Képviselõi önálló indítvány!

T/ 1871. számú

törvényjavaslat

az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény

módosításáról

Törvényjavaslat az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló

1990. évi LV. törvény módosításáról

Az Országgyûlés a demokratikus közélet tisztaságának elõmozdítása,

valamint annak érdekében, hogy az országgyûlési képviselõk a

demokratikus jogállam keretei között megfelelõen lássák el

feladataikat, az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi

LV. törvényt (a továbbiakban: Tv.) az alábbiak szerint módosítja:

1.§

A Tv. a következõ III. fejezettel egészül ki:

"III. fejezet

ÖSSZEFÉRHETETLENSÉGI SZABÁLYOK

A képviselõi tisztség összeférhetetlensége

9.§

A változat

A képviselõ - az Alkotmány 20.§-ának (5) bekezdésében foglalt

eseteken túlmenõen - nem lehet

a) az Országgyûlés, a köztársasági elnök, az Alkotmánybíróság, az

Állami Számvevõszék, valamint az állampolgári jogok Országgyûlési

biztosa hivatali szervezetének az alkalmazottja;

b) a Magyar Nemzeti Bank elnöke, elnökhelyettese, igazgatója;

c) az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaság

igazgatóságának vagy felügyelõ bizottságának tagja;

d) a Közbeszerzések Tanácsa tagja;

e) társadalombiztosítási önkormányzat tagja.

B változat

A képviselõ - az Alkotmány 20. §-ának (5) bekezdésében

foglalt eseteken túlmenõen - nem lehet

a) az Országgyûlés, a köztársasági elnök, az Alkotmánybíróság, az

Állami Számvevõszék, valamint az állampolgári jogok Országgyûlési

biztosa hivatali szervezetének az alkalmazottja;

b) a Magyar Nemzeti Bank elnöke, elnökhelyettese, igazgatója;

c) az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaság

igazgatóságának vagy felügyelõ bizottságának tagja;

d) a Közbeszerzések Tanácsa tagja;

e) társadalombiztosítási önkormányzat tagja;

f) országos jellegû szakszervezet alapszabály szerinti vezetõje,

szakszervezeti szövetségek vezetõje;

g) polgármester, fõpolgármester, megyei közgyûlés elnöke.

C változat

A képviselõ - az Alkotmány 20.§-ának (5) bekezdésében foglalt

eseteken túlmenõen - nem lehet

a) az Országgyûlés, a köztársasági elnök, az Alkotmánybíróság, az

Állami Számvevõszék, valamint az állampolgári jogok országgyûlési

biztosa hivatali szervezetének az alkalmazottja;

b) a Magyar Nemzeti Bank elnöke, elnökhelyettese, igazgatója;

c) az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaság

igazgatóságának vagy felügyelõ bizottságának tagja;

d) a Közbeszerzések Tanácsa tagja;

e) társadalombiztosítási önkormányzat tagja;

f) országos jellegû szakszervezet alapszabály szerinti vezetõje,

szakszervezeti szövetségek vezetõje.

D változat

A képviselõ - az Alkotmány 20.§-ának (5) bekezdésében foglalt

eseteken túlmenõen - nem lehet

a) az Országgyûlés, a köztársasági elnök, az Alkotmánybíróság, az

Állami Számvevõszék, valamint az állampolgári jogok Országgyûlési

biztosa hivatali szervezetének az alkalmazottja;

b) a Magyar Nemzeti Bank elnöke, elnökhelyettese, igazgatója;

c) az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaság

igazgatóságának vagy felügyelõ bizottságának tagja;

d) a Közbeszerzések Tanácsa tagja;

e) társadalombiztosítási önkormányzat tagja;

f) polgármester, fõpolgármester, megyei közgyûlés elnöke.

10.§

A változat

A képviselõ az Országgyûlés vagy a kormány által létrehozott

közalapítvány kezelõ szervének tisztségviselõjeként vagy kezelõ

szervezetének tagjaként nem részesülhet tiszteletdíjban.

B változat

A képviselõ az Országgyûlés, a kormány vagy önkormányzat által

létrehozott közalapítvány kezelõ szervének tisztségviselõjeként vagy

kezelõ szervezetének tagjaként nem részesülhet tiszteletdíjban.

11.§

Országgyûlési képviselõ nem lehet:

a) országos vagy regionális terjesztésû politikai napilap

szerkesztõségének vezetõje vagy annak helyettese;

b) a Magyar Távirati Iroda vezetõje és helyettese;

c) a Magyar Rádió és a Magyar Televízió elnöke;

d) az Országos Rádió-Televízió Testület és a Társadalmi Ellenõrzõ

Tanács tagja;

e) az országos vagy körzeti rádió vagy televízió vezetõje.

12.§

(1) Az Országgyûlés elnöke és alelnöke más keresõ

foglalkozást nem folytathat, és egyéb tevékenységéért - a szerzõi jogi

védelem alá esõ tevékenységet kivéve - díjazást nem fogadhat el.

(2) A miniszterelnök, miniszter vagy politikai államtitkár

képviselõ nem lehet az Országgyûlés elnöke, alelnöke, jegyzõje és

Országgyûlési bizottság tagja.

Gazdasági összeférhetetlenség

A változat

A többi változat szerinti 13.§ kimarad, a késõbbi §-ok számozása

értelemszerûen változik.

13.§

B változat

Országgyûlési képviselõ nem lehet:

a) állami vállalatnak, trösztnek, tröszti vállalatnak, közüzemi

vállalatnak vezérigazgatója, vezérigazgató-helyettese, igazgatója,

igazgató-helyettese, igazgató tanácsának vagy vezetõ testületének, és

felügyelõ bizottságnak tagja;

b) a megyei közgyûlések, a megyei jogú városok, a Fõvárosi

Önkormányzat által alapított önkormányzati vállalatnak vezérigazgatója,

vezérigazgató-helyettese, igazgatója, igazgató-helyettese, igazgató

tanácsának vagy vezetõ testületének tagja;

c) a teljes vagy többségi állami tulajdoni részesedéssel vagy a

megyei közgyûlések, a megyei jogú városok, a Fõvárosi Önkormányzat

teljes vagy többségi tulajdoni részesedésével mûködõ gazdasági társaság

vezetõ tisztségviselõje, igazgató tanácsának vagy vezetõ testületének,

felügyelõ-bizottságának tagja, valamint a társasággal munkaviszonyban

vagy munkavégzésre irányuló más jogviszonyban álló vezetõje

(vezérigazgatója).

d) a teljes vagy többségi állami tulajdoni részesedéssel vagy a

megyei közgyûlések, a megyei jogú városok, a Fõvárosi Önkormányzat

teljes vagy többségi tulajdoni részesedésével mûködõ gazdasági társaság

által alapított leányvállalatnak vezérigazgatója, vezérigazgató-

helyettese, igazgatója, igazgató-helyettese, igazgató tanácsának vagy

vezetõ testületének tagja;

C változat

Országgyûlési képviselõ nem lehet:

a) állami vállalatnak, trösztnek, tröszti vállalatnak, közüzemi

vállalatnak vezérigazgatója, vezérigazgató-helyettese, igazgatója,

igazgató-helyettese, igazgató tanácsának vagy vezetõ testületének, és

felügyelõ bizottságnak tagja;

b) önkormányzati vállalatnak vezérigazgatója, vezérigazgató-

helyettese, igazgatója, igazgató-helyettese, igazgató tanácsának vagy

vezetõ testületének tagja;

c) részben vagy egészben állami vagy önkormányzati tulajdonú

részesedéssel mûködõ gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje,

igazgató tanácsának vagy vezetõ testületének, felügyelõ bizottságának

tagja, valamint a társasággal munkaviszonyban vagy munkavégzésre

irányuló más jogviszonyban álló vezetõje (vezérigazgatója).

d) állami vagy önkormányzati vállalat által, illetve részben vagy

egészben állami vagy önkormányzati tulajdoni részesedéssel mûködõ

gazdasági társaság által alapított leányvállalatnak vezérigazgatója,

vezérigazgató-helyettese, igazgatója, igazgató-helyettese, igazgató

tanácsának vagy vezetõ testületének tagja.

