1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1637.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

a kutatás és a közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név- és lakcím adatok

kezelésérõl

Elõadó: Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1995. november

2

TÖRVÉNYJAVASLAT

a kutatás és a közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név- és lakcím adatok

kezelésérõl

Az Országgyûlés - kiindulva abból, hogy az Alkotmány szerint a Magyar

Köztársaság biztosítja a személyes adatok védelméhez való jogot, valamint a

tudományos kutatás szabadságát, a szabad vélemény-nyilvánítást és a

piacgazdaság feltételeit; figyelembe véve a személyes adatok védelmérõl és a

közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvényt, az Európa

Tanács 108. sz. Egyezményét a személyiségnek személyes adatok automatikus

kezelésével kapcsolatos védelmérõl, valamint az Európa Tanács Ajánlásait - a

kutatás és a közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név- és lakcím adatok

kezelésérõl a következõ törvényt alkotja:

I.

Általános rendelkezések

1. §

(1) E törvény hatálya kiterjed azokra a természetes és jogi személyekre,

valamint jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezetekre, amelyek tudományos

kutatás, közvélemény-kutatás, piackutatás és közvetlen üzletszerzéshez történõ

kapcsolatfelvétel céljára név- és lakcím adatot igényelnek, illetõleg

kezelnek.

(2) E törvény hatálya nem terjed ki a köziratokról, a közlevéltárakról és a

magánlevéltári anyag védelmérõl szóló 1995. évi LXVI. törvény alapján történõ

kutatásra.

2. §

(1) E törvény alkalmazása során:

1. Tudományos kutatás: az a tevékenység, amelynek célja a világról, annak

jelenségeirõl, a jelenségek összefüggéseirõl szerzett ismeretek gyarapítása és

amelynél a vizsgált társadalmi, gazdasági és természeti jelenségek objektív

összefüggéseinek a feltárásához név- és lakcím adat, vagy a személyekkel való

közvetlen kapcsolatfelvétel szükséges.

2. Közvélemény-kutatás: egyének és csoportjaik véleményének és ítélet

alkotásuk összetevõinek kutatása.

3. Piackutatás: egyének és csoportjaik fogyasztói szokásának vizsgálata.

4. Közvetlen üzletszerzés (direkt marketing): azoknak a közvetlen

megkeresés módszerével végzett tájékoztató tevékenységeknek és kiegészítõ

szolgáltatásoknak az összessége, amelyeknek célja egyének és csoportjaik (a

továbbiakban: érintett) részére termékek vagy szolgáltatások ajánlása,

hirdetések továbbítása, a fogyasztók vagy kereskedelmi partnerek

tájékoztatása, üzletkötés (vásárlás) elõmozdítása érdekében.

5. Közvetlen üzletszerzési (direkt marketing) lista (a továbbiakban:

üzletszerzési lista): nevek és lakcímek gyûjteménye, amely az érintettekkel

vagy kereskedelmi partnerekkel való kapcsolatfelvételt és kapcsolattartást

szolgálja a közvetlen üzletszerzés céljából. A lista a néven és lakcímen kívül

csak az ügyfelek és támogatók érdeklõdésére vonatkozó információt

tartalmazhatja.

6. Tilalmi lista: azon érintettek név- és lakcím adatainak a

nyilvántartása, akik nem járultak hozzá, hogy személyes adataikat e törvényben

meghatározott közvetlen üzletszerzési célok valamelyikére felhasználják, vagy

megtiltották azok e célból történõ további kezelését.

7. Tudományos kutató: az a természetes személy, aki tudományos

fokozattal, illetõleg címmel rendelkezik és abban a tudományágban, vagy

tudomány-területen, amelyben felkészültségét bizonyította, tudományos

tevékenységet végez; továbbá aki kutatási feladatot is ellátó szervtõl vagy

alapítványi támogatótól kapott igazolás szerint tudományos kutatást végez.

8. Közvélemény-kutató, piackutató és közvetlen üzletszerzõ szerv: az a

természetes és jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezet,

amely a 2/-4/ pont alatti tevékenységet jogosult végezni.

9. Adatfeldolgozás: az adatkezelést érintõ, érdemi döntést nem jelentõ

technikai feladatok elvégzése.

10. Anonimizálás: olyan technikai eljárás, amely biztosítja az érintett

és az adat közötti kapcsolat helyreállítása lehetõségének végleges kizárását.

(2) Az e törvényben nem szabályozott kérdésekben, valamint a személyes adatok

kezelésére vonatkozó fogalmak értelmezésére a személyes adatok védelmérõl és a

közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény (a

továbbiakban: Avtv.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

A név- és lakcím adatok átvételének általános szabályai

3. §

(1) A tudományos kutató, továbbá a közvélemény-kutató és piackutató, valamint

a közvetlen üzletszerzõ szerv, - illetõleg az általuk az adatok kezelésére,

átvételére megbízott szerv - kapcsolatfelvétel céljából név- és lakcím adatot

a következõ forrásból gyûjthet, illetve használhat fel:

a/ annak az érintettnek az adata, akivel korábban az adatkezelõ szerv

kapcsolatban állt (üzletfél, támogató);

b/ a jogszerûen nyilvánosságra hozatal céljából készített és

nyilvánosságra hozott adatállományban, név- és címjegyzékben, valamint

kiadványban, - így különösen telefonkönyv, szaknévsor, statisztikai névjegyzék

- szereplõ adat, feltéve, ha az adatgyûjtéskor, vagy az adategyeztetéskor az

érintettet tájékoztatták az eredetitõl eltérõ célra történõ adatfelhasználás

lehetõségérõl, illetõleg a letiltás jogáról;

c/ más, ugyanazon tevékenységet végzõ személytõl vagy szervtõl adat

átvételével, amennyiben az érintett az adat átadását az errõl szóló elõzetes

tájékoztatás után nem kifogásolta vagy tiltotta meg;

d/ adat igénylésével a polgárok személyi adatainak és lakcímének

nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Nytv.)

hatálya alá tartozó nyilvántartásból a Nytv.-ben meghatározott feltételekkel,

feltéve, hogy a polgár az adatainak kiadását nem tiltotta meg (Nytv. 2. § ( 1)

bek.).

