A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1966.. számú

T Ö R V É N Y J A V A S L A T

a Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény

módosításáról

Elõadó: Dr. Vastagh Pál

Budapest, 1996. február

1996. évi ... törvény

a Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény módosításáról

1.§

A Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény (Btk.) 264.§-a és alcíme

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Visszaélés radioaktív anyaggal

264.§ (1) Aki az egészségre, illetve a környezetre veszélyes radioaktív

anyagot vagy készítményt jogosulatlanul elõállít, megszerez, tart, forgalomba

hoz, feldolgoz vagy egyébként felhasznál, tartására nem jogosult személynek

átad, bûntettet követ el, és öt évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) Az (1) bekezdés szerint büntetendõ, aki radioaktív anyagot a

jogszabályban elõírt kötelezettség megszegésével állít elõ, tárol, szállít

vagy helyez el.

(3) Aki az (1)-(2) bekezdésben meghatározott bûncselekményt

bûnszövetségben követi el, két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztéssel

büntetendõ.

(4) Aki a (2) bekezdésben írt cselekményt gondatlanságból követi el,

vétség miatt két évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ."

2.§

A Btk. a következõ 264/A.§-szal és alcímmel egészül ki:

"Visszaélés nukleáris létesítmény üzemeltetésével

264/A.§ (1) Aki jogszabályban meghatározott engedély nélkül vagy az

engedélytõl eltérõen nukleáris létesítményt üzemeltet, öt évig terjedõ

szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) Aki az (1) bekezdésben meghatározott bûncselekményt bûnszövetségben

követi el, két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ."

3.§

A Btk. a következõ 264/B.§-szal és alcímmel egészül ki:

"Visszaélés atomenergia alkalmazásával

264/B.§ (1) Aki az atomenergia felhasználásához a jogszabály által

meghatározott engedély megszerzése érdekében a döntésre jogosult szervet vagy

személyt megtéveszti, bûntettet követ el, és öt évig terjedõ

szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) Aki az atomenergia alkalmazásával kapcsolatos és jogszabályban elõírt

bejelentési kötelezettségét elmulasztja, három évig terjedõ

szabadságvesztéssel büntetendõ."

4.§

A Btk. 270/A.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, és e §

a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A büntetés bûntett miatt három évig terjedõ szabadságvesztés, ha az

(1) bekezdésben írt bûncselekményt radioaktív anyaggal fenyegetve követik el.

(3) A büntetés az (1) bekezdés esetén három évig, a (2) bekezdés esetén

öt évig terjedõ szabadságvesztés, ha a közveszéllyel fenyegetés a köznyugalmat

súlyosan megzavarta."

5.§

A Btk. 274.§-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki és a jelenlegi (2)

bekezdés jelölése (3) bekezdésre változik:

"(2) Aki az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott közokirat-hamisításra

irányuló elõkészületet követ el, vétség miatt egy évig terjedõ

szabadságvesztéssel, közérdekû munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendõ."

6.§

A Btk. 280.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"280.§ (1) Aki a környezetet vagy a környezet valamely elemét károsítja,

illetve jogszabályban vagy hatósági határozatban megállapított kötelezettsége

megszegésével olyan magatartást tanúsít, amely alkalmas arra, hogy a

környezetet vagy annak valamely elemét károsítsa, bûntettet követ el, és három

évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) A büntetés öt évig terjedõ szabadságvesztés, ha az (1) bekezdésben

írt bûncselekmény jelentõs mértékû károsodást okoz, illetve alkalmas arra,

hogy a környezetet vagy annak valamely elemét jelentõs mértékben károsítsa.

(3) A (2) bekezdés szerint büntetendõ, aki a környezetet vagy a környezet

valamely elemét jelentõs mértékben szennyezi, illetve jogszabályban vagy

hatósági határozatban megállapított kötelezettsége megszegésével olyan

magatartást tanúsít, amely alkalmas arra, hogy a környezetet vagy annak

valamely elemét jelentõs mértékben szennyezze.

(4) A büntetés két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

bûncselekmény a környezetet vagy annak valamely elemét olyan mértékben

károsítja, hogy a környezet vagy a környezeti elem természetes vagy korábbi

állapota nem állítható helyre.

(5) Aki a környezetkárosítást gondatlanságból követi el, az (1)-(3)

bekezdés esetén vétséget követ el, és két évig terjedõ szabadságvesztéssel, a

(4) bekezdés esetén bûntettet követ el, és három évig terjedõ

szabadságvesztéssel büntetendõ."

7.§

A Btk. 281.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"281.§ (1) Aki

a) fokozott védelem alatt álló, vagy nemzetközi szerzõdés hatálya alá

tartozó növényt vagy állatot, annak bármely fejlõdési szakaszában levõ

egyedét, vagy annak származékát jogellenesen megszerzi, külföldre juttatja,

értékesíti vagy elpusztítja,

b) védett természeti területet jogellenesen jelentõs mértékben

hátrányosan megváltoztat,

bûntettet követ el, és három évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) A büntetés öt évig terjedõ szabadságvesztés, ha a természetkárosítás

az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott növény vagy állat tömeges

pusztulását, az (1) bekezdés b) pontja esetén a terület helyrehozhatatlan

károsodását vagy megsemmisülését idézi elõ.

(3) Aki a (2) bekezdésben meghatározott természetkárosítást

gondatlanságból követi el, vétség miatt két évig terjedõ szabadságvesztéssel

büntetendõ."

8.§

A Btk. a következõ 281/A.§-szal és alcímmel egészül ki:

"A környezetre veszélyes hulladék jogellenes elhelyezése

281/A.§ (1) Aki jogszabályban meghatározott engedély nélkül, illetve

jogszabályban vagy végrehajtható hatósági határozatban megállapított

kötelezettsége megszegésével gyûjt, tárol, kezel, elhelyez, illetve szállít

olyan anyagot tartalmazó hulladékot, amely alkalmas arra, hogy

a) az ember életét, testi épségét, egészségét veszélyeztesse,

b) a vizet, a levegõt vagy a talajt szennyezze, vagy ezekben tartós

elváltozásokat okozzon,

c) az állatokat vagy a növényeket veszélyeztesse,

bûntettet követ el, és öt évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) Az (1) bekezdés szerint büntetendõ, aki a jogszabályban meghatározott

engedély nélkül helyez el robbanásveszélyes, gyúlékony vagy az egészségre,

illetve a környezetre veszélyes radioaktív anyagot tartalmazó hulladékot.

