és gondoskodjon arról, hogy a szolgáltatók ne térjenek el az

üzletszabályzatokban foglaltaktól.

A Magyar Energia Hivatal jogszabályokból adódó

feladatainak jövõbeni alakulása

Az elõzõekben részletesen bemutatásra kerültek a Hivatal által megalapítása

óta végzett tevékenységek, melyek köre a közeljövõben jelentõs szerkezeti

változáson megy át.

Az engedélyezéssel kapcsolatos tevékenység - a jelenleg már mûködõ szervezetek

mûködési engedélyének kiadása után - a folyamatban lévõ 6 beadott, továbbá a

jogszabályokban meghatározott, jövõben benyújtásra kerülõ létesítési és

mûködési engedélykérelmek elbírálására, illetve a már kiadott engedélyek

módosítására terjed ki.

Az engedély módosítási eljárása során a gázszolgáltatási tevékenység hatályát

olyan térségek ellátására is ki kell terjeszteni, amelyeknél a létesítést nem

a gázszolgáltató végezte. Ennek az eljárásnak a során az energia-piacra is

alkalmazni kell az állami szabályozásnak azokat az eszközeit, amelyek

nemzetközileg is elfogadottak a monopol helyzetû közszolgáltatás területén.

Meg kell kezdeni a kiadásra került mûködési engedélyekben szereplõ elõírások

végrehajtásának illetve betartásának ellenõrzését célzó munkát, mely a jövõben

a Hivatal tevékenységében egyre növekvõ szerepet kap. Az ellenõrzési

tevékenység munkafázisainak kialakítása, a felülvizsgálatok

információigényének összeállítása, a lebonyolítás ügymenetének meghatározása

folyamatban van. Az év második felében ezt az ellenõrzési munkát a Hivatal

megkezdi.

A Hivatal a jövõben kidolgozásra és kiadásra kerülõ irányelvei, közérdekû

határozatai révén biztosítja az energiaszolgáltatás megfelelõ színvonalának

folyamatos emelését (pl. fogyasztói elégedettség-, üzemzavarok egységes

nyilvántartása, összevetése), az engedélyezési eljárások átláthatóságát (pl.:

pénzügyi tervek elvárt tartalma).

A Hivatal feladatai között szerepel az engedélyes szervezetében bekövetkezõ

tulajdoni változások figyelemmel követése, a jelentõsebb tulajdoni hányad-

változás jóváhagyása. A közeljövõ privatizációs folyamatából következõen

néhány hónapon belül rendkívüli igénybevételre kell számítani.

Folyamatos feladata a Hivatalnak a földgáz és a villamosenergia árak

szabályozása kapcsán a legkisebb költség elvének érvényesítése. Még az 1997-

tõl érvényesítendõ új ármechanizmus bevezetése elõtt elõ kell készíteni a

Kormány határozataiban elõírt 1996. máciusi áremelést és 1996. szeptemberéig

átfogó költségfelülvizsgálatok és -elemzések alapján sort kell keríteni az

1997. évi induló árak - törvényben elõírt módon való - meghatározására. A

monopolhelyzet-ben lévõ energetikai társaságok által érvényesíthetõ árak

kialakítása a Hivatal által elismert költségek és elfogadott arányú nyereség

alapján történhet.

A földgáz és a villamos energia árának tartalmaznia kell

- a hatékony mûködést biztosító költségeket,

- az indokolt befektetések megtérülését,

- a környezetvédelmi elõírások teljesítéséhez szükséges költségeket,

- a folyamatos és biztonságos szolgáltatáshoz szükséges

tartalékkapacitások biztosí-

tásának költségeit,

- a tartós mûködéshez szükséges nyereséget.

Ezen költségtételek indokoltságának elbírálása - beleértve a hatékonyabb

mûködésre, költségtakarékosabb gazdálkodásra való ösztönzést és a belsõ

erõforrások mozgósítását elõsegítõ fejlesztések elõtérbe helyezését - a

Hivatal feladata lesz. A feladat ellátása - mely tulajdonképpen a

fogyasztóvédelem egyik legmarkánsabb eleme - az engedélyesek gazdálkodásának

átláthatóságát, igen részletes megismerését és folyamatos elemzését teszi

szükségessé. E munka során kell kialakítani azt a korrekt, kölcsönös bizalmon

alapuló kapcsolatrendszert, mely biztosíthatja az energiaszektor jövõbeni

folyamatos, gazdaságos és zavarmentes mûködését.

