Képviselõi önálló indítvány

H/1887..

dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Mellékelten - a Házszabály 87. § (2) bekezdése alapján - benyújtom a

privatizációs többletbevételek felhasználásának végrehajtásáról szóló

országgyûlési határozati javaslatot.

A törvényjavaslat társadalmi-gazdasági és szakmai körülményeit bemutató

indokolását mellékelten csatolom.

Budapest, 1996. január 11.

Melléklet

Barsiné Pataky Etelka

MDF

Melléklet

Országgyûlési határozati javaslat

A privatizációs többletbevételek felhasználásának végrehajtásáról.

1./ A Pénzügyminiszter és a Magyar Nemzeti Bank Elnöke 1996. február 10-ig

terjessze elõ az Országgyûlés Pénzügyi- és Költségvetési, valamint Gazdasági

Bizottsága együttes ülésének, hogy milyen konkrét adósságelemek

kiegyenlítésére javasolja a privatizációs többletbevételek felhasználását,

beleértve a pénzügyi mûveletek eredményeit is. A beszámolóban mutassa be a

javaslatait megalapozó pénzügypolitikai hatástanulmányt is.

2./ A Kormány 1996. március 31-ig nyújtson be az Országgyûlésnek

pótköltségvetési törvényjavaslatot, amelyben az adósságtörlesztés révén

felszabaduló erõforrások felhasználását meghatározza. Továbbá pontos

irányelveket határoz meg az 1996 évben történõ értékesítések alapján befolyó

privatizációs bevételek felhasználására.

3./ Az Állami Számvevõszék folyamatosan ellenõrizze a többletbevételek

felhasználását. Az Állami Számvevõszék e tekintetben végzett munkája

beszámolójának értékelésére a Pénzügyi- és Költségvetési Bizottság hozzon

létre az országgyûlési pártok közötti paritásos albizottságot.

Indokolás:

Az Országgyûlés által elfogadott 1996 évi költségvetési törvény 8. § (2)

bekezdésében foglaltakra tekintettel szükséges az Országgyûlés döntése a

privatizációs többletbevételek adósságtörlesztésre történõ felhasználásának

végrehajtásáról és ellenõrzésérõl.

A törvény felhatalmazása alapján a végrehajtás módjáról a Pénzügyminiszter és

az MNB Elnöke állapodik meg. Emellett - figyelemmel az államháztartásról szóló

törvény rendelkezéseire is - nem nélkülözhetõ, hogy a költségvetés egészérõl

és minden egyes részletérõl is döntõ Országgyûlés az illetékes bizottságain

keresztül beszámoltatással ellenõrizze a költségvetés végrehajtását. A

privatizációs többletbevétel költségvetési törvényben rögzített felhasználási

módjának ebben az esetében - amely példa nélküli az államháztartás

rendszerében, s a költségvetési törvények eddigi sorában - nem elégséges a

hagyományos, a zárszámadási törvény elfogadásával megvalósuló országgyûlési

ellenõrzés. A "hagyományos" módszer arra a, törvényben szabályozott rendre

épül, amely szerint a költségvetés elfogadásakor bemutatásra kerülnek a

költségvetési törvény legfontosabb társadalmi és gazdasági hatásai, s mindezek

ismeretében fogadja el az Országgyûlés a költségvetést és bízza a

végrehajtását a Kormányra. A privatizációs többletbevétel felhasználásáról

való gyors, és a költségvetési törvénybe utólag beépülõ döntés során errõl a

kérdésrõl mély részletezettségû tájékoztatást nem kaphatott a Parlament. Ezért

szükséges és indokolt, hogy e jelentõs pénzmennyiség rögzített cél szerinti

felhasználását az Országgyûlés kontrollálhassa és a kialakítandó döntést

befolyásolhassa.

Az adósságtörlesztés révén elmaradó kiadások felhasználásáról - az

államháztartásról szóló törvény rendelkezéseinek megfelelõen -

pótköltségvetésben szükséges dönteni. E törvény ugyanis rögzíti, hogy a

költségvetés elfogadásával egyidejûleg kell dönteni a hiány fedezetérõl, de a

többlet rendeltetésérõl is. Ha e döntés elmarad, vagy utólag keletkezik olyan

többlet, amelyrõl az Országgyûlés az eredeti költségvetés elfogadásakor nem

tudott dönteni, értelemszerûen rendezni kell ennek sorsát, mégpedig a

törvénynek megfelelõ döntéshozónak és a megfelelõ jogforrási szinten.

Budapest, 1996. január 11.

Barsiné Pataky Etelka

MDF

Eleje Honlap