1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1680.. sz.

TÖRVÉNYJAVASLAT

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak

1996. évi költségvetésérõl

Elõadó: Dr. Bokros Lajos

pénzügyminiszter

Budapest, 1995. november

1995. évi ...

törvény

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak

1996. évi költségvetésérôl

Az Országgyûlés - az államháztartásról szóló, többször módosított 1992. évi

XXXVIII. törvény 84 - 86. §-ában és a társadalombiztosítás pénzügyi

alapjairól és azok 1993. évi költségvetésérôl szóló, többször módosított

1992. évi LXXXIV. törvényben (a továbbiakban: At.) foglaltakra, valamint a

társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásáról szóló, többször módosított

1991. évi LXXXIV. törvény rendelkezéseire figyelemmel - a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1996. évi költségvetésérôl a

következô törvényt alkotja:

I.

A NYUGDÍJBIZTOSÍTÁSI ALAP KÖLTSÉGVETÉSE

A fôösszegek

1. § (1) Az Országgyûlés a Nyugdíjbiztosítási Alap (a továbbiakban: Ny. Alap)

1996. évi költségvetését 601.538 millió forint bevételi, 601.430 millió

forint kiadási elôirányzattal, 108 millió forint többlettel állapítja meg.

(2) A Ny. Alap 1996. évi költségvetésének mérlegét a törvény 1. számú

melléklete tartalmazza.

A bevételek részletezése

2. § (1) A járulékbevételek együttes elôirányzata 542.241 millió forint,

melybôl a kintlévôségek 1996. évi behajtásából eredô rendkívüli

járulékbevételek elôirányzata 16.400 millió forint. Az 525.841 millió forint

rendszeres járulékbevételekbôl a munkáltatói nyugdíjbiztosítási

járulékbevétel 410.814 millió forint, az egyéni nyugdíjjárulék befizetés

90.373 millió forint, a munkanélküliek ellátása után fizetett

nyugdíjbiztosítási járulék 9.121 millió forint, a munkanélküli járadék és a

pályakezdôk munkanélküli segélye után fizetett nyugdíjjárulék 2.234 millió

forint. Az egyes szociális ellátások után fizetett nyugdíjbiztosítási járulék

2.000 millió forint.

(2) A társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevétel 13.367

millió forint, melybôl a késedelmi pótlék és a rendbírság 12.978 millió

forint, 389 millió forint a jogalap nélküli kifizetések visszatérítésének

összege és egyéb várható bevétel, pl. levonással megtérülô nyugellátás.

(3) A kamat- és egyéb hozambevételek elôirányzata 2.800 millió forint.

(4) Az At. 3. §-ának (5) bekezdése szerint az Alapok egymás részére az

általuk finanszírozott pénzbeli ellátások tényleges kiadásaival arányos

járulékátadást eszközölnek. A pénzbeli egészségbiztosítási ellátások után az

Egészségbiztosítási Alaptól átvett járulék elôirányzata 42.029 millió forint

(az Egészségbiztosítási Alap 137.800 millió forint pénzbeli ellátási

kiadásának a Ny. Alap ellátásainak fedezetére meghatározott járulék mérték

szerinti százaléka).

(5) A mûködési célú bevételek elôirányzata 1.100 millió forint. Ebbôl a nem a

Ny. Alapból finanszírozott ellátásokra a Népjóléti fejezet költségtérítésének

elôirányzata 800 millió forint, az egyéb szervek térítése, illetve a saját

mûködési bevétel elôirányzata 300 millió forint.

A kiadások részletezése

3. § (1) Az At. 4. §-ának (1) bekezdésében meghatározott nyugellátások

kiadásainak elôirányzata 517.220 millió forint.

(2) Az ellátások megállapításával és folyósításával összefüggésben felmerült,

ténylegesen kimutatható postaköltség, bankköltség és utiköltség-térítés

elôirányzata 3.047 millió forint.

(3) Az (1) - (2) bekezdésben meghatározott, esedékessé vált kifizetéseket -

ideértve a mindenkor hatályos törvény szerint szükségessé váló

nyugdíjemeléseket is - akkor is teljesíteni kell, ha ennek következtében az

ott megjelölt elôirányzatok fölé emelkednek a kiadások.

(4) A Ny. Alap folyamatos mûködési kiadásainak elôirányzata 9.276 millió

forint. Ez az összeg a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzatnál és igazgatási

szerveinél mûködési célra használható fel. Tartalmazza az ezen igazgatási

szerveknél ellátott, az egészségbiztosítás céljait szolgáló feladatok

(korhatár alatt rokkantsági és baleseti nyugellátások megállapítása és

folyósítása), valamint a közös érdekeltségû feladatok (a biztosítottak

bejelentésének, a járulék bevallási, befizetési kötelezettség teljesítésének,

az ezzel kapcsolatos nyilvántartási, adatszolgáltatási feladatok ellátásának

szakellenôrzése) végzéséhez szükséges kiadásokat.

(5) A világbanki kölcsönszerzôdéssel kapcsolatban 1996-ban a Ny. Alap

esedékes kiadásainak elôirányzata 600 millió forint. Ha a világbanki

kölcsönszerzôdéssel kapcsolatos tényleges kiadás ezt meghaladja, úgy ez az

összeg a különbséggel túlléphetô. Ha a tényleges kiadás kevesebb, mint az

elôirányzat, akkor azt megtakarításként más célra nem lehet felhasználni.

(6) A mûködési célú informatikai fejlesztés elôirányzata 840 millió forint.

(7) A mûködési célú ingatlan-beruházások elôirányzata 1.343 millió forint.

(8) Az ellenôrzési tevékenység ösztönzésének elôirányzata 50 millió forint.

(9) A vagyongazdálkodással kapcsolatos ráfordítások elôirányzata 100 millió

forint.

(10) A Fôvárosi és Pest megyei Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság elhelyezését az

ingyenes állami vagyonjuttatás keretében - megállapodás alapján - legkésôbb

1996. június 30-áig átadásra kerülô ingatlan(ok) útján kell biztosítani.

Amennyiben erre az Önkormányzaton kívüli okokból nem kerül sor, úgy a

tervezett és felfüggesztett beruházás megkezdhetô és a szükséges

elôirányzattal a mûködési költségvetés 1996-ban és 1997-ben megemelhetô.

(11) A nyugdíjkiadások után az Egészségbiztosítási Alapnak átadott járulék

elôirányzata 66.204 millió forint (a Ny. Alap 517.220 millió forint ellátási

kiadásának az Egészségbiztosítási Alap természetbeni ellátásainak fedezetére

meghatározott járulékmérték szerinti százaléka).

(12) A kamat és hozambevételek tartalékba helyezésének elôirányzata 2.750

millió forint.

Mûködési költségvetés

4. § (1) A mûködési költségvetés bevételi elôirányzata 12.109 millió forint.

(2) A mûködési költségvetés kiadásainak 12.109 millió forintos

elôirányzatából a Ny. Alap központi irányításának kiadási elôirányzata 938

miliió forint, a területi Nyugdíjbiztosítási Igazgatóságok kiadási

elôirányzata 3.604 millió forint, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság kiadási

elôirányzata 1.532 millió forint, a központosított elôirányzatok összege

6.035 millió forint, amibôl 2.915 millió forint a központosított intézményi

elôirányzat és 3.120 millió forint a célfeladatok elôirányzata.

(3) A mûködési költségvetés mérlegét a törvény 2. számú melléklete

tartalmazza.

Vegyes rendelkezések

5. § (1) A nyugdíjbiztosítás által folyósított, nem nyugdíjbiztosítási

finanszírozású ellátások kiadásait a törvény 3. számú melléklete tartalmazza.

(2) A Ny. Alap tartalékainak alakulását a törvény 4. számú melléklete

tartalmazza.

II.

AZ EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI ALAP KÖLTSÉGVETÉSE

A fôösszegek

6. § (1) Az Országgyûlés az Egészségbiztosítási Alap (a továbbiakban E. Alap)

1996. évi költségvetését 496.154 millió forint bevételi, 496.154 millió

forint kiadási elôirányzattal, 0 egyenleggel állapítja meg.

(2) Az E. Alap költségvetésének mérlegét a törvény 5. számú melléklete

tartalmazza.

A bevételek részletezése

7. § (1) A járulékbevételek együttes összege 412.890 millió forint, amely

373.480 millió forint rendszeres, 12.600 millió forint a kintlévôségek

behajtásából származó rendkívüli, valamint 26.810 millió forint a központi

költségvetés által - a társadalombiztosításról szóló, többször módosított

1975. évi II. törvény (a továbbiakban: T.) 119. §-ában megállapított

kötelezettsége alapján - 1996-ban fizetendô járulékbevételt tartalmaz. A

rendszeres járulékbevételek összegébôl 307.140 millió forint a munkáltatói

egészségbiztosítási járulék, 7.260 millió forint a munkanélküli ellátás után

fizetett egészségbiztosítási járulék, 57.580 millió forint az egyéni

egészségbiztosítási járulék, 1.500 millió forint a baleseti járulék.

(2) A terhesgondozásnak az E. Alap kiadásai között kimutatott, de 1993-tól a

központi költségvetést terhelô kiadásaira a központi költségvetéstôl átvett

összeg 2.500 millió forint.

