Magyar Köztársaság Kormánya

H/1766.. számú

országgyûlési határozati javaslat

a Magyar Köztársaság és a Moldovai Köztársaság között a kettõs adóztatás

elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és

vagyonadók területén Budapesten, 1995. április 19-én aláírt Egyezmény

megerõsítésérõl

Elõadó: Dr. Bokros Lajos

pénzügyminiszter

Budapest, 1995. november

Az Országgyûlés ............/1995.(...........) OGY

határozata a Magyar Köztársaság és a Moldovai Köztársaság

között a kettõs adóztatás elkerülésére és az adóztatás

kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és vagyonadók

területén Budapesten, 1995. április 19-én aláírt Egyezmény

megerõsítésérõl

Az Országgyûlés

1. a Magyar Köztársaság és a Moldovai Köztársaság között a kettõs adóztatás

elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és

vagyonadók területén Budapesten, 1995. április 19-én aláírt Egyezményt e

határozattal megerõsíti;

2. felkéri a külügyminisztert, hogy a megerõsítésrõl diplomáciai úton

tájékoztassa a moldovai felet.

E G Y E Z M É N Y

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

ÉS

A MOLDOVAI KÖZTÁRSASÁG

KÖZÖTT

A KETTÕS ADÓZTATÁS ELKERÜLÉSÉRE ÉS AZ ADÓZTATÁS KIJÁTSZÁSÁNAK

MEGAKADÁLYOZÁSÁRA

A JÖVEDELEM- ÉS VAGYONADÓK TERÜLETÉN

A Magyar Köztársaság és a Moldovai Köztársaság,

attól az óhajtól vezetve, hogy Egyezményt kössenek a kettõs adóztatás

elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és

vagyonadók területén,

megállapodtak a következõkben:

1. cikk

SZEMÉLYI HATÁLY

Az Egyezmény azokra a személyekre terjed ki, akik az egyik vagy mindkét

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségûek.

2. cikk

AZ EGYEZMÉNY HATÁLYA ALÁ TARTOZÓ ADÓK

1. Az Egyezmény azokra a jövedelem- és vagyonadókra terjed ki, a beszedés

módjára való tekintet nélkül, amelyeket az egyik Szerzõdõ Állam, annak

politikai egységei vagy helyi hatóságai vetnek ki.

2. Jövedelem- és vagyonadónak tekintendõk mindazok az adók, amelyeket a teljes

jövedelem, a teljes vagyon, illetve a jövedelem vagy a vagyon részei után

vetnek ki, ideértve az ingó vagy ingatlan vagyon elidegenítésébõl származó

nyereség utáni adókat, valamint az értéknövekedési adókat.

3. Azok a jelenleg létezõ adók, amelyekre az Egyezmény kiterjed, különösen a

következõk:

a) a Magyar Köztársaságban:

(i) a személyi jövedelemadó;

(ii) a társasági adó;

(iii) a földadók;

(iv) az építményadó;

(a továbbiakban "magyar adó");

b) a Moldovai Köztársaságban:

(i) a jogi személyek jövedelemadója;

(ii) a magánszemélyek jövedelemadója;

(iii) a vagyon adója;

(a továbbiakban "moldáv adó").

4. Az Egyezmény kiterjed bármely azonos vagy lényegében hasonló adóra, amelyet

az Egyezmény aláírása után a jelenleg létezõ adók mellett vagy azok helyett

bevezetnek. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai értesíteni fogják egymást a

vonatkozó adójogszabályaikban végrehajtott bármely lényeges változásról.

3. cikk

ÁLTALÁNOS MEGHATÁROZÁSOK

1. Az Egyezmény alkalmazásában, ha a szövegösszefüggés mást nem kíván:

a) az "egyik Szerzõdõ Állam" és "a másik Szerzõdõ Állam" kifejezések a Magyar

Köztársaságot (a továbbiakban: "Magyarország"), vagy a Moldovai Köztársaságot

(a továbbiakban "Moldova") jelentik; a szövegösszefüggésnek megfelelõen;

b) a "személy" kifejezés magában foglalja a magánszemélyt, a társaságot és

minden más személyi egyesülést;

c) a "társaság" kifejezés a jogi személyeket vagy egyéb olyan jogalanyokat

jelent, melyek az adóztatás szempontjából jogi személyeknek tekintendõk;

d) "az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása" és "a másik Szerzõdõ Állam

vállalkozása" kifejezések az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személy, illetõleg a másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy által

folytatott vállalkozást jelentenek;

e) az "állampolgár" kifejezés jelenti

(i) az olyan magánszemélyt, aki az egyik Szerzõdõ Állam állampolgárságával

rendelkezik;

(ii) az olyan jogi személyt, egyesülést vagy társulást , amely ezt a

jogállását az egyik Szerzõdõ Állam hatályban lévõ jogszabályaiból nyeri;

f) a "nemzetközi forgalom" kifejezés az egyik Szerzõdõ Államban tényleges

üzletvezetési hellyel rendelkezõ vállalkozás által üzemeltetett hajó, légi

jármû, vagy közúti szállító jármû igénybevételével végzett bármilyen

szállítást jelent, kivéve, ha a hajó, légi jármû vagy a közúti szállító jármû

kizárólag a másik Szerzõdõ Államban lévõ helyek között közlekedik;

g) az "illetékes hatóság" kifejezés a következõket jelenti:

(i) Magyarország esetében a pénzügyminisztert vagy meghatalmazott képvisel

õjét,

(ii) Moldova esetében a pénzügyminisztert vagy meghatalmazott képviselõjét

jelenti.

2. Az Egyezménynek az egyik Szerzõdõ Állam által történõ alkalmazásánál -

amennyiben a szövegösszefüggés mást nem kíván - bármely az Egyezményben

meghatározás nélkül szereplõ kifejezésnek olyan jelentése van, mint amit ennek

az Államnak a jogszabályaiban jelent azokra az adókra vonatkozóan, amelyekre

az Egyezmény alkalmazást nyer.

4. cikk

BELFÖLDI ILLETÕSÉGÛ SZEMÉLY

1. Az Egyezmény alkalmazásában az "egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személy" kifejezés olyan személyt jelent, aki ennek az Államnak a jogszabályai

szerint ott lakóhelye, székhelye, tartózkodási helye, üzletvezetésének helye

vagy más hasonló ismérv alapján adóköteles. Ez a kifejezés nem foglalja

magában azonban azokat a személyeket, akik ebben az Államban kizárólag az

ebben az Államban levõ forrásokból származó jövedelem vagy az ott levõ vagyon

alapján adókötelesek.

