1

T/1961..

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Igen Tisztelt Elnök Úr!

A személyi jövedelemadóról szóló törvény módosítására az alábbi

törvényjavaslatot terjesztem be.

Törvényjavaslat a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény

módosításáról

Az Országgyûlés a személyi jövedelemadóról szóló törvény végrehajtásának

megkönnyítése és az adóelõleg levonásával kapcsolatos eljárások egyszerûsítése

érdekében az 1995. évi CXVII. törvényt (a továbbiakban: szja tv.) az alábbiak

szerint módosítja.

1. § A törvény 33. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"33. § (1) A számított adót az adóévben megszerzett bér után adójóváírás

csökkenti.

(2) Ha az összevont adóalapot kizárólag bér képezi, akkor az összevont adóalap

számított adója megegyezik a bér adóelõlegének kiszámítására elõírt sávos

kulcsok szerint megállapított adóval.

(3) Ha az összevont adóalapot béren kívül más jövedelem is képezi, az

adójóváírást a következõk szerint kell meghatározni:

a) meg kell állapítani, hogy a bért az adótábla szerint milyen adóösszeg

terhelné;

b) meg kell állapítani, hogy a bér adóelõlegének kiszámításához elõírt sávos

kulcsok szerint a bért milyen összeg terhelné;

c) az adójóváírás egyenlõ az a) és b) pont szerinti összeg különbségével."

2. § A szja tv 47. §-a (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában a várható adó összegét a (3) bekezdésben

elõírt sávos kulcsok alkalmazásával kell meghatározni."

3. § A szja tv 47. §-a (4) bekezdése az alábbiakra változik:

"(4) A munkáltató, illetõleg a bér kifizetõje a (2) - (3) bekezdés

rendelkezéseitõl a (12) bekezdésben foglaltakon túl akkor térhet el, ha a

magánszemély írásban kéri, hogy az adóelõleg az adótábla szerint a havi bér

tizenkétszerese után megállapított adó egy tizenketted része legyen."

4. § Ez a törvény a kihirdetését követõ második hónap elsõ napján lép életbe.

Az 1996. január 1. és a hatálybalépés közötti idõre járó, de ki nem fizetett

adójóváírás az 1996. évi személyi jövedelemadó bevallás során érvényesíthetõ.

INDOKOLÁS

A szja tv jelenlegi formájában az adójóváírás mértéke függ a jövedelem

nagyságától. Évi 550000 Ft jövedelemig az adójóváírás növekszik, e fölött

azonban a jövedelem további növekedésétõl függetlenül, évi 56600 forint. A

törvény a bér nagysága alapján megállapított adójóváírást csökkenteni rendeli,

ha a magánszemélynek a béren kívül más jövedelme is van. A csökkentés mértéke

a bér és az összes jövedelem közötti aránytól függ.

A jelenlegi elõírások egyrészt túlságosan bonyolultak és a munkavállalókat

többletadminisztrációval terhelik, másrészt igazságtalanok.

Az, hogy minden munkavállalónak írásban nyilatkoznia kell, lesz-e bérén kívül

más jövedelme, és vállalnia kell, hogy egy nem várt jövedelem felvétele esetén

a változást bejelenti, felesleges adminisztratív terhet jelent mindazoknak,

akiknek nincs és nem is lesz béren kívüli jövedelmük. Az elõzetes írásbeli

nyilatkozattal ellentétes gyakorlatnak nincsenek jogkövetkezményei. (Aligha

büntethetõ az a magánszemély, aki például januárban megteszi az elõírt

nyilatkozatot, szeptemberben kisösszegû szerzõi díjazásban részesül, s ezt

feledékenységbõl nem jelenti be a bér kifizetõjének.)

Kisösszegû, egyszeri többletjövedelem esetén a rendelkezés aránytalanul sújtja

a munkavállalót: Az adójóváírást csak az adóév lezárásakor tudja

érvényesíteni. Ezeket a magánszemélyeket a törvény arra kényszeríti, hogy

kamatmentes hitelt adjanak az államnak. Ez újabb egyenlõtlenséget jelent,

hiszen a veszteség mértéke attól is függ, az év mely szakaszában jutott a

magánszemély a kisösszegû többletjövedelemehez.