(3) A társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek

összege 12.900 millió forint. Ebbôl 10.000 millió forint a késedelmi pótlék

és a rendbírság összege, 1.200 millió forint a baleseti megtérítés és egyéb

kártérítések megtérítésének összege, 400 millió forint a terhességmegszakítás

egyéni térítési díja, 1.000 millió forint az E. Alap által e feladattal

kapcsolatban 1995-ben megelôlegezett költségek 1996. évi - a magzati élet

védelmérôl szóló 1992. évi LXXIX. törvény 16. §-ának (3) bekezdésében

meghatározott - központi költségvetési megtérítése. Az egyéb bevételek 300

millió forint összegû elôírányzata tartalmazza a különféle okokból

visszaérkezett ellátások, támogatások összegét.

(4) A kamat és egyéb hozambevételek összege 600 millió forint. Az At. 7. §-a

(3) bekezdésének rendelkezését 1996-ban - a Magyar Köztársaság 1996. évi

költségvetésérôl szóló 1995. évi ... törvény 31. §-ának (5) bekezdése

szerinti rendelkezésekre is tekintettel - azzal a korlátozással kell

alkalmazni, hogy a tartósan befektetett eszközök tényleges hozamának

legfeljebb 70 %-a fordítható a tartós befektetések növelésére. A tartósan

befektetett eszközök hozamából annak 1996. évi törvényi elôirányzata 30 %-

ával azonos összeget akkor is a folyó kiadások fedezetére kell fordítani, ha

a tényleges hozambevétel kisebb az elôirányzatnál.

(5) Az E. Alapot az At. 3. §-a (5) bekezdésének a) pontjában foglalt

rendelkezés alapján megilletô bevétel (a nyugdíjkiadások után a természetbeni

egészségbiztosítási ellátások fedezetére átvett járulék) elôirányzata 66.204

millió forint.

(6) A mûködési célú bevétel 1.060 millió forint, amely a családi pótlék és

más ellátások folyósítási kiadásainak 980 millió forint összegû, a központi

költségvetés általi megtérítésébôl és az intézmények saját folyó

bevételeinek 80 millió forint nagyságú összegébôl származik.

A kiadások részletezése

8. § (1) A gyógyító-megelôzô ellátásokra fordítható kiadások elôirányzata -

az intézményi felújítások, beruházások nélkül - 215.000 millió forint. E

kiadások részletezését a törvény 6. számú melléklete tartalmazza.

(2) A gyógyszerek fogyasztói árának társadalombiztosítási támogatására

fordított kiadás elôirányzata 71.600 millió forint, a gyógyászati

segédeszközök árának társadalombiztosítási támogatására fordított kiadás

elôirányzata 9.500 millió forint, 800 millió forint a vérzékenység

gyógykezelésére szolgáló kiadás elôirányzata, 400 millió forint a sclerosis

multiplexben szenvedô betegek gyógyszerellátásának elôirányzata.

(3) A gyógyfürdô szolgáltatás kiadásainak elôirányzata 750 millió forint, az

anyatejellátás kiadásainak elôirányzata 200 millió forint.

(4) Az E. Alapot terhelô nyugellátások (korhatár alatti rokkant és baleseti

ellátások) elôirányzata 78.100 millió forint.

(5) A terhességi-gyermekágyi segély kiadásainak összege 10.000 millió forint.

(6) A táppénzkiadás elôirányzata 48.000 millió forint.

(7) Az egyéb betegségi ellátások (utazási költségtérítés, betegséggel

kapcsolatos segélyek, kártérítési járadék) együttes elôirányzata 3.050 millió

forint. A betegséggel kapcsolatos segélyek 800 millió forint összegû

elôirányzatából 420 millió forint a javasolt külföldi gyógykezelés kiadásaira

fordítható összeg, 120 millió forint a külföldi sürgôsségi gyógykezelés

költségeinek a megtérítése, 10 millió forint a nemzetközi egyezményekbôl

eredô kiadások elôirányzata, 250 millió forint a rendkívüli szociális

támogatás elôirányzata.

(8) Az E. Alapot terhelô postaköltség, bankköltség, behajtási-végrehajtási

költség és egyéb kiadások elôirányzata 1.500 millió forint, a

társadalombiztosítási kifizetôhely fenntartóját megilletô költségtérítés

elôirányzata 500 millió forint.

(9) A kamat és egyéb hozambevételekkel kapcsolatban felmerülô kiadások

elôirányzata 5 millió forint. A vagyon tartalékba helyezése tartós befektetés

céljából 420 millió forint.

(10) Az At. 3. §-a (5) bekezdésének b) pontjában foglalt rendelkezés alapján

keletkezô kiadás (a pénzbeli egészségbiztosítási ellátások után átadott

járulék) elôirányzata 42.029 millió forint.

(11) A (2)-(10) bekezdésben meghatározott, esedékessé váló kifizetéseket

akkor is teljesíteni kell, ha ennek következtében az ott megjelölt

elôirányzatok fölé emelkednek a kiadások.

(12) A mûködésre fordított kiadás elôirányzata 14.300 millió forint, amelybôl

1.060 millió forint a 7. § (6) bekezdése szerinti mûködési célú bevételekbôl

teljesített kiadás. A mûködési kiadások elôirányzatából

a) folyamatos mûködési kiadásokra 11.989 millió forint,

b) a behajtási tevékenységet végzô igazgatási szervek hatékonyabb mûködéséhez

szükséges feltételek megteremtésére, illetve anyagi ösztönzésre 400 millió

forint,

c) a mûködési célú informatikai fejlesztésre 400 millió forint,

d) a világbanki program hazai kiadásaira 400 millió forint,

e) beruházási kiadásokra, a Fôvárosi és Pest Megyei Egészségbiztosítási

Pénztár elhelyezésének részleges megoldására 867 millió forint,

f) az egészségbiztosítási kiadások takarékos és hatékony felhasználását

segítô ellenôrzési rendszerek (vény- és táppénzellenôrzési rendszer,

jogosultság ellenôrzésére hivatott rendszer) fejlesztésére 244 millió forint

fordítható.

(13) A (12) bekezdés d) pontja szerinti kiadásra fordítható összeg 1996-ban a

ténylegesen felmerülô költségek mértékéig használható fel, illetve léphetô

túl.

Mûködési költségvetés

9. § (1) A mûködési költségvetés bevételi elôírányzata 14.300 millió forint.

(2) A mûködési kiadások 14.300 millió forint összegébôl

a) az Egészségbiztosítási Önkormányzat és az Országos Egészségbiztosítási

Pénztár kiadási elôírányzata 2.994 millió forint, az egészségbiztosítás

területi szerveinek kiadási elôírányzata 9.467 millió forint, az Országos

Orvosszakértôi Intézet kiadási elôírányzata 639 millió forint,

b) a központosított elôírányzatok összege 1.200 millió forint.

(3) A mûködési költségvetés mérlegét a törvény 7.számú melléklete

tartalmazza.

Vegyes rendelkezések

10. § (1) Az egészségbiztosítás által folyósított, de nem egészségbiztosítási

finanszírozású ellátások kiadásait és azok megtérítéseit a törvény 8. számú

melléklete tartalmazza.

(2) Az E. Alap tartalékainak alakulását a törvény 9. számú melléklete

tartalmazza.

III.

A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSI ALRENDSZER ÖSSZEVONT

KÖLTSÉGVETÉSÉT ÉRINTÔ RENDELKEZÉSEK

11. § Az egymás számára végzett, illetve a közös érdekeltségû feladatok

ráfordításigényének együttes figyelembe vétele alapján, ezen kiadások

fedezetéül a Ny. Alap rendszeres járulékbevételeinek 0,3 százaléka az E. Alap

bevételét képezi.

12. § A Ny. Alap és a E. Alap nyugdíjkiadási elôirányzatának együttes

összegébôl az Országos Nyugdíjbiztosítási Fôigazgatóság (igazgatási szervei)

különös méltánylást érdemlô esetben nyugellátás - ideértve az öregségi

korhatárt el nem érô rokkantsági nyugdíjakat is - szociális rászorultságot is

figyelembe vevô megállapítására, illetve emelésére (a T. 13. §, 89/1990.

(V.1.) MT rendelet 14. §-ának (2) - (3) bekezdése) 450 millió forintot,

egyszeri szociális segélyekre pedig 150 millió forintot használhat fel.

13. § (1) A társadalombiztosítási alrendszernek a Ny. Alap és az E. Alap

költségvetése összegezésébôl - a halmozódások kiküszöbölésével - adódó

bevételi fôösszege 989.459 millió forint, kiadási fôösszege 989.351 millió

forint, bevételi többlete 108 millió forint.

(2) A társadalombiztosítási alrendszer összevont költségvetési mérlegét a

törvény 10. számú melléklete tartalmazza.