(3) Aki az (1)-(2) bekezdésben meghatározott bûncselekményt

gondatlanságból követi el, vétség miatt két évig terjedõ szabadságvesztéssel

büntetendõ."

9.§

A Btk. 286.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"286.§ (1) Robbanóanyaggal vagy robbantószerrel visszaélés (263.§),

lõfegyverrel vagy lõszerrel visszaélés (263/A.§), fegyvercsempészet (263/B.§),

radioaktív anyaggal (264.§), nukleáris létesítmény üzemeltetésével (264/A.§),

méreggel (265.§), ártalmas közfogyasztási cikkel (279.§) vagy kábítószerrel

való visszaélés (282.§) esetén el kell kobozni azt a dolgot, amelyre a

bûncselekményt elkövették, ha az elkövetõ tulajdona, vagy egyébként is, ha

annak birtoklása a közbiztonságot veszélyezteti; a 77.§ (4) bekezdése azonban

nem alkalmazható.

10.§

A Btk. 286/A.§-a a következõ új (1) bekezdéssel egészül ki és a jelenlegi

szövegének jelölése (2) bekezdésre változik:

"(1) A 280.§ alkalmazásában

a) környezeti elem: a föld, a levegõ, a víz, az élõvilág, valamint az

ember által létrehozott mesterséges környezet, továbbá ezek összetevõi,

b) szennyezés: a környezetnek vagy valamely elemének jogszabályban vagy

hatósági határozatban megállapított kibocsátási határértéket meghaladó

terhelése,

c) károsítás: az a tevékenység, amelynek hatására a környezetnek vagy

valamely elemének olyan mértékû változása, szennyezettsége, illetve

igénybevétele következik be, amelynek eredményeképpen a környezet, illetve a

környezeti elem természetes vagy korábbi állapota csak beavatkozással vagy

egyáltalán nem állítható helyre, illetõleg olyan tevékenység, amely az

élõvilágot kedvezõtlenül érinti."

11.§

A Btk. 292.§ (1) bekezdésében a "jelentõs mennyiségû vagy értékû" szövegrész

helyébe a "nagyobb mennyiségû vagy értékû" szövegrész lép.

12.§

A Btk. 293.§-ában a "jelentõs mennyiségû vagy értékû" szövegrész helyébe a

"nagyobb mennyiségû vagy értékû" szövegrész lép.

13.§

A Btk. 294.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A kötelezõen alkalmazandó nemzeti szabvány hatálya alá tartozó

termék akkor rossz minõségû, ha a szabványban meghatározott legalacsonyabb

minõségi követelményeknek sem felel meg."

14.§

A Btk. 296.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"296.§ Aki nagyobb mennyiségû árut - a versenytárs hozzájárulása nélkül -

olyan jellegzetes külsõvel, csomagolással, megjelöléssel vagy elnevezéssel hoz

forgalomba, amelyrõl a versenytársat, illetõleg annak jellegzetes

tulajdonságokkal rendelkezõ áruját ismerhetik fel, bûntettet követ el, és

három évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ."

15.§

A Btk. 296/A.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, és e §

a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában az áru lényeges tulajdonságának

minõsül az összetétele, használhatósága, az egészségre és a környezetre

gyakorolt hatása, valamint a kezelése, eredete, az, hogy megfelel-e a

jogszabályi elõírásoknak, a nemzeti szabványnak vagy az áruval szemben

támasztott szokásos követelményeknek, valamint az, ha az áru felhasználása a

szokásostól lényegesen eltérõ feltételek megvalósítását igényli.

(3) Az (1) bekezdés alkalmazásában az áru lényeges tulajdonságának

minõsül az áru vásárlásához ígért nyerési lehetõség vagy más elõnyös

következmény is."

16.§

A Btk. 298/C .§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"298/C.§ Aki közremûködik abban, hogy a gazdasági társaság részére

nyújtott, nem pénzbeli betét (hozzájárulás) értékét a társasági szerzõdésben a

szolgáltatás idõpontjában fennálló értéktõl eltérõen jelöljék meg, bûntettet

követ el és három évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ."

17.§

A Btk. a következõ 298/E.§-szal és alcímmel egészül ki:

"Jogosulatlan biztosítási tevékenység

298/E.§ Aki biztosítási tevékenységet a törvényben elõírt engedély nélkül

végez, vétséget követ el, és két évig terjedõ szabadságvesztéssel, közérdekû

munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendõ."

18.§

A Btk. a következõ 299/C.§-szal és alcímmel egészül ki:

"Piramisjáték szervezése

299/C.§ Aki mások pénzének elõre meghatározott formában történõ és

kockázati tényezõt is tartalmazó módon való összegyûjtésén és szétosztásán

alapuló olyan játékot szervez, amelyben a láncszerûen bekapcsolódó résztvevõk

a láncban elõttük álló résztvevõk számára közvetlenül vagy a szervezõ útján

pénzfizetést vagy más szolgáltatást teljesítenek, bûntettet követ el, és három

évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ."

19.§

A Btk. 300/C.§-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Számítógépes csalást követ el az is, aki az (1)-(2) bekezdésben írt

cselekményt közcélú távbeszélõ szolgáltatás, illetve közcélú mobil

rádiótelefon szolgáltatás igénybevételére szolgáló elektronikus kártya

felhasználásával vagy közcélú mobil telefont vezérlõ mikroszámítógép

programjának megváltoztatásával követi el."

20.§

A Btk. 309.§-ának alcíme és (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Devizabûncselekmény

309.§ (1) Aki a devizáról szóló törvény rendelkezéseinek megszegésével

a) a konvertibilis devizára, valutára, aranyra vonatkozó hazautalási,

hazahozatali, illetõleg forintra történõ átváltási kötelezettségének nem tesz

eleget,

b) a megvásárolt devizát, valutát devizahatósági engedély vagy a

devizahatóságnak történõ elõzetes bejelentés nélkül olyan célra használja fel,

amelyhez ilyen engedély vagy bejelentés szükséges,

c) devizakülföldivel szemben devizában fennálló követelését nem jelenti

be,

d) külföldi vagy belföldi fizetõeszközt, aranyat, vagyoni értéket visz ki

vagy küld ki,

e) külföldi közvetlen vállalkozásra, külföldi ingatlanra, értékpapír-

vagy hitelmûveletre, valamint pénzpiaci és átruházható eszközzel végzett

mûveletre vonatkozó engedélyeztetési, bejelentési vagy elidegenítési

kötelezettségének nem tesz eleget,

ha a bûncselekményt kisebb értékre követi el, vétség miatt egy évig terjedõ

szabadságvesztéssel, közérdekû munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendõ.

