MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1978. számú

T Ö R V É N Y J A V A S L A T

az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény

módosításáról

Elõadó: Dr. Bokros Lajos

Budapest, 1996. február

1996. évi ............................. törvény

az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény

módosításáról

Az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény (a

továbbiakban: Tv.) a következõk szerint módosul:

1. § (1) A Tv. 2. §-ának (2) bekezdése a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(2) E törvény alkalmazásában/

"a) önkéntes kölcsönös biztosító pénztár (a továbbiakban: pénztár):

munkahelyi, szakmai, ágazati, területi vagy egyéb alapon kizárólag

természetes személyek (a továbbiakban: pénztártag) által a függetlenség,

kölcsönösség, a szolidaritás és az önkéntesség elve alapján létrehozott,

társadalombiztosítási ellátásokat kiegészítõ, pótló, illetve ezeket

helyettesítõ szolgáltatásokat, továbbá az egészség védelmét elõsegítõ

ellátásokat (a továbbiakban: szolgáltatások) szervezõ és finanszírozó

társulás. A pénztár szolgáltatásait rendszeres tagdíjbefizetésekbõl,

egyéni számlavezetés alapján szervezi, finanszírozza illetve nyújtja. A

pénztártevékenységhez kapcsolódó gazdálkodási és felelõsségi szabályokat

és jogosultságokat e törvény szabályozza;"

(2) A Tv. 2. §-ának (3) bekezdése b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/(3) E törvény alkalmazásában/

"b) tagdíj: a pénztár szolgáltatásainak fedezetére, valamint a

pénztárszervezet mûködtetésére a pénztártagok által vállalt

kötelezettségként, rendszeresen fizetett pénzbeli hozzájárulás, amelyet a

munkáltató e törvényben meghatározott szabályok szerint, munkáltatói

hozzájárulás jogcímen részben vagy egészben átvállalhat. A tagdíj -

minden pénztártagra kötelezõ - legkisebb mértékét (a továbbiakban:

egységes tagdíj) a pénztár alapszabálya határozza meg."

(3) A Tv. 2. §-ának (3) bekezdése új c) ponttal egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi c) pont jelölése d) pontra változik:

/(3) E törvény alkalmazásában/

"c) egységes tagdíj: az alapszabályban megjelölt azon összeg, amelyet

valamennyi pénztártag köteles a pénztárnak rendszeresen megfizetni."

(4) A Tv. 2. §-ának (5) bekezdés a) és c) pontja helyébe az alábbi

rendelkezések lépnek:

/(5) E törvény alkalmazásában a kiegészítõ nyugdíjpénztárnál/

"a) nyugdíjkorhatár: annak az életévnek a betöltése, amelyet a

társadalombiztosítási jogszabályok az öregségi nyugdíjra való jogosultság

feltételeként elõírnak, továbbá az az idõpont, amikortól a pénztártag

szolgálati nyugdíjban, korengedményes nyugdíjban, elõnyugdíjban, nyugdíj

elõtti munkanélküli segélyben, bányásznyugdíjban, egyes mûvészeti

tevékenységet folytatók öregségi nyugdíjában, rokkantsági, baleseti

rokkantsági nyugdíjban vagy növelt összegû öregségi, munkaképtelenségi

járadékban részesül és amelynek elérésétõl a pénztártag a tagsági viszony

és a várakozási idõ idõtartamától függetlenül jogosulttá válik a pénztár

alapszabályában meghatározott nyugdíjszolgáltatásra.

c) nyugdíjszolgáltatás (kiegészítõ nyugdíj): a nyugdíjkorhatár elérése

után a pénztártag részére, az egyéni számláján nyilvántartott összeg

terhére, az alapszabályban rögzített módozatoknak megfelelõen választása

szerint egy összegben vagy járadék formájában illetõleg e kettõ

kombinációjaként történõ pénzbeni kifizetés."

2. § A Tv. 6. §-ának (2) bekezdése az alábbiak szerint kiegészül:

" A pénztárat a székhelye szerint illetékes megyei (fõvárosi) bíróság

veszi nyilvántartásba. A nyilvántartásba vétel iránti kérelmet az alakuló

közgyûlést követõ 30 napon belül kell benyújtani a bírósághoz. A

kérelemhez mellékelni kell az alakuló közgyûlés által elfogadott

alapszabályt, az alakuló közgyûlés jegyzõkönyvét, a jelenléti ívet,

valamint a kérelem beadását követõen a számlavezetésre feljogosított

pénzintézet igazolását pénzforgalmi számla megnyitásáról. A bíróság a

nyilvántartásba vételrõl nem peres eljárásban határoz és határozatáról a

kérelmezõvel egyidejûleg az illetékes ügyészséget és az Önkéntes

Kölcsönös Biztosító Pénztárak Felügyeletét (a továbbiakban :

Pénztárfelügyelet) is értesíti."

