1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1805.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t!

az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésérõl szóló 1994. évi

XXIII. törvény módosításáról

Elõadó: Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1995. december hó

T ö r v é n y j a v a s l a t!

az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésérõl szóló

1994. évi XXIII. törvény módosításáról

Az Országgyûlés az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésérõl

szóló 1994. évi XXIII. törvényt (a továbbiakban: Etv.) a következõk szerint

módosítja:

1. §

Az Etv. 1. §-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

" a) hivatásos - nyílt vagy "szigorúan titkos" - állományú tisztként

teljesítettek-e szolgálatot a volt BM III/III-as Csoportfõnökségnél, a

budapesti vagy a megyei rendõr-fõkapitányságok III/III-as osztályainál,

illetve elõdeiknél (a Magyar Államrendõrség Budapesti Fõkapitányság Politikai

Rendészeti Osztálya, a Magyar Államrendõrség Államvédelmi Osztályának, a

Belügyminisztérium Államvédelmi Hatóságának, az Államvédelmi Hatóságnak a

"Belsõ reakció" elhárításával foglalkozó szervezeti egységei, a

Belügyminisztérium IV. Belsõ reakció elhárítási osztálya, a Belügyminisztérium

Politikai Nyomozó Fõosztály V. Belsõ reakció elleni harc osztálya); vagy"

2. §

Az Etv. a következõ új 1/A. §-sal egészül ki:

"1/A. § E törvény alkalmazása szempontjából:

1. iraton és nyilvántartáson (a továbbiakban együtt: irat) a

köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelmérõl szóló

1995. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Ltv.) 3.§ c) pontjában meghatározott

iratot kell érteni;

2. érintett: minden olyan személy, akinek személyes adata a törvény

hatálya alá tartozó iratokban bármilyen jogcímen szerepel."

3. §

Az Etv. 2.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"2.§ (1) Az 1.§-ban meghatározott ellenõrzés - a (2) bekezdésben

meghatározottak kivételével - az Országgyûlés, illetõleg a köztársasági

elnök elõtt eskütételre kötelezett személyekre terjed ki.

(2) Az ellenõrzés nem terjed ki azokra az (1), (3) és (4) bekezdésben

meghatározott tisztséget betöltõ személyekre, akik 1972. február 14. napja

után születtek.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott személyek ellenõrzését az

alábbi sorrend szerint kell elvégezni:

1. az országgyûlési képviselõk,

2. a köztársasági elnök,

3. a Kormány tagjai,

4. az Állami Számvevõszék elnöke, alelnökei,

5. az állampolgári jogok országgyûlési biztosa és helyettese, a nemzeti

és etnikai kisebbségi jogok országgyûlési biztosa, az

adatvédelmi biztos,

6. az Alkotmánybíróság tagjai,

7. a Legfelsõbb Bíróság elnöke,

8. a legfõbb ügyész,

9. az államtitkárok,

10. a Legfelsõbb Bíróság elnökhelyettese,

11. a legfõbb ügyész helyettesei,

12. a Magyar Nemzeti Bank elnöke, alelnökei, a Jegybank Tanács

tagjai,

13. a Gazdasági Versenyhivatal elnöke, alelnökei,

14. a Magyar Rádió és Magyar Televízió elnöke, alelnökei, a Magyar

Távirati Iroda vezérigazgatója.

(4) A Történeti Hivatal elnökének és helyettesének ellenõrzését a

kinevezésüket megelõzõen kell elvégezni."

4. §

Az Etv. 3.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"3.§ Az ellenõrzést a 2.§ (3) bekezdése azonos pontjában meghatározott

tisztségek vonatkozásában az ellenõrzés alá vont személyek nevének alfabetikus

sorrendje szerint az 5.§-ban meghatározott bizottság által összeállított,

személyazonosításra alkalmas névsor alapján kell lefolytatni."

5. §

(1) Az Etv. 5. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) Az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyeket ellenõrzõ bizottság

a központi költségvetés Országgyûlés fejezetének "Országgyûlés hivatali

szervei" alcímén belül szerepel. A bizottság tagjának munkavégzési

jogviszonyára a díjazás kivételével a köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992.

évi XXIII. törvényt (a továbbiakban: Ktv.) kell alkalmazni. A bizottság

tagjának díjazásáról a Kormány rendelkezik. A bizottság tagjaival kapcsolatos

munkáltatói jogokat az Országgyûlés fõtitkára gyakorolja."

(2) Az Etv. 5. §-a (6) bekezdésének második mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A bizottság tagja bíróság vagy más hatóság elõtt nem vonható

felelõsségre az e megbízatása gyakorlása során közölt tény vagy vélemény

miatt, ez azonban nem mentesít a titokvédelemre és a személyes adatok

védelmére vonatkozó jogszabályok betartásának kötelezettsége alól."

6. §

Az Etv. 7.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"7.§ A bizottság tagjává jelölt bíró ellenõrzését az Országgyûlés

Nemzetbiztonsági Bizottsága hajtja végre."

7. §

Az Etv. 8.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"8.§ (1) Az e törvény szerinti ellenõrzést az 1. §-ban meghatározottakra

vonatkozó adatokat tartalmazó iratok alapján kell lefolytatni.