IV.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

14. § (1) Az At. 4. §-a (3) bekezdésének a)-c) pontjai helyébe a következô

rendelkezés lép:

[(3) A kiadások fedezetét a következô bevételek képezik:]

"a) a társadalombiztosításhoz befolyt munkáltatói járulékok 57,65 %-ának

(a társadalombiztosítási járulékon - 42,5 % - belül a nyugdíjbiztosítási

járulék - 24,5 % - részarányának), a gyermeknevelési támogatás és az ápolási

díj utáni 24,5 %-os mértékû nyugdíjbiztosítási járulék teljes összegének, a

munkanélküli járadék, a pályakezdôk munkanélküli segélye, továbbá a

gyermeknevelési támogatás és az ápolási díj utáni 6 %-os mértékû

nyugdíjjárulék teljes összegének, valamint az egyéni járulékok 60 %-ának (a

biztosított által fizetett járulékok együttes mértékén - 10 % - belül a

nyugdíjjárulék - 6 % - részarányának) a Nyugdíjbiztosítási Alaphoz történô

átutalásával realizálódó munkáltatói és egyéni nyugdíjjárulék;

b) egyéb járulék, ideértve az egyházi személyként és szerzetesrendi

tagként szerzett szolgálati idô nyugdíjköltségeinek fedezetére a központi

költségvetés által fizetett járulékot;

c) a társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek

közül

ca) a Nyugdíjbiztosítási Alapból fizetett, - jogalap nélküli felvétel,

vagy más ok miatt - visszaérkezett, bevételként elszámolt összegek teljes

egészében;

cb) az egyéb tételek - ide nem értve a terhességmegszakítással

kapcsolatos egyéni térítési díj és központi költségvetési térítés, baleseti

megtérítés, egyéb kártérítések megtérítésének összegét -, valamint, eltérô

rendelkezés hiányában a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak éves

költségvetési törvényében meghatározott további bevételek 58,10 %-a (a

járulékok együttes mértékén - 52,5 % - belül a nyugdíjbiztosítási feladatokra

meghatározott járulékmértékek együttes összegének - 30,5 % - részaránya);"

(2) Az At. 5. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következô rendelkezés

lép:

[(3) A kiadások fedezetét a következô bevételek képezik:]

"a) a társadalombiztosításhoz befolyt munkáltatói járulékok 42,35 %-ának

(a társadalombiztosítási járulékon - 42,5 % - belül az egészségbiztosítási

járulék - 18 % - részarányának), valamint - a munkanélküli járadék és a

pályakezdôk munkanélküli segélye utáni 6 %-os mértékû nyugdíjjárulékot nem

tartalmazó - egyéni járulékok 40 %-ának (a biztosított által fizetett

járulékok együttes mértékén - 10 % - belül az egészségbiztosítási járulék - 4

% - részarányának) az Egészségbiztosítási Alaphoz történô átutalásával

realizálódó munkáltatói és egyéni egészségbiztosítási járulék, a baleseti

járulék teljes egészében az Egészségbiztosítási Alap bevételét képezi;"

(3) Az At. 5. §-a (3) bekezdésének d) pontja helyébe a következô rendelkezés

lép:

[(3) A kiadások fedezetét a következô bevételek képezik:]

"d) a társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek

közül

da) a terhességmegszakítással kapcsolatos egyéni térítési díj és

központi költségvetési térítés, a baleseti megtérítés és egyéb kártérítések

megtérítése, valamint az Egészségbiztosítási Alapból fizetett, - jogalap

nélküli felvétel, vagy más ok miatt - visszaérkezett, bevételként elszámolt

összegek teljes egészében;

db) az egyéb tételek, valamint - eltérô rendelkezés hiányában - a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak éves költségvetési törvényében

meghatározott további bevételek 41,90 %-a (a járulékok együttes mértékén -

52,5 % - belül az egészségbiztosítási feladatokra meghatározott

járulékmértékek együttes összegének - 22 % - részaránya);"

(4) Az At. az 5.§-át követôen a következô 5/A.§-sal egészül ki:

"5/A. § (1) A Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap

kintlévôségeinek csökkentésére irányuló intézkedések eredményeképpen a

kintlévôségek behajtásából eredô - az erre a célra szolgáló célelszámolási

számlára befolyó - járulékbevételnek, illetve a járulékellenôrzés során

feltárt járuléknak (elfedett járulék kirovás) 2 százaléka a

társadalombiztosítási önkormányzatok behajtási, illetve járulékellenôrzési

tevékenységet (elfedett járulék feltárását) végzô igazgatási szervei

hatékonyabb mûködéséhez szükséges feltételek megteremtésére, illetve anyagi

ösztönzésére fordítható.

(2) A járulékbevételbôl a járulékellenôrzés során a tárgyévben ténylegesen

feltárt járulékfizetési kötelezettség 2 százalékának megfelelô összeg a

Nyugdíjbiztosítási Alap, a kintlévôségek behajtásából eredô, a tárgyévben

ténylegesen befolyt járulékbevétel 2 százalékának megfelelô összeg az

Egészségbiztosítási Alap bevételét képezi. A bevételeknek a

Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap közötti megosztására

vonatkozóan a 4-5. §-okban meghatározott rendelkezéseket a bevételeknek a

felsorolt összegekkel csökkentett részére kell alkalmazni."

(5) Az At. 11. §-ának (8) bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép:

"(8) A Nyugdíjbiztosítási Alap, illetve az Egészségbiztosítási Alap

kezelôjének pótköltségvetési törvényjavaslatot kell készítenie, ha a

Nyugdíjbiztosítási Alap, illetve az Egészségbiztosítási Alap tárgyév

szeptember 30-ig megállapítható, várható éves egyenlege legalább az

elôirányzott kiadási fôösszeg 2 %-ával kedvezôtlenebb az elôirányzott

egyenlegnél."

15. § (1) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1995. évi

költségvetésérôl és a természetbeni egészségbiztosítási szolgáltatások

finanszírozásának általános szabályairól szóló 1995. évi LXXIII. törvény (a

továbbiakban: Et.) 10. §-ának (1)-(3) bekezdése helyébe a következô

rendelkezés lép:

"(1) Az OEP a természetbeni szolgáltatások nyújtására szerzôdést köt

egészségügyi szolgáltatás és orvosi eszközök, gyógyszer, gyógyászati

segédeszköz gyártására, forgalmazására jogosult gyártóval, illetve

forgalmazóval.

(2) Az OEP az (1) bekezdés szerinti szerzôdéseket törvényben meghatározott

biztosítási ellátások megfelelô színvonalának és elérhetôségének

figyelembevételével a rendelkezésre álló pénzügyi eszközök keretei között

köti meg.

A szolgáltatók és szolgáltatások kiválasztásánál a Népjóléti Miniszter

jogszabályban meghatározott szakmai elôírásait és követelményeit veszi

figyelembe.

(3) A szerzôdések megkötésének feltételeit, különösen a szükséges adatokat,

az elszámolás módszereit az OEP útmutatóban hozza nyilvánosságra. Az

Útmutatókat a Népjóléti Közlöny különszámában kell közzé tenni."

(2) Az Et. 17. §-ának (2) bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép:

"(2) Egy súlyszám országos forint alapértékét az éves költségvetésben

rendelkezésre álló keret alapján az OEP havonta állapítja meg az országos

teljesítmények figyelembevételével. Ellátási szintenként és a szakmai

összetétel alapján intézménycsoportonként eltérô szorzó kerül évenként

kialakításra. Az egyes ellátási szintekhez tartozó intézményeket a Népjóléti

Miniszter az Alap kezelôje véleményének kikérésével állapítja meg."

(3) Az Et. 20. §-ának (3) bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép:

"(3) Az E. Alap kezelôje - a Népjóléti Miniszter véleményének kikérésével - a

társadalombiztosítási finanszírozási körbe nem tartozó, az egészségügyi

ellátás színvonalát és hatékonyságát javító szolgáltatások, eljárások

fejlesztésére és bevezetésére - a gyógyító-megelôzô elôirányzat terhére -

szerzôdés alapján finanszírozást nyújthat."

16. § (1) Ez a törvény 1996. január 1-jén lép hatályba, ezzel egyidejûleg az

At. 4. §-ának (2) bekezdésében az "56,48 %-ának" szövegrész helyébe az "58,10

%-ának" szövegrész lép, az At. 5. §-a (2) bekezdésében a "43,52 %-ának"

szövegrész helyébe a "41,90 %-ának" szövegrész lép; az At. 4. §-ának (2)

bekezdésében "a 10. § (9) bekezdésében meghatározott, az Egészségbiztosítási

Alap mûködési költségvetésébe átutalandó összeg fedezetére" szövegrész , az

At. 5. §-a (3) bekezdésének j) pontjában az "és (9)" szövegrész, valamint az

At. 10. §-ának (9) bekezdése hatályát veszti.

(2) Az At.-nek e törvénnyel megállapított, a bevételek Nyugdíjbiztosítási

Alap és Egészségbiztosítási Alap közötti megosztási arányait meghatározó

rendelkezéseit elsô ízben az 1996. január hónapra vonatkozóan befizetett

összegekre kell alkalmazni.

(3) A járuléktartozások beszedésébôl, végrehajtásából és a tartozás fejében

átvett vagyon értékesítésébôl származó rendkívüli bevételt, valamint a

tartozás fejében átvett vagyont a tartozás keletkezésekor fennálló

járulékmegosztási arányoknak megfelelôen kell a két biztosítási alap között

megosztani és elszámolni.

10

INDOKOLÁS

A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1996. évi

költségvetéséhez

Indokolás

a Nyugdíjbiztosítási Alap 1996. évi költségvetéséhez

I.

Általános indokolás

A Nyugdíjbiztosítási Alap 1996. évi költségvetésében a bevételi és a kiadási

fõösszegeket alapvetõen a rendszeres járulékbevételeket és a

nyugdíjkiadásokat megalapozó, az államháztartás tervezésének alapjául

szolgáló makrogazdasági paraméterek határozzák meg. A tervezésben az 1995.

évi várható adatok szolgáltak kiindulási alapul.

A nemzetgazdasági folyamatoknak a járulékbevételekre gyakorolt hatását

figyelembe véve készültek el a számítások. A megszorító gazdaságpolitika

következtében a bérek az inflációnál kisebb mértékben nõnek. A közszolgálati,

közalkalmazotti szférában és a fegyveres erõknél tervezett nagyarányú

elbocsátások tovább szûkítik a bruttó bértömeget és így a nyugdíjjárulék

alapját is. A járulékellenõrzés és behajtás területén tett erõfeszítések

hatására a befizetési fegyelem enyhe javulására lehet számítani.