D változat

Országgyûlési képviselõ nem lehet:

a) állami vállalatnak, trösztnek, tröszti vállalatnak, közüzemi

vállalatnak vezérigazgatója, vezérigazgató-helyettese, igazgatója,

igazgató-helyettese, igazgató tanácsának vagy vezetõ testületének, és

felügyelõ bizottságnak tagja;

b) önkormányzati vállalatnak vezérigazgatója, vezérigazgató-

helyettese, igazgatója, igazgató-helyettese, igazgató tanácsának vagy

vezetõ testületének tagja;

c) részben vagy egészben állami vagy önkormányzati tulajdonú

részesedéssel mûködõ gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje,

igazgató tanácsának vagy vezetõ testületének, felügyelõ-bizottságának

tagja, valamint a társasággal munkaviszonyban vagy munkavégzésre

irányuló más jogviszonyban álló vezetõje (vezérigazgatója).

d) állami vagy önkormányzati vállalat által, illetve részben vagy

egészben állami vagy önkormányzati tulajdoni részesedéssel mûködõ

gazdasági társaság által alapított leányvállalatnak vezérigazgatója,

vezérigazgató-helyettese, igazgatója, igazgató-helyettese, igazgató

tanácsának vagy vezetõ testületének tagja;

e) szövetkezet tisztségviselõje.

E változat

Országgyûlési képviselõ nem lehet:

a) állami vállalatnak, önkormányzati vállalatnak,

leányvállalatnak, közüzemi vállalatnak, trösztnek, tröszti vállalatnak

vezérigazgatója, vezérigazgató-helyettese, igazgatója, igazgató-

helyettese, felügyelõ-bizottsági tagja, vezetõ testületének tagja;

b) egyes jogi személyek vállalatának vezérigazgatója,

vezérigazgató-helyettese, igazgatója, igazgató-helyettese, felügyelõ-

bizottsági tagja, vezetõ testületének tagja;

c) szövetkezetnek tisztségviselõje, gazdasági társaságnak,

közhasznú társaságnak vezetõ tisztségviselõje, felügyelõ-bizottsági

tagja, valamint e szervezetekkel munkaviszonyban vagy munkavégzésre

irányuló más jogviszonyban álló vezetõje (vezérigazgatója).

14.§

Országgyûlési képviselõ nem lehet:

a) a közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény hatálya alá

tartozó szervezettel - a törvény hatálya alá tartozó beszerzések

teljesítésére irányuló - szerzõdéses viszonyban álló gazdálkodó

szervezet vezetõ tisztségviselõje, felügyelõ-bizottsági tagja, valamint

a gazdálkodó szervezettel munkaviszonyban, vagy munkavégzésre irányuló

más jogviszonyban álló vezetõje (vezérigazgatója).

b) a képviselõi mandátum fennállása alatt, illetve annak

megszûnésétõl számított két évig koncessziós társaság vezetõ

tisztségviselõje, felügyelõ-bizottsági tagja, valamint a gazdálkodó

szervezettel munkaviszonyban, vagy munkavégzésre irányuló más

jogviszonyban álló vezetõje (vezérigazgatója).

Egyéb összeférhetetlenségi szabályok

15.§

(1) Országgyûlési képviselõ nem járhat el az állam, annak szerve,

intézménye, teljes vagy többségi állami tulajdonban álló gazdálkodó

szervezet jogi képviselõjeként.

(2) Szakmai vagy üzleti ügyben az Országgyûlési képviselõi

minõségre hivatkozni nem lehet.

(3) Az Országgyûlési képviselõ a képviselõi megbízatásának

felhasználásával jogosulatlanul bizalmas információkat nem szerezhet,

illetve nem használhat fel.

16.§

A változat

(1) Az Országgyûlési képviselõ e minõségében eljárva, illetve

képviselõi megbízatását felhasználva saját maga vagy családja számára

semmilyen pénzbeni vagy természetbeni juttatást nem fogadhat el,

semmilyen anyagi elõnyre nem tehet szert.

(2) Az Országgyûlési képviselõ képviselõi megbízatásval

összefüggésben egy-egy alkalommal nem fogadhat el olyan ajándékot vagy

más ingyenes juttatást, amely a mindenkori képviselõi tiszteletdíj

kéthavi összegét meghaladja. Az ez összegnél alacsonyabb értékû

ajándékokról és ingyenes juttatásokról a képviselõ kimutatást köteles

vezetni.

B változat

(1) Az Országgyûlési képviselõ e minõségében eljárva, illetve

képviselõi megbízatását felhasználva saját maga vagy családja számára

semmilyen pénzbeni vagy természetbeni juttatást nem fogadhat el,

semmilyen anyagi elõnyre nem tehet szert.

(2) Az Országgyûlési képviselõ képviselõi megbízatásával

összefüggésben egy-egy alkalommal nem fogadhat el olyan ajándékot vagy

más ingyenes juttatást, amely a szokásos mértékû ajándék értékét

meghaladja. Az ez összegnél alacsonyabb értékû ajándékokról és ingyenes

juttatásokról a képviselõ kimutatást köteles vezetni.

17.§

A változat

Összeférhetetlenség miatt megszûnik annak a képviselõnek a mandátuma

a) akit a közügyek gyakorlásától jogerõsen eltiltottak,

b) akit szándékos bûntett miatt jogerõsen szabadságvesztésre

ítéltek,

c) akinek az állammal szemben - a lehetséges jogorvoslati

eljárások kimerítését követõen - köztartozása áll fenn, és azt az errõl

szóló értesítés kézhezvételétõl számított hatvan napon belül -

részletfizetés esetén az ezt engedélyezõ határozat rendelkezéseinek

megfelelõen - nem rendezi,

d) akinek kényszergyógykezelését a bíróság jogerõsen elrendelte.

B változat

Összeférhetetlenség miatt megszûnik annak a képviselõnek a mandátuma

a) akit a közügyek gyakorlásától jogerõsen eltiltottak,

b) akit szándékos bûntett miatt jogerõsen végrehajtandó

szabadságvesztésre ítéltek,

c) akinek kényszergyógykezelését a bíróság jogerõsen elrendelte.

Bejelentési kötelezettség alá esõ tevékenységek és jövedelmek

18.§

Az Országgyûlési képviselõ az Országgyûlés elnökének köteles

bejelenteni minden, összeférhetetlenség alá nem esõ

a) munkaviszonyát és munkavégzésre irányuló más jogviszonyát;

b) önálló vállalkozását, gazdasági társaságban, szövetkezetben,

közhasznú társaságban fennálló részesedését (tagsági viszonyát),

továbbá e szervezetekben betöltött vezetõ tisztségviselõi megbízatását,

felügyelõ bizottsági tagságát;

c) alapítványát, alapítvány kezelõ testületében fennálló tagságát,

társadalmi szervezetben fennálló tagsági viszonyát, továbbá e

szervezetek jogszabályban vagy alapszabályban meghatározott legfelsõbb,

valamint ügyintézõ és képviseleti szervében betöltött tisztségét;

d) köztestületben fennálló tagságát, valamint köztestület

jogszabályban vagy alapszabályban meghatározott legfelsõbb, valamint

ügyintézõ és képviseleti szervében betöltött tisztségét;

e) az a-d) pontokban meghatározottakon túlmenõen, valamennyi - a

képviselõi megbízatáson kívüli - rendszeres, valamint az egyhavi

képviselõi tiszteletdíjat meghaladó mértékû eseti, illetve évente

többszöri jövedelemmel járó tevékenységét, szerzõdéses jogviszonyát;

f) az a-e) pontokban meghatározott jövedelmét.

Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség

19.§

A változat

(1) A képviselõ a mandátuma érvényességének megállapításától

számított harminc napon belül, majd megbízatásának megszûnésétõl

számított harminc napon belül köteles az Országgyûlés elnökénél

vagyonnyilatkozatot tenni. (2) A vagyonnyilatkozat az

Országgyûlési képviselõ, a vele közös háztartásban élõ házas- és

élettársa valamint gyermeke következõ vagyonára terjed ki:

a) az ingatlantulajdon, a vagyoni értékû jog;

b) az ötszázezer forint egyedi értéket meghaladó ingóság;

c) az értékpapír, továbbá a vagyoni értéket megtestesítõ tagsági

vagy részesedési jog;

d) ötszázezer forintot meghaladó készpénz, pénzintézeti

számlakövetelés, az összességében ötszázezer forintot meghaladó

szerzõdés alapján fennálló pénzkövetelés.