(2) A tudományos kutatás, a közvélemény-kutatás, illetõleg a piackutatás

megkezdéséhez szükséges minta kiválasztásakor, valamint közvetlen

üzletszerzési lista összeállításakor nem lehet kiválasztási szempont olyan

ismérv, amelybõl egyértelmûen különleges adatra lehet következtetni.

4. §

(1) A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásából név- és

lakcím adatok az alábbiak szerint igényelhetõk:

a/ a tudományos kutatás céljára a kapcsolatfelvételhez a Nytv. 11. § (1)

bekezdésének a)-d), g)-h) és k) pontjaiban meghatározott bármely szempont,

továbbá

b/ közvélemény-kutatás és piackutatás megkezdéséhez szükséges minta

kiválasztásához a Nytv. 11.§ (1) bekezdésének c)-d), h) és k) pontjaiban

meghatározott bármely szempont, valamint

c/ az üzletszerzési lista összeállításához a Nytv. 11. § (1) bekezdésének

c)-d), h) és k) pontjában meghatározott szempont szerinti megoszlásban.

(2) Az (1) bekezdés alapján történõ adatigénylés esetén a kérelmezõnek az ott

meghatározott tevékenység végzésére való jogosultságát is megfelelõen

igazolnia kell.

(3) Az e törvény hatálya alá tartozó adatkezelõnek a név- és lakcím adatok

pontosságát és idõszerûségét az érintettel való kapcsolattartással, vagy a

személyi adat- és lakcímnyilvántartással történõ rendszeres adategyeztetéssel

kell biztosítani. Az adategyeztetés során a személyi adat- és

lakcímnyilvántartás szerveinek tájékoztatnia kell az adatigénylõt arról is, ha

az érintett idõközben adatainak átadását a Nytv. 2. § (1) bekezdése alapján

letiltotta. Ha az adatkezelõ az adatokat az adategyeztetést megelõzõen más

szervnek is átadta, a letiltás tényérõl e szervet is értesítenie kell.

(4) A személyi adat- és lakcímnyilvántartásból az (1) bekezdés alapján

igényelt adat csak az igényléstõl, illetõleg a legutóbbi egyeztetéstõl

számított hat hónapon belül használható fel, illetõleg továbbítható.

Adatvédelem és adatbiztonság

5. §

(1) A tudományos kutatás, a közvélemény-kutatás és piackutatás, valamint a

közvetlen üzletszerzés céljára történõ adatkezelés során - az Avtv.-ben,

valamint az e törvényben foglaltaknak megfelelõen - biztosítani kell az

érintett jogát a személyes adatainak védelméhez. Igy különösen:

a/ a kapcsolatfelvétellel egyidejûleg az érintettet írásban tájékoztatni

kell arról, hogy a megkeresõ az adatokat milyen forrásból szerezte; az

adatfelhasználás céljáról, módjáról, idõtartamáról, az adatkezelés során

közremûködõ (megbízott) igénybevételérõl és az esetleges késõbbi adatátadási

szándékról; az adatkezelésre jogosult szerv vagy személy nevérõl és címérõl,

valamint arról, hogy az adatszolgáltatás önkéntes és jogában áll adatainak a

megjelölt célra vagy annak egy részére történõ kezelésének a megszüntetését

kérni;

b/ biztosítani kell számára azt a jogot, hogy a további együttmûködést

bármikor indokolás nélkül megtagadhatja és errõl írásban tájékoztatni kell;

c/ név- és lakcím adatainak az e törvényben meghatározott tevékenységek

céljából történõ kezelését meg kell szüntetni, amennyiben ezt az érintett

kéri, vagy adatainak kezeléséhez nem járul hozzá;

d/ név és lakcím adatait harmadik személynek vagy szervezetnek

továbbítani - a 3. § (1) bekezdés c/ pontja alapján történõ adattovábbítás, a

megbízás alapján történõ adatfeldolgozás, valamint az e törvényben

meghatározott adategyeztetés (4. § (3) bekezdése) kivételével - csak az

érintett írásbeli hozzájárulásával lehet.

(2) Adatátadás esetén mind az adatátadónak, mind az átvevõnek az átadás-

átvétellel érintett adatokról és az adatátvevõrõl, illetõleg átadóról - az

adatforgalom ellenõrizhetõségének biztosítása céljából - nyilvántartást kell

vezetni. A megbízás alapján történõ adatfeldolgozás esetén -a megbízottnak az

adatbiztonságért való önálló felelõssége mellett - a megbízó minõsül felelõs

adatkezelõnek.

(3) A személyes adatoknak az adott célból történõ kezelését meg kell

szüntetni, ha

a/ az a cél, amelyre az adatokat kérték megvalósult, kivéve, ha az

érintett az új cél megjelölésével az adatok további kezeléséhez írásban

hozzájárult;

b/ az érintett nyilatkozata szerint a megkeresõ szervezettel nem kíván

együttmûködni.

(4) Az adatkezelés (3) bekezdés szerinti megszüntetésén a megsemmisítést vagy

az anonimizálást, közvetlen üzletszerzés esetén pedig - ha a megszüntetés a

(3) bekezdés b) pontján alapul - az üzletszerzési listán való törlést és

egyidejûleg a 20. § szerinti tilalmi listára történõ felvételt kell érteni.

