1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1884.. sz.

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1994. évi költségvetésének

végrehajtásáról

Elõadó: Dr.Bokros Lajos pénzügyminiszter

Budapest, 1996. január

1996. évi ...... törvény

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1994. évi

költségvetésének végrehajtásáról

Az Országgyûlés a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1994. évi - a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1994. évi költségvetésérôl szóló, az

1994. évi L. törvénnyel és az 1994. évi LXXVI. törvénnyel módosított 1993. évi

CXV. törvényben (a továbbiakban: KT.) meghatározott - költségvetésének

végrehajtásáról a következô törvényt alkotja:

I.

A NYUGDÍJBIZTOSÍTÁSI ALAP 1994. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉNEK VÉGREHAJTÁSA

A fõösszegek

1. §

(1) Az Országgyûlés a Nyugdíjbiztosítási Alap (a továbbiakban: Ny. Alap)

1994. évi költségvetésének végrehajtását 373.961 millió (háromszáz-

hetvenhárommilliárd-kilencszázhatvanegymillió) forint bevétellel, 397.733

millió (háromszázkilencvenhétmilliárd-hétszázharminchárommillió) forint

kiadással, 23.772 millió (huszonhárommilliárd-hétszázhetvenkétmillió) forint

kiadási többlettel jóváhagyja .

(2) A Ny. Alap költségvetése végrehajtásának mérlegét a törvény 1. számú

melléklete tartalmazza .

2. §

(1) Az 1. § (1) bekezdésében megjelölt kiadási többlet finanszírozását a

központi költségvetés átvállalja.

(2) A Ny. Alapnak az állami forgóalaphoz kapcsolt megelõlegezési számlán

fennálló tartozásállománya e törvény hatálybalépését követõ 15. napon csökken

az 1. § (1) bekezdésében meghatározott kiadási többlet összegével.

(3) A Ny. Alap 1. § (1) bekezdés szerinti kiadási többlete a Ny. Alap

likviditási tartalékát csökkenti. A (2) bekezdés szerinti rendezés során

elszámolt összeggel a likviditási alap visszapótlódik.

A bevételek részletezése

3. §

(1) A Ny. Alap járulékbevétele 376.569 millió forint . Ebbõl a munkáltatói

nyugdíjbiztosítási járulék bevétele 292.860 millió forint, a munkanélküliek

ellátása után fizetett nyugdíjbiztosítási járulék 8.302 millió forint, az

egyéni nyugdíjjárulék bevétele 71.641 millió forint, a munkanélküli járadék

után fizetett nyugdíjjárulék 2.784 millió forint. Az egyes szociális ellátások

után fizetett járulék 982 millió forint .

(2) A Ny. Alap társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb

bevétele 15.808 millió forint. Ebbõl a késedelmi pótlék és a rendbírság 14.530

millió forint .

(3) A Ny. Alap járulékbevételének, valamint késedelmi pótlék és rendbírság

bevételének együttes összegébõl - (1)-(2) bekezdés - a Ny. Alap likviditási

tartalékának visszapótlására a 10. § (1) bekezdése alapján számításba

vehetõ bevétel 3.525 millió forint .

(4) A Ny. Alap kamat- és egyéb hozambevétele 2.388 millió forint. A

hozambevételek részletezését a törvény 4. számú melléklete tartalmazza.

(5) A Ny. Alap bevételét a társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és azok

1993. évi költségvetésérôl szóló 1992. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban:

AT.) 3. §-ának (5) bekezdése szerinti járulékátcsoportosítás 21.733 millió

forinttal csökkenti. Ez az összeg a) az átvett 32.931 millió forint (az

Egészségbiztosítási Alap 107.970 millió forint pénzbeli ellátási kiadásának a

Ny. Alap ellátásainak fedezetére meghatározott járulék mérték szerinti

százaléka) és b) az átadott 48.534 millió forint (a Ny. Alap 384.439 millió

forint ellátási kiadásának az Egészségbiztosítási Alap természetbeni

ellátásainak fedezetére meghatározott járulékmérték szerinti százaléka),

valamint c) az Egészségbiztosítási Alap részére átadott 6.130 millió forint

egyösszegû átcsoportosítás különbözete .

(6) Az Ny. Alapnak az 1992. január 1-je elõtt a Társadalombiztosítási Alapból

teljesített foglalkoztatáspolitikai célú korengedményes nyugdíjkifizetések

1991. december 31-ig meg nem térített összege 1994. évi megfizetésébõl eredõ

bevétele 44 millió forint.

(7) A Ny. Alapnak a mûködési kiadások fedezetére szolgáló bevétele 885 millió

forint, amelybõl

a) 198 millió forint az AT. 10. §-a (1) bekezdésének b) pontjában

meghatározott bevétel, melynek részeként a nem társadalombiztosítási forrásból

finanszírozott ellátások folyósításával összefüggésben felmerült ráfordítások

központi költségvetés által történt megtérítése 77 millió forint , az egyéb

mûködési célú bevétel 121 millió forint .

b) 687 millió forint a mûködési költségvetés 1993. évi pénzmaradványából a

nyugdíjbiztosítás mûködési kiadásainak fedezetére felhasználható összeg.

A kiadások részletezése

4. §

(1) A Ny. Alapot terhelõ nyugellátások kiadása 384.439 millió forint .

(2) A KT. 3. §-ának (3) bekezdése szerinti egyéb kiadások (postaköltség és

egyéb) Ny. Alapot terhelõ összege 1.373 millió forint .

(3) A mûködési költségvetéshez való hozzájárulás 8.318 millió forint, melybõl:

(a) 7.433 millió forint kiadást a KT. által az AT. 10. § (1) bekezdés (a)

pontja alapján biztosított összeg ,

(b) 885 millió forint kiadást a 3. § (7) bekezdés szerinti bevételek képezik .

(4) A 3. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott bevételekbõl a Ny. Alap

likviditási tartalékába helyezett összeg 3.569 millió forint .

(5) A Ny. Alap kamat- és egyéb hozambevételeinek elérése érdekében teljesített

ráfordítás 34 millió forint .

II.

AZ EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI ALAP 1994. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉNEK VÉGREHAJTÁSA

A fôösszegek és a hiány rendezése

5. §

(1) Az Országgyûlés az Egészségbiztosítási Alap (a továbbiakban: E. Alap)

1994. évi költségvetésének végrehajtását 346.785 millió

(háromszáznegyvenhatmilliárd-hétszáznyolcvanötmillió) forint bevétellel,

364.904 millió (háromszázhatvannégymilliárd-kilencszáznégymillió) forint

kiadással és 18.119 millió (tizennyolcmilliárd-száztizenkilencmillió) forint

kiadási többlettel jóváhagyja.

(2) Az E. Alap költségvetése végrehajtásának mérlegét a törvény 3. számú

melléklete tartalmazza.

6. §

(1) Az E. Alapnak az 5. § (1) bekezdésében meghatározott kiadási többletét a

központi költségvetés - a Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetésérôl szóló

1995. évi CXXI. törvény (a továbbiakban: KKT.) 32. §-ának (1) bekezdésében

foglaltaknak megfelelôen - rendezi. A hiányt fedezô összeg az E. Alapnak a

központi költségvetés forgóalapjához kapcsolt megelôlegezési számlán a KKT.

hatályba lépésének napján nyilvántartott hitelállományát csökkenti.

(2) Az E. Alapnak az 5. § (1) bekezdésében meghatározott kiadási többlete az

E. Alap likviditási tartalékát csökkenti. A kiadási többlet fedezetére az (1)

bekezdés szerinti rendezés során jóváírt összeggel az E. Alap likviditási

tartaléka visszapótlódik.

A bevételek részletezése

7. §

(1) Az E. Alap járulékbevétele 294.907 millió forint. Ebbôl a munkáltatói

egészségbiztosítási járulék 233.109 millió forint, a munkanélküliek ellátása

után fizetett egészségbiztosítási járulék 6.608 millió forint, az egyéni

egészségbiztosítási járulék bevétele 48.190 millió forint, a központi

költségvetés által - az AT. 5. §-a (3) bekezdésének b) pontja szerint -

fizetett járulék 7.000 millió forint.

(2) Az E. Alap kiadásai között kimutatott, de 1993-tól a központi

költségvetést terhelô egészségügyi feladatok finanszírozására a központi

költségvetéstôl átvett összeg 4.462 millió forint. Ebbôl a terhesgondozás

költségeinek megtérítése 2.500 millió forint. A közgyógyellátás költségeinek

megtérítése 1.962 millió forint. Ez a (3) bekezdésben megjelölt, a települési

önkormányzatok által adott 799 millió forint összegû megtérítéssel együtt

fedezi a közgyógyellátással kapcsolatos 1994. évi 2.760 millió forint összegû

kiadásokat, amelyek a 8. § (2) és (3) bekezdésében, valamint - a szociális

igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 53. §-

ának (3) bekezdésében szabályozott visszaigénylés alapján kifizetett összegek

tekintetében - a 8. § (8) bekezdésének b) pontjában megjelölt kiadások részét

képezik.

