1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1647.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

a polgári védelemrõl

Elõadó: Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1995. november

1996. évi ......... törvény a polgári védelemrõl

Az Országgyûlés a polgári védelemrõl a következõ törvényt alkotja:

1. § E törvény célja, hogy elõsegítse a fegyveres összeütközések és a

katasztrófák életet és a létfenntartáshoz szükséges anyagi javakat

veszélyeztetõ hatásai elleni védekezést, a lakosság oltalmazása érdekében a

védekezésre való felkészítést, tekintettel az 1989. évi 20. törvényerejû

rendelettel kihirdetett 1949. évi Genfi Egyezményeket Kiegészítõ I. és II.

Jegyzõkönyvben meghatározott kötelezettségekbõl eredõ feladatokra.

Értelmezõ rendelkezések

2. § E törvény alkalmazásában

a) polgári védelem: a honvédelem rendszerében megvalósuló szervezet, feladat-

és intézkedési rendszer, amelynek célja a fegyveres összeütközés és a

katasztrófa életet, illetõleg a létfenntartáshoz szükséges anyagi javakat

veszélyeztetõ hatásainak megelõzése, elhárítása, következményei felszámolása,

és az életben maradás feltételeinek biztosítása;

b) polgári védelmi kötelezettség: az állampolgárokat e törvényben

meghatározott körben terhelõ állampolgári kötelezettség, a honvédelmi

kötelezettség része;

c) polgári védelmi szervezet: az a szervezet, amely hivatásos személyi

állománya vagy az állampolgárok polgári védelmi kötelezettségének teljesítése

útján kizárólag e törvényben meghatározott polgári védelmi feladatokat lát el;

d) fegyveres összeütközés: a rendkívüli állapot vagy szükségállapot idején,

valamint az Alkotmány 19/E. § (1) bekezdésében foglalt esetben a szembenálló

felek közötti fegyveres összecsapás;

e) katasztrófa: olyan történés, amely számos ember életét vagy egészségét, a

lakosság jelentõs dologi értékeit, alapvetõ ellátását veszélyezteti vagy

károsítja olyan mértékben, hogy elhárítására és leküzdésére hatóságok,

intézmények és szervezetek együttmûködése szükséges;

f) rendvédelmi szerv: a rendõrség, a polgári nemzetbiztonsági

szolgálatok, a büntetés-végrehajtási testület, a vám- és pénzügyõrség, a

polgári védelmi szervezet, valamint az állami és

önkormányzati tûzoltóság;

g) polgári szerv: a magánszemély, továbbá az államigazgatási és az

önkormányzati szervek, a fegyveres erõk és a rendvédelmi szervek kivételével,

valamennyi jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezet.

I. fejezet

ALAPVETE RENDELKEZESEK

3. § (1) A polgári védelem megszervezése és irányítása államigazgatási

feladat, amelyet az államigazgatási, az önkormányzati szervek és a polgári

védelmi szervezetek e törvényben foglalt feladatkörükben látnak el.

(2) Az e törvényben meghatározott polgári védelmi feladatok végrehajtásában,

jogszabályban foglalt alapvetõ feladataik ellátása mellett közremûködõként

vesznek részt a fegyveres erõk és - a polgári védelmi szervezetek kivételével

- a rendvédelmi szervek.

(3) A polgári védelmi feladatok megvalósítása érdekében az állampolgárt és a

polgári szervet az e törvényben szabályozott polgári védelmi kötelezettség, és

vagyoni szolgáltatási kötelezettség terheli.

Polgári védelmi feladatok

4. § Az 1. §-ban meghatározott célok megvalósítása érdekében polgári védelmi

feladat:

a) a lakosság felkészítése a védekezés során irányadó magatartási szabályokra;

b) a polgári védelmi szervezetek létrehozása és felkészítése, valamint a

mûködéshez szükséges anyagi készletek biztosítása;

c) a figyelmeztetés, a tájékoztatás, a riasztás;

d) az egyéni védõeszközökkel történõ ellátás;

e) az óvóhelyi védelem;

f) a létfenntartáshoz szükséges anyagi javak (élelmiszer, víz-, állatállomány,

takarmány- és gyógyszerkészletek stb.) védelme;

g) az elsötétítés, a fényálcázás;

h) a kárterület felderítése, a mentés, az elsõsegélynyújtás, a mentesítés és a

fertõtlenítés, illetõleg az ezzel összefüggõ ideiglenes helyreállítás, továbbá

a halálos áldozatokkal kapcsolatos halaszthatatlan intézkedések;

i) a polgári védelmi tervezés, szervezés;

j) a szakhatósági tevékenység ellátása;

k) a települések veszélyeztetettségének felmérése;

l) közremûködés a lakosság légiriasztásában, a kulturális javak védelmében, a

vizek kártételei elleni védekezés külön jogszabályban meghatározott

feladatainak ellátásában, a menekültek elhelyezésében és ellátásában, továbbá

a tûzoltásban, illetõleg a nemzetközi szerzõdésekbõl adódó tájékoztatás és

kölcsönös segítségnyújtás feladatainak ellátásában.

II. fejezet

A POLGÁRI VÉDELEM IRÁNYÍTÁSA

A Kormány feladata

5. § A Kormány a polgári védelem irányítása körében:

a) a belügyminiszter útján elrendeli a polgári védelmi

szervezetek egyidejû alkalmazását, az Országgyûlés és a

Köztársasági Elnök tájékoztatása mellett;

b) gondoskodik a központi költségvetési tervezés keretében a polgári védelem

mûködésének és fejlesztésének pénzügyi feltételeirõl;

c) összehangolja a polgári védelemmel összefüggõ oktatási, képzési,

tudományos, kutatási és mûszaki-fejlesztési tevékenységet.

A belügyminiszter feladata

6. § (1) A polgári védelem irányításáért és a polgári védelmi feladatok

végrehajtásáért a belügyminiszter felelõs.

(2) A belügyminiszter e feladatkörében:

a) elrendeli a polgári védelmi szervezetek részleges alkalmazását a Kormány

egyidejû tájékoztatása mellett;

b) megállapítja a Belügyminisztérium Polgári Védelmi Országos Parancsnokság (a

továbbiakban: BM PVOP) Szervezeti és Mûködési Szabályzatát;

c) kinevezi és felmenti a polgári védelem országos parancsnokát (a

továbbiakban: országos parancsnok) és helyetteseit, felettük munkáltatói

jogkört gyakorol;

d) a hivatásos polgári védelmi szervezet részére - törvény eltérõ rendelkezése

hiányában - az országos parancsnok útján polgári védelmi feladatok

teljesítésére egyedi utasítást adhat;

e) a hivatásos polgári védelmi szervezet irányítását az országos parancsnok

útján gyakorolja;

f) az országos parancsnok javaslatára dönt hivatásos polgári védelmi szervezet

létrehozásáról és megszüntetésérõl.

A védelmi bizottság

7. § (1) A megyei, a fõvárosi, illetve a helyi védelmi bizottság illetékességi

területén irányítja és összehangolja a honvédelemrõl szóló 1993. évi CX.

törvény (a továbbiakban: Hvt.) 259. § (1) bekezdés c) pontja szerinti helyi

védelmi igazgatási szervek, valamint a Hvt. 66. § (1) bekezdésében

meghatározott szervek polgári védelmi feladataik ellátására történõ

felkészítését.

(2) A Hvt. 15. § (3) bekezdésében meghatározott helyzeteken túl,

veszélyhelyzet és katasztrófa esetén a védelmi bizottság teljes jogkörét a

megyei közgyûlés elnöke, illetõleg Budapest fõvárosban a fõpolgármester

gyakorolja.

