T/1669..

Képviselõi önálló inditvány

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

Budapest

Tisztelt Elnök Úr!

Mellékelten - a Házszabály 85. §. (2) alapján - benyújtom A helyi

önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbizottak, valamint egyes

centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatáskörérõl szóló 1991. évi XX.

törvény módositásáról szóló törvényjavaslatot.

A törvényjavaslat társadalmi-gazdasági és szakmai követelményeit bemutató

indoklását mellékelten csatolom.

Budapest, 1995. november 06.

Dr. Rapcsák András

KDNP

Tárgy: Önálló képviselõi inditvány a helyi önkormányzatok és szerveik, a

köztársasági megbizottak, valamint egyes centrális alárendeltségû szervek

feladat- és hatáskörérõl szóló 1991. évi XX. törvény módositásához.

22

1. §.

Az 1991. évi XX. tv. 141. §. (1) bekezdésének 1. mondata, az "Illetékügyben a

megye sz22ékhelye szerinti város önkormányzat jegyzõje, Pest megyében a

megyei, közigazgatási hivatal vezetõje által kijelölt város jegyzõje......"

szövegrész után a következõ szövegrésszel egészül ki:

"...megyei jogú városban a megyei jogú város jegyzõje...."

A 141. §. (1) bekezdésének 2. mondata az "Elsõ fokú illetékhatósági feladatait

a megye székhelye szerinti - Pest megyében a kijelölt - városban a Megyei

Illetékhivatal ..." szövegrész után a következõ szövegrésszel egészül ki:

"...a megyei jogú városban a Polgármesteri Hivatal látja el..."

2. §.

"Ez a törvény 1996. január 1-én lép hatályba."

Indokolás

A törvényjavaslat benyújtását az alábbi társadalmi-gazdasági és szakmai

követelmények indokolják:

Az ország megyei jogú városai komoly helyi adókat állapitottak meg. A helyi

adók kivetéséhez és behajtásához szükséges szakmai apparátust is lérehozták a

polgármesteri hivatakon belül, ez az apparátus minimális átalakitással

alkalmas az illetékügyek intézésére is. Az illetékügyekkel kapcsolatos munka

helyi intézése a társhatóság tehermentesitését is magával vonja.

A megyei jogú városok nagysága, a lakosság 50.000 fõt meghaladó lélekszámra és

az ezekhez igazodó ügyfélforgalom és ügyszám is indokolttá teszi a helyi

ügyintézést.

Helyi ügyintézés esetén az eljárás gyorsabbá, pontosabbá és költségkimélõbbé

válik, az ügyintézés költségei (pl. postázási költségek) mind a városoknál,

mind az ügyfeleknél jelentõsen csökkennek, az illetékezés alapjául szolgáló

körülmények pedig ellenõrizhetõbbé válnak.

Nem elhanyagolható szempont a helyismeret sem.

Az illetékbevételek nagysága a mai gazdasági helyzetben nem hagyható fiygelmen

kivül a megyei jogú városok számára sem, a jelenleg hatályos szabályozás

alapján azonban ezen városok kötelesek a terültetükön befolyt illetékek

jelentõs részét a megyeszékhely megyei jogú városokra engedményezni.

A megyeszékhely és nem megyeszékhely megyei jogú városok közötti

különbségtétel nem indokolt, hiszen sem az Alkotmány, sem a helyi

önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény nem tesz különbséget ilyen

alapon, igy az nem más, mint diszkrimináció a nem megyeszékhely megyei jogú

városokkal szemben.

Összefoglalva:

A tervezett módositás elfogadása esetén jelentõsen javulna az illeték-

ügyintézés szinvonala, valamint valamennyi megyei jogú város komoly

illetékbevételhez jutna.

Dr. Rapcsák András

KDNP

Eleje Honlap