21.§

A Btk. 312.§-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(Aki)

"a) vámárut a vámellenõrzés alól elvon, vagy a vámteher, illetve a

vámbiztosíték megállapítása vagy beszedése szempontjából lényeges körülmények

tekintetében valótlan nyilatkozatot tesz (csempészet),"

22.§

A Btk. a következõ 312/A.§-szal és alcímmel egészül ki:

"Fedezetlen bankkártya felhasználása

312/A.§ Aki fedezetlen bankkártyát használ fel, amennyiben súlyosabb

bûncselekmény nem valósul meg, vétséget követ el, és két évig terjedõ

szabadságvesztéssel, közérdekû munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendõ."

23.§

A Btk. 313/D.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"313/D.§ A 312/A.§, valamint a 313/B-313/C.§ alkalmazásában bankkártya

minden olyan, pénzintézeti tevékenységet végzõ jogi személy által kibocsátott

kártya, amely pénz felvételére, illetõleg áru vagy szolgáltatás ellenértékének

kiegyenlítésére szolgál.

24.§

A Btk. XVII. fejezete V. Címének jelölése IV. Címre változik.

25.§

A Btk. 314.§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Pénzmosás, csempészet és vámorgazdaság esetén el kell kobozni azokat

az anyagi javakat, azt az árut, amelyre a bûncselekményt elkövetik. Ha az

anyagi javak, az áru nem az elkövetõ tulajdona és az elkobzás a tulajdonosra

méltánytalan hátrányt jelentene, feltéve, hogy az elkobzás mellõzését

nemzetközi jogi kötelezettség nem zárja ki, az elkövetõt az anyagi javak, az

áru értékének megfizetésére kell kötelezni."

26.§

A Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény hatálybalépésérõl és

végrehajtásáról szóló 1979. évi 5. törvényerejû rendelet (Btké.) 27.§ (2)

bekezdésében a "devizagazdálkodás megsértését" szövegrész helyébe a

"devizabûncselekményt" szövegrész lép.

27.§

(1) A Btké. 27/A.§-ának alcíme és (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A jelentõs, a különösen nagy és a nagyobb elkövetési érték

(1) A rossz minõségû termék forgalomba hozatalát (292-293.§), a minõség

hamis tanúsítását (295.§), a devizabûncselekményt (309.§ (3) bek. a) pont és

(5) bek.), a lopást (316.§ (5) bek. a) pont), a sikkasztást (317.§ (5) bek.

a) pont), a rablást (321.§ (3) bek. b) pont), a kifosztást (322.§ (2) bek. a)

pont) és az orgazdaságot (326.§ (4) bek. a) pont) akkor követik el jelentõs

értékre, a számítógépes csalással (300/C.§ (2) bek. a) pont), a bankkártyával

visszaéléssel (313/C.§ (4) bek. a pont), a csalással (318.§ (5) bek. a) pont)

és a rongálással (324.§ (4) bek. a pont) okozott kár, illetõleg a hûtlen

kezeléssel (319.§ (3) bek. b) pont) és a szerzõi és szomszédos jogok

megsértésével (329/A.§ (2) bek.) okozott vagyoni hátrány akkor jelentõs, ha az

érték, a kár, illetõleg a vagyoni hátrány egymillió forintot meghalad."

(2) A Btké. 27/A.§-ának (2) bekezdésében a "devizagazdálkodás megsértését"

szövegrész helyébe a "devizabûncselekményt" szövegrész lép.

(3) A Btké. 27/A.§-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A rossz minõségû termék forgalomba hozatalát (292-293.§) akkor

követik el nagyobb értékre, ha az érték kétszázezer forintot meghalad."

28.§

A Btké. a következõ 27/D.§-szal és alcímmel egészül ki:

"A fedezetlen bankkártya felhasználása bûncselekményének értékhatára

27/D.§ A fedezetlen bankkártya felhasználása (312/A.§) akkor

bûncselekmény, ha az elkövetési érték - az óvadékul lekötött összeg, illetve a

rendelkezésre bocsátott hitelkeret igénybevételén túl - húszezer forintot

meghalad."

29.§

A Btké. 28.§-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(Nem bûncselekmény, hanem szabálysértés valósul meg, ha)

"d) a devizabûncselekményt (309.§) ötvenezer forintot meg nem haladó

értékre,"

(követik el.)

30.§

A büntetõeljárásról szóló 1973. évi I. törvény (Be.) 118.§-ának helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"118.§ A büntetõ ügyekben eljáró hatóságok az állami szervekhez, a

társadalmi szervezetekhez és a gazdálkodó szervezetekhez megkeresést

intézhetnek."

31.§

A Be. 283.§-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"283.§ E fejezet rendelkezéseit akkor is megfelelõen alkalmazni kell, ha

a perújítási indítványt, illetõleg kérelmet az eljárást megszüntetõ, próbára

bocsátó vagy tárgyalás mellõzésével hozott végzés ellen terjesztették elõ."

32.§

A Be. a következõ 304/A.§-szal és alcímmel egészül ki:

"A tárgyalás mellõzése

304/A.§ A 353.§ (1) bekezdésében felsoroltakon kívül tárgyalás tartását

kérheti a törvényes képviselõ, a fiatalkorú hozzájárulása nélkül is."

33.§

E törvény a kihirdetését követõ második hónap 15. napján lép hatályba. Ezzel

egyidejûleg a Btk. 239.§-ában a "munkaügyi vagy szövetkezeti döntõbizottsági,"

szövegrész, a Btk. 242.§-ában a "munkaügyi vagy szövetkezeti döntõbizottsági,"

szövegrész, a Btk. 290.§-ának (6) bekezdésében "a csõdeljárás azért nem volt

megindítható, mert az adós a csõd kötelezõ bejelentését elmulasztotta, vagy"

szövegrész, a Btk. 291.§-ának (2) bekezdésében "a csõdeljárás azért nem volt

megindítható, mert az adós a csõd kötelezõ bejelentését elmulasztotta, vagy"

szövegrész, a Btk. 311.§-a, a Btké. 20.§-a, a Btké. 27.§-ának (1) bekezdésében

a "jövedékkel visszaélésnél (311.§ (2) bek.)," szövegrész, a Btké. 28.§ (1)

bekezdésének c) és e) pontja hatályát veszti.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A feketegazdaság elleni hatékonyabb fellépés, valamint az Országgyûlés

által a közelmúltban elfogadott törvények olyan rendelkezései, amelyek

közvetlenül kapcsolódhatnak a Büntetõ Törvénykönyv (Btk.) valamely szabályához

a Btk. új Általános Részének megalkotása és a szankciórendszernek az

Általános- és Különös Részre kiterjedõ felülvizsgálata elõtt szükségessé

teszik a Büntetõ Törvénykönyv módosítását.