A megyei közgyûlés elnöke, a fõpolgármester

8. § (1) A megyei közgyûlés elnöke, Budapest fõvárosban a fõpolgármester

illetékességi területén irányítja és szervezi a polgári védelmi feladatok

végrehajtását. E jogkörében:

a) elrendeli a belügyminiszter intézkedése alapján - vagy halasztást nem tûrõ

esetben annak utólagos tájékoztatásával - a polgári védelmi szervezetek

alkalmazását;

b) szervezi a közigazgatási szervek, a fegyveres erõk és a rendvédelmi

szervek, a társadalmi szervezetek, valamint a polgári védelmi szervezetek

együttmûködését;

c) felelõs a riasztás, tájékoztatás elõkészítéséért és végrehajtásáért,

valamint az ehhez szükséges riasztórendszer fenntartásáért, mûködõképességének

biztosításáért;

d) összehangolja a lakosság és az anyagi javak kitelepítését, kimenekítését,

befogadását, ellátását, továbbá a helyi védekezés megszervezését;

e) felelõs a polgári védelmi kötelezettségen alapuló területi polgári védelmi

szervezetek megalakításáért;

f) felelõs a vezetési rendszer fenntartásáért, mûködõképességének

biztosításáért.

(2) A fõpolgármester az (1) bekezdésben foglaltakon kívül:

a) felelõs a fõváros riasztási rendszerének mûködõképességéért;

b) szervezi és irányítja a fõváros lakosságának óvóhelyi védelmét,

gondoskodik a fõvárosi önkormányzat tulajdonában levõ polgári védelmi

objektumok, közterületi és lakóházi óvóhelyek fenntartásáról, a metró

kijelölt szakaszaiban az óvóhelyi védelem biztosításáról;

c) hatósági határozattal elrendeli a fõvárosi önkormányzat tulajdonában vagy

irányítása alatt álló polgári szervek polgári védelmi kötelezettségen alapuló

polgári védelmi szervezetének létrehozását.

A polgármester

9. § (1) A polgármester illetékességi területén irányítja a polgári védelmi

feladatok végrehajtását. E jogkörében:

a) a polgári védelmi kötelezettség alatt álló állampolgárt határozattal

polgári védelmi szolgálatra kötelezi, illetõleg a területi, települési és

munkahelyi polgári védelmi szervezetbe, kiképzésre és gyakorlatra osztja be;

b) a polgári szervek részére elrendeli a polgári védelmi kötelezettségen

alapuló munkahelyi polgári védelmi szervezetek megalakítását és az alkalmazás

feltételeinek biztosítását;

c) biztosítja a lakosság riasztására szolgáló és a közigazgatási területén

lévõ, rendelkezésre bocsátott technikai berendezések mûködõképességét;

d) polgári védelmi ügyekben elsõ fokú hatósági jogkört gyakorol;

e) felelõs a település polgári védelmi terveinek kidolgozásáért;

f) gondoskodik a központi készletekbõl átadott anyagi-technikai eszközök

állagának megóvásáról és megfelelõ tárolásáról.

(2) A polgármester a polgári védelmi feladatok végrehajtása során:

a) szervezi és irányítja a lakosság egyéni és óvóhelyi védelmét,

kitelepítését, kimenekítését, illetõleg befogadását és visszatelepítését;

b) szervezi és irányítja az anyagi javak védelmét, a lakosság létfenntartáshoz

szükséges anyagi javakkal történõ ellátását;

c) elrendeli a megyei közgyûlés elnöke, a fõpolgármester rendelkezése alapján

- vagy halasztást nem tûrõ esetben annak utólagos tájékoztatásával - a polgári

védelmi szervezetek alkalmazását;

d) szervezi a fegyveres erõk és rendvédelmi szervek, valamint a társadalmi

szervezetek együttmûködését, illetõleg együttmûködik más települések

polgármestereivel a polgári védelmi feladatok végrehajtásában.

10. § A megyei közgyûlés elnöke, a fõpolgármester és a polgármester a polgári

védelmi kötelezettség teljesítése, a polgári védelmi feladatok tervezése és

végrehajtása érdekében az adattal rendelkezõ szervtõl vagy hatóságtól a

munkavállalóról a 32. § (2) bekezdésében meghatározott személyes adatát, a

foglalkozására, illetõleg a szakképzettségére vonatkozó adatot, illetõleg

egyéb, a szerv vagy a hatóság technikai eszközeire vonatkozó adatot kérhet. Az

adatszolgáltatást az adattal rendelkezõ szerv 15 napon belül köteles

teljesíteni.

11. § (1) A megyei közgyûlés elnöke, a fõpolgármester és polgármester a

polgári védelmi feladatok e törvényben meghatározott irányítása és

végrehajtása során a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 7.

§-ának (2) bekezdésében biztosított államigazgatási jogkörben jár el.

(2) A megyei közgyûlés elnöke, a fõpolgármester, a polgármester polgári

védelmi feladatait a megyei közgyûlés hivatala, a fõpolgármesteri hivatal, a

polgármesteri hivatal és az illetékes hivatásos polgári védelmi parancsnokság

közremûködésével látja el.

(3) A polgári védelmi feladatok ellátása érdekében az (2) bekezdésben

meghatározott hivatal köztisztviselõje túlmunkára kötelezhetõ.

A polgári szerv vezetõje

12. § Hatósági határozat alapján kijelölt polgári szerv vezetõje felelõs a

szervezet védekezési feladatainak ellátásáért. Ennek keretében:

a) a hatósági határozatban megjelölt munkahelyi polgári védelmi szervezetet

hoz létre, kijelöli a munkahelyi polgári védelmi szervezet tagjait, és

beosztásuk esetén gondoskodik a felkészítésükrõl, valamint a szervezet

mûködtetésérõl;

b) szervezi és irányítja az alkalmazottak polgári védelmi felkészítését;

c) elõkészíti és megvalósítja a létfenntartáshoz nélkülözhetetlen anyagi javak

(különösen élelmiszer, víz-, állatállomány, takarmánykészletek stb.) mûszaki-

technikai, valamint radiológiai, biológiai és vegyi megelõzõ védelmét;

d) mûködési területén kívül közremûködik a károk csökkentésében, valamint a

mentéshez szükséges halaszthatatlan munkák végzésében;

e) gondoskodik az alkalmazottak védelmét szolgáló védõlétesítmények

létrehozásáról, fenntartásáról;

f) az illetékes hivatásos polgári védelmi parancsnokság elõzetes

egyetértésével jóváhagyja a polgári szerv polgári védelmi tervét.

III. fejezet

A POLGÁRI VÉDELEM SZERVEZETE

A polgári védelem hivatásos szervezete

13. § (1) A polgári védelem hivatásos szervezete államigazgatási feladatokat

ellátó állami, rendvédelmi szerv, amelynek tagjai hivatásos állományúak,

köztisztviselõk és közalkalmazottak.

(2) A polgári védelem hivatásos szervezetének országos hatáskörû központi

szerve a BM PVOP, területi szerve a fõvárosi, megyei polgári védelmi

parancsnokság, helyi szerve a körzeti polgári védelmi parancsnokság.

(3) A BM PVOP önállóan gazdálkodó központi költségvetési szerv. A BM PVOP

irányítja az alárendelt hivatásos polgári védelmi parancsnokságok

jogszabályban meghatározott polgári védelmi feladatainak végrehajtását,

ellátja a katasztrófa elleni védekezéssel összefüggõ tervezõ, szervezõ

tevékenységet, illetõleg másodfokon jár el az elsõ fokú polgári védelmi

hatóság határozata ellen benyújtott fellebbezés elbírálása során.

(4) A BM PVOP közvetlen alárendeltségében mûködõ területi szerve a fõvárosi,

megyei polgári védelmi parancsnokság. A fõvárosi, megyei polgári védelmi

parancsnokság részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv, amely

jogszabályban meghatározott ügyekben elsõ fokú szakhatóságként jár el, ellátja

az ügyrendben részére meghatározott feladatokat, irányítja, ellenõrzi a

körzeti polgári védelmi parancsnokságot.