3. § A Tv. 9. §-ának (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(3) A tevékenységi engedély jogerõre emelkedéséig a pénztár a hozzá

bármilyen címen befizetett összegekbõl kizárólag a pénztár szervezésével

összefüggõ kifizetéseket teljesíthet, egyebekben pedig a pénztár

megalakulását követõen a pénztár gazdálkodására és befektetéseire az e

törvényben foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni."

4. § A Tv. 10. §-ának (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) A nyugdíjpénztár csak nyugdíjszolgáltatást nyújthat. Az önsegélyezõ

pénztár jogosult az (1) bekezdés c) pontjában, az egészségpénztár az (1)

bekezdés b) pontjában meghatározott tevékenység ellátására is. Ebben az

esetben az önsegélyezõ pénztár és az egészségpénztár köteles az

alapszabályában, az alapképzési elveiben és a pénzügyi terveiben az

eltérõ típusú szolgáltatások feltételeit külön rögzíteni."

5. § A Tv 12. §-ának (1), (2), (3) és (6) bekezdései helyébe az alábbi

rendelkezés ek lépnek:

"(1) Munkáltatói tag az a természetes vagy jogi személy vagy jogi

személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági társaság, aki a pénztárral kötött

szerzõdés alapján alkalmazottjának tagdíjfizetési kötelezettségét egészben

vagy részben átvállalja (munkáltatói hozzájárulás).

(2) A munkáltatói hozzájárulási kötelezettséget vállaló munkáltató a

munkáltatói hozzájárulásból egyetlen olyan alkalmazottját sem zárhatja

ki, aki nála legalább hat hónapja munkaviszonyban (közalkalmazotti,

közszolgálati, szolgálati jogviszonyban) áll. A munkáltató

alkalmazottanként mindhárom eltérõ típusú pénztárban vállalhat

hozzájárulási kötelezettséget. Ha azonban az egészségpénztár önsegélyezõ

pénztári tevékenységet, illetõleg az önsegélyezõ pénztár egészségpénztári

tevékenységet is ellát (Tv. 10. § (2) bekezdés), a munkáltató ezek közül,

illetõleg az önállóan tevékenykedõ ilyen típusú pénztárak közül

alkalmazottanként csak egy pénztárban vállalhat kötelezettséget.

(3) A munkáltatói hozzájárulás minden pénztártag alkalmazottra nézve

azonos összegû vagy az alkalmazott munkabérének azonos százaléka.

(6) A pénztár köteles a munkáltatói hozzájárulásról rendelkezõ

szerzõdést, illetve ennek módosítását másolatban a szerzõdés aláírását

követõ 30 napon belül a Pénztárfelügyeletnek megküldeni."

6. § A Tv. 13. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A pénztártag köteles az általa vállalt tagdíj összegét a pénztárnak

az alapszabályban elõírt módon bejelenteni és fizetési kötelezettségének

határidõre eleget tenni. A tagdíj összege az egységes tagdíjnál kevesebb

nem lehet."

7.§ (1) A Tv. 18. §-ának (1) bekezdésének g) pontja helyébe az alábbi

rendelkezés lép:

/"Az alapszabálynak tartalmaznia kell:"/

"g) Az egységes tagdíj mértékét és a díjfizetésre vonatkozó szabályokat."

(2) A Tv. 18. §-ának (2) és (3) bekezdései helyébe az alábbi rendelkezések

lépnek:

"(2) A tagsági kört a társulási elv (3. § (7) bekezdés) és a szervezõdési

elvek (2. § (2) bekezdés a) pont) betartásával kell meghatározni.

(3) A módosított alapszabályt - a módosítások megjelölésével - a

közgyûlés idõpontját követõ 30 napon belül meg kell küldeni a bíróságnak

és a Pénztárfelügyeletnek."