A tervezet módosítani kívánja a Btk. gazdasági bûncselekményeket

szabályozó XVII. fejezetét annak érdekében, hogy a piramisjáték szervezése és

a jogosulatlan biztosítási tevékenység büntethetõ legyen. E magatartások

jelenleg nem képeznek önálló bûncselekményt, bár a Btk. egyéb rendelkezései

alapján a hatályos szabályok szerint is lehetõség van rendszerint az elkövetõk

felelõsségre vonására. A teljes körû büntetõjogi védelem megteremtése

érdekében azonban indokolt az önálló bûncselekményi tényállás megfogalmazása a

Btk-ban. A Parlament 1995. november 7-én elfogadta a biztosító intézetekrõl és

a biztosítási tevékenységrõl szóló 1995. évi XCVI. törvényt, amely alapul

szolgál a jogosulatlan biztosítási tevékenység tényállásának megalkotásához.

A jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a bérfõzési

szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvényt a Parlament az elmúlt idõszakban

több esetben módosította, jelentõsen szigorította a jövedéki ellenõrzés

szabályait, valamint az alkalmazható szankciókat. Ezek a módosítások, valamint

az, hogy a jövedékkel visszaélés bûncselekménye minden esetben adóelvonással

jár és így a Btk. 310.§-ában meghatározott adó-, társadalombiztosítási csalás

is megvalósul, a jövedékkel visszaélés önálló törvényi tényállásban történõ

szabályozását indokolatlanná teszik, ezért a tervezet hatályon kívül helyezi a

jövedékkel visszaélés bûncselekményét.

A vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi

C. törvényt az Országgyûlés 1995. november 14-i ülésnapján fogadta el. A Btk.

312.§ (1) bekezdésének a) pontjában írt csempészetet az követi el, aki az

árunak vámszempontból lényeges körülményei tekintetében a hatóság elõtt

valótlan nyilatkozatot tesz. Az 1995. évi C. törvény más fogalmakat vezet be,

mint a korábbi jogszabályok, ezért ennek megfelelõen módosítja a tervezet a

csempészet, a vámorgazdaság törvényi tényállását.

A devizáról szóló 1995. évi XCV. törvényt az Országgyûlés 1995. november

7. napján fogadta el. A törvény nemcsak új fogalmakat vezet be, hanem alapvetõ

változást hoz a devizajogban. Az 1995. évi XCV. törvény elfogadásával

liberalizáltabbá vált a devizajog, a folyó fizetési mûveletek körében a forint

- nemzetközileg is elfogadottan - konvertibilissé vált, ugyanakkor a

tõkemûveletek körében még jelentõs korlátozások maradtak fenn

(engedélyeztetési, illetõleg bejelentési kötelezettség). A Btk. 309.§-ának

módosításánál a tervezet abból indul ki, hogy egyrészt a büntetõjogi

fenyegetettség a devizajogi korlátozások közül a legfontosabbakhoz fûzõdjék,

másrészt, hogy a belföldiek a kiszélesedett devizális lehetõségekkel csak úgy

és olyan feltételekkel élhessenek, ahogy azt a most elfogadott törvény

biztosítja.

A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII.

törvény elfogadása az elsõ lépés volt a környezetvédelmi jogunk

korszerûsítése, hatékonyabbá tétele érdekében. Figyelemmel azonban arra, hogy

e törvény nagyrészt keretjogszabály, amelynek az alkalmazásához szükséges a

végrehajtási rendeletek megalkotása is, a büntetõjog által is védendõ

környezetvédelmi jogi normák körét véglegesen csak e végrehajtási szabályok

megalkotása után lehet meghatározni. Az Országgyûlés a környezet védelmének

szabályairól szóló törvény egyes rendelkezéseinek érvényesítése érdekében

szükséges jogalkotási feladatokról a 108/1995. (XI.9.) OGY. határozatot hozta.

A határozat értelmében 1996., 1997. és 1998. években folyamatosan meg kell

alkotni a környezet védelmét szabályozó egyéb törvényeket, kormányrendeleteket

és miniszteri rendeleteket.

Ugyanakkor megállapítható, hogy a Btk. jelenlegi szabályai elégtelenek

és nem, vagy csak nehezen alkalmazhatók a gyakorlatban. A Btk. 280.§-ában

szabályozott környezetkárosítás bûntette eredmény-bûncselekmény, vagyis ahhoz,

hogy a befejezett bûncselekmény megállapítható legyen, szükséges az emberi

környezet védelem alatt álló tárgyainak jelentõs mértékû szennyezõdése,

rongálódása vagy pusztulása. Amíg az eredmény nem következik be, kísérletrõl

beszélhetünk, mivel azonban ezekben az esetekben nagyon nehéz azt bizonyítani,

hogy az elkövetõ szándéka az eredményre is kiterjedt, ezért gyakran nem

vonhatók felelõsségre a környezet károsítói, rongálói. A gondatlan elkövetés

is bûncselekmény ugyan, de a gondatlanságból elkövetett vétség miatt

kísérletet nem lehet megállapítani, ezért az elkövetõ büntetõjogilag csak az

eredmény tényleges bekövetkezése után vonható felelõsségre. Ezek a körülmények

egyértelmûen indokolják azt, hogy a környezetvédelmi bûncselekmények

újraszabályozása már ebben a törvénytervezetben megkezdõdjék.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1.§-hoz

A Btk. hatályos 264.§-a az egészségre veszélyes sugárzó anyagokkal való

visszaélést rendeli büntetni. A sugárzó anyag kifejezés elavult, az újabb

jogszabályok, így a készülõ, atomenergiáról szóló törvény is a radioaktív

anyag kifejezést használja. A radioaktív anyagok jogosulatlan, illetve nem

megfelelõ megszerzése, kezelése nemcsak az egészségre, de a környezetre is

veszélyes lehet. Ezért a javaslat 1.§-a az egészségre, illetve a környezetre

veszélyes radioaktív anyagok vagy készítmények jogosulatlan elõállítását,

megszerzését, tartását, forgalomba hozatalát, feldolgozását, egyéb

felhasználását, illetve azt rendeli büntetni, ha az ilyen anyagot tartásra nem

jogosult személynek adják át.