2. Amennyiben egy magánszemély az 1. bekezdés rendelkezései szerint mindkét

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, helyzetét az alábbiak szerint kell

meghatározni:

a) abban az Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek, amelyben állandó

lakóhellyel rendelkezik; ha mindkét Államban rendelkezik állandó lakóhellyel,

úgy abban az Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek, amellyel személyi és

gazdasági kapcsolatai szorosabbak (létérdekek központja);

b) amennyiben nem határozható meg, hogy létérdekeinek központja melyik

Államban van, vagy ha egyik Államban sem rendelkezik állandó lakóhellyel, úgy

abban az Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek, amelyben szokásos

tartózkodási helye van;

c) amennyiben mindkét Államban van szokásos tartózkodási helye, vagy egyikben

sincs, úgy abban az Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek, amelynek

állampolgára;

d) ha mindkét Államnak állampolgára vagy egyiké sem, úgy a Szerzõdõ Államok

illetékes hatóságai kölcsönös egyetértéssel rendezik a kérdést.

3. Amennyiben az 1. bekezdés rendelkezései szerint valamely, nem

magánszemély, mindkét Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû, úgy abban az

Államban tekintendõ belföldi illetõségûnek, amelyben tényleges

üzletvezetésének a helye van.

5. cikk

TELEPHELY

1. Az Egyezmény alkalmazásában a "telephely" kifejezés olyan állandó üzleti

helyet jelent, amelyen keresztül a vállalkozás üzleti tevékenységét egészben

vagy részben kifejti.

2. A "telephely" kifejezés magában foglalja különösen:

a) az üzletvezetés helyét;

b) a fiókot;

c) az irodát;

d) a gyártelepet;

e) a mûhelyt; és

g) a bányát, az olaj- és földgázkutat, a kõfejtõt vagy a természeti kincsek

kiaknázására szolgáló bármely más telepet.

3. Az építési terület az építési, összeszerelési vagy beszerelési munkálatok

csak akkor képeznek telephelyet, ha idõtartamuk tizenkét hónapot meghalad.

4. Tekintet nélkül e cikk elõzõ rendelkezéseire, nem tekintendõk

"telephelynek":

a) létesítmények használata kizárólag a vállalkozás javainak vagy áruinak

raktározása, kiállítása vagy leszállítása céljára;

b) készletek tartása a vállalkozás javaiból vagy áruiból kizárólag raktározás,

kiállítás vagy leszállítás céljára;

c) készletek tartása a vállalkozás javaiból vagy áruiból kizárólag abból a

célból, hogy azokat egy másik vállalkozás feldolgozza;

d) állandó üzleti hely fenntartása kizárólag arra a célra, hogy a vállalkozás

részére javakat vagy árukat vásároljanak, vagy információkat szerezzenek;

e) állandó üzleti helyfenntartása kizárólag arra a célra, hogy a vállalkozás

részére bármilyen más elõkészítõ vagy kisegítõ jellegû tevékenységet

folytassanak;

f) állandó üzleti hely fenntartása kizárólag arra a célra, hogy az a) - e)

pontokban foglalt tevékenységek valamely kombinációját végezze feltéve, hogy

az üzleti helynek az ilyen kombinációjából származó teljes tevékenysége

elõkészítõ vagy kisegítõ jellegû.

5. Tekintet nélkül az 1. és 2. bekezdések rendelkezéseire, ha egy személy -

kivéve a független képviselõt, akire a 6. bekezdés rendelkezései alkalmazandók

- egy vállalkozás számára tevékenykedik és az egyik Szerzõdõ Államban

felhatalmazása van, amellyel rendszeresen él, arra, hogy a vállalkozás nevében

az egyik Szerzõdõ Államban szerzõdéseket kössön, úgy ez a vállalkozás

telephellyel bírónak tekintendõ ebben az Államban minden olyan tevékenység

tekintetében, amelyet ez a személy a vállalkozás részére kifejt, kivéve, ha az

ilyen személy tevékenysége a 4. bekezdésben említett tevékenységekre

korlátozódik, amelyek, ha azokat egy állandó üzleti helyen keresztül fejtenék

ki, az említett bekezdés rendelkezései értelmében nem tennék ezt az állandó

üzleti helyet telephellyé.

6. Egy vállalkozást nem lehet úgy tekinteni, mintha annak az egyik Szerzõdõ

Államban telephelye lenne csupán azért, mert tevékenységét ebben az Államban

alkusz, bizományos vagy más független képviselõ útján fejti ki, feltéve, hogy

ezek a személyek rendes üzleti tevékenységük keretében járnak el.

7. Az a tény, hogy az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû társaság egy

olyan társaságot ellenõriz, vagy olyan társaság ellenõrzése alatt áll, amely a

másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû vagy üzleti tevékenységet fejt ki

ebben a másik Államban (akár telephely útján, akár más módon), önmagában még

nem teszi egyik társaságot sem a másik telephelyévé.

6. cikk

INGATLAN VAGYONBÓL SZÁRMAZÓ JÖVEDELEM

1. Az a jövedelem, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személy a másik Szerzõdõ Államban fekvõ ingatlan vagyonból (beleértve a

mezõgazdaságból vagy erdõgazdálkodásból származó jövedelmet) élvez,

megadóztatható ebben a másik Államban.

2. Az "ingatlan vagyon" kifejezésnek olyan jelentése van, mint amit annak a

Szerzõdõ Államnak jogszabályai szerint jelent, amelyben a szóban forgó vagyon

fekszik. Ez a kifejezés minden esetben magában foglalja az ingatlan

tartozékának minõsülõ vagyont, a mezõgazdaságban és az erdõgazdálkodásban

használatos berendezéseket és az állatállományt, azokat a jogokat, amelyekre a

földtulajdonra vonatkozó magánjogi rendelkezések nyernek alkalmazást, az

ingatlan vagyon haszonélvezeti jogát, valamint az ásványlelõhelyek, források

és más természeti erõforrások kitermelésének vagy kitermelési jogának

ellenértékeként járó változó vagy állandó térítésekhez való jogot. Hajók és

légijármûvek nem tekintendõk ingatlan vagyonnak.

3. Az 1. bekezdés rendelkezései alkalmazandók az ingatlan vagyon közvetlen

használatából, bérbe adásából vagy használatának minden más formájából

származó jövedelemre.

4. Az 1. és 3. bekezdések rendelkezései a vállalkozás ingatlan vagyonából

származó jövedelemre és az önálló tevékenység gyakorlására szolgáló ingatlan

vagyonból származó jövedelemre is alkalmazandók.

7. cikk

VÁLLALKOZÁSI NYERESÉG

1. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának nyeresége csak ebben az Államban

adóztatható, kivéve, ha a vállalkozás a másik Szerzõdõ Államban egy ott lévõ

telephely útján üzleti tevékenységet fejt ki. Amennyiben a vállalkozás ily

módon fejt ki üzleti tevékenységet, a vállalkozás nyeresége megadóztatható a

másik Államban, azonban csak olyan mértékben, amilyen mértékben az ennek a

telephelynek tudható be.

