1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

Fidesz-Magyar Polgári Párt

I/1994..

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 90. §-a alapján "Kinek a kezében lesz a "Volán" a jövõben"?

címmel a Volán vállalatok privatizációja tárgyában interpellációt kívánok

benyújtani Dr. Suchmann Tamás privatizációért felelõs tárca nélküli

miniszterhez.

Tisztelt Miniszter Úr!

Az elmúlt napokban felreppent a hír, hogy az ÁPV Rt. privatizálni kívánja a

Volán Részvénytársaságokat. Elsõ lépésként - általam is támogatott módon -

rendkívül kedvezményes dolgozói részvényeket kívánnak kibocsátani.

Az elmúlt években az önkormányzatok - közöttük is legerõteljesebben a

nagyvárosok - erõfeszítéseket tettek, hogy a helyi közszolgáltatások körében,

a helyi tömegközlekedés biztosításának, mint települési önkormányzati

feladatnak maradéktalanul eleget tegyenek, és ne csak - árhatósági

jogkörüknél fogva - a Volán vállalatok által benyújtott ártarifát meghatározó

szavazógépezetekként mûködjenek.

Ennek legpolgáribb megoldása, továbbá a helyi tömegközlekedés

korszerûsítésének és mûködtetésének legáttekinthetõbb módja az önkormányzati

tulajdontöbbségû helyi tömegközlekedési társaságok létrehozása lehetett

volna. Ennek érdekében erõfeszítéseket tettünk arra, hogy - az általában

tartalékvagyonba helyezett és rendkívül alacsony értéken meghatározott -

belterületi földingatlan üzletrészt a guruló állománnyal "átkonvertálva",

továbbá a társaság mûködéséhez nélkülözhetetlen ingatlantesteket és

természetesen készpénzt biztosítva önkormányzati tulajdoni többségû

tömegközlekedési társaságok jöjjenek létre.

Az önkormányzatok részt vettek és részt vesznek a Volán vállalatok

gépjármûparkjának költségcsökkentõ és környezetbarát megújításában és több

településen készen álltunk a felújítás, szervizelés, üzemeltetés, mûködtetés

szindikátusi szerzõdésének részleteivel is. Tudomásom szerint azonban Pécs és

Kaposvár megyei jogú városokat kivéve ezek a kísérletek kudarcot vallottak

Akkor a közlekedési miniszter elzárkózott a 100 %-os állami tulajdonú

részvénytársaság önkormányzati társasággá történõ átalakításától.

Tisztelt Miniszter Úr!

Most információim szerint, az állam többségi tulajdonát fenntartó,

privatizációt indít el az ÁPV Rt. Legalábbis, ahogy ez Magyarországon ez lenni

szokott, a privatizáció elsõ szakaszában ez az elgondolás.

Kérdezem ezért Miniszter Urat, hogy bekövetkezhet-e:

- hogy a privatizációban olyan hazai és külföldi érdekeltségek vesznek

részt, akik az önkormányzati feladatot csak rendszeres és drasztikus

áremelésekkel képesek ellátni és az általuk elképzelt eredménykülönbségért

tartják a markukat, ellenkezõ esetben leáll egy megye vagy egy város

közlekedése.

- hogy nem Ikarusz gyártmányú buszokat szereznek be, vagy apportként

Mercedes, és egyéb típusú buszok beszerzésével érik el a társaságban

megengedett mértékû üzletrészüket.

- hogy az állam és az önkormányzatok kezébõl kicsúszik a szabályozás,

hogy ismét elszaporodnak a bérkövetelések miatti tüntetések és hol az

állampolgárok, hol a gépjármûvezetõk és szerelõk gyülekeznek a

polgármesteri hivatalokban.

- és végül elképzelhetõ-e hogy ez a lesz a kegyelemdöfés, egy jobb sorsra

érdemes magyar gyáróriás, az Ikarusz Rt. Busz és Karosszériagyár

életében?

Várom szíves válaszát!

Budapest, 1996. február 8.

Tisztelettel:

Balsay István

Fidesz-Magyar Polgári Párt

Eleje Honlap