(3) Az E. Alap társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevétele

15.753 millió forint. Ebbôl a késedelmi pótlék és a rendbírság 11.196 millió

forint, a közgyógyellátási igazolványok kibocsátásával kapcsolatban a

települési önkormányzatok által adott megtérítés 799 millió forint, a baleseti

megtérítés és egyéb kártérítések megtérítése 1.202 millió forint, a terhesség-

megszakítás egyéni térítési díjából befolyt összeg 167 millió forint, az e

feladattal kapcsolatban az E. Alap által 1993-ban - a magzati élet védelmérôl

szóló 1992. évi LXXIX. törvény 16. §-ának (3) bekezdése szerint -

megelôlegezett költségek központi költségvetési megtérítése 1.400 millió

forint, egyéb bevételek 989 millió forint.

(4) Az E. Alap járulékbevételének, valamint késedelmi pótlék és rendbírság

bevételének együttes összegébôl - a 10. § (1) bekezdésében foglaltakra

figyelemmel - a likviditási tartalék

a) 1993. évi visszapótlására 1.148 millió forint,

b) 1994. évi visszapótlására 2.377 millió forint

használható fel.

(5) Az E. Alap kamat- és egyéb hozambevétele 352 millió forint. E bevételeket

a törvény 4. számú melléklete részletezi.

(6) Az E. Alapnak az 1992. január 1-je elôtt a Társadalombiztosítási Alapból

teljesített foglalkoztatáspolitikai célú korengedményes nyugdíjkifizetések

1991. december 31-ig meg nem térített összege 1994. évi megfizetésébôl eredô

bevétele 44 millió forint.

(7) Az egészségügy területén 1994-ben végrehajtott bérintézkedés forrásainak

kiegészítésére a központi költségvetésbôl biztosított összeg 5.400 millió

forint.

(8) Az E. Alap bevételét az AT. 3. §-ának (5) bekezdése szerinti

járulékátcsoportosítás egyenlege 15.603 millió forinttal növeli. Ez az összeg:

a) az átvett 48.534 millió forint (a Ny. Alap 379.169 millió forint összegû, a

járulékátadás alapjaként figyelembe vehetô ellátási kiadásának az E. Alap

természetbeni ellátásai fedezetére meghatározott járulékmérték szerinti

százaléka) és

b) az átadott 32.931 millió forint (az E. Alap 107.970 millió forint pénzbeli

ellátási kiadásának a Ny. Alap ellátásai fedezetére meghatározott

járulékmérték szerinti százaléka)

különbözete.

(9) Az E. Alap bevételét a Ny. Alap egyösszegû bevételátcsoportosítása 6.130

millió forinttal növeli.

(10) Az E. Alapnak a címzetten a mûködési kiadások fedezetére szolgáló

bevétele 4.134 millió forint, amelybôl

a) 2.121 millió forint a biztosítási önkormányzatok megállapodása alapján az

egymás számára végzett feladatokhoz történô kölcsönös - az AT. 4. §-a (3)

bekezdésének h) pontjában és 5. §-a (3) bekezdésének i) pontjában megjelölt -

hozzájárulások egyenlegeként a Ny. Alapból átadott összeg;

b) 1.022 millió forint az AT. 10. §-a (1) bekezdésének b) pontjában

meghatározott bevétel, melynek részeként a mûködési ár- és díjbevétel 138

millió forint, a nem társadalombiztosítási forrásból finanszírozott ellátások

folyósításával összefüggésben felmerült ráfordítások központi költségvetés

által történt megtérítése 723 millió forint, értékesítésbôl származó bevétel

107 millió forint, kamatbevétel 26 millió forint, Foglalkoztatási Alaptól

átvett pénzeszköz 28 millió forint;

c) 991 millió forint a mûködési költségvetés 1993. évi pénzmaradványából az

egészségbiztosítás mûködési kiadásainak fedezetére felhasználható összeg.

A kiadások részletezése

8. §

(1) A gyógyító-megelôzô ellátásoknak az AT. 5. §-a (1) bekezdésében megjelölt

feladataira fordított kiadás 169.525 millió forint. E kiadások részletezését a

törvény 5. és 6. számú melléklete tartalmazza.

(2) A gyógyszerek és gyógyászati segédeszközök fogyasztói árának

társadalombiztosítási támogatására fordított kiadás 69.647 millió forint,

amelybôl a gyógyszerekkel kapcsolatos támogatás 61.572 millió forint, a

vérzékenység kezelésére fordított kiadás 786 millió forint, a gyógyászati

segédeszközökkel kapcsolatos támogatás 7.289 millió forint.

(3) A gyógyászati szolgáltatásokra fordított kiadás 937 millió forint,

amelybôl a gyógyfürdô szolgáltatás kiadása 799 millió forint, az anyatej

ellátás kiadása 138 millió forint.

(4) Az AT. 5. §-ának (1) bekezdésében meghatározott nyugellátások kiadása

57.771 millió forint.

(5) A terhességi - gyermekágyi segély kiadása 8.262 millió forint.

(6) A táppénz kiadása 40.833 millió forint.

(7) Az egyéb betegségi ellátások (utazási költségtérítés, betegséggel

kapcsolatos segélyek, kártérítési járadék) kiadása 2.520 millió forint.

(8) A postaköltség és egyéb kiadások összege 1.007 millió forint. Ebbôl

a) az AT. 3. §-ának (3) bekezdése alapján a Ny. Alappal közösen finanszírozott

kiadások E. Alapot terhelô összege 989 millió forint,

b) a kizárólagosan az E. Alap által viselt kiadások összege 18 millió forint.

(9) A társadalombiztosítási kifizetôhely fenntartóját megilletô költségtérítés

összege 369 millió forint.

(10) A kamat- és egyéb hozambevételek elérése érdekében teljesített ráfordítás

25 millió forint.

(11) Az E. Alap 1993. évi hiányának fedezetére 1994-ben történt

kötvénykibocsátással kapcsolatos ráfordítás 1 millió forint.

(12) A 7. § (4) és (6) bekezdésében meghatározott bevételeknek az E. Alap

likviditási tartalékába helyezésébôl adódó kiadás 3.569 millió forint.

(13) A mûködésre fordított kiadás 10.439 millió forint, amelybôl

a) 6.305 millió forint fedezetét a KT. által az AT. 10. §-a (1) bekezdésének

a) pontja alapján biztosított összeg;

b) 4.134 millió forint fedezetét a 7. § (10) bekezdésében meghatározott

bevételek

képezik.

III.

A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSI ALRENDSZER EGÉSZÉT ÉRINTÔ RENDELKEZÉSEK

9. §

(1) A Ny. Alap és az E. Alap által 1993. december 31-ig - a

Társadalombiztosítási Alap 1991. évi költségvetésének a végrehajtásáról,

valamint a tartalékalapok biztosítási ágak közötti megosztásáról szóló 1992.

évi LX. törvény (a továbbiakban: VT.) 7. §-ának (1) bekezdésében meghatározott

90-10 %-os - eszmei hányadok szerint tulajdonolt

a) tartósan befektetett eszközök és

b) befektetések hozama tartalék

a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat és az Egészségbiztosítási Önkormányzat

egybehangzó határozata alapján 1994. január 1-jétôl naturálisan megosztva

képezi a biztosítási ágak tulajdonát.

(2) 1994. január 1-jétôl - a biztosítási ágak pénzügyi folyamatainak

elkülönülésébôl következôen - a Ny. Alap és az E. Alap likviditási tartaléka

naturálisan elkülönül egymástól.

(3) A Ny. Alap, illetve az E. Alap (1)-(2) bekezdés szerinti, naturálisan

elkülönült tartalékainak 1994. január 1-jei összegét, valamint a tartalékok

1994. évi alakulását - ideértve a számvitelrôl szóló 1991. évi XVIII. törvény

39. §-ának (4) bekezdése alapján megállapított értékvesztést is - a törvény 2.

számú melléklete, illetve 7. számú melléklete tartalmazza.

(4) 1994. január 1-jétôl a tartósan befektetett eszközöket, a befektetések

hozama tartalékot, illetve a likviditási tartalékot alkotó vagyonelemek hozama

(a hozam elérése érdekében felmerült ráfordítás) - a VT. 7. §-ának (1), (5) és

(6) bekezdésében, 8. §-ának (2) bekezdésében, valamint az AT. 9. §-ában

foglalt, a naturális vagyonmegosztás elôtt irányadó rendelkezések szerint

megállapíthatótól eltérôen - a naturális vagyonmegosztással létrejött

tulajdoni állapot alapján illeti meg (terheli) a Ny. Alapot, illetve az E.

