1

T/1601..

Dr. Gál Zoltán úr Képviselõi önálló indítvány

az Országgyûlés elnöke részére

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Az Országgyûlés Házszabályáról szóló 46/1994.(IX.30.) Ogy. határozat 84.§(1)

bek. a.) pontja, valamint a 85.§(2) bek. d.) pontja alapján a mellékelt önálló

törvényjavaslatot nyújtom be és kérem annak önálló napirendi pontként történõ

felvételét és sürgõs megtárgyalását. A sürgõs tárgyalást támogató aláírásokat

pótlólag csatolni fogom.

Budapest, 1995. október 31.

Dr. Kónya Imre

TÖRVÉNYJAVASLAT

A KÖZBIZTONSÁGI HOZZÁJÁRULÁSRÓL

1.§.

/1/ A külföldi a Magyar Köztársaság területére történõ belépésekor

közbiztonsági hozzájárulást köteles fizetni.

/2/ A közbiztonsági hozzájárulás összege: 400.- (négyszáz) Ft.

/3/ E törvény alkalmazásában külföldi az a természetes személy, aki a magyar

államhatár átlépésekor személyazonosító adatait külföldi állam okmányával

igazolja.

2.§.

A fizetési kötelezettség alól mentesek

a/ a külföldi állam államfõje, kormányfõje, kormányának és törvényhozó

testületének tagjai, kormányküldöttségének és parlamenti küldöttségének

tagjai, valamint mindezek kísérõi;

b/ a külföldi állam magyarországi diplomáciai képviselõi és konzuli

tisztviselõi, valamint a nemzetközi szervezetek tisztségviselõi, továbbá az

említett személyek családjának a velük közös háztartásban élõ tagjai;

c/ a Magyarországon tartandó diplomáciai értekezletekre érkezõ küldöttségek

vezetõi és tagjai;

d/ a külföldi állam Magyarország területén átutazó nem magyarországi

diplomáciai képviselõi és konzuli tisztviselõi, továbbá családtagjaik;

e/ az országgyûlés, a köztársasági elnök, a kormány, ezek hivatalai, irodái,

az Állami Számvevõszék, az állampolgári jogok országgyûlési biztosa, a nemzeti

és etnikai kisebbségi jogok országgyûlési biztosa, az adatvédelem

országgyûlési biztosa, az Alkotmánybíróság, a minisztériumok, az országos

hatáskörû szervek, a bíróságok, az ügyészségek, a közigazgatási hivatalok, a

helyi és a kisebbségi önkormányzatok által meghívott külföldiek;

f/ a magyar hatóság által kiadott bevándorlási vagy tartózkodási engedéllyel

rendelkezõ külföldiek;

g/ a menedékjogot vagy ideiglenes védelmet kérõ, valamint a magyar hatóság

által menekültként elismert külföldiek;

h/ a Magyar Köztársaság által kötött "személyeknek a közös államhatáron

történõ átadásáról és átvételérõl" szóló egyezmény alapján átvett külföldiek;

i/ azok, akik "A külföldiek beutazásáról, magyarországi tartózkodásáról és

bevándorlásáról" szóló 1993. évi LXXXVI. tv.-ben meghatározott meghívólevéllel

rokonlátogatás céljából utaznak Magyarországra;

j/ azok, akiket a nemzetközi társadalmi (különösen: tudományos-,

kulturális-, vallási-, sport-) kapcsolatok ápolása, továbbá a határon túli

magyarságnak az anyaországgal való kapcsolattartása érdekében más jogszabály

mentesít a fizetési kötelezettség alól;

k/ mindazok, akiknek a javára nemzetközi szerzõdés biztosít mentességet;

l/ különös méltánylást érdemlõ esetben a közbiztonsági hozzájárulás

megfizetése alól egyedi mentesítés adható.

3.§.

/1/ A közbiztonsági hozzájárulás kizárólag a rendõrség, a határõrség, a

tûzoltóság és a polgári védelem, a vám- és pénzügyõrség, a büntetés-

végrehajtási szolgálat, valamint a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok

személyi állományának jövedelmi viszonyai és szociális helyzete javítására

használható fel.

/2/ A közbiztonsági hozzájárulásnak az egyes szolgálatok közötti megosztásáról

az állami költségvetésrõl szóló törvényben kell rendelkezni.

Záró rendelkezések

4.§.

