1

H/1983..

Dr.Gál Zoltán úrnak

Képviselõi önálló idítvány

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Képviselõi önálló indítványunkkal Országgyûlési határozattervezetet

terjesztünk elõ az alábbiak szerint:

Az Országgyûlés...1996.(..) OGY

határozata

A terven felüli privatizációs bevételek felhasználásának végrehajtásáról

Indítványunk a T/ 1902. számú, az 1995. évi CXXI. törvény 8.§ (2) bekezdésének

módosítására irányuló törvényjavaslathoz kapcsolódik.

1. A Kormány 1996. február 29-ig terjessze elõ az Országgyûlés Pénzügyi- és

Költségvetési, valamint Gazdasági Bizottságának, hogy milyen konkrét

adósságelemek kiegyenlítésére javasolja a privatizációs többletbevételek

részbeni felhasználását, beleértve a pénzügyi mûveletek eredményeit is. A

beszámolóban a Kormány mutassa be a javaslatait megalapozó hatástanulmányt is.

2. A Kormány 1996. március 31-ig nyújtson be az Országgyûlésnek

pótköltségvetési törvényjavaslatot, amelyben a privatizációs többletbevétel

részletes felhasználást meghatározza. A törvényjavaslat tartalmazza azokat az

irányelveket is, amelyek az 1996. évben történõ értékesítések alapján befolyó

privatizációs bevételek felhasználását rögzítik.

3. Az Állami Számvevõszék folyamatosan ellenõrizze a többletbevételek

felhasználását, s tapasztalatait jelentésben foglalja össze.

4. Az Országgyûlés Pénzügyi- és Költségvetési, valamint Gazdasági Bizottsága

az Állami Számvevõszék e tekintetben végzett munkáját és tapasztalatait

tartalmazó jelentés elkészülte után értékelje a privatizációs többletbevételek

felhasználását.

I n d o k o l á s

A T/1902.. számú, az 1995.évi CXXI tv. 8.§ (2) bekezdésének módosítására

benyújtott képviselõi önálló indítvány indokolása értelmében a külsõ

adósságállomány több, mint 90%-ban közép- és hosszúlejáratú hitelekbõl áll,

amelyek kamatai a belpiaci kamatokhoz viszonyítva kedvezõbbek. A külsõ- és

belsõ adósság kamatterhei közül a költségvetés és a gazdaság szempontjából is

a belsõ adósságé a nagyobb teher. Ezért elsõsorban a belsõ adósságállomány

csökkentése a cél. Azonban ha ezen adósságállománynak csak a kamatterheit

csökkentik, az csak az adott gazdasági évben jelent megoldást, ha a tõke

terheit csökkentik, akkor ennek költségvetési kihatása legfeljebb egyharmada a

felhasznált privatizációs többletbevételnek. A javaslat szerint jelentõsebb

hatást lehetne kifejteni a gazdaságra, ha a többletbevétel egy részét és az

adósságtörlesztésbõl megtakarított kamatok összegét fejlesztõ intézkedések

finanszírozására fordítanák.

Annak érdekében, hogy ez a többletbevétel ilyen formában (részben államadósság

csökkentésre, részben közvetlen gazdaságfejlesztésre) a leghatékonyabban

kerüljön felhasználásra, elengedhetetlen, hogy mindez hatástanulmányban

bemutatott módon a Kormány felelõssége mellett, országgyûlési jóváhagyással

valósuljon meg.

Elõzõeken túl - figyelemmel az államháztartásról szóló törvény rendelkezéseire

is - nem nélkülözhetõ, hogy a költségvetés egészérõl és minden egyes

részletérõl is döntõ Országgyûlés az illetékes bizottságain keresztül

beszámoltatással ellenõrizze a költségvetés végrehajtását. A privatizációs

többletbevétel költségvetési törvényben rögzített felhasználási módjának ebben

az esetében - amely példa nélküli az államháztartás rendszerében, s a

költségvetési törvények eddigi sorában - nem elégséges a hagyományos, a

zárszámadási törvény elfogadásával megvalósuló országgyûlési ellenõrzés. A

"hagyományos" módszer arra a törvényben szabályozott rendre épül, amely

szerint a költségvetés elfogadásakor bemutatásra kerülnek a költségvetési

törvény legfontosabb társadalmi és gazdasági hatásai, s mindezek ismeretében

fogadja el az országgyûlés a költségvetést és bízza a végrehajtását a

Kormányra. A privatizációs többletbevétel felhasználásáról való gyors, és a

költségvetési törvénybe utólag beépülõ döntés során errõl a kérdésrõl

részletes tájékoztatásta parlament nem kapott. Ezért szükséges és indokolt,

hogy e jelentõs pénzmennyiség rögzített célok szerinti felhasználását az

Országgyûlés ellenõrizhesse és a kialakítandó döntéseket befolyásolhassa.

A privatizációs többletbevétel felhasználásáról, - mivel az érinti a

költségvetés sarokszámait, az államháztartásról szóló törvény rendelkezéseinek

megfelelõen - pótköltségvetésben szükséges dönteni. E törvény ugyanis rögzíti,

hogy a költségvetés elfogadásával egyidejûleg kell dönteni a hiány

fedezetérõl, de a többlet rendeltetésérõl is. Ha e döntés elmarad, vagy utólag

keletkezik olyan többlet, amelyrõl az Országgyûlés az eredeti költségvetés

elfogadásakor nem tudott dönteni, értelemszerûen rendezni kell ennek sorsát,

mégpedig a törvénynek megfelelõ döntéshozónak és a megfelelõ jogforrási

szinten.

Budapest, 1996. január 30.

Dr.Latorcai János

KDNP

Dr.Isépy Tamás

Csépe Béla

KDNP

KDNP

Dr.Rubovszky György Dr.Semjén

Zsolt

KDNP

KDNP

Dr.Surján László

KDNP

Eleje Honlap