A radioaktív anyagok elõállítása, tárolása, szállítása vagy elhelyezése

nemcsak akkor jelenthet veszélyt az egészségre, illetve a környezetre, ha azt

megfelelõ engedély nélkül végzik, hanem akkor is, ha az ilyen tevékenység

folytatásánál nem tartják be a jogszabályi elõírásokat. Ezért a javaslat új

(2) bekezdést iktat be a Btk. 264.§-ába, amely szerint bûncselekményt követ el

az is, aki radioaktív anyagot a jogszabályban elõírt kötelezettség

megszegésével állít elõ, tárol, szállít vagy helyez el.

A javaslat a hatályos rendelkezésekkel egyezõen minõsítõ körülményként

értékeli, ha a bûncselekményt bûnszövetségben követik el és büntetni rendeli a

gondatlanságból elkövetett cselekményt is.

A 2.§-hoz

A javaslat 2.§-a új bûncselekményként vezeti be a Btk-ba a nukleáris

létesítmény üzemeltetésével való visszaélés bûncselekményét. Az atomerõmûvek

alkalmazása egyre szélesebb körben terjed a világon. Biztonságos üzemeltetésük

fontos feltétele, hogy ilyen létesítményt csak jogszabályban meghatározott

engedély birtokában és az engedélynek megfelelõen mûködtessenek. Ezért a

javaslat öt évig terjedõ szabadságvesztéssel rendeli büntetni azt, aki

nukleáris létesítményt engedély nélkül vagy az engedélytõl eltérõen üzemeltet.

Súlyosabban minõsül annak az elkövetõnek a cselekménye, aki a nukleáris

létesítmény üzemeltetésével való visszaélést bûnszövetségben követi el.

A 3.§-hoz

Az atomenergia felhasználásának ellenõrzéséhez fontos érdek fûzõdik. Az

ellenõrzést a hatóság csak akkor tudja megfelelõen elvégezni, ha az

atomenergia felhasználásához szükséges engedély kiadásakor valós adatok

birtokában van. Ezért a javaslat 3.§-a büntetni rendeli azt, aki az engedély

megszerzése érdekében a döntésre jogosult szervet vagy személyt megtéveszti. A

javaslat szerint az is bûncselekményt valósít meg, aki az atomenergia

alkalmazásával kapcsolatos, jogszabályban elõírt bejelentési kötelezettségét

elmulasztja.

A 4.§-hoz

A Btk. hatályos 264.§-a rendeli büntetni azt, aki egészségre veszélyes

sugárzó anyag felhasználásával fenyeget. Az 1993. évi XVII. törvénnyel

beiktatott közveszéllyel fenyegetés bûncselekménye hasonló tényállást

tartalmaz, amikor büntetni rendeli azt, aki más elõtt olyan, a köznyugalom

megzavarására alkalmas valótlan tényt állít, hogy közveszéllyel járó esemény

bekövetkezése fenyeget. Ezért a javaslat a radioaktív anyaggal történõ

fenyegetést nem a 264.§ keretei között helyezi el, hanem a 270/A.§ minõsített

eseteként szabályozza. A büntetési tételét a hatályos szabályozásnál

enyhébben, a közveszéllyel fenyegetés büntetéséhez igazítva állapítja meg.

Az 5.§-hoz

Különbözõ bûncselekmények elkövetéséhez és az elkövetés leplezéséhez

egyre gyakrabban használnak fel hamis vagy hamisított közokiratot. Vannak

olyan személyek, akik üzletszerûen foglalkoznak ilyen közokiratok

készítésével. A hamis vagy hamisított közokirat készítéséhez szükséges

nyomtatványok birtokban tartása eseteiben - olyankor is, ha ez hamis közokirat

készítése céljából történik - vitatott, hogy bûncselekmény valósul-e meg.

Ugyanakkor ezen magatartások büntetõjogi üldözése indokolt, ezért a javaslat

5.§-a büntetni rendeli a hamis közokirat készítésének, illetve a közokirat

tartalma meghamisításának elõkészületét.

A 6.§-hoz

A Btk. hatályos 280.§-a rendelkezik a természetkárosítás büntetõjogi

védelmérõl. E szabályok nem nyújtanak hathatós védelmet a környezetet károsító

magatartásokkal szemben. A büntetõeljárások elmaradásának, illetve

sikertelenségének alapvetõ oka, hogy a környezetkárosítás eredmény-

bûncselekmény és a felelõsségre vonás feltétele a környezet jelentõs mértékû

károsodása, rongálódása vagy pusztulása. Ez - a korábbi miniszteri indokolás

szerint - akkor állapítható meg, ha a környezet védelem alatt álló tárgyainak

a természetes tulajdonságai a behatás következtében hátrányosan megváltoznak

vagy ha a behatás az emberi életkörülményeket rongálja.

A javaslat 6.§-ának (1) bekezdése szerint a környezetkárosítás

bûncselekményének alapesetét az követi el, aki a környezetet vagy a környezet

valamely elemét károsítja.

A javaslat befejezett bûncselekményként szabályozza azt is, ha az

elkövetõ jogszabályban vagy hatósági határozatban megállapított kötelezettsége

megszegésével olyan magatartást tanúsít, amely alkalmas a környezet vagy annak

valamely elemének károsítására. Ebben az esetben tehát elég az absztrakt

veszélyhelyzetnek fennállnia a károsításra.

A javaslat a (2) bekezdésben súlyosabban rendeli büntetni azt, aki a

környezet szennyezésével jelentõs mértékû károsodást okoz, illetve ha a

cselekmény alkalmas a jelentõs mértékû károsításra.