(5) Ha az adatkezelést annak bármely szakaszában az érintett kérelme alapján

kell megszüntetni, ezzel összefüggésben az érintettet jogi felelõsség nem

terheli.

6. §

(1) A tudományos kutatónak, továbbá a közvélemény-kutató, a piackutató és a

közvetlen üzletszerzõ szervnek az adatok biztonságáról megfelelõ technikai és

szervezési intézkedésekkel kell gondoskodni. Ennek során - a tudományos kutató

kivételével - belsõ adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzatot kell készíteni,

melyek kialakításához az e törvény hatálya alá tartozó tevékenységeket végzõ

szervezetek szakmai képviseleti szervezetei önszabályozó tevékenységgel

nyújtanak segítséget.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott intézkedésekrõl és azok kötelezõ

betartásáról az adatkezelõket és az adatok kezelésében részt vevõ személyeket

(alkalmazott, megbízott) tájékoztatni kell.

(3) Az adatkezelõ az e törvény hatálya alá tartozó adatkezeléseket - kivéve,

ha az tudományos kutatás célját szolgálja és nem hozzák nyilvánosságra (Avtv.

30. § h) pont) - a tevékenység megkezdése elõtt az Avtv. 28. § (1) bekezdése

alapján köteles az adatvédelmi biztosnak bejelenteni.

II.

Tudományos kutatási célú adatkezelés

7. §

(1) A tudományos kutatónak az e törvény hatálya alá tartozó kutatás

megkezdése elõtt kutatási adatkezelési tervet kell készítenie. A tervet

módosítani kell, ha az adatkezelés célja a kutatás folyamata alatt

megváltozik. A kutatási adatkezelési tervnek tartalmaznia kell:

a/ a kutatási jogosultságot,

b/ a kutatás célját,

c/ a kezelendõ személyes adatok körét és azok forrását,

d/ az adatkezelés folyamatát,

e/ az érintett jogai gyakorlati érvényesíthetõségének biz

tosítékait, valamint

f/ az adatvédelmet biztosító technikai és szervezési int

ézkedéseket.

(2) A kutatási adatkezelési tervet az adatkezelés jogszerûségének

dokumentálása és az ellenõrzés lehetõségének biztosítása céljából az adatok

kezelésének megszüntetéséig meg kell õrizni.

(3) Intézeti tudományos kutatás esetén a tudományos kutató jogai és

kötelezettségei a kutatási tevékenységet végzõ szervet illetik meg, illetõleg

terhelik.

Adatátvétel és adattovábbítás

8. §

(1) A tudományos kutatás céljából a 3. § szerint átvett név- és lakcím adatok

újabb információk beszerzése céljából történõ felhasználásához az elhunyt

személy örökösének vagy hozzátartozójának a hozzájárulása szükséges, ha az

érintett személy az adatok felvételét vagy átvételét megelõzõ harminc éven

belül elhalt.

(2) A tudományos kutatásban érintett személlyel történõ kapcsolatfelvételhez

szükséges adatok a 3. § (1) bekezdése alapján vehetõk át. A kapcsolatfelvételt

követõen az érintett név- és lakcím adata csak a vele való folyamatos

kapcsolattartáshoz használható fel és a kutatás befejezésekor az adatok

kezelését meg kell szüntetni.

9. §

(1) Ha az 5. § (1) bekezdésében meghatározott tájékoztatási kötelezettség

teljesítése a kutatási cél megvalósulását veszélyeztetné, akkor az

adatgyûjtés befejezését követõen kell az érintett személyt adatainak

felhasználásáról és jogairól teljes körûen tájékoztatni.

(2) Ha az érintett a név- és lakcím adatainak a kezelését az (1) bekezdés

alapján adott tájékoztatás alkalmával, vagy a kutatás késõbbi idõpontjában

megtiltja, azokat kérelmére törölni és errõl az érintettet írásban

tájékoztatni kell.

(3) Az (1) bekezdés szerinti tájékoztatási kötelezettségtõl, illetõleg a

hozzájárulás beszerzésétõl csak akkor lehet eltekinteni, ha a kutatás célja

szociális, népegészségügyi, közoktatási vagy környezetvédelmi érdekekkel van

összefüggésben és a tájékoztatás vagy hozzájárulás beszerzése az érintettek

nagy száma miatt aránytalanul sok idõt, költséget és emberi munkát igényelne.

A tájékoztatás, illetõleg a hozzájárulás beszerzése mellõzésének

jogszerûségéért az adatigénylõ felelõs.

10. §

A cselekvõképtelen, vagy korlátozottan cselekvõképes személy esetén a

tájékoztatást a törvényes képviselõ részére kell megadni, aki gyakorolja az

érintettet megilletõ nyilatkozattételi jogokat is.

11. §

Külföldi tudományos kutató, ha e törvény hatálya alá tartozó adatkezelést

kíván végezni, illetõleg ha a belföldi tudományos kutató a tevékenységét

külföldi megbízás alapján végzi, errõl a tényrõl az érintettet köteles írásban

tájékoztatni. Külföldre csak anonimizált adat továbbítható, kivéve, ha az

érintett az adatai átadásához írásban hozzájárult.

III.

A közvélemény-kutatási és piackutatási célú adatkezelés

12. §

(1) A közvélemény-kutatás, illetõleg a piackutatás (a továbbiakban együtt:

közvélemény-kutatás) megkezdése elõtt a közvélemény-kutató, illetõleg

piackutató szervnek (a továbbiakban együtt: közvélemény-kutató szerv) az

adatkezelés folyamatának nyomon követése érdekében kutatási adatkezelési

tervet kell készítenie, melynek tartalmaznia kell a 7. § (1) bekezdésében

meghatározott információkat.

