1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1718..

TÖRVÉNYJAVASLAT

a szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény

módosításáról

Elõadó:

Dr.Lakos László

földmûvelésügyi miniszter

Budapest, 1995. november

Törvényjavaslat

a szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény

módosításáról

1. §

A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény (a továbbiakban: Tv.) 4. §-

ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A szövetkezetnek természetes és jogi személyek lehetnek a tagjai."

2. §

A Tv. 6. §-a (1) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A szövetkezet alapítását az alapító tagok, illetve a jogi személy

alapító tagok képviselõinek részvételével tartott alakuló közgyûlés határozza

el."

3. §

A Tv. 17. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Ha a szövetkezet fel nem osztható vagyont létesít, azt a szövetkezet

megszûnése vagy gazdasági társasággá történõ átalakulása esetén az

alapszabályban meghatározott szövetkezeti célra kell felhasználni. A

szövetkezeti célra adható állami támogatás igénybevételének feltételeként

jogszabály elõírhatja, hogy a támogatással létrehozott értéket a fel nem

osztható vagyon részeként kell kezelni, s azt a szövetkezet megszûnése vagy

gazdasági társasággá történõ átalakulása esetén a külön törvényben

meghatározott szövetkezeti célra kell fordítani."

4. §

A Tv. 28. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az igazgatóság tagjává csak a szövetkezet tagja választható; az

alapszabály ettõl eltérõen rendelkezhet."

5. §

A Tv. 65. §-a a következõ mondattal egészül ki:

"Az e törvény hatálybalépését megelõzõen a szövetkezet és a tag között

létrejött munka-megállapodás idõtartamát a szövetkezeti tag részére a

munkaviszony jellegû jogviszony alapján járó juttatások szempontjából

figyelembe kell venni."

6. §

A Tv. a következõ alcímmel és 88/A.§-sal egészül ki:

"Részleges átalakulás

88/A. §

(1) Nem szûnik meg a szövetkezet, ha nem valamennyi tag lép be a

gazdasági társaságba.

(2) A részleges átalakulás során a vagyonmegosztásra, valamint a döntések

meghozatalára a szétválás és az átalakulás szabályait kell megfelelõen

alkalmazni."

7. §

A Tv. 89. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/A szövetkezet megszûnik, ha/

"b) más szövetkezettel egyesül, abba beolvad, szétválik vagy valamennyi

tag részvételével gazdasági társasággá alakul át;"

8. §

A Tv. 83. §-a (3) bekezdésének második mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Ezt követõen kell megtartani a korlátolt felelõsségû társaság elsõ

taggyûlését, illetve a részvénytársaság alakuló közgyûlését a gazdasági

társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény (a továbbiakban: Gt.) szabályainak

megfelelõen."

9. §

A Tv. 85. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe az alábbi rendelkezés

lép:

/Az új gazdasági társaság törzstõkéjét (alaptõkéjét)/

"a) az alapításban résztvevõk szövetkezeti üzletrészeinek összértéke és"

10. §

A Tv. 91.§-ának második mondata helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A fel nem osztható vagyonra a 17.§ (3) bekezdésében foglalt rendelkezés

irányadó."

11. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba.

(2) A Tv. 65. §-ának e törvény 5. §-ával meghatározott rendelkezését csak

az e törvény hatálybalépése után megszûnt jogviszonyokra lehet alkalmazni.

(3) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti a Tv.

a) 4.§-ának (3) bekezdése;

b) 36.§-a (1) bekezdésének f) pontja;

c) 39. §-a;

d) 45. §-a (1) bekezdésének d) pontjából a "jogi személy tag képviselõjét

ez a jog nem illeti meg" mondatrész;

e) a csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról és végelszámolásról szóló

1991. évi IL. törvény 4. §-a (3) bekezdésének c) pontjából "ha ennek a tagok

és az alkalmazottak tulajdonba adásáról a szövetkezet közgyûlése az eljárás

kezdõ idõpontjáig határozott és a tulajdonjog bejegyzésére alkalmas okiratokat

is elkészítették" szövegrész.