2. A 3. bekezdés rendelkezéseinek fenntartásával, ha az egyik Szerzõdõ Állam

vállalkozása a másik Szerzõdõ Államban egy ott levõ telephely útján fejt ki

üzleti tevékenységet, úgy ennek a telephelynek mindkét Szerzõdõ Államban

azokat a nyereségeket kell betudni, amelyeket akkor érhetne el, ha önálló és

elkülönült vállalkozásként azonos vagy hasonló tevékenységet folytatna azonos

vagy hasonló feltételek mellett,és teljesen függetlenként tartana fenn üzleti

kapcsolatot azzal a vállalkozással, amelynek telephelye.

3. A telephely nyereségének megállapításánál levonhatók a telephely miatt

felmerült költségek, beleértve az így felmerült üzletvezetési és általános

ügyviteli költségeket, függetlenül attól, hogy abban az Államban merültek-e

fel, ahol a telephely található, vagy máshol. Ugyanakkor nem vonhatók le azok

az összegek - amennyiben vannak ilyenek - amelyeket a telephely (nem a

tényleges költségek megtérítéseként) fizet ki a vállalkozás, vagy annak

bármely irodája részére jogdíjak, díjak vagy más hasonló kifizetések

formájában szabadalmak és egyéb jogok használatának ellenében, vagy jutalék

formájában különleges szolgáltatások nyújtásáért vagy irányításáért vagy a

pénzintézeti vállalkozások kivételével a vállalkozás által a telephelynek

nyújtott kölcsön kamataként. Hasonlóképpen nem számítandók be a telephely

nyereségének megállapításánál azok az összegek, amelyeket a telephely számít

fel (nem a tényleges költségek megtérítéseként) a vállalkozás központi irodája

vagy bármely más irodája felé jogdíjak, díjak vagy más hasonló kifizetések

formájában szabadalmak, vagy egyéb jogok használatának ellenében, vagy jutalék

formájában különleges szolgáltatások nyújtásáért vagy irányításért vagy a

pénzintézeti vállalkozások kivételével a vállalkozás központi irodája, vagy

bármely más irodája részére nyújtott kölcsön kamataként.

4. Amennyiben az egyik Szerzõdõ Államban a telephelynek betudható nyereséget

a vállalkozás teljes nyereségének a különbözõ részegységek közötti arányos

megosztása alapján szokták megállapítani, úgy a 2. bekezdés nem zárja ki, hogy

ez a Szerzõdõ Állam az megadóztatandó nyereséget a szokásos arányos megosztás

alapján állapítsa meg; az alkalmazott arányos megosztási módszernek azonban

olyannak kell lennie, hogy az eredmény összhangban legyen az e cikkben foglalt

elvekkel.

5. Nem tudható be nyereség a telephelynek csupán azért, mert a telephely

javakat vagy árukat vásárol a vállalkozásnak.

6. Az elõzõ bekezdések alkalmazásában a telephelynek betudható nyereségeket

évrõl évre azonos módon kell megállapítani, hacsak alapos és elégséges ok

nincs az ellenkezõjére.

7. Amennyiben a nyereség olyan jövedelemtételeket tartalmaz, amelyekkel jelen

Egyezmény más cikkei külön foglalkoznak, úgy azoknak a cikkeknek

rendelkezéseit e cikk rendelkezései nem érintik.

8. cikk

NEMZETKÖZI SZÁLLÍTÁS

1. Az a nyereség, amely hajóknak, légijármûveknek vagy közúti szállító

jármûveknek a nemzetközi forgalomban való üzemeltetésébõl származik, csak

abban a Szerzõdõ Államban adóztatható, ahol a vállalkozás tényleges

üzletvezetésének a helye van.

2. Jelen cikk alkalmazásában a hajók, légijármûvek vagy közúti szállító

jármûvek nemzetközi forgalomban való üzemeltetésébõl származó nyereség magában

foglalja:

a) a hajók, légijármûvek vagy közúti szállító jármûvek üresen történõ

bérbeadásából származó jövedelmet;

és

b) javak és áruk szállítására használt konténerek (ideértve a konténerek

szállítására szolgáló vontatókat és a szükséges felszerelést) használatából,

fenntartásából vagy bérbeadásából származó nyereséget;

feltéve, hogy az ilyen bérbeadást, használatot vagy fenntartást - az esettõl

függõen - az egyik Szerzõdõ Államnak a hajók, légijármûvek vagy közúti

szállító jármûvek nemzetközi forgalomban való üzemeltetését folytató

vállalkozása alkalomszerûen végzi.

3. Ha egy hajózási vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye egy hajó

fedélzetén van, úgy e hely abban a Szerzõdõ Államban levõnek tekintendõ,

amelyikben a hajó hazai kikötõje található, vagy ha nincs ilyen hazai kikötõ,

akkor abban a Szerzõdõ Államban, amelyben a hajó üzemeltetõje belföldi

illetõségû.

4. Az 1. bekezdés rendelkezései alkalmazandók valamely poolban, közös

üzemeltetésben vagy nemzetközi üzemeltetésû szervezetben való részvételbõl

származó nyereségekre is.

9. cikk

KAPCSOLT VÁLLALKOZÁSOK

Amennyiben

a) az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása közvetlenül vagy közvetve a

másik Szerzõdõ Állam vállalkozásának vezetésében, ellenõrzésében, vag

y tõkéjében részesedik, vagy

b) ugyanazok a személyek közvetlenül vagy közvetve az egyik

Szerzõdõ Állam vállalkozásának és a másik Szerzõdõ Állam vállalko

zásának vezetésében, ellenõrzésében vagy tõkéjében részesednek,

és bármelyik esetben a két vállalkozás egymás közötti kereskedelmi vagy

pénzügyi kapcsolataikban olyan feltételekben állapodik meg, vagy olyan

feltételeket szab, amelyek eltérnek azoktól, amelyekben független

vállalkozások egymással megállapodnának, úgy az a nyereség, amelyet a

vállalkozások egyike e feltételek nélkül elért volna, e feltételek miatt

azonban nem ért el, beszámítható ennek a vállalkozásnak a nyereségébe és

megfelelõen megadóztatható.

10. cikk

OSZTALÉK

1. Az osztalék, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

társaság a másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személynek fizet,

megadóztatható

ebben a másik Államban.

2. Mindazonáltal ez az osztalék abban a Szerzõdõ Államban is, amelyben az

osztalékot fizetõ társaság belföldi illetõségû, ennek az Államnak a

jogszabályai szerint megadóztatható,de ha a kedvezményezett az osztalék

haszonhúzója, az így felszámított adó nem haladhatja meg:

a) az osztalék bruttó összegének 5 százalékát, ha a haszonhúzó egy olyan

társaság, amely az osztalékot fizetõ társaság tõkéjében legalább 25 százalékos

közvetlen részesedéssel bír,

b) az osztalék bruttó összegének 15 százalékát minden egyéb esetben.