A javaslat a (3) bekezdésben a környezetkárosítás alapeseteként

szabályozza, ha az elkövetõ a környezetet vagy a környezet valamely elemét

jelentõs mértékben szennyezi, illetve olyan magatartást tanúsít, amely

alkalmas arra, hogy a környezetet vagy annak valamely elemét jelentõs

mértékben szennyezze. A bûncselekmény akkor valósul meg, ha az elkövetõ

jogszabályban vagy hatósági határozatban megállapított kötelezettségének

megszegésével tanúsít olyan magatartást, amely jelentõsen szennyezi a

környezetet vagy alkalmas az ilyen szennyezésre.

Súlyosabban minõsül a cselekmény, ha a környezetkárosítás következtében a

környezet vagy a környezeti elem természetes vagy korábbi állapota nem

állítható helyre.

A szennyezés és a károsítás fogalmát a javaslat 10.§-a határozza meg.

A 7.§-hoz

A javaslat 7.§-a a természetkárosítás bûncselekményének törvényi

tényállási elemeit változatlanul hagyva felemeli a büntetési tételeket. A

természetvédelemrõl szóló törvény elõkészítése folyamatban van, ezért annak

megszületéséig a büntetõjogi tényállás megváltoztatása nem indokolt.

Ugyanakkor a büntetési tételeket a javaslat a bûncselekmény súlyának

megfelelõen igazítja a többi környezetet védõ bûncselekmény büntetési

tételéhez.

A 8.§-hoz

A javaslat 8.§-a új bûncselekményként vezeti be a Btk-ba a környezetre

veszélyes hulladék jogellenes elhelyezését.

A javaslat a Btk. 281/A.§ (1) bekezdése alkalmazását lehetõvé teszi

minden olyan hulladékra, amelynek gyûjtéséhez, tárolásához, kezeléséhez,

elhelyezéséhez, illetve szállításához engedély szükséges és amely alkalmas

arra, hogy az ember életét, testi épségét, egészségét, az állatokat, a

növényeket veszélyeztesse, a vizet, a levegõt, a talajt szennyezze, vagy

ezekben tartós elváltozásokat okozzon. Az elkövetési magatartás a

jogszabályban meghatározott engedély nélkül, illetve a jogszabályban vagy

végrehajtható hatósági határozatban megállapított kötelezettség megszegésével

történõ gyûjtés, tárolás, kezelés, elhelyezés, illetve szállítás.

Az új 281/A.§ (2) bekezdése kiemeli a veszélyes hulladékok közül a

robbanásveszélyes, a gyúlékony és az egészségre, illetve a környezetre

veszélyes radioaktív anyagot tartalmazó hulladékot. Ezen hulladékok

vonatkozásában önmagában a jogosulatlan elhelyezés bûncselekményt valósít meg.

Ugyanakkor, ha engedély birtokában, az engedélyben megállapított

kötelezettségek megszegésével valósítja meg az elkövetõ az (1) bekezdésben írt

cselekményt, illetve az engedély nem az elhelyezéshez, hanem az egyéb

elkövetési magatartáshoz hiányzik, úgy az (1) bekezdésben meghatározott

bûncselekmény valósulhat meg.

A 10.§-hoz

A javaslat 10.§-a a környezetkárosítás bûncselekményéhez és a környezetre

veszélyes hulladék jogellenes elhelyezéséhez tartalmaz értelmezõ

rendelkezéseket. A környezeti elem, a szennyezés és a károsítás fogalmát a

környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény

rendelkezéseivel összhangban állapítja meg.

A 11. - 12. §-hoz

A fogyasztók védelmét szolgálja a rossz minõségû termék forgalomba

hozatalának bûncselekménnyé nyilvánítása. A Btk. hatályos 292.§ (1) bekezdése,

valamint a 293.§-a szerint e bûncselekményt jelentõs mennyiségû vagy értékû

termékre lehet elkövetni. Az 1993. évi XVII. törvény felemelte az

értékhatárokat: a rossz minõségû termék akkor jelentõs értékû, ha egymillió

forintot meghalad. Hathatósabb védelmet jelenthet a fogyasztók számára, ha e

bûncselekmény nagyobb értékû, illetve mennyiségû termékre is elkövethetõ lesz,

ezért a javaslat a jelentõs mennyiségû vagy értékû termék helyett a nagyobb

mennyiségû vagy értékû termék forgalomba hozatalát kívánja meg. A nagyobb

mennyiséget, hasonlóan a jelentõs mennyiséghez, továbbra is a bírói gyakorlat

alakítja ki.

A 13.§-hoz

A nemzeti szabványosításról szóló 1995. évi XXVIII. törvény rendelkezései

folytán az állami szabványt a nemzeti szabvány váltotta fel. Ezért a Btk-ban

azokat a tényállásokat, ahol az állami szabványra történõ utalás szerepel,

módosítani kell. Ilyen rendelkezés a rossz minõségû termék forgalomba

hozatalánál (294.§) található. A javaslatban szereplõ módosítás nem jelenti az

állami szabvány kifejezés egyszerû felváltását a nemzeti szabvány

megjelöléssel, mivel az állami szabvány alapvetõen kötelezõ volt, míg a

nemzeti szabvány csak akkor kötelezõ, ha azt külön jogszabály kimondja. Ezért

a javaslat a kötelezõen alkalmazandó nemzeti szabványtól való eltérést kívánja

meg a bûncselekmény megvalósulásához.

A 14.§-hoz

A fogyasztó védelmét hivatott erõsíteni az áru hamis megjelölése

bûncselekményének módosítása is. A javaslat 14.§-a a rossz minõségû termék

forgalomba hozatalához hasonlóan az áru hamis megjelölésénél szintén

jelentõsen csökkenti azt az árumennyiséget, amelynek hamis megjelöléssel

történõ forgalomba hozatala bûncselekmény.

A 15.§-hoz

A Btk. 296/A.§-ban meghatározott fogyasztó megtévesztését az 1994. évi

IX. törvény iktatta be a Btk-ba. A bevezetése óta eltelt rövid idõszak alatt

is megmutatkozott, hogy a tényállás nem alkalmazható olyan - gyakran

alkalmazott - megtévesztõ közlésekre, amelyek az áru vásárlása esetén

felkínált nyerési lehetõségekre vagy egyéb kedvezõ feltételekre vonatkoznak.

Ezért a javaslat kiterjeszti az áru lényeges tulajdonságának a fogalmát.

A 16.§-hoz

A Btk. 298/C.§-ában szabályozott valótlan értékmegjelölés bûncselekményét

jelenleg csak a gazdasági társaság tagja valósíthatja meg. Büntetõjogi

beavatkozást igényel azonban az is, ha a bûncselekményt a gazdasági társaság

vezetõ tisztségviselõje vagy éppen a könyvvizsgáló követi el, ezért a javaslat

szerint a bûncselekményt bárki elkövetheti.