Felhatalmazást kap a kormány, hogy rendeletben szabályozza

a/ a közbiztonsági hozzájárulás megfizetésének módját és beszedésének

részletes szabályait,

b/ a 2.§ j/ és l/ pontjában meghatározott körben biztosított mentesség

feltételeit, valamint

c/ a bevétel kezelésének és felhasználásának részletes szabályait.

5.§.

/1/ E törvény 1996. január 1-én lép hatályba.

/2/ E törvény hatálybalépésével egyidejûleg "A külföldiek beutazásáról,

magyarországi tartózkodásáról és bevándorlásáról" szóló 1993. évi LXXXVI.tv. a

következõ 4/A §-sal egészül ki:

"4/A §/1/ A külföldi beutazásakor közbiztonsági hozzájárulást köteles fizetni.

/2/ A közbiztonsági hozzájárulás összegét, a fizetési kötelezettség

alól mentesítettek körét, és a bevétel felhasználásának szabályait külön

törvény tartalmazza."

INDOKOLÁS

a közbiztonsági hozzájárulásról szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

Közismert, hogy Magyarországon a közbiztonság az elmúlt 10 esztendõ során

jelentõsen romlott. 1985. és 1992. között 166 ezerrõl 450 ezerre növekedett az

adott évben ismertté vált bûncselekmények száma. Bár 1993. és 1994. években

csökkenés volt tapasztalható, 1995. elsõ felében ismét jelentõs mértékû az

emelkedés az elõzõ két év azonos idõszakához viszonyítva. Az ismertté vált

bûncselekmények számának növekedésével egyidejûleg az utolsó tíz esztendõben a

látencia is jelentõs mértékben növekszik.

A közúti balesetek számának alakulása, a halálos kimenetelû balesetek

aránya nemzetközi összehasonlításban is aggasztó mértékû. A közterületek

biztonsága romlott, a polgárok személy- és vagyonbiztonsága rosszabbodott, a

legutóbbi idõszakban tapasztalt rendõri visszaélések pedig jelzik, hogy a

polgárbarát rendõrség kialakulási folyamata is veszélybe kerülhet.

A Magyarországra látogató külföldiek száma ugyanezen idõszakban

nagymértékben növekedett, és 1994-ben meghaladta a 43 milliót. Az 1995. év

elsõ félévében az elõzõ esztendõ azonos idõszakához viszonyítva az országba

látogatók számában bekövetkezett növekedés alapján az 1995-ös évre kb. 45

millió belépõvel lehet számolni.

A hazánkba látogató külföldiek számának növekedése önmagában is

többletterheket ró a rendvédelmi szervekre. De a tõlünk délre zajló események

és az ENSZ-embargó, valamint a kelet-nyugat irányú migráció - különösen az

illegális migráció - a rendvédelmi szervek feladatait tovább növelte. Terjed a

szervezett bûnözés, a kábítószerrel összefüggõ bûncselekmények száma rohamosan

növekszik. Magyarország a közbiztonsági szûrõ szerepére kényszerült, az

Európai Unió országainak védelme érdekében. Az érintett országok által ehhez

nyújtott anyagi és technikai segítség nincs arányban a rendészeti szervek

terheinek növekedésével.

Másfelõl az idegenforgalom örvendetes fejlõdésének gátat szab a

közbiztonság romlása, sõt, ha a helyzet nem javul, a külföldi turisták

fokozatosan elmaradhatnak.

A közbiztonság állapota nem választható el a rendészeti szervek személyi

állományának egzisztenciális helyzetétõl, amely az utóbbi idõszakban

jelentõsen romlott. A reáljövedelem csökken, a szociális juttatások megszûntek

vagy megszûnõben vannak, ugyanakkor az állomány leterheltsége tovább

fokozódott. A rosszabbodó munkafeltételek és jövedelmi viszonyok miatt

megindult az elvándorlás a rendvédelmi szervektõl a magánszféra jövedelmezõbb

területei felé, és a fiatalok pályaválasztásánál is egyre kevésbé vonzó a

rendvédelmi szolgálat. A nyomasztó anyagi gondok közepette a rendõröktõl

nehezen lehet megkövetelni a következetesen polgárbarát magatartást; az

alacsony fizetés miatt nõ a korrupció veszélye.