A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai kölcsönös egyetértéssel rendezik

ezeknek a korlátozásoknak az alkalmazási módját.

Ez a bekezdés nem érinti a társaság adóztatását azon nyereség után, amelybõl

az osztalékot fizetik.

3. E cikk alkalmazásában az "osztalék" kifejezés részvényekbõl vagy más,

nyereségbõl való részesedést biztosító jogokból, - kivéve a hitel

követeléseket - származó jövedelmet, valamint egyéb társasági jogokból

származó olyan jövedelmet jelent, amelyet annak az Államnak az adózási

jogszabályai amelyben a nyereséget felosztó társaság belföldi illetõségû, a

részvényekbõl származó jövedelemmel azonos adóztatási elbánás alá vetnek.

4. Az 1. és 2. bekezdések rendelkezései nem alkalmazandók, ha az osztalék

egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû haszonhúzója a másik Szerzõdõ

Államban, amelyben az osztalékot fizetõ társaság belföldi illetõségû, egy ott

lévõ telephely útján üzleti tevékenységet fejt ki, vagy önálló tevékenységet

végez ebben a másik Államban egy ott lévõ állandó bázis segítségével, és az

érdekeltség, amelyre tekintettel az osztalékot fizetik, ténylegesen ehhez a

telephelyhez vagy állandó bázishoz kapcsolódik. Ebben az esetben a 7. cikk

vagy a 14. cikk rendelkezései nyernek, az esettõl függõen, alkalmazást.

5. Ha az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû társaság nyereséget vagy

jövedelmet élvez a másik Szerzõdõ Államból, úgy ez a másik Állam nem

adóztathatja meg a társaság által kifizetett osztalékot, kivéve, ha az

osztalékot ebben a másik Államban belföldi illetõségû személynek fizetik, vagy

ha az érdekeltség, amelyre tekintettel az osztalékot fizetik, ténylegesen

ebben a másik Államban lévõ telephelyhez vagy állandó bázishoz kapcsolódik,

sem pedig a társaság fel nem osztott nyereségét nem vetheti a társaság fel

nem osztott nyeresége után kivetett adó alá, még akkor sem, ha a kifizetett

osztalék vagy a fel nem osztott nyereség egészben vagy részben ebben a másik

Államban keletkezõ nyereségbõl vagy jövedelembõl áll.

11. cikk

K A M A T

1. A kamat, amely az egyik Szerzõdõ Államban keletkezik, és amelyet a másik

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személynek fizetnek megadóztatható ebben

a másik Államban.

2. Mindazonáltal, az ilyen kamat abban a Szerzõdõ Államban is, amelyben

keletkezik, ennek az Államnak a jogszabályai szerint megadóztatható, de ha

azonban a kedvezményezett a kamat haszonhúzója az így felszámított adó nem

haladhatja meg a kamat bruttó összegének 10 százalékát. A Szerzõdõ Államok

illetékes hatóságai kölcsönös egyetértéssel rendezik ennek a korlátozásnak az

alkalmazási módját.

3. Tekintet nélkül e cikk 2. bekezdésének rendelkezéseire, az a kamat, amely

az egyik Szerzõdõ Államban keletkezik és amelyet a másik Szerzõ Államban

belföldi illetõségû személynek fizetnek az elsõként említett Államban mentesül

az adó alól, amennyiben a kamat tényleges haszonhúzója a másik Szerzõdõ Állam

Kormánya vagy helyi hatósága, vagy ezek bármilyen megbízottja, a Magyar

Nemzeti Bank vagy a Moldáv Nemzeti Bank. Hasonlóképpen az a kamat, amely az

Egyik Szerzõdõ Államban keletkezik, és amelyet a másik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû személynek fizetnek az elsõként említett Államban mentesül

az adó alól, amennyiben azt olyan kölcsönre vagy bármely más hitelkövetelésre

tekintettel fizették, amelyet a másik Szerzõdõ Állam nevében annak

felhatalmazott szerve garantált vagy biztosított.

4. E cikk alkalmazásában a "kamat" kifejezés mindenfajta hitelkövetelésbõl

származó jövedelmet jelent, akár van biztosítva jelzáloggal, akár nem, és akár

ad jogot az adós nyereségébõl való részesedésre, akár nem, és magában foglalja

különösen az állami értékpapírokból származó jövedelmet, a kötvényekbõl vagy

adósságlevelekbõl származó jövedelmet, beleértve az ilyen értékpapírokhoz,

kötvényekhez vagy adósságlevelekhez kapcsolódó prémiumot és jutalmat.

5. Az 1. és 2. bekezdés rendelkezései nem alkalmazandók, ha a kamat egyik

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû haszonhúzója a másik Szerzõdõ Államban,

amelyben a kamat keletkezik egy ott lévõ telephely útján üzleti tevékenységet

fejt ki, vagy önálló tevékenységet folytat ebben a másik Államban egy ott levõ

állandó bázis segítségével, és a hitel követelés, amely után a kamatot

fizetik, ténylegesen ehhez a telephelyhez vagy állandó bázishoz kapcsolódik.

Ebben az esetben a 7. cikk vagy a 14. cikk rendelkezései nyernek, az esettõl

függõen, alkalmazást.

6. Ha a kamatot fizetõ személy és a kamat haszonhúzója vagy kettejük és egy

harmadik személy között különleges kapcsolat áll fenn, és emiatt a kamat

összege azon hitelköveteléshez mérten, amely után fizetik, meghaladja azt az

összeget, amelyben a kamatot fizetõ és a kamat haszonhúzója ilyen kapcsolatok

hiányában megállapodtak volna, úgy e cikk rendelkezéseit csak az utóbb

említett összegre kell alkalmazni. Ilyen esetben a kifizetett többletösszeg

mindkét Szerzõdõ Állam jogszabályai szerint adóztatható marad, az Egyezmény

egyéb rendelkezéseinek kellõ figyelembe vételével.

12. cikk

JOGDÍJ

1. A jogdíj, amely az egyik Szerzõdõ Államban keletkezik és amelyet a másik

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személynek fizetnek, megadóztatható

ebben a másik Államban .

2. E cikk alkalmazásában a "jogdíj" kifejezés minden olyan jellegû kifizetést

jelent, amelyet irodalmi, mûvészeti vagy tudományos alkotások - beleértve a

mozgóképfilmeket és a televíziós vagy rádióközvetítésre szolgáló filmeket vagy

kép- vagy hanghordozó szalagokat - szerzõi joga, szabadalmak, védjegyek,

minták vagy modellek, tervek, titkos formulák és eljárások használatának vagy

használati jogának ellenértékeként, ipari, kereskedelmi vagy tudományos

felszerelések használata vagy használati joga ellenértékeként, ipari,

kereskedelmi vagy tudományos tapasztalatok közléséért fizetnek.