A jogszabályi környezet alapvetõ változatlanságából kiindulva a tervezet csak

azon jogszabályváltoztatási elképzelések hatását vette figyelembe,

amelyekkel a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat is egyetért, vagy amelyeket

kifejezetten a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat javasolt. Ennek megfelelõen

az elõirányzatok nem tartalmazzák a kormány által javasolt járulék-politikai

lépések (struktúra és mértékváltoztatási intézkedések) hatásait.

Részletes indokolás

A fõösszegek és a kiemelt elõirányzatok

1. §-hoz

A Nyugdíjbiztosítási Alap bevételi fõösszege: 601.538 millió Ft

kiadási fõösszege: 601.430 millió Ft

többlete: 108 millió Ft

Az elõirányzatok részletezése

Bevételek

2. §-hoz

A munkáltatói nyugdíjbiztosítási járulék befizetések és az egyéni

nyugdíjjárulék befizetések a tervezett bruttó bértömegnövekedés százalékával

/14,7 %/, valamint a behajtási hányad javulásávalT/2. %/ növekednek.

A költségvetési javaslat azzal számol, hogy a közgyûlési javaslatnak

megfelelõen az egyéni járulék felsõ határa emelkedik: a tárgyévet megelõzõ

második naptári évre nemzetgazdasági szinten kimutatott havi bruttó

átlagkereset (1994-ben: 33289 Ft/fõ) háromszorosának naptári évre számított

összege lesz a biztosítási határ és ennek hatására az egyéni járulékbevétel

további 4 md forinttal nõ. Járulékmérték változással ugyanakkor a

Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat döntésének megfelelõen az elõirányzat nem

számol.

A munkanélküliek után fizetett járulék meghatározásánál a munkanélküli

ellátások 10 %-os növekedése prognosztizálható. Egyes, az önkormányzatok

által fizetett szociális ellátások pedig várhatóan mintegy harmadával

növekednek.

Jelentõs járulékbevétellel (11,3 md forint) számol az Alap a központi

költségvetéstõl, a járulékfizetéssel nem fedezett jogszerzõ idõk (GYES, GYED,

katonai szolgálat) fedezetére.

A rendszeres járulékbevételek így megközelítik az 526 md forintot.

A bevételek között több, mint 16 milliárd Ft kintlévõségek behajtásából eredõ

rendkívüli járulékbevétel szerepel. Mind a rendszeres, mind a rendkívüli

járulékbevételek elõirányzata a két biztosítási alapnál összhangban van.

A társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek -

késedelmi pótlék, rendbírság és egyéb bevételek - összege az

Egészségbiztosítási Alap tervszámaival összhangban a járulékbevételeknél

enyhébben, mintegy 7,5 %-kal nõnek.

A kamat és egyéb hozambevételek döntõ hányadát a Lakásfedezeti kötvény

kamatai alkotják. Az 1995. évihez viszonyított 20 %-os csökkenést az

indokolja, hogy a kötvények egy része kényszerûen, az 1995. évi

költségvetési törvény elõírása alapján értékesítésre és folyó finanszírozásba

történõ bevonásra kerül.

Mûködési célú bevétel elsõsorban, a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervek

által folyósított, de nem a Nyugdíjbiztosítási Alap által finanszírozott

ellátások tényleges folyósítási költségének megtérítése. "Ügyiratarányos

költségtérítés"-re épülõ, illetve ezen elszámolási módnak a finanszírozó

intézményekkel való elismertetése a jövõ feladata.

Kiadások

3. §-hoz

A kiadások között a nyugdíjkiadások és a mûködéssel kapcsolatos kiadási

tételek jelennek meg, valamint az Egészségbiztosítási Alapnak átadásra kerülõ

járulék.

A nyugdíjemelések rendszerében a tervek szerint 1996-tól változás következik

be: a várható nettó átlagbér emelkedés helyett a nyugdíjemelések az elõzõ évi

tényleges átlagkeresetnövekedéshez fognak igazodni. Ennek megfelelõen 1996-

ban a nyugdíjak elõreláthatóan 15 %-kal emelkednek. A nyugdíjasok létszámának

növekedése következtében a nyugdíjkiadások 1,5 %-kal növekednek. Az új

nyugdíjaknál a nyugdíj-megállapítás alapját képezõ összeg degressziójának

csökkentése és valorizációjának növelése 1,2 md forint többletkiadással jár.

A nyugdíjkiadások összege így eléri az 517 md forintot.

A posta, bank és egyéb költségek elõirányzata az infláció emelkedése miatt

növekszik. Ha a nem nyugdíjbiztosítási ellátásokra jutó postaköltséget az

ellátást finanszírozók 1996-ban átvállalják, akkor ez megtakarítást

eredményezhet. (Az egyes ellátásokat finanszírozó intézményekkel kötött

megállapodásokat az Önkormányzat központi hivatala ilyen irányban szeretné

továbbfejleszteni.)

A Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat szolgáltatási tulajdonában levõ egyes

ingatlanok fenntartási és üzemeltetési költségeit a vagyongazdálkodással

kapcsolatos ráfordítások tartalmazzák. Itt mutatja ki a költségvetési

törvényjavaslat az Alap vagyonával kapcsolatos vagyonkezelési

(vagyonértékelés, pályáztatás értékpapír megõrzés stb.) kiadásokat is.

Együttesen a vagyongazdálkodással kapcsolatos ráfordítások elõirányzata 100

mFt. Ahol a szolgáltatási tulajdonban lévõ ingatlant a nyugdíjágazat hivatali

szervezete használja, ott a felmerülõ kiadásokat a mûködési költségvetésbõl

megtérítik.

Amennyiben a Fõvárosi Igazgatóság elhelyezése az ingyenes állami

vagyonjuttatás keretében a megadott határidõn belül nem oldódik meg,

szükségessé válik a felfüggesztett beruházás folytatása.

Az E. Alapnak átadott járulék összege a Ny. Alap nyugdíjkiadásainak 12,8 %-a

- 66,2 md forint.

A kamat és hozambevétel 1996-ban nem kerül a folyó kiadások között

felhasználásra, a várhatóan 2,8 md forintos összeg a Befektetések Hozama

tartalékába helyezendõ.

Mûködési költségvetés

4. §-hoz

Folyamatos mûködési kiadás: 9.276 millió Ft

Mûködési célú informatikai fejlesztés: 840 millió Ft

Világbanki program hazai költsége 600 millió Ft

Ingatlanberuházások (Fõvárosi Ig. nélkül) 1.343 millió Ft

Ellenõri tevékenység ösztönzése 50 millió Ft

Összesen: 12.109 millió Ft

Ezen belül a tervezett kiadások struktúráját és elõirányzatait a Közgyûlés

részletesen megvitatta és elfogadta. (Részletes program készült az 1996-97.

évi beruházásokra, felújításokra és az informatikai fejlesztésekre, valamint

a világbanki kölcsönnel kapcsolatos hazai kiadásokra.) Ezeket részletes

háttéranyagként a T. képviselõkhöz eljuttatja az Önkormányzat.

Finanszírozási körön kívüli kiadások és a tartalékok

5. §-hoz

A nyugdíjbiztosítási igazgatási szervek jelentõs összegben és tételszámban

folyósítanak olyan ellátásokat, melyeket nem a Nyugdíjbiztosítási Alap

finanszíroz. Ezen ellátások kiadásait a törvényjavaslat 3. sz. melléklete

tartalmazza. Az államháztartáson belüli formai összhang biztosítása érdekében

az Önkormányzat tudomásul vette a Pénzügyminisztérium által közölt

tervszámokat annak ellenére, hogy több esetben az idei tényszámok alapján az

egyes elõirányzatok realitása vitatható.

A Nyugdíjbiztosítási Alap tartalékainak (likviditási tartalék, befektetések

hozama tartalék, tartósan befektetett eszközök) alakulását a törvényjavaslat

4. sz. melléklete tartalmazza.

Annak reményében, hogy az Országgyûlés olyan konszolidációs és likviditási

szabályokat fogad el, melyek figyelembe veszik a likviditási tartalék

feltöltésének (visszapótlásának) törvényi kötelezettségét és az Önkormányzat

szûk mozgásterét a napi likviditás biztosításában, a költségvetés likviditási

hitellel összefüggõ kamatkiadással nem számol.

Indokolás

az Egészségbiztosítási Alap 1996. évi költségvetéséhez

II.

Általános Indokolás

Az Egészségbiztosítási Alap 1996. évi költségvetésének kialakításakor számos

tényezôt kellett figyelembe venni. Ezek egy része a makrogazdaság helyzetébôl

adódó következmény, a faktorok másik csoportja a társadalombiztosítási, ezen

belül az egészségbiztosítási folyamatokkal van összefüggésben.

A jelentôs nagyságú belsô és külsô adósságállománnyal, egyensúlyi

problémákkal és ezek következtében erôs inflációs nyomással terhelt gazdaság

teljesítménye hasonlóan 1995-höz, a következô évben is csak mérsékelten nô,

ami a bevételek oldaláról erôteljesen korlátozza az egészségbiztosítás

lehetôségeit, s egyúttal a kiadási oldal minimalizálását teszi szükségessé.