8. § A Tv. 23. §-ának (1) bekezdése a) pontja helyébe az alábbi rendelkezés

lép:

/"A közgyûlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:"/

"a) az alapszabály elfogadása és módosítása;"

9. § A Tv. 34. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(1) Az igazgatótanács köteles az éves mérleg megállapítására összehívott

közgyûlés elé terjeszteni a pénztár következõ évi tervét. A három évre,

nyugdíjpénztár esetén öt évre vonatkozó pénzügyi tervet (hosszú távú

pénzügyi terv) elsõ ízben az alakuló közgyûlés állapítja meg és annak

lejáratakor a közgyûlés új hosszú távú tervet határoz meg."

10. § A Tv. 35. §-ának (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) A pénztár a közgyûlés által elfogadott pénzügyi tervét a közgyûlést

követõ 30 napon belül köteles a Pénztárfelügyeletnek megküldeni."

11. § A Tv. 41. §-ának a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"41. §. (1) Azonos típusú pénztárak egyesülhetnek, ha azt az érintett

pénztárak közgyûlései elhatározták. Az egyesülés beolvadással vagy

összeolvadással történhet.

(2) Beolvadás esetén a beolvadó pénztár jogai és kötelezettségei a másik

pénztárra (átvevõ pénztárra), mint általános jogutódra szállnak át.

Beolvadás esetén az átvevõ pénztár alapszabályát módosítani kell.

(3) Összeolvadás esetén az egyesülõ pénztárak megszûnnek és jogaik és

kötelezettségeik, mint egész az új pénztárra, mint jogutódra szállnak át,

az új pénztár alapszabályának elfogadásával."

12. § A Tv. 44. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"44. §. (1) A pénztárak egyesülése, illetve szétválása esetén a létrejövõ

pénztár, illetve pénztárak mûködésével összefüggõ eljárásra a törvénynek

az új pénztárak alakulására irányadó rendelkezései az irányadóak, azzal a

kivétellel, hogy

a) a jogutódoknak a szolgáltatási kötelezettségüket a bírósági

nyilvántartásba vétel, illetve a tevékenységi engedély nélkül is

teljesíteniük kell;

b) a jogutód pénztár nyilatkozatot nyújt be a Pénztárfelügyeletnek a

tevékenységi engedély feltételeinek meglétérõl,

c) az engedély kiadása iránti kérelemhez mellékelni kell az átalakulási

tervet, a könyvvizsgáló által hitelesített vagyonmérleg-tervezetet és a

kötelezettségek és követelések állományát tartalmazó dokumentumot is."

13. § A Tv. 47. §-ának (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(4) A nyugdíjkorhatárt elérõ pénztártag írásban nyilatkozik arról, hogy:

a) egyösszegben vagy járadék formájában veszi igénybe a

nyugdíjszolgáltatást és a tagdíjat tovább nem fizeti vagy

b) az egyéni számláján lévõ összeg meghatározott részét egyösszegben, a

fennmaradó részt pedig járadék formájában veszi igénybe és a tagdíjat

tovább nem fizeti vagy

b) a tagdíjat továbbfizeti és a nyugdíjszolgáltatást nem veszi igénybe

vagy

c) szünetelteti a tagdíj fizetését.

A tag e nyilatkozatától egy pénzügyi éven belül nem térhet el. Amennyiben

a tag az a) vagy b) pont szerinti választással él, tagsági viszonya akkor

szûnik meg, amikor a pénztár a taggal szembeni szolgáltatási

kötelezettségének maradéktalanul eleget tett."

14. § A Tv. 50. §-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép és egyidejûleg a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Az önsegélyezõ pénztárakban az egységes tagdíj mértékét, a

szolgáltatások értékét és a szükséges alapok nagyságát évente kalkulálni

kell. A szolgáltatások összegét és az alapok nagyságát a pénztár által

vállalt szolgáltatások összetétele és a megfizetett tagdíjak

szolgáltatásra fordítandó részének összege határozza meg.

(3) Az egyes szolgáltatások kiadásait - az alapszabályban foglaltak

szerint - a szolgáltatásra jogosult tag:

a) egyéni számlájának vagy

b)az összes egyéni számla egyidejû, a számlák terhelésekor fennálló

egyenlegével arányos

megterhelésével kell biztosítani."

"(5) Amennyiben a pénztár alapszabálya a (3) bekezdés a) pontjában

foglalt megoldást tartalmazza, abban az esetben az alapszabálynak

rendelkeznie kell a fedezeti alapon belül elkülönítetten a közös

szolgáltatások fedezetének létrehozásáról, annak képzésérõl, mértékérõl,

felhasználásának módjáról illetve az egyéni számláknak a közös

szolgáltatás fedezetéül szolgáló együttes és arányos megterhelésérõl is."