(3) A vagyonnyilatkozatban fel kell tüntetni a vagyon mennyiségét,

és ha ez megállapítható, azonosító adatait, szerzéskori értékét,

továbbá szerzésének idõpontját és jogcímét.

(4) Vagyonnyilatkozat elmulasztása esetén - annak benyújtásáig - a

képviselõ tiszteletdíjban nem részesülhet, képviselõi jogait nem

gyakorolhatja. A képviselõi megbízatás megszûnése után kötelezõ

vagyonnyilatkozat elmulasztása esetén a képviselõ a korábbi

vagyonnyilatkozatban meghatározott vagyonösszeg alapulvételével

késedelmi kamatot köteles fizetni. A késedelmi kamat mértéke minden

naptári nap után a felszámítás idõpontjában érvényes jegybanki

alapkamat kétszeresének 365-öd része. Ha a volt képviselõ a megbízatás

megszûnését követõ egy éven belül még nem tette meg a

vagyonnyilatkozatot, akkor a késedelmi kamat egy évre kiszámított

összegének a bírósági végrehajtását kell kérni. A további kamatfizetési

kötelezettség ezzel megszûnik.

B változat

(1) A képviselõ a mandátuma érvényességének megállapításától

számított harminc napon belül, majd megbízatásának megszûnésétõl

számított harminc napon belül köteles az Országgyûlés elnökénél

vagyonnyilatkozatot tenni. (2) A vagyonnyilatkozat az

Országgyûlési képviselõ következõ vagyonára terjed ki:

a) az ingatlantulajdon, a vagyoni értékû jog;

b) az ötszázezer forint egyedi értéket meghaladó ingóság;

c) az értékpapír, továbbá a vagyoni értéket megtestesítõ tagsági

vagy részesedési jog;

d) ötszázezer forintot meghaladó készpénz, pénzintézeti

számlakövetelés, az összességében ötszázezer forintot meghaladó

szerzõdés alapján fennálló pénzkövetelés.

(3) A vagyonnyilatkozatban fel kell tüntetni a vagyon mennyiségét,

és ha ez megállapítható, azonosító adatait, szerzéskori értékét,

továbbá szerzésének idõpontját és jogcímét.

(4) Vagyonnyilatkozat elmulasztása esetén - annak benyújtásáig - a

képviselõ tiszteletdíjban nem részesülhet, képviselõi jogait nem

gyakorolhatja. A képviselõi megbízatás megszûnése után kötelezõ

vagyonnyilatkozat elmulasztása esetén a képviselõ a korábbi

vagyonnyilatkozatban meghatározott vagyonösszeg alapulvételével

késedelmi kamatot köteles fizetni. A késedelmi kamat mértéke minden

naptári nap után a felszámítás idõpontjában érvényes jegybanki

alapkamat kétszeresének 365-öd része. Ha a volt képviselõ a megbízatás

megszûnését követõ egy éven belül még nem tette meg a

vagyonnyilatkozatot, akkor a késedelmi kamat egy évre kiszámított

összegének a bírósági végrehajtását kell kérni. A további kamatfizetési

kötelezettség ezzel megszûnik.

C változat

(1) A képviselõ a mandátuma érvényességének megállapításától

számított harminc napon belül, ezt követõen évente, majd a

megbízatásának megszûnésétõl számított harminc napon belül köteles az

Országgyûlés elnökénél vagyonnyilatkozatot tenni.

(2) A vagyonnyilatkozat az Országgyûlési képviselõ, a vele közös

háztartásban élõ házas- és élettársa valamint gyermeke következõ

vagyonára terjed ki:

a) az ingatlantulajdon, a vagyoni értékû jog;

b) az ötszázezer forint egyedi értéket meghaladó ingóság;

c) az értékpapír, továbbá vagyoni értéket megtestesítõ tagsági

vagy részesedési jog;

d) ötszázezer forintot meghaladó készpénz, pénzintézeti

számlakövetelés, az összességében ötszázezer forintot meghaladó

szerzõdés alapján fennálló pénzkövetelés.

(3) A vagyonnyilatkozatban fel kell tüntetni a vagyon mennyiségét,

és ha ez megállapítható, azonosító adatait, szerzéskori értékét,

továbbá szerzésének idõpontját és jogcímét.

(4) Vagyonnyilatkozat elmulasztása esetén - annak benyújtásáig - a

képviselõ tiszteletdíjban nem részesülhet, képviselõi jogait nem

gyakorolhatja.

Eljárási szabályok

20.§

(1) Az Országgyûlési képviselõ a mandátuma érvényességének

megállapításától, az Országgyûlés elnöke és alelnöke az e tisztségbe

való megválasztásától számított harminc napon belül köteles a vele

szemben fennálló összeférhetetlenségi okot megszûntetni, illetve

megszûntetését kezdeményezni. Ennek megtörténtéig a képviselõi

megbízatásából eredõ jogait nem gyakorolhatja és tiszteletdíjra sem

jogosult.

(2) Ha a képviselõ az (1) bekezdésben írt kötelezettségének nem

tesz eleget, bármely képviselõ indítványára az Országgyûlés - a

Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottság véleményének kikérése után -

tizenöt napon belül kimondja az összeférhetetlenséget.

(3) A 17.§-ban meghatározott összeférhetetlenségrõl a jogerõs

ítéletet hozó bíróság haladéktalanul tájékoztatja az Országgyûlés

elnökét. Az összeférhetetlenséget az Országgyûlés ezt követõen 15 napon

belül mondja ki. (4) Az összeférhetetlenség kimondásához a jelenlévõ

képviselõk kétharmadának a szavazata szükséges.

(5) A képviselõi összeférhetetlenség megállapítását bárki

kezdeményezheti írásban az Országgyûlés Mentelmi és

Összeférhetetlenségi Bizottságnak elnökénél. A kezdeményezésben

pontosan meg kell jelölni, hogy mely képviselõvel szemben és milyen

összeférhetetlenségi ok merült fel; mellékelni kell az

összeférhetetlenségi ok megállapításához szükséges bizonyítékokat is. A

kezdeményezésnek tartalmaznia kell a kezdeményezõ személyazonosító

adatait és aláírását. Hiányos kezdeményezés esetén az Országgyûlés

Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottságának elnöke nem indítja meg a

szükséges eljárást, de a kezdeményezésrõl tájékoztatja az Országgyûlés

Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottságát.

21. §

A változat

(1) Az összeférhetetlenség bejelentése esetén az ügyet az

Országgyûlés Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottsága 30 napon belül

kivizsgálja. Az adott ügy kivizsgálására tagjai sorából - sorsolással -

háromtagú vizsgálóbizottságot hoz létre. Az Országgyûlés Mentelmi és

Összeférhetetlenségi Bizottságának elnöke nem lehet tagja a

vizsgálóbizottságnak.

(2) A vizsgálóbizottság eljárásának részletes szabályait az

Országgyûlés Házszabálya állapítja meg.

B változat

(1) Az összeférhetetlenség bejelentése esetén az ügyet az

Országgyûlés Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottsága 30 napon belül

kivizsgálja. Az adott ügy kivizsgálására tagjai sorából - sorsolással -

háromtagú vizsgálóbizottságot hoz létre. A vizsgálóbizottság egyik

tagja a képviselõvel azonos képviselõcsoporthoz tartozó bizottsági tag.

Az Országgyûlés Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottságának elnöke

nem lehet tagja a vizsgálóbizottságnak.

(2) A vizsgálóbizottság eljárásának részletes szabályait az

Országgyûlés Házszabálya állapítja meg.

22. §

A változat

(1) A vagyonnyilatkozatokat és a bejelentési kötelezettség alá

tartozó tevékenységeket, valamint az összeférhetetlenséggel kapcsolatos

minden nyilvántartást az Országgyûlés Mentelmi és Összeférhetetlenségi

Bizottsága vezeti.