(5) A fõvárosi, megyei polgári védelmi parancsnokság közvetlen

alárendeltségében mûködnek a körzeti polgári védelmi parancsnokságok, amelyek

végrehajtják a felettes parancsnokság által meghatározott feladatokat,

illetõleg közremûködnek a polgármester polgári védelmi feladatainak

ellátásában.

Az országos parancsnok

14. § (1) Az országos parancsnok a jogszabályok és az állami irányítás egyéb

jogi eszközei által meghatározott keretek között vezeti az országos

parancsnokságot, irányítja a területi és helyi polgári védelmi szervek

mûködését és szakmai tevékenységét.

(2) Az országos parancsnok e jogkörében:

a) a hivatásos polgári védelmi szervezet számára országos parancsnoki

utasítást adhat ki;

b) gondoskodik a polgári védelem szerveinek rendeltetésszerû és törvényes

mûködésérõl, a jogszabály és a kormányzati irányítás által meghatározott

feladatok végrehajtásáról;

c) gondoskodik a szervezeti és mûködési szabályzat, valamint a más belsõ

szabályzatok elkészítésérõl, összhangjáról és elõírásainak érvényesítésérõl;

d) kidolgozza a polgári védelem fejlesztési terveit;

e) javaslatot tesz a belügyminiszter részére a polgári védelem mûködését,

feladatkörét érintõ jogszabály és az állami irányítás egyéb jogi eszköze

megalkotására;

f) munkáltatói jogot gyakorol a hivatásos polgári védelem területi és helyi

szervezetének vezetõje felett;

g) jóváhagyja a polgári védelem területi szervezetének ügyrendjét;

h) közremûködik a polgári védelemre vonatkozó nemzetközi szerzõdések

elõkészítésében, a nemzetközi kapcsolattartásban;

i) ellátja a jogszabályban, a kormány, illetõleg kormánybizottság

határozatában a nukleárisbaleset-elhárításra vonatkozó és részére

meghatározott feladatokat;

j) gondoskodik a polgári védelmi tervekben a Magyar Honvédség parancsnoka

által meghatározott hadmûveleti követelmények érvényesítésérõl.

A polgári védelmi szervezetek

15. § (1) Az e törvényben meghatározott polgári védelmi feladatok ellátására

területi, települési, illetõleg munkahelyi polgári védelmi szervezetet kell

létrehozni a polgári védelmi kötelezettség alatt álló állampolgárok körébõl.

(2) A településen polgári védelmi parancsnokságot a polgári védelmi

kötelezettség alatt álló személyekbõl is létre lehet hozni.

A területi polgári védelmi szervezet

16. § (1) Területi polgári védelmi szervezeteket kell létrehozni annak a

polgári védelmi feladatnak a végrehajtására, amelyet a települési polgári

védelmi szervezetek nem képesek ellátni.

(2) A területi polgári védelmi szervezetek felépítésérõl, létszámáról az

országos parancsnok határoz a fõvárosi, megyei polgári védelmi parancsnok

javaslata alapján.

(3) A területi polgári védelmi szervezet személyi állományát a fõvárosi,

megyei hadkiegészítõ parancsnokságokkal történõ elõzetes egyeztetés alapján, a

polgári védelmi kötelezettség alatt álló állampolgárokból a megyei, fõvárosi

polgári védelmi parancsnok jelöli ki. A jelölés alapján a kötelezettet a

lakcíme szerint illetékes polgármester osztja be.

A települési polgári védelmi szervezet

17. § (1) Községben, városban, megyei jogú városban, fõvárosi kerületben

polgári védelmi kötelezettségen alapuló települési polgári védelmi szervezetet

kell létrehozni.

(2) A települési polgári védelmi szervezetek létszámát a település polgári

védelmi besorolásának megfelelõen a körzeti hivatásos polgári védelmi

parancsnokkal egyetértésben a polgármester állapítja meg, és az állományt

határozattal osztja be.

A munkahelyi polgári védelmi szervezet

18. § (1) Munkahelyi polgári védelmi szervezetet a polgári szerv polgári

védelmi feladatainak végrehajtása érdekében hatósági határozat alapján kell

létesíteni.

(2) A munkahelyi polgári védelmi szervezet tagját a polgári szerv vezetõje

jelöli ki, és a kötelezett lakcíme szerint illetékes polgármester osztja be.

IV. fejezet

POLGARI VEDELMI KÖTELEZETTSEG

19. § (1) A polgári védelmi kötelezettség - a (2) bekezdésben foglalt

kivétellel - a belföldi lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel (a továbbiakban:

lakcím) rendelkezõ magyar állampolgár férfiakra 16-60, nõkre 18-55 éves

korukig terjed ki [Hvt. 132.§].

(2) Mentes a polgári védelmi kötelezettség alól:

a) a terhes nõ, terhességének megállapításától kezdve;

b) a gyermekét egyedül nevelõ szülõ, a gyermek 14 éves koráig;

c) a szülõ, ha 3 vagy ennél több 14 éven aluli gyermekét gondozza;

d) aki a vele közös háztartásban élõ, állandó ápolásra vagy gondozásra szoruló

egyenes ági rokonát vagy házastársát egyedül látja el;

e) aki munkaképességét legalább 67 %-ban elvesztette, vagy aki egészségi

állapota folytán a kötelezettség teljesítésére alkalmatlan.

20. § A polgári védelmi kötelezettségét munkaköre ellátásával, közmegbízatása

gyakorlásával teljesíti:

a) az országgyûlési és az önkormányzati képviselõ;

b) a miniszter, az államtitkár, a politikai államtitkár, a vezetõi megbízású,

valamint ügyköre szerint polgári védelmi feladatot ellátó köztisztviselõ és

közalkalmazott;

c) a jegyzõ;

d) a bíró, az ügyész, a közjegyzõ, a bírósági végrehajtó;

e) a fegyveres erõk tényleges állományú, a rendvédelmi szervek hivatásos

állományú tagja, e szervek alkalmazottja;

f) az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat köztisztviselõje;

g) a kórházi, a járóbeteg- és alapellátást végzõ orvos és szakképzett

szakdolgozó;

h) az Országos Mentõszolgálat dolgozója;

i) a készenléti szolgálatot ellátó önkéntes tûzoltó;

j) a közfeladatot ellátó ágazati védekezési szervezet tagja;

k) a hivatását gyakorló lelkész.

21. § (1) A polgári védelmi kötelezettség az adatszolgáltatási, a

bejelentési, a megjelenési kötelezettséget és a polgári védelmi szolgálatot

foglalja magában.

(2) A polgári védelmi megjelenési és szolgálat adási kötelezettség

teljesítését, valamint a település azonnali beavatkozást igénylõ mentési

munkálataira történõ beosztást a kötelezett lakcíme szerint illetékes

polgármester határozatban rendeli el. A határozatot a köziratok kezelésének

szabályai szerint tárolja a kötelezettség megszûnését követõ öt évig.

Bejelentési kötelezettség

22. § A polgári védelmi szervezetbe beosztott állampolgár köteles a

szakképzettség megszerzését, a foglalkozás gyakorlásának megkezdését,

munkahelye megváltozását a nyilvántartást vezetõ szervnél bejelenteni. A

bejelentést a kötelezettség alapjául szolgáló esemény, illetõleg változás

napjától számított 15 napon belül kell teljesíteni.

Megjelenési kötelezettség

23. § (1) A polgári védelmi szervezet tagja határozattal polgári védelmi

kiképzésre és gyakorlatra osztható be (felhívás), melynek idõtartama évente

nem haladhatja meg kiképzés céljából a 40, illetõleg gyakorlat esetében a 72

órát. A megjelenésre kötelezett a felhívásban megjelölt helyen és idõpontban

köteles a kiképzésen, illetõleg a gyakorlaton megjelenni.