(2) A közvélemény-kutatás megkezdéséhez a név- és lakcím adatok csak a 3. §

(1) bekezdésében meghatározott forrásból vehetõk át.

13. §

(1) A közvélemény-kutató szerv a 12. § alapján megszerzett, vagy

rendelkezésére álló név- és lakcím adatokat a kapcsolatfelvételen kívül egyéb

célra csak az érintett írásbeli hozzájárulásával használhatja fel.

(2) Ha a közvélemény-kutató szerv és az érintett között kapcsolat jön létre, a

kapcsolatfelvétel után haladéktalanul a név- és lakcím adatokat a közvélemény-

kutatás egyéb adataitól le kell választani, azt elkülönítetten kell tárolni,

és biztosítani kell, hogy a közvélemény-kutatással érintett személye ne legyen

azonosítható. A név- és lakcím adatok ismételt kapcsolatfelvételre csak

akkor használhatók fel, ha az érintett a folyamatos kapcsolattartáshoz vagy

az ismételt kapcsolatfelvételhez írásban hozzájárult. Az érintett név- és

lakcím adatait, valamint egyéb személyes adatait és az általa nyújtott

információkat csak akkor lehet együttesen feldolgozni, illetõleg tárolni, ha

az érintett ehhez írásban külön és kifejezetten hozzájárult.

(3) A (2) bekezdés alapján elkülönítetten tárolt név- és lakcím adatok

feldolgozására olyan technikai módszert kell kialakítani, amely lehetetlenné

teszi a megkérdezett válaszainak a név- és lakcím adataival történõ

összekapcsolását.

(4) A (2) bekezdés szerinti név- és lakcím adatok kezelését az érintett ilyen

irányú kérelme alapján haladéktalanul, ennek hiányában a közvélemény-kutatási

tevékenység megszüntetésével egyidejûleg, illetõleg a folyamatos

kapcsolattartás befejezésekor - az 5. § (4) bekezdése szerint eljárva - kell

megszüntetni.

14. §

(1) A közvélemény-kutatás során adott válaszok feldolgozásának minden

szakaszában biztosítani kell a megkérdezett személy teljes anonimitását,

valamint a véleményadás önkéntességét.

(2) A közvélemény-kutatás eredményeként kialakított következtetésben nem

szerepelhet az érintett azonosítására alkalmas adat.

(3) A közvélemény-kutatás során az érintett személyes adatai, illetõleg

véleménye alapján nem lehet olyan intézkedést tenni, döntést hozni, vagy

következtetést levonni, amely a személyére vonatkozik vagy azt érinti.

15. §

A közvélemény-kutató szerv az érintettek személyiségi jogairól, a személyes

adatok védelmérõl és az adatvédelmi követelmények megszegésének

jogkövetkezményeirõl köteles a megbízásából eljáró személyeket megfelelõen

kioktatni. A személyes adatok védelméért a közvélemény-kutató szerv a

felelõs.

16. §

(1) Külföldi közvélemény-kutató szerv vagy személy, ha e törvény hatálya alá

tartozó adatkezelést kíván végezni, illetõleg ha a belföldi közvélemény-kutató

szerv vagy személy tevékenységét külföldi megbízás alapján végzi, errõl a

tényrõl az érintettet köteles írásban tájékoztatni. Külföldre csak olyan

feldolgozott információ továbbítható, amelybõl az érintett személyére nem

lehet következtetni, kivéve, ha az érintett az adatai átadásához írásban

hozzájárult.

(2) A piackutatás céljára gyûjtött adatok nem adhatók át közvetlen

üzletszerzés céljára.

IV.

A közvetlen üzletszerzési célú adatkezelés

17. §

(1) A közvetlen üzletszerzõ szerv a jogszerû tevékenységének végzéséhez

szükséges listák összeállításához a név- és lakcím adatokat csak a 3. § (1)

bekezdésében meghatározott forrásból vehet át és az e törvényben elõírt

feltételek teljesítése esetén gyûjthet.

(2) A 3.§ (1) bekezdés a/ pontja tekintetében üzletfélnek vagy támogatónak az

tekinthetõ, aki akaratlagos cselekedetével - a termékekre vagy

szolgáltatásokra vonatkozóan információkat kérve, vagy nyilvános hirdetésre

válaszolva - a maga részérõl is kapcsolatokat kezdeményezett és ennek során

név- és lakcím adatait az adatkezelõ közvetlen üzletszerzõ szervnek átadta.

(3) A nem kereskedelmi célú versenyek és rejtvénypályázatok szervezése esetén

az abban résztvevõ személyek által átadott adatok csak akkor használhatók fel

üzletszerzési lista összeállításához, ha az érintettek figyelmét felhívták

arra, hogy adataikat közvetlen üzletszerzés céljára is fel kívánják használni

és ehhez írásban hozzájárultak.

18. §

(1) Az üzletszerzési listán szereplõ név- és lakcím adatok harmadik személy

részére - a 3. § (1) bekezdésének c/ pontja kivételével - közvetlen

üzletszerzés céljára, illetõleg egyéb célból akkor adhatók át, ha ehhez az

érintettek a harmadik szerv nevének és tevékenységének ismeretében írásban

hozzájárultak.

(2) Adatátadás esetén az üzletszerzési lista felhasználásának feltételeit az

adatátadó és az adatátvevõ szerzõdésben határozza meg. Az (1) bekezdésben

elõírt feltételek hiányában megkötött adatátadási szerzõdés semmis.

(3) A közvetlen üzletszerzési lista nem kapcsolható össze piackutatás céljára

gyûjtött adatállománnyal.