5

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A magyar mezõgazdaság társadalmi és gazdasági átalakulása 1992-tõl a

tulajdonviszonyokat rendezõ törvények végrehajtásával vette kezdetét.

A szövetkezetekre vonatkozó törvények alapján az ipari és mezõgazdasági

szövetkezeti vagyont teljes egészében az aktív és nyugdíjas tagok, valamint a

volt tagok, illetõleg örököseik között felosztották. A kárpótlási elemeket is

tartalmazó vagyonnevesítés fõként a mezõgazdasági szövetkezeteken belül

mûködési zavarokhoz, a vagyontulajdonosok között pedig érdekellentétek

kialakulásához vezetett, amelyek feloldása a mai napig nem sikerült.

A nemzetközi gyakorlatban nem ismeretlen a jogi személyek szövetkezete,

illetõleg a szövetkezeti elvek alapján mûködtetett szövetségek. Hazai

viszonylatban a bevezetést az is indokolja többek között, hogy privatizáció

alapján szövetkezeti tulajdonba került állami vállalatok szövetkezeti elvek

szerinti mûködtetése (egy tag - egy szavazat, fel nem osztható vagyon stb.)

során a tulajdonos szövetkezetek egyike se kerülhet monopol helyzetbe.

Ehhez is kapcsolódik azon szabályozás bevezetése, amely arra készteti a

szövetkezeteket, hogy fel nem osztható vagyont képezzenek, mert csak ennek

fejében juthatnak szövetkezeti célú állami támogatáshoz. A fel nem osztható

vagyon léte ugyanis erõsíti a szövetkezetet azáltal, hogy azt a szövetkezet

megszûnése, illetõleg gazdasági társasággá történõ átalakulása esetén is csak

szövetkezeti célra lehet fordítani.

A Törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) célja az említett kérdések

újraszabályozása, illetõleg annak kapcsán néhány jogtechnikai módosítás

végrehajtása.

RESZLETES INDOKOLAS

Az 1-2. §-hoz

A jogi személyek által alapítható szövetkezet létrehozásának lehetõségét

megteremtõ szabályok egyrészt már nem tartalmaznak korlátot a jogi és

természetes személyek részvétele vonatkozásában, másrészt a jogi személy tag

képviselõjét ruházzák fel alapítás esetére az egyébként a tagot megilletõ

jogosítványokkal.

A 3. §-hoz

A Javaslat deklarálja, hogy jogszabály az állami támogatás nyújtását a

fel nem osztható vagyon képzéséhez is kötheti, amelynek következtében a

támogatással létrehozott értéket a szövetkezet megszûnése vagy gazdasági

társasággá történõ átalakulása esetén a külön törvényben (a mezõgazdasági

támogatásokról szóló törvényi szintû szabályozásban) meghatározott

szövetkezeti célra kell majd fordítani. Természetesen a fel nem osztható

vagyon a szövetkezet tartozásainak kiegyenlítésekor egy tekintet alá esik a

szövetkezet egyéb vagyonával.

A 4. §-hoz

A jogi személyek által alapítható szövetkezetek esetén a jogi személy

képviselõje nem feltétlenül tagja az alapított szövetkezetnek, ezért szükséges

a tisztségviseléshez kötõdõ tagsági viszony meglétére vonatkozó szabály

oldása.

Az 5. §-hoz

A módosítás a korábbi szabályozás feszültségét oldja annak elõírásával,

hogy az Szvt. hatálybalépését megelõzõen a szövetkezet és a tag között

létrejött munka-megállapodás idõtartamát is figyelembe kell venni a

munkaviszony jellegû jogviszony alapján járó juttatások megállapításakor.

