ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

I/1591..

Interpelláció!

Dr.Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az alkotmány 27.§-a és a Házszabály 90.§-a, valamint a 115.§-a alapján a

miniszterelnök úrhoz az alábbi

interpellációt

intézem:

Törvénysértõ-e a Bokros Alapítvány mûködése?

címmel.

Tisztelt Miniszterelnök Úr!

Bokros Lajos 1990-ben összesen 9 magánszemély részvételével "Ösztöndíj"

nevû magánalapítványt hozott létre 70.000 forint induló betéttel. Ebbõl Bokros

Lajos 20.000 forintot, felesége 1.000 forintot, Szekeres Szabolcs 32.000

forintot, felesége 1.000 forintot, Szekeres Szabolcs 32.000 forintot fizetett

be. A többit mások. Szekeres Szabolcs az alapításkor még az USA-ban élt.

Az alapító okirat szerint az alapítványhoz bárki csatlakozhat, és az

ösztöndíjakat a tõke kamataiból kell fizetni.

A kuratórium tagjai lettek: Elnök: Bokos Lajos, Ügyvezetõ titkár: Ágoston

Gabriella, Tagok: Szekeres Szabolcs és mások.

A Ptk. 74/c §.(3)bekezdése szerint: "Nem jelölhetõ ki, illetve nem

hozható létre olyan kezelõ szerv (szervezet), melyben az alapító - közvetlenül

vagy közvetve - az alapító vagyonának felhasználására meghatározó befolyást

gyakorolhat." Mivel a kuratórium tagjai közül többen alapító tagok, a

hivatkozott jogszabály alapján az alapítvány mûködése törvénysértõ.

Bokros Lajos mint az alapítvány elnöke Bokros Lajoshoz a Budapest Bank

elnökéhez fordult - úgyis mint a bank Oktatásáért és a Magyar Pénzügyi

Kultúráért alapítvány vezetõjéhez -,hogy ezen alapítvány 500.000 forinttal

támogassa a saját "Ösztöndíj" nevû alapítványát. Kapott is 400.000 forint

támogatást. Ezen támogatás módja megengedhetetlen, mert vezérigazgatói

minõségben nem engedélyezhet, avagy nem engedélyeztethet a bank pénzébõl,

vagyis közpénzbõl anyagi támogatást a saját magánalapítványának.

Bokros Lajos felhívására még a következõ támogatásokat kapta: az

Intereurópa Banktól 300.000 forintot, a Külkereskedelmi Banktól 500.000

forintot, az Országos Kereskedelmi és Hitelbanktól 200.000 forintot, végül

magánszemélyektõl összesen 200.000 forintot. Bokros Lajos felesége több ízben

kijelentette a nyílvánosság elõtt: "bárki megtekintheti a támogatott határon

túli magyar diákok névsorát:" Ezek után megdöbbentõ, hogy Bokros Lajos

felesége megtagadta az APEH Üldözötteinek Szövetsége hivatalos felkérését arra

vonatkozólag, hogy a támogatott személyek névsorát megtekinthesse. Ez azért is

rendkívül meglepõ, mert Bokros Lajosnak az adott helyzetben alapvetõ érdeke

volt, hogy az alapítvány törvényes mûködését a társadalom részére

bebizonyítsa.

Elõbbiekben kitûnik, hogy Bokros Lajosné szándékosan félrevezette a

közvéleményt, mert valójában nem volt szándéka senki részére lehetõséget

biztosítani az állítása szerint támogatott diákok névsorának megtekintésére. A

betekintés megtagadásából pedig egyértelmûen arra lehet következtetni, hogy

valamely okból nem kívánja biztosítani a társadalom részére annak

ellenõrzését, hogy a jelentõs részben készpénzbõl származó alapítványi

pénzeket hogyan használták fel.

Amikor Bokros Lajos a végkielégítést felvette, az "Ösztöndíj"

kuratóriumának egyik tagja azonnal kilépett belõle, amivel egyértelmõen

elítélte és jogtalannak minõsítette a végkielégítés feltételét.

Mind a mai napig bizonyítva nincs, hogy Bokros Lajos a végkireégítését -

a miniszterelnök felhívására egyébként- a saját alapítványára befizette-e vagy

sem.

Lényeges körülmény az is, hogy Bokros Lajos közzétette, miszerint a

végkielégítést - melynek jogszerûsége mind a mai napig elbírálva nincs - egy

alapítványra befizeti, nem jelölte meg, hogy saját magánalapítványáról van

szó.

Kérdezem ezek után miniszterelnök urat:

1. Hajlandó-e soron kívül - lehetõség még jelen interpelláció megválaszolása

elõtt - átfogóan és mindenre kiterjedõen kivizsgáltatni, hogy a Bokros

Alapítvány mûködése törvénysértõ volt-e vagy sem, figyelembe véve, hogy

jelentõs mértékben közpénzek felhasználása is történt.

2. Tudott- e miniszterelnök úr elõzetesen arról, hogy Bokros Lajos nem egy

személyétõl független, hanem saját alapítványába kívánta befizetni az Ön

felszólítására a 16 millió forintos végkielégítését, vagy sem.

Vagyis félrevezette-e Bokros Lajos ide vonatkozó nyilatkozatával Önt is,

vagy csak a társadalmat?

3. Hajlandó-e intézkedni arra, hogy a Bokros Lajos által a banktól személyi

kapcsolatai felhasználásával az alapítványa részére kapott 1.4 millió forintos

támogatás összegét kamatokkal együtt utalják vissza az érdekelt szervezeteknek

- vagy például fordítsák szülõotthonok, kórházak mûködtetésére - mivel

közpénzeket nyilvánvalóan sszemélyi összefonódások felhasználásával, erkölcsi

szempontból elfogadhatatlanul, vagyis korrupciós technikával jutottak Bokros

Lajos magánalapítványába egyrészt, másrészt még tisztázatlan az is, hogy az

összegek felhasználása rendeltetésszerûen, avagy törvénysértõ módon történt.

Az alapítvány irányítása ugyanis törvénysértõ összetételû kuratórium

útján történt.

Végezetül nyilatkozzék, hogy a vizsgálat megállapításainak függvényében,

vagyis törvénysértések megállapítása esetén hajlandó-e intézkedni Bokros Lajos

törvényes felelõsségre vonására egyrészt, másrészt meddig kívánja még

nevezettet védeni - és ezzel a társadalom széles rétegei által súlyosan

elítélt cselekményeivel azonosulni -, valamint pénzügyminiszterként

foglalkoztatni, vagy megvárja, amíg Bokros Lajos beváltja volt bankja

vezetõinek tett ígéretét, mely szerint: "hamarosan úgyis és leszek a

miniszterelnök".

Várom miniszterelnök úr válaszát.

Budapest, 1995. október 6.

MORVAI FERENC

FKGP

Eleje Honlap