ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

Visszavonta:1995. november 30.

I/1753..

Interpelláció!

Dr.Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyar Köztársaság Alkotmánya 27.§-a és a Házszabály 90.§ (1) bekezdés

alapján Miniszterelnök Úrhoz az alábbi interpellációt intézem.

Nagykovácsi község telefon helyzete, Elsõ Hazai Távbeszálõ Rt. kontra KHVM és

MATÁV Rt.

címmel.

Az interpelláció alapját képezõ tányállás röviden:

1989-ben Nagykovácsi község lakosságának kezdeményezésére, a község

telefonhálózatának kiépítésére szervezõ munka kezdõdött, melynek eredményeként

zártkörû alapítással létrejött 1990. március 28-án az Elsõ Hazai Távközlési

Részvénytársaság. A Részvénytársaság alapítói voltak:

Nagykovácsi Községi Tanács; MONTAVID Mérnöki Részványtársaság; Magyar

Távközlési Vállalat Budapesti Távbeszélõ Igazgatósága; Apipharma GmbH valamint

a Postabank és Takarékpénztár Részvénytársaság. A társaság megalapításának

idõpontjában az alapítók szindikátusi szerzõdést kötöttek egymással, melyben a

cég létrehozásával és mûködtetésével kapcsolatos feladataikat és

kötelezettségeiket rögzítették. A fenti szerzõdés B. fejezet ( Magyar

Távközlési Vállalat által vállaltak )3./ pontja a következõ kötelezettséget

tartalmazza: " Az MTV Budapesti Távbeszélõ Igazgatósága az Elsõ Hazai

Távközlési Részványtársaság megalakulását követõen megbízási szerzõdést köt a

társasággal, melyben megbízza mindazon tervezési és kivitelezési munkák

lebonyolításával, melyek szükségesek ahhoz, hogy a megépülõ nagykovácsi

telefonhálózat üzemeltetése - A budapesti egységes-hálózat részeként -

biztosítható legyen."

Az E. fejezet ( Közös megállapodások ) 1./ pontja:" A szerzõdõ felek rögzítik,

hogy a társaság által megépítendõ és üzemeltetendõ távbeszélõ hálózat a

budapesti egységes hálózat részeként

-illeszkedik az egységes országos hálózathoz,

-csatlakozik az országos és nemzetközi hálózathoz,

- mûszakilag és formailag együttmûködik a meglévõ távközlési hálózattal.

A fenti szerzõdések megkötése után az Elsõ Hazai Távbeszélõ Rt. alapító

okiratában szereplõ 4211 EÁOR tevékenységi körben megjelölt Posta és

távközlési tevékenység ellátására a KÖHÉM 150627/1990. számon engedélyt adott.

Az államigazgatási jogkörben kibocsátott miniszteri határozat engedélyezi:

-" hogy az Elsõ Hazai Távközlési Részvénytársaság Nagykovácsi Község

közigazgatási területén a Magyar Távközlési Vállalat vezetékes távközlési

hálózatához csatlakozó vezetékes távközlési összeköttetést létesítsen, azt

üzemben tartsa és azon szolgáltasson.

Az engedélyt az alábbi feltételek mellett adom:

a.) A Részvénytársaságnak fenti tevékenységével kapcsolatos mûködése

idõtartama alatt minden tekintetben meg kell felelnie a hatályos

jogszabályoknak./ Amennyiben a postáról és távközlésrõ szóló 1964. év II.

törvényt új törvény váltja fel és az új törvénynek a távközlési

szolgáltatásokra vonatkozó feltételei alapvetõen eltérnek a jelenleg hatályos

rendelkezésektõl, engedélyemet felülvizsgálom és azt - a Részvénytársaság

mûködését hátrányosan nem érintõen módosítom, kiegészítem."

A szervezõ munka során is, majd az Elsõ Hazai Távbeszélõ Rt. megalakulását

megelõzõen és mûködésének megkezdését követõen a telefonhálózat kiépítéséhez

anyagilag hozzájáruló állampolgároknak a telefonvonalhoz fûzõdõ tulajdonjogát

elismerte, a lakosság ezzel a jogával rendszeresen élt is. Az Elsõ Hazai

Távbeszélõ Rt. Nagykovácsi Község közigazgatási területén üzemeltetett

telefonhálózat Budapest telefonhálózatának szerves részeként budapesti

hívószámokkal rendelkezve mûködött. Erre a kedvezõ helyzetre számos

vállalkozás telepedett le a községben - pl. számos cég - mely vállalkozások

jótékonyan hatottak a helyi gazdasági élet fellendülésére.

A fenti vázolt helyzet után lépett hatályba az 1992. évi LXXII. törvény a

távközlésrõl, 26/1993. (IX.9.) KHVM rendelet a közcélú távbeszélõ

szolgáltatások díjáról.

Az Elsõ Hazai Távközlési Rt.-ben idõközben bekövetkezett tulajdonosi

változások folyamán a Magyar Távközlési Vállalat jogutódjaként fellépõ MATÁV

RT. 50%-os tulajdonosi részesedést szerzett. A MATÁV Rt. mint a Magyar

Távközlési Vállalat jogutódja, jogfolytonosan köti az 1990. március 28-án

kötött társasági - valamint szindikátusi szerzõdés.

Az 1992. évi LXXII. törvény már nem ismeri a tulajdonosi jogon alapuló

szolgáltatási szerzõdést, csupán az elõfizetõ szerzõdést említi, melyhez nem

fûzõdnek tulajdonosi jogosultságok. A fenti törvény sérti a szerzõdésekben

valamint az engedély alapján megszerzett tulajdonosi jogosultságokat, egyben

összeütközik az alkotmány 9.§(1) és (2) bekezdésében foglaltakkal.