3. Az 1. bekezdés rendelkezései nem alkalmazandók, ha a jogdíj egyik Szerzõdõ

Államban belföldi illetõségû haszonhúzója a másik Szerzõdõ Államban, amelyben

a jogdíj keletkezik, egy ott levõ telephely útján üzleti tevékenységet fejt

ki, vagy önálló tevékenységet végez ebben a másik Államban egy ott levõ

állandó bázis segítségével, és a jog vagy vagyoni érték, amelyre tekintettel

jogdíjat fizetik, ténylegesen ehhez a telephelyhez vagy állandó bázishoz

kapcsolódik. Ebben az esetben a 7. cikk vagy a 14. cikk rendelkezéseit

nyernek, az esettõl függõen, alkalmazást.

4. A jogdíj akkor tekintendõ az egyik Szerzõdõ Államban keletkezõnek, ha a

kifizetõ maga ez az Állam, annak politikai egysége vagy helyi hatósága, vagy

egy ebben az Államban illetõségû személy. Ha azonban a jogdíjat fizetõ

személynek, függetlenül attól, hogy belföldi illetõségû az egyik Szerzõdõ

Államban vagy nem, az egyik Szerzõdõ Államban telephelye vagy állandó bázisa

van, amellyel kapcsolatban a jogdíj fizetésére vonatkozó kötelezettség

felmerült, és ezt a jogdíjat ez a telephely vagy állandó bázis viseli, úgy az

ilyen jogdíj abban a Szerzõdõ Államban keletkezõnek tekintendõ, amelyben a

telephely vagy állandó bázis van.

5. Ha a jogdíjat fizetõ személy és a jogdíj haszonhúzója, vagy kettejük és egy

harmadik személy között különleges kapcsolatok állnak fenn, és emiatt a jogdíj

összege azon használathoz, joghoz vagy információhoz mérten, amiért fizetik,

meghaladja azt az összeget, amelyben a jogdíjat fizetõ és a jogdíj

haszonhúzója ilyen kapcsolatok hiányában megállapodott volna, úgy e cikk

rendelkezéseit csak az utóbb említett összegre kell alkalmazni. Ebben az

esetben a kifizetett többletösszeg mindkét Szerzõdõ Állam jogszabályai szerint

adóztatható, az Egyezmény más rendelkezéseinek kellõ figyelembevételével.

13. cikk

ELIDEGENÍTÉSBÕL SZÁRMAZÓ NYERESÉG

1. Az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személynek a 6. cikkben

meghatározott és a másik Szerzõdõ Államban fekvõ ingatlan vagyona

elidegenítésébõl származó nyeresége megadóztatható ebben a másik Államban.

2. Az a nyereség, amely olyan ingó vagyon elidegenítésébõl származik, amely az

egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása másik Szerzõdõ Államban levõ telephelye

üzleti vagyonának része, vagy amely egy olyan állandó bázishoz tartozik,

amellyel az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy önálló

tevékenység végzése céljára a másik Szerzõdõ Államban rendelkezik, beleértve

az ilyen telephelynek (akár a vállalkozással együttesen, akár attól

függetlenül történõ) vagy egy ilyen állandó bázisnak az elidegenítésébõl elért

nyereséget, megadóztatható ebben a másik Államban .

3. A nemzetközi forgalomban üzemeltetett hajók, légi jármûvek vagy közúti

szállító jármûvek, vagy az ilyen hajók, légi jármûvek és közúti szállító

jármûvek üzemeltetését szolgáló ingó vagyon elidegenítésébõl származó nyereség

csak abban a Szerzõdõ Államban adóztatható, amelyben a vállalkozás tényleges

üzletvezetésének helye van.

4. Az 1., 2. és 3. bekezdésekben nem említett vagyon elidegenítésébõl származó

nyereség csak abban a Szerzõdõ Államban adóztatható, amelyben az elidegenítõ

belföldi illetõségû.

14. cikk

ÖNÁLLÓ TEVÉKENYSÉG

1. Az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy szabad

foglalkozásból vagy más önálló jellegû tevékenységbõl származó jövedelme csak

ebben az Államban adóztatható, kivéve ha a személynek tevékenysége

kifejtéséhez a másik Szerzõdõ Államban rendszeresen állandó bázis áll

rendelkezésére. Amennyiben ilyen állandó bázissal rendelkezik, a jövedelem

megadóztatható a másik Szerzõdõ Államban, de csak annyiban, amennyiben az

ennek az állandó bázisnak tudható be.

2. A "szabad foglalkozás" kifejezés magában foglalja különösen az önállóan

kifejtett tudományos, irodalmi, mûvészeti, nevelési vagy oktatási

tevékenységet, valamint az orvosok, jogászok, mérnökök, építészek, fogorvosok

és könyvszakértõk önálló tevékenységét.

15. cikk

NEM ÖNÁLLÓ TEVÉKENYSÉG

1. A 16., 18., 19., és 20. cikkek rendelkezéseinek fenntartásával a fizetés, a

bér és más hasonló térítés, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségû személy nem önálló tevékenységért kap, csak ebben az Államban

adóztatható, kivéve, ha a tevékenységet a másik Szerzõdõ Államban végzik.

Amennyiben a tevékenységet ott végzik, úgy az ezért kapott térítés

megadóztatható ebben a másik Államban.

2. Tekintet nélkül az 1. bekezdés rendelkezéseire, az a díjazás, amelyet az

egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy a másik Szerzõdõ Államban

végzett nem önálló tevékenységre tekintettel kap, csak az elsõként említett

Államban adóztatható, ha az alábbi feltételek mindegyike fennáll:

a) a kedvezményezett a másik Államban a vonatkozó bármely tizenkét hónapos

idõszakon belül nem tartózkodik egyfolytában vagy megszakításokkal összesen

183 napnál többet, és

b) a díjazást olyan munkaadó fizeti, vagy azt olyan munkaadó nevében fizetik,

aki nem belföldi illetõségû a másik Államban, és

c) a díjazást nem a munkaadónak a másik Államban lévõ telephelye vagy állandó

bázisa viseli.

3. Tekintet nélkül e cikk elõzõ rendelkezéseire, a nemzetközi forgalomban

üzemeltetett hajó, légi jármû vagy közúti szállító jármû fedélzetén végzett

nem önálló tevékenységért járó díjazás megadóztatható abban a Szerzõdõ

Államban, amelyben a vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye van .

16. cikk

IGAZGATÓK TISZTELETDÍJA

Az igazgatói tiszteletdíj és más hasonló kifizetés, amelyet az egyik Szerzõdõ

Államban belföldi illetõségû személy olyan minõségében élvez, mint a másik

Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû társaság igazgatótanácsának vagy más

hasonló szervének tagja, megadóztatható ebben a másik Államban.