(2) A nyilvántartásban szereplõ adatokba bármely Országgyûlési

képviselõ betekinthet.

(3) A nyilvántartásban szereplõ adatokat a képviselõi megbízatás

megszûnését követõ egy hónapon belül törölni kell."

B változat

(1) A vagyonnyilatkozatokat és a bejelentési kötelezettség alá

tartozó tevékenységeket, valamint az összeférhetetlenséggel kapcsolatos

minden nyilvántartást az Országgyûlés Mentelmi és Összeférhetetlenségi

Bizottsága vezeti.

(2) A nyilvántartásban szereplõ adatokba csak az Országgyûlés

Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottsága tekinthet be.

(3) A nyilvántartásban szereplõ adatokat a képviselõi megbízatás

megszûnését követõ egy hónapon belül törölni kell."

2.§

A változat

(1) E törvény 19............................ napján lép hatályba.

(2) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a Tv. a preambulum

után az "I. fejezet" számozással egészül ki, valamint a jelenlegi 10-

11.§-ok számozása 2-3.§-ra változik, és a következõ alcímmel egészül

ki: "A képviselõk munkajogi és társadalombiztosítási jogállása"; a 2-

5.§-ok számozása 4-7.§-ra változik, és a "II. fejezet" számozással

egészül ki; a 9. § számozása 8.§-ra változik, és a következõ alcímmel

egészül ki: "A képviselõi tisztség ellátásának támogatása"; a 14.§

számozása 23.§-ra változik, és a "Záró rendelkezések" alcím elé a "IV.

fejezet" számozása kerül, továbbá a Tv. 6-8.§-ai és a 14.§ (2)

bekezdése hatályát veszti.

(3) A 18.§-ban meghatározott bejelentést, valamint a 19.§-ban

meghatározott vagyonnyilatkozatot a törvény hatályba lépését követõ 30

napon belül kell megtenni az Országgyûlés elnökénél. A 13.§-ban

meghatározott összeférhetetlenségi szabályokat a jelenleg mandátummal

rendelkezõ képviselõk fennálló tisztségeik vonatkozásában nem kell

alkalmazni. Ha azonban e tisztségek valamelyike a képviselõi mandátum

ideje alatt megszûnik, akkor újabb összeférhetetlen tisztség nem

létesíthetõ.

B változat

(1) E törvény 19............................ napján lép hatályba.

(2) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a Tv. a preambulum

után az "I. fejezet" számozással egészül ki, valamint a jelenlegi 10-

11.§-ok számozása 2-3.§-ra változik, és a következõ alcímmel egészül

ki: "A képviselõk munkajogi és társadalombiztosítási jogállása"; a 2-

5.§-ok számozása 4-7.§-ra változik, és a "II. fejezet" számozással

egészül ki; a 9. § számozása 8.§-ra változik, és a következõ alcímmel

egészül ki: "A képviselõi tisztség ellátásának támogatása"; a 14.§

számozása 23.§-ra változik, és a "Záró rendelkezések" alcím elé a "IV.

fejezet" számozása kerül, továbbá a Tv. 6-8.§-ai és a 14.§ (2)

bekezdése hatályát veszti.

(3) A 18.§-ban meghatározott bejelentést, valamint a 19.§-ban

meghatározott vagyonnyilatkozatot a törvény hatályba lépését követõ 30

napon belül kell megtenni az Országgyûlés elnökénél. A 13.§-ban

meghatározott összeférhetetlenségi szabályokat a jelenleg mandátummal

rendelkezõ képviselõknek a mandátumuk elnyerésekor fennálló tisztségeik

vonatkozásában nem kell alkalmazni. Ha azonban e tisztségek valamelyike

a képviselõi mandátum ideje alatt megszûnik, akkor újabb

összeférhetetlen tisztség nem létesíthetõ.

C változat

(1) E törvény 19............................ napján lép hatályba.

(2) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a Tv. a preambulum

után az "I. fejezet" számozással egészül ki, valamint a jelenlegi 10-

11.§-ok számozása 2-3.§-ra változik, és a következõ alcímmel egészül

ki: "A képviselõk munkajogi és társadalombiztosítási jogállása"; a 2-

5.§-ok számozása 4-7.§-ra változik, és a "II. fejezet" számozással

egészül ki; a 9. § számozása 8.§-ra változik, és a következõ alcímmel

egészül ki: "A képviselõi tisztség ellátásának támogatása"; a 14.§

számozása 23.§-ra változik, és a "Záró rendelkezések" alcím elé a "IV.

fejezet" számozása kerül, továbbá a Tv. 6-8.§-ai és a 14.§ (2)

bekezdése hatályát veszti.

(3) A 18.§-ban meghatározott bejelentést, valamint a 19.§-ban

meghatározott vagyonnyilatkozatot a törvény hatályba lépését követõ 30

napon belül kell megtenni az Országgyûlés elnökénél.

(4) Ha a képviselõvel szemben összeférhetetlenségi ok áll fenn,

azt a törvény hatályba lépését követõ 30 napon belül köteles

megszûntetni. Amennyiben ezt nem teszi meg, a Országgyûlés Mentelmi és

Összeférhetetlenségi Bizottságának elnöke megindítja ellene az

összeférhetetlenségi eljárást.

INDOKOLÁS

az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény

módosításáról szóló törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény

módosításáról szóló, tartalmilag az országgyûlési képviselõk

összeférhetetlenségét szabályozó törvényjavaslat elsõdleges célja, hogy

biztosítsa a törvényhozói munka függetlenségét, a nem kívánatos

befolyásolásoktól való mentességet, a lelkiismeretes képviselõi munka

végzését.

I.

Az országgyûlési képviselõkre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályok

minden parlament legbonyolultabb s leginkább körültekintõ szabályozást

igénylõ törvényalkotási feladatai közé tartoznak. Magyarországon 1946

óta komplex összeférhetetlenségi törvény nem volt. Azt megelõzõen

viszont nagyon részletes, önálló összeférhetetlenségi törvényeket

fogadtak el a magyar parlamentben. A magyar parlamentarizmus

történetében az elsõ átfogó összeférhetetlenségi törvényt 1875-ben

fogadta el a magyar parlament az 1875. évi I. tc. formájában. Ezt

követõen 1901-ben szabályozta ismét átfogó jelleggel a magyar parlament

a képviselõk összeférhetetlenségét a XXIV. számú tc.-ben. Újabb átfogó

szabályozásra az 1925. évi XXVI. törvénycikkben került sor. Jelentõs

módosításra az 1938. évi XIX. számú törvénycikkben került sor, majd az

utolsó átfogó összeférhetetlenségi törvényt 1946-ban fogadta el a

magyar parlament XXVI. számú törvénycikk formájában.

Az utolsó átfogó összeférhetetlenségi törvény néhány évig volt

hatályban, majd az 1949. évi XX. törvény és a hozzákapcsolódó

törvénykezések kapcsán hatályát veszítette. A diktatórikus szocializmus

éveiben a gazdasági összeférhetetlenség szabályai szinte értelmetlenné

váltak a tulajdoni viszonyok radikális átalakulása révén, továbbá annak

révén, hogy a hatalom megosztásával szemben a hatalom egységének

elvébõl kiindulva, erõteljes hatalomkoncentráció valósult meg, amelynek

során nemhogy elkerülendõ, hanem kifejezetten kívánatos volt az, hogy a

magas állami, párttisztségeket, egyéb politikai és közhatalmi

pozíciókat betöltõk, valamint a gazdasági élet vezetõ tisztségeit

betöltõ személyek kerüljenek a parlamentbe. Néhány jelentéktelen, un.

hivatali-politikai összeférhetetlenségi szabályt leszámítva, amelyeket

az Alkotmány tartalmazott, összeférhetetlenségi szabályok megalkotására

és részletes kimunkálására nem került sor.

II.