(2) A bizottság, valamint a 7. §-ban foglalt ellenõrzés során az

Országgyûlés Nemzetbiztonsági Bizottsága a titokvédelemre és a személyes

adatok védelmére vonatkozó jogszabályok betartásával, minden egyéb

korlátozástól mentesen vizsgálhatja az ellenõrzött személyek tekintetében a

Történeti Hivatalban kezelt, valamint a Történeti Hivatalnak történõ átadásáig

az 1990. február 14-én lezárt és a Belügyminisztériumban õrzött iratokat,

illetõleg azokból adatszolgáltatás teljesítését kérheti.

(3) A belügyminiszter, a honvédelmi miniszter és a polgári

nemzetbiztonsági szolgálatokat felügyelõ tárca nélküli miniszter a

hatáskörébe, illetõleg a felügyelete vagy irányítása alá tartozó szervek által

kezelt iratokból adatszolgáltatást köteles biztosítani a bizottság, valamint

az Országgyûlés Nemzetbiztonsági Bizottsága részére az ellenõrzés

lefolytatásának céljára az ellenõrzés alá vont személyek 1. §-ban

meghatározott adatainak és iratainak tekintetében.

(4) A bizottság, illetõleg az Országgyûlés Nemzetbiztonsági Bizottsága a

ellenõrzés alá vont vagy tanúként meghallgatni kívánt személy

személyazonosságának és lakcímének megállapítása céljából név- és lakcím

adatokat igényelhet a polgárok személyi adatainak és lakcímének

nyilvántartásából.

(5) A bizottság és az Országgyûlés Nemzetbiztonsági Bizottsága az

ellenõrzés alá vont személy tekintetében az ellenõrzés lefolytatása céljából -

az ahhoz szükséges mértékig - az (1)-(4) bekezdésben meghatározottakon túl,

bármely, az 1. §-ban meghatározottakra vonatkozó egyéb iratot is vizsgálhat."

8. §

Az Etv. 10. §-a a következõ új (1) bekezdéssel egészül ki, és az (1)-(3)

bekezdések számozása (2)-(4) bekezdésre változik:

" (1) A bizottság eljárása során - ha e törvény másként nem

rendelkezik - az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957.

évi IV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni."

9. §

Az Etv. 13.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"13.§ A bizottság eljárása zárt, azon a bizottság tagjain kívül csak az

ellenõrzés alá vont személy, valamint írásban meghatalmazott képviselõje,

illetõleg a bizottság által a 10. § (2)-(3) bekezdése szerint megállapított

idõpontra beidézett személy vehet részt."

10. §

Az Etv. 18. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"18.§ (2) Ha az ellenõrzött személy az (1) bekezdés szerinti

felszólítást tartalmazó döntés, illetõleg a döntés ellen benyújtott keresetet

elutasító jogerõs ítélet közlésétõl számított 30 napon belül tisztségérõl nem

mond le, vagy felmentését nem kezdeményezi, a bizottság a 30. napot követõ 15.

nap elteltével döntését nyilvánosságra hozatal céljából a Magyar Közlöny

személyi részében közzéteszi."

11. §

Az Etv. 23.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"23.§ (1) A bizottság az eljárása során keletkezett iratokat, a döntés,

valamint a jogerõs bírósági ítélet egy-egy példányát, továbbá az ellenõrzött

személy tisztségérõl való lemondásának, illetõleg felmentése kezdeményezésének

megtörténtét tanúsító iratokat a döntés, illetõleg az ítélet jogerõre

emelkedésétõl számított 30 napon belül átadja a Történeti Hivatalnak, amely

azt az e törvényben foglalt szabályok szerint õrzi és kezeli.

(2) A bizottság eljárásának alapjául szolgáló iratokat - az (1)

bekezdésben meghatározott idõpont után - vissza kell adni az iratokat

szolgáltató szervnek, amely azt a továbbiakban a rá vonatkozó szabályok

szerint kezeli.

(3) Az e törvény 1. §-ában meghatározottakra vonatkozó iratok nem

selejtezhetõk."

12. §

Az Etv. 24.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"24.§ A bizottság mûködése, továbbá ezzel összefüggésben az iratok

vizsgálata, illetõleg az adatszolgáltatás teljesítése során a 8.§-ban

meghatározott szerveknél felmerülõ költségekhez szükséges pénzügyi fedezetrõl

a központi költségvetésben kell gondoskodni."

13. §

Az Etv. a következõ új 25/A. - 25/G. §- sal egészül ki:

"25/A. §

A Történeti Hivatal

(1) Az 1990. február 14-e elõtt keletkezett, és az e törvény

hatálybalépésekor azokat õrzõ szerveknek a hatályos jogszabályokban

meghatározott feladatai ellátása céljából nem szükséges adatokat tartalmazó és

maradandó értéket képezõ, de az Ltv. hatálya alá nem tartozó iratainak,

valamint az Etv. 5. §-a szerinti bizottság eljárása során keletkezett

iratoknak elkülönített õrzését és kezelését a Történeti Hivatal látja el.

(2) A Történeti Hivatal önálló állami költségvetési szerv, amely az

állami költségvetés szerkezeti rendjében önálló fejezet.

25/B. § (1) A Történeti Hivatal élén elnök áll.

(2) A Történeti Hivatal elnökét és elnökhelyettesét a miniszterelnök

javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki, illetõleg menti fel. A kinevezés

7 évre szól.