17. cikk

MÛVÉSZEK ÉS SPORTOLÓK

1. Tekintet nélkül a 14. és 15. cikkek rendelkezéseire, az a jövedelem,

amelyet az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy

elõadómûvészként mint színpadi, film-, rádió- vagy televíziós mûvész, vagy

zenemûvészként vagy sportolóként élvez a másik Szerzõdõ Államban ilyen

minõségében kifejtett személyes tevékenységébõl, megadóztatható ebben a másik

Államban.

2. Amennyiben egy elõadómûvész vagy egy sportoló által ilyen minõségében

kifejtett személyes tevékenységébõl származó jövedelem nem az elõadómûvésznél

vagy a sportolónál magánál, hanem egy másik személynél jelentkezik, úgy ez a

jövedelem, tekintet nélkül a 7., 14. és a 15. cikkek rendelkezéseire,

megadóztatható abban a Szerzõdõ Államban, amelyben az elõadómûvész vagy a

sportoló a tevékenységét kifejti.

3. Tekintet nélkül az 1. és 2. bekezdések rendelkezéseire, az e cikkben

említett jövedelem mentes az adó alól abban a Szerzõdõ Államban, amelyben az

elõadómûvész vagy a sportoló tevékenységét kifejti, feltéve, hogy ezt a

tevékenységet jelentõs mértékben ennek az Államnak vagy a másik Államnak a

közpénzeibõl támogatják, vagy a Szerzõdõ Államok közötti kulturális

megállapodás alapján fejtik ki.

18. cikk

NYUGDÍJ

A 19. cikk 2. bekezdésében foglalt rendelkezések fenntartásával, a nyugdíj és

más hasonló díjazás, amelyet az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû

személynek korábbi, nem önálló munkára tekintettel fizetnek, csak ebben az

Államban adóztatható.

19. cikk

KÖZSZOLGÁLAT

1. a) Az olyan, nem nyugdíj jellegû díjazás, amelyet az egyik Szerzõdõ Állam,

annak politikai egysége vagy helyi hatósága fizet magánszemélynek, az ezen

Államnak, egységének vagy helyi hatóságának teljesített szolgálatért, csak

ebben az Államban adóztatható.

b) Ez a díjazás azonban csak a másik Szerzõdõ Államban adóztatható, ha a

szolgálatot ebben az Államban teljesítették, és a magán személy ebben az

Államban olyan belföldi illetõségû személy, aki

(i) ennek az Államnak az állampolgára; vagy

(ii) nem kizárólag a szolgálat teljesítése céljából vált ebben az Államban

belföldi illetõségû személlyé.

2. a) Minden olyan nyugdíj, amely az egyik Szerzõdõ Állam, annak politikai

egysége vagy helyi hatósága által vagy az általuk létesített alapokból kerül

kifizetésre egy magánszemély részére az ezen Államnak, egységének vagy

hatóságának teljesített szolgálatért, csak ebben az Államban adóztatható.

b) Ez a nyugdíj azonban csak a másik Szerzõdõ Államban adóztatható, ha a

magánszemély ebben a másik Államban belföldi illetõségû és ennek a másik

Államnak az állampolgára.

3. Az egyik Szerzõdõ Állam vagy politikai egysége vagy helyi hatósága által

folytatott üzleti tevékenységgel kapcsolatosan teljesített szolgálatért

fizetett díjazásra és nyugdíjra a 15., 16. és 18. cikkek rendelkezései

alkalmazandók.

20. cikk

TANULÓK, TANÁROK ÉS KUTATÓK

1. Az az összeg, amelyeket olyan tanuló, ipari- és kereskedelmi tanuló kap

ellátására, tanulmányaira vagy képzésére, aki belföldi illetõségû vagy az

egyik Szerzõdõ Államba érkezését közvetlenül megelõzõen belföldi illetõségû

volt a másik Szerzõdõ Államban, és aki az elsõként említett Államban kizárólag

tanulmányi vagy képzési célból tartózkodik, nem adóztatható ebben az Államban,

feltéve, hogy az ilyen kifizetések ezen az Államon kívül levõ forrásokból

származnak.

2. Az a térítés, amelyet egy olyan magánszemély kap oktatásért vagy tudományos

kutatásért, aki belföldi illetõségû vagy az egyik Szerzõdõ Államba érkezését

közvetlenül megelõzõen belföldi illetõségû volt a másik Szerzõdõ Államban, és

az elsõ Államban tudományos kutatás, vagy egyetemi kollégiumban, felsõfokú

oktatási intézményben vagy hasonló intézményben való oktatás céljából

tartózkodik, mentes az adó alól az elsõ Államban, feltéve, hogy az ilyen

intézmény a non-profit jogi személyek közé tartozik.

21.cikk

EGYÉB JÖVEDELEM

1. Az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy jövedelmének az

Egyezmény elõzõ cikkeiben nem tárgyalt részei, bárhol is keletkeznek, csak

ebben az Államban adóztathatók.

2. Az 1. bekezdés rendelkezései nem alkalmazandók a 6. cikk 2. bekezdésében

meghatározott ingatlanból származó jövedelmen kívüli jövedelmekre, ha az ilyen

jövedelmeknek az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû kedvezményezettje

a másik Szerzõdõ Államban egy ott levõ telephely útján üzleti tevékenységet

fejt ki, vagy önálló tevékenységet végez ebben a másik Államban egy ott lévõ

állandó bázis segítségével és a jog vagy a vagyon, amelyre tekintettel a

jövedelmet fizetik, ténylegesen ehhez a telephelyhez vagy állandó bázishoz

kapcsolódik. Ilyen esetben a 7. cikk vagy a 14. cikk rendelkezései nyernek, az

esettõl függõen, alkalmazást.

22. cikk

VAGYON

1. A 6. cikkben említett olyan ingatlan vagyon, amely az egyik Szerzõdõ

Államban belföldi illetõségû személy tulajdonát képezi és a másik Szerzõdõ

Államban fekszik, megadóztatható ebben a másik Államban.

2. Az ingó vagyon, amely egy olyan telephely üzleti vagyonának részét képezi,

amellyel az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása a másik Szerzõdõ Államban

rendelkezik, vagy az olyan ingó vagyon, amely az egyik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû személynek a másik Szerzõdõ Államban lévõ, önálló

tevékenység végzésére szolgáló állandó bázisához tartozik, megadóztatható

ebben a másik Államban.

3. A nemzetközi forgalomban üzemeltetett hajókból, légijármûvekbõl és közúti

szállító jármûvekbõl álló vagyon, és az ilyen hajók, légijármûvek és közúti

szállító jármûvek üzemeltetésére szolgáló ingó vagyon csak abban a Szerzõdõ

Államban adóztatható, amelyben a vállalkozás tényleges üzletvezetésének helye

van.

4. Az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személy minden más

vagyonrésze csak ebben az Államban adóztatható.