Az infláció mértékétõl elmaradó, vagyis reálértékben csökkenõ bevételek

mellett is szükséges fenntartani az egészségügy mûködôképességét, s eközben

további lépéseket kell tenni az ellátó rendszer mûködésének racionalizálása

és strukturális átalakítása (kórházi reform, mentôszolgálat, vérellátás

átalakítása) érdekében. A magyar egészségügyben is jelen vannak és hatnak az

egészségügyi költségrobbanást okozó tényezôk: így a legkorszerûbb, de

rendkívül drága technikák és eljárások meghonosodása, a gyógyító - megelôzô

szolgáltatások iránti igények növekedése a népesség korösszetételével,

egészségi állapotával, a gyors társadalmi változások egyes következményeinek

medikalizálódásával.

Az elôzôekben vázolt általános helyzet keretei között az E. Alap 1996. évi

költségvetésének elôirányzatait a következô konkrét tényezôk befolyásolják:

1. elsô nyolc hónapjában lezajlott makrogazdasági és társadalombiztosítási

(egészségbiztosítási) folyamatok eredményeként kialakuló idei "várható

értékek". A bázist képezô 1995. évi elôirányzatok teljesülésérôl a

következôk állapíthatók meg. A bevételi oldal, ezen belül a meghatározó

súlyú járulékbevételek várható értékeinek a megítélésében a korábbi években

tapasztaltaknál jóval több a bizonytalanság. Augusztus végéig az év

egészére elôirányzott rendszeres járulékbevételeknek mintegy 63,7

százalékához jutott hozzá az egészségbiztosítás. Tavaly, amikor az éves

elôirányzatot meghaladták a tényleges járulékbevételek ez az arány 63,6

százalék volt. A bizonytalanságot több ok is magyarázza: hiányos ismeretek

vannak a gazdálkodó szervezetek kereset kifizetési szándékairól, valamint

nehéz prognosztizálni, hogy milyen mértékû járulékbefizetés várható azon

adósoktól akikkel a társadalombiztosítás megállapodást kötött a tartozások

fokozatos kiegyenlítésére.

A munkanélküli ellátások után fizetett egészségbiztosítási járulék esetében

a várható teljesülés elmarad az elôirányzattól, mivel az ellátásban

részesülô munkanélküliek száma kisebb a prognosztizáltnál.

A társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek

legnagyobb súlyú tétele a késedelmi pótlék és rendbírság, melybôl az elsô

nyolc hónapban az éves szinten elôirányzott érték 67 százaléka folyt be,

ami az elôirányzat teljesülését valószínûsíti.

A bevételi oldal itt most nem részletezendô kisebb jelentôségû tételei

esetében az elôirányzatok körüli értékek várhatóak.

A kiadási oldal meghatározó súlyú tételei közül a táppénz, valamint a

gyógyászati segédeszközök támogatását szolgáló elôirányzatok esetében

túllépés várható, a korhatár alatti rokkant és baleseti ellátások kiadásai

valamivel kisebbek lesznek az elôirányzottnál, a gyógyszertámogatásra

fordított összeg az elôirányzat közelében lesz. Összességében, elôirányzat

közeli bevételek és az elôirányzatot némileg meghaladó kiadások

valószínûsíthetôek.

2. Az 1996. évi központi költségvetés feltételrendszerét is képezô

makrogazdasági folyamatok, ezek közül a társadalombiztosítás

(egészségbiztosítás) szempontjából a keresetkiáramlás, a foglalkoztatottság

- munkanélküliség, a nettó átlagkereset, valamint a fogyasztói árindex

alakulása lényeges. További fontos körülmény, hogy az államháztartás -

privatizációs bevételek nélküli hiánya a GDP 3,9 százalékát teheti ki,

amibôl az is következik, hogy az E. Alap költségvetésének egyenlege csak

kismértékû hiányt mutathat.

3. A nyugdíj és az egészségbiztosítás folyamatai között kölcsönhatások

vannak, és ezek következményeként járulékátcsoportosítások történnek. Ennek

keretében a Nyugdíjbiztosítási Alap átutalja nyugdíjkiadásainak 12,8

százalékát a természetbeni egészségbiztosítási szolgáltatások fedezetéhez

való hozzájárulásként, az Egészségbiztosítási Alap pedig átutalja pénzbeli

ellátási kiadásainak 30,5 százalékát a Nyugdíjbiztosítási Alap kiadásaihoz

történõ hozzájárulásként.

Az Egészségbiztosítási Alap 1996. évi költségvetése a következô

változásokkal számol.

+ A munkáltatói járulék mértéke 1,5 százalékpontnyit csökken. Ez a változás

ugyan számottevôen nem módosítja a nemzetközi versenyképesség egyik fontos

tényezôjének tekinthetô élô munkaköltségeket, de jelzés értékû lépés, mert

kifejezésre juttatja a nemzetközi összehasonlítások szerint is magas

járulékkulcs csökkentésére irányuló szándékot. A további érdemi

csökkentésnek számos, itt most nem részletezendô elôfeltétele van.

+ Folytatódik az egészségügyi intézményrendszer strukturális átalakítása és

az ellátásban tapasztalható területi egyenlõtlenségek kiegyenlítése. A

tervek szerint sor kerül a kórházi kapacitások további csökkentésére,

illetve a valós igényeknek megfelelõen egyes aktív kórházi részlegek

krónikus részleggé, ápolási otthonná alakítására. Az egészségbiztosítási és

a szociális ellátás elvi tisztázása alapján a profiltisztítás és a

forráscsere érdekében lépéseket szükséges megtenni. A fekvõbeteg ellátásban

az 1995. októberi szerzõdéskötésekhez kapcsolódva - az egységes országos

alapdíj bevezetésével - megvalósult a normatív finanszírozás rendszere,

amelyet az intézmény-csoportonkénti egységes progresszivitási és a

szakmánként egységes szorzók differenciálnak.

Részletes indokolás

Az 6. §-hoz

A törvény elsô paragrafusa a bevételi és kiadási fôösszegeket és az ezek

különbözeteként adódó egyenleget tartalmazza. A kiegyensúlyozott 0

egyenleggel rendelkezô költségvetést az államháztartás lehetséges hiányával

kapcsolatos makrogazdasági összefüggések, valamint ezektôl nem függetlenül az

E. Alap pénzügyi egyensúlyára vonatkozó követelmény determinálja.

Bevételek

A 7. § (1) bekezdéséhez

A bevételek meghatározó - közel 80 százalékát - a rendszeres

járulékbevételek alkotják. Ezek döntôen három - eltérô közgazdasági

tartalommal rendelkezô - csoportot képeznek:

- munkáltatói járulékbevételek,

- egyéni járulékbevételek,

- munkanélküliek ellátása után fizetett járulék.

A munkáltatói és az egyéni járulékbevételi elôirányzatok

meghatározásánál a lakossági jövedelem alakulására vonatkozó makrogazdasági

prognózisnak kitüntetett szerepe van. Az 1996. évre vonatkozó

keresetkiáramlás megítélésében nem egységes a prognózist készítôk

álláspontja.

Az állami költségvetés megalapozásához használt makrogazdasági

prognózis 14,7 százalékos bruttó keresettömeg növekedéssel számol, a

Gazdaságkutató Rt. viszont magasabb fogyasztói árnövekedéssel - s ehhez

igazodóan magasabb 18 százalék körüli keresettömeg kiáramlással - kalkulál.

Az E. Alap járulékbevételi elôirányzatának meghatározásánál a 14,7 százalékos

növekedést vettük alapul. Ezt több szempont is indokolta:

- az államháztartás alrendszerei közötti konzisztencia követelménye,

- a bázisév (1995) várható járulékbevételeinek megítélésében rejlô

bizonytalanságok,

- az 1996. évi járulékbevételi elôirányzatban bizonytalan elemek

(járulékalap-bôvítés, behajtási hányad javulás) is vannak, egy esetlegesen

magasabb keresetkiáramlás ellensúlyozza az ezek teljesülésének elmaradása

esetén kiesô bevételeket.

Az elmondottak figyelembevételével került meghatározásra a rendszeres

járulékbevételek 1996. évi elôirányzata, amely 10,8 százalékkal haladja meg

ezen bevételek 1995. évi várható nagyságát. Ezen belül a munkáltatói

járulékbevételek 9,8, az egyéni járulék-befizetések 17,0 százalékkal

nagyobbak az elôzô évi értéknél. A járulékbevételek e két csoportjának

növekedése több tényezô együttes hatását tükrözi: egyrészt számol a

járulékköteles jövedelmek döntô hányadát adó bruttó keresettömeg 14,7

százalékos növekedésével, másrészt figyelembe veszi a munkáltatói járulék

mértékének 1,5 százalékpontos csökkentését, valamint a behajtási hányad 2

százalékpontos javításából és a járulékalap 1995. évi intézkedések alapján

bekövetkezô bôvülésébôl származó bevételi többleteket. Ez utóbbi abból

adódik, hogy a járulékfizetési kötelezettség alapja a minimálbér 60 százaléka

helyett annak teljes összege lett, továbbá a minimálbér növekedése nagyobb a

bérnövekedés egészénél. A behajtási hányad javítását a folyószámla-

nyilvántartás korszerûsítése, a folyószámlák folyamatos egyeztetése, fizetési

elmaradás esetén az azonnali értesítés alkalmazása segíti.

A munkanélküliek ellátása után fizetett egészségbiztosítási járulék

nagysága a Munkaerôpiaci Alap megfelelô elôirányzatából van levezetve.