Alapot.

10. §

(1) A Társadalombiztosítási Alap 1991. évi hiányának fedezetére felhasznált

likviditási tartalék - a VT. 4. §-ának (3) - (5) bekezdése szerinti -

a) 1993. évi visszapótlására a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1993. évi

költségvetésének végrehajtásáról szóló 1995. évi VII. törvény

aa) 13. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglalt rendelkezés alapján

2.295 millió forint;

ab) 13. §-ának (2) bekezdésében foglalt rendelkezés alapján 2.139 millió

forint;

b) 1994. évi visszapótlására

ba) az 1991. december 31-én fennállt járulék (késedelmi pótlék,

rendbírság) tartozások 1994. évi megfizetésébôl eredô 4.754 millió forint

(amelybôl 3.257 millió forint a Magyar Államvasutak Rt. Társadalombiztosítási

Alapokkal szemben fennálló tartozásainak rendezésérôl szóló 1994. évi LXXXIV.

törvény rendelkezése alapján az állam által a Magyar Államvasutak Rt. helyett

megtérített járuléktartozásból 1994. évi visszapótlásra figyelembe vehetô

összeg); és

bb) az 1992. január 1-je elôtt a Társadalombiztosítási Alapból

teljesített foglalkoztatáspolitikai célú korengedményes nyugdíjkifizetések

1991. december 31-ig meg nem térített összegének 1994. évi megfizetésébôl

eredô 88 millió forint

használható fel. Ezek az összegek - a VT. 7. §-ának (4) bekezdésében foglalt

rendelkezés alapján - 50 - 50 % arányú megosztással kerülnek a Ny. Alap,

illetve az E. Alap likviditási tartalékába.

(2) A VT. 4. §-ának (4) bekezdése értelmében a likviditási tartalék 1994.

évben visszapótolandó összegeként megállapítható 7.239 millió forintnak és az

(1) bekezdés b) pontja szerinti törlesztések 4.842 millió forintos együttes

összegének a különbözete, 2.397 millió forint a VT. 4. §-ának (5) bekezdésében

meghatározott állami garancia hatálya alá tartozik. A különbözet összegét a

központi költségvetésbôl a Ny. Alap, illetve az E. Alap likviditási tartaléka

javára - az összeg 50 - 50 %-os megosztásával - a 2.§ (1) bekezdésében,

illetve a 6.§ (1) bekezdésében foglalt rendelkezések szerint kell rendezni.*

11. §

(1) A Társadalombiztosítási Alap 1992. évi költségvetésérôl, valamint a

Társadalombiztosítási Alapról szóló 1988. évi XXI. törvény módosításáról

rendelkezô 1992. évi X. törvény 21. §-ának (4) bekezdésében foglalt

rendelkezés alapján az 1994-ben az E. Alap javára történt, állam általi

vissztehermentes vagyonátadás összege (az átadott részvények névértéke) 276

millió forint. E vagyon az E. Alapnak az AT. 6. §-a (2) bekezdésében

meghatározott tartalékalapját illeti.

---

* A Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetésérôl szóló 1995. évi CXXI törvény

32. §-ának (1) bekezdésében az 1994. évi zárszámadással kapcsolatban az

adósságelengedés limitösszegeként jelenleg 42 000 millió forint van

meghatározva. Ahhoz, hogy a likviditási tartalék 1994. évi visszapótlása

megvalósítható legyen, ezt az összeget 44 288 millió forintra kell felemelni.

(Az Ny. Alap hiánya 23 772 millió forint, az E. Alap hiánya 18 119 millió

forint, a likviditási tartalék visszapótlásához szükséges összeg 2 397 millió

forint.)

(2) A társadalombiztosítással szemben fennálló tartozások vagyonátadással

történô rendezése keretében átvett vagyon átvételkori értéke 967 millió

forint, ebbôl 758 millió forint értékû vagyon az AT. 6. §-ának (3)

bekezdésében szabályozott átvétellel, a fennmaradó 208 millió forint értékû

vagyon pedig felszámolási eljárás során hozott bírósági végzéssel került

társadalombiztosítási tulajdonba. Az átvett vagyonnak az elszámolt 214 millió

forint értékvesztéssel csökkentett értéke 753 millió forint. Az átvett

vagyon - a tartozásra befizetett összegek különbözô tartozásrészek

kiegyenlítésére történô felhasználásának sorrendjére vonatkozó rendelkezések,

valamint az AT. 4. §-a (3) bekezdésének a) és c) pontjában, továbbá 5. §-a (3)

bekezdésének a) és d) pontjában foglalt rendelkezések értelemszerû

alkalmazásával megállapítható - eszmei hányadok szerint oszlik meg a Ny. Alap

és az E. Alap között. Az értékvesztés elszámolása után a Ny. Alap vagyonának

értéke 421 millió forint (ebbôl 305 millió forint az AT. 6. §-ának (3)

bekezdése szerint átvett vagyon), az E. Alap vagyonának értéke 331 millió

forint (ebbôl 239 millió forint az AT. 6. §-ának (3) bekezdése szerint átvett

vagyon).

(3) A Társadalombiztosítási Alap 1991. évi költségvetésérôl, továbbá a

Társadalombiztosítási Alapról szóló 1988. évi XXI. törvény módosításáról szóló

1991. évi III. törvény 9. §-ának rendelkezése alapján a befektetések hozama

tartalékból képzett keret terhére kifizetett összegbôl 1994-ben 224.283 forint

visszatérült. A visszatérült összeget - a VT. 7. §-ának (1) bekezdésében

foglalt rendelkezés alapján - 90-10 % arányban a Ny. Alap és az E. Alap

befektetések hozama tartaléka között meg kell osztani.

12. §

(1) Az államháztartás társadalombiztosítási alrendszerének a Ny. Alap és az E.

Alap költségvetése összegezésébôl - a halmozódások kiküszöbölésével - adódó

összevont költségvetése mérlegét a törvény 8. számú melléklete tartalmazza.

(2) A társadalombiztosítási szervek által folyósított, társadalombiztosítási

alrendszeren kívüli forrásból megtérített pénzbeli ellátások kiadásait,

valamint a kiadások fedezetére befolyt összegeket a törvény 9. számú

melléklete tartalmazza.

(3) A Ny. Alap mûködési költségvetését a törvény 10. számú melléklete, az E.

Alap mûködési költségvetését a törvény 11. számú melléklete tartalmazza.

(4) A társadalombiztosítással szemben fennálló tartozások vagyonátadással

történô rendezése keretében átvett - a 11. § (2) bekezdésében részletezett -

vagyont a törvény 12. számú melléklete tartalmazza.

IV.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

13. §

(1) Ez a törvény a kihirdetése napján lép hatályba.

(2) Az E. Alap 1992. évi, a Társadalombiztosítási Alap 1992. évi

költségvetésének a végrehajtásáról szóló 1993. évi CV. törvény (a

továbbiakban: ZT.) 9. §-a (1) bekezdésében meghatározott hiányából azt a részt

( 20 735 millió forintot), amelynek a rendezése a ZT. 10. §-ának (1)

bekezdésében meghatározott módon 1995. december 31-ig nem történt meg, továbbá

a likviditási tartalék 1992. évi visszapótlásának a ZT. 15. §-a (3)

bekezdésében meghatározott összegébôl az E. Alapra jutó részt (822 millió

forintot) a központi költségvetés a KKT. 32. §-ának (1) bekezdésében foglaltak

szerint rendezi. A hiányt, illetve a likviditási tartalék visszapótlását

fedezô összeg az E. Alapnak a központi költségvetés forgóalapjához kapcsolt

megelôlegezési számlán a KKT. hatályba lépésének napján nyilvántartott

hitelállományát csökkenti és az E. Alap likviditási tartalékát növeli.

(3) Az E. Alap 1993. évi hiányából a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai

1993. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló 1995. évi VII. törvény 6. §-a

(1) bekezdésének c) pontjában meghatározott összeget (12 437 millió forintot)

- az ott meghatározott rendezési módtól eltérôen - a központi költségvetés a

KKT. 32. §-ának (1) bekezdésében foglaltak szerint rendezi. A hiányt fedezô

összeg az E. Alapnak a központi költségvetés forgóalapjához kapcsolt

megelôlegezési számlán a KKT. hatályba lépésének napján nyilvántartott

hitelállományát csökkenti és az E. Alap likviditási tartalékát növeli.

(4) A központi költségvetés a KKT. hatályba lépésének napjával átvállalja az

E. Alap kezelôje által az 1993. évi hiány fedezetére - az AT. 41. §-ában

kapott felhatalmazás alapján és az ott meghatározott feltételekkel - 1993-ban

és 1994-ben együttesen 11 500 millió forint névértékben kibocsátott hosszú

lejáratú értékpapírok tôketörlesztési kötelezettségét.