Az érintett jogai

19. §

(1) Minden érintettnek joga van arra, hogy:

a/ megtagadja, vagy megtiltsa név- és lakcím adatainak az üzletszerzési

listára való felvételét, közvetlen üzletszerzési - illetõleg azon belül

meghatározott konkrét - célra történõ felhasználását, illetõleg harmadik

személynek átadását;

b/ kérje személyes adatainak az adatkezelõ birtokában lévõ valamennyi,

vagy meghatározott célú üzletszerzési listán történõ kezelésének

megszüntetését, beleértve a harmadik személy részére átadott adatokat is.

(2) Az érintettet kérelmére az adatkezelést végzõ közvetlen üzletszerzõ szerv

köteles az általa kezelt adatairól tájékoztatni, illetõleg azokat

helyesbíteni. A harmadik személy részére átadott adatok helyesbítését vagy

törlését - a hat hónapon belül továbbított adatok vonatkozásában - az érintett

kérelmére az adatátadó szerv köteles kezdeményezni.

(3) Az e törvény alapján adatkezelést végzõ közvetlen üzletszerzõ szervek

kötelesek azonosító adataikat (név/cégnév, lakcím/telephely) megfelelõ módon

mindazon személyek tudomására hozni, akiknek név- és lakcím adatai az

üzletszerzési listán szerepelnek, illetõleg akiket arra fel kívánnak venni.

(4) A közvetlen üzletszerzõ szerv külföldre név- és lakcím adatot csak

adatfeldolgozás céljára és abban az esetben adhat át, ha az adatvédelmi

követelmények az adatátvevõnél is azonosan biztosítottak. A külföldre történõ

adatátadást az adatvédelmi biztosnak elõzetesen be kell jelenteni.

A tilalmi lista

20. §

(1) A közvetlen üzletszerzõ szervnek nyilvántartást (tilalmi listát) kell

vezetni azoknak az érintetteknek a név- és lakcím adatairól, akik megtagadták

az együttmûködést, illetõleg kérték adataik kezelésének az adott célból

történõ megszüntetését vagy ahhoz nem járultak hozzá, illetõleg az adatok

átvétele után a személyi adat- és lakcímnyilvántartás szervénél éltek az

adatletiltás jogával. A személyi adat- és lakcímnyilvántartás szerve -

amennyiben a név- és lakcím adatokat a letiltást megelõzõ hat hónapon belül õ

szolgáltatta - köteles a közvetlen üzletszerzõ szervet az adat-letiltásról

haladéktalanul értesíteni.

(2) A tilalmi lista célja annak biztosítása, hogy a rajta szereplõ érintettek

adatai ismételten ne kerüljenek átvételre, harmadik személynek átadásra,

illetõleg új listára felvételre. A tilalmi listán szereplõ érintettek részére

küldemény nem küldhetõ, kivéve, ha a tilalom csak egyedileg meghatározott

célra vonatkozik.

(3) A tilalmi lista kezelésére a közvetlen üzletszerzõ szervek közösen

harmadik szervet is megbízhatnak, e szerv azonban csak a (2) bekezdéssel

összefüggõ adatfeldolgozási tevékenységet végezheti el.

(4) A tilalmi listán szereplõ adatokat az adatkezelõ a (2) bekezdésben

meghatározottak teljesítésének biztosításához szükséges mértékig használhatja

fel, más adatállománnyal nem kapcsolhatja össze, nem adhatja át, más célra nem

használhatja fel és köteles biztosítani az érintettnek a 19. § (1) bekezdés b)

pontjában meghatározott jogainak gyakorlását.

(5) Az (1) bekezdés szerinti listán szereplõ adatokat az adatfelvételtõl

számított öt év elteltével törölni kell, kivéve, ha az érintett írásbeli

nyilatkozatban fenntartja adatletiltási igényét.

V.

Átmeneti és záró rendelkezések

21. §

(1) Az e törvény 1. §-ának hatálya alá tartozó adatkezelõk - kivéve, ha az

adatok kezeléséhez az érintett korábban írásban hozzájárult - kötelesek a

törvény hatálybalépése után folyamatosan, de legkésõbb a következõ

felhasználással egyidejûleg a rendelkezésükre álló adatállományt

felülvizsgálni és ennek során:

a/ tudományos kutatás esetén kérni az érintett írásbeli hozzájárulását

adatai további kezeléséhez;

b/ a közvélemény-kutatás, a piackutatás és a közvetlen üzletszerzés

céljából történõ adatkezelés esetén - szükség szerint - adategyeztetést kérni

a személyi adat- és lakcímnyilvántartástól, majd az a/ pont szerint eljárni.

(2) Az adatkezelõk a náluk meglévõ és az (1) bekezdés alapján felülvizsgálatra

nem került adatállományokat e törvény hatálybalépését követõ egy éven belül

kötelesek megsemmisíteni, vagy anonimizálni.

22. §

(1) E törvény a kihirdetésétõl számított 15. napon lép hatályba.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a polgárok személyi adatainak és

lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (Nytv.) az

alábbiak szerint módosul:

a/ a Nytv. 19. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A 17. § (2) bekezdésének a/ pontja szerinti adatok

szolgáltatását bármely polgár, illetve jogi személy és jogi személyiséggel nem

rendelkezõ szervezet a felhasználás céljának és jogalapjának igazolása mellett

jogosult kérni:

a/ jogának vagy jogos érdekének érvényesítése érd

ekében,

b/ tudományos kutatás céljából,

c/ közvélemény-kutatás és piackutatás megkezdéséhez szü

kséges minta, valamint

d/ közvetlen üzletszerzés (direkt marketing) célját

szolgáló lista összeállításához."

b/ A Nytv. 19. §-a a következõ (2)-(3) bekezdéssel egészül ki és a (2)

bekezdés számozása (4) bekezdésre változik.