Az Egészségbiztosítási Alap bevételei között speciális bevételi forrást

jelentenek a kintlévôségek behajtásából származó járulékbevételek. A

behajtási tevékenység információs rendszerének javítása, az ezt a

tevékenységet végzô apparátus ösztönzését szolgáló két százalékos ösztönzési

keret folytatólagos alkalmazása, a profi behajtó szervezetek alkalmazása

biztosítani fogja, hogy 1996-ban legalább akkora lesz az innen származó

bevétel mint 1995-ben.

A saját maguk járulékfizetését nem teljesítô személyek után (együttes

létszámuk közel egy millió fôre tehetô) a központi költségvetés 26,8 milliárd

forint bevételt juttat az egészségbiztosításnak. Ezen összeg lényegében az

egy lakosra jutó természetbeni ellátások és az érintett létszám alapján

került meghatározásra.

A 7. § (2) - (6) bekezdéshez

A központi költségvetés -az 1995. évi teljesítéssel azonos 3,5 milliárd

forintot térít az állami feladatot képezô egészségügyi szolgáltatások után.

Ebbôl az összegbôl a terhesgondozással kapcsolatos térítés 2,5 milliárd

forint, a terhesség-megszakítással összefüggô megtérítés pedig 1 milliárd

forint.

A társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek

értéke csak minimálisan, 0,3 százalékkal nô. Az ide tartozó tételek

meghatározó súlyú (mintegy 75 százalékos részesedésû) eleme a késedelmi

pótlék és a rendbírság. Ennél az elôirányzatnál a növekedés (3,5 százalék) a

korábbi években tapasztaltaknál jóval kisebb, amit mindenekelôtt a

járulékfizetési fegyelem javítására hozandó további intézkedések indokolnak.

Kamat és egyéb hozambevétel címén 600 milliárd forint az elôirányzat.

Ennek az összegnek a döntô - mintegy 90 százaléknyi - hányada az 1995. év

végéig juttatott vissztehermentes vagyon hozama (öt százalékos átlagos

hozadékot feltételezve), a maradék összeg a korábbi években vásárolt

értékpapírok hozama.

1996-ban az Ny. Alapból finanszírozott nyugdíjkiadások elôirányzata

515,9 milliárd forint lesz, a két alap közötti járulékátcsoportosításokat

meghatározó szabályok szerint ennek az összegnek a 12,8 százalékát kell

átutalni az E. Alap részére.

Kiadások

A 8. § (1) bekezdéséhez

A kiadások között a gyógyító-megelõzõ ellátások 215 milliárd forintos

elõirányzata a szintrehozott báziselõirányzathoz képest 14,0 %-os átlagos

növekedést tartalmaz. A munkáltatói járulék másfél százalékpontos

csökkenésébõl eredõ megtakarítás hozzávetõlegesen 1,2 milliárd forint

többletforrást jelent az egészségügyi intézményeknél.

A kasszák között többféle szerkezeti átrendezésre kerül sor. A mûvesekezelés

az aktív fekvõbeteg ellátásból átkerül az egyéb járóbeteg szakellátásba, de

külön kassza marad. A korábban a speciális finanszírozású feladatok között

szereplõ esetenkénti fix összeggel finanszírozott CT és MRI vizsgálatok külön

kasszába kerülnek át, finanszírozásuk pedig - a járóbeteg ellátáshoz

hasonlóan - a pontrendszer alapján az egyedi és az országos teljesítmények

függvényében történik. Hasonló módon néhány implantátum korábbi tételes fix

összegû finanszírozása is módosul, bekerülve a HBCS alapján történõ

teljesítményfinanszírozási rendszerbe.

A nõgyógyászati járóbeteg szakellátás elkülönített kasszában való kezelése

nem indokolt.

Az új szerzõdések és azok 1996. június 30-ig történõ felülvizsgálatának

pénzügyi kihatása az egyes kasszák között további elõirányzat

átcsoportosítást igényel.

Az alapellátás fejlesztéseként a terv szerint 64 új háziorvosi szolgálat

indítására nyílik lehetõség ennek eredményeként - az egészségügyben zajló

privatizáció részeként - tovább növekszik a magánpraxisok aránya a

háziorvosok körében.

Az ügyeleti szolgálat területén évek óta tervezett finanszírozási reform

megvalósítására 1996-ban kerül sor, amelyre az 1995. évi várható kiadást 73

%-kal, 1,1 milliárd forinttal meghaladó többletforrás áll rendelkezésre,

melynek lényege az ellátotti kör nagysága alapján differenciáló új

finanszírozási mód bevezetése, melyben a területi ellátási kötelezettséggel

rendelkezõ ügyeleti szolgálatot végzõ háziorvosi szolgálat vagy annak

mûködtetõje 1996. január 1-tõl havonként 20 Ft/fõ ügyeleti díjban részesül.

Az iskola-egészségügyi ellátás finanszírozásával - 10 Ft/fõ normaemeléssel

számolva 1996. évre 172 millió forint szükséges, mivel a normatív

finanszírozásra való teljes körû áttérés hosszabb idõt vesz igénybe.

Az esetfinanszírozásba (mûvesekezelések, CT és MRI vizsgálatok, nagyértékû

mûtéti eljárások és implantátumok) belépõ új szolgálatok, állomások

következtében növekvõ esetszám finanszírozási többletére a színvonaltartás

keretében 1,1 milliárd forint szükséges. Ezen felül a normaemelés további 1,6

milliárd forint többletet igényel. Összességében az esetfinanszírozotti

ellátásokra 1996-ban a bázis évben várható kiadást 25,8 %-kal meghaladó

elõirányzat jut, aminek egyik oka, hogy sok esetben 1992-es normákat kell

rendezni.

Az egészségügyi fekvõ és járóbeteg intézményekkel 1995. októberében kötött

szerzõdések 1996. december 31-ig lesznek érvényben, de 1996. június 30-ig a

kapacitások újabb felülvizsgálatára és ennek alapján a szükséges szerzõdés

módosításokra is sor kerül. 1996. I. félévben a HBCS súlyszámok revíziója, és

ezzel együtt a szakmai szorzók megszüntetése is megtörténik.

Változatlan teljesítmények mellett az aktív fekvõbetegellátásban az országos

alapdíj a kasszanövekménnyel arányosan fog változni, a terv szerint 12,6 %-

kal növekszik.

A célelõirányzatok összesenje szolgálja a korábban megkezdett

kockázatkezelési ügyek továbbvitelét, valamint azokat, amelyeket a biztosító

korábban is finanszírozott.

Az Egészségbiztosítási Önkormányzat stratégiai céljainak megvalósítása

érdekében a terv tartalmazza azoknak az intézeti kezdeményezéseknek a

támogatását, amelyek az ellátás színvonalát és költség-megtakarítást

szolgálnak.

A 8. § (2) - (3) bekezdéséhez

Az Egészségbiztosítási Alap kiadásainak már több éve egyik neuralgikus

pontját a gyógyszertámogatásra fordítható összeg képezi. A szóban forgó

kiadási tétel 1992. és 1995. között 75 százalékkal nôtt, ami jelentôsen

meghaladja az összes kiadás növekedését.

A tényleges kiadások minden évben jelentôsen (11 - 13 milliárd

forinttal) meghaladták az elôirányzatot, 1995. lesz az elsô olyan év, amikor

az elôirányzat túllépése csak minimális (mintegy 1 milliárd forint) lesz.

A kiadások jelentôs elfutásának alapvetô oka az volt, hogy a

gyógyszerárak -számos ok miatt- bekövetkezô gyors növekedését ellensúlyozni

hivatott intézkedések vagy elmaradtak, vagy nem bizonyultak megfelelô

hatásúnak. A gyógyszerárak növekedésében számos tényezô játszik szerepet:

- Az általános infláció a begyûrûzô kiadásokon keresztül "auto-matikusan"

nyomja felfelé a termelôi árakat.

- A külkereskedelem liberalizálása következtében az import készítmények

aránya jelentôsen nôtt. 1990-ben a gyógyszerforgalomban az import

részesedése 26 százalék volt, 1994-ben a kérdéses hányad már 53 százalék.

Ezeknek a termékeknek az átlagos árszinvonala jelentôsen meghaladja a hazai

készítményekét. A forintleértékelés és a vámpótlék bevezetése jelentôsen

növeli az import gyógyszerek beszerzési árát. Az import készítmények növekvô

arányának pozitív hatása a terápiás lehetôségek szélesedése, de az is

kimutatható, hogy e készítmények egy része az azonos hatóanyagú termékek

választékbôvítését jelenti csupán. Az import jelentôs növekedéséhez az

intenzív és szabályozatlan gyógyszerismertetô tevékenység is hozzájárult.

- A gyógyszerforgalmazási rendszer magas költségszintje növeli az

egészségbiztosítás és a biztosítottak kiadásait.

- A törzskönyvezés területén a biztosító érdekeit nem sikerült következetesen

érvényesíteni.

- Egyelôre hiányoznak az un. szakmai terápiás protokollok.

Az elmúlt években számos kisebb - nagyobb jelentôségû változtatás

történt a támogatási rendszerben, melyeknek az alapvetô célja az

egészségbiztosítás gyógyszerkiadásainak mérséklése volt, s ami értelemszerûen

együttjárt a lakossági terhek növekedésével. Az 1990. évi 5 milliárd forint

lakossági gyógyszerkiadás 1995. végére várhatóan 31 milliárd forintra nô.