23. cikk

A KETTÕS ADÓZTATÁS ELKERÜLÉSE

A kettõs adóztatást a következõk szerint kell elkerülni:

1. Magyarország esetében:

a) Amennyiben a Magyarországon belföldi illetõségû személy olyan jövedelmet

élvez, vagy olyan vagyona van, amely ezen Egyezmény rendelkezései szerint

megadóztatható Moldovában, úgy Magyarország a b) és c) pontokban foglalt

rendelkezések fenntartásával az ilyen jövedelmet vagy vagyont mentesíti az adó

alól.

b) Amennyiben a Magyarországon belföldi illetõségû személy olyan

jövedelemtételeket élvez, amelyek a 10. és a 11. cikk rendelkezései értelmében

Moldovában megadóztathatók, Magyarország lehetõvé teszi a belföldi illetõségû

személy jövedelmét terhelõ adóból azon összeg levonását, amely megegyezik a

Moldovában megfizetett adóval. Az így levont összeg azonban nem haladhatja meg

a levonás elõtt számított adónak azt a részét, amely a Moldovából élvezett

ilyen jövedelemtételekre esik.

c) Amennyiben ezen Egyezmény bármely rendelkezése szerint valamely, a

Magyarországon belföldi illetõségû személy által élvezett jövedelem vagy a

tulajdonát képezõ vagyon mentesül az adó alól Magyarországon, mindazonáltal

Magyarország ennek a belföldi illetõségû személynek a többi jövedelme vagy

vagyona utáni adó kiszámításánál figyelembe veheti a mentesített jövedelmet

vagy vagyont.

2. Moldova esetében:

a) Amennyiben a Moldovában belföldi illetõségû személy olyan jövedelmet élvez,

vagy olyan vagyona van, amely ezen Egyezmény rendelkezései szerint

megadóztatható Magyarországon, úgy Moldova lehetõvé teszi:

(i) azon összeg levonását a belföldi illetõségû személy jövedelmét terhelõ

adóból, amely megegyezik a Magyarországon kifizetett jövedelemadóval;

(ii) azon összeg levonását a belföldi illetõségû személy vagyonát terhelõ

adóból, amely megegyezik a Magyarországon kifizetett vagyonadóval.

Az így levont összeg azonban egyik esetben sem haladhatja meg a levonás elõtt

számított jövedelemadónak vagy vagyonadónak azon részét, amely, az esettõl

függõen, a Magyarországon adóztatható jövedelemre vagy vagyonra esik.

b) Amennyiben ezen Egyezmény bármely rendelkezése szerint valamely,

Moldovában belföldi illetõségû személy által élvezett jövedelem, vagy a

tulajdonát képezõ vagyon mentesül az adó alól Moldovában, mindazonáltal

Moldova ennek a belföldi illetõségû személynek a többi jövedelme vagy vagyona

utáni adó kiszámításánál figyelembe veheti a mentesített jövedelmet vagy

vagyont.

24. cikk

EGYENLÕ ELBÁNÁS

1. Az egyik Szerzõdõ Állam állampolgárai nem vethetõk a másik Szerzõdõ

Államban olyan adóztatás, vagy azzal összefüggõ kötelezettség alá, amely más

vagy megterhelõbb, mint az az adóztatás vagy azzal összefüggõ kötelezettség,

amelynek e másik Állam állampolgárai azonos körülmények között alá vannak vagy

alá lehetnek vetve. Ez a rendelkezés, tekintet nélkül az 1. cikk

rendelkezéseire, azokra a személyekre is alkalmazandó, akik nem belföldi

illetõségûek az egyik vagy mindkét Szerzõdõ Államban.

2. Az egyik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû hontalan személyek nem

vethetõk a Szerzõdõ Államok egyikében sem olyan adóztatás vagy azzal

összefüggõ kötelezettség alá, amely más vagy megterhelõbb, mint az az

adóztatás vagy azzal összefüggõ kötelezettség, amelynek az érintett Állam

állampolgárai azonos körülmények között alá vannak vagy alá lehetnek vetve.

3. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a másik Szerzõdõ Államban lévõ

telephelyét ebben a másik Államban nem lehet kedvezõtlenebbül adóztatni, mint

ennek a másik Államnak azonos tevékenységet folytató vállalkozásait. Ez a

rendelkezés nem értelmezendõ akként, mintha az egyik Szerzõdõ Államot arra

kötelezné, hogy a másik Szerzõdõ Államban belföldi illetõségû személyeknek

olyan, a polgári jogállás vagy családi kötelezettségek alapján járó személyi

kedvezményeket, mentességeket és levonásokat nyújtson az adózásban, amelyekben

a saját területén belföldi illetõségû személyeket részesíti.

4. Az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozása által a másik Szerzõdõ Államban

belföldi illetõségû személynek fizetett kamat, jogdíj és más költség az ilyen

vállalkozás adóztatható nyereségének megállapítására ugyanolyan feltételek

mellett levonható, mintha azokat az elõször említett Államban belföldi

illetõségû személy részére fizették volna, kivéve, ha a 9. cikknek, a 11. cikk

6. bekezdésének, vagy a 12. cikk 5. bekezdésének rendelkezései alkalmazandók.

Hasonlóképpen az egyik Szerzõdõ Állam vállalkozásának a másik Szerzõdõ

Államban belföldi illetõségû személlyel szemben fennálló tartozásai ugyanolyan

feltételek mellett levonhatók a vállalkozás adóköteles vagyonának

megállapítására, mintha ezek a tartozások az elsõként említett Államban

belföldi illetõségû személlyel szemben álltak volna fenn.

5. Az egyik Szerzõdõ Állam olyan vállalkozásai, amelyeknek tõkéje teljesen

vagy részben, közvetlenül vagy közvetve a másik Szerzõdõ Államban belföldi

illetõségû egy vagy több személy tulajdonában vagy ellenõrzése alatt van, nem

vethetõk az elsõként említett Szerzõdõ Államban olyan adóztatás, vagy azzal

összefüggõ kötelezettség alá, amely más vagy megterhelõbb, mint az az

adóztatás és azzal összefüggõ kötelezettségek, amelyeknek az elsõként említett

Állam más hasonló vállalkozásai alá vannak vagy alá lehetnek vetve.

6. E cikk rendelkezései, tekintet nélkül a 2. cikk rendelkezéseire, bármilyen

fajtájú és megnevezésû adóra alkalmazandók.

25. cikk

EGYEZTETÕ ELJÁRÁS

1. Ha egy személy véleménye szerint az egyik vagy mindkét Szerzõdõ Állam

intézkedései ránézve olyan adóztatáshoz vezetnek vagy fognak vezetni, amely

nem felel meg az Egyezmény rendelkezéseinek, úgy, ezeknek az Államoknak a

belsõ jogszabályai által biztosított jogorvoslati lehetõségektõl függetlenül,

ügyét elõterjesztheti annak a Szerzõdõ Államnak az illetékes hatóságához,

amelyben belföldi illetõségû, vagy ha ügye a 24. cikk 1. bekezdése alá

tartozik, annak a Szerzõdõ Államnak az illetékes hatóságához, amelynek

állampolgára. Az ügyet arra az intézkedésre vonatkozó elsõ értesítést követõ

három éven belül kell elõterjeszteni, amely az Egyezmény rendelkezéseinek meg

nem felelõ adózáshoz vezetett.