(2) A felhívást a kiképzés, illetõleg a gyakorlat idõpontját megelõzõen

legalább nyolc nappal kell kézbesíteni.

(3) A polgári védelmi kiképzést a kötelezett lakóhelyén vagy munkahelyén,

illetõleg polgári védelmi oktatási intézményben kell megtartani.

24. § (1) A polgármester a polgári védelmi kiképzésen és gyakorlaton való

részvétel alól indokolt esetben kérelemre halasztást, illetve felmentést

adhat.

(2) A felmentés alapjául szolgáló okot a kiképzés, illetõleg a gyakorlat

idõpontját megelõzõ öt napon belül kell bejelenteni és igazolni.

A polgári védelmi szolgálat

25. § (1) A polgári védelmi szervezet tagját polgári védelmi szolgálatra lehet

kötelezni.

(2) A kötelezett polgári védelmi szolgálat folyamatos ellátására idõbeli

korlátozás nélkül vehetõ igénybe rendkívüli állapot és szükségállapot idején,

illetõleg az Alkotmány 19/E. § (1) bekezdésében meghatározott esetben.

(3) Veszélyhelyzetben vagy katasztrófa esetén, illetõleg a katasztrófa

megelõzése érdekében szükséges beavatkozás céljából, a polgári védelmi

szervezetbe beosztott kötelezett részére ideiglenes polgári védelmi szolgálat

rendelhetõ el, amelynek idõtartama alkalmanként a 15 naptári napot nem

haladhatja meg.

(4) A területi, valamint települési rendeltetésû polgári védelmi szervezetbe

csak a település, fõvárosban a fõvárosi kerület területén lakó vagy ezek

területén munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló

személyt lehet beosztani.

(5) A polgári védelmi kötelezettség teljesítése szempontjából a polgári

védelem területi szervezeteibe való beosztás a települési és a munkahelyi

szervezetbe való beosztást, a lakcím szerinti beosztás a munkahelyi beosztást

megelõzi.

26. § (1) Aki a polgári védelmi szolgálat ellátására felhívást kapott, köteles

az abban megjelölt helyen és idõpontban megjelenni, a rábízott polgári védelmi

feladatot ellátni és a kapott utasítást végrehajtani.

(2) A polgármester a szolgálat adási kötelezettség alól indokolt esetben

kérelemre felmentést adhat. A felmentés alapjául szolgáló okot a szolgálat

elrendelt idõpontját megelõzõ három napon belül kell bejelenteni és igazolni.

27. § (1) Aki polgári védelmi kötelezettség alatt áll, köteles a polgármester

határozata alapján részt venni annak a településnek az azonnali beavatkozást

igénylõ mentési munkálataiban, amelynek területén tartózkodik.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt mentési munkák alól mentesíthetõ, aki igazolja,

hogy hivatásbeli vagy szolgálati feladatának ellátása, illetõleg katonai

kötelezettségének teljesítése céljából a helyszínt haladéktalanul el kell

hagynia, illetõleg a munkavégzésre egészségi állapota miatt alkalmatlan.

A polgári védelmi szolgálat elrendelése

28. § (1) A polgári védelmi kötelezettséggel kapcsolatos ügyekben elsõ fokon a

polgármester jár el.

(2) Az ideiglenes polgári védelmi szolgálat azonnali teljesítésének

elrendelésére a Kormány, a belügyminiszter, a megyei közgyûlés elnöke, a

fõpolgármester, valamint a polgármester jogosult.

29. § (1) A polgári védelmi szervezetbe beosztott munkavállalót a polgári

védelmi feladatok ellátására történõ kiképzés, gyakorlat és ideiglenes

szolgálat idejére a munkavégzés alól fel kell menteni. A felmentés

idõtartamára távolléti díj jár, amelyet a munkáltató folyósít.

(2) Ha a megjelenési vagy az ideiglenes szolgálat adási kötelezettségét

teljesítõ állampolgár nem áll munkaviszonyban, az egyébkénti kiesett

munkaidõre járó térítésre jogosult. A térítést - a teljes munkaidõben

foglalkoztatott munkavállaló kötelezõ legkisebb havi munkabérének

alapulvételével - az elrendelõ folyósítja.

(3) A távolléti díj és az ellátás igazolt költségei az elrendelõt terhelik.

30. § Aki adatszolgáltatási, bejelentési, megjelenési vagy szolgálat adási

kötelezettségét elmulasztja, a polgári védelmi kötelezettségek elmulasztására

vonatkozó szabályok szerinti felelõsséggel tartozik.

31. § (1) A polgári védelmi szolgálatot teljesítõ személy ruházatát, továbbá a

polgári védelmi célra használt jármûvet és egyéb technikai eszközt, valamint

létesítményt a polgári védelem nemzetközi megkülönböztetõ - a Magyar

Köztársaság Polgári Védelme feliratú - jellel kell ellátni.

(2) A polgári védelmi szervezet tagját igazolvánnyal kell ellátni.

V. fejezet

ADATSZOLGÁLTATÁS, ADATKEZELÉS

32. § (1) A polgári védelmi szervezetbe történõ beosztás céljából a

polgármester a településen lakcímmel rendelkezõ, polgári védelmi kötelezettség

alatt álló állampolgárokról a (2) bekezdés szerinti adatokat a következõ

forrásból gyûjtheti:

a) a 10. § szerinti adatszolgáltatás,

b) a hadkiegészítõ parancsnokságnak a hadkötelesekre kiterjedõ

adatszolgáltatása,

c) a helyi személyi adat- és lakcímnyilvántartásból történõ adatátvétel,

d) a polgári védelmi kötelezettség alatt álló állampolgár adatszolgáltatási

kötelezettsége.

(2) A polgármester, illetõleg az illetékes hivatásos polgári védelmi szervezet

a kötelezett alábbi személyes adatait kezelheti:

a) a családi- és utónév, leánykori név,

b) a nem,

c) a születési hely, idõ (év, hónap, nap),

d) anyja családi és utóneve,

e) a lakcím,

f) a foglalkozás,

g) a szakképzettség,

h) a munkahely,

i) a szervezeti beosztásra vonatkozó adatok.

(3) A hadkiegészítõ parancsnokság a polgármester kiválasztási szempontokat is

tartalmazó megkeresésére átadja a beosztható személyeknek a (2) bekezdés a)-

g) pontjában meghatározott adatait.

Adatszolgáltatási kötelezettség

33. § (1) Azokat a kötelezetteket, akik nem tartoznak a munkáltató, valamint a

hadkiegészítõ parancsnokság által átadott személyi körbe, a polgármester

adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére hívhatja fel.

(2) Az adatszolgáltatási kötelezettség a következõ adatokra terjed ki:

a) a szakképzettség,

b) a foglalkozás,

c) a munkahely megnevezése, címe,

d) a 19. § (2) bekezdésében és a 20. §-ban foglalt mentességi ok.

34. § (1) A polgármester az általa kezelt adatállományt a beosztásra jelölés

céljából átadja az illetékes hivatásos polgári védelmi szervezetnek, amely

ennek alapján kijelöli a polgári védelmi kötelezettségen alapuló polgári

védelmi szervezetbe beosztható személyeket, és errõl tájékoztatja a

polgármestert.

(2) A polgármester a kijelöltek adatállománya alapján kiválasztja azokat a

kötelezetteket, akiket a szervezetbe határozattal beoszt, és errõl a jogerõs

határozattal tájékoztatja a jelölést tevõ hivatásos polgári védelmi

szervezetet, valamint a beosztottak adatairól a hadkiegészítõ parancsnokságot.