- 9

-

INDOKOLÁS

a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1994. évi költségvetésének

végrehajtásáról szóló törvényjavaslathoz

Az 1. §-hoz

A Nyugdíjbiztosítási Alap 1994. évi költségvetését az Országgyûlés 842

millió forint többlettel fogadta el, az alábbi intézkedések pozitív

hatásával számolva:

- a hivatalos makrogazdasági mutatók alapján a járulékbevételek

meghatározó jelentõségû, közel 80 %-át kitevõ csoportját képezõ

munkáltatói befizetések 20,3 %-os növekedését irányozta elõ a

Nyugdíjbiztosítási Alap költségvetése. Az elõirányzat a behajtási

tevékenység javulásának eredményeként, valamint a járulékalap

szélesítésébõl befolyó többletet is tartalmazott.

- az 1992-ben kezdõdõ profiltisztítás eredményeként 1994-ben a központi

költségvetés a mezõgazdasági járadék kivételével átvállalta a

megváltozott munkaképességûek rendszeres és átmeneti járadékának, egyéb

szociális jellegû ellátásoknak, továbbá a

valamint a cukorbetegek támogatásának finanszírozását, a GYES-t és a

GYED-et. A Nyugdíjbiztosítási Alapot 1993. évben a fenti ellátások közel

23,2 milliárdos nagyságrendben terhelték.

- törvényben garantált 1994. évben esedékes értékesíthetõ

vagyonátadás hozamaként 8,9 milliárd forint összegû bevételi

elõirányzatot tartalmazott a törvény.

A Nyugdíjbiztosítási Alap költségvetése többlet helyett 23,8 milliárd forint

hiánnyal zárt, a bevételi terv kismértékû, 2 milliárd forintos túlteljesülése

és a kiadási oldalon jelentkezõ, több mint 26 milliárd forintos túllépés

együttes hatásaként.

A hiány a bevételi és a kiadási oldal egyes tételeinél jelentkezõ - a

Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat Közgyûlése által elõre jelzetteknek

megfelelõen - az elõirányzattól eltérõ hatások együtteseként alakult ki:

- a foglalkoztatottak, illetve a regisztrált munkanélküliek létszámának

bizonyos mértékû csökkenése mellett, a bruttó keresettömeg mintegy 2

százalékponttal meghaladta a járulékbevételi elõirányzatok kialakításakor

feltételezett értéket. A elõzõ évhez viszonyítva 1994-ben a bruttó

átlagkeresetek 24,7, a nettó átlagkeresetek 27,1 %-kal nõttek, a fogyasztói

árindex növekedése 18,8 % volt.

- a bevételi oldal elõirányzatát növelõ, vissztehermentesen átadandó vagyon

hozamaként számításba vett bevételhez a nyugdíjbiztosítás nem jutott hozzá

1994-ben.

- teljesíteni kellett ugyanakkor azt a 6,1 milliárd forint E. Alap részére

történõ egyösszegû átcsoportosítást, ami kormányzati javaslatra került a

költségvetésbe a két ág közötti járulékmegosztás módosításának elkerülése

érdekében, az Alap önállóan finanszírozta a korábban az E. Alappal közösen

fedezett mezõgazdasági járadékokat.

- az Alap éves költségvetésének készítésekor az 1994. évre várható nettó

átlagkeresetnövekedés - amelyhez a hatályos törvény szerint a

nyugdíjemelkedésnek igazodnia kell - a központi költségvetés számításai

szerint 18 % volt, ugyanakkor a nyugellátások elõirányzata csak 15 %-os

nyugdíjemelkedéshez biztosított forrást, az 1993. évi intézkedések áthúzódó

hatásával együtt.

A nyugellátások összege az Alap költségvetésében tervezettet 7,1 %-kal

túllépte, az elõirányzathoz képest 25,4 milliárd forint kiadási többletet

okozva.

Az elsõ negyedévi folyamatok alapján már érzékelhetõ volt, hogy az éves nettó

átlagkeresetnövekedés jelentõsen meg fogja haladni a prognosztizált értéket,

sõt, a júniusi PM-MüM prognózis már 25-27 %-os várható növekedést

tartalmazott. A év második felében megvalósított nyugdíjintézkedéseknél, az

elõzõ évhez viszonyítva összességében 24,8 %-os emelést hajtott végre az

Országgyûlés döntésének megfelelõen az Önkormányzat.

- az elsõ félévi tényadatok és az év hátralévõ részére vonatkozó prognózisok

alapján a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat elnöksége határozatot hozott arról,

hogy a szeptemberi nyugdíjemelés visszamenõleges kifizetéséhez pótköltségvetés

összeállítása szükséges. Az Önkormányzat közgyûlése 1994. szeptember 6-ai

ülésén a pótköltségvetés elkészítését indokoltnak tartotta, azt határozatában

elfogadta. Ennek megfelelõen a közgyûlés által megfogalmazott módosításokat

tartalmazó törvénytervezetet, melynek egyenlege 10 milliárd forint

nagyságrendû hiányt mutatott, az Egészségbiztosítási Önkormányzat elnökével

együttes aláírást tartalmazó kísérõlevéllel a Kormányzatnak benyújtotta. A

hiány mérséklésére a két biztosítási önkormányzat egyszeri, kintlévõségeket

érintõ moratóriumi javaslatát és az azt követõ szigorító intézkedéseket a

Kormány szétválasztotta. Csak a moratóriumot terjesztette elõ a Kormány,

amelyet az Országgyûlés indokoltan elutasított.

Az õszi-téli parlamenti törvénykezési idõszak során (többek között a központi

költségvetés pótköltségvetésének tárgyalása miatt) a Nyugdíjbiztosítási és az

Egészségbiztosítási Alap pótköltségvetésének tárgyalása veszélybe került. A

Kormány számításai szerint a moratórium elvetése után is - a MÁV tartozásának

rendezése folytán - szükségtelenné vált a pótköltségvetés, és a

törvényjavaslatot visszavonta. Ezt a döntést (fenntartásokkal) a

Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat tudomásul vette. Így az év hátralévõ részére

hatással bíró intézkedéseket a Nyugdíjbiztosítási Alap egyensúlyának

megteremtése érdekében már nem lehetett meghozni, kivéve azt a 16 milliárd

forintos rendezési tételt, melyet a központi költségvetés a MÁV

adósságállományának csökkentése érdekében az Alapok részére külön törvény

alapján év végén megtérített.

A 2. §-hoz

A kialakult hiány finanszírozását a törvénytervezet szerint a központi

költségvetés átvállalja, fedezetérõl állami értékpapírok kibocsátásával

gondoskodik.

A hiány rendezésének eredményeként azzal megegyezõ összeggel az Alap

lecsökkentett likviditási tartaléka visszapótlásra kerül. (A

társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól szóló 1992. évi LXXXIV. törvény 7. §-

ának (1) bekezdése szerint likviditási tartalékot az Alapok mindenkori éves

kiadási fõösszegük 6 %-ának megfelelõ mértékig kellene képezni.)

A 3. §-hoz

A Nyugdíjbiztosítási Alap járulékbevételeinek 1994. évi elõirányzata 363,8

milliárd forint volt, ezen kívül 3,6 milliárd forint likviditási tartalék

visszapótlására számításba vehetõ járulékbevételt tartalmaz a költségvetés. Az

1994. évi teljesítés értéke 376,6 milliárd forint, mely összeg tartalmazza a

likviditási tartalék visszapótlására befizetett 3,6 milliárd forintot is,

valamint 8,4 milliárd forint összegû MÁV tartozást, melyet december végén a

központi költségvetés az Alap részére megtérített.

A járulékbevételek tényadatai összességében 12,8 milliárd forinttal haladták

meg az elõirányzatot, az egyes bevételi csoportoknál érvényesülõ tendenciák

együttes hatásaként.

A járulékbevételek túlnyomó részét képezõ munkáltatói befizetések esetében

20,3 %-os növekedést irányzott elõ a Nyugdíjbiztosítási Alap 1994. évi

költségvetése. A tényleges növekedés 22,2 %-os volt, ennek hatásaként 18,6

milliárd forinttal meghaladta az 1994. évi költségvetés elõirányzati összegét.

A munkáltatói járulékbevételek behajtási hányada (a kirótt és a ténylegesen

befizetett járulékok aránya) valamelyest javult, 1993-ban a kérdéses hányad

89,7 %, 1994-ben 92,3 % volt. A költségvetési szektor esetében ez az arány

1993. évhez képest közel 1 százalékpontot romlott. A

járuléktartozások befizetésére tervezett akció eredményeként prognosztizált 5-

6 milliárd forint rendkívüli bevétel az akció meghiúsulása miatt elmaradt.

Az egyéni járulékbevételek elõirányzata 69,8 milliárd forint volt, a tényleges

érték ezt 1,8 milliárd forinttal haladta meg.