2. Az illetékes hatóság, amennyiben a kifogást megalapozottnak találja, és

önmaga nem képes kielégítõ megoldást találni, törekedni fog arra, hogy az

ügyet a másik Szerzõdõ Állam illetékes hatóságával együtt kölcsönös

egyetértéssel rendezze úgy, hogy elkerüljék az olyan adóztatást, amely nem áll

összhangban az Egyezménnyel. Az így létrejött megállapodást a Szerzõdõ Államok

belsõ jogszabályaiban elõírt határidõktõl függetlenül végre kell hajtani.

3. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai törekedni fognak arra, hogy az

Egyezmény értelmezésével vagy alkalmazásával kapcsolatos nehézségeket és

kétségeket kölcsönös egyetértéssel oldják fel. Közös tanácskozásokat

tarthatnak annak érdekében, hogy olyan esetekben is elkerüljék a kettõs

adóztatást, amelyekrõl az Egyezmény nem rendelkezik.

4. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai az elõzõ bekezdések értelmében

létrehozandó egyetértés elérése céljából egymással közvetlenül érintkezhetnek.

Amennyiben az egyetértés elérése érdekében célszerûnek látszik szóbeli

véleménycsere, úgy az ilyen véleménycsere lefolytatható a Szerzõdõ Államok

illetékes hatóságainak képviselõibõl álló bizottság által.

26. cikk

TÁJÉKOZTATÁSCSERE

1. A Szerzõdõ Államok illetékes hatóságai ki fogják cserélni az Egyezmény

rendelkezéseinek vagy a Szerzõdõ Államokban az Egyezmény hatálya alá tartozó

adókra vonatkozó belsõ jogszabályi rendelkezéseknek végrehajtásához szükséges

tájékoztatásokat, amennyiben az ezek szerinti adóztatás nem ellentétes az

Egyezménnyel. A kölcsönös tájékoztatást az 1. cikk nem korlátozza. A Szerzõdõ

Államnak a kapott tájékoztatást ugyanúgy titokként kell kezelnie, mint az

ennek az Államnak a belsõ jogszabályai alapján megszerzett információkat és

csak olyan személyek vagy hatóságok (beleértve a bíróságokat és a

közigazgatási szerveket) részére szabad felfednie, amelyek az Egyezmény

hatálya alá esõ adók megállapításával vagy beszedésével, ezek érvényesítésével

és a vonatkozó peres eljárással vagy az ezekkel az adókkal kapcsolatos

jogorvoslat elbírálásával foglalkoznak. Ezek a személyek vagy hatóságok a

tájékoztatást csak ilyen célokra használhatják fel. Nyilvános bírósági

tárgyalásokon vagy bírósági határozatokban a tájékoztatást nyilvánosságra

hozhatják.

2. Az 1. bekezdés rendelkezései semmilyen esetben sem értelmezhetõk úgy,

mintha valamelyik Szerzõdõ Államot köteleznék:

a) az egyik vagy a másik Szerzõdõ Állam jogszabályaitól vagy államigazgatási

gyakorlatától eltérõ államigazgatási intézkedések hozatalára;

b) olyan tájékoztatás nyújtására, amely az egyik vagy másik Szerzõdõ Állam

jogszabályai szerint vagy az államigazgatás szokásos rendjében nem szerezhetõ

be;

c) olyan tájékoztatás nyújtására, amely szakmai, üzleti, ipari, kereskedelmi

vagy foglalkozási titkot vagy szakmai eljárást tárna fel, vagy amelynek

felfedése ellentmondana a közrendnek (ordre public).

27. cikk

DIPLOMÁCIAI KÉPVISELÕK ÉS KONZULI TISZTSÉGVISELÕK

Az Egyezmény semmilyen módon nem érinti a diplomáciai képviselõket vagy

konzuli tisztségviselõket a nemzetközi jog általános szabályai szerint vagy

külön egyezmények rendelkezései alapján megilletõ adózási kiváltságokat.

28. cikk

HATÁLYBALÉPÉS

1. A Szerzõdõ Felek értesítik egymást arról, hogy az Egyezmény

hatálybalépéséhez szükséges alkotmányos követelményeknek eleget tettek.

2. Az Egyezmény az 1. bekezdésben említett értesítések közül a késõbbinek a

keltekor lép hatályba és rendelkezései alkalmazandók:

a) a forrásnál levont adók tekintetében az Egyezmény hatálybalépésének évét

követõ elsõ naptári év január 1. napján vagy az után megszerzett összegekre;

b) az egyéb jövedelemadók és vagyonadók tekintetében az olyan adókra, amelyek

az Egyezmény hatálybalépésének évét követõ elsõ naptári év január 1. napján

vagy az után kezdõdõ bármely adózási évre vethetõk ki.

29. cikk

FELMONDÁS

Az Egyezmény mindaddig hatályban marad, ameddig az egyik Szerzõdõ Államok

egyike azt fel nem mondja. Az Egyezményt bármelyik Szerzõdõ Állam az Egyezmény

hatálybalépésének idõpontjától számított öt év elteltével felmondhatja

diplomáciai úton úgy, hogy a felmondásról értesítést ad bármelyik naptári év

végét legalább hat hónappal megelõzõen. Ebben az esetben az Egyezmény hatályát

veszti:

a) a forrásnál levont adók tekintetében az értesítés átadásának évét követõ

elsõ naptári év január 1. napján vagy az után megszerzett összegekre;

b) az egyéb jövedelemadók és vagyonadók tekintetében az olyan adókra, amelyek

az értesítés átadásának évét követõ elsõ naptári év január 1. napján vagy az

után kezdõdõ bármely adózási évre vethetõk ki.

ENNEK HITELÉÜL az arra kellõ felhatalmazással rendelkezõ alulírottak az

Egyezményt aláírták.

KÉSZÜLT két eredeti példányban, Budapesten, 1995. április 19. napján, magyar,

moldáv és angol nyelven, mindhárom szöveg egyaránt hiteles. Értelmezésbeli

eltérés esetén az angol nyelvû szöveg az irányadó.

A Magyar Köztársaság A

Moldovai Köztársaság

nevében

nevében

I N D O K O L Á S

A Magyar Köztársaság és a Moldovai Köztársaság között a kettõs adóztatás

elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és

vagyonadók területén Budapesten, 1995. április 19-én aláírt Egyezmény

törvényhozás tárgyát érinti, ezért megerõsítéséhez az Országgyûlés döntése

szükséges, amely országgyûlési határozat formájában történik.

Eleje Honlap