A 17.§-hoz

A javaslat 17.§-a új bûncselekményként vezeti be a Btk-ba a jogosulatlan

biztosítási tevékenységet. A biztosító intézetekrõl és a biztosítási

tevékenységrõl szóló 1995. évi XCVI. törvény 4.§-a szerint biztosítási

tevékenység a biztosítási szerzõdésen, jogszabályon vagy tagsági jogviszonyon

alapuló kötelezettség-vállalás, amely során a biztosító megszervezi az azonos

vagy hasonló kockázatoknak kitett személyek közösségét, matematikai és

statisztikai eszközökkel felméri a biztosítható kockázatokat, megállapítja a

kockázat vállalás ellenértékét, meghatározott tartalékot képez, a létrejött

jogviszony alapján a kockázatot átvállalja és teljesíti. A biztosítási

tevékenység csak a biztosításról szóló törvényben meghatározott engedéllyel

végezhetõ. A javaslat a jogosulatlan pénzintézeti tevékenységhez hasonlóan két

évi szabadságvesztéssel rendeli büntetni azt, aki a biztosítási tevékenységet

engedély nélkül végzi.

A 18.§-hoz

A javaslat 18.§-a új bûncselekményként vezeti be a Btk-ba a piramisjáték

szervezését. A Btk. új 299/C.§-a azt az elkövetõt rendeli büntetni, aki mások

pénzének elõre meghatározott formában történõ és kockázati tényezõt is

tartalmazó módon való összegyûjtésére és szétosztására alapuló játékot

szervez. A közvélemény elõtt piramis- vagy pilótajátékként ismert, de gyakran

önsegélyezõ körnek, alapítványi célok támogatásának, illetve támogató, segítõ,

ajándékozó programnak feltüntetett tevékenységnek közös jellemzõje, hogy valós

gazdasági tevékenység nem, vagy csak minimális mértékben történik. A játék

során a résztvevõk meghatározott pénzösszeg befizetése és újabb játékosoknak a

játékba történõ bevonása után a befektetett pénz többszörösét elérõ,

viszonylag nagy összegû bevételt remélnek. A játéknak alapvetõen két formája

létezik: amikor az új tagok a szervezõknek teljesítenek és a korábbi tagok a

szervezõn keresztül kapják meg az ígért pénzösszeget vagy más anyagi javakat,

illetve amikor az utóbb belépett tagok teljesítenek az elõttük lévõknek. A

szervezõk munkájukért vagy külön díjazást kérnek, vagy - és ez utóbbi a

gyakoribb - a befizetett pénzösszeg forgatásából tesznek szert haszonra. A

játék rendszerének, mûködtetésének lényege az ún. piramisépítési folyamat, a

játék sikere az újabb és újabb résztvevõk beszervezésén múlik és elõbb vagy

utóbb - amikor újabb tagok beszervezésére nincs lehetõség - a piramis alsó

szintjén lévõk nem jutnak hozzá sem az ígért haszonhoz, sem a befektetett

pénzükhöz. Éppen ezért még abban az esetben is, ha a szervezõk nem tévesztik

meg az esélyeket illetõen a tagokat, a rájuk bízott pénzt nem használják fel

más célra, illetve nem manipulálják a belépett tagok sorrendjét (ami ritkán

fordul elõ), a piramis szisztéma szükségképpen ahhoz vezet, hogy a tagok egy

része kárt szenved.

A bûncselekményt a szervezõ követheti el. A szervezõ különösen az, aki a

játékot irányítja, a rendszert bõvíti, szervezi a számítógépes

adatfeldolgozást, nyilvántartást, közremûködik a lebonyolításban, közli a

tagokkal a játékszabályokat, esetenként pótlista összeállításával újabb

résztvevõket léptet be, hogy biztosítsa a lánc folyamatosságát. Szervezõ az

is, aki csak egy-egy ilyen részcselekményben vesz részt.

A piramisjáték azon sajátossága, hogy minél késõbb szakad meg, annál

nagyobb lesz azoknak a résztvevõknek a száma, akik nem jutnak sem a befizetett

összeghez, sem az ígért jövedelemhez, indokolja azt, hogy a piramisjáték

szervezése - minden egyéb következmény nélkül - bûncselekmény legyen. Abban az

esetben, ha piramisjáték szervezõje egyéb bûncselekményt, pl. sikkasztást,

csalást követ el, halmazat megállapítására van lehetõség.

A 19.§-hoz

A különbözõ hagyományos és mobil rádiótelefonok útján igénybe vehetõ

szolgáltatásokkal való visszaélések igen elszaporodtak. Indokolt, hogy ott,

ahol megtévesztõ, csalásszerû magatartás tanúsítása is történik, a

szolgáltatás ellenérték nélküli igénybevétele bûncselekmény legyen. Ezekben az

esetekben eddig is indultak büntetõeljárások, a javaslat értelmezõ

rendelkezésével pusztán egyértelmûvé teszi, hogy a telefonkészülékek

használatához szükséges elektronikus kártyával történõ manipuláció, valamint a

mobil rádiótelefon vezérlõ mikroszámítógépe programjának megváltoztatása

számítógépes csalást valósíthat meg.

A 20.§-hoz

1996. január 1-én lép hatályba a devizáról szóló 1995. évi XCV. törvény.

A törvény hatálybalépésével liberalizáltabbá válik a devizajog, a forint a

folyó fizetési mûveletek körében - nemzetközileg is elfogadottan -

konvertibilissé válik. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a tõkemûveletek

végzéséhez nincs szükség engedélyre, illetve az ilyen mûveletet végzõ nem

tartozik bejelentési kötelezettséggel. Nem jelenti azt sem, hogy az

országhatáron korlátlanul lehet konvertibilis devizát, valutát, aranyat,

illetve forintot átvinni.

A devizajog sajátossága, hogy az eljáró hatóságnak - más pénzügyi

jogterületekkel - pl. az adójoggal - ellentétben nincs sajátos szankcionálási

lehetõsége, ezért a devizajogszabályok érvényesülését, a megfelelõ jogkövetést

csak a megfelelõen meghatározott büntetõjogi, illetõleg szabálysértési

szankciók kilátásba helyezésével lehet kikényszeríteni.