A legjelentôsebb változtatásra 1995 március 1-én került sor, amelynek az

a lényege, hogy a gyógyszerek meghatározott körében 90, 95 illetve 100

százalékos ártámogatást kapnak az un. alaplistán szereplô termékek, míg az e

körön kívüliek esetében 40 és 70 százalékos támogatás érvényesül. A

bevezetett rendszer hatásairól az eltelt idô rövidsége miatt részletes

értékelést még nem lehet tenni, de megállapítható, hogy ez a megoldás

+ szakmailag biztosítja a leggyakoribb betegségek gyógyszeres ellátását;

+ jobban segíti az ilyen célú költségvetési elôirányzat megtartását

+ csökkenti a gyógyszerforgalom volumenét;

+ erôsíti a gyógyszerárak kereslet-orientáló szerepét.

A gyógyszertámogatásra együttesen elõirányzott összeg 72,8 milliárd

forint, ebbõl 0,8 milliárd forint a vérzékenység, 0,4 milliárd forint a

sclerosis multiplex kezelésére van elkülönítve. Az elôirányzat megtartása

érdekében hozandó intézkedések a támogatási szint mérséklésével, más oldalról

a lakossági kiadások növekedésével járnak együtt. A kérdéses intézkedések a

következôek:

- az un. "egészségügyi rendelkezésre" indikációhoz kötötten jelenleg 95

százalékos támogatással rendelhetô gyógyszerek támogatásának 90 százalékra

csökkentése;

- 650 gyógyszer támogatási mértékének a csökkentése;

- vényellenôrzési rendszer alkalmazásának a bevezetése;

A gyógyászati segédeszköz támogatás elôirányzata 9,5 milliárd forint.

A 8.§ (4) - (6) bekezdéséhez

Az Egészségbiztosítási Alap kiadásainak mintegy 28 százalékát teszik ki

az un. pénzbeli ellátások, melyek közül nagyságrendjüknél fogva a

legjelentôsebbek a korhatár alatti rokkant és baleseti ellátások, a táppénz

és a terhességi gyermekágyi segély.

A pénzbeli ellátásoknak mintegy 57 százalékát a korhatár alatti rokkant

és baleseti ellátások adják. 1992 és 1995 között a kérdéses kiadások

növekedése 88 százalék, ami jelentôsen meghaladja mind az összes kiadás, mind

a pénzbeli ellátások teljes körének a növekedését. E kiadások alakulását

egyrészt az érintett létszám változása, másrészt a nyugdíjak emelésének

aktuális szabályai determinálják.

Harminc évre visszatekintô adatok azt mutatják, hogy a 10 000 aktív

keresôre jutó rokkantak száma folyamatosan emelkedett, 1980-ban 82,8, tíz

évvel késôbb 135,2 és 1994-ben 151,1 volt a szóban forgó intenzitási

viszonyszám értéke. E rendkívül kedvezôtlen tendencia következtében a

rokkantsági nyugdíjban részesülôk teljes állományának (a korhatár alattiak és

felettiek együttes létszámának) aránya a nyugdíjasok és járadékosok létszámán

belül 1997. január 1-én 27,5 százalék, ami mintegy 718 ezer embert jelent. A

munkaképesség csökkenésének megállapítására jelentkezôk száma a kilencvenes

években 117 - 145 ezer között mozgott, ebbôl a jogosultnak minôsítettek száma

54 - 72 ezer között volt, ezek az értékek a tíz évvel korábbiaknál mintegy

1,5 - 2-szer nagyobbak.

Az új rokkantak között a legnagyobb, mintegy 80 százalékos arányt a III.

csoportba tartozók teszik ki (õk rokkantak, de nem teljesen munkaképtelenek).

Az ezer munkavállalási korú lakosra jutó új rokkantak számára vonatkozó adat

rendkívül erôs területi különbségeket takar; a legrosszabb arány a gazdasági

visszaesés által leginkább sújtott körzetek (Szabolcs, Borsod) esetében

regisztrálható, míg a fejlettebb gazdaságú megyék (Gyôr-Sopron, Fejér, Vas)

jóval kedvezõbb képet mutatnak.

Az érintett létszám gyors növekedése számos tényezô hatását tükrözi; a

népesség romló egészségi állapotát, a kedvezôtlen munkakörülményeket, a nyílt

és tömegessé vált munkanélküliséget, a létfeltételek megnehezülését. Utóbbi

két tényezô ugyanis sokakat arra kényszerít, hogy inkább a minimális

biztonságot nyújtó, esetenként más szociális ellátásokra való jogosultságot

is magával hozó rokkant nyugdíjas létet válassza. Nem teljesen véletlen, hogy

az újonnan rokkanttá nyilvánítottak létszáma 1991-ben és 1992-ben érte el a

maximumot.

Az érintett létszám döntô többsége a társadalmi hierarchia alsó

szintjein elhelyezkedô, korábban fizikai munkát végzô, többnyire alacsony

iskolázottságú, szociálisan hátrányos helyzetû rétegekbe tartozik. A

megváltozott munkaerôpiaci helyzetben a foglalkozási rehabilitációban való -

már korábban sem erôs érdekeltség- gyakorlatilag megszûnt, a rokkantak döntô

része véglegesen kiszorul a munkaerôpiacról.

A szóban forgó kiadások elôirányzata 78,1 milliárd forint, amely az

1995. évi várható értéknél 11,4 százalékkal nagyobb. Az elôirányzat az 1996-

ra feltételezett 15 százalékos nettó keresetnövekedés, a felülvizsgálati

rendszer szabályainak szigorításából adódó 3 milliárd forintos megtakarítás

és a három százalékos létszámcsere feltételezésével lett kialakítva.

A terhességi - gyermekágyi segély várható kiadása 1995-ben 8,5 milliárd

forint, ami az adott évi pénzbeli ellátásoknak valamivel több mint 7

százaléka. Ez az érték mintegy 33 százalékkal több az 1992. évi hasonló célra

fordított összegnél.

Az ellátás feltételrendszerében az utóbbi években jelentôs, az éves

kiadások összegét befolyásoló változások nem történtek. A segélyt továbbra is

a szülési szabadság 24 hetes idôtartama alatt folyósítják. Mértéke megegyezik

a biztosított átlagkeresetének teljes összegével, ha szülô nô a szülést

megelôzô két évben legalább 270 napon keresztül biztosítási jogviszonyban

volt. Ennél kevesebb, de 180 napnál hosszabb biztosítási idô esetén a segély

mértéke az átlagkereset 65 %-a. A gazdasági stabilizációs törvénycsomag

keretében, 1995 közepére tervezett változtatások, melyek - az anyasági

ellátórendszer egészének szándékolt változtatásával összefüggésben - a

jogosultság idôtartamát és az ellátás mértékét is érintették, az

Alkotmánybíróság döntése következtében nem léptek hatályba.

Mivel a jogosultság feltételei az utóbbi években nem változtak meg, a

kiadások mértékét legfôképpen a jogosultak - a biztosítási feltételekkel

rendelkezô szülô nôk - számának alakulása, valamint a bruttó átlagkereset

elôzô évi növekedési üteme befolyásolta. (Mivel a terhességi-gyermekágyi

segély összege a táppénzhez hasonlóan az elõzõ évi átlagkereset alapján kerül

kiszámításra, az összehasonlításkor a bruttó átlagkereset elõzõ évi

növekedése az irányadó.) A segély egy napra jutó átlagos összegének

évenkénti növekedése az elmúlt idôszakban rendre elmaradt a bruttó

átlagkereset növekedésének ütemétõl. Az elmaradás valószínûsíthetô legfôbb

oka a segélyre jogosultak bérnövekedése és az átlagos növekedés különbsége. A

szülõképes korban lévõ nõk keresetének növekedési üteme ugyanis minden

bizonnyal elmaradt a bruttó kereset növekedésének átlagos mértékétõl.

A kiadások dinamikájában az elmúlt években jelentõs ingadozások

figyelhetõk meg. Az éves növekedési ütem az utóbbi években rendre - eltérõ

mértékben - elmaradt a bruttó átlagkereset növekedési ütemétõl. Ezt

legfõképpen demográfiai okok, mindenekelõtt az élveszületések évrôl évre

csökkenô száma magyarázza. Ennek legfontosabb oka a szülôképes korú nôkre

jutó újszülöttek számának elmúlt években tapasztalható csökkenése. 1000

szülôképesre jutó élveszületések száma az 1989 - 90-es években mért 49.1-es

értékrôl 1993-ra 45.3-ra esett vissza, miközben a megfelelô korú nôk száma az

utóbbi években nem változott és várhatóan a közeljövôben sem változik

jelentôsen. Ezen tényezôk következtében a segélyben részesülôk napi átlagos

száma csökkent. 1995-ben egy év alatt további 4 - 5 ezer fôs csökkenés

valószínûsíthetô.

A terhességi - gyermekágyi segély kiadásainak 1996. évre elôirányzott

összege 10 milliárd forint, ami az 1995. évi várható kiadásokat 17.6 %-kal

haladja meg. Az elôirányzat annak feltételezésével készült, hogy a születések

számának jelentôs visszaesése 1995 második felében, valamint a jövô év

folyamán némiképp mérséklôdik. Ennek megfelelôen az ellátásban részesülôk

számának csökkenése is legfeljebb 1 - 2 %-os lehet, így jelentôsen elmaradhat

az idei visszaesés mértékétôl. A napi átlagos kiadás 1996. évi dinamikája a

korábbi éveknek megfelelôen némiképp elmaradhat az idei évre prognosztizált

bruttó átlagkereset növekedés ütemétôl.

