- 1 -
Képviselõi önálló indítvány!
dr.Gál Zoltán úr
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
Az Útalapról szóló 1992. évi XXX. törvény módosítására az alábbi önálló
képviselõi indítványt nyújtom be:
Törvényjavaslat
Az Útalapról szóló 1992. évi XXX. törvény módosítására
1. §
A törvény 4.§ (1) bekezdése az alábbi szövegrésszel egészül ki:
"Az Útalap pénzeszközei az állami tulajdonban lévõ országos közutak - ideértve
azok mûtárgyait (hidak stb.) és tartozékait -, továbbá minimálisan 5%-ban az
országos és regionális kerékpárút-hálózat
a) fejlesztésére;
b) fenntartására, üzemeltetésére;
c) fejlesztésére és fenntartására felvett hitelek törlesztésére és a
hiteleket terhelõ kamatok fizetésére, továbbá az Útalap által kibocsátott,
lejárt határidejû kötvények visszafizetésére;
d) a közútkezelõ szervek mûködési és beruházási költségeinek fedezetére;
e) az Útalap mûködtetési kiadásainak fedezetére, valamint
f) az országos közúthálózat fejlesztésével, fenntartásával és
üzemeltetésével összefüggõ tárgyieszköz-beszerzéseket, szolgáltatásokat
terhelõ általános forgalmi adó megfizetésére
használhatók fel."
A törvény 4.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(3) Az Útalap forrásaiból [1994. évben] évente 400 millió forintot el
kell különíteni olyan, regionális tervek alapján készülõ, térségeket feltáró,
településeket összekötõ vagy bekötõ kiépítetlen utak építésének támogatására,
amelyek elsõsorban területfejlesztés kedvezményezett területein a gazdaság -
ezen belül is kiemelten a mezõgazdaság - fejlesztését szolgálják [és 1994-
1995. években megvalósulnak]. Ezekhez a fejlesztésekhez a Mezõgazdasági
Fejlesztési Alap évente 200 millió forinttal, a Területfejlesztési Alap
szintén 200 millió forinttal járul hozzá. Az így rendelkezésre álló 800 millió
forint támogatás igénybevételére a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi
Minisztérium, a Földmûvelésügyi Minisztérium, valamint a Környezetvédelmi és
Területfejlesztési Minisztérium [1994. évben] évente közös pályázatot ír ki
azon önkormányzatok részére, amelyek a fejlesztéshez szükséges pénzeszközöknek
a területfejlesztés kedvezményezett területein 30%-ával, a kedvezményezett
körbe nem tartozó területeken 40%-ával rendelkeznek. A pályázatok elbírálására
a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium - a Földmûvelésügyi
Minisztérium, a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium, valamint
a Belügyminisztérium képviselõinek bevonásával - Bíráló Bizottságot hoz létre,
amely dönt a rendelkezésre álló 800 millió forint összegû támogatás
felhasználásáról."
2. §
Ez a törvény kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba.
I n d o k o l á s
1992-ben már beterjesztettem egy hasonló tartalmú Módosító indítványt, amelyet
a Tisztelt Ház elfogadott. Sajnos, azóta a törvényt elõnytelenül módosították
és ebbõl adódóan a kerékpárút építésére fordítható összeg elenyészõre
zsugorodott. Az akkori nehéz gazdasági helyzet ellenére azért került a
törvénybe a módosítás, mert a Parlament felismerte, hogy kerékpárút-hálózatunk
sokkal elmaradottabb, mint a közút.
A kerékpárút-fejlesztés elkerülhetetlen, mert úgy gazdasági, mint
környezetvédelmi szempontból elõnyös. Városaink hovatovább gépkocsival
járhatatlanok, felszíni tömegközlekedésünk lassú és drága is, így a
kerékpárvonal sokkal fontosabb közlekedési eszköz lehet Magyarországon is,
mint ahogy a világ legtöbb nagyvárosában. Vidéki településeinken a települések
közötti közlekedésben a kerékpár ma is meghatározó, csak veszélyes. A turizmus
legenergikusabban fejlõdõ ága a kerékpáros turizmus. Ezen túl a kerékpáros
turista a legjobb turista is, mert nem szennyezi a környezetet. Olyan apró
értékekre is felfigyel, amely más turistacsoportot nem vonz. Ugyanakkor a
kerékpáros turizmus fejlesztése igényli fajlagosan a legkevesebb befektetést.
Magyarországon kb. 4,5 millió kerékpár van a polgárok tulajdonában. Ezek
használatához biztonságos utat kell építeni, hogy gyermekeinket félelem nélkül
elengedhessük kerékpártúrára, akár hosszabb idõre is. A tanárok ne rettegéssel
induljanak el egy-egy ilyen túrára. A közutaktól független természeti
értékeinket is feltáró kerékpárutak felépítésére van szükség.
Budapest, 1995. november 21.
/Bogárdi Zoltán/
MDF