A munkanélküliek ellátása után fizetett nyugdíjbiztosítási járulékra 15

milliárd forintot irányzott elõ a költségvetés. Ettõl az ilyen címen befolyt

bevételek mintegy 6,7 milliárd forinttal maradtak el. A jelenség magyarázatát

az adja, hogy a nemzetgazdaság foglalkoztatási viszonyaira vonatkozó

makrogazdasági prognózis hibásnak bizonyult, nagyobbnak vélelmezve a

regisztrált, ezen belül az ellátásban részesülõ munkanélküliek létszámát, mint

ahogy az a valóságban bekövetkezett.

Az egyes szociális ellátások után fizetett járulék, így az önkormányzatok

gyermeknevelési és ápolási támogatása sem érte el az elõirányzott 3,3 milliárd

forintot, félmilliárd forinttal elmaradva attól.

A társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek 15,8

milliárd forint összege mintegy 10 %-kal meghaladta az elõirányzatot. A

legjelentõsebb tételt a késedelmi kamat és a rendbírság képezi, ilyen címen

14,5 milliárd forint bevételhez jutott a Nyugdíjbiztosítási Alap.

A likviditási tartalék visszapótlására számításba vehetõ bevétel 3,5 milliárd

forint volt, melybõl az 1993. évi összeg visszapótlására 1,1 milliárd forint,

az 1994. évi összeg visszapótlására 2,4 milliárd forint fordítandó a fennálló

törvényi kötelezettség szerint.

A kamat és hozambevételek 2,4 milliárd forintos értéke az elõirányzat szerint

alakult.

A két Alap közötti elszámolás egyenlege 21,7 milliárd forint fizetési

kötelezettséget jelentett. Ez nagyságrendileg az elõirányzatnak megfelelõen

alakult, ezen belül azonban mind a pénzbeli egészségbiztosítási ellátások után

átvett, mind a nyugdíjkiadások után átadott járulék jelentõsen meghaladta az

elõirányzatot. A 6,1 milliárd forint egyösszegû bevétel átcsoportosítás az E.

Alap részére megtörtént.

A Nyugdíjbiztosítási Alap mûködési célú bevételei 885 millió forint összegben

valósultak meg. Ebbõl 77 millió forint a nyugdíjbiztosítás igazgatási szervei

által folyósított, de a központi költségvetésbõl finanszírozott ellátások

megállapításával és folyósításával kapcsolatos ráfordítások megtérítése, 121

millió forint az egyéb területek hasonló célú térítése ( OKKH ) és a saját

folyó mûködési bevételek, 687 millió forint pedig az 1993. évi mûködési

költségvetés pénzmaradványa.

A 4. §-hoz

A Nyugdíjbiztosítási Alap 1994. évi összkiadása 397,7 milliárd forint volt, ez

az összeg 63,7 milliárd forinttal haladta meg a bázisév 334 milliárd forintot

kitevõ kiadását. A költségvetésben tervezett nyugdíjkompenzáció tényadata az

elõirányzottnál lényegesen magasabb volt , döntõen ez okozta a 19,1 %-os

növekedést.

Az 1994-ben profiltisztításra került nyugdíjkiadást érintõ ellátások bázisévi

összege 17,9 milliárd forint volt, 1994-ben pedig ugyanerre az ellátási körre

22,4 milliárd forintot fordított a központi költségvetés. Ezzel az összes

nyugdíjjellegû kiadás 4,5 %-a került az ellátások szociális jellegének

megfelelõ központi költségvetés finanszírozásába.

A nyugdíjbiztosítás által finanszírozott nyugdíjkiadások összege 384,4

milliárd forint volt, ez az 1993. évi nyugdíjkiadást 85,1 milliárd forinttal

meghaladja és 28,4 %-os kiadásnövekedést jelent . A növekménybõl 5,3 milliárd

forint - 1,6 %-os növekedés - a mezõgazdasági járadékok finanszírozásának

változásából adódik, így az 1994. évi szerkezetben számolt 1993. évi

nyugdíjkiadást az 1994. évi tényleges összeg 79,8 milliárd forinttal haladja

meg. A nyugdíjkiadás az Alap költségvetésében eredetileg tervezettet is 7,1

%-kal túllépte, ez az elõirányzathoz képest 25,4 milliárd forint kiadási

többletet jelent .

A kiadások ilyen mértékû növekedése, de elsõsorban az elõirányzat jelentõs

túllépése döntõen két tényezõre vezethetõ vissza :

- az Alap éves költségvetésének készítésekor az 1994-re várható nettó

átlagkereset-növekedés - amelyhez a hatályos törvény szerint a

nyugdíjemelkedésnek igazodnia kell - a központi költségvetés

háttérszámításai szerint közel 18 % volt , míg a tervezett

nyugdíjkiadási fõösszeg csak mintegy 15 %-os nyugdíjemelkedést

alapozhatott meg, beleértve ebbe a már 1993-ban elfogadott intézkedések

várható áthúzódó hatását is .

- a nyugdíjemelkedést meghatározó 1993. évi - márciusi , szeptemberi és

novemberi - döntések hatása és 1994 márciusában végrehajtott 10 %-os

visszamenõleges hatályú nyugdíjemelés együtt már gyakorlatilag

kimerítette a jóváhagyott költségvetés kiadási fõösszegébõl adódó

forrásokat, így a szeptemberben megvalósított második rendszeres

nyugdíjemelés - és annak novemberben történõ visszamenõleges nyolchavi

kifizetése - már szükségképpen a jóváhagyott kiadási elõirányzat jelentõs

túllépését eredményezte.

A kiadásokban ugyanakkor összességében három milliárd forint megtakarítás is

keletkezett , ugyanis az 1993. évi tényleges nyugdíjkiadás is alacsonyabb volt

az 1994. évi kiadás tervezésekor figyelembe vett várhatónál . Hozzájárult a

megtakarításokhoz a tervezettnél valamivel alacsonyabb tényleges

létszámnövekedés is . A kiadásokban jelentkezõ megtakarítás bár csak kis

hányadban, de fedezetet jelentett a szeptemberi - novemberi intézkedések

többletkiadásához .

A nyugdíjkiadás 1994. évi növekedésének legfontosabb tényezõi:

nyugdíjkompenzációs intézkedések, az automatizmusokhoz sorolható

létszámnövekedés és állományösszetétel-változási hatás (3,8 milliárd forint,

4,7 % ) , továbbá szerkezeti változások miatti kiadásnövekedés .

Az ellátásokkal kapcsolatos egyéb kiadások elõirányzata (postai

utalványköltség, utazási költségtérítés) közel bázis szintû volt, azonban az

inflációs hatás eredményeként annál mintegy 50%-kal magasabb összegben

teljesült.

A likviditási tartalék visszapótlásából származó kiadás 3,6 milliárd forint

összege elõirányzat szerint alakult, a vonatkozó törvény értelmében a

tartalékba helyezett összeg egyharmada a likviditási tartalék 1993. évi

visszapótlására szolgál.

A mûködési célú kiadások az elõirányzott 7,6 milliárd forinttal szemben 8,3

milliárd forintban valósultak meg. A különbözet az egyéb mûködési célú bevétel

minimális növekedése mellett az 1993. évi mûködési pénzmaradvány 0,7 milliárd

forint összegébõl tevõdik össze. A NY. Alap mûködési kiadásra azonban csak 6,2

milliárd forintot fordíthatott, ugyanis 2,1 milliárd forintot az E. Alap

mûködési költségvetésének adott át az E. Alap által végzett NY. Alap

érdekeltségébe tartozó kiadások fedezeteként.

Az 5. §-hoz

Az államháztartás társadalombiztosítási alrendszerével kapcsolatos

követelményekbôl kiindulva az Egészségbiztosítási Alap 1994. évi költségvetése

a bevételekkel megegyezô nagyságú kiadásokkal, tehát 0 egyenleggel számolt. Az

egyensúly megteremtését több intézkedésnek kellett támogatnia:

a) 1994-re lényegében befejezôdött a profiltisztítás, tehát a központi

költségvetés átvette mindazokat az ellátásokat, amelyeket korábban - a

profiljába nem tartozó feladatként - átmenetileg a társadalombiztosítás

finanszírozott. Ezek teljes összegébôl 1993-ban az Egészségbiztosítási Alapra

22,5 milliárd forint jutott.

b) A két ág pozíciójának kiegyensúlyozása érdekében - elkerülendô a

járulékkalkuláció módosítását - a Nyugdíjbiztosítási Alaptól 6,1 milliárd

forint egyösszegû átcsoportosításra került sor.

c) Azt feltételezve, hogy 1994-ben megkezdôdik a két évvel korábban

elhatározott vagyonjuttatás, a vissztehermentesen átadandó vagyon hozamaként

7,1 milliárd forint bevétel volt elôirányozva, melynek garanciáját

értékesíthetô többletvagyon átadásának törvényi elôírása képezte.

