1
ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Fidesz-Magyar Polgári Párt
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 90. §-a alapján "Kinek a kezében lesz a "Volán" a jövõben"?
címmel a Volán vállalatok privatizációja tárgyában interpellációt kívánok
benyújtani Dr. Suchmann Tamás privatizációért felelõs tárca nélküli
miniszterhez.
Tisztelt Miniszter Úr!
Az elmúlt napokban felreppent a hír, hogy az ÁPV Rt. privatizálni kívánja a
Volán Részvénytársaságokat. Elsõ lépésként - általam is támogatott módon -
rendkívül kedvezményes dolgozói részvényeket kívánnak kibocsátani.
Az elmúlt években az önkormányzatok - közöttük is legerõteljesebben a
nagyvárosok - erõfeszítéseket tettek, hogy a helyi közszolgáltatások körében,
a helyi tömegközlekedés biztosításának, mint települési önkormányzati
feladatnak maradéktalanul eleget tegyenek, és ne csak - árhatósági
jogkörüknél fogva - a Volán vállalatok által benyújtott ártarifát meghatározó
szavazógépezetekként mûködjenek.
Ennek legpolgáribb megoldása, továbbá a helyi tömegközlekedés
korszerûsítésének és mûködtetésének legáttekinthetõbb módja az önkormányzati
tulajdontöbbségû helyi tömegközlekedési társaságok létrehozása lehetett
volna. Ennek érdekében erõfeszítéseket tettünk arra, hogy - az általában
tartalékvagyonba helyezett és rendkívül alacsony értéken meghatározott -
belterületi földingatlan üzletrészt a guruló állománnyal "átkonvertálva",
továbbá a társaság mûködéséhez nélkülözhetetlen ingatlantesteket és
természetesen készpénzt biztosítva önkormányzati tulajdoni többségû
tömegközlekedési társaságok jöjjenek létre.
Az önkormányzatok részt vettek és részt vesznek a Volán vállalatok
gépjármûparkjának költségcsökkentõ és környezetbarát megújításában és több
településen készen álltunk a felújítás, szervizelés, üzemeltetés, mûködtetés
szindikátusi szerzõdésének részleteivel is. Tudomásom szerint azonban Pécs és
Kaposvár megyei jogú városokat kivéve ezek a kísérletek kudarcot vallottak
Akkor a közlekedési miniszter elzárkózott a 100 %-os állami tulajdonú
részvénytársaság önkormányzati társasággá történõ átalakításától.
Tisztelt Miniszter Úr!
Most információim szerint, az állam többségi tulajdonát fenntartó,
privatizációt indít el az ÁPV Rt. Legalábbis, ahogy ez Magyarországon ez lenni
szokott, a privatizáció elsõ szakaszában ez az elgondolás.
Kérdezem ezért Miniszter Urat, hogy bekövetkezhet-e:
- hogy a privatizációban olyan hazai és külföldi érdekeltségek vesznek
részt, akik az önkormányzati feladatot csak rendszeres és drasztikus
áremelésekkel képesek ellátni és az általuk elképzelt eredménykülönbségért
tartják a markukat, ellenkezõ esetben leáll egy megye vagy egy város
közlekedése.
- hogy nem Ikarusz gyártmányú buszokat szereznek be, vagy apportként
Mercedes, és egyéb típusú buszok beszerzésével érik el a társaságban
megengedett mértékû üzletrészüket.
- hogy az állam és az önkormányzatok kezébõl kicsúszik a szabályozás,
hogy ismét elszaporodnak a bérkövetelések miatti tüntetések és hol az
állampolgárok, hol a gépjármûvezetõk és szerelõk gyülekeznek a
polgármesteri hivatalokban.
- és végül elképzelhetõ-e hogy ez a lesz a kegyelemdöfés, egy jobb sorsra
érdemes magyar gyáróriás, az Ikarusz Rt. Busz és Karosszériagyár
életében?
Várom szíves válaszát!
Budapest, 1996. február 8.
Tisztelettel:
Balsay István
Fidesz-Magyar Polgári Párt