(3) A polgármester a 32. § (1) bekezdése szerint összegyûjtött adatokról nem

vezethet nyilvántartást, az adatállományt a beosztó határozat jogerõre

emelkedése és az illetékes polgári védelmi szervezet tájékoztatása után

haladéktalanul törli.

35. § (1) A 34. § (2) bekezdése szerint átadott adatok felhasználásával az

illetékes hivatásos polgári védelmi szervezet nyilvántartást vezet azoknak a

személyeknek a 32. § (2) bekezdése szerinti adatairól, akiket mûködési

területén a polgármester polgári védelmi szervezetbe osztott be.

(2) A nyilvántartás adatait a beosztás megszûnésekor törölni kell.

36. § (1) A hivatásos polgári védelmi szervezet és a hadkiegészítõ

parancsnokság a hadkötelezettség elsõdlegességének érvényesítése céljából a

nyilvántartásban szereplõ adatokat legalább évente egy alkalommal egyezteti.

(2) A hivatásos polgári védelmi szervezet a nyilvántartásban kezelt adatokban

bekövetkezett változások átvezetése céljából, a személyi adat- és

lakcímnyilvántartásból adatot igényelhet.

VI. fejezet

A KÖLTSÉGVISELÉS RENDJE

37. § (1) Az Országgyûlés

a) a hivatásos polgári védelem központi, területi, illetõleg helyi szervei

fenntartásával, mûködésével és fejlesztésével összefüggõ kiadások,

b) a polgári védelmi kötelezettség alapján létrehozott polgári védelmi

szervezetek mûködéséhez szükséges technikai eszközök beszerzésének,

c) a polgári védelmi szervezeteknek a Kormány, illetõleg a belügyminiszter

irányítási jogkörében elrendelt felkészítésével, alkalmazásával összefüggõ

kiadások, ezen belül

d) a munkavállaló és a munkaviszonyban nem álló személy polgári védelmi

kötelezettségének teljesítésével összefüggésben a munkáltatónál felmerülõ és

igazolt költségeinek, valamint a térítési díjnak

fedezetét a Belügyminisztérium fejezetben biztosítja.

(2) Az Országgyûlés más minisztérium esetén a polgári védelmi feladatok

végrehajtására a forrást az adott költségvetési fejezeten belül elkülönítetten

biztosítja.

(3) Az (1) bekezdés b) pontjában és a (2) bekezdésben meghatározott feladat

teljesítéséhez szükséges költségek fedezetét 1997. január 1-tõl kell

biztosítani.

38. § Az Országgyûlés a helyi önkormányzatok normatív forrásszabályozási

rendszerében biztosítja - amennyiben jogszabály kivételt nem tesz - a megyei

közgyûlés elnöke, a fõpolgármester és a polgármester polgári védelmi

feladatának ellátásához szükséges anyagi feltételeket.

39. § (1) A munkahelyi polgári védelmi szervezetek létrehozásával, mûködésével

és fenntartásával összefüggõ kiadások fedezete a polgári szervet terheli.

(2) A polgári szerv a hatósági határozattal elrendelt polgári védelmi

feladatok ellátásával összefüggésben felmerülõ kiadásait költségként

számolhatja el.

VII. fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

40. § Ez a törvény a kihirdetését követõ harmincadik napon lép hatályba.

41. § (1) A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy rendeletben határozza meg:

a) a települések polgári védelmi besorolásának szabályait és a védelmi

követelményeket;

b) a polgári védelmi szakhatósági jogkört;

c) az óvóhelyi védelem, az egyéni védõeszköz-ellátás, a lakosság riasztása, a

kitelepítés és befogadás általános szabályait;

d) a mentésben való részvétel szabályait;

e) a minisztériumok, országos hatáskörû szervek polgári védelmi feladatát.

(2) A belügyminiszter felhatalmazást kap arra, hogy rendeletben határozza meg:

a) a települések polgári védelmi besorolását, a körzeti polgári védelmi

parancsnokságok illetékességi területét;

b) a polgári védelmi tervezés rendszerét és követelményeit;

c) a polgári védelmi közelezettségen alapuló polgári védelmi szervezetek

létrehozásának, irányításának, anyagi-technikai ellátásának, illetõleg

alkalmazásának szabályait;

d) a polgári védelmi felkészítés követelményeit;

e) a polgári védelem hivatásos állományának Szolgálati Szabályzatát;

f) a rendkívüli állapot, a szükségállapot, a veszélyhelyzet és az Alkotmány

19/E. § (1) bekezdésében meghatározott helyzet idejére a hivatásos polgári

védelmi szervezetek mûködési szabályzatát (Törzsszolgálati Szabályzat).

(3) A miniszterek felhatalmazást kapnak arra, hogy - a belügyminiszterrel

egyetértésben - rendeletben gondoskodjanak a feladat- és hatáskörüket érintõ

polgári védelmi feladatok meghatározásáról és a polgári védelmi hatósági

elõírások kiadásáról.

42. § (1) A fegyver- és kényszerítõ eszközök alkalmazására a Hvt. 34. §-a, a

polgári védelmi kötelezettséget teljesítõk és hozzátartozóik jogosultságaira a

Hvt. 135. §-a, a 137-140. §-ai, a 142. § (1) bekezdése, a 164. §-a, a 166.

§-a, a 170- 190. §-ai, a vagyoni szolgáltatási kötelezettségekre a Hvt.

gazdasági és anyagi szolgáltatási kötelezettségekrõl szóló 191-196. §-ai és

198. §-a, a diplomáciai és egyéb mentességre a Hvt. 257. §-a, az

illetékmentességre a 258. §-a rendelkezéseit kell megfelelõen alkalmazni.

(2) Az (1) bekezdésben megjelölt rendelkezések alkalmazásakor, ahol a Hvt.

hadkötelest említ, azon a polgári védelmi kötelezettségét teljesítõ

állampolgárt, ahol hadkiegészítõ parancsnokságot említ, azon a hivatásos

polgári védelmi szervezetet kell érteni.

43. § A Hvt. 9. § (2) helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A határõrséget és a polgári védelmet a belügyminiszter irányítja. A

belügyminiszter határõrséggel, illetõleg a polgári védelemmel kapcsolatos

irányítási jogkörét külön törvények szabályozzák."

44. § A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló

1992. évi LXVI. törvény 21. §-a a következõ h) ponttal egészül ki:

"h) a polgári védelmi kötelezettség érvényesítése céljából a polgári

védelem hivatásos szervezete, valamint a polgármester."

13

I N D O K O L Á S

a polgári védelemrõl szóló

törvényjavaslathoz

Á l t a l á n o s i n d o k o l á s

Az államigazgatási szervek, az önkormányzatok polgári védelmi feladatairól,

illetõleg a gazdálkodó szervezetek és az állampolgárok polgári védelmi

kötelezettségérõl korábban a honvédelemrõl szóló 1976. I. törvény, valamint

a 2041/1974.(XII.11.) MT határozat rendelkezett.

A polgári védelem feladatrendszerében azonban az elmúlt idõszakban

jelentõs súlypont áthelyezõdés következett be. Figyelemmel arra a

körülményre, hogy térségünkben a háborús veszély realitása jelentõsen

csökkent, a polgári védelemnél a háborús idõszaki felkészülés mellett

elõtérbe kerültek a polgári védelem békeidõszaki, elsõsorban humanitárius

és katasztrófavédelmi feladatai.

A ma hatályban lévõ és a polgári védelemre vonatkozó jogszabályok, de

különösen a honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. törvény (a továbbiakban: Hvt.)

rendelkezései szerint a polgári védelem a honvédelem körébe tartozik, annak

szerves része. A Hvt. rendelkezései szerint a honvédelmi miniszter a

Kormánynak az ország honvédelmi feladatainak végrehajtásáért felelõs

szakminisztere, aki mindazt a honvédelmi irányítási jogkört gyakorolja,

amelyet az Alkotmány, illetõleg egyéb törvény nem utal más szerv vagy

személy hatáskörébe.