15. § A Tv. 51. §-ának (2) és (6) bekezdései helyébe az alábbi rendelkezések

lépnek:

"(2) Az egészségpénztár az (1) bekezdés szerinti szolgáltatásait a

tulajdonában álló, vagy általa üzemeltetett, e tevékenységre

feljogosított egészségügyi intézmény, avagy a vele szerzõdésben álló, e

tevékenységre feljogosított természetes vagy jogi személy útján

nyújthatja.

(6) Az egészségpénztár tagjai részére pénzbeli szolgáltatást nem

nyújthat, kivéve, ha a 10. § (2) bekezdése alapján önsegélyezõ feladatot

is ellát, e feladat körében."

16. § A Tv. 63. §-ának (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) A Pénztárfelügyelet a benyújtott okiratok módosítását írhatja elõ,

ha az okiratokból azt állapítja meg, hogy a pénztár nem lesz képes a

vállalt szolgáltatások teljesítésére."

17. § A Tv. 65. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(1) A Pénztárfelügyelet jogosult ellenõrizni, hogy a pénztártevékenység

megfelel-e e törvénynek, a pénztártevékenységre vonatkozó egyéb

jogszabálynak és a Pénztárfelügyelet által kiadott engedélyeknek. Ennek

érdekében jogosult a pénztártevékenységet érintõ, az ellenõrzéshez

szükséges adatok, beszámolók, bizonylatok, valamint vizsgálati anyagok

bekérésére, és elõzetes értesítés nélkül is - az azokba való helyszíni

betekintésre."

18. § (1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba.

Egyidejûleg a Tv. 9 § (4) bekezdése; 51. § (3) és (5) bekezdése; továbbá a 62.

§ (3) bekezdése hatályát veszti.

(2) A jelen törvény 9. §-ában foglalt rendelkezést elsõ ízben az 1998.

évre vonatkozó pénzügyi terv elfogadásánál kell alkalmazni.

(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy az egészségpénztáraknak az

egészségügyi intézményekre vonatkozó mûködési és üzemeltetési szabályait

rendeletben szabályozza.

INDOKOLÁS

A pénztártörvény módosításának célja, hogy - fenntartva az önkéntes kölcsönös

biztosító pénztárnak a kötelezõ társadalombiztosítás szolgáltatására épülõ

kiegészítõ jellegét - elhárítsa a pénztárak minél gyorsabb elterjedését

jelenleg gátló törvényi akadályokat és egyszerûsítse az eljárásokat.

1. §-hoz

A törvény 2. § (2) bekezdésének a.) pontja szerint a pénztárak munkahelyi,

szakmai, ágazati vagy területi alapon szervezõdhetnek. E törvényi szabályozás

további oldása segítheti a pénztárak szervezõdését. Ezért a javaslat az

említett törvényhelyet kibõvíti, ami azzal a következménnyel jár, hogy az

alapszabálynak nagyobb szerepe lesz a belépési feltételek meghatározásában.

A javaslat pontosabbá teszi a nyugdíjkorhatár megfogalmazását.

A javaslat fordulatában lehetõvé teszi, hogy a pénztár alapszabálya szerint

egyösszegû vagy részösszegû és ez utóbbi esetben járadékszolgáltatást is

választhasson a jogosult.

2. §-hoz

A javaslat törvénybe iktatja a bírói gyakorlatnak megfelelõ megoldást.

Eszerint a nyilvántartásba vételi kérelemhez utólag mellékelni kell a jövõben

a pénzforgalmi számla megnyitásának igazolását.

3. §-hoz

A javaslat nem érinti azt a hatályos rendelkezést, amely szerint a pénztárnak

csak egyetlen pénzforgalmi számlája lehet. Ugyanakkor a kifizetések

meghatározása mellett érvényesülni engedi a Tv-ben foglalt általános

befektetési szabályokat.

4. §-hoz

A javaslat a Tv. jelenlegi módosítása során lebontja az azonos élethelyzethez

(betegség) kapcsolódó két pénztártípus egyetlen szervezetben való mûködése

elõtt álló törvényi akadályt.

5. §-hoz

A törvény eddig nem tette lehetõvé, hogy a jogi személyiséggel nem rendelkezõ

gazdasági társaságok pénztártag alkalmazottaik számára munkáltatói

hozzájárulást fizessenek. Ezt a megkülönböztetést szünteti meg a

törvényjavaslat 6. §-ának (1) bekezdése.