A tervezett kiegyensúlyozott költségvetés nem valósult meg, összehasonlítható

szerkezetben a bevételek 1,9, a kiadások 20,0 milliárd forinttal haladták

meg a módosított elôirányzatot, így az Egészségbiztosítási Alap hiánya 18,1

milliárd forint. A deficit egyik oka az ingyenesen átveendô vagyon hozamaként

elôirányzott bevétel elmaradása. (A hivatkozott garanciális kötelezettség-

vállalás sem realizálódott.) Az így kiesett mintegy 7 milliárd forint

kioltotta az ezzel nagyjából azonos összegû többletjárulék-bevétel hatását, s

az így nem mérsékelhette a terv fölötti többletkiadásokat, amelyek elsôsorban

a gyógyszertámogatásnál, a táppénznél és az Egészségbiztosítási Alapból

fizetett nyugellátásoknál jelentkeztek. Ennek ellenére sem keletkezett volna

azonban deficit, ha a központi költségvetés az állam által biztosított

személyek után normatív elszámolás szerint fizette volna meg a járulékot. A

ténylegesen átutalt 7 milliárd forinttal szemben az egészségbiztosítás

számításai szerint 25,4 milliárd forint lett volna az indokolt mértékû

járulék-fedezet. Ez az összeg az érintett személyek közel 1,1 millió fõs

létszámának és az Egészségbiztosítási Alapból 1994-ben természetbeni

egészségbiztosítási ellátásokra fordított összeg egy lakosra jutó hányadának

(kb. 23,6 ezer forint) szorzataként adódik.

A 6. §-hoz

A törvényjavaslat az Egészségbiztosítási Alap hiányát a társadalombiztosítás

felhalmozódott hiányainak rendezésérôl intézkedô - a Magyar Köztársaság 1996.

évi költségvetésérôl szóló 1995. évi CXXI. törvény 32. §-ának (1) bekezdésében

foglalt - rendelkezéseknek megfelelôen rendezi. A rendezés csökkenti az

egészségbiztosításnak a központi költségvetéssel szemben - a megelôlegezési

számlán - fennálló tartozását és visszapótolja a hiány hatására lecsökkent

likviditási tartalékot.

A 7. §-hoz

Az Egészségbiztosítási Alap járulékbevételei 7,5 milliárd forinttal haladták

meg az elôirányzott - a likviditási tartalék visszapótlására külön soron

tervezett 3,6 milliárd forintot is magába foglaló - összeget. E kedvezô

helyzet a járulékbevételek különbözô csoportjaiban mutatkozó többletek és

elmaradás egyenlegeként jött létre. A munkáltatói és az egyéni befizetések

esetében a tényadatok meghaladják az elôirányzatokat, a munkanélküliek

ellátása utáni bevételeknél viszont a teljesítés elmaradt a tervezett

értéktôl.

A munkáltatói befizetések 233,1 milliárd forintot tettek ki, ami jelentôsen

meghaladja az elôirányzott értéket. A többletbevétel több tényezô együttes

hatásának következtében keletkezett. Egyrészt a munkáltatói járulékbevételek

tényleges értéke 1993-ban lényegesen magasabb volt az 1994. évi költségvetés

elôirányzatainak meghatározásánál feltételezettnél, másrészt a bruttó

keresettömeg elôzô évhez viszonyított növekedése a tényadatok szerint 18,1

százalék volt, ami mintegy 5 százalékponttal több a makrogazdasági prognózisok

alapján 1994-re feltételezett értéknél. Az egyéni járulékbevételek - az

elôirányzatot szintén meghaladva - 48,2 milliárd forintot tettek ki.

A munkanélküliek ellátása után fizetett egészségbiztosítási járulék címén 6,6

milliárd forinthoz jutott az Egészségbiztosítási Alap. Ez mintegy 5,4

milliárd forinttal maradt el az elôirányzattól. Az eltérés oka az, hogy a

nemzetgazdaság foglalkoztatottsági helyzetére vonatkozó prognózis tévesnek

bizonyult, mivel sokkal nagyobbnak vélelmezte a regisztrált, ezen belül az

ellátásban részesülô munkanélküliek létszámát a valóságban bekövetkezônél.

A természetbeni ellátások igénybevételéért az állam által biztosított

személyek után fizetendô járulék címén az elôirányzattal megegyezôen 7

milliárd forint bevételhez jutott az Egészségbiztosítási Alap.

A központi költségvetést terhelô egészségügyi feladatok ellátásával

kapcsolatos bevételek elôirányzata 5,5 milliárd forint volt, ebbôl 2,5

milliárd forint a terhesgondozás, 3 milliárd forint a közgyógyellátás

költségeinek a helyi önkormányzatok által fizetett hozzájárulás összegén

felüli megtérítésére szolgál. A közgyógyellátás tényleges kiadásai 2,8

milliárd forintot tettek ki, ebbôl a települési önkormányzatok 0,8 milliárd

forintot megtérítettek, így a központi költségvetést ténylegesen terhelô

összeg csak 2,0 milliárd forint. (Megtérítésként ennyi számolható el.) A

terhesgondozás esetében a megtérítés megegyezett az elôirányzattal.

Együttesen a megtérítés összege tehát 4,5 milliárd forint volt.

A társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek 15,8

milliárd forintot tettek ki, ami 1,6 milliárd forinttal haladta meg az

elôirányzatot. A bevételek ezen csoportja több eltérô tartalmú és eltérô

nagyságrendû elôirányzatot tartalmaz. A legjelentôsebb tételt a késedelmi

pótlék és a rendbírság képezi, ilyen címen a tényleges bevétel 11,2 milliárd

forint volt.

A járulék- és késedelmi pótlék bevételek részeként speciális tételt képeznek a

likviditási tartalék visszapótlására számításba veendô bevételek. A

Társadalombiztosítási Alap 1991. évi hiányának rendezéséhez átmenetileg a

likviditási tartalék lett igénybe véve 21,7 milliárd forint összegben. A

törvényi elôírások alapján ezt az összeget három év alatt kell az 1991.

december 31. elôtt keletkezett adósságok visszafizetésébôl pótolni. Ezen a

címen az Egészségbiztosítási Alapban 3,5 milliárd forint bevétel vehetô

számításba; ebbôl az összegbôl a likviditási tartalék 1993. évi

visszapótlására 1,1, 1994. évi visszapótlására 2,4 milliárd forint fordítandó.

(A társadalombiztosítás 1993. évi zárszámadási törvényének rendelkezése

alapján a MÁV Rt tartozásainak rendezése céljából 1994-ben a központi

költségvetésbôl megfizetett összeg meghatározott része a likviditási tartalék

1993. évi visszapótlására használandó fel. )

Az 1994. évi L. törvényben meghatározott 5,4 milliárd forintos elôirányzatnak

megfelelô összegben realizálódott az egészségügy területén 1994-ben

végrehajtott bérintézkedés forrásainak kiegészítésére a központi

költségvetésbôl biztosított fedezet.

A két Alap közötti elszámolás egyenlege közel az elôirányzatnak megfelelôen

alakult, de ez olyan módon történt, hogy - az ellátások tervezettet meghaladó

növekedése miatt - mind a nyugdíjkiadások után átvett járulék (3,2 milliárd

forinttal), mind a pénzbeli egészségbiztosítási ellátások után átadott járulék

(2,8 milliárd forinttal) több, mint az elôirányzat. A tervezett összegben (6,1

milliárd forint) valósult meg az egyösszegû bevétel-átcsoportosítás.

Az Egészségbiztosítási Alap mûködési célú bevételei 4,1 milliárd forintot

tettek ki; ez az összeg három fô tételt tartalmaz: 2,1 milliárd forint a

Nyugdíjbiztosítási Alapból átvett összeg, 1,0 milliárd forint a mûködési

költségvetés 1993. évi pénzmaradványából származik, további 1,0 milliárd

forint a különféle egyéb mûködési célú bevétel, melynek legfontosabb

összetevôje az egészségbiztosítás igazgatási szervei által folyósított, a

központi költségvetésbôl finanszírozott ellátások (családi pótlék stb.)

megállapításával és folyósításával kapcsolatos ráfordítások megtérítése (0,7

milliárd forint).

