- 1 -

T/1713..

Képviselõi önálló indítvány!

dr.Gál Zoltán úr

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Az Útalapról szóló 1992. évi XXX. törvény módosítására az alábbi önálló

képviselõi indítványt nyújtom be:

Törvényjavaslat

Az Útalapról szóló 1992. évi XXX. törvény módosítására

1. §

A törvény 4.§ (1) bekezdése az alábbi szövegrésszel egészül ki:

"Az Útalap pénzeszközei az állami tulajdonban lévõ országos közutak - ideértve

azok mûtárgyait (hidak stb.) és tartozékait -, továbbá minimálisan 5%-ban az

országos és regionális kerékpárút-hálózat

a) fejlesztésére;

b) fenntartására, üzemeltetésére;

c) fejlesztésére és fenntartására felvett hitelek törlesztésére és a

hiteleket terhelõ kamatok fizetésére, továbbá az Útalap által kibocsátott,

lejárt határidejû kötvények visszafizetésére;

d) a közútkezelõ szervek mûködési és beruházási költségeinek fedezetére;

e) az Útalap mûködtetési kiadásainak fedezetére, valamint

f) az országos közúthálózat fejlesztésével, fenntartásával és

üzemeltetésével összefüggõ tárgyieszköz-beszerzéseket, szolgáltatásokat

terhelõ általános forgalmi adó megfizetésére

használhatók fel."

A törvény 4.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(3) Az Útalap forrásaiból [1994. évben] évente 400 millió forintot el

kell különíteni olyan, regionális tervek alapján készülõ, térségeket feltáró,

településeket összekötõ vagy bekötõ kiépítetlen utak építésének támogatására,

amelyek elsõsorban területfejlesztés kedvezményezett területein a gazdaság -

ezen belül is kiemelten a mezõgazdaság - fejlesztését szolgálják [és 1994-

1995. években megvalósulnak]. Ezekhez a fejlesztésekhez a Mezõgazdasági

Fejlesztési Alap évente 200 millió forinttal, a Területfejlesztési Alap

szintén 200 millió forinttal járul hozzá. Az így rendelkezésre álló 800 millió

forint támogatás igénybevételére a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi

Minisztérium, a Földmûvelésügyi Minisztérium, valamint a Környezetvédelmi és

Területfejlesztési Minisztérium [1994. évben] évente közös pályázatot ír ki

azon önkormányzatok részére, amelyek a fejlesztéshez szükséges pénzeszközöknek

a területfejlesztés kedvezményezett területein 30%-ával, a kedvezményezett

körbe nem tartozó területeken 40%-ával rendelkeznek. A pályázatok elbírálására

a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium - a Földmûvelésügyi

Minisztérium, a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium, valamint

a Belügyminisztérium képviselõinek bevonásával - Bíráló Bizottságot hoz létre,

amely dönt a rendelkezésre álló 800 millió forint összegû támogatás

felhasználásáról."

2. §

Ez a törvény kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba.

I n d o k o l á s

1992-ben már beterjesztettem egy hasonló tartalmú Módosító indítványt, amelyet

a Tisztelt Ház elfogadott. Sajnos, azóta a törvényt elõnytelenül módosították

és ebbõl adódóan a kerékpárút építésére fordítható összeg elenyészõre

zsugorodott. Az akkori nehéz gazdasági helyzet ellenére azért került a

törvénybe a módosítás, mert a Parlament felismerte, hogy kerékpárút-hálózatunk

sokkal elmaradottabb, mint a közút.

A kerékpárút-fejlesztés elkerülhetetlen, mert úgy gazdasági, mint

környezetvédelmi szempontból elõnyös. Városaink hovatovább gépkocsival

járhatatlanok, felszíni tömegközlekedésünk lassú és drága is, így a

kerékpárvonal sokkal fontosabb közlekedési eszköz lehet Magyarországon is,

mint ahogy a világ legtöbb nagyvárosában. Vidéki településeinken a települések

közötti közlekedésben a kerékpár ma is meghatározó, csak veszélyes. A turizmus

legenergikusabban fejlõdõ ága a kerékpáros turizmus. Ezen túl a kerékpáros

turista a legjobb turista is, mert nem szennyezi a környezetet. Olyan apró

értékekre is felfigyel, amely más turistacsoportot nem vonz. Ugyanakkor a

kerékpáros turizmus fejlesztése igényli fajlagosan a legkevesebb befektetést.

Magyarországon kb. 4,5 millió kerékpár van a polgárok tulajdonában. Ezek

használatához biztonságos utat kell építeni, hogy gyermekeinket félelem nélkül

elengedhessük kerékpártúrára, akár hosszabb idõre is. A tanárok ne rettegéssel

induljanak el egy-egy ilyen túrára. A közutaktól független természeti

értékeinket is feltáró kerékpárutak felépítésére van szükség.

Budapest, 1995. november 21.

/Bogárdi Zoltán/

MDF

Eleje Honlap