A Hivatal átfogóan felül kívánja vizsgálni a villamos energia és a földgáz

tarifarendszerét egy új, a költségarányokhoz jobban igazodó földgáz- és

villamos energia tarifarendszer kialakítása céljából. Az ezt célzó feladatterv

kidolgozása megkezdõdött, az új tarifarendszereket - széles körû szakmai és

társadalmi egyeztetés után - várhatóan valamelyik 1996. évi áremeléssel

párhuzamosan lehet majd bevezetni.

A Hivatalnak folyamatosan fel kell készülnie az 1997-ben életbe lépõ új

árszabályozási rendszerek mechanizmus-szerû mûködtetésére, ami szükségessé

teszi a részletes szabályok, a konkrét metodikák és a világos eljárásrend

kialakítását.

Ezen feladatok elvégzése során - a feladatok jellegébõl adódóan - egy sor

egymásnak ellent mondó érdeket kell integrálni, ami a Hivataltól nagyfokú

körültekintést és rugalmasságot követel meg.

A fogyasztóvédelem a Hivatal kiemelten fontos feladata. Piacgazdasági

szempontból különösen nagy horderejû, amikor a profitorientált gazdálkodó

szervezetek és a monopolhelyzet miatt kiszolgáltatott fogyasztók között

felmerülõ érdekellentéteket kell értelmezni és feloldani. A Hivatal

fogyasztóvédelmi tevékenységének eredményes ellátása érdekében szükséges az

Energetikai Érdekképviseleti Tanács fokozott bevonása a munkába.

A jövõben tovább kell folytatni az energiatakarékosság országos szintû

eszközrendszerének kialakítását. Az energiatakarékosságot elõsegítõ, azt

preferáló ösztönzõ rendszer kialakítása, az energiatakarékos készülékek

minõsítési rendszerének kidolgozása és minél hamarabb történõ bevezetése, az

energiafelhasználás hatékonyabbá tételének elengedhetetlen feltétele. A

Hivatal célja minél több - fõleg külföldi - pénzeszköz felkutatása és a

program finanszírozásába történõ integrálása. Ennek érdekében a már kialakult

kapcsolatokat a nemzetközi szervezetek segélyprogramjaira tovább kell

fejleszteni, és az energiatakarékosság jogi szabályozása érdekében konkrét

javaslatokat, elõterjesztéseket kell kidolgozni.

Az energiainformációs tevékenység fejlesztésére a jövõben több területen kerül

sor. A Hivatal adatbázisának kiépítése után az információs rendszer folyamatos

és hatékony mûködtetése az idõszerû feladat. A Hivatal célja, hogy - a

szükséges technikai fejlesztések biztosítása esetén - a közvetlen számítógépes

kapcsolatok, esetleg hálózat kiépítésével egy hatékonyan mûködõ energetikai

információs rendszert mûködtessen. Az eddigi tapasztalatok alapján indokolt a

számítógép állomány minõségi bõvítése. Az elmúlt idõszak alkalmas volt arra,

hogy az egyes osztályokon a kialakult számítógép igények alapján ki lehessen

dolgozni egy számítástechnikai stratégiát, mely kijelöli a szükséges

fejlesztések irányát. Az összeállításra kerülõ fejlesztési stratégia

tartalmazza a hardver és szoftver igényeket, megvizsgálja a belsõ hálózat

kiépítésének és az IKM energetikai adatrendszeréhez való kapcsolódás

lehetõségeit.

A Hivatal által ellenõrzött terület (földgázipar és -ellátás, villamos energia

termelés, -elosztás, -szolgáltatás) az országos energiafogyasztás 2/3 részét

képviseli. E területrõl a Hivatal nem nélkülözheti a megfelelõ energetikai

(energiahordozó értékesítés, -felhasználás, -termelés) információkat. A

Hivatal által összeállításra kerülõ információk szerves részét képezhetik az

országos energiamérleg-számítás adatrendszerének, míg a Hivatal tevékenységét

nem érintõ, az ország energia-felhasználásának kisebb, kb. 1/3 részét kitevõ

energiaforrások illetve

-felhasználások regisztrálása más szervezetnél is végrehajtható.

A Hivatal eddigi és jövõbeni feladatai között igen fontos szerepet kap az

energetikai jogszabályalkotás folyamatában való aktív közremûködés. A Hivatal,

mint jogalkalmazó gyakran kerül olyan helyzetbe, hogy az érvényes jogszabályok

eltérõ értelmezésébõl, illetve nem szabályozott területek elbírálásából

nézeteltérés támad közte és az ügyfél között. Ilyen esetekben - az eddigi

gyakorlatot folytatva - a Hivatal felveti az érintett jogszabály

módosításának, vagy új jogszabály kiadásának szükségességét.