A 8. §-hoz

A gyógyító-megelôzô ellátások kiadásainak 1994. évi eredeti elôirányzata 164,5

milliárd forint volt. A közalkalmazotti illetményrendszer bértételeinek 1994

január 1-jétõl történõ kötelezõ alkalmazásával és a kormányrendeletben elôírt

munkahelyi pótlékok megállapításával összefüggô többletkiadások miatt az

elõirányzat 169,9 milliárd forintra módosult. A különbözetet, 5,4 milliárd

forintot a központi költségvetés biztosította. Ilyen módon 1994-ben a

gyógyító-megelõzõ ellátások kiadásaira fordítható keret 38,3 milliárd

forinttal, 29,1 %-kal növekedett az elõzõ évi tényleges kiadásokhoz képest. Az

elõirányzatban megjelent növekmény a következõ tételekbõl tevõdött össze:

- Szintrehozások (az év közben belépõ fejlesztések

és az 1993. július 1-jén bevezetett teljesítmény-

finanszírozás kapcsán 10, illetve 15 %-kal megnövelt

alapelõirányzatok szintrehozása): 9,0 MdFt

- Feladatváltozások: 2,6 MdFt

- Reformintézkedések folytatása: 4,8 MdFt

- Az 1993. évi bérpolitikai intézkedés éves fedezete

és a közalkalmazotti törvény hatása: 11,0 MdFt

- Beruházásból, rekonstrukcióból belépõ fejlesztések: 3,5 MdFt

- Egészségi kockázatkezelõ szolgáltatások,

alkoholizmus primer prevenció, otthoni ápolás

és hospice célelõirányzata: 2,0 MdFt - Az

1994. évi bérintézkedésre a központi

költségvetésbõl biztosított forrás: 5,4 MdFt

Összesen: 38,3 MdFt

A tényleges teljesítés adatai a fenti szerkezettõl - törvényi felhatalmazás

alapján - lényegesen eltértek. Ezt a közalkalmazotti törvény (a továbbiakban:

KJT), illetve a munkahelyi pótlékok alkalmazásának fedezetigénye tette

szükségessé. A 25,1 milliárd forintot kitevõ bérintézkedések fedezetének

megteremtése a központi költségvetési forrásbevonáson és a gyógyító-megelõzõ

ellátások eredeti elõirányzatában szereplõ kereten felül (5,4, illetve 11,0

milliárd forint) további 8,7 milliárd forintos belsõ átcsoportosítást is

igényelt. A szintrehozott elõirányzatból 2,4, a feladatváltozásokból 2,6, az

ügyeleti ellátás, a fogorvosi szolgáltatás és a mentõ és betegszállítás

területén tervezett reformintézkedések elmaradásából 3,0, a beruházásból,

rekonstrukcióból belépõ fejlesztések keretébõl 0,7 milliárd forint került

átcsoportosításra erre a célra.

Az elôirányzat tényleges felhasználása 169,5 milliárd forint volt. Ezen belül

az egészségi kockázatkezelõ szolgáltatások, a prevenciós programok és otthoni

ápolás 2,4 milliárd forintos célelõirányzatából 2,0 milliárd forint került

felhasználásra. Az ezen felüli költségvetési elõirányzat teljesítése

minimálisan (5 millió forinttal) maradt el az elõirányzati összegtõl.

A háziorvosi ellátás finanszírozására fordított összeg 1994. évben 4,7

milliárd forinttal, 34,9 %-kal haladta meg a megelõzõ évit. Ezen belül a

teljesítmény-finanszírozásra kifizetett összeg 13,1 milliárd forint volt. Az

év során a körzetfejlesztések és megszûnések eredményeként 8 új szolgálattal

lett több, így év végén 6 221 területi ellátási kötelezettségû és további 551

területi ellátási kötelezettség nélküli háziorvosi szolgálat mûködött. Az év

során a vállalkozások által mûködtetett háziorvosi szolgálatok száma 2 876-ra

emelkedett, ami éves szinten 36,4 %-os növekedést jelentett.

A feladat+teljesítmény finanszírozott járóbeteg szakellátás éves kiadása 24,8

milliárd forint volt (ez az összeg tartalmazza a HM, BM, KHVM teljesítmény-

finanszírozásba 1994-ben bevont egészségügyi intézményeinek 1,4 milliárd

forintos feladat+teljesítmény finanszírozott tételét is). Az ezen a jogcímen

folyósított kiadásokat 1994. évben a KJT végrehajtása, a bevezetett munkahelyi

pótlékok, a vérellátás reformja, valamint a teljesítmény-finanszírozás

alapjául szolgáló pontrendszer évközbeni módosítása befolyásolták. A fenti

változások - a pontalap mellett - a fix díjat is érintették, amelynek a havi

összege 1994. július l-tõl átlag 37 %-kal növekedett.

A feladatfinanszírozott járóbeteg szakellátásoknál beépítésre kerültek a KJT,

a szolidaritási járulék és a bérpolitikai intézkedésekre jutó elõirányzatok,

ennek következtében a teljesítés 59,5 %-kal haladta meg az elõzõ évit.

Az aktív fekvõbetegellátás teljesítmény-díjazására fordított kiadás éves

szinten 34,4 %-kal, 78,8 milliárd forintra, a krónikus fekvõbetegellátás

kiadása 19,6 %-kal, 10,0 milliárd forintra növekedett. A növekedést fõként a

fent említett KJT és munkahelyi pótlékok bevezetése magyarázza. Az aktív

fekvõbetegellátásban további 4,7, a krónikus fekvõbetegellátásban pedig 0,7

milliárd forintos növekedést jelentett a HM, BM és KHVM egészségügyi

intézményeknek a teljesítmény-finanszírozotti körbe kerülése, és a továbbra is

feladatfinanszírozott IM egészségügyi intézményekkel kapcsolatos kiadásoknak

az aktív fekvõbetegellátási kasszába való besorolása.

A két fekvõbetegellátási kassza eltérõ növekedési ütemét nagyrészt a - július

1-jei módosított alapdíjak kialakításakor figyelembevett - teljesítmény

mutatókban tapasztalt különbségek magyarázzák. Az aktív ellátásban a

bázisidõszakhoz képest közel 10 %-os éves súlyszám növekedés következett be,

míg a krónikus ellátásban az ápolási napok számában kismértékû csökkenés volt

tapasztalható.

A gyógyszertámogatási kiadások elôirányzata 50,7 milliárd forint volt, a

tényleges érték 10,9 milliárd forinttal haladta meg az elôirányzatot. A

jelentôs túllépés alapvetô oka, hogy az 1994. évi elôirányzat csak minimális

mértékben volt több az elôzô évi tényleges kifizetésnél, miközben nem került

sor olyan intézkedésekre, amelyek a kiadások gyors növekedését visszafogták

volna. Így továbbra is folytatódott a viszonylag olcsó magyar gyógyszerek

visszaszorulása és a relatíve drágább import gyógyszerek térhódítása, a

gyógyszerválaszték új készítményekkel való bôvülése, az elôzô években

bevezetett új és többnyire magasabb árfekvésû készítmények részarányának

növekedése, valamint az import gyógyszerek áremelkedésének kompenzációja.

Hozzájárult a kiadások terv fölötti többletéhez az is, hogy 1994-ben nem

került sor a biztosítói vényellenõrzés tervezett rendszerének bevezetésére.

A gyógyászati segédeszközök ártámogatásának elôirányzata 7 milliárd forint

volt, a tényleges kiadások 0,3 milliárd forinttal meghaladták az

elôirányzatot. A túllépés döntôen az elôzetes számításokat meghaladó

forintleértékelés és az inflációs hatások miatt következett be.

Az egészségbiztosítási ágazat által finanszírozott nyugdíjkiadások az

elôirányzott értéket (54,2 milliárd forintot) 3,6 milliárd forinttal haladták

meg. Ennek legfôbb oka, hogy 1994-ben a nettó átlagkereset növekedése a

tervezettnél nagyobb volt és ezzel összefüggésben a nyugdíjkompenzálás mértéke

is meghaladta az elôirányzatban feltételezettet.

A terhességi-gyermekágyi segély kiadási elôirányzata 9,2 milliárd forint

volt, a tényleges kiadások ettôl 0,9 milliárd forinttal elmaradtak. Ezt az

magyarázza, hogy az ezen ellátást igénybevevôk létszáma a születésszám vártnál

kedvezôtlenebb alakulása miatt háromezer fôvel volt kisebb az elôirányzat

kialakításánál tervezett értéknél.

A táppénzkiadások összege 40,8 milliárd forint volt, ami az elôirányzatot 6,7

milliárd forinttal lépte túl. Ez az elôirányzat 1,2 milliárd forinttal volt

kisebb az elôzô évi tényadatnál, így megtartásának elôfeltétele volt, hogy sor

kerüljön a kiadások növekedését teljes egészében visszafogni képes

intézkedésekre. A megvalósult szabályváltozások nem bizonyultak elégségesnek e

cél elérésére.

Az egyéb betegségi ellátások (utazási költségtérítés, betegséggel kapcsolatos

segélyek, kártérítési járadék) mindegyikénél a tervezettnél alacsonyabbak

voltak a kiadások; az elôirányzathoz képest együttesen mintegy 0,5 milliárd

forint megtakarítás keletkezett. Kismértékû többlet jelentkezett viszont az

ún. egyéb kiadásoknál (posta- és bankköltség), valamint a kifizetôhelyeket

megilletô költségtérítésnél, de ezek együttesen is csak mintegy 0,2 milliárd

forintot tesznek ki.