Amikor egy parlamenti demokrácia életében részletes

összeférhetetlenségi szabályok kialakítására és elfogadására kerül sor,

az már a parlamenti demokrácia konszolidációjának a jele. Ezt

hangsúlyoznunk kell azért, mert jó néhányan úgy vélik, hogy az

összeférhetetlenségi szabályok a parlamenti demokrácia válságtermékei,

akkor kerül sor kidolgozásukra és elfogadásukra, amikor a parlament

tisztasága, a képviselõk függetlensége, a hatalmi ágak elválasztásának

elve vagy a képviselõk vagyoni és jövedelmi viszonyainak az

átláthatósága kerül veszélybe. Határozottan le kell szögezni és

hangsúlyozni kell azt, hogy az összeférhetetlenségi szabályok nem

büntetõ szabályok, nem büntetõjogi intézmény az összeférhetetlenség,

hanem közjogi intézmény.

Az összeférhetetlenség erkölcsi alapokon nyugvó közjogi intézmény,

ennek megfelelõ szabályozási elvekkel, szabályozási célokkal, eljárási

szabályokkal és szankciókkal.

Az összeférhetetlenségi szabályok hosszútávon meghatározzák a parlament

összetételét, a parlamenti képviselet tartalmát és jellegét. Az

összeférhetetlenségi szabályok összefüggenek azzal is, hogy a parlament

egykamarás, vagy kétkamarás parlament formájában mûködik-e. A második

kamara mûködése esetén jó néhány olyan szervezet és szakmai terület

képviselõi vehetnek részt a második kamarában, akiknek a szervezeti

tagsága és pozíciója a képviselõ testületi tagsággal egyébként

összeférhetetlen.

Mennél szigorúbbak és mennél szélesebb körre terjednek ki az

összeférhetetlenségi szabályok, annál inkább fennáll a veszélye annak,

hogy a parlament a társadalomtól elszakított, izolált politikai

képviseleti testület lesz, amelynek társadalmi gyökerei,

érdekartikulációs funkciói megszakadnak illetve veszélybe kerülnek.

Az összeférhetetlenségi szabályoknak nem lehet céljuk az, hogy a

korábbi választásokon kialakult parlamenten belüli arányokat utólagosan

korrigálják és a parlamenti összetételt lényegesen megváltoztassák.

III.

1. A szabályozás indokai

Magyarországon a rendszerváltás következtében konszolidált és

mûködõképes demokrácia van. A képviselõi összeférhetetlenség a

parlamenti jog - a házszabály mellett - második legjelentõsebb

területe, amelynek teljes körû jogi rendezése és szabályozása ma még

hiányzik. A politikai-hivatali összeférhetetlenséget az országgyûlési

képviselõk tekintetében az Alkotmány 20. §-a és a képviselõk

jogállásáról szóló LV. törvény 6-7-8. §-ai és néhány egyéb törvény (pl.

a TB önkormányzati képviselõk választásáról szóló törvény)

szabályozzák.

Az összeférhetetlenségi eljárás szabályait jelenleg az Alkotmány és az

1990. évi LV. törvény tartalmazza. Az összeférhetetlenség szankcióját

az Alkotmány 20/A §-ának c/ pontja szabályozza.

Összeférhetetlenségi eljárást az országgyûlési képviselõvel szemben a

parlament bármely tagja kezdeményezhet. Az összeférhetetlenség

kimondására az Országgyûlésnek van hatásköre. Az összeférhetetlenség

kimondása elõtt a képviselõ az Országgyûléshez intézett nyilatkozatával

lemondhat megbízatásáról, amelyhez az Országgyûlés elfogadó

nyilatkozatára nincs szükség. Ha a képviselõ nem mond le

összeférhetetlen megbízatásáról vagy képviselõi mandátumáról, akkor az

Országgyûlés kimondja az összeférhetetlenséget és az Alkotmány 20/A §-

ának (1) bekezdés c/ pontja szerint az országgyûlési képviselõi

megbízatása megszûnik.

Az Alkotmány és az 1990. év LV. törvény az országgyûlési képviselõk

politikai-hivatali összeférhetetlenségét és eseteit, valamint az ezzel

kapcsolatos eljárást és szankciót rendezi csupán.

Az összeférhetetlenségi szabályok hivatottak biztosítani a törvényhozói

testület és az egyéni képviselõ függetlenségét, a nem kívánatos

befolyásolásoktól való mentességét, a lelkiismeretes képviselõi munka

feltételeinek a megteremtését.

A parlament mint testület és a képviselõ közjogi autonómiájának és

függetlenségének a feltételeit lényegileg három jogintézmény

biztosítja:

a/ a szabad mandátum elve, amelyre vonatkozó szabályokat a

választójogi törvény, az Alkotmány és a házszabály tartalmazza

(politikai függetlenség),

b/ a mentelmi jog, amely a képviselõ jogi függetlenségét

biztosítja,

c/ az összeférhetetlenség közjogi intézménye, amely a képviselõ

anyagi, hivatali, erkölcsi és lelkiismereti függetlenségét biztosítja.

2. Az összeférhetetlenség fogalma és jelentõsége

Az összeférhetetlenség fogalma: a törvényben meghatározott pozíciók,

tisztségek, tagságok, foglalkozások és a képviselõi megbízatás egyidejû

betöltésének tilalma, illetve meghatározott tevékenységek végzésének

tilalma a képviselõi mandátum ideje alatt.

Az összeférhetetlenségi intézmény és szabályozás jelentõségét adja az,

hogy lényegileg az összeférhetetlenség a társadalom jelentõs rétegeit

megfosztja a parlamenti képviselõi feladatok ellátásától, illetve

választási kényszerhelyzetet hoznak létre az összeférhetetlenségi

szabályok, amelyben az összeférhetetlen helyzetbe került képviselõnek

választania kell parlamenten kívüli megbízatása, tisztsége,

tevékenysége és parlamenti képviselõi mandátuma között. Más esetekben

(az abszolút összeférhetetlenség esetén) a képviselõnek nincs

választási lehetõsége, hanem az összeférhetetlenség megállapítása

jogszabály alapján a képviselõi mandátum elvesztését vonja maga után.

Az összeférhetetlenségi szabályok jelentõségét nemcsak jogi, normatív

és a képviselõ függetlenségét garantáló jelentõsége adja, hanem az is,

hogy végsõ soron egy ország parlamentjének összetétele nagymértékben

függ az összeférhetetlenségi szabályoktól, azok szigorúságától vagy

enyhébb jellegétõl. Természetesen nem szabad, hogy illúziónk legyen

abban a vonatkozásban, hogy mennél szigorúbb és mennél szélesebb körre

kiterjedõ összeférhetetlenségi szabályokat alkot meg a parlament, annál

kisebb lesz a képviselõk nem kívánatos befolyásolásának esete. A

szigorú, normatív és érvényesíthetõ, kimerítõ taxációval szabályozott

összeférhetetlenség mellett is a nemformális befolyásolás lehetõsége

minden parlamenttel és parlamenti képviselõvel kapcsolatban megmarad.

3. Az összeférhetetlenség szabályozásának céljai

Az összeférhetetlenségi szabályok legfontosabb célja, hogy biztosítsák

a törvényhozói munka függetlenségét, a nem kívánatos befolyásolásoktól

való mentességet, a lelkiismeretes képviselõi munka végzését.

Ennek érdekében az összeférhetetlenség szabályozásának konkrét céljai:

a/ a képviselõk anyagi, szervezeti, hatalmi függetlenségének

biztosítása,

b/ a hatáskörök és a hatalmi pozíciók koncentrálásának megakadályozása,

a hatalmi ágak elválasztásának garantálása,

c/ a gazdasági és a politikai pozíciók összefonódásának

megakadályozása,

d/ a nem kívánatos érdekérvényesítés és befolyásolás megakadályozása,

e/ a képviselõhöz méltatlan magatartást tanúsító képviselõk megfosztása

mandátumuktól, illetve annak megakadályozása, hogy a képviselõi

mandátumra méltatlan személyek képviselõk lehessenek,

f/ a képviselõk vagyoni és jövedelmi viszonyainak átláthatósága és

ellenõrizhetõsége.