A Hivatal feladatát képezi - az érintett energiaszektor tevékenységének

ellenõrzésén túl - annak biztosítása, hogy az ágazat gazdálkodását

reprezentáló információk széles körben nyilvánosságra kerüljenek. A

közvélemény tájékoztatása a szektor tevékenységérõl kiemelten fontos

társadalmi és politikai kérdés. A gazdasági társaságoknak a számviteli törvény

alapján gazdálkodásukat bemutató, összefoglaló adataikat (mérleg,

eredménykimutatás) rendszeresen közzé kell tenni. Ezen kívül az

energiaszektorra más, a szakmai tevékenységükkel összefüggõ információkra

kiterjedõ adatközlési kötelezettség is vonatkozik. Ezen kötelezettség

teljesíthetõsége érdekében a közzétételre kijelölt adatok körét a Hivatal

meghatározza és a rendszeres közlés megtörténtét ellenõrzi.

Fontos feladat a Hivatal jogkörének egységes kormányzati értelmezése, ami

nagyban csökkentené a különbözõ felelõsségi körök összekuszálódásának

veszélyét. Ez a veszély már ma is érezhetõ az árszabályozással kapcsolatos

kérdések esetében. A törvények alapján pl. a hõenergia árának megállapításához

a Hivatalnak nincs köze illetve jogosítványa, a valóságban azonban az ezzel

kapcsolatos elõkészítõ munkát is a Hivatal végzi. Ennek egyértelmû

szabályozása esetén a Hivatal is felelõsségteljesebben láthatná el feladatát.

Nemzetközi kapcsolatok

A Hivatal megalakulása óta folyamatosan építi nemzetközi kapcsolatait.

Feladatainak nagy része az országban eddig nem mûvelt témákat tartalmaz, ezért

igen fontos a piacgazdasági környezetben mûködõ szabályozó testületek

munkájának és a szabályozási technikáknak a megismerése és a hazai viszonyokra

történõ adaptálása.

A nemzetközi kapcsolatok kiterjednek:

- nemzetközi szervezetek által szervezett konzultációkra,

tanulmányutakra,

- szakmai tanácsadó szervekkel folytatott kétoldalú munkakapcsolatokra,

- külföldi szakmai érdeklõdõk tájékoztatására,

- egyéni meghíváson alapuló konferenciákon való részvételre,

- nemzetközi szervezetek részére rendszeresen, vagy esetenként átadásra

kerülõ infor-

mációk közlésére, illetve információk átvételére.

A kapcsolatok kiépítése során saját erõbõl finanszírozott, illetve a

nemzetközi szervezetek, külföldi partnerek által finanszírozott konzultációk

mellett a különbözõ nemzetközi segélyprogramok által támogatott

kapcsolatfelvételek egyaránt elõfordultak.

A nemzetközi tendenciákat is figyelembe vevõ szabályozási környezet

kialakítása érdekében a Hivatal szakértõi fontosnak tartották a különbözõ

országcsoportoknál mûködõ szabályozási tevékenységek megismerését, a

szabályozási munkát végzõ hivatalok feladatának és hatáskörének elemzését, és

ennek figyelembevételével igyekeztek kialakítani a magyar gyakorlatot. Ehhez

különbözõ nemzetközi szervezetekkel, gáz- és villamos társaságokkal, illetõleg

hasonló profilú hatósági szervekkel tartanak kapcsolatot.

A Nemzetközi Energia Ügynökség és a Hivatal szervezésében többnapos

konzultációra került sor az angol, a német, az észak-amerikai energia-

szolgáltatókat felügyelõ hatóságok vezetõi, illetve szakmai képviselõi és a

Hivatal teljes szakértõgárdája részvételével.

Az árképzés, üzemi szabályzat, mûködési engedélyek kidolgozása kapcsán a

Hivatal amerikai USAID segélyprogram finanszírozásában amerikai és angliai

szakértõket vett igénybe. A befektetõi- és hatósági szempontokat figyelembe

vevõ észrevételeket sikerült az eljárási rendbe, illetõleg az

engedélytervezetekbe beépíteni.