Kormányzati döntés alapján a polgári védelem feladata és szervezete 1990-ben a

Honvédelmi Minisztériumtól a Belügyminisztérium irányítása alá került. A

belügyminiszter polgári védelem irányítására vonatkozó hatáskörét azonban

nem törvény, hanem kormányrendelet vonta el a honvédelmi minisztertõl, ezért

az Alkotmánybíróság a 18/1995. (III.28.) AB határozatában a polgári

védelemre vonatkozó jogszabályokat alkotmányellenesnek minõsítette, és a

megsemmisítésükre irányuló eljárást 1995. december 31-ig felfüggesztette. Ez

egyben azt is jelenti, hogy az Alkotmánybíróság lehetõséget adott a

jogalkotónak arra, hogy a rendelkezésre álló idõ alatt az alkotmányellenes

helyzetet megszüntesse.

A polgári védelem feladatrendszerét szabályozó jogszabályok alapját képezõ,

és az 1989. évi 20. törvényerejû rendelettel kihirdetett 1949. évi Genfi

Egyezmények Kiegészítõ I., II. Jegyzõkönyve, továbbá a Magyar Köztársaság

honvédelmi alapelveirõl szóló 27/1993. (IV.23) OGY határozatban foglalt új

védelmi koncepció, illetõleg a közigazgatásban és a gazdaságban beállt

változások szükségessé teszik a polgári védelem jogszabályi hátterének

megújítását.

A törvényjavaslat abból az alkotmányos alapelvbõl indul ki, hogy az

állampolgároknak egyfelõl joguk van a biztonságra, másfelõl viszont tevékenyen

részt kell venniük annak megteremtésében. Ennek során a tervezet

érvényesíteni kívánja az alapvetõ emberi jogok védelmét, biztosítja a

lakosság és a jogi személyek védelméhez szükséges jogi garanciákat, és a

megvalósítás során a közremûködésben az önkéntesség és a kötelezettség

megfelelõ arányát.

Mivel egyrészt a polgári védelem feladatrendszere a közigazgatás szerveire, a

magánszemélyekre, továbbá a gazdálkodó szervezetekre nézve kötelezettségeket

állapít meg, másrészt az alkotmányellenes helyzet feloldása csak az

Alkotmány, valamint a Hvt-vel való összhang megteremtése útján lehetséges,

ezért a polgári védelem törvényi szintû szabályozást igényel. Figyelemmel

azonban arra a körülményre, hogy a polgári védelem a honvédelem része, és a

Hvt. ezzel összhangban a polgári védelem feladataira, a kötelezettségekre több

rendelkezést tartalmaz, a Javaslat bár önállóan, de szubszidiárius jelleggel

alakította ki a jogtárgy szabályozási körét. Ennek megfelelõen a

törvényjavaslat csak utaló jelleggel tartalmazza a polgári védelem honvédelmi

törvényben már szabályozott kérdéseit.

R é s z l e t e s i n d o k o l á s

Az 1-2. §-okhoz

1. A törvényjavaslat a polgári védelmet, mint szervezeti, feladat- és

intézkedési rendszert a honvédelem rendszerében helyezi el. A törvény

céljaként a lakosság oltalmazását jelöli meg, amely az életet és a

létfenntartáshoz szükséges anyagi javakat veszélyeztetõ hatások elhárítására,

továbbá a túlélésre való felkészítést, a tervezést és a tényleges védekezést

is magában foglalja.

2. Az értelmezõ rendelkezések között a törvényjavaslat pontosan körülírja

azokat a veszélyeztetõ hatásokat, amelyek bekövetkezésére a polgári védelem

felkészül (fegyveres összecsapás), illetõleg amelyek során - a katasztrófa

jellegétõl függõen - elsõdleges szerepet vállal vagy közremûködik.

I. fejezet

ALAPVETÕ RENDELKEZÉSEK

A 3. §-hoz

1. A polgári védelem megszervezése és irányítása államigazgatási feladat.

Ezeknek a feladatoknak az ellátásában elsõsorban a hivatásos polgári védelmi

szervezetek, az államigazgatási szervek, valamint az önkormányzatok szervei:

nevesítve a polgármesterek vesznek részt.

2. Az ország honvédelméért a fegyveres erõk felelnek. Alapvetõ feladataik

ellátása mellett közremûködõként vesznek részt azoknak a feladatoknak az

ellátásában, amelyeknél a fegyveres erõk számbeli, harci és technikai

felkészültsége nem nélkülözhetõ. Hasonlóképpen közremûködõk a polgári védelmi

szerveken túl a rendvédelmi szervek: a rendõrség, a polgári nemzetbiztonsági

szolgálatok, a büntetés-végrehajtási testület, a vám- és pénzügyõrség, az

állami és önkormányzati tûzoltóság [2. § g) pontja].

3. A polgári védelmi kötelezettséget a személyes honvédelmi kötelezettségek

sorába helyezve a honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. törvény állapította meg. A

törvényjavaslat e kötelezettség részletes szabályait a IV. fejezetben foglalja

össze. A személyes kötelezettség mellett a polgári védelem feladatainak

ellátása érdekében a magánszemély, a jogi személy és a jogi személyiséggel nem

rendelkezõ gazdasági társaság vagyoni szolgáltatásra is kötelezhetõ. Ez utóbbi

kötelezettséget a törvényjavaslat úgy érvényesíti, hogy alkalmazni rendeli a

Hvt. megfelelõ rendelkezéseit (42. §).

Polgári védelmi feladatok

A 4. §-hoz

1. A törvényjavaslat nagyobb csoportonként határozza meg azokat a teendõket,

amelyekre a polgári védelem feladatrendszere építkezik. Ezek jelentõsebb

részben a lakosság életbenmaradásának feltételeit biztosító feladatok: az

egyéni és kollektív védelem, a riasztás, az élelmiszer, ivóvíz biztosítása,

másfelõl a szervezeti, szervezési és felkészítõ munka és a mindezt megalapozó

tervezés.

2. A polgári védelem alapvetõ feladatainak ellátása mellett közremûködik olyan

feladatok teljesítésében, amelyekért elsõsorban más szervek felelnek, továbbá,

ha olyan esemény következik be, amely több szerv együttmûködését igényli [4. §

l) pont].

II. fejezet

A POLGÁRI VÉDELEM IRÁNYÍTÁSA

Az 5-6. §-okhoz

1. A polgári védelmi szervezetek egyidejû alkalmazásáért, mûködésük és

fejlesztésük pénzügyi feltételeiért a Kormány felel.

2. A polgári védelem közvetlen irányítója a belügyminiszter, aki felelõs a

polgári védelmi feladatok végrehajtásáért. A belügyminiszter dönt hivatásos

polgári védelmi szervezet létrehozásáról, kinevezi és felmenti a polgári

védelem országos parancsnokát, s rajta keresztül gyakorolja irányítási

jogosítványait.

A 7-9. §-okhoz

1. A megyében, a fõvárosban, a fõvárosi kerületekben és a településeken a

polgári védelmi feladatok irányítása és szervezése a megyei közgyûlés

elnökére, a fõpolgármesterre és a polgármesterre hárul, aki illetékességi

területén a törvényjavaslatban részletezett feladatait a védelmi bizottságok

közremûködésével látja el [7-8. §].

2. A törvényjavaslat a polgári védelmi tevékenység legfõbb gazdájává a

település polgármesterét teszi. A polgármester jogosult az állampolgárok

polgári védelmi kötelezettsége gyakorlásának elrendelésére. Szervezet

létrehozását, alkalmazását rendelheti el, elsõ fokú hatósági jogkört gyakorol,

összefoglalva: felel a település lakosságának a polgári védelem eszközeivel

történõ védelméért [9. §].

