ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

I/1693..

Interpelláció!

Dr.Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az alábbi interpellációt kívánom intézni Dr.Lakos László Földmûvelésügyi

Minszterhez.

Tárgy: Visszakapják-e a Kisorosziban földtulajdonaikat a valódi tulajdonosok?

Tisztelt Ház, Tisztelt Miniszter Úr!

Hangoztak már el a T. Ház elõtt földkiadások problémáival kapcsolatos

interpellációk és valószínû, hogy amíg tisztességgel nem sikerül befejezni,

addig egy - egy megoldatlan kirívó példa kapcsán ismét foglalkoznunk kell

vele.

Ami a szentendrei sziget kis falujában Kisorosziban történt, nem példa

nélküli.

Az ott élõk választ szeretnének kapni arra, hogy a hatvanas évek elején

szakszövetkezetbe vitt földjüket, miért nem kaphatták vissza a mai napig?

1973-ban a Tahitótfalui Kék Duna szövetkezettel egyesült a Kisoroszi

Dunakanyar szövetkezet, ahonnan 1991-ben kivált. A kiválás okát természetesen

meghatározta az a cél, hogy a földek visszakerüljanek a faluhoz és a valódi

tulajdonosokhoz.

A múlt árnyai azonban rátelepedtek erre a kis falura és nem engedik, hogy a

földtulajdonosok a szakszövetkezetbe vitt földjeiket visszakapják.

A faluból származó fiatal technikus,- akit szaktudásában és

lokálpatriotizmusában bízva, vezetõjükké tettek az emberek - mint utólag

kiderült, már 1992-ben nem tett eleget az átmeneti törvény elõírásainak. A

földlapok elkülönítését,kijelölését nem hajtotta végre, a földkiadási

kérelmeket nem elégítette ki, az érdekegyeztetõ fórum munkáját fölöslegesnek

tartotta.

Akkori állítása szerint azért nem volt szükség a fórum tevékenységére, mert a

Kárpótlási és Kárrendezési Hivatallal történt egyeztetése szerint a

szentendrei szigeten így Kisoroszi területén sem jelölhetõ ki kárpótlásra

földalap, a fõvárosi Vízmûvek jelentõs kisajátítási miatt. Ez a

földtulajdonosok aranykoronáinak kényszerû csökkentésével jár, ezért a

szövetkezet csak részaránytulajdonosi földalappal rendelkezik. Miután nincs

kárpótlási földalap, így a Hivatal nincs kötelezve a földalapkijekölési

határozat meghozatalára.

Az 1993-ban megalakult Földkiadó Bizottság abban bízva, hogy a szövetkezet az

elõzõ évben a törvény elõírásai szerint eljárt, megkezdte munkáját a vonatkozó

törvények szerint, a Földhivatal terület-kimutatásaira támaszkodva.

A részaránytulajdonosok megbízása alapján, a saját idõbõl díjmentesen végzett,

aprólékos munka bejejõzõdött. A földek a tulajdonosokkal történt egyezségek

alapján, terhükre kimérésre kerültek az 1993.évi II törv. 7.§-ának 3. pontja

szerint.

A birtokba adást a szövetkezet azonban nem ismeri el. A földkiadási

határozatokat sorozatosan megfellebbezi, az F.M. Földmûvelésügyi Hivatala

pedig fellebbezési lehetõség nélkül megsemmisíti azokat és a Bizottságot Új

eljárásra kötelezi.

Határozatai indoklásában a Hivatal egyfelõl arra hivatkozik, hogy a Földkiadó

Bizottság nem rendelkezik jogerõs földalappal, hiszen azt a szövetkezetnek nem

adták di, másfelõl pedig a földkiadást a Budakörnyéki Bíróság elõtt folyó per

is akadályozza.

A szövetkezet elnöke az 1992. évi II. törvény figyelmen kívül hagyásával tehát

olyan pozíciót biztosított magának, hogy 1995. február 15-én, a

tulajdonosokkal történt haszonbérleti szerzõdéskötések nélkül, szövetkezeti

közgyûlési határozat mellõzésével 66 hektár területet bérbe adott 30 évre egy

amerikai vállalkozónak, aki a területet 1991 óta bérleti szerzõdés nélkül

használja.

A bérlõ 1994-ben anélkül, hogy legalább bérleti joggal rendelkezett volna, a

területre vonatkozóan, mûvelésbõl történõ kivonatást kezdeményezett a

Szentendrei Földhivatalnál.

A Hivatal az eredeti állapot visszaállítására kötelezte és ezt az állapotot a

bérlõ fellebezése után a Pest Megyei Földhivatal is megerõsítette.

Miután rájött, hogy ilyen módon nem tudja a földeket megszerezni, szerzõdést

kötött a szövetkezet elnökével, aki úgy gondolta, hogy egyszemélyben

rendelkezik a résztulajdonosok földjeivel. Ilyen háttérrel pert indított a

Pest Megyei Földhivatal határozata ellen. A Földkiadó Bizottság pedig a

földhivatal oldalán avatkozott be, azt támogatva, hogy a tulajdonba adás elõtt

ne történhessen meg a mûvelésbõl való kivonás.

A FM. Hivatal tehát azért nem engedi jogerõre emelkedni a földkiadási

határozatainkat, mert ha a mûvelésbõl kivonás megtörténik, akkor a

részaránytulajdonosok aranykorona értékeit tovább kell csökkenteni. Azonban ha

ez megtörténik a terület már nem lesz kiadható és a földjeik értéke a

szövetkezet vagyonába kerül. A Fõvárosi vízmûkisajátítások miatt a szigeten

már jelentõs tulajdont veszítettek az emberek, mert a földjeik értékét már nem

kapták meg. Az amerikai vállalkozó és a szövetketet elnöke részérõl jelenleg

folyó törvénytelen tulajdonszerzés nem zárulhat hivatali támogatással a

tulajdonosok kárára.

Hogyan legetséges az, hogy a mai napig részaránytulajdonosi földként

bejegyzett területeket a részaránytulajdonosok által megválasztott Földkiadó

Bizottság törvényes alapon nem tudja tulajdonba adni, ugyanakkor a szövetkezet

elnöke tulajdonosi és szövetkezeti meghatalmazás nélkül 30 évre bérleti

szerzõdést köthet, amit a Pest Megyei földmûvelésügyi Hivatal jogosnak ítél.

Hogy itáli meg a T. Országgyûlés és a Miniszter Úr azt a szövetkezeti elnököt,

aki a Földkiadó Bizottságot azért, mert kimérte a földeket, a tulajdonosokat

pedig azért, mert birtokba vették azt, a szövetkezet költségére

birtokháborítás címén bíróság elé citálja?

A földmérõ által a tulajdonosok költségére történt földkimérések jelzõkaróit

pedig kitárcsáztatja.

Budapest, 1995. november 20.

Tisztelettel:

dr. Szilágyiné Császár Terézia

KDNP

Eleje Honlap