(3) A Történeti Hivatal elnökének és elnökhelyettesének megbízatása

megszûnik, ha

a/ a megbízatási ideje lejár,

b/ lemond,

c/ meghal,

d/ a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök felmenti.

(4) Felmentésnek van helye, ha az elnök (elnökhelyettes)

a/ tisztségére méltatlanná vagy alkalmatlanná vált,

b/ az összeférhetetlenségi okot nem jelentette be vagy nem szüntette meg.

(5) Tisztségére méltatlannak kell tekinteni az elnököt (elnökhelyettest),

ha

a/ a bíróság jogerõs ítéletével szándékos bûncselekmény elkövetésében

bûnösségét megállapította,

b/ vele szemben hivatalvesztés fegyelmi büntetést szabtak ki.

(6) Tisztségére alkalmatlannak lehet tekinteni az elnököt

(elnökhelyettest), ha

a/ munkaköri feladatait egészségi okból 90 napon túl nem tudja ellátni,

b/ munkáját nem megfelelõen végzi.

25/C. § (1) Nem lehet a Történeti Hivatal elnöke (elnökhelyettese) az, aki a

kinevezés idõpontját megelõzõ tíz évben a Kormány tagja, államtitkár, párt

tisztségviselõje vagy alkalmazottja volt.

(2) A Történeti Hivatal elnöke (elnökhelyettese) a tudományos, az

oktatói, a mûvészeti, a szerzõi és szabadalmi jogi védelem alá esõ, továbbá

lektori, szerkesztõi tevékenységre irányuló megbízási jogviszony kivételével

más megbízást nem fogadhat el, keresõ foglalkozást nem folytathat, nem lehet

gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje, felügyelõ bizottság tagja.

(3) Az összeférhetetlenségi ok keletkezését haladéktalanul be kell

jelenteni a miniszterelnöknek. Az összeférhetetlenségi okot a kinevezéstõl,

illetõleg a keletkezésétõl számított 30 napon belül meg kell szüntetni.

25/D. § (1) A Történeti Hivatal elnöke saját, valamint az elnökhelyettes

munkaidõ-beosztását, illetõleg szabadságát maga állapítja meg.

(2) A Történeti Hivatal elnökére egyebekben a közigazgatási

államtitkárokra, elnökhelyettesére a helyettes államtitkárokra vonatkozó

szabályokat kell megfelelõen alkalmazni azzal, hogy a munkáltatói jogokat az e

törvényben meghatározott eltérésekkel a miniszterelnök gyakorolja.

(3) A Történeti Hivatal munkatársaira a Ktv. rendelkezéseit kell

alkalmazni.

25/E. § A Történeti Hivatal elnöke a Hivatal tevékenységérõl évente beszámol

az Országgyûlésnek.

25/F. § (1) A Történeti Hivatal feladata:

a/ biztosítja - az e törvényben foglalt korlátokkal - az érintetteknek

a róluk nyilvántartott adatok megismeréséhez való jogának gyakorlását;

b/ gondoskodik az 5.§-ban meghatározott bizottságnak, az Országgyûlés

Nemzetbiztonsági Bizottságának (7.§), illetõleg a bíróságnak az e törvényben

meghatározott eljárás lefolytatásához szükséges adatok és iratok

szolgáltatásáról;

c/ az e törvényben foglalt feltételekkel biztosítja a tudományos

kutatási tevékenység folytatását;

d/ az államtitokról és a szolgálati titokról szóló 1995. évi LXV. törvény

(a továbbiakban: Ttv.) alapján minõsített adatok vonatkozásában gondoskodik a

titokvédelmi szabályok betartásáról.

(2) A Történeti Hivatalban tárolt irattári anyagra az Ltv. szabályait az

e törvényben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni. A Történeti

Hivatalban tárolt iratokra nem terjednek ki az Ltv. 6.§-ának, 12.§-ának, 22.§-

a (1) bekezdésének, 23.§-ának, 24. § (2) bekezdése b/-c/ pontjának, valamint a

28.§-ának rendelkezései.

(3) A tudományos kutató - az Ltv. 24. § (3) bekezdésében meghatározott

feltételek teljesítése esetén - korlátozás nélkül kutathat a személyes

adatokat nem tartalmazó iratokban, amennyiben az abban szereplõ adatokat a

Ttv. alapján nem minõsítették.

25/G.§ (1) A Történeti Hivatalban kezelt iratokban szereplõ érintett személy a

rá vonatkozó adatokat megismerheti. A bemutatott iratokon a más személy

azonosítására alkalmas adatokat felismerhetetlenné kell tenni, illetõleg nem

szabad kiszolgáltatni olyan információkat, amelyek alkalmasak más személy

azonosítására.

(2) Az érintett az iratokban szereplõ adatai tekintetében a helyesbítési

jogát - a helyes adat megfelelõ igazolása mellett - csak a polgárok

személyes adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI.

törvény 5. § (1) bekezdése szerinti természetes személyazonosító adataira

vonatkozóan gyakorolhatja. A helyesbítést az eredeti adat változatlanul

hagyása mellett a helyes adatnak az iratra történõ feljegyzésével kell

végrehajtani.

(3) A Történeti Hivatal által kezelt iratokban bármilyen jogcímen

szereplõ személy 2000. június 30-át követõen kérheti természetes

személyazonosító adatai végleges vagy a helytelen adatoknak a helyes adatok

rögzítése után történõ törlését.

