ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Képviselöi önálló indítvány!
Törvényjavaslat
a foglalkoztatás elösegítéséröl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991.
évi IV. törvény módosításáról
1.§
A foglalkoztatás elösegítéséröl és a munkanélküliek ellátásáról szóló
1991. évi IV. törvény 16/A.§ (7) bekezdése kiegészül a következö
második mondattal:
"A Munkaügyi Tanács meghatározhatja azokat a feltételeket, valamint
települések körét, ahol a támogatás a foglalkoztatásból eredö közvetlen
költség legfeljebb 90 %-áig nyújtható."
2.§
Ez a törvény a kihirdetés napján lép hatályba.
INDOKOLÁS
A többszörösen módosított 1991. évi IV. törvény (továbbiakban: Flt.)
16/A.§ (7) bekezdése tárgyában indítványozott módosító javaslatom
célja, hogy a rászoruló önkormányzatok az általánosnál nagyobb
támogatást kaphassanak ha jövedelempótló támogatásban részesülö
munkanélküliek közhasznú foglalkoztatását vállalják.
Az Flt-t módosító 1995. évi LII. törvény az Flt. közhasznú munkavégzést
szabályozó 16/A.§-t kiegészítette a következö (7) bekezdéssel :
"Annak a települési önkormányzatnak, amely jövedelempótló támogatásban
részesülö munkanélküli közhasznú foglalkoztatását vállalja - a
Foglalkoztatási Alapba, külön törvény szerint céltámogatásként erre a
célra adott keretböl - a munkaügyi központ a foglalkoztatásból eredö
közvetlen költség 70 %-át térítheti meg."
E rendelkezés célja elösegíteni, hogy a jövedelempótló támogatásban
részesülö munkanélküliek a közhasznú foglalkoztatással megszerezhessék
a jövedelempótló támogatás ismételt igénybevételéhez szükséges
munkaviszonyban töltött minimális idöt (90 nap).
A céltámogatásként e célra biztosított a megyékre lebontott 3 milliárd
Ft célnak megfelelö felhasználása - az eddigi tapasztalatok szerint -
nem látszik biztosítottnak. Az önkormányzatok egy része nem tudja
igénybe venni ezt a támogatást annak ellenére, hogy a településen
jelentös számú jövedelempótló támogatásban részesülö munkanélküli van,
akik közhasznú foglalkoztatását szeretnék megoldani. Az
önkormányzatoknak azonban arra sincs pénzük, hogy a foglalkoztatásból
eredö költség 30 %-át vállalni tudják.
A hagyományos közhasznú foglalkoztatásnál az Flt. 16.§ (5) bekezdés a.,
pontja felhatalmazta a megyei munkaügyi tanácsokat, hogy ha a közhasznú
munka támogatására a Foglalkoztatási Alapnak a megyék részére
biztosított kerete szolgál, meghatározhatják azokat a feltételeket,
valamint települések körét, ahol a támogatás a foglalkoztatásból eredö
közvetlen költség 90 %-áig nyújtható. Azon települések önkormányzatai,
amelyeket a munkaügyi tanács idesorolt, inkább e számukra kedvezöbb
lehetöséggel élnek, a decentralizált Foglalkoztatási Alapból igénylik a
támogatást és nem a céltámogatásként adott keretböl.
Annak érdekében, hogy az érintett munkanélküliek minél nagyobb számban
élhessenek a jogszerzés - számukra talán egyedüli lehetöségével, elö
kellene segíteni, hogy a szegény önkormányzatok is tudják vállalni
közhasznú foglalkoztatásukat.
E cél elérhetö lenne, ha - ahogyan a hagyományos közhasznú
foglalkoztatásnál - a jövedelempótló támogatásban részesülö
munkanélküliek foglalkoztatásából eredö közvetlen költség 90 %-áig
terjedne a megtérítés lehetösége. ennek feltételeit - helyi ismeretek
birtokában - a munkaügyi tanács határozná meg.
Budapest, 1995. november
Szabó Rudolfné dr. Dr. Füle István
SZDSZ MSZP