"(2) Az (1) bekezdés alapján adatigénylésre jogosultak az adatokat

az alábbi kiválasztási szempontok szerint igényelhetik:

a/ tudományos kutatás céljából a törvény 11.§ (1)

bekezdésének a-d/, g/-h/ és k/ pontjaiban meghatározott

adatok szerint,

b/ közvélemény-kutatás és piackutatás céljából a 11. §

(1) bekezdésének c-d/, h/ és k/ pontja szerint,

c/ közvetlen üzletszerzés céljából a 11. § (1)

bekezdésének c/-d/, h/ és k/ pontja szerint.

(3) Az (1) bekezdés b/-d/ pontja alapján történõ adatigénylés

esetén a kérelmezõnek az ott meghatározott tevékenység végzésére, illetõleg az

adatigénylésre való jogosultságát is megfelelõen igazolnia kell."

c/ A Nytv. 19. §- a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az adatletiltás tényérõl tájékoztatni kell a tudományos

kutatás, közvélemény-kutatás, vagy piackutatás, illetõleg közvetlen

üzletszerzés céljából a kutatás és a közvetlen üzletszerzés célját szolgáló

név- és lakcím adatok kezelésérõl szóló 1995. évi .....törvény 4. § (3)

bekezdése alapján adategyeztetést kérõ adatigénylõt."

11

I N D O K O L Á S

a kutatás és a közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név- és lakcím adatok

kezelésérõl szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

1. Az Emberi Jogok Európai Egyezménye 8. cikkének 1. pontja alapvetõ

szabadságjogként rögzíti minden ember jogát arra, hogy magánéletét

tiszteletben tartsák, ennek pedig részét képezi a személyes adatok védelméhez

való jog. Az említett cikk 2. bekezdése tartalmazza azokat az eseteket, amikor

az állam törvényben e jogok gyakorlásába beavatkozhat, így egyebek mellett

akkor, ha mások jogainak és szabadságjogainak védelme érdekében az szükséges.

Ennek megfelelõen adta ki az Európa Tanács a 108. sz. Egyezményt "A

személyiségnek a személyes adatok automatikus kezelésével kapcsolatos

védelmérõl" , amelyet 1994. májusában a Magyar Kormány képviselõje aláírt.

E két európai jogi dokumentummal összhangban deklarálja, illetõleg szabályozza

a személyes adatok védelmét az Alkotmány 59. §-ának (2) bekezdése, illetõleg a

személyes adatok védelmérõl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló 1992.

évi LXIII. törvény (a továbbiakban: Avtv.)

Az Avtv. - összhangban az elõbbiekben említett európai szabályozással - a

személyes adatok védelmét alapvetõen információs önrendelkezési jogként

értelmezi, - vagyis abból indul ki, hogy a személyes adataival mindenki maga

rendelkezik - és ennek garanciáit szabályozza. Ugyanakkor nem hagyja

figyelmen kívül azt sem, hogy e jog nem korlátlan, így lehetõvé teszi, hogy

törvény a személyes adatok kezelését elrendelje, vagy adatok átadását lehetõvé

tegye. A személyes adatoknak az érintett hozzájárulása nélkül történõ

átvételének, illetve kezelésének igénye az élet számos területén, elsõsorban a

bûnüldözés és az államigazgatás területén merül fel. Azonban nem lehet

figyelmen kívül hagyni azt, hogy ez az igény mások jogainak és

szabadságjogának védelme, illetõleg biztosítása, egyéb alkotmányos jogok

gyakorlása, továbbá a piac serkentése érdekében is indokolt lehet.

A tudományos kutatás, a közvélemény-kutatás és piackutatás, valamint - a

piacgazdaságra történõ áttérés során egyre inkább elterjedõ - a közvetlen

piacszerzés (direkt marketing) tevékenység a megcélozni kívánt személyek név-

és lakcím adatainak ismerete nélkül gyakorlatilag nem végezhetõ el. A törvényi

szabályozás hiánya olyan alkotmányos alapjog gyakorlását korlátozza, vagy

teszi lehetetlenné, mint a tudományos kutatás egyes területei. E mellett a

döntéshozók egyre inkább felismerik a társadalom tagjai, egyének és közösségek

véleménye megismerésének szükségességét, ezért megnõ a közvélemény-kutatás

társadalmi jelentõsége. A piacgazdaság kiépítése és fejlesztése pedig a

piackutatás és a közvetlen piacszerzés (direkt marketing tevékenység) végzését

helyezi a korábbiaknál jobban elõtérbe. Nem utolsó sorban e területek

szabályozatlansága, valamint a nemzetközi gyakorlatban ismert önszabályozó

rendszer kialakulatlansága miatt rohamosan terjed az un. fekete

adatkereskedelem, vagyis a név- és lakcím adatok korlátozás nélküli

felhasználása és ellenértékért történõ továbbadása. Bár e tevékenység ma is

jogellenes (és a jövõben is az lesz), azonban meg kell teremteni a legális

lehetõségeit annak, hogy akik tevékenységüket tisztességesen és jogszerûen

akarják végezni, ne kényszerüljenek tudomásul venni a jogszerûtlen

gyakorlatot.

A törvényjavaslat az e tevékenységek végzéséhez szükséges név- és lakcím

adatok megszerzését, továbbadását és hasznosítását, valamint a speciális

követelményekhez igazodó védelmét szabályozza.

2. A törvényjavaslatnak nem célja a hatálya alá tartozó tevékenységek

végzéséhez kapcsolódó egyéb személyes adatkezelési kérdések szabályozása. A

polgároktól megszerzett adatok felhasználása és további feldolgozása

vonatkozásában az Avtv. kellõ védelmet biztosít.

