ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Kérdés!
Dr.Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnöke
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Kérdést kívánok intézni Dr.Bokros Lajos Pénzügyminiszter úrhoz "Hófúvások
között jeges-ár elõtt átszervezés? Készült-e hatákonyságvizsgálat a közúti
illetve vízügyi igazgatóságok átszervezése elõtt? címmel.
Tisztelt Miniszter Úr!
Az 1105/1995. (XI.1.) Korm. számú határozat végrehajtásáról tájékoztatták a
szakmai és érdekszövetségeket. Ebben a kormányhatározatban a dekoncentráció és
a decentralizáció fõbb irányait határozza meg a kormány, amelyben
meghatározza, hogy a hatáskörök felülvizsgálatát követõen tárca és ágazati
bontásban, mely tevékenységeket szükséges megszüntetni, illetve megyei esetleg
települési önkormányzatokhoz kamarai köztestületekhez utalni. A
kormányhatározat arról is rendelkezik, hogy mely feladat- és hatásköröket
lehet közalapítványhoz, közhasznú társasághoz telepítani. Bizonyára a kormány
intézkedésének jelenleg olyan szakaszában vagyunk, amikor elõkészítõ, elemzõ
munka folyik és a parlament, a törvényhozó testület a várható újabb csomag
kézhezvételekor (1996. elsõ félév) nem kerül olyan helyzetbe, amelyet úgy
szoktak emlegetni, hogy nincs más alternatíva, a kormány döntését tudomásul
kell venni. Egyetértek azzal a fõ iránnyal, hogy a területi államigazgatás
egyes ágazataiban a feladatokhoz képest nagy az aránytalanság, hogy növelni
kell a közalkalmazottak és a köztisztviselõk anyagi elismerését és abban is,
hogy az eddigi struktúrán célszerû változtatni.
Kérdésem arra irányul, hogy Miniszter úr hatékonynak tartja-e és fõleg
finanszírozhatónak azt az elképzelést, amely során a közúti igazgatóságok
szervezetét közel 3 milliárd forint költséggel közhasznú társaságok alakítják
át, amikor veszélybe kerülhet a nemzeti vagyon jelentõs részét képezõ
autópálya és országos közúthálózat fenntartása és üzemeltetése. Szabad-e
télen, amikor az utak járhatósa a balesetmentes közlekedés mindannyiunkat
érint az átszervezéssel bizonytalan helyzetet teremteni és származik-e elõny
az államháztartás számára abból, hogy feladatukat nagy szakmai tudással,
feleõsséggel végzõ közúti igazgatóságokat 10 éven belül immár harmadszor
kívánja valaki átszervezni.
A vízügyi igazgatóságok esetében is a rövid idõn belül hol összevonás, hol
szétvélasztás volt tapasztalható. Szakmai fórumokon hallhattuk, hogy milyen
törékeny a Hollandiánál nagyobb vízfolyások melletti gátak állapota. Milyen
kiszolgáltatott Magyarország ivóvíz-készlete saját és más országok
ökoszisztémába való beavatkozásának, milyen jelentõs bevételekre lehet szert
tenni a nagy kiterjedésû vízfelületeinket megfelelõ gondozással a turizmus
szolgálatába tudjuk állítani. Hatékony-e hagyományos tradícionális
szervezeteket akkor átszervezni óriási tudományos szakmai értékeket
elveszejteni akkor, amikor sajnos be kell lássuk, hogy kevés pénze van az
országnak alapinfrastruktúrájának fejlesztésére, a fenntartására és
mûködtetésére. Szabad-e kifejezetten regionális, természetes határok mentén
kialakult fenntartó szervezeteket megyehatárok közé préselni? Tudom Miniszter
úr régiópárti, aki tisztán látja, hogy a gyzdaság, a foglalkoztatás, az
infrastruktúrafejlesztés és fenntartés nem hatékony, ha széttagozódott. Miért
tartja valaki hatékonynak azt, ha az európai irányokkal szemben e két, az
állampolgárok életét és biztonságérzetét alapvetõen befolyásoló szervezetek
óriási pénzekért a szakszervezetek véleménye ellenére át kívánnak szervezni,
és mindezt most télvíz idején, hóval és jéggel borított közutakon a jeges-ár
elõtt, és a zöld-ár után. Kié ma és kié lesz holnap a felelõsség?
Kérem Miniszter úr szives válaszát.
Budapest, 1995. december 7.
Balsay István
Fidesz