(4) A Történeti Hivatalban kezelt, személyes adatokat tartalmazó iratok

tudományos kutatás céljából csak 2000. június 30-át követõen - az Ltv. 24.§-a

(2) bekezdésének a/ pontjában meghatározott esetben és a (3)-(4) bekezdésben

foglalt feltételek teljesülése esetén - használhatók fel.

(5) Az iratokban - a (4) bekezdésben és a 25/F.§ (4) bekezdésében

foglalt tudományos kutatáson kívül - a törvény hatálybalépésétõl számított 30

évig kutatás nem engedélyezhetõ. Abból - a 25/F.§ (1) bekezdés b/ pontja

szerinti adatszolgáltatás teljesítésén túlmenõen - sem adat, sem irat nem

továbbítható harmadik személynek, nem hozható nyilvánosságra, és az ország

területérõl nem vihetõ ki.

(6) Az (5) bekezdésben meghatározott idõpontot követõen az iratokat az

Ltv. rendelkezéseinek megfelelõen kell kezelni és használatra bocsátani.

25/H. § (1) Az 1980. elõtt keletkezett és a 25/A.§ (1) bekezdésének hatálya

alá tartozó iratokat a Ttv. 28. § (2) bekezdésében elõírt titokvédelmi

felülvizsgálat befejezése után elkülönítetten kell tárolni, és a Történeti

Hivatal mûködésének megkezdésétõl számított 60 napon belül részére át kell

adni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott idõpont után keletkezett, a 25/A. §

(1) bekezdésében meghatározott iratokat a titokvédelmi felülvizsgálat

elvégzését követõ 60 napon belül, de legkésõbb 2000. február 29-ig kell átadni

a Történeti Hivatalnak.

(3) Nem adhatók át a Történeti Hivatal részére azok az iratok, amelyek

együttesen tartalmazzák a 25/A. § (1) bekezdésében meghatározott, az átadó

szervek jogszabályban meghatározott feladatai folyamatos és zavartalan

teljesítéséhez szükséges adatokat, és ezek technikai szétválasztása nem vagy

csak aránytalan idõ- és költségráfordítással, illetõleg az irat eredeti

állapotban történõ helyreállításának lehetetlenné válásával lenne

megvalósítható.

(4) A bizottság tevékenysége során keletkezett iratokat - beleértve az

Etv. 19.§-a szerinti eljárás során a Fõvárosi Bíróságnál keletkezett iratokat

is - az eljárás jogerõs befejezése után folyamatosan, de legkésõbb 2000.

december 31-ig kell a Történeti Hivatalnak átadni."

14. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba.

Egyidejûleg hatályát veszti az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek

ellenõrzésérõl szóló 1994. évi XXIII. törvény 9. §-a, 11. §-ának (2)

bekezdése, 12. §-a, 19. §-ának (3) és (5) bekezdése, 21.§-a, 22. §-a és

25. §-a, valamint a 27. §-ából az "...és - a 23., 25. és 26. § kivételével -

2000. június 30-án hatályát veszti" szövegrész.

(2) Az Etv.- a 26. § kivételével - valamint e törvény 1-11.§-a és a

25/F. § (1) bekezdésének b/ pontja 2000. június 30-án hatályát veszti.

(3) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a polgárok személyi

adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 21. §-

a a következõ h/ ponttal egészül ki:

"h/ az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésérõl

szóló 1994. évi XXIII. törvény 5. §-ában meghatározott bizottság, az

Országgyûlés Nemzetbiztonsági Bizottsága, valamint a bíróság a törvényben

meghatározott ellenõrzés lefolytatásához."

14

I N D O K O L Á S

az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésérõl szóló

1994. évi XXIII. törvény módosításához

Á l t a l á n o s i n d o k o l á s

Az Alkotmánybíróság a 60/1994. (XII.24.) számú AB határozatával az egyes

fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésérõl szóló 1994. évi XXIII.

törvény (a továbbiakban: Etv.) egyes rendelkezéseit hatályon kívül helyezte,

és meghatározott körben jogalkotási kötelezettséget írt elõ az Országgyûlés

számára. E kötelezettség az ellenõrzés alá esõ személyi kör egységes mérce

alapján történõ meghatározására, az információs önrendelkezési jog és a

közérdekû adatok nyilvánosságának biztosítására, az eljárási szabályok

egyértelmû meghatározására, valamint a vizsgálat feltételei biztosítására

vonatkozó kötelezettségnek a nyilvántartást kezelõ minden fõhatóságra való

kiterjesztésére vonatkozott.

Az Alkotmánybíróság határozatában megfogalmazott alkotmányossági

követelmények érvényesítése egyidejûleg igényel politikai állásfoglalást,

valamint a szakmai (elsõsorban alkotmányjogi) szempontok mérlegelését és

érvényesítését.

Az Alkotmánybíróság határozatának meghozatala után az Etv.-t érintõen

szabályozási kötelezettséget írt elõ a köziratokról, a közlevéltárakról és a

magánlevéltári anyag védelmérõl szóló 1995. évi LXVI. törvény (a továbbiakban:

Ltv.), amikor kimondta, hogy az Etv. hatálya alá tartozó iratoknak a

Belügyminisztérium irattári anyagától történõ elkülönítésérõl, további

õrzésérõl, kezelésérõl és használatáról külön törvény rendelkezik.