A nemzetközi konferenciák sorozatából (pl. Nemzetközi Energia Ügynökség, OECD,

UNIPEDE, stb. ) azokat preferálta a Hivatal, amelyeken elõtérbe kerültek

hatósági szabályozási feladatok, illetõleg amelyeket a gáz- és

villamosenergia-ipar átstrukturálódása, az ezzel összefüggõ privatizációja

témakörében tartottak. Ezeken a konferenciákon a Hivatal arra törekedett,

hogy a nemzetközi befektetõi közvélemény megismerje a tervezett hazai

szabályozási környezetet, és annak ismeretében vállaljon szerepet a magyar

energetikai piacon való részvételben.

A fejlett országok DSM-tapasztalatainak megismerése érdekében 1994. november

28-29-én a Hivatal védnökségében holland-magyar áramszolgáltatói konferenciára

került sor, s az integrált forrástervezés hazai adaptációja érdekében nyugat-

európai és amerikai szakértõkkel, energetikai intézmények képviselõivel

konzultálhatott a szolgáltatói kör.

Folyik külföldi segélyprogramok keretében (PHARE, holland PSO) olyan

demonstrációs projektek megvalósítása, ahol az energiaszolgáltatók közvetlenül

érdekeltté válnak a fogyasztóoldali hatékonyság növelésében a szolgáltatói

költségek csökkentésével.

Személyes kapcsolatfelvételre is került sor az amerikai partnerek megkeresése

alapján a Wisconsini és a Californiai Energia Bizottság vezetõivel, akik a

megkötött megállapodás keretében segítséget nyújtanak a hatósági feladatok

minél tökéletesebb elvégzésében. Folyamatos tájékoztatást adnak azokról a

nemzetközi tendenciákról, amelyek a szakmai közvéleményt, illetve az érintett

hatóságokat foglalkoztatják.

A magyar energiaipari privatizációban potenciálisan érintett befektetõk szinte

valamennyien többször felkeresték a Hivatal vezetõit és szakértõit,

konzultálva a tervezett szabályozási környezet részleteirõl. Ezen konzultációk

során meggyõzõdhettek a Hivatal legtöbb kérdésben kiforrott egyértelmû

véleményérõl, mely a szabályozás viszonylagos stabilitását igazolta számukra

és egyúttal bizonyította a Hivatal kellõ szakmai felkészültségét. Ezzel

kapcsolatban a potenciális befektetõk többször kifejezték megelégedettségüket.

A Hivatal megalakulása után kereste és kiépítette nemzetközi kapcsolatait, így

elsõsorban az USA-val, az Egyesült Királysággal, az OECD-hez tartozó

Nemzetközi Energia Ügynökséggel, a villamosenergia-ipari vállalatokat tömörítõ

UNIPEDE-vel, valamint a villamosenergia-iparág szabályozásának átalakítását

végzõ államokkal (pl. Portugália) illetve cégekkel.

A kapcsolatok formája sokrétû, csak példaképpen:

- kétnapos hazai mûhelymunka, a Nemzetközi Energia Ügynökség

szervezésében

kanadai, német, angol, stb. szabályozást folytató szakemberek

részvételével,

- hazai és külföldi konzultáció - ideértve a szûk körû, és a széles

körben folytatott kon-

zultációkat is - nemzetközi szervezésû hazai, valamint külföldi

szemináriumokon,

- konferenciákon, szakmai üléseken való aktív részvétel.

A nemzetközi kapcsolatoknak ebben az idõszakban fõ célja volt a Hivatal által

kiadandó engedélyokmányok és egyéb dokumentumok illesztése a nemzetközileg

kialakult és a hazai viszonyok között alkalmazható szabályozáshoz.

Budapest, 1995. október

Dr. Szabó Imre

a Magyar Energia Hivatal fõigazgatója

FÜGGELÉK

A Magyar Energia Hivatal által ellenõrzött

energia szektor jellemzõi

A Hivatal tevékenységi köre alapvetõen a földgáz és a villamosenergia

szektorra terjed ki. E két szektor biztosítja az ország belföldi energia-

felhasználásának 2/3 részét. A Hivatal által ellenõrzött terület, melyrõl

rendszeres információ-gyûjtés és -feldolgozás szükséges az országos

energiaigények nagyobb részét teszik ki. Az igényelt és feldolgozott adatok

köre természetesen túlnyúlik a földgáz és villamos energia adatokon, hiszen a

villamos energia termelésére felhasznált tüzelõanyagok is részét képezik

vizsgálatainknak. Ilyen formán 1994-ben például a szilárd tüzelõanyagok 53 %-

a, az olajtermékek 21 %-a is a Hivatal által ellenõrzött szektort érinti. Az

ország energiafelhasználását és fontosabb szerkezeti összetevõit az 1. tábla

tartalmazza és a 2. ábra szemlélteti.