4. Az összeférhetetlenség fajtái és területei

Az összeférhetetlenségnek többféle fajtája van, és többféle szempont

szerint csoportosíthatjuk õket:

a/ a hivatali összeférhetetlenség, amely a képviselõnek a Kormánytól

és a kormányzati szervektõl való függetlenségét hivatottak biztosítani,

valamint a nagy, erõsen hierarchikus, szigorú alá-fölérendeltség elve

alapján mûködõ szervezetek tagjait kívánják távol tartani a

parlamenttõl. A köztisztviselõk összeférhetetlensége.

b/ A politikai összeférhetetlenség esetei, amelyek egy része a hatalmi

ágak szigorú elválasztásával függenek össze, a hatalmi ágak

elválasztásának perszonális garanciáit jelentik. A politikai

összeférhetetlenség másik esete, amikor a képviselõi mandátumból

korábbi vagy meglévõ politikai szervezeti tagság miatt zárnak ki egyes

személyeket.

c/ Erdekeltségi összeférhetetlenség, amely a parlamenten kívül meglévõ

erõs érdekbefolyásolást kívánja megakadályozni.

d/ Közbenjárói, nem kívánatos érdekkijárói összeférhetetlenség, amit

hihetetlenül nehéz megkülönböztetni az érdekképviseleti funkciótól.

e/ Méltatlansági összeférhetetlenség

- büntetõjogi összeférhetetlenség

- erkölcsi összeférhetetlenség.

A feloldhatóság szempontjából beszélhetünk abszolút

összeférhetetlenségrõl, ilyenek pl. a méltatlansági

összeférhetetlenségek, amelyeknek a megállapítása esetén a képviselõ a

jogszabály erejénél fogva feltétlenül elveszíti képviselõi mandátumát.

A relatív összeférhetetlenség, amely esetben a képviselõ választási

kényszer elé kerül, hogy vagy a képviselõi mandátumáról, vagy az azzal

összeférhetetlen pozíciójáról, megbízatásáról, tisztségérõl mond le.

Az összeférhetetlenség idõbeli érvényesülése és hatálya szempontjából

beszélhetünk egyrészt a jelöltségbõl kizáró összeférhetetlenségrõl,

másrészt a képviselõi mandátum idején érvényesülõ

összeférhetetlenségrõl, harmadrészt utólagos összeférhetetlenségrõl,

amely esetben a képviselõ mandátumának lejárta után sem vállalhat

meghatározott ideig meghatározott pozíciókat, pl. magas rangú

köztisztviselõi állást, vagy nem lehet koncessziós vagy közbeszerzõi

szerzõdés kedvezményezettje.

5. Az összeférhetetlenség szabályozásának fõ elvei, módjai és

szabályozási módszerei

Az összeférhetetlenség szabályozásának fõ és kívánatos elvei:

1/ A szabályozás teljes körû legyen, terjedjen ki az

összeférhetetlenség minden területére és körére.

2/ A magyar társadalom és parlamenti demokrácia viszonyaira

tekintettel mérsékelt szigorúságú és körû összeférhetetlenség indokolt,

amely mellett a parlamenti rotáció és reprezentativitás kívánatos elvei

érvényesülhetnek.

3/ A képviselõk vagyoni és jövedelmi viszonyaira vonatkozó

szabályozás során a teljes körû átláthatóságra kell törekedni.

4/ Részletes és garanciális eljárási szabályokat kell kidolgozni,

és az összeférhetetlenség ügyében a végsõ döntést a parlament

hatáskörébe kell utalni.

Az összeférhetetlenség intézményének szabályozása során háromféle

szabályozási módszert és technikát kell alkalmazni:

- kimerítõ és teljes körû taxatív szabályozásra van szükség a

politikai, a hivatali, a gazdasági érdekeltségi, a tömegtájékoztatási,

a köztestületi összeférhetetlenség során.

- A fogalmi szabályozás és az összeférhetetlenség fogalmának

interpretatív meghatározására kell törekedni az un. érdekkijárási

összeférhetetlenség esetében. A fogalmi szabályozás mellett az

érdekkijárói összeférhetetlenség szabályozása során kötelezõ

szabályozási elemként kell elfogadni, hogy csak anyagi

ellenszolgáltatás fejében történõ nem kívánatos érdekkijárás tekinthetõ

összeférhetetlennek, és el kell kerülni a lex imperfecta szabályozás

veszélyeit ezen a területen.

- A vegyes szabályozás, tehát a taxatív és a fogalmi szabályozást

együtt kell alkalmazni bizonyos területeken, pl. az erkölcsi és a

közbenjárói összeférhetetlenség esetén.

RESZLETES INDOKOLAS

1.§

A képviselõi tisztség összeférhetetlensége

9. §

Elérendõ cél, hogy a képviselõk összeférhetetlenségére vonatkozóan csak

az Alkotmány és az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló törvény

állapíthasson meg szabályokat. A 9.§ a hivatali és a politikai

összeférhetetlenség eseteit szabályozza, az országgyûlési képviselõk

jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény, a társadalombiztosítási

önkormányzat igazgatásáról szóló 1991. évi LXXXIV. törvény, a

közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény, az állam tulajdonában

levõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló 1995. évi XXXIX. törvény

összeférhetetlenségi szabályait megerõsítve. Ezt tartalmazza az A

változat, melyet az MSZP, KDNP és a FIDESZ támogat. Az FKGP által

támogatott B változat összeférhetetlennek tartja azt, hogy országos

jellegû szakszervezet alapszabály szerinti vezetõje, szakszervezeti

szövetségek vezetõi, illetve polgármester, fõpolgármester, megyei

közgyûlés elnöke országgyûlési képviselõ lehessen. A C változat (mely

az SZDSZ álláspontja) országos jellegû szakszervezet alapszabály

szerinti vezetõje, szakszervezeti szövetségek vezetõi, míg a D

változat (MDF álláspontja) a

polgármester, fõpolgármester, megyei közgyûlés elnöke esetében állapít

meg összeférhetetlenségi szabályokat. Az A változatot támogatók az

érintettek - és így a passzív választójogukban korlátozottak - széles

körére tekintettel nem tartják elfogadhatónak a szélesebb körû

szabályozást.

10.§

Mind a hat párt egyetért abban, hogy az esetleges visszaéléseket

elkerülendõen közalapítvány kezelõ szervének tisztségviselõjeként vagy

kezelõ szervezetének tagjaként a képviselõ ne kaphasson díjazást, de a

kezelõ szervnek tagja lehessen. A két változat között az a különbség,

hogy az A változatot támogató három párt (MSZP, MDF, KDNP) - az

érintettek körének szélességére tekintettel - a az Országgyûlés illetve

a kormány által létrehozott közalapítványok tekintetében alkalmazza ezt

a tilalmat, míg a B változatot támogatók (SZDSZ, FKGP, FIDESZ) az

önkormányzatok által létrehozott alapítványokra is kiterjesztik ezt a

kört.

11. §

A különbözõ sajtóorgánumokkal (médiával) összefüggõ szabályozás kétféle

módon akadályozza az esetleges visszaéléseket: egyrészt kiküszöböli,

hogy az országgyûlési képviselõ (s rajta keresztül pártja) valamint a

sajtó között szoros érdek-összefonódás jöjjön létre, mely a közvélemény

egyoldalú tájékoztatásához vezethetne. Másrészrõl megakadályozza azt,

hogy az információért folytatott versenyben egyes médiumok meg nem

engedett elõnyökre tegyenek szert vagy monopol helyzetbe jussanak az

összefonódások révén.

12. §

A 12. § az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV.

törvény 7. §-ban leírtakat tartalmazza, csaknem változatlan formában.