E szabályozási feladatokra tartalmaz megoldást a törvényjavaslat.

1. Az ellenõrizendõ személyek körét érintõen a hatályos szabályozás

lényege, hogy a törvény 2. §-ában felsorolt (az Alkotmánybíróság szerint "a

jogállamban közhatalmat gyakorló vagy a politikai közéletben részt vevõ")

személyek arra vonatkozó adatait, hogy korábban a jogállamisággal ellentétes

tevékenységet folytattak, vagy olyan szerv tagjai voltak, amely korábban a

jogállamisággal ellentétes tevékenységet folytatott, nyilvánosságra kell

hozni, feltéve, hogy a fenti tisztségérõl vagy megbízatásáról nem mondanak

le.

Az Alkotmánybíróság a törvényben felsorolt funkciók (munkakörök) egy

része tekintetében megállapította, hogy azoknak a törvény hatálya alá vonása

alkotmányellenes volt. Ugyanakkor elvi éllel leszögezte: "A törvény 2. §-a a

közérdekû és a személyes adatok elhatárolására nem alkalmazza következetesen

ugyanazt az ismérvet, s ez az azonos ismérveknek megfelelõ személyi köröket

tekintve, az ellenõrzés alá esõ, illetve attól mentes csoportok között

alkotmányellenes megkülönböztetésre vezet. A diszkrimináció kiküszöbölésére a

törvényhozónak az egységes mércét - a rendelkezõ rész 1. pontjában írt

alkotmányos kereteken belül - saját döntése szerint kell meghatároznia és

következetesen érvényesítenie."

Ez a döntés azt a kötelezettséget hárítja az Országgyûlésre, hogy

vizsgálja felül a törvény 2. §-ában meghatározott személyi kört és "egységes

alkotmányos ismérv alkalmazásával" határozza meg az átvilágítandók új

listáját.

Az Alkotmánybíróság szerint a személyi kör meghúzása politikai döntést

kíván; az Országgyûlés a jelenleginél szûkebben és tágabban is meghatározhatja

mind az adatok, mind a személyek körét. Alkotmányosan nem kifogásolható, ha

csak a "fontosabb" állások betöltõinek ellenõrzésére, illetõleg adataik

közzétételére kerül sor. Az Alkotmánybíróság ezzel kapcsolatban felhívja a

figyelmet, hogy az átvilágítandó állások ismérve nem lehet kizárólag a

hatáskör függvénye.

A fenti követelmények gyakorlati megvalósítása érdekében arra kell

javaslatot tenni, hogy az átvilágítandók köre szûküljön-e le az állami

(közhatalmi) szférára - és ezen belül milyen körre terjedjen ki - , avagy a

politikai közélet társadalmi szereplõire is kiterjedjen. Ugyanakkor olyan

javaslatot kívánunk tenni, amely az átvilágítandó személyek kiválasztása

szempontjából technikailag is végrehajtható.

2. Az Alkotmánybíróság a törvény 1.§-ának a/ és b/ pontjában megjelölt

nyilvántartások adatait az Alkotmány 61.§-a szempontjából tekinti

közérdekûnek, és ebbõl kiindulva mondja ki alkotmányellenesnek a

nyilvántartások feltétlen titkosságát. Ebbõl a szempontból tehát nemcsak, vagy

nem elsõsorban a nyilvántartásban szereplõ személyek adatai minõsülnek

közérdekûnek, hanem az a cél is, hogy a közelmúlt államszervezetének mûködése

megismerhetõ legyen. A nyilvánosságot olyan vonatkozásban kívánja biztosítani,

hogy ezekben az anyagokban is lehetõvé váljon a tudományos kutatás, és ily

módon érvényesülhessen a közérdekû adatok nyilvánosságának elve.

Kimondja, hogy a nyilvántartások adatainak feltétlen titkossága

alkotmányellenes. Ezeknek az adatoknak a nyilvánosságát az alkotmány 61.§-a

megköveteli. Ha a törvényhozó ezt a nyilvánosságot bármely - alkotmányosan

elfogadható - okból korlátozza, a korlátozásnak szükségesnek és arányosnak

kell lennie. Kimondja továbbá, hogy a nyilvántartások teljes titkosítása vagy

azonnali megsemmisítése alkotmányellenes, ugyanakkor a teljes nyilvánosságra

hozatalnak is alkotmányos aggályai vannak.

Az államtitokról és a szolgálati titokról szóló - idõközben megalkotott

- 1995. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ttv.) rendelkezései alapján a jelen

törvényjavaslat hatálya alá tartozó tevékenységre vonatkozó adatok egészében

nem minõsíthetõk államtitokká, ugyanakkor az azt tartalmazó iratokban és

adatállományokban lehetnek olyan információk, amelyeket a Ttv. alapján ma is

államtitoknak vagy szolgálati titoknak kell minõsíteni. Ezért a titokvédelmi

felülvizsgálatot e nyilvántartás vonatkozásában is el kell végezni.

