Magyar Köztársaság Kormánya

Új változat

a T/1913.. számú

törvényjavaslat

helyett

T/1924.. sz.

T Ö R V É N Y J A V A S L A T

a pénzintézetekrõl és a pénzintézeti tevékenységrõl szóló 1991. évi LXIX.

törvény módosításáról

Elõadó: Dr. Bokros Lajos

Budapest, 1996. február

1996. évi ..............törvény

a pénzintézetekrõl és a pénzintézeti tevékenységrõl szóló, többször

módosított 1991. évi LXIX. törvény módosításáról

1. §

(1) A pénzintézetekrõl és a pénzintézeti tevékenységrõl szóló 1991. évi LXIX.

törvény (a továbbiakban: Pit.) 46/A. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdés b) pontjában foglaltak alapján a banktitok megtartásának

kötelezettsége nem áll fenn

a) a feladatkörében eljáró Bankfelügyelettel, az Országos Betétbiztosítási

Alappal, Magyar Nemzeti Bankkal, Állami Számvevõszékkel, Állami

Biztosításfelügyelettel, az Állami Értékpapír- és Tõzsdefelügyelettel, az

önkéntes intézményvédelmi és betétbiztosítási alapokkal,

b) a pénzintézeti tevékenységgel, illetve a pénzintézetekkel és a pénzintézeti

tevékenységet végzõ egyéb jogi személyekkel kapcsolatos versenyfelügyeleti

eljárásban a Gazdasági Versenyhivatallal,

c) a hagyatéki ügyben eljáró közjegyzõvel, valamint a feladatkörében eljáró

gyámhatósággal,

d) a csõd-, illetve felszámolási eljárásban a vagyonfelügyelõvel,

felszámolóval,

e) a folyamatban lévõ büntetõeljárás keretében eljáró, valamint a feljelentés

kiegészítését végzõ nyomozóhatósággal, ügyészséggel,

f) a büntetõ-, valamint hagyatéki ügyben, továbbá a csõd-, illetve

felszámolási eljárás keretében a bírósággal,

g) a külön törvényben meghatározott feltételek megléte esetén a

titkosszolgálatai eszközök alkalmazására, titkos információgyûjtésre

felhatalmazott szervvel,

h) a fõigazgató eseti engedélye alapján a feladatkörében eljáró

nemzetbiztonsági szolgálattal,

i) a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló

törvényben meghatározott esetben a belügyminiszterrel, a pénzügyminiszterrel,

valamint a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszterrel,

j) törvényben meghatározott feladataik ellátása érdekében az adó- és

vámhatósággal, valamint a társadalombiztosítási szervvel

szemben, a pénzintézethez intézett írásbeli megkeresés esetén."

(2) A Pit. 46/A. §-a a következõ (3), (4) és (5) bekezdéssel egészül ki,

egyúttal a jelenlegi (3)-(6) bekezdés számozása (6)-(9) bekezdésre módosul:

"(3) A banktitok megtartásának kötelezettsége nem áll fenn továbbá abban az

esetben sem, ha az adóhatóság nemzetközi szerzõdés alapján külföldi hatóság

írásbeli megkeresésének teljesítése érdekében írásban kér adatot a

pénzintézettõl.

(4) Az írásbeli megkeresésben meg kell jelölni azt az ügyfelet, akirõl a (2)

bekezdésben megjelölt szerv vagy hatóság a banktitok kiadását kéri, valamint a

kért adatok fajtáját és az adatkérés célját.

(5) A (2) és (3) bekezdés szerint adatkérésre jogosult a rendelkezésére

bocsátott adatokat kizárólag arra a célra használhatja fel, amelyet az

adatkéréskor megjelölt. Aki feladatkörében vagy megbízásának teljesítése során

banktitok birtokába jut, köteles azt - az adatkérés célja szerinti

felhasználás kivételével - idõbeli korlátozás nélkül megtartani."

2. §

(1) E törvény a kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba, egyidejûleg

hatályát veszti:

a) Pit. 47. § (1) bekezdésének g) pontja

b) a Pit módosításáról szóló 1995. évi L. törvény 2. §-a,

c) a Rendõrségrõl szóló 1994. évi XXXIV. törvény 109. §-a,

d) az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény 3. számú mellékletének

D/5.. pontja, valamint

e) a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi

C. törvény 211. §-ának (2) bekezdésének d) pontja és a 211. §-ának (8)

bekezdése

(2) A Pit. 15. §-a 1996. július 1-én hatályát veszti.

I n d o k o l á s

A pénzintézetekrõl és a pénzintézeti tevékenységrõl szóló 1991. évi LXIX.

törvény módosításához

Általános indokolás

A pénzintézetekrõl és a pénzintézeti tevékenységrõl szóló 1991. évi LXIX.

törvény (Pit.) négy éve lépett hatályba és a törvény szükségesnek mutatkozó

átfogó módosítása elõtt a törvényjavaslatban szereplõ, az OECD tagság

alapfeltételeként megjelölt módosítást még 1996. március közepéig szükséges

megtenni.

A banktitokra vonatkozó hatályos szabályozás felülvizsgálatának szükségességét

mutatja az is, hogy a hatályos Pit-nek ezek a rendelkezései voltak az elmúlt

években azok, amelyek évente több alkalommal is módosításra kerültek.

Részletes indokolás

Az 1-2.§-hoz

A Javaslat rendelkezései alapvetõen biztosítják a pénzintézetek ügyfeleinek a

banktitok védelmével kapcsolatos jogos érdekeit, ugyanakkor csak a törvényben

meghatározott esetekben biztosítanak lehetõséget az arra feljogosított szervek

számára a banktitok megismerésére.

A Javaslatban foglalt módosítások egyrészt - a hatályos törvény elõírásait

pontosítva - lényegüket tekintve arra irányulnak, hogy a törvényben taxatíve

felsorolt szervek írásos megkeresésére a banktitok birtokosa egyértelmûen

meghatározott körben és feltételek esetén legyen köteles az információt

átadni, másrészt megfelelõ biztosítékot ad a pénzintézetek ügyfelei számára,

hogy illetéktelen továbbra se juthasson hozzá a banktitokhoz. Ezért úgy

fogalmaz a javaslat, hogy a banki információ csak az adatkérésben megjelölt

célra használható fel, egyebekben a banktitkot mindenkinek idõkorlát nélkül

meg kell õriznie.

A módosítást indokolja egyrészrõl az az erõfeszítés, amelyet a Kormány a

feketegazdaság elleni harc eredményességének fokozása érdekében fejt ki,

másrészrõl az OECD-hez történõ csatlakozás alapvetõ feltételeként támasztott

követelménynek tesz eleget a javaslat.

A hatályos Pit-nek a külföldi részvétel esetére megállapított eljárási

szabályainak hatályon kívül helyezését ugyancsak az OECD-hez történõ

csatlakozásunk érdekében szükséges megtenni. Ugyanakkor e paragrafus hatályon

kívül helyezése esetén is az Állami Bankfelügyelet számára megfelelõ eszközök

állnak rendelkezésre ahhoz, hogy a pénz- és tõkepiac területére való belépés

engedélyezéséhez támasztott követelményeknek érvényt szerezzen.

Eleje Honlap