A javaslat következetesen érvényesíti a munkáltatói hozzájárulás

szabályozásában azt a módosítást, amely lehetõvé teszi, hogy az

egészségpénztár és az önsegélyezõ pénztár tevékenységét egy pénztári szervezet

is ellássa.

A javaslat hatályon kívül helyezi az "azonos mértékû" rendelkezésbõl eredõ

vitás helyzetet. A legtöbb hibás értelmezés forrását szünteti meg.

A javaslat egységesíti a határidõket. Ez a rendelkezés is e törekvésbe illik.

6. §-hoz

A javaslat egyértelmûbbé teszi a tagdíjfizetési kötelezettség szabályait és

összhangba hozza az egységes tagdíjra vonatkozó új törvényi szabályozással.

7. §-hoz

A javaslat szerint a pénztár alapszabálya határozza meg a tagsági kört és

egységesíti a határidõket.

8. §-hoz

A javaslat a jelenleg hatályos szöveg pontosítását szolgálja.

9. §-hoz

A javaslat pontosabbá teszi a törvényi rendelkezést, amikor meghatározza, hogy

a nyugdíjpénztár esetében mit ért a hosszú távú terv idõtartama alatt.

Ugyanakkor kizárja azt a gyakorlatban felmerült értelmezést, amely szerint a

hosszú távú terveket minden évben kötelezõen újból el kell fogadni.

10. §-hoz

A javaslat mindenütt egységesíti a közgyûléshez kapcsolódó határidõket. Ide

tartozik ez a módosítás.

11. és 12. §-hoz

Az európai gyakorlattal összhangban álló megoldással egészíti ki a pénztárak

egyesülésére irányadó hatályos szabályokat a javaslat, amikor bevezeti az

összeolvadás és a beolvadás fogalmát és gondoskodik arról, hogy az eljárás

alatt is zavartalan legyen a szolgáltatási kötelezettségek teljesítése.

13. §-hoz

A javaslat egyértelmûvé teszi a nyugdíjkorhatárt elérõ pénztártag esetében a

szolgáltatással kapcsolatos jogait és megkönnyíti az eljárás lefolytatását.

Ld. még a Tv. 1. §-ához fûzött indoklást.

14. §-hoz

A javaslatot az egységes tagdíj fogalmának bevezetése indokolja. Ld. még a Tv.

1. §-ához fûzött indokolást.

A javaslat lehetõvé teszi az önsegélyezõ pénztárak és az egészségpénztárak

számára is - eddig csak a nyugdíjpénztáraknak volt erre lehetõségük -, hogy

szolgáltatásaikat a pénztártagok egyéni számlája alapján teljesítsék.

Amennyiben a pénztár ezt a megoldást választja, köteles a fedezeti alapon

belül elkülönítetten közös szolgáltatási fedezetet létrehozni. A szolgáltatási

fedezet képzésérõl, mértékérõl és felhasználásának módjáról illetve az egyéni

számláknak a közös szolgáltatás fedezetéül szolgáló együttes és arányos

megterhelésérõl az alapszabályban kell rendelkezni. Ugyanakkor

alapszabályukban úgy is rendelkezhetnek, hogy minden szolgáltatás költségével

valamennyi egyéni számlát megterhelik.

15. §-hoz

A javaslat, megtartva az eddigi megoldásokat is, lehetõvé teszi, hogy az

egészségpénztár egészségügyi létesítményt tulajdonoljon továbbá azt az esetet

rendezi, amikor az egészségpénztár önsegélyezõ pénztári szolgáltatást is

ellát.

16. és 17. §-hoz

A javaslat a pénztártagok biztonságára, illetve a célszerûtlen és

szakszerûtlen rendelkezésekre vonatkozó szabályait hatályon kívül helyezi,

mert ezek eltérõ értelmezésre adnak lehetõséget. A hatályos törvény

változatlanul biztosítja a feladatának ellátásával kapcsolatos

jogosítványokat, ideértve a pénztárak által vállalt szolgáltatások

teljesíthetõségének ellenõrzését is.

18. §-hoz

Ld. a Tv. 3. és 15. §-hoz fûzött indokolásokat.

A javaslat szerinti hatályon kívül helyezés további következménye, hogy a

bírósági nyilvántartás iránti kérelmet az igazgatótanács elnöke vagy a pénztár

igazolt jogi képviselõje írja alá, nem kell valamennyi igazgatótanácsi tag és

ellenõrzõ bizottsági tag aláírása a kérelemre.

Eleje Honlap