Tekintettel arra, hogy a nyilvántartások adattartalmával kapcsolatosan -

a Ttv. alapján most állam- vagy szolgálati titokká minõsített adatokon kívül -

a nyilvánosság korlátozásának csak az azokban szereplõ, az Alkotmánybíróság

állásfoglalását figyelembe véve nem közérdekûnek tekintendõ személyes adatok

tekintetében van létjogosultsága; az alkotmányellenesnek minõsített feltétlen

titkosság és teljes nyilvánosság közötti alkotmányos megoldást a személyes

adatok védelmére vonatkozó szabályok alkalmazásával lehet biztosítani.

E szabályok szerint ugyanis személyes adatot nyilvánosságra hozni,

illetõleg továbbítani csak az érintett hozzájárulásával vagy törvény

felhatalmazása alapján lehet. A javaslat csak nagyon szûk körre szorítja

azokat az eseteket és feltételeket, amikor az adat nyilvánosságra hozható vagy

valakinek átadható (megmutatható).

3. Az Alkotmánybíróság határozatának rendelkezõ részében kimondta, hogy

"az Országgyûlés alkotmányellenességet idézett elõ azzal a mulasztásával, hogy

nem biztosította az információs önrendelkezési jog gyakorlását", és elsõsorban

az erre vonatkozó jogalkotás pótlására hívta fel az Országgyûlést.

Az alkotmánybírósági döntés indokolása szerint "az alkotmány 59.§-ában

biztosított információs önrendelkezési jog tartalma az, hogy mindenki maga

rendelkezik személyes adatának feltárásáról és felhasználásáról. Mindazon

személyeknek, akikrõl adatokat gyûjtöttek vagy szerepelnek a jelentésekben,

alkotmányos joguk van ahhoz, hogy adataikat megismerjék és rendelkezzenek

róluk. Az Országgyûlés alkotmányellenességet idézett elõ azzal a

mulasztásával, hogy megfelelõ szabályozással nem biztosította az információs

önrendelkezési jog gyakorlását, különösen az érintett jogát a személyes

adataiba való betekintéshez és ezek törléséhez ama személyek vonatkozásában,

akikrõl a törvény 1.§ a/-b/ pontjában megjelölt szervek és személyek adatot

gyûjtöttek vagy a jelentésekben szerepeltek; továbbá azzal, hogy nem

biztosította az információs önrendelkezési jog gyakorlását az ellenõrzendõ

személyek tekintetében."

Az információs önrendelkezési jog tartalma az, hogy az érintett jogosult

megismerni, hogy róla milyen adatokat kezelnek, kérheti azok helyesbítését,

törlését, illetõleg az adatkezelés megszüntetését. E jogok gyakorlásának

speciális szabályait tartalmazza a javaslat.

4. Az Alkotmánybíróság döntése értelmében a vizsgálat nem korlátozódhat a

Belügyminisztériumban, illetõleg a Honvédelmi Minisztériumban õrzött

információkra, hanem azt minden lehetséges adatra ki kell terjeszteni, ennek

megfelelõen a vizsgálatba a ma is mûködõ nemzetbiztonsági szolgálatok

irattárait is be kell vonni. Problémaként merül fel azonban, hogy a

megszüntetett állambiztonsági szervek kivételével a többi nemzetbiztonsági

szolgálat - más szervezeti és jogi formában, valamint más irányítási

viszonyok között - tovább folytatta tevékenységét, éspedig a demokratikus

jogállam igényeinek és követelményeinek megfelelõ módon. Ugyanakkor vannak

olyan, a nemzetközi gyakorlatban és jogállami körülmények között is létezõ és

elfogadott nemzetbiztonsági szolgálati feladatok, amelyek indokolttá teszik,

hogy a nemzetbiztonsági szolgálatok mai jogszerû feladatai ellátásához

szükséges adatokat tartalmazó, de korábban keletkezett iratok kikerüljenek a

törvény hatálya alól. Erre tartalmaz megoldást a javaslat, amikor a

Belügyminisztériumot és a Történeti Hivatalt a vizsgálat feltételeinek teljes

körû biztosítására kötelezi, míg minden más szerv számára, amely rendelkezhet

információval a törvény hatálya alá tartozó tevékenységekrõl, adatszolgáltatás

teljesítését írja elõ.

5. Az Alkotmánybíróság döntésébõl egyértelmûen következik, hogy megfelelõ

formában biztosítani kell a tudományos kutatás feltételeit. Ezt azonban úgy

kell megvalósítani, hogy ne sérüljön az Etv. azon alapvetõ célja, hogy

amennyiben az ellenõrzött személy lemond tisztségérõl, a korábbi

tevékenységére vonatkozó adatát senki nem fogja megismerni, másrészt fokozott

védelemben kell részesíteni az iratokban bármilyen jogcímen (így pl.

"áldozatként") szereplõk személyes adatainak védelmét. Ezért a javaslat a

tudományos kutatás tekintetében az Ltv.-tõl eltérõ speciális szabályokat

állapít meg.

6. Tekintettel arra, hogy az Ltv. alapján a törvényjavaslat hatálya alá

tartozó iratok kezelésére, õrzésére speciális szabályokat kell megállapítani,

célszerû, hogy e feladatokat a Kormánytól és a Belügyminisztériumtól teljesen

független, önálló szervezet végezze. Erre tartalmaz megoldást a

törvényjavaslat a Történeti Hivatal létrehozásának kezdeményezésével.