[ 9.§ (1) Magyarország gazdasága olyan piacgazdság, amelyben a köztulajdon és

a magántulajdon egyenjogú és egyenlõ védelemben részesül.

(2) A Magyar Köztársaság elismeri és támogatja a vállalkozás jogát és a

gazdasági verseny szabadságát.]

Az EHT Rt. alapítói által kötött társasági szerzõdés valamint a létesítésre és

mûködésre vonatkozó szindikátusi szerzõdés, valamint a KÖHÉM által

150627/1990. számon az Rt. javára kiadott engedély tartalmával élesen

szembenáll a 26/1993. (XI.9.) KHVM rendelet, mely Nagykovácsi községet egy

tollvonással budapesti körzetbõl a 36-os Szentendrei körzethez csatolja. A

csatolás tényét úgy jelöli, hogy a település - Nagykovácsi - ideiglenesen

Budapesthez van bekötve. A fenti struktúra tervbõl kiderül, hogy a KHVM

figyelmen kívül hagyja a KÖHÉM 150627/1990. számon kiadott engedélyében

meghatározott feltételeket, miszerint ha az új törvénynek a távközlési

szolgálatokra vonatkozó feltételei alapvetõen eltérnek a jelenleg hatályos

rendelkezésektõl, engedélyemet felülvizsgálom és azt - a Részvénytársaság

mûködését hátrányosan nem érintõen - módosíthatom, kiegészíthetem. Ennek

ellenére a KHVM a Nagykovácsi Község közigazgatási területén mûködõ hálózatot

mind az Rt. mind a Község, mind az ott lakók érdekeinek jelentõs sérelme

mellett hátrányosan módosítja, más körzetbe és más díjövezetbe sorolva a

korábban budapesti hívószámmal rendelkezõ szolgáltatási és elõfilzetõi

szerzõdést aláíró telefon tulajdonosokat. Véleményünk szerint ez a rendelet

nemcsak a szerzõdésekkel, az engedéllyel áll összeüttközésben hanem sérti az

1987 évi XI. a jogalkotásról szóló törvény II. fejezet 17.§-tól a 20.§-ig

tartalmazó elõírásokat, valamint gátolja az alkotmány 9.§ (1) és (2)

bekezdésének érvényesülését illetõleg érvényesítését.

A fenti jogszabályi összeütközések és törvénysértések mellett a fenti 1992.évi

LXXII. törvény valamint a 26/1993. (IX.9.) KHVM rendelet és az ehhez

kapcsolódó 30/1993. (XI.23.) KHVM rendlet a Nagykovácsi Községben

telefonvonallal rendelközõ magánszemélyek, vállalkozások illetõleg intézmények

érdekeit jelentõsen sérti, azáltal hogy ezen hívószámok kikerülnek a rendelet

folytán a budapesti hálózatból, ezzel egyidejûleg a budapesti telefonkönyvbõl

is, és a sérelmes rendelet hatására más díjövezetbe átsorolva magasabb

beszélgetési díj megfizetésére lesznek kötelezve, valamint átkerülnek a

szentendrei vidéki telefonkönyvbe. A sérelmezett KHVM rendelet a

struktúraterve ezzel az intézkedéssel mind Nagykovácsi Község közigazgatási

területén telefonnal rendelkezõ akár magán - vagy jogi személy számára

jelentõs vagyoni és nem vagyoni károkat okoz. Vajon a KHVM hajlandó-e ezeket a

most még fel nem mérhetõ vagyoni és nem vagyoni károkat - melynek értéke több

tízmilliós nagyságrendekre rúg - a károsultak részére megtéríteni? Nem

beszélve azokról a károkról, melyek a hívószám változás folytán

üzletvesztést, piacvesztést, költségnövekedést, marketing módosítást, reklám

szerzlõdések elvesztését vagy módosítását és még be nem látható joghátrányokat

és károkat eredményeznek az érintetteknek. Ebbõl is látszik, hogy a KHVM a

26/1993. (IX.9.) megalkotásánál figyelmen kívül hagyta az 1987. évi XI.

TÖRVÉNY 17.§-TÓL A 20.§-ig terjedõ elõírásokat ("A jogszabály megalkotása

elõtt - a tudomány eredményeire támaszkodva - elemezni kell a szabályozni

kívánt társadalmi gazdasági viszonyokat, az állampolgári jogok és kötelességek

érvényesülését, az érdek- összeütközések feloldásának a lehetõségét, meg kell

vizsgálni a szabályozás várható hatását és a végrehajtás feltételeit." " A

jogalkalmazó szerveket, a társadalmi szervezeteket és az érdekképviseleti

szerveket be kell vonni az olyan jogszabályok tervezetének elkészítsésébe,

amelyek az általuk képviselt és védett érdekeket, illetõleg társadalmi

viszonyokat érintik.")

Vajon a történt vagyoni és nem vagyoni károkért melyet a KHVM rendelete

idézett elõ - , mely csupán a MATÁV Rt. érdekeit szolgálja nagyobb

díjbevételek elõmozdításával, illetõleg az EHT Rt. által többnyire lakossági

hozzájárulásból kivitelezett saját tulajdonú hálózatnak egy vonással a MATÁV

Rt. részére történõ bekebelezésével, - ki a felelõs és azt ki fogja a

károsultak részére megtéríteni? Mivel a vállalkozások része a kedvezõ

budapesti hívószám miatt létesített székhelyet illetõleg központot Nagykovácsi

Községben ezen cégek elveszítik a telefon szám módosulása következtében az

elõnyeiket, ügyfélkörük jelentõs részét, nem beszélve egy esetleges költséges

székhelyváltozásról.

Budapest, 1995. november 28.

Sándorffy Ottó

FKGP

Eleje Honlap