A pénzbeli ellátások mintegy 34 százalékát a táppénzkiadások teszik ki.

1992 és 1995 között ezen kiadások közel 42 százalékkal nôttek, ami jóval

kisebb az Egészségbiztosítási Alap és a pénzbeli ellátások teljes körének

növekedésénél. A táppénzkiadások döntô hányadát -mintegy 97 százalékát- az

alkalmazásban állóknak történô kifizetések teszik ki, ezen belül a

gyermekápolási táppénz részaránya 4, a baleseti táppénzre fordított kiadások

5 százalék körüli részesedésûek.

Az elmúlt években több változás történt a táppénzszabályokban. Ezek

elsôsorban azt a célt szolgálták, hogy fékezzék az ilyen jellegû kiadások

növekedését, s így enyhítsék az Egészségbiztosítási Alap pénzügyi helyzetének

feszültségeit. Az intézkedések közül a legjelentôsebbre 1992. januárjától

került sor, a tíznapos betegszabadság intézményének a bevezetésével. 1992-ben

sikerült a táppénzkiadásokat az elôirányzat szintjén tartani, de a további

évek mindegyikében a meghozott intézkedések kevésnek bizonyultak az

elôirányzatok megtartására, s így a tényleges kiadások 18 - 22 százalékkal

haladták meg az elôirányzott értéket. 1995-ben a várható érték 41 milliárd

forint lesz, ami közel 18 százalékkal fogja meghaladni az elôirányzatot.

1992 - 1995 között a táppénzkiadások -korábban már vázolt- növekedésének

fô tényezôje az egy táppénzes napra jutó kiadás emelkedése, ami mögött

mindenekelôtt a megállapítás alapját képezô bruttó keresetek növekedésébôl

eredô "automatikus" hatás érvényesül. A kiadások változására hatást

gyakorló tényezôk közül a táppénzre jogosultak létszáma, valamint a táppénzes

arány (a táppénzben lévôk a jogosultak számának százalékában) az idôszak

egészét tekintve csökkent.

A táppénzkiadások alakulásának megítélésénél figyelembe kell venni, hogy

a 30 évnél idôsebb magyar népesség egészségi állapota rendkívül rossz, s ez

valamint a társadalmi problémák (munkanélküliség, nehezedô életkörülmények)

medikalizálódásából adódó következmények, esetenként a táppénzbevételi

gyakorlat indokolatlan engedékenysége a kiadások növelése irányába hat.

Vélelmezhetô, hogy e tényezôk hatását részben vagy egészben semlegesítik az

egészségügyi kultúra alacsony színvonala (széles rétegek orvoshoz csak a jól

érzékelhetô tünetek jelentkezésekor fordulnak) és a munkahely elvesztésétôl

való félelem sem ösztönöz az egészségügyi ellátás igénybevételére.

A mûködési költségvetéshez

A 8. § (12) - (13) és a 9. § (1) - (3) bekezdéséhez

Az Egészségbiztosítási Alap mûködési költségvetésének 14,3 milliárd

forint kiadási elôirányzata 15,9 százalékkal haladja meg az 1995. évi várható

kiadást.

A fejlesztések és az egyszeri kiadások nélküli mûködési költségvetés

12,0 milliárd forint. A fejlesztésekre és az egyszeri kiadásokra 2,3 milliárd

forint van elõirányozva. Utóbbiból informatikai fejlesztésekre (eszközpótlás,

szoftverek beszerzése) 400, a folyamatban lévõ szerzõdésekben szereplõ

beruházásokra 467, a behajtási tevékenység ösztönzésére 400, a Fõvárosi és

Pest Megyei Egészségbiztosítási Pénztár részleges elhelyezésére 400, a

világbanki kölcsönnel kapcsolatos belföldi kiadásokra - a ténylegesen

teljesített kiadások mértékéig - 400, és az ellenõrzési rendszer

fejlesztésére 244 millió forint használható fel. Az utolsóként említett

elõirányzat a vényellenõrzési rendszer kiépítésére, a jogosultsági adatbázis-

rendszer kialakítására, valamint a táppénz-ellenõrzési és a természetbeni

ellátások ellenõrzési rendszerének megteremtésére használható fel. A

felsorolt ellenõrzési rendszerek együttes forrásigénye jóval nagyobb a

rendelkezésre álló elõirányzatnál, így kiépítésük csak fokozatosan, a

források megteremtõdésével szinkronban történhet.

III.

A társadalombiztosítási alrendszer egészét érintõ

rendelkezések

11. § - hoz

A közös érdekeltségû feladatok finanszírozására szolgáló összeg fedezetéül az

évente megállapított egyösszegû átcsoportosítás helyett - 1996-ra érvényesen

- a Nyugdíjbiztosítási Alap a rendszeres járulékbevételeinek 0,3 %-a

szolgálna.

12. § - hoz

A Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap nyugdíjkiadási

elõirányzatainak együttes összegébõl az elmúlt évek gyakorlatának megfelelõen

elkülönítésre került a különös méltánylást érdemlõ esetben nyugellátás -

ideértve az öregségi korhatárt el nem érõ rokkantsági nyugdíjakat is -

megállapítására, a nyugdíjak egyéni elbíráláson alapuló, a szociális

rászorultságot is figyelembe vevõ emelésére 450 millió forint, egyszeri

szociális segélyekre pedig 150 millió forint.

A 13. § (1) - (2) bekezdéséhez

E két bekezdés a társadalombiztosítási alrendszer összevont

költségvetési mérlegérõl rendelkezik.

Záró rendelkezések

14 - 16. § - hoz

E §-ok hatálybaléptetô és módosító rendelkezéseket tartalmaznak. Ezek

keretében sor kerül a társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól szóló (az

1992. évi LXXXIV. törvényben rögzített) szabályozás korrekciójára.

A biztosítási alapok bevételeit szabályozó rendelkezések módosítását

elsôsorban a járulékmértékek 1996-os megváltozása teszi szükségessé. A

mértékek változtatása magával vonja a különbözô bevételi tételek

Nyugdíjbiztosítási Alap és Egészségbiztosítási Alap közötti megosztási

arányainak módosulását, az ezeket rögzítô rendelkezéseket tehát korrigálni

kell.

A bevételek között a Nyugdíjbiztosítási Alap önálló bevételi tételeként

megjelenik -a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény ez évben

módosított szövegéhez igazodva- az egyházi személyként és szerzetesrendi

tagként szerzett szolgálati idô nyugdíjköltségeinek fedezésére a központi

költségvetés által fizetett járulék. Az eddigi szabályozást meg nem

változtató, de a rendelkezéseket egyértelmûvé tevô szövegpontosítást

tartalmaz a javaslat a gyermeknevelési támogatás és az ápolási díj után

fizetett nyugdíjbiztosítási járulék nevesítésével.

A jogalap nélküli felvétel vagy más ok miatt visszaérkezett összegeket

indokolt az eddigi arányos megosztás helyett tételesen, azon biztosítási alap

bevételei között elszámolni, amelybôl az összeg eredetileg kifizetésre

került. A javaslat ezért módosítja a vonatkozó jogszabályhelyeket.

A társadalombiztosítás kintlévôségei behajtásának eredményesebbé tétele

céljából 1995-ben a költségvetési törvény rendelkezései közé speciális

konstrukció épült be. A társadalombiztosítási önkormányzatok behajtási,

illetve járulékellenôrzési tevékenységet (elfedett járulék feltárását) végzô

igazgatási szervei hatékonyabb mûködéséhez szükséges feltételek

megteremtésének, illetve anyagi ösztönzésének lehetôségét - a beérkezett

bevételek függvényében - továbbra is biztosítani szükséges, célszerû ezért a

vonatkozó rendelkezéseknek az általános szabályozás kereteibe való

illesztése. A törvényjavaslat ezért az 1992. évi LXXXIV. törvényben

rögzítetteket a szóban forgó rendelkezésekkel kiegészíti.

Az ellenõrzési munka javítása továbbra is kiemelt célkitûzés, ezért a

törvényjavaslat az ellenõrök ösztönzésére a járulékellenõrzés során

ténylegesen feltárt járulékfizetési kötelezettség 2 %-át kívánja fordítani.

Indokolt a pótköltségvetés készítésének kötelezettségére vonatkozóan az

1992. évi LXXXIV. törvényben rögzített rendelkezés általánosabb, idôtállóbb

szabállyal való felcserélése. A jelenleg hatályos szabályozás szerint akkor

kell pótköltségvetést készíteni, ha a várható éves költségvetési egyenleg 5

milliárd forinttal kedvezôtlenebb az elôirányzatnál. Az abszolút összegben

rögzített szabály helyébe a módosítással az éves költségvetés mértékeihez

igazodó szabály lép. A javaslat szerint akkor kell pótköltségvetést

készíteni, ha a várható éves egyenleg legalább az elôirányzott kiadási

fôösszeg 2 %-ával kedvezôtlenebb az elôirányzott egyenlegnél.

Az egészségbiztosítási járulékok mértékének változása szükségessé teszi a

járuléktartozások beszedésébõl, végrehajtásából és a tartozás fejében átvett

vagyon értékesítésébõl származó bevétel, valamint a tartozás fejében átvett

vagyon alapok közötti megosztásának szabályozását. A számviteli szabályoknak

való megfelelés és a visszamenõleges joghatályú intézkedés elkerülése

indokolja, hogy a megosztásra a tartozás keletkezésekor fennálló

járulékmegosztási arányoknak megfelelõen kerüljön sor.

Eleje Honlap