ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1886..

Képviselöi önálló indítvány!

Törvényjavaslat

a foglalkoztatás elösegítéséröl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991.

évi IV. törvény módosításáról

1.§

A foglalkoztatás elösegítéséröl és a munkanélküliek ellátásáról szóló

1991. évi IV. törvény 16/A.§ (7) bekezdése kiegészül a következö

második mondattal:

"A Munkaügyi Tanács meghatározhatja azokat a feltételeket, valamint

települések körét, ahol a támogatás a foglalkoztatásból eredö közvetlen

költség legfeljebb 90 %-áig nyújtható."

2.§

Ez a törvény a kihirdetés napján lép hatályba.

INDOKOLÁS

A többszörösen módosított 1991. évi IV. törvény (továbbiakban: Flt.)

16/A.§ (7) bekezdése tárgyában indítványozott módosító javaslatom

célja, hogy a rászoruló önkormányzatok az általánosnál nagyobb

támogatást kaphassanak ha jövedelempótló támogatásban részesülö

munkanélküliek közhasznú foglalkoztatását vállalják.

Az Flt-t módosító 1995. évi LII. törvény az Flt. közhasznú munkavégzést

szabályozó 16/A.§-t kiegészítette a következö (7) bekezdéssel :

"Annak a települési önkormányzatnak, amely jövedelempótló támogatásban

részesülö munkanélküli közhasznú foglalkoztatását vállalja - a

Foglalkoztatási Alapba, külön törvény szerint céltámogatásként erre a

célra adott keretböl - a munkaügyi központ a foglalkoztatásból eredö

közvetlen költség 70 %-át térítheti meg."

E rendelkezés célja elösegíteni, hogy a jövedelempótló támogatásban

részesülö munkanélküliek a közhasznú foglalkoztatással megszerezhessék

a jövedelempótló támogatás ismételt igénybevételéhez szükséges

munkaviszonyban töltött minimális idöt (90 nap).

A céltámogatásként e célra biztosított a megyékre lebontott 3 milliárd

Ft célnak megfelelö felhasználása - az eddigi tapasztalatok szerint -

nem látszik biztosítottnak. Az önkormányzatok egy része nem tudja

igénybe venni ezt a támogatást annak ellenére, hogy a településen

jelentös számú jövedelempótló támogatásban részesülö munkanélküli van,

akik közhasznú foglalkoztatását szeretnék megoldani. Az

önkormányzatoknak azonban arra sincs pénzük, hogy a foglalkoztatásból

eredö költség 30 %-át vállalni tudják.

A hagyományos közhasznú foglalkoztatásnál az Flt. 16.§ (5) bekezdés a.,

pontja felhatalmazta a megyei munkaügyi tanácsokat, hogy ha a közhasznú

munka támogatására a Foglalkoztatási Alapnak a megyék részére

biztosított kerete szolgál, meghatározhatják azokat a feltételeket,

valamint települések körét, ahol a támogatás a foglalkoztatásból eredö

közvetlen költség 90 %-áig nyújtható. Azon települések önkormányzatai,

amelyeket a munkaügyi tanács idesorolt, inkább e számukra kedvezöbb

lehetöséggel élnek, a decentralizált Foglalkoztatási Alapból igénylik a

támogatást és nem a céltámogatásként adott keretböl.

Annak érdekében, hogy az érintett munkanélküliek minél nagyobb számban

élhessenek a jogszerzés - számukra talán egyedüli lehetöségével, elö

kellene segíteni, hogy a szegény önkormányzatok is tudják vállalni

közhasznú foglalkoztatásukat.

E cél elérhetö lenne, ha - ahogyan a hagyományos közhasznú

foglalkoztatásnál - a jövedelempótló támogatásban részesülö

munkanélküliek foglalkoztatásából eredö közvetlen költség 90 %-áig

terjedne a megtérítés lehetösége. ennek feltételeit - helyi ismeretek

birtokában - a munkaügyi tanács határozná meg.

Budapest, 1995. november

Szabó Rudolfné dr. Dr. Füle István

SZDSZ MSZP

Eleje Honlap