Különösen igazságtalan, hogy az adójóváírás mértéke a bér és az egyéb

jövedelem közötti aránytól függ. Minél nagyobb bére van valakinek, annál

kisebb részét veszíti el az adójóváírásnak, azonos összegû többletjövedelem

esetén. (Konkrét példa: amennyiben egy évi 400000 Ft bérû magánszemély 200000

Ft többletjövedelemhez jut, adójóváírása 32733 forintra csökken, ám ha egy évi

1800000 Ft bérezésû embernek van azonos többletjövedelme, akkor az adójóváírás

évi 50940 Ft.)

A többletjövedelmeknek elõzetes bevallása, az alkalmazotti kedvezménynek

megfelelõ adójóváírás mértékének a többletjövedelmek léte miatti csökkentése

tehát túlzott adminisztrációt kíván és több ponton ellenkezik a társadalmi

igazság elveivel. A javasolt változtatások ezen problémák megoldását

szolgálják.

A jelenlegi elõírások alkotmányos problémákat is felvetnek. Azonos bérben

részesülõ állampolgárokat aszerint különböztet meg a törvény, hogy van vagy

nincs béren kívüli jövedelmük. Azonos összjövedelmû állampolgárok között is

létrejön ez a megkülönböztetés, azok a kárára, akik jövedelmük egy részét nem

bérbõl szerzik. Ezek a megkülönböztetések csak jóindulattal tekinthetõk a

bérbõl élõk úgynevezett pozitív diszkriminációjának. Még rosszabb a megítélése

annak a rendelkezésnek, amely azonos külön jövedelem esetén a nagyobb bérrel

rendelkezõ állampolgárnak ad nagyobb adójóváírást.

Részletes indoklás

Az 1. § az szja tv új 33. §-a biztosítja a bér után járó adójóváírást, ám azt

is, hogy a nem bér jellegû jövedelmek után ne lehessen adójóváírásban

részesülni.

A 2. § megszünteti azt a rendelkezést, amely a bér utáni adójóváírásnak

havonkénti érvényesítését a magánszemély elõzetes nyilatkozatához köti.

A 3. § arra teremt lehetõséget, hogy az a magánszemély, aki két egymástól

független helyen van állásban és ezért mindkét helyen részesedhet az elõzetes

adójóváírásban, saját döntése alapján az egyik munkahelyen az adójóváírás

nélküli formában adózzék. Azok az állampolgárok fogják ezt választani, akik az

egyik munkahelyükön már kimerítették az adójóváírás maximumát. A régebben

ismert fõ és mellékállás fogalma ma alkalmazhatatlan, ezért az adójóváírás két

helyen való igénybevételének általános tilalma nehezen megvalósítható, pontos

végrehajtása olyan adminisztrációt kíván amelyet a várható bevétel nem

indokol. A javaslat tehát az állampolgárra bízza a döntést.

A Javaslat érdemben nem változtatja meg a személyi jövedelemadózás rendjét,

ezért év közben is hatályba léptethetõ. 4. § biztosítja, hogy a

kifizetõhelyeknek elegendõ ideje legyen a Javaslat szerinti változtatások

végrehajtására.

A Javaslat elfogadása bizonytalan mértékben csökkenti az éves adóbevételeket.

A szja tv benyújtásakor a kormány nem adott konkrét adatokat arra nézve, hogy

a bér és az egyéb jövedelmek arányában csökkentett adójóváírás mennyi bevételt

hoz a kincstárnak. Megfelelõ kimutatások hiányában valószínûleg nem is lehet

ezt az értéket megbecsülni. Ezért ezen rendelkezés megszüntetésének hatása sem

számszerûsíthetõ. Az azonban igen valószínû, hogy az adótömeg egészéhez képest

csekély összegrõl van szó.

A Javaslat társadalmi hatásai jobban felmérhetõk. Az eredeti rendelkezés a

béren kívüli többletmunkát bünteti, illetve az ilyen jövedelmek eltitkolásához

ad újabb indítékot. A bosszantó adminisztrációs kötelezettség megszüntetése a

munkahelyi ügyintézés és az állampolgár számára egyaránt kedvezõ. A Javaslat

elfogadása csökkenti a törvénnyel kapcsolatos alkotmányossági aggályokat.

Budapest, 1996. január 31-én

dr. Surján László

KDNP

Eleje Honlap