ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

I/1670..

Intereplláció!

Dr.Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 115. § és 116. § alapján interpellációt nyújtok be Suchmmann

Tamás Privatizációs Tárcanélküli Miniszterhez a következõ témában:

Miért húzódik el a recski bánya privatizációja és a privatizáció helyett miért

nem fizet az állam 500 millió forintot a jelenlegi állapot konzerválására?

Tisztelt Miniszter Úr!

Köztudott, hogy hazánkat ásványi nyersanyagban szegény országnak szokták

emlegetni. A megismert körülmények azonban azt mutatják hogyha találnak is egy

jelentõs lelõhelyet, azzal nem tudunk mit kezdeni és a benne rejlõ potenciális

értéket nem tudjuk az ország számára hasznosítani.

A recski rézérc elõfordulás az ország legjelentõsebb szilárd ásványbányászati

kincse. A világ legnagyobb 25 rézérc elõfordulása között emlegetett lelõhely,

feltárása meg is kezdõdött, a bánya 1/3-a több milliárd forintos költséggel el

is készült. 1982 óta, tehát 13 éve azonban csak létesítmények állagmegóvása

folyik évi kb. 200 millió forintos költséggel. A beruházás folytatására,

illetve befejezésére részben tõkehiány, részben az állam kockázatvállalásának

hiánya, részben pedig az 1990-t megelõzõ években a KGST által megakadályozott

nyugati tõkebevonás miatt nem kerülhetett sor.

Több számítás bizonyította, hogy a beruházás befejezéséhez szükséges, mintegy

130-150 millió USD értéke azonban már csak akkor térülne meg, ha a világpiaci

rézárak hosszútávon is kedvezõen alakulnak. Ezért a meglévõ létesítmények

ilyen értéken történõ készpénzes megvételére nincs vevõ az említett

nagyösszegû további befektetés vállalása nem kis mértékû kockázatvállalást is

igényel.

Az adott helyzetben kézenfekvõ olyan külföldi befektetõ keresése, aki részben

alaptõke növelésével, részben a beruházási hitelek biztosításával kész

befejezni a beruházást és megkezdeni a termelést. Ezáltal a magyar állam

mentesülne minden további költségtõl és kockázattól, miközben tetemes állami

bevételekhez jutna, valamint a rézár függvényében az évenként befizetendõ

bányajáradék az eddigi ráfordításokat is törleszthetné.

Elismert külföldi szakcég által ellenõrzött számítások alapján a bánya

termelésbe állítása után az ország exportja 50-100 millió USD-vel növekedhetne

évente, az osztalékon kívüli állami bevételek (adók, bányajáradék, TB) évente

10-20 millió USD-t eredményeznének a világpiaci fémártól függõen.

Tekintettel arra, hogy a bánya állagának megõrzését a vállalat csak szállítói

és bankhitelek igénybevételével, továbbá a köztartozások be nem fizetésével

tudta biztosítani, több 300 millió forintos adósság keletkezett.

1994. szeptemberéig három külföldi befektetõ jelentkezett, melyek közül kettõ:

egy kínai- amerikai igen tõkeerõs konzorcium és egy osztrák cég a beruházás

gyors (2 éven belüli) befejezésére és az adósságok kifizetésére tett

ajálnlatot, míg a harmadik, egy kanadai magyar konzorcium csak a bánya további

fenntartási költségeinek és ezek eredményeinek függvényében befektetõ

megtalálására vállalkozott, amennyiben nevére iratják a bányászati jogot.

A kínai - amerikai konzurcium ajánlata a feltételként kitûzött 25 %-os magyar

tulajdon meghagyását, az ÁVRT által megjelölt 10 millió USD nagyságú magyar

vagyonérték elfogadását tartalmazta. 30 millió USD alaptõke növelést és 138

millió USD nagyságú beruházás elvégzését vállalta. Több mint 2.000 fõ részére

teremtett volna munkát a munkanélküliséggel sújtott Salgótarján - Ózd közötti

térségben. Az elõzetes üzleti terve összhangban volt a magyar és külföldi

szakcégek elõzetes számításával. Ajánlatának elfogadása esetén 5 millió USD-t

letétbe helyezett volna (ebbõl 1 millió USD-t már a tárgyalások

megkezdésekor), mely összeg a bánya fenntartásának és az adósságok

kifizetésének is fedezetére szolgálna visszamenõlegesen is abban az

idõpontban, amikor a további beruházási munkák elvi építési engedélyei

rendelkezésre állnak.

Az ÁVRT 1994 õszén azonban nem vállalta fel az engedélyek beszerzéséhez

szükséges mintegy 50 millió forint és a fél éves állagmegóvási költség 100

millió forintos összegének megelõzését, hanem végelszámolást rendelt el,

valamint zártkörû pályázatot hirdetett meg az addig jelentkezõl három cég

részére. A végelszámolással egy magyar magáncéget, a MININVEST Rt-t bízta meg,

mely megbízás nélkül az ércbényászatban és a nemzetközi üzleti életben

járatlan MININVEST Rt. munka és árbevétel nélkül maradt volna.