Villamosenergia ágazat

A magyar villamosenergia rendszer mûködési modelljébõl (3. ábra)

megállapítható, hogy a rendszeren belül a termelést az erõmû rt.-k; a

szállítást, a külkereskedelmet és a rendszerirányítást az MVM Rt., az

elosztást, szolgáltatást a szolgáltató rt.-k végzik.

Az országos villamos energia igények egy kis részét az iparvállalatoknál

mûködõ üzemi erõmûvek termelik. A rendszer mûködését a jelzett önálló

gazdálkodó vállalkozások közötti, illetve a fogyasztók és a szolgáltatók

közötti különféle típusú szabályzatok és ezek alapján megkötött szerzõdések

biztosítják.

A termelõk és a szállító között rendszerirányítási, valamint kereskedelmi

szerzõdések megkötésére kerül sor, melyek az üzemi szabályzatban lefektetett

elveken alapulnak. A szállító és a szolgáltatók közötti kapcsolat rendezése az

üzemi szabályzatok alapján megkötésre kerülõ kereskedelmi szerzõdések

formájában történik. A szolgáltatók és a fogyasztók közötti kapcsolatot az

üzletszabályokban rögzített irányelvek és elõírások, illetve az ezek alapján

megkötött szerzõdések szabályozzák.

Az ország villamosenergia felhasználása 1980-94 között több, jól elkülöníthetõ

periódusra osztható. 1987. évig az igények folyamatosan növekedtek, ezután

1993-ig csökkenõ tendenciát mutattak. Ez a csökkenés 1994-ben megállt és kis

mértékû növekedés mutatkozott. A részletesebb adatokat a 2. tábla tartalmazza.

A szektor 1994. évi jegyzett tõkéje 537 milliárd Ft, a tárgyi eszközök értéke

602 milliárd Ft, a foglalkoztatottak száma 44 ezer fõ volt.

A villamos energia termelési kapacitás (beépített teljesítmény) 7224 MW, az

1994. évi maximális hazai csúcsigény 5550 MW volt. A részletes adatokat a 3.

tábla tartalmazza és a

4. ábra szemlélteti.

Az 1994. évi országos villamos energia termelés 33,5 TWh volt, a teljes

mérleget a 4. tábla tartalmazza és az 5. ábra szemlélteti. A táblázat a

villamos energia törvényben meghatározott tevékenységek (termelés, szállítás,

szolgáltatás) szerint csoportosítva tartalmazza az adatokat.

A villamos energia fogyasztók száma közel 5 millió volt, ebbõl a háztartási

fogyasztóké több mint 4,5 millió db, 1980. évhez képest számuk közel 1

millióval (24,4 %-kal) nõtt (5. tábla és 6. ábra).

A nagy és középfeszültségû villamos hálózat hossza 1994. év végén 69 602 km, a

kisfeszültségû hálózat hossza 77 102 km volt, a részletes adatokat a 6. tábla

tartalmazza.

A villamos energia szektor jelenlegi szerkezete a következõ:

Engedélyes termelõk

- Bakonyi Erõmû Rt.

- Budapesti Erõmû Rt.

- Dunamenti Erõmû Rt.

- Mátrai Erõmû Rt.

- Paksi Atomerõmû Rt.

- Pécsi Erõmû Rt.

- Tiszai Erõmû Rt.

- Vértesi Erõmû Rt.

- Borsodi Energetikai Kft

- Tatabányai Energetikai Kft.

- Üzemi (közcélú ill. saját használatú) erõmûvek (pl. Csepeli Erõmû)

Engedélyes szállító: MVM Rt.

Engedélyes szolgáltatók:

- ELMÛ Rt.

- ÉDÁSZ Rt.

- DÉDÁSZ Rt.

- ÉMÁSZ Rt.

- DÉMÁSZ Rt.

- TITÁSZ Rt.

Földgázipar

A gázenergia-rendszer mûködési sémáját a 7. ábra mutatja be. A rendszer két,

szervezetében és tulajdonosi mivoltában jól elkülönülõ alrendszerben mûködik.

A termelést, a külkereskedelmet, a készletezést, a szállítást és az ipari

nagyfogyasztók esetében az ellátást a MOL Rt. végzi. A Hivatal által

ellenõrzött tevékenység a MOL Rt. esetében a gázszektor. A fogyasztók nagyobb

részének ellátását a gázszolgáltató rt-k végzik a MOL Rt.-tõl viszonteladási

célból és viszonteladói tarifán átvett földgázzal.