R é s z l e t e s i n d o k o l á s

1-4. §-hoz

A javaslat értelmezõ rendelkezésekkel egészíti ki az Etv.-t,

amellyel egyrészt az Ltv. " irat" fogalmát kívánja bevezetni az Etv. hatálya

alá tartozó minden iratra, nyilvántartásra, adatállományra. Másrészt

egyértelmûen meghatározza, hogy ki tekinthetõ a törvényben biztosított

információs önrendelkezési jog szempontjából érintettnek.

. A vizsgált személyi kör meghatározásával kapcsolatosan lefolytatott

elemzések alapján a javaslat nem terjeszti ki a törvény hatályát a nem állami

szférára. Ennek alapvetõ indoka az, hogy e téren nagyon nehéz vagy szinte

lehetetlen "az egységes alkotmányos ismérv alkalmazása". Ugyanis azoknak a

csoportoknak (személyeknek), akiknek a politikai közéleti súlya, szerepe

megközelítõleg azonos, alapfunkciójukat tekintve gyökeresen eltérõ a

rendeltetésük (pl. pártok, szakszervezetek, egyházak, munkaadói és szakmai

érdekképviseletek stb.), ezért csak mérlegelés alapján lehetne eldönteni,

mely csoportjuk esetén indokolt, hogy a törvény hatálya alá tartozzanak, ez

pedig nem felel meg az Alkotmánybíróság határozatában írt követelményeknek. A

sajtó esetében pedig gyakorlatilag megoldhatatlan feladat eldönteni, hogy

konkrét esetekben hol húzható meg a határvonal.

Ezen túlmenõen az sem dönthetõ el alkotmányosan, hogy az azonos

típusú szervek milyen körére terjedjen ki a vizsgálat, ugyanis az egyenlõ

mérték követelményét a szervek alapvetõen eltérõ súlya és jelentõsége miatt

nem lehet teljesíteni.

Az állami szférán belül az átvilágítandók körének meghatározásakor a

javaslat azt tartalmazza, hogy a törvény hatálya csak a közhatalmat gyakorlók

körére terjedjen ki, mert ez az a személyi kör, amelynek legnagyobb hatása

van a jogállam kialakítására és mûködtetésére. Ezen a körön belül egyrészt az

országgyûlési képviselõket, mint a képviseleti demokrácia megszemélyesítõit

javasolja a törvény hatálya alá vonni.

A javaslat az állami szféra közhatalmat gyakorlóinak kiválasztására

azt a kritériumot javasolja egységes szempontként felállítani, hogy a törvény

hatálya azokra a személyekre terjedjen ki, akik az Országgyûlés vagy a

köztársasági elnök elõtt eskütételre kötelezettek. Ezzel egy olyan egységes

alkotmányos ismérv kerül meghatározásra, amely mentes minden szubjektív

elemtõl.

5-12. §-hoz

A javaslat e rendelkezései tartalmazzák az ellenõrzés lefolytatásának

eljárási szabályait, valamint azt, hogy az ellenõrzéshez szükséges

információkat milyen adatforrásból lehet beszerezni. A javaslat ugyanazon

szabályokat tartalmazza az Országgyûlés Nemzetbiztonsági Bizottságára is,

amelynek feladata a bizottság tagjává jelölt bírák ellenõrzése.

Figyelembe véve az Alkotmánybíróság határozatában foglaltakat, a javaslat

olyan szabályozást tartalmaz, amely szerint a vizsgálat során igénybe vehetõ

minden olyan irat, nyilvántartás, amely a vizsgálattal érintett és a törvény

hatálya alá tartozó adatokat tartalmazza, függetlenül attól, hogy az mely

szerv kezelésében van. Ugyanakkor a vizsgálatot végzõ személyek részére

nyilvántartásokba és az iratokba történõ korlátlan betekintési jogot csak a

Belügyminisztériumban és az - e törvénnyel létrehozni javasolt - Történeti

Hivatalban javasolja lehetõvé tenni, míg a nemzetbiztonsági szolgálatokat

adatszolgáltatás teljesítésére kötelezi. Emellett kiterjeszti a vizsgálatot

végzõ bizottság részére az adatigénylés jogát bármilyen olyan egyéb iratra,

amely a törvény hatálya alá tartozó tevékenységre vonatkozóan adatot

tartalmazhat. Lehetõséget biztosít továbbá arra, hogy a vizsgálat alá vont

személyek és a tanúk személyazonosító- és lakcím adatait a polgárok személyi

adatainak és lakcímének nyilvántartásából átvehessék.

13. §-hoz

A BM egykori III/III. Csoportfõnöksége jogutód nélkül szûnt meg, a

Belügyminisztérium e szerv dokumentumait lényegében a felelõs õrzés szabályai

szerint gondozza, anélkül, hogy azok adatállományát bármely jelenlegi jogszerû

tevékenységéhez felhasználná. Ugyanakkor - mint ahogy az Alkotmánybíróság

határozatának indokolásában is szerepel - nem csak ebben a nyilvántartásban

találhatók olyan iratok és adatok, amelyek a törvény hatálya alá tartozó

tevékenységekre utalnak, és ma már egyik szerv jogszerû tevékenységének célját

sem szolgálják. Ezeket az iratokat azonban már nemcsak a Belügyminisztérium,

hanem a nemzetbiztonsági szolgálatok, a Honvédelmi Minisztérium és más szervek

is õrzik. Ugyanakkor - elsõsorban a Belügyminisztériumban, amely az elmúlt

több mint negyven évben az iratokat csak elvétve adta át a levéltárnak - nagy

mennyiségû olyan irat halmozódott fel, amelyekben szereplõ személyes adatok

kezelése ma már nem jogszerû, ugyanakkor maradandó értéket képezhetnek.