Az 1996. évi költségvetési javaslatban szereplõ bevételek nem nyújtanak

elegendõ fedezetet ahhoz, hogy a következõ években érezhetõen javuljon a

rendészeti szervek személyi állományának egzisztenciális helyzete. Ezért a

törvényjavaslat kifejezetten a rendészeti szervek személyi állományának

egzisztenciális helyzetének javítására fordítandó forrásként bevezeti a

Magyarországra belépõ külföldiek által fizetendõ közbiztonsági hozzájárulás

intézményét.

A törvényjavaslat elfogadása esetén - a költségvetésben már szereplõ

kormányzati tervekkel együtt - a hivatásos állománynak 50 %-ot elérõ, illetve

megközelítõ, a közalkalmazottaknak 20 %-ot meghaladó béremelést tenne

lehetõvé, míg a lakásépítési támogatás ötszörös emelésére nyújtana fedezetet.

Természetesen a jogintézményt - amint a közbiztonság megõrzése

szempontjából feltétlenül szükséges összeg belsõ forrásból is megteremthetõ -

haladéktalanul meg kell szüntetni.

Részletes indokolás

Az 1.§.-hoz

Az új intézmény elnevezése kifejezi tartalmát és célját. Nem díj, mivel

nem meghatározott szolgáltatás ellenértéke, hanem hozzájárulás a közbiztonság

javításához.

A hozzájárulás összegét a javaslat arra figyelemmel állapítja meg, hogy

az semmiképpen se tartsa vissza a külföldieket a magyarországi utazástól. A

külföldi fogalmát a javaslat az idegenrendészeti törvénnyel összhangban

határozza meg.

A 2.§.-hoz

A mentességek körét a vámjogról szóló törvénnyel összhangban az

árubemutatási kötelezettség alól mentes kör alapulvételével határozza meg a

javaslat, kiterjesztve a mentességet az érvényes tartózkodási engedéllyel

rendelkezõkre és a lehetõséget nyitva hagyva arra, hogy az államok közötti

kapcsolatokon túlterjedõ nemzetközi (tudományos-, kulturális-, vallási-,

sport) kapcsolatokat, valamint a határon túli magyarság érdekeit figyelembe

véve egyéb jogszabály további mentességeket állapítson meg. A határokon túli

magyarság részére jelent kedvezményt az a rendelkezés is, amely a

meghívólevéllel rokonlátogatás céljából beutazókat mentesíti a fizetési

kötelezettség alól. Mentesülnek az érvényes munkavállalási engedéllyel, az

egyéb okból tartózkodási engedéllyel, a bevándorlási engedéllyel rendelkezõk,

valamint a menekültek, továbbá az állami szervek és önkormányzatok által

hivatalosan meghívottak, a toloncegyezmények alapján átvett külföldiek,

továbbá azok, akiknek nemzetközi szerzõdés a jövõben esetleg mentességet

biztosít. A javaslat módot ad arra is, hogy különös méltánylást érdemlõ

esetben a hozzájárulás megfizetése alól egyedi mentesítést lehessen adni.

A 3.§.-hoz

A javaslat értelmében a közbiztonsági hozzájárulásból befolyó bevétel

kizárólag a rendvédelmi szervek jövedelmi és szociális viszonyainak javítására

használható fel. Hogy ezen belül az egyes szolgálatok, a szolgálatokon

belül a hivatásos és közalkalmazotti állományhoz tartozók milyen összegben

részesülnek, abban a javaslat szabad kezet ad a költségvetésnek, ugyanúgy,

mint a szociális helyzet javítása módjának meghatározásánál.

A. 4.§.-hoz

A javaslat e §-a a végrehajtáshoz szükséges felhatalmazás kereteit adja

meg. A végrehajtást a kormánynak úgy kell szabályoznia, hogy az intézmény

bevezetése ne okozzon fennakadást a határforgalomban, ne lassítsa az országba

történõ belépést, a hozzájárulást beszedõ szerveknek adjon lehetõséget a

rugalmas eljárásra, ugyanakkor az elérhetõ legnagyobb bevétel biztosítva

legyen. Meg kell teremteni a pénzkezelés garanciáit is.

Az 5.§.-hoz

A javaslat e §-a a hatálybaléptetõ rendelkezéseken kívül a külföldiek

beutazásáról, magyarországi tartózkodásáról és bevándorlásáról szóló (u.n.

idegenrendészeti) törvény módosítását tartalmazza. Erre a jogrendszer egysége

érdekében van szükség.

Budapest, 1995. október 31.

Dr. Kónya Imre

Eleje Honlap