A 10-11. §-okhoz

1. A törvényjavaslat felhatalmazza a megyei közgyûlés elnökét, a

fõpolgármestert és a polgármestert, hogy - kizárólag a polgári védelmi

feladatok tervezése és végrehajtása érdekében - az adattal rendelkezõ szervtõl

adatot kérjen.

2. A polgári védelem államigazgatási feladat, amelyet az önkormányzatok elsõ

számú tisztségviselõi a hivatali apparátusuk és a hivatásos polgári védelmi

parancsnokság közremûködésével látnak el [11. §].

A 12. §-hoz

Polgári szerv a törvényjavaslat szerint minden jogi személy és jogi

személyiséggel nem rendelkezõ társaság, amely nem alapvetõ feladatkörében

látja el a törvényben meghatározott polgári védelmi teendõit, illetõleg a

törvény szerint nem közremûködõ. Aki katasztrófaveszélyes tevékenységet

folytat, technikailag és szervezetileg köteles felkészülni a védekezésre.

Kötelezettségét hatósági határozat állapítja meg, amelyet a polgári szerv

székhelye, illetõleg telephelye szerint illetékes polgármester ad ki. A

polgári szerv vezetõje a határozat szerint polgári védelmi kötelezettségen

alapuló szervezetet is létrehoz, annak tagjait kijelöli és felkészítésükrõl is

gondoskodik. A polgári védelmi szervezet ebben az esetben az adott munkahelyen

dolgozó, polgári védelmi kötelezettség alatt álló munkavállalókból jön létre,

és a polgári szerv tekintetében önvédelmi jellegû. Azt a munkavállalót, aki a

munkahelyi polgári védelmi szervezetbe kerül beosztásra, a polgári szerv

vezetõje jelöli ki.

III. fejezet

A POLGÁRI VÉDELEM SZERVEZETE

A polgári védelem hivatásos szervezete

A 13-14. §-okhoz

1. A polgári védelem hivatásos szervezete rendvédelmi szerv, országos

hatáskörû központi szerve a Belügyminisztérium Polgári Védelmi Országos

Parancsnokság. Ennek alárendelten mûködnek a megyékben és a fõvárosban,

valamint a több települést is magukban foglaló körzetekben azok a hivatásos

szervezetek, amelyek a polgári védelem megfelelõ szintû feladatainak

ellátásáért felelnek, s amelyek tagjai hivatásos állományúak, igazgatási

feladatokat ellátó köztisztviselõk és közalkalmazottak.

2. Az országos parancsnokságot az országos parancsnok vezeti, aki egyben

irányítja a területi és helyi polgári védelmi szervek mûködését.

A 15-18. §-okhoz

1. A hivatásos polgári védelmi szervezetek mellett a polgári védelmi feladatok

végrehajtásában jelentõs szerepet vállalnak az állampolgárok polgári védelmi

kötelezettsége alapján létrehozott polgári védelmi szervezetek. Ezek a

szervezetek mindenekelõtt a településeken jönnek létre, szervezésük megelõzi a

területi és a munkahelyi polgári védelmi szervezetekét.

2. Területi polgári védelmi szervezetet a polgári védelmi kötelezettség

alapján olyan feladatra lehet létrehozni, amelyet a települési szervezetek

önállóan nem láthatnak el, vagy technikai és szervezeti feltételeik mellett az

ellátására nem képesek. Az állomány tagjait a hadkötelezettség elsõbbségének

érvényesítése érdekében a hadkiegészítõ parancsnoksággal történt egyeztetés

után a megyei, fõvárosi polgári védelmi parancsnok jelöli ki. A kötelezettet a

lakcíme szerint illetékes polgármester osztja be.

3. A településen létrehozandó polgári védelmi szervezet létszámát a település

polgári védelmi besorolása határozza meg. A besorolás a település

veszélyeztetettségének megfelelõen készül, és azt a belügyminiszter

rendeletben állapítja meg [17. §].

4. A munkahelyi polgári védelmi szervezet létrehozása a polgári szerv

tevékenységéhez, pontosabban a tevékenység veszélyességéhez igazodik és

megalakítását hatósági határozat rendeli el [18. §].

IV. fejezet

POLGÁRI VÉDELMI KÖTELEZETTSÉG

A 19-20. §-okhoz

1. A polgári védelmi kötelezettség a honvédelmi kötelezettség része, ezen

belül is személyes közremûködési kötelezettséget jelent. A polgári védelmi

kötelezettség azokat a magyar állampolgárságú férfiakat (16-60 éves korig) és

nõket (18-55 éves korig) terheli, akiknek Magyarországon belföldi lakóhelyük,

ennek hiányában tartózkodási helyük van.

2. A Javaslat felsorolja a kötelezettség alóli mentesség eseteit, amelyek

elsõsorban a gyermekneveléshez és a kötelezettség alatt álló személy egészségi

állapotához igazodnak, és csak ezen állapot fennállásáig érvényesek.

3. A polgári védelmi kötelezettségét munkaköre ellátásával, közmegbízatása

gyakorlásával teljesíti az, aki a Javaslatban felsorolt szervezetnél, avagy

munkakörben dolgozik, illetõleg az ott megjelölt közfeladatot látja el.

A 21-24. §-okhoz

1. A polgári védelmi kötelezettség az adatszolgáltatási, a bejelentési, a

megjelenési és a szolgálat adási kötelezettséget foglalja magában. Az a

polgári védelmi kötelezettség alatt álló állampolgár, akit nem osztottak be

polgári védelmi szervezetbe, a lakcíme szerint illetékes polgármester

határozata alapján köteles részt venni olyan mentési munkálatokban, amikor a

település védelme azonnali beavatkozást igényel.

2. A bejelentési kötelezettség azokat a személyeket terheli, akiket a lakcímük

szerint illetékes polgármester polgári védelmi szervezetbe osztott be. Ezek a

személyek kötelesek foglalkozásuk gyakorlásának megkezdését, munkahelyüket és

annak megváltozását a nyilvántartást vezetõ szervnél bejelenteni. A

bejelentési kötelezettség fennáll akkor is, ha az érintett új szakképzettséget

szerez meg. A kötelezettség teljesítésére 15 nap áll rendelkezésre. A határidõ

kezdõ napja az a nap, amikor az esemény bekövetkezett, pl. a munkaviszony

kezdõ napja [22. §].

3. A megjelenési kötelezettség szintén a polgári védelmi szervezet tagját

terhelõ részkötelezettség. Eszerint az érintett évente 40 órát meg nem haladó

idõtartamban kiképzésre, illetve összességében maximum 72 óra gyakorlatra

osztható be, amelyen köteles megjelenni. A megjelenés helyét, idõpontját és

célját a felhívás, azaz a határozat tartalmazza. A felhívást a kiképzés,

illetõleg a gyakorlat idõpontját legalább 8 nappal megelõzõen kell

kézbesíteni.

A kiképzést és a gyakorlatot csak azon a településen lehet megtartani, ahol a

kötelezett lakik, illetõleg ahol a munkahelye van. Ezenkívül a kiképzés és a

gyakorlat helyszínéül csak polgári védelmi oktatási intézmény jelölhetõ meg

[23. §].

4. A kiképzésen és a gyakorlaton való részvétel kötelezõ. A megjelenési

kötelezettség alól az a polgármester adhat felmentést, aki a megjelenést

elrendelte. A felmentésre indokolt esetben akkor kerülhet sor, ha a kérelmet

és a felmentés okát a kiképzés és a gyakorlat idõpontját megelõzõen legalább 5

nappal bejelentik és igazolják [24. §].