A vezetékes gázellátás az elmúlt 20-25 év során igen dinamikus fejlõdést

mutatott. A nagy változások megnyilvánultak a vezetékes gázzal ellátott

települések illetve fogyasztók számának bõvülésében, a felhasznált gáz

mennyiségének gyors ütemû növekedésében, továbbá a földgáz gyors

térnyerésében, miután a városi gáz szolgáltatás 1988-ban megszûnt.

(Városi gázzal 1980-ban még a gázigények 11 %-át elégítették ki.)

Az 1994. évi földgázmérleg adatait a 8. ábra szemlélteti. A belföldi

földgázfelhasználás alakulását a 7. tábla tartalmazza és a 9. ábra

szemlélteti.

A földgáz fogyasztók számának alakulását, valamint a földgáz vezetékhálózat

alakulását a

8. tábla tartalmazza.

Az ország csúcsnapi teljesítmény-igényének alakulását a 9. tábla tartalmazza.

A földgáz-szolgáltatást jelenleg a következõ vállalkozók végzik:

FÕGÁZ Rt.

DDGÁZ Rt.

ÉGÁZ Rt.

KÖGÁZ Rt.

TIGÁZ Rt.

DÉGÁZ Rt.

Földgáz értékesítõ a MOL Rt.

Vezetékes PB-gáz szolgáltatást végez:

PRÍMAGÁZ Rt.

Energiahordozó árak

A jelenleg érvényes földgáz és villamos energia árakat a 10. és 11. táblák

tartalmazzák.

1. melléklet

A MAGYAR ENERGIA HIVATAL

tevékenységi körét érintõ,

a beszámolási idõszakban érvényes jogszabályok

1. Törvények

1990: LXXXVII. tv. az árak megállapításáról

1991: XVI. tv. a koncesszióról

1992: V. tv. az 1990:LXXXVII. tv. módosításáról

1993: XLVIII. tv. a bányászatról

1994: XLI. tv. a gázszolgáltatásról

1994: XLVIII. tv. a villamosenergia termelésérõl, szállításáról

és szolgálta-

tásáról

1995: XXXIX. tv. az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesí-

tésérõl

1995: LXIX. tv. az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon

értékesíté-

sérõl szóló 1995.évi

XXXIX. tv. módosításáról

1995: LXXI. tv. a villamos energia termelésérõl, szállításáról és

szolgálta-

tásáról szóló 1994.évi XLVIII.tv. és ahhoz kapcsolódó

egyes törvényi

rendelkezések módosításáról

2. Kormányrendeletek

115/1993.(VII.12.) Korm. r. a bányászatról szóló 1993.évi XLVIII. tv.

végrehajtásáról

185/1994.(XII.29.) Korm. r. az 1995. évi energiaár-emelés részleges

lakossági ellenté-

telezésérõl

3/1995.(I.20.) Korm. r. a gázszolgáltatásról szóló 1994. évi XLI. tv.

végrehajtá-

sáról

34/1995.(IV.5.) Korm. r. a villamos energia termelésérõl, szállításáról

és szolgál-

tatásáról szóló, 1994.

évi XLVIII.tv. végrehajtásáról

95/1995.(VIII.24.) Korm. r. a villamosenergia-szállítás és -szolgáltatás

korlátozásáról

és szüneteltetésérõl

107/1995. (IX.8.) Korm. r. az erõmûvek létesítési és üzembe helyezési

engedélyezési

eljárásáról

3. Kormányhatározatok

3399/1993.(X.21.) Korm. h. az 1994. évi áralakulásról és az infláció

mérséklésérõl

1075/1994.(VIII.6.) Korm. h. a Magyar Energia Hivatal szervezetérõl és

mûködési

szabályzatáról

1112/1994.(XII.2.) Korm. h. a MOL Rt privatizálásáról

1113/1994.(XII.7.) Korm. h. a gázszolgáltató rt.-k privatizálásáról

1114/1994.(XII.7.) Korm. h. a villamos energiaipari társaságok

privatizációjáról

3241/1994.(VIII.3.) Korm. h. az energia-áremelés mértékérõl és ütemezésérõl

2076/1994.(VIII.6.) Korm. h. a Magyar Energia Hivatal mûködési feltételeirõl

1063/1995.(VII.6.) Korm. h. a villamos energiaipari társaságok

privatizálásáról szóló

Korm. határozat

módosítása

1064/1995.(VII.6.) Korm. h. a villamos energiaipari társaságok privatizációs

pályázati

feltételeirõl

1065/1995.(VII.6.) Korm. h. a gázszolgáltatók privatizációs pályázatának

alapvetõ fel-

tételeirõl

1066/1995.(VII.6.) Korm. h. a MOL Rt. privatizációjáról szóló

1112/1994.(XII.2.)

