ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

K/1806..

Kérdés!

Dr.Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Kérdést kívánok intézni Dr.Bokros Lajos Pénzügyminiszter úrhoz "Hófúvások

között jeges-ár elõtt átszervezés? Készült-e hatákonyságvizsgálat a közúti

illetve vízügyi igazgatóságok átszervezése elõtt? címmel.

Tisztelt Miniszter Úr!

Az 1105/1995. (XI.1.) Korm. számú határozat végrehajtásáról tájékoztatták a

szakmai és érdekszövetségeket. Ebben a kormányhatározatban a dekoncentráció és

a decentralizáció fõbb irányait határozza meg a kormány, amelyben

meghatározza, hogy a hatáskörök felülvizsgálatát követõen tárca és ágazati

bontásban, mely tevékenységeket szükséges megszüntetni, illetve megyei esetleg

települési önkormányzatokhoz kamarai köztestületekhez utalni. A

kormányhatározat arról is rendelkezik, hogy mely feladat- és hatásköröket

lehet közalapítványhoz, közhasznú társasághoz telepítani. Bizonyára a kormány

intézkedésének jelenleg olyan szakaszában vagyunk, amikor elõkészítõ, elemzõ

munka folyik és a parlament, a törvényhozó testület a várható újabb csomag

kézhezvételekor (1996. elsõ félév) nem kerül olyan helyzetbe, amelyet úgy

szoktak emlegetni, hogy nincs más alternatíva, a kormány döntését tudomásul

kell venni. Egyetértek azzal a fõ iránnyal, hogy a területi államigazgatás

egyes ágazataiban a feladatokhoz képest nagy az aránytalanság, hogy növelni

kell a közalkalmazottak és a köztisztviselõk anyagi elismerését és abban is,

hogy az eddigi struktúrán célszerû változtatni.

Kérdésem arra irányul, hogy Miniszter úr hatékonynak tartja-e és fõleg

finanszírozhatónak azt az elképzelést, amely során a közúti igazgatóságok

szervezetét közel 3 milliárd forint költséggel közhasznú társaságok alakítják

át, amikor veszélybe kerülhet a nemzeti vagyon jelentõs részét képezõ

autópálya és országos közúthálózat fenntartása és üzemeltetése. Szabad-e

télen, amikor az utak járhatósa a balesetmentes közlekedés mindannyiunkat

érint az átszervezéssel bizonytalan helyzetet teremteni és származik-e elõny

az államháztartás számára abból, hogy feladatukat nagy szakmai tudással,

feleõsséggel végzõ közúti igazgatóságokat 10 éven belül immár harmadszor

kívánja valaki átszervezni.

A vízügyi igazgatóságok esetében is a rövid idõn belül hol összevonás, hol

szétvélasztás volt tapasztalható. Szakmai fórumokon hallhattuk, hogy milyen

törékeny a Hollandiánál nagyobb vízfolyások melletti gátak állapota. Milyen

kiszolgáltatott Magyarország ivóvíz-készlete saját és más országok

ökoszisztémába való beavatkozásának, milyen jelentõs bevételekre lehet szert

tenni a nagy kiterjedésû vízfelületeinket megfelelõ gondozással a turizmus

szolgálatába tudjuk állítani. Hatékony-e hagyományos tradícionális

szervezeteket akkor átszervezni óriási tudományos szakmai értékeket

elveszejteni akkor, amikor sajnos be kell lássuk, hogy kevés pénze van az

országnak alapinfrastruktúrájának fejlesztésére, a fenntartására és

mûködtetésére. Szabad-e kifejezetten regionális, természetes határok mentén

kialakult fenntartó szervezeteket megyehatárok közé préselni? Tudom Miniszter

úr régiópárti, aki tisztán látja, hogy a gyzdaság, a foglalkoztatás, az

infrastruktúrafejlesztés és fenntartés nem hatékony, ha széttagozódott. Miért

tartja valaki hatékonynak azt, ha az európai irányokkal szemben e két, az

állampolgárok életét és biztonságérzetét alapvetõen befolyásoló szervezetek

óriási pénzekért a szakszervezetek véleménye ellenére át kívánnak szervezni,

és mindezt most télvíz idején, hóval és jéggel borított közutakon a jeges-ár

elõtt, és a zöld-ár után. Kié ma és kié lesz holnap a felelõsség?

Kérem Miniszter úr szives válaszát.

Budapest, 1995. december 7.

Balsay István

Fidesz

Eleje Honlap