A pályázatra mindhárom külföldi cég beadta az ajánlatát koncepcionálisan

megismételve korábbi álláspontjt. Érthetetlen módon a MINIVEST Rt. azt a

kanadai ajánlatot javasolta az ÁVRT Igazgató Tanácsának elfogadásra, mely nem

garantálta a beruházás folytatását és azt csak egy évekig tartó kutatás

bizonytalan eredményétõl tette függõvé abban az idõben, amikor a többi

pályázót már sikerült kiiktatni a versenybõl. Ez a cég nem vállalta az

adósságok törlesztését sem, sõt jelenlegi foglalkoztatott létszám csökkenését

is jelezte.

Mivel a hitelezõk kielégítése nem történt meg, a TB kezdeményezésére a Heves

Megyei Bíróság a végelszámolással párhuzamosan felszámolást rendelt el. A

Legfelsõbb Bíróság az idõbeli sorrendet alapulvéve a végelszámolás

megkezdésének helyt adott, de nem mentesítette, mert nem mentesíthette a

MINIVEST Rt-t a végelszámolásra vonatkozó törvények betertásáról. A MINIVEST

Rt. azonban az ÁV Rt. tudatával közel egy éve megsérti a csõdtörvény (1991.

évi IL tv.) 72 §. /2/ bekezdését, mely számára haladéktalanul kötelezõvé teszi

a felszámolási kérelem elõterjesztését. Ezáltal a végelszámoló kimerítette a

BTK csõdbûntettre vonatkozó kritériumait.

Bár a kanadai pályázó - érthetõ okoknál fogva kérte pályázatának titokban

tartását, de miután bebizonyosodott, hogy a kanadai elfogadása esetén az ÁV

Rt-nek kell kifizetnie a több mint 300 millió forintos vállalati adósságot is,

köztudottá vált, hogy a MINIVEST Rt. nem megfelelõen tájékoztatta a

pályázatokról az ÁV Rt. Igazgató Tanácsát. Az is napvilágot látott, hogy a

legjobbnak kihirdetett kanadai céghez képest a másik két cég ajánlata

összehasonlíthatatlanul jobb volt. Ezért az ÁPV Rt. kénytelen volt a

pályázatot eredménytelennek nyilvánítani és felkérni a kínai és az osztrák

céget, hogy erõsítsék meg korábbi pályázatukat.

Az ÁPV Rt. Igazgató Tanácsa a MINIVEST Rt. korábbi félrevezetõ tájékoztatásán

alapuló döntéseinek védelme tehát feltehetõleg presztizs okok miatt ez év

novemberében úgy döntött, hogy az ismételt pályázatokat is eredménytelennek

minõsítette annak ellenére, hogy ismételt pályázatra nem is került sor. Még

egyeztetõ tárgyalások sem folytak s az ÁPV Rt. nem közölt a pályázó cégekkel

semmiféle további igény, észervételt vagy kifogást. Ugyanakkor sikerült

elfogadtatni az ÁPV Rt. Igazgató Tanácsával, hogy fizesse ki a vállalat több

mint 300 millió forintos tartozását és továbbra is vállalja az állagmegóvás

költségeit a MINIVEST Rt. vagyonkezelése mellett.

Ez azt jelenti, hogy tavaly szeptember óta az állam legalább 600 - 650 millió

forint forint többletköltséget vállalt magára mely értelmetlennek tûnik. Ezzel

szemben nem vállalta egy évvel ezelõtt a kínai cég által kért engedély

okiratok beszerzéséhez szükséges okiratok megelõlegezését, mely egyúttal a

vállalat értékét is növelte volna.

Tehát továbbra sincs olyan döntés, mely a beruházás megkezdését kilátásba

helyezné, miközben rohamosan romlik a bánya biztonsági helyzete. A bánya

esetleges bezárása esetén a beruházási költség újabb több száz millió forintot

tenne ki és teljes vagyonvesztéssel járna. Az újranyitás költségei szerény

becslések esetén is 2-3 milliárd forintra tehetõk, ha egyáltalán lenne erre

vállalkozó a következõ évtizedekben.

Megjegyezni kívánom, hogy a bánya vagyonának nem szakszerû értékelése tehát

nemcsak az alulértékelés, de akár a túlértékelés miatt meghiúsuló privatizáció

és az idõhúzás jelentõs kárt okoz az országnak. Ezért kérdezem tisztelt

Miniszter úrtól:

- Mi az oka a beruházást a kockázataival együtt vállaló külföldi jelentkezõk

elutasításának?

- Ki a felelõs azért, hogy egy év alatt kb. 600-650 millió forint költséget

kellett az ÁPV Rt-nek kifizetni illetve magára vállalmi a nem megfelelõ

elõkészítések miatt?

- Miért hagyja az ÁPV Rt. kiszolgáltatni magát egy eléggé megkérdõjelezhetõ

munkájú cég véleményének?

- Miért mûködik közre az ÁPV Rt. a végelszámoló törvénysértésben?

- Miért hagyjuk veszendõbe menni ezt a jelentõs kincset?

Budapest, 1995. november 13.

Csómós László

MSZP

Eleje Honlap