Egyes speciális területeken külön törvényi szabályozás szükséges, amelyek

elsõsorban a tudományos kutatás konkrétan meghatározott területeit érintik. A

tudományos kutatás végzésének feltételeit elsõsorban a köziratokról, a

közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelmérõl szóló 1995. évi LXV.

törvény tartalmazza, ezért a levéltári kutatás nem tartozik a jelen

törvényjavaslat hatálya alá. Feltétlenül speciális szabályozást igényelne az

orvostudományi kutatások során felhasznált személyes adatok védelmének

biztosítása, melyet az egészségügyi adatok kezelését szabályozó törvénynek

kellene tartalmaznia, amelynek megtárgyalása és elfogadása szintén mielõbb

szükséges lenne annak érdekében, hogy e területen is megfeleljünk az európai

követelményeknek. A jelen törvényjavaslat hatálya azonban nem terjed ki a

különleges adatokra, így az egészségügyi adatokra sem.

Részletes indokolás

1-6. §-hoz

1. A törvényjavaslat általános rendelkezései tartalmazzák azokat a

szabályokat, amelyek a törvény hatálya alá tartozó minden tevékenység céljából

történõ adatkezelésre érvényesek. Meghatározza a törvényben alkalmazott egyes

fogalmak értelmezését.

A javaslat abból indul ki, hogy e területeken is általános elvként

érvényesülnie kell a polgárok információs önrendelkezési jogának. Ugyanakkor

azonban az e tevékenységeket végzõk nem tudnak kapcsolatba lépni az

állampolgárokkal név- és lakcím adataik ismerete nélkül. Ezért a törvény a

név- és lakcím adatoknak a kapcsolatfelvétel céljából történõ gyûjtését,

átadását és átvételét, illetõleg kezelését kívánja szabályozni.

2. Az általános szabályok körében rendezi a javaslat, hogy a kapcsolatfelvétel

céljából milyen forrásból vehetõk át, illetõleg használhatók fel név- és

lakcím adatok. Ezek az adatok beszerezhetõk a nyilvánosságra hozatal céljából

készített kiadványokból (pl. telefonkönyv), valamint átvehetõk - amennyiben az

érintett ez ellen nem tiltakozik vagy nem tiltja meg adatai továbbadását,

illetõleg kezelését - a hasonló tevékenységet folytató szervektõl. Ezt a

megoldást lehetõvé teszi az Európa Tanács ajánlása és ezt alkalmazza az

európai gyakorlat is.

A fentiek mellett a név- és lakcím adatok hiteles és naprakész nyilvántartása

céljára létrehozott hatósági nyilvántartás a polgárok személyi adatainak és

lakcímének nyilvántartása, amelynek feladata - többek között - e szervek

jogszerû tevékenységének elõsegítése adatok szolgáltatásával. Ezért a javaslat

szabályozza, hogy a törvény hatálya alá tartozó szervek - a tevékenység

tartalmától függõen eltérõ kiválasztási szempontok szerint - milyen feltételek

mellett igényelhetnek név- és lakcím adatokat a polgárok személyi adatainak és

lakcímének nyilvántartásából.

3. Az adatbiztonság és az adatvédelem területén is vannak olyan szabályok,

amelyek a törvény hatálya alá tartozó minden területen egyaránt érvényesek

(így a tájékoztatási kötelezettség, a hozzájárulás a további adatkezeléshez és

az adatok továbbadásához, valamint az adatkezelés megszüntetésének

követelményei). E szabályok megalkotásakor már figyelembe vettük az Európai

Uniónak "az egyénnek a személyes adatok feldolgozásával kapcsolatos védelmérõl

és ezeknek az adatoknak a szabad áramlásáról" szóló Irányelv-tervezetét is.

7- 9. §-hoz

1. A javaslat olyan kötelezettséget tartalmaz, mely szerint a tudományos

kutatónak kutatási adatkezelési tervet kell készítenie és ezt a kutatás

folyamata alatt mindvégig karban kell tartania. Ennek az a célja, hogy az

adatkezelés célhoz kötöttsége mindvégig biztosított és ellenõrizhetõ legyen.

2. Az Európa Tanács 108. sz. Egyezményének 9. cikk 3. pontja szerint

"meghatározott jogok gyakorlásának korlátozását törvény elrendelheti személyes

adatok statisztikai vagy tudományos kutatási célra használt automatizált

állományai esetén, ha ezzel az adatalany magánélete nyilvánvalóan nem kerül

veszélybe." Az Európa Tanács (83) 10. szám alatt Ajánlást bocsátott ki "A

tudományos kutatások céljából és statisztikai célból felhasznált személyes

adatok védelmérõl." E tárgykörben az ET Egyezményéhez és Ajánlásához igazodó

szabályozást tartalmaz a statisztikáról szóló 1993. évi XLVI. törvény. Az

Avtv. is kitér a tudományos kutatáshoz szükséges adatok kezelésének kérdésére,

azonban annak csak egy kis részterületét rendezi az Avtv. 32. §-a. Ezért a

tudományos kutatás elõsegítése érdekében az ilyen célú adatkezelésre - ahol ez

a kutatási tevékenység megkezdéséhez, illetõleg kivételes esetben végzéséhez,

elengedhetetlenül szükséges a név- és lakcím adatok ismerete - tartalmaz

eltérõ szabályokat a javaslat.

Ennek megfelelõen tartalmazza, hogy elhunyt személy esetén a név- és lakcím

adat tudományos kutatás céljából újabb információs beszerzéséhez az elhunyt

személy örökösének vagy hozzátartozójának hozzájárulása szükséges, ha az

érintett az adatok felvételét vagy átvételét megelõzõen több mint 30 éve

elhalt.