13. §

A 13. § tartalmazza a képviselõk gazdasági összeférhetetlenségére

vonatkozó szabályokat. A leghevesebb vita éppen e kérdés körül alakult

ki a pártok között. A tervezet két, egymással teljesen ellentétes

álláspontot és három "köztes" álláspontot tartalmaz. A KDNP semmilyen

gazdasági társaságban betöltött tisztséget sem tart az országgyûlési

képviselõséggel összeférhetetlennek. A FIDESZ minden gazdasági

társaságban betöltött tisztséget összeférhetetlennek tart az

országgyûlési képviselõséggel. Az MDF nézõpontja az, hogy az egyes

tulajdoni fajták közötti különbségtétel alkotmányellenes: tehát a

tulajdonosok körétõl függetlenül vagy semmilyen gazdasági társaságban

betöltött tisztség ne legyen összeférhetetlen (A változat), vagy

országgyûlési képviselõ egyáltalán ne tölthessen be gazdasági

társaságban tisztséget (E változat). A B, C és D változat között három

lényeges ponton van különbség:

a/ az országgyûlési képviselõ milyen mértékû állami, illetve

önkormányzati tulajdoni részesedés esetében ne tölthessen be vezetõ

tisztséget a gazdasági társaságban. [B változat (MSZP): teljes vagy

többségi részesedés; C,D változat (SZDSZ, FKGP): bármilyen mértékû

részesedés.]

b/ A bármely önkormányzat által (C,D változat, SZDSZ, FKGP) vagy

csak a megyei közgyûlések, a megyei jogú városok önkormányzata, illetve

a Fõvárosi Önkormányzat (B változat, MSZP) által alapított gazdasági

társaság vezetõ tisztségeinek tekintetében álljon-e fenn az

összeférhetetlenség.

c/ A szövetkezet tisztségviselõinek tekintetében fennálljon-e az

összeférhetetlenség (D változat, FKGP: igen).

Mindegyik álláspont mellett és ellen lehet érveket felhozni. A

szabályozás - a gazdaság és a politikai élet nem kívánatos

összefonódására tekintettel - szükségesnek látszik. Nem lehet azonban

arról sem elfeledkezni, hogy a társadalomtól, illetve a gazdaságtól

való teljes izoláltság lehetetlenné teszi a magas szintû szakmai

törvényhozást, a gazdasági élet realitásának felismerését és figyelembe

vételét a törvényhozói munka során.

Alkotmányossági kérdésként merült fel, hogy a szabályozásban tehetõ-e

különbség a homogén csoportok egyes szereplõi között (állami vagy

magántulajdon, az összes önkormányzat vagy csak a megyei közgyûlések, a

megyei jogú városok önkormányzata, illetve a Fõvárosi Önkormányzat).

Aggályos az összeférhetetlenség kiterjesztése mindenféle szövetkezetre,

mivel a "szövetkezet" jogi fogalmának túlságosan tág volta

(mezõgazdasági, termelõszövetkezet, iskolaszövetkezet,

lakásszövetkezetrõl,) miatt a passzív választójogukban érintettek köre

rendkívül széles lenne.

14. §

A javaslat tilalmazza, hogy az állammal szerzõdéses viszonyban

(gazdasági kapcsolatban) álló gazdasági társaság vezetõ tisztségét

képviselõ tölthesse be. E bekezdés célja, hogy kizárja a

protekcionizmust és a korrupciót, a politikai és gazdasági

döntéshozatal összekapcsolódását. Elõsegíti, hogy kizárólag szakmai

szempontok döntsék el, hogy az állam mely magántulajdonban álló céggel

köt nagy értékû szerzõdéseket.

Egyéb összeférhetetlenségi szabályok

15. §

A javaslat nem tartja összeférhetõnek azt, hogy az országgyûlési

képviselõ az állam, vagy a teljes vagy többségi állami tulajdoni

részesedéssel mûködõ gazdálkodó szervezet jogi képviselõjeként járjon

el. Ez a rendelkezés fõként arra jelent biztosítékot, hogy a képviselõ

ne e minõsége miatt kapjon jogi megbízásokat. Ugyanígy tilalmazza a 15.

§ azt is, hogy bármely szakmai vagy üzleti ügyben a képviselõ e

minõségére hivatkozva bármiféle elõnyhöz jusson. Tiltott az is, hogy a

képviselõ pozíciójánál fogva szerezzen meg olyan információkat,

amelyekhez más úton nem juthatna hozzá, s az is, hogy ezeket az

információkat bármilyen módon felhasználja.

16. §

Szigorúan tiltani kell azt, hogy a képviselõ e pozícióját felhasználva

meg nem engedett anyagi elõnyhöz jusson vagy családját ehhez juttassa.

A szabályozás hasonló elvekre épül, mint a BTK-ban meghatározott

"befolyással üzérkedés" tényállása, azonban fogalmilag többet takar.

Azokat a cselekvéseket is tiltja, amelyek bár nem merítik ki a fenti

tényállást, de hasonlóak ahhoz.

Indokolatlan és nem politikus azonban annak tiltása, hogy a képviselõ a

kisebb értékû, nem vesztegetési céllal adott ajándékot elfogadja. A két

változat az ajándék mértékének meghatározásában tér el: az A változat

(MSZP, SZDSZ, FKGP, KDNP) konkréten meghatározza ezt a mértéket

(képviselõi tiszteletdíj kéthavi összege), míg a B változat (MDF,

FIDESZ) "a szokásos mértékû ajándék" fogalmát kívánja bevezetni.

17. §

A javaslat e bekezdése a méltatlansági összeférhetetlenség eseteit

tartalmazza. A két változat közötti különbség: az MDF és FIDESZ által

támogatott B változat azt tartja indokoltnak, hogy csak akkor szûnjön

meg a képviselõ mandátuma, ha végrehajtandó szabadságvesztésre ítélték

szándékos bûntett elkövetése miatt. Nem tartja indokoltnak azt sem,

hogy a lehetséges jogorvoslati eljárások után is fennálló, meg nem

fizetett állammal szembeni köztartozás esetén megszûnjön a képviselõ

mandátuma.

Bejelentési kötelezettség alá esõ tevékenységek és jövedelmek

Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség

18 - 19. §

A képviselõ köteles az Országgyûlés elnökének bejelenteni az

összeférhetetlenség alá nem esõ munkaviszonyát, különbözõ

szervezetekben fennálló részesedését, tagságát, tisztségét és az

ezekbõl származó jövedelmét.

A képviselõk vagyoni és jövedelmi átláthatósága alapvetõ követelmény

közjogi méltóságuk és pozíciójuk következtében. A vagyoni és jövedelmi

átláthatóság tartalma: információadási kötelezettség a képviselõ

vagyoni helyzetérõl és jövedelmérõl, továbbá ezeknek az adatoknak a

korlátozott nyilvánossága, vagyis csak az Országgyûlés Mentelmi és

Összeférhetetlenségi Bizottságának tagjai, továbbá a parlamenti

képviselõk tekinthetnek bele.

1. Az információadási kötelezettség tárgya:

a/ a vezetõ pozíciók, tagságok amelyek egy része jövedelemmel jár,

egy része nem jár jövedelemmel (18. §-ban szabályozva),

b/ bizonyos tevékenységek, amelyek egy része jövedelemmel jár, más

része jövedelem nélkül is bevallási kötelezettség alá esik (18. §-ban

szabályozva),

c/ induló vagyoni helyzet, idõközbeni vagyongyarapodás és a

képviselõi mandátum megszûnésekor meglévõ vagyoni helyzet,

d/ juttatások és ajándékok meghatározott értékhatár felett

(16. § (2) bekezdésében szabályozva).

2. Az információadási kötelezettség személyi köre:

a/ Csak a képviselõ (FKGP, FIDESZ álláspontja);

b/ A képviselõ és a képviselõvel közös háztartásban élõ

házastársa, élettársa és gyermeke (MSZP, SZDSZ, MDF, KDNP álláspontja).

Mindkét esetben jogi garanciákat kell adni arra vonatkozóan, hogy

az információadási kötelezettség harmadik személyt ne hozzon hátrányos

helyzetbe. (Pl. nem hozzátartozó tulajdonostársat).

3. Az információadási kötelezettség idõtartama:

a/ Induló állapot a képviselõi megbízólevél átadásának

idõpontjában meglévõ vagyoni helyzetrõl.

b/ A mandátum ideje alatt bekövetkezett vagyonnövekedés vagy

vagyoncsökkenés vagy bármilyen változás a vagyoni helyzetben

(C változat, MDF álláspontja: errõl évente nyilatkozni kell).

c/ A mandátum megszûnésekor meglévõ vagyoni helyzet.