Korm. határozat

módosításáról

1072/1995.(VIII.4.) Korm. h. a MOL Rt. privatizációjáról szóló

1112/1994.(XII.2.)

Korm. határozat

módosításáról

1074/1995.(VIII.4.) Korm. h. a villamos energia árszályozásáról és 1997.

január 1-jéig

terjedõ árkiigazításáról

1075/1995.(VIII.4.) Korm. h. a földgáz árszabályozásáról és 1997. január 1-

jéig terjedõ

árkiigazításáról

2220/1995.(VIII.4.) Korm. h. a villamosenergia-ipari társaságok

erõmûfejlesztési célki-

tûzéseinek programjáról,

valamint az erõmûvi és hálózati

áramszolgáltató társaságoknál bevezetésre kerülõ

szava-

zatelsõbbségi

részvényhez rendelt jogokról

4. Miniszteri rendeletek

28/1994.(X.28.) IKM r. a fogyasztók érdekképviseleti szervezeteivel való

együtt-

mûködésrõl

29/1994.(XI.4.) IKM-PM e.r. a Magyar Energia Hivatal eljárási díjairól

42/1994.(XII.27.) IKM r. a lakosság részére háztartási célra

szolgáltatott villamos-

energia díjának

megállapításáról

43/1994.(XII.27.) IKM r. a földgáz díjának megállapításáról

44/1994.(XII.27.) IKM r. az MVM Rt erõmûvei által szolgáltatott

hõenergia árának

meghatározásáról (a

21/1992.(VII.23.) IKM rendelet mó-

dosítása)

45/1994.(XII.27.) IKM r. az üzemanyagként felhasznált földgáz

díjának megálla-

pításáról (a

13/1993.(VII.6.) IKM rendelet módosítása)

46/1994.(XII.27.) IKM r. az egyes villamos energia fogyasztásnemek árának

megál-

lapításáról (a 108/1990.(ÁSZ.26.) ÁH

ármegállapítás mó-

dosítása)

10/1995.(IV.5.) IKM-PM e.r. a Magyar Energia Hivatal eljárási díjairól (a

29/1994.

(XI.4.) IKM-PM rendelet

módosítása)

14/1995.(V.10.) IKM r. az MVM Rt erõmûvei által szolgáltatott

hõenergia árának

megállapításáról szóló, a 44/1994.(XII.27.) IKM

rende-

lettel módosított 21/1992.(VII.23.)

IKM rendelet módosí-

tásáról

22/1995.(VII.13.) IKM r. egyes miniszteri rendeletek hatályon kívül

helyezésérõl

25/1995.(VII.21.) IKM r. az egyes villamos energia fogyasztásnemek árára

vonatko-

zó 108/1990.(ÁSZ.26.)ÁH

ármegállapítás módosításáról

26/1995.(VII.25.) IKM r. a villamoshálózat-fejlesztési hozzájárulásról

27/1995.(VII.25.) IKM r. az erõmûvek energiahordozó-készletének legkisebb

mérté-

kérõl és a készletezés

rendjérõl

28/1995.(VII.25.) IKM r. a megújuló energiával, valamint egyes

erõmûvekben ter-

melt villamos energia

átvételérõl és az átvételi kötelezett-

ség alá esõ villamos

energia árának megállapításáról

29/1995.(VII.25.) IKM r. a villamos energia behozatalának és kivitelének

szabályo-

zásáról

32/1995.(VIII.8.) IKM r. a gázelosztó vezetékre vonatkozó

hálózatfejlesztési hozzá-

járulásról

34/1995.(VIII.25.) IKM r. a közcélú villamosmû és hõtermelõ

létesítménye (fûtõmû-

ve) által értékesített

gõz és melegített víz árának megálla-

pításáról

35/1995.(VIII.25.) IKM r. az egyes villamos energia fogyasztásnemek

árára vonat-

kozó 108/1990.(ÁSZ 26.) ÁH ármegállapítás

módosításá-

ról

36/1995.(VIII.25.) IKM r. a gázüzemû jármûvek üzemanyagaként

felhasznált földgáz

díjának megállapításáról szóló

13/1993.(VII.6.) IKM ren-

delet módosításáról

37/1995.(VIII.25.) IKM r. a földgáz díjának megállapításáról szóló

43/1994.(XII. 27.)