A polgári védelmi szolgálat

A 25-27. §-okhoz

1. A polgári védelmi kötelezettség alapján létrehozott szervezet tagja

szolgálat adására felhívással beosztható. A szolgálat ténylegesen a szervezet

alkalmazását jelenti, lehet idõbeli korlátozás nélküli, ideiglenes, vagy

jelentheti a település azonnali mentési munkálataiban való részvételt, attól

függõen, hogy milyen célra és ki rendeli el. A szolgálat adási kötelezettség

alól indokolásra az elrendelõ felmentést adhat.

2. A polgári védelmi szolgálat elrendelésére és a szervezeti beosztásra

irányadó szabály, hogy a kötelezettet elsõsorban lakóhelyén, ilyen beosztás

hiányában a munkahelyén lehet beosztani. Területi rendeltetésû polgári védelmi

szervezetbe csak az osztható be, akinek a lakóhelye vagy a munkahelye azon a

településen van, ahol a szervezet mûködik.

A polgári védelmi szolgálat elrendelése

A 28. §-hoz

1. A polgári védelmi kötelezettséggel kapcsolatos ügyekben elsõ fokon a

polgármester jár el. A kötelezett lakcíme szerint illetékes polgármester

biztosítja beosztása során a megfelelõ sorrendet, dönt a felmentési

kérelmekrõl és ezen túlmenõen is felel a polgári védelmi feladatok

ellátásáért.

2. A polgármesteren, fõpolgármesteren, megyei közgyûlés elnökén kívül

ideiglenes polgári védelmi szolgálat azonnali teljesítését a Kormány, valamint

a belügyminiszter rendelheti el.

A 29-30. §-okhoz

1. A polgári védelmi szervezetbe beosztott munkavállalót a polgári védelmi

feladatok ellátására történõ kiképzés, gyakorlat és ideiglenes szolgálat

idejére a munkavégzés alól fel kell menteni, erre az idõtartamra részére

távolléti díj jár. Ha a kötelezett nem áll munkaviszonyban, az egyébkénti

kiesett munkaidõre járó térítésre jogosult.

2. Aki a tájékoztatási, bejelentési, megjelenési vagy szolgálat adási

kötelezettségét menthetõ ok nélkül elmulasztja, szabálysértési felelõsséggel

tartozik.

A 31. §-hoz

A polgári védelmi szervezet tagja beosztásánál fogva felel a rábízott polgári

védelmi feladatok ellátásáért. Ezért a ruházatot és a technikai eszközöket,

valamint a létesítményeket megkülönböztetõ jelzéssel kell ellátni. A polgári

védelmi szervezet tagja igazolvánnyal rendelkezik.

V. fejezet

ADATSZOLGÁLTATÁS, ADATKEZELÉS

A 32-36. §-okhoz

1. A Javaslat egyértelmûen szabályozza, hogy a polgári védelmi szervezetbe

történõ beosztás céljából mely szervek milyen tartalmú adatgyûjtést

végezhetnek.

2. A polgári védelmi kötelezettség alatt álló állampolgárok adatszolgáltatási

kötelezettsége része a polgári védelmi kötelezettségnek és mindazokat terheli,

akiknek a személyi adataival sem a hadkiegészítõ parancsnokság, sem pedig a

polgármester nem rendelkezik. Az adatszolgáltatási kötelezettséget felhívásra

kell teljesíteni, és az a Javaslatban megjelölt adatkörre terjed ki [33. §].

3. A polgármester az összegyûjtött adatokat nem tárolhatja, nyilvántartást nem

vezethet, a rendelkezésére álló adatokat át kell adnia az illetékes hivatásos

polgári védelmi szervezet részére. A hivatásos polgári védelmi szervezet

vezeti a nyilvántartást azokról a személyekrõl, akiket polgári védelmi

szervezetbe beosztottak. A hadkötelezettség elsõdlegességének érvényesítése

céljából a nyilvántartásban szereplõ adatokat évente legalább egy alkalommal a

hadkiegészítõ parancsnoksággal egyeztetni kell. A kötelezett a Javaslat 22. §-

ában megjelölt adatairól, illetõleg azok megváltozásáról a nyilvántartást

vezetõ szervet köteles tájékoztatni.

VI. fejezet

A KÖLTSÉGVISELÉS RENDJE

A 37-39. §-okhoz

A Javaslat a hatályba lépéssel egyidejûleg biztosítja a hivatásos polgári

védelmi szervek fenntartásával, mûködésével és fejlesztésével összefüggõ

kiadások, a Kormány és a belügyminiszter irányítási jogkörében elrendelt

felkészítésével, alkalmazásával összefüggõ kiadások fedezetét a

Belügyminisztérium költségvetése útján. Az egyes minisztériumok polgári

védelmi feladatainak ellátásához szükséges forrást az adott költségvetési

fejezeten belül állapítják meg.

A polgári védelmi kötelezettség alapján létrehozott polgári védelmi

szervezetek mûködéséhez szükséges technikai eszközök beszerzésének költségeit

1997. január 1-jétõl rendeli biztosítani a Javaslat.

A megyei közgyûlés elnöke, a fõpolgármester és a polgármester államigazgatási

jogkörében ellátott polgári védelmi feladatának anyagi feltételeit a Javaslat

szerint a helyi önkormányzatok normatív forrásszabályozási rendszerében kell

biztosítani.

A munkahelyen létrehozott polgári védelmi szervezetek létrehozásával,

mûködésével és fenntartásával összefüggõ kiadások fedezete a polgári szervet

terheli.

VII. fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

A 40-41. §-okhoz

A Javaslat a hatályba lépés idõpontját a kihirdetést követõ harmincadik napra

teszi.

A záró rendelkezések között a Javaslat felhatalmazást ad rendeleti

szabályozásra - az ott felsorolt körben - a Kormánynak, a belügyminiszternek

és a polgári védelmi feladatokban érintett miniszternek.

A 42. §-hoz

A Javaslat alkalmazni rendeli a Hvt. azon szabályait, amelyek a honvédelem

részeként funkcionáló polgári védelemre is kiterjednek. Így

1. a polgári védelem hivatásos állományának békeidõszaki fegyver vagy más

kényszerítõ intézkedés alkalmazására;

2. a polgári védelmi kötelezettséget teljesítõk és hozzátartozóik

jogosultságaira, ezek között:

a) a csökkent munkaképességûek védelmére,

b) a lakáshasználatra,

c) az illetményföldre és egyéb kedvezményekre,

d) a szociális kedvezményekre,

e) a megjelenési kötelezettséget teljesítõk útiköltség-térítésére,

f) a társadalombiztosítási és állami ellátásra,

g) az eltemettetésrõl való gondoskodásra,

h) a baleseti ellátásra,

i) a kártérítésre vonatkoznak.

3. A gazdasági és anyagi szolgáltatási kötelezettség vagy szolgáltatás

tûrésének igénybevételére irányuló szabályokat tartalmazzák, valamint

4. a diplomáciai-, illetve más személyes mentességet,

5. az államigazgatási eljárás illetékmentességét biztosítják.

E rendelkezések alkalmazásában, ahol a Hvt. hadkötelest említ, ott a polgári

védelmi kötelezettségét teljesítõ állampolgárt, ahol hadkiegészítõ

parancsnokságot említ, ott a hivatásos polgári védelmi szervezetet kell

érteni.

A 43. §-hoz

A Javaslat értelmében a Hvt. 9. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezéshez

képest a polgári védelem irányítása a honvédelmi miniszter hatáskörébõl a

belügyminiszterhez kerül, ezért szükséges a Hvt. hivatkozott rendelkezésének

módosítása.

A 44. §-hoz

A Javaslat módosítani rendeli a polgárok személyi adatainak és lakcímének

nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 21. §-át. A módosítás szerint

a személyi- és lakcímadatokat tartalmazó nyilvántartáshoz a javaslat alapján

ezen túl adatokat kérhet a polgári védelem hivatásos szervezete, valamint a

polgármester. Az adatigénylés célja a polgári védelmi kötelezettség

érvényesítése.

Eleje Honlap