A vagyoni és jövedelmi viszonyok átláthatóságára vonatkozó

szabályok, csak a modern korban kapcsolódtak a szigorúan vett

összeférhetetlenségi szabályokhoz. Nem indokolt azonnal az

összeférhetetlenséggel kapcsolatos, lényegileg egyetlen és rendkívül

szigorú szankció alkalmazása, nevezetesen a képviselõi mandátumtól való

megfosztás, illetve az összeférhetetlen pozíciótól vagy jövedelemtõl

való megszabadulás elõírása. Ezért az eljárási szabályok során a

vagyoni és jövedelmi viszonyok átláthatóságára vonatkozó szabályok

megsértése esetén enyhébb szankciók alkalmazása indokolt. (Pl.

képviselõi munkától és jogok gyakorlásától átmeneti idõre való

eltiltás, stb.)

A vagyonnyilatkozat-tételnek csak akkor van értelme, ha ezt a

képviselõi megbízatás megszûnése után is megteszi a képviselõ.

Amennyiben a képviselõt újraválasztják, szankcionálható a záró

vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség elmulasztása úgy, hogy

megtételéig nem gyakorolhatja képviselõi jogait, nem részesülhet

tiszteletdíjban. Ha a képviselõt nem választják újra és így nem tesz

eleget a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségének, a képviselõ

késedelmi kamatot köteles fizetni a korábbi vagyonnyilatkozatában

meghatározott összeg alapulvételével. Ezt az utóbbi megoldást a C

változat (MDF) elveti.

Eljárási szabályok

(20-22. §-ok)

Az összeférhetetlenségi eljárás kezdeményezésére bárki jogosult. Önmaga

helyzetének tisztázása érdekében maga a képviselõ is kezdeményezheti az

összeférhetetlenségi eljárást önmagával szemben. A kezdeményezés

feltételei: írásban kell kezdeményezni, pontosan meg kell jelölni, hogy

mely képviselõvel szemben és milyen összeférhetetlenségi ok merült fel,

mellékelni kell a szükséges bizonyítékokat is.

A képviselõi összeférhetetlenség kivizsgálását csak a parlament

illetékes, Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottsága rendelheti el és

folytathatja le úgy, hogy az adott ügy kivizsgálására tagjai sorából -

sorsolással - három tagú vizsgálóbizottságot hoz létre. Az MDF által

támogatott A változat szerint a vizsgálóbizottság egyik tagja a

képviselõvel azonos képviselõcsoporthoz tartozó bizottsági tag. A

vizsgálóbizottság eljárásának részletes szabályait az Országgyûlés

Házszabálya állapítja majd meg.

A szóba jöhetõ más megoldások (Alkotmánybíróság, a Legfelsõbb Bíróság

valamely tanácsának, a Közigazgatási Bíróság valamely tanácsának, vagy

más bírói fórumnak a kijelölése) sértenék a parlament szuverenitását és

a képviselõ autonómiáját. Nem látszik indokoltnak a parlamenten belüli

zsûri-rendszer, parlamenti bíróság, stb. felállítása sem.

A Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottság, amennyiben abszolút

összeférhetetlenséget állapít meg, javaslatot tesz a parlamentnek az

összeférhetetlenség kimondására, és ezzel a képviselõ mandátumának

megszüntetésére.

Relatív összeférhetetlenség esetén az összeférhetetlenségi bizottság

rövid határidõt szab a képviselõ számára az összeférhetetlenségi

helyzet megszüntetésére, vagy képviselõi mandátumáról való lemondásra.

Ha a képviselõ sem az összeférhetetlenségi helyzetet nem szünteti meg,

sem képviselõi mandátumáról nem mond le, akkor az összeférhetetlenség

fennállta miatt az összeférhetetlenségi bizottság javaslatot tesz a

parlamentnek az összeférhetetlenség kimondására, ezzel a parlamenti

képviselõi mandátumának megszüntetésére.

Az összeférhetetlenségi bizottság tehát csak javaslattevõ, elõterjesztõ

szervezet, a végsõ döntést, amely végsõ soron a képviselõi mandátum

megszûnésével jár, csak a parlament mondhatná ki.

A parlament döntése ellen fellebbezésnek helye természetesen nincs. Az

összeférhetetlenség kimondása ügyében a parlament a jelenlévõ

országgyûlési képviselõk kétharmados többségével hozná meg döntését.

Ennél részletesebb eljárási szabályokat az összeférhetetlenségi

törvény-tervezetében nem indokolt megállapítani, mivel az

összeférhetetlenségi szabályok végsõ soron attól függenek, hogy miféle

összeférhetetlenségi törvényt fogad el a parlament. Az

összeférhetetlenségi eljárásra vonatkozó alapvetõ elveken és

garanciákon túl a részletes eljárási szabályokat a Házszabály állapítja

majd meg. Ezeken a részletes eljárási szabályokon belül indokolt

rendezni a vagyoni és jövedelmi helyzet viszonyok átláthatóságára

vonatkozó szabályok megsértésére vonatkozó szankciókat is.

A vagyonnyilatkozatokat és a bejelentési kötelezettség alá tartozó

tevékenységeket, valamint az összeférhetetlenséggel kapcsolatos minden

nyilvántartást az Országgyûlés Mentelmi és Összeférhetetlenségi

Bizottsága vezeti. A nyilvántartásba szereplõ adatokba az A változat

(MSZP, SZDSZ) szerint bármely képviselõ, a B változat (MDF, FKGP, KDNP,

FIDESZ) szerint csak az Országgyûlés Mentelmi és Összeférhetetlenségi

Bizottsága tekinthet be.

2.§

Az A változat (MSZP, KDNP) szerint mindenképpen tekintettel kell lenni

arra, hogy a megalkotásra kerülõ, komplex összeférhetetlenségi

szabályok egy frissen megválasztott parlament által kerülnek

elfogadásra, amelynek tagjai nem számolhattak azokkal a szigorú

összeférhetetlenségi szabályokkal amelyeket a parlament elfogad, akkor

amikor a képviselõjelöltséget és a képviselõséget elvállalták.

Az összeférhetetlenségi szabályokat együtt kell kidolgozni és

egyidejûleg kell hatályba léptetni, viszont az összeférhetetlenségi

helyzet megszüntetésére vonatkozó szabályokat differenciáltan kell

megállapítani:

a/ Azonnal alkalmazható összeférhetetlenségi szabályok: a

hivatali-politikai, a méltatlansági, a tömegtájékoztatási, a

köztestületi, az állami koncessziós és közbeszerzõi törvény hatálya alá

tartozó összeférhetetlenségek, valamint az összeférhetetlen

jövedelmekre vonatkozó tilalmi szabályok.

b/ Azonnal alkalmazhatók az összeférhetetlenségi szabályok azokban

az esetekben, amikor a képviselõnek nincsenek összeférhetetlen

pozíciói, ugyanis ebben az esetben a képviselõ nem vállalhat

összeférhetetlennek minõsített pozíciót ezután sem.

c/ A gazdasági-érdekeltségi összeférhetetlen helyzetben lévõ

képviselõk megtarthatnák pozíciójukat mindaddig, amíg eredeti

megbízatásuk tart, de annak lejárta után nem választhatnák újra a

képviselõt, csak ha a képviselõi megbízatásáról lemond.

d/ A jövedelmi és a vagyoni bejelentési átláthatósági szabályok

azonnal hatályba lépnének.

Az SZDSZ által támogatott B változat annyiban tér el az A változattól,

hogy a gazdasági-érdekeltségi összeférhetetlen helyzetben lévõ

képviselõk csak azokat tisztségeiket tarthatnák meg eredeti

megbízatásuk lejártáig, amelyeket már mandátumuk elnyerésekor is

betöltöttek.

Az MDF, FKGP, FIDESZ által támogatott C változat szerint ha a

képviselõvel szemben bármilyen összeférhetetlenségi szabály áll fenn,

azt a törvény hatályba lépését követõ 30 napon belül köteles

megszüntetni. Amennyiben ezt nem teszi meg, az Országgyûlés Mentelmi és

Összeférhetetlenségi Bizottságának elnöke megindítja ellene az

összeférhetetlenségi eljárást.

Budapest, 1995. december 19.

Dr. Bihari Mihály Dr. Hankó Faragó Miklós

(MSZP) (SZDSZ)

Dr. K. Csontos Miklós Dr. Rubovszky György

(FKGP) (KDNP)

Dr. Sepsey Tamás

(MDF)

Eleje Honlap