A devizajognak továbbra is alapvetõ tétele, hogy a belföldiek külföldi

követeléseiket kötelesek a devizahatóságnak bejelenteni és e követeléseket

hazautalni, illetve hazahozni. Ezeknek a szabályoknak az érvényesülését

hivatott biztosítani a javaslat 20.§-ának a Btk. 309.§ (1) bekezdésében írt a)

és c) pontja.

Az új devizatörvény értelmében a belföldiek - részben okmány-bemutatási

kötelezettség mellett, részben anélkül is - lényegében korlátlanul juthatnak

devizához, valutához. A 309.§ (1) bekezdés b) pontja annak a követelménynek

kíván érvényt szerezni, hogy ezek az összegek ne legyenek fordíthatók

engedélyhez vagy a devizahatóságnak történõ bejelentéshez kötött

tõkemûveletekre.

Az új devizatörvény a tõkemûveletet, azaz a külföldi közvetlen

vállalkozás megszerzése és mûködtetése, az értékpapírokkal (pénzpiaci és

átruházható eszközökkel) végzett mûveletek, illetõleg a külföldi

hitelmûveletek körében számos esetben írja elõ az engedélyezési, illetve a

bejelentési kötelezettséget. Ezek a - nem liberalizált - mûveletek alapvetõen

vállalkozási-, befektetési jellegûek. Az ezekre vonatkozó engedélyeztetési,

bejelentési vagy elidegenítési kötelezettségek megsértését rendeli büntetni a

309.§ (1) bekezdésének e) pontja.

A javaslat szerint bûncselekményt csak a devizáról szóló törvény

rendelkezéseinek megszegésével lehet elkövetni. Továbbra is szabálysértésként

értékelendõ minden olyan, a törvényben és alsóbbrendû jogszabályokban elõírt

deviza-szabályszegés, amely nem valósít meg bûncselekményt.

A 21.§-hoz

A Btk. hatályos 312.§ (1) bekezdés a) pontja alapján az követi el a

csempészetet, aki vámárut a vámellenõrzés alól elvon, vagy vámszempontból

lényeges körülményei tekintetében a hatóság elõtt valótlan nyilatkozatot tesz.

A javaslat 21.§-a a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a a vámigazgatásról

szóló 1995. évi C. törvény rendelkezéseivel hozza összhangba a Btk.

tényállását, amikor a vámszempontból jelentõs körülmény helyett a vámteher,

illetve a vámbiztosíték megállapítása vagy beszedése szempontjából lényeges

körülmény tekintetében kíván meg valótlan nyilatkozatot.

A 22.§-hoz

A bankkártya használata az utóbbi idõben egyre inkább elterjedt.

Szélesedik a felhasználásának lehetõsége a devizáról szóló 1995. évi XCV.

törvény hatályba lépésével is. Ugyanakkor számos esetben fordul elõ, hogy a

bankkártya tulajdonosa a számára biztosított hitelkeretet jelentõsen túllépi,

a csalási szándéka azonban - vagyis hogy véglegesen el kívánta tulajdonítani

ezt az összeget - nem áll fenn vagy nem bizonyítható. Ezért a fedezetlen csekk

kibocsátásához hasonlóan a javaslat 22.§-a bevezeti a Btk-ba a fedezetlen

bankkártya felhasználásának bûncselekményét.

A 25.§-hoz

A Btk. hatályos 314.§ (3) bekezdése kötelezõvé teszi az elkobzást azokra

az anyagi javakra, illetve arra az árura, amelyre a bûncselekményt elkövetik.

Az elkobzás mellõzésére méltányosságból csak az elkövetõ szempontjaira

figyelemmel ad lehetõséget. A javaslat - abban az esetben, ha az anyagi javak,

az áru nem az elkövetõ tulajdona - lehetõvé teszi az elkobzás mellõzését abban

az esetben is, ha ez a tulajdonosra jelentene méltánytalan hátrányt. Az

elkobzás mellõzésére azonban továbbra sincs lehetõség abban az esetben, ha azt

nemzetközi jogi kötelezettség kizárja.

A 27., 28., 29.§-hoz

A javaslat rendelkezései érintik a Btké-nek az értékhatárok

megállapítására vonatkozó rendelkezéseit. A javaslat 27., 28., 29.§-ai a

tervezett módosításoknak megfelelõen változtatják meg a Btké. 27.§ (2)

bekezdését, a Btké. 27/A.§-át, a Btké. 27/D.§-át, valamint a Btké. 28.§-át.

A 30.§-hoz

A büntetõeljárásról szóló 1973. évi I. törvény (Be.) 118.§-a alapján az

állami szervek, a társadalmi szervezetek, a szövetkezetek és az egyesületek

kötelesek a büntetõügyben eljáró hatóságok megkereséseit soron kívül

teljesíteni. E rendelkezés egyrészt elavult, mivel a büntetõeljárás során

nemcsak az itt megjelölt szervek, szervezetek megkeresésére lehet szükség,

másrészt olyan kötelezést tartalmaz, amelynek szankciója nincs. Ezért a

javaslat nem kötelezettségként, hanem a büntetõügyekben eljáró hatóságok

jogosultságaként határozza meg a megkeresés intézését, a megkereshetõ szervek,

szervezetek körét pedig bõvíti.

A 31., 32.§-hoz

A javaslatnak a Be-t módosító ezen rendelkezései kapcsolódnak a legutóbbi

Be. módosításokhoz. Az 1995. évi LXI. törvény lehetõvé tette, hogy tárgyalás

mellõzésével a bíróság végrehajtásában próbaidõre felfüggesztett

szabadságvesztést szabjon ki. A javaslat ennek megfelelõen kiterjeszti a

perújítási eljárás lehetõségét minden tárgyalás mellõzésével hozott végzés

ellen.

Az 1995. évi XLI. törvény lehetõvé tette azt, hogy fiatalkorúval szemben

is tárgyalás mellõzésével döntsön a bíróság. Ezzel összhangban a javaslat

lehetõvé teszi a fiatalkorú törvényes képviselõje számára, hogy a tárgyalás

mellõzésével hozott határozat esetén kérje a tárgyalás tartását.

A 33.§-hoz

A javaslat 33.§-a rendelkezik a hatálybalépésrõl és azokról a jogszabályi

rendelkezésekrõl, amelyek a törvény hatályba lépésével együtt hatályukat

vesztik.

Eleje Honlap