A 6. §-hoz

A szövetkezet gazdasági társasággá történõ átalakulásának szabályai

nehézkesek, s csak arra az esetre adnak eligazítást, amikor a szövetkezet

egésze átalakul. Létezik azonban olyan igény, amely csupán a szövetkezet egy

részének vonatkozásában veti fel az átalakulás gondolatát. E lehetõség

megteremtéséhez szükség van az ún. részleges átalakulás jogintézményének

bevezetésére. A Javaslat szerinti részleges átalakulás esetén a szövetkezet

nem szûnik meg. A szövetkezet tagságának, illetõleg üzletrész-tulajdonosainak

az a része pedig, amely a jövõben gazdasági társasági keretek között kíván

együttmûködni, nem kénytelen szétválást kezdeményezni, s a szétválást követõen

gazdasági társasággá alakulni, hanem ezt egy lépcsõben is megteheti. A

Javaslat szerint a részleges átalakulásra a szétválás és az átalakulás

szabályait kell megfelelõen alkalmazni. Ez azt jelenti tehát, hogy a gazdasági

társasággá átalakulással kapcsolatos döntést (ideértve a részleges

átalakulásra vonatkozó döntést is) az átalakulásra irányadó szavazati arányban

kell meghozni, a vagyonmegosztásra a szétválás szabályait kell alkalmazni a

szétválásra irányadó szavazati arányokkal, az új társaság megalakítását pedig

a Gt. szabályai szerint kell lefolytatni.

A 7. §-hoz

E rendelkezés a kizárólag jogi személyek részvételével mûködõ szövetkezet

létrehozásának lehetõségét megteremtõ szabályok, továbbá a részleges

átalakulás jogintézményének bevezetése kapcsán a szövetkezet megszûnésére

vonatkozó szabályt pontosítja akként, hogy a szövetkezet a gazdasági

társaságba történõ átalakulás esetén csak akkor szûnik meg, ha teljes

egészében átalakult, azaz ha a gazdasági társaságba valamennyi tag belépett.

A 8. §-hoz

A Javaslat egyértelmûvé teszi a szövetkezet gazdasági társasággá történõ

átalakulása kapcsán, hogy a társaság alapító ülésén az alapító taglétszám

szempontjából csak azokat kell figyelembe venni, akik a társaságba be kívánnak

lépni.

A 9. §-hoz

A Javaslat pontosítja a törvényszöveget akként, hogy az új gazdasági

társaság törzstõkéjébe (alaptõkéjébe) az alapításban résztvevõ szövetkezeti

tagok, illetõleg szövetkezeti üzletrész-tulajdonosok tulajdonában levõ

szövetkezeti üzletrészek összértéke számít bele, szemben a korábbi

"rendelkezésre álló" szövetkezeti üzletrészek összértékével, amely nehezen

értelmezhetõ volt.

A 10. §-hoz

A Javaslat a 17. § (3) bekezdésére utalással egyértelmûvé teszi, hogy a

szövetkezet fel nem osztható vagyonának az állami támogatással létrehozott

részét a külön törvényben meghatározott szövetkezeti célra kell felhasználni.

A 11. §-hoz

a) Az (1) bekezdés értelmében a Javaslat a módosítás hatálybalépését a

kihirdetést követõ nyolcadik napra teszi.

b) A (2) bekezdés egyértelmûvé teszi, hogy a Tv. 65. §-ának a Javaslat 5.

§-ával megállapított rendelkezését csak a Javaslat hatálybalépése után

megszûnt munkaviszony jellegû jogviszonyokra lehet alkalmazni.

c) A kizárólag jogi személyek által létrehozható szövetkezetek

lehetõségének megteremtésével összefüggésben értelmetlenné vált szabályokat

hatályon kívül kell helyezni [a (3) bekezdés a)-b) és d) pontjai]. Meg kell

szüntetni a gazdasági társaságok, illetõleg a szövetkezetek tisztségviselõire

vonatkozó összeférhetetlenségi szabályok közötti, még meglévõ különbségeket [a

(3) bekezdés c) pontja].

A (3) bekezdés e) pontja pedig egyértelmûvé teszi, hogy nem tartozik a

felszámolás alatt álló szövetkezet vagyonába az a termõföld, amely nem került

egyik földalapba sem, illetõleg visszamaradt a kárpótlási földalapból,

függetlenül attól, hogy a szövetkezet közgyûlése annak a tagok, illetõleg az

alkalmazottak tulajdonba adásáról döntött-e már vagy nem.

szovind.doc.PósaE.

Eleje Honlap