A hozzájárulás, illetõleg a tájékoztatási kötelezettség mellõzését tartalmazza

- összhangban az ET ajánlásokkal és az EU irányelvvel - akkor is, ha a

kutatási cél a közérdek szempontjából olyan jelentõs, hogy e jog korlátozása

indokolt és a hozzájárulás beszerzése aránytalanul sok idõt, költséget és

emberi munkát igényelne.

3.) E terület szabályozása abból az alkotmányos alapelvbõl indult ki, mely

szerint a tudományos kutatás alkotmányos alapjog, (l. Alkotmánybíróság

34/1994.(VI. 24.) AB határozatának IV/5.. pontja) így a tudományos kutatási

tevékenység engedélyezésére, illetõleg korlátozására a törvénytervezet

semmilyen szabályt nem tartalmaz. Ugyanakkor azonban alapvetõ adatvédelmi

követelmény, hogy az adatokhoz csak azok a szervek és személyek juthassanak

hozzá, akik valóban tudományos kutatási tevékenységet végeznek és e célra

kívánják az adatokat felhasználni. Ezért határozza meg a javaslat, hogy mit

tekint tudományos kutatásnak (illetõleg tudományos kutatónak) és ezt milyen

formában kell igazolni. Az adatigénylések elbírálásakor az adatszolgáltató

szervek (lényegében a személyi adat- és lakcímnyilvántartás szervei) az

államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény

(Áe.) szerint eljárva, - valamint figyelembe véve a polgárok személyi

adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény

(Nytv.) rendelkezéseit is - csak azt vizsgálhatják, hogy a benyújtott

dokumentumok megfelelnek-e a törvényi követelményeknek.

A tudományos kutatás, illetõleg a tudományos kutató fogalmának meghatározása a

Magyar Tudományos Akadémia Fõtitkára és az Eötvös Loránd Tudományegyetem

Szociológiai, Szociálpolitikai Intézet és Továbbképzõ Központ - mint a

tudomány reprezentánsai - javaslatainak figyelembevételével történt.

12 - 16. §-hoz

A közvélemény-kutatási és a piackutatási célú adatkezelés szabályozása abból

indult ki, hogy e két tevékenység az adatigények szempontjából nem tér el

egymástól, ezért a javaslat azonos szabályokat tartalmaz, ugyanakkor - a

tudományos kutatáshoz hasonlóan - itt is elõírja a javaslat a kutatási

adatkezelési terv készítésének kötelezettségét.

E két kutatási terület speciális módszere szerint egyazon személyt többször

kérdeznek meg, - tehát a név- és lakcím adatára folyamatosan szükség lehet -

, ugyanakkor alapvetõ érdek, hogy ez csak az érintett hozzájárulásával

történjék. A javaslat garanciális szabály tartalmaz arra nézve, hogy a

véleményt adó személyére ne lehessen következtetni.

17-20. §-hoz

A közvetlen piacszerzési (direkt marketing) célú adatkezelés területén a név-

és lakcím adatok védelmére szigorúbb és az általános rendelkezésekben

foglaltaknál részletesebb szabályrendszert tartalmaz a javaslat. Ez az a

terület ugyanis, ahol a legkevésbé indokolt a magánélet területére való

beavatkozás és a név- és lakcím adatoknak az érintett hozzájárulása nélkül

történõ megismerése és felhasználása. Ezért itt kizárólag név- és lakcím

adatok beszerzését teszi lehetõvé a javaslat, de csak az érintettel történõ

kapcsolat felvételéig. Ez után az adatok kezelése már az érintett információs

önrendelkezésétõl függ és ennek garanciális szabályait tartalmazza a törvény

(hozzájárulási jog, adatkezelés megszüntetése stb.) A javasolt szabályozás az

ET R (85) 20. sz. "A direkt marketing célra használt személyes adatok

védelmére" kiadott Ajánlásán alapul.

Annak érdekében, hogy a polgárok azon igénye, mely szerint nem kívánják, hogy

e szervek adataikat kezeljék, illetõleg velük kapcsolatba lépjenek a

gyakorlatban is biztosítható legyen, illetve ne szenvedjen csorbát - a

nemzetközi gyakorlat, valamint a Nemzetközi Gazdasági Kamara Szabályzatában

foglaltak figyelembe vételével - a javaslat elõírja, hogy a közvetlen

piacszerzõ szervek hozzanak létre olyan tiltó listát (un. Robinson lista),

amely tartalmazza ezen polgárok nevét és címét. E lista célja az, hogy

segítségével technikailag biztosítható legyen, hogy az új adatigényléskor

beszerzett adatállományok se tartalmazzák e személyek adatait, illetõleg

biztonsággal ne kerüljön sor ismételt megkeresésükre.

21. §-hoz

Köztudott, hogy ma már - különösen a közvetlen piacszerzõ szervezeteknél - sok

olyan név- és lakcím adat halmozódott fel, amelyeknek kezeléséhez az

érintettek nem járultak hozzá és helyességük is kétséges. Ezért a törvényes

állapot helyreállítása érdekében a javaslat olyan kötelezettséget tartalmaz,

mely szerint ezeket az adatokat a következõ felhasználásig, de legkésõbb a

személyi adat- és lakcímnyilvántartással történõ adategyeztetéssel, majd az

érintett hozzájárulásának kikérésével felül kell vizsgálni és a feltételeknek

meg nem felelõen kezelt adatokat a határidõ lejárta után meg kell semmisíteni.

22. §-hoz

Tekintettel arra, hogy a törvény hatálya alá tartozó tevékenységek

megkezdéséhez szükséges név- és lakcím adatokat elsõsorban a személyi adat- és

lakcímnyilvántartásból lehet biztosítani, az adatszolgáltatás lehetõvé tétele

érdekében módosítani kell a polgárok személyi adatainak és lakcímének

nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvényt.

Eleje Honlap