IKM rendelet módosításáról

38/1995.(VIII.25.) IKM r. a lakossági fogyasztók részére háztartási

célra szolgálta-

tott villamos energia

díjának megállapításáról

51/1995.(X.13.) IKM r. a közcélú villamosmûvek villamos energia

vásárlási árá-

nak megállapításáról

2. melléklet

Engedélyesek jegyzéke

Gázértékesítési engedélyt kapott:

MOL RT. Budapest

Gázszolgáltatási engedélyt kapott:

Fõvárosi Gázmûvek Rt. (FÕGÁZ Rt.) Budapest

Déldunántúli Gázszolgáltató Rt. (DDGÁZ Rt.) Pécs

Északdunántúli Gázszolgáltató Rt. (ÉGÁZ Rt.) Gyõr

Középdunántúli Gázszolgáltató Rt. (KÖGÁZ Rt.) Nagykanizsa

Tiszántúli Gázszolgáltató Rt. (TIGÁZ Rt.) Hajdúszoboszló

Délmagyarországi Gázszolgáltató Rt. (DÉGÁZ Rt.) Szeged

PB-gáz vezetékes szolgáltatási engedélyt kapott:

PRIMAGÁZ Rt. Budapest

Villamos energia termelési engedélyt kapott:

Bakonyi Erõmû Rt. Ajka

Budapesti Erõmû Rt. Budapest

Dunamenti Erõmû Rt. Százhalombatta

Mátrai Erõmû Rt. Visonta

Paksi Atomerõmû Rt. Paks

Tiszai Erõmû Rt. Tiszaújváros

Vértesi Erõmû Rt. Oroszlány

Pécsi Erõmû Rt. Pécs

Borsodi Energetikai Kft. Kazincbarcika

Tatabányai Energetikai Kft. Tatabánya

Csepeli Erõmû Rt Budapest

Villamos energia szolgáltatási engedélyt kapott:

Budapesti Elektromos Mûvek RT. (ELMÛ Rt.) Budapest

Délmagyarországi Áramszolgáltató Rt .(DÉMÁSZ Rt.) Szeged

Északmagyarországi Áramszolgáltató Rt. (ÉMÁSZ Rt.) Miskolc

Tiszántúli Áramszolgáltató Rt. (TITÁSZ Rt.) Debrecen

Dél-Dunántúli Áramszolgáltató Rt. (DÉDÁSZ Rt.) Pécs

Észak-Dunántúli Áramszolgáltató Rt. (ÉDÁSZ Rt.) Gyõr

Villamos energia szállítási engedélyt kapott:

Magyar Villamos Mûvek Rt. (MVM Rt.) Budapest

Villamos energia közvetlen szolgáltatói engedélyt kapott:

Csepeli Erõmû Rt. Budapest

Létesítési engedélyt kapott:

TITÁSZ Rt. (80 MW-ra Debrecenben)

Budapesti Erõmû Rt. (104 MW-ra Újpesten)

Bakonyi Erõmû Rt. (150 MW-ra Inotán)

Borsodi Energetikai Kft. (150 MW-ra Kazincbarcikán)

3. melléklet

Az Energetikai Érdekképviseleti Tanács

Fogyasztói Oldalában résztvevõ érdekképviseleti szervezetek

Tanácskozási és szavazati joggal rendelkezõ tagok:

1. Magyar Energiafogyasztók Szövetsége

2. Vezetékes Energiafelhasználók Szövetsége

3. Közületi Villamosenergia-fogyasztók Szövetsége

4. Energiagazdálkodási Tudományos Egyesület

5. Magyar Elektrotechnikai Egyesület

6. Mérnöki Kamara Energetikai Tagozata

7. Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület

8. Magyar Energetikai Társaság

9. Energia Klub

10. Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége

11. Megyei Önkormányzatok Országos Szövetsége

12. Magyar Önkormányzatok és Önkormányzati Képviselõk Szövetsége

13. Mezõgazdasági Szövetkezõk és Termelõk Országos Szövetsége

14. Nagycsaládosok Országos Egyesülete

15. Lakásszövetkezetek Országos Szövetsége

16. Társadalmi Kamara

17. Magyar Nyugdíjasok Egyesületeinek Országos Szövetsége

18. Zöld Híd Egyesülés

19. Levegõ Munkacsoport

Eleje Honlap