Célszerûnek tûnik, ha e dokumentumok õrzését, feldolgozását, az

ellenõrzést végzõ bizottság "kiszolgálását", az információs önrendelkezési jog

gyakorlását, valamint a tudományos kutatás feltételeinek biztosítását egy - a

Kormánytól és a Belügyminisztériumtól szervezetileg teljesen független -

intézmény végezze. A javaslat ezért - Történeti Hivatal elnevezéssel - a

költségvetésben külön fejezetként megjelenõ, önálló jogi személyként mûködõ

szerv létrehozását tartalmazza, melynek elnökét és helyettesét a

miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök nevezné ki, az

összeférhetetlenségi szabályokat, továbbá kinevezésük és felmentésük

feltételeit, valamint munkaviszonyuk speciális szabályait a javaslat

tartalmazza azzal, hogy egyebekben rájuk a közigazgatási, illetõleg a

helyettes államtitkárokra vonatozó szabályok irányadók.

A Hivatal tevékenységérõl a javaslat szerint az elnök közvetlenül az

Országgyûlésnek tartozna beszámolási kötelezettséggel.

A javaslat a Történeti Hivatal tevékenységére - miután feladatköre

legközelebb a levéltárakéhoz van - bizonyos kivételekkel, (így a kutatásra,

az iratok külföldre vitelére, a levéltárba adási kötelezettségre, valamint a

más levéltáraknak történõ átadás lehetõségére vonatkozó szabályok

alkalmazásának kizárása) az Ltv. szabályait javasolja alkalmazni.

A 25/G.§ (1)-(3) bekezdése szabályozza az érintettek információs joga

gyakorlásának speciális szabályait. E szerint az adatok megismeréséhez való

jog gyakorlását úgy kell biztosítani, hogy az ne sértse más személy személyes

adatai védelmére vonatkozó jogát, illetõleg arra jogosult ne tudhassa meg,

hogy konkrétan ki az, aki az iratokban és nyilvántartásokban - bármilyen

jogcímen - szerepel. Ennek technikai megoldása az, hogy az iratokat csak az

érintett személy azonosítására alkalmas adatok felismerhetetlenné tétele után

lehet bemutatni.

Az adatok helyesbítéséhez való jog gyakorlását csak korlátozott körben -

személyazonosító adatok tekintetében - indokolt lehetõvé tenni és csak olyan

módon, hogy az eredeti adat is megmaradjon. Ennek egyrészt a nyilvántartás

maradandó értékének megõrzése, valamint a törvény végrehajtásához szükséges

adatoknak az eredeti állapotban való megtartása érdekében van jelentõsége,

hiszen a Bizottság munkájában a bizonyítási eljárás lefolytatásához a ma

rendelkezésre álló adatállományra változatlanul és hiánytalanul szükség van.

Az információs önrendelkezési jog magában foglalja az adatok törlésére

való jogosultságot is. Ez számos esetben a vizsgálat eredményességét hiúsítaná

meg, hiszen a törölt vagy törlendõ adatokban találhatók azok az információk,

amelyek alapján valakinek az ügynöki tevékenységét rekonstruálni lehetne,

illetõleg az annak bizonyításához meghallgatni szükséges tanúk személye is

csak innen tudható meg.

E probléma megoldására azt javasoljuk, hogy az érintett személy csak a

törvényben meghatározott ellenõrzések befejezését (2000. június 30-át)

követõen gyakorolhassa a törlési jogot.

Az Alkotmánybíróság döntésébõl egyértelmûen következik, hogy megfelelõ

formában biztosítani kell a tudományos kutatás feltételeit is. A kutathatóság

korlátlan és azonnali hatállyal történõ lehetõvé tételét azonban akadályozza

az a speciális körülmény, hogy ezek az iratok technikailag szétválaszthatatlan

módon (esetenként egyazon oldalon vagy sorban) tartalmaznak az érdektelen

adatok és a közelmúlt megismeréséhez szükséges információk mellett olyan,

különösen védendõ, esetenként maradandó értékkel nem rendelkezõ, de az

érintett legbensõbb magánügyére vonatkozó személyes adatokat, amelyek

gyûjtésérõl és nyilvántartásáról maguk az érintettek sem tudnak. Indokolt

ezért a tudományos kutatást bizonyos idõhatárhoz kötni, másrészt pedig átvenni

a levéltári törvénynek azt a szabályát, amely a kutatást csak a személyes

adatok anonimizálása után teszi lehetõvé.

A dokumentumokat a törvény hatálybalépését követõ 30 év elteltével -

javaslatunk szerint - már a levéltári törvény szabályai szerint kell kezelni,

és ez vonatkozik már a kutatás biztosítására is.

A Történeti Hivatal mûködése megkezdésének idõpontja szoros

összefüggésben van az iratok átadásának határidejével. A javaslat az iratok

átadásának határidejét a titokvédelmi felülvizsgálathoz igazodva tartalmazza.

Eleje Honlap