A likviditási tartalék visszapótlásából származó kiadás lényegében az

elôirányzati szinten (3,6 milliárd forint) realizálódott, úgy azonban, hogy -

a társadalombiztosítás 1993. évi zárszámadásáról szóló törvény értelmében - a

tartalékba helyezett összeg mintegy egyharmada a tartalék 1993. évi

visszapótlását szolgálta.

Az Egészségbiztosítási Alap mérlegében a mûködésre fordított kiadások

elôirányzata 7,0 milliárd forint volt. Ebbôl 6,3 milliárd forint az

Egészségbiztosítási Alap bevételeibôl mûködési célra felhasználható összeg,

0,6 milliárd forint az egészségbiztosítás által folyósított, a központi

költségvetésbôl finanszírozott ellátások ügyviteli kiadásainak megtérítése,

0,1 milliárd forint mûködési ár- és díjbevétel. Az Egészségbiztosítási Alap

mérlegének fenti 7,0 milliárd forintos elõirányzata még nem tartalmazta,

viszont az 1993. évi CXV. törvénynek az 1994. évi L. törvénnyel megállapított,

az Alap mûködési költségvetését meghatározó mellékletében már elõirányzatként

megjelent a biztosítási önkormányzatok megállapodása alapján egymás számára

végzett feladatokhoz történô kölcsönös hozzájárulások egyenlegeként a

Nyugdíjbiztosítási Alaptól átvett 2,1 milliárd forintos összeg. Ennek

megfelelõen az Alap mûködési költségvetésének mérlege 9,1 milliárd forintos

elõirányzatot tartalmazott.

Elõirányzat fölötti forrást biztosított az 1993-ban keletkezett

pénzmaradványból - a pénzmaradvány felhasználására feljogosító törvényi

rendelkezések alapján - a biztosítási önkormányzatok egybehangzó döntése

értelmében az egészségbiztosításban felhasználható 1,0 milliárd forint. (A

pénzmaradvány nyújtott fedezetet az elôzô évrôl áthúzódó kötelezettségeken túl

a biztosítási ágak szétválasztásából adódó többletköltségekre: épületek

vásárlása, üzemeltetése stb.) További, az elôirányzatban nem szereplô forrást

jelentett - együttesen 0,3 milliárd forintos összegben - az értékesítésbôl

származó bevétel, a Foglalkoztatási Alaptól átvett pénzeszköz, a kamatbevétel,

a családi pótlék egyszeri kiegészítése folyósítási kiadásainak megtérítése,

valamint a terv feletti mûködési ár- és díjbevétel. Mindezek hatására a

mûködési költségvetés forrásai 10,4 milliárd forintot tettek ki.

A 9. §-hoz

Az 1992-ben létrejött két biztosítási alap az elsô két évben eszmei hányadok

szerinti megosztással (fizikai elkülönítés nélkül) tulajdonolta a különbözô

vagyonelemeket. A biztosítási önkormányzatok létrejöttét követôen az ágak

önálló vagyongazdálkodása a korábbinál hangsúlyosabb igénnyé vált. Az

ágankénti - törvényben is garantált - önálló vagyongazdálkodás elôfeltétele,

hogy a két ág vagyona természetben is elkülönüljön egymástól.

A Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat és az Egészségbiztosítási Önkormányzat

egybehangzó határozata alapján a korábban 90-10 %-os eszmei hányadok szerint

tulajdonolt tartósan befektetett eszközök és befektetések hozama tartalék

1994. január 1-tõl naturálisan megosztva képezi a biztosítási ágak tulajdonát.

A határozatok alapján tételesen azonosítható, hogy az egyes vagyonelemek

melyik ág tulajdonát képezik. A naturális megosztás globálisan megõrizte a

tartalékok fent említett tulajdoni arányait, azonban a fizikai

elkülöníthetõség érdekében az egyes tartalékfajták tekintetében eltért ettõl

az aránytól. (Az egészségbiztosításnak a tartósan befektetett vagyonból

történô részesedése valamelyest meghaladta a 10 %-ot, a befektetések hozama

tartalékból történô részesedése - értelemszerûen - némileg e mérték alatt

maradt.)

A törvényjavaslat rögzíti az egyes biztosítási ágakhoz tartozó vagyonnak a

naturális vagyonmegosztás hatására történt változását, valamint a vagyont

érintô 1994. évi gazdálkodási eseményeket. Megállapítja, hogy az ágak 1994.

január 1-jétôl kezdôdô önálló pénzgazdálkodásával a likviditási tartalékok is

naturálisan elkülönültek egymástól. Rögzíti, hogy - a naturális

vagyonmegosztást követôen - a vagyonnal kapcsolatos hozamok, illetve

ráfordítások már nem az eszmei hányadok, hanem a ténylegesen létrejött

tulajdoni állapot szerint illetik meg (terhelik) az egyes ágak pénzügyi

alapjait.

A 10. §-hoz

1994. év a Társadalombiztosítási Alap 1991. évi hiányának fedezetére átmeneti

jelleggel igénybe vett likviditási tartalék visszapótlásának utolsó éve. A

visszapótlásról szóló törvényjavaslati rendelkezések a korábbi évekhez képest

összetettebbek. Ennek oka, hogy az 1995. évi VII. törvény értelmében a

likviditási tartalék elôzô (1993) évi visszapótlását a törvényben elôírt

idôarányos mértékre kiegészítô átutalások az 1994-es költségvetési évre esnek.

Egyrészt a Magyar Államvasutak Rt-t 1993-ban terhelô törlesztési

kötelezettségbôl megvalósítható visszapótlásból 2,3 milliárd forintnak a

forrása csak 1994-ben teremtôdött meg, a MÁV Rt helyett a központi

költségvetésbôl kifizetett összeg társadalombiztosításhoz történt 1994. év

végi átutalásával. Az 1994. évi beérkezés ellenére ez az összeg a likviditási

tartalék 1993. évi visszapótlását szolgálja. Másrészt az 1993. évi

visszapótlás teljessé tétele érdekében az 1995. évi VII. törvény úgy

rendelkezik, hogy a még hiányzó összeget a központi költségvetésbôl

finanszírozott, a társadalombiztosítás által folyósított ellátások 1994. évi

kiadásainak megtérítésére átutalt összegek el nem költött részébôl kell

finanszírozni. Értelemszerûen ez is az 1994-es költségvetési évet érinti.

Az 1994. évre szóló visszapótlásra a társadalombiztosítási alapok tárgyévi

bevételeibôl 4,8 milliárd forint használható fel. Az 1994-ben esedékes 7,2

milliárd forint összegû visszapótlás teljes megvalósításához hiányzó 2,4

milliárd forintot a társadalombiztosítás felhalmozódott hiányának általános

rendezése keretében kell - a két biztosítási ág likviditási tartalékai közötti

50-50 % arányú megosztással - visszapótolni.

A 11. §-hoz

Az 1994. évben az Egészségbiztosítási Alap javára vissztehermentes

vagyonjuttatás keretében egyedül Rico részvények kerültek átadásra 276 millió

forint értékben.

A törvényjavaslat megállapítja a társadalombiztosítással szemben fennálló

tartozások rendezésére történt vagyonátadások eredményeként a két biztosítási

ág tulajdonába került vagyoni érték nagyságát és ágak közötti megoszlását. Az

átvett vagyon olyan - eszmei - arányok szerint oszlik meg a két biztosítási ág

között, mint az a követelés, amelynek kiegyenlítésére szolgál. A

törvényjavaslat elkülöníti egymástól a felszámolási eljárás keretében hozott

bírósági végzés nyomán a társadalombiztosításhoz került vagyoni értéket a

biztosítási önkormányzatok saját döntése alapján átvett vagyontól. Ez utóbbi

vagyonátvétel az 1992. évi LXXXIV. törvény 6. §-ának (3) bekezdése alapján

történt.

A 12-13. §-okhoz

A Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetésérõl szóló 1995. évi CXXI. törvény

tartalmazza a társadalombiztosítási alapok konszolidációjával kapcsolatos

rendelkezéseket. Ezek azonban nem teszik szükségtelenné, hogy a jelen

törvényjavaslat is zárttá tegye a társadalombiztosítás pénzügyi alapjaiban

1992-ben és 1993-ban keletkezett hiányok rendezését. A törvényjavaslat záró

rendelkezései az elmúlt két évi zárszámadási törvényekben rögzített

hiányrendezési szabályokat a ténylegesen kialakult helyzetet (a realizálódott

kötvénykibocsátásokat), illetve a megvalósítandó konszolidációt alapul véve

fogalmazzák újra.

Eleje Honlap