T/2013..

Önálló képviselõi indítvány

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 85.§ /2/., /3/. bekezdései és a 87.§ /2/. bekezdése alapján a

személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény

m ó d o s í t á s á r a v o n a t k o z ó

törvényjavaslatot terjesztjük elô.

1.§

Az SzJA tv. 30.§-a helyébe a következô rendelkezés felvételét javasoljuk:

" 30.§ Az adó mértéke, ha a jövedelem összege:

0 - 110000 Ft 0%-a

110001 - 150000 Ft a 110000 Ft-on felüli rész 20%-a

150001 - 220000 Ft

8000 Ft és a 150000 Ft-on felüli rész 25%-a

220001 - 380000 Ft

25500 Ft és a 220000 Ft-on felüli rész 35%-a

380001 - 550000 Ft

81500 Ft. és a 380000 Ft-on felüli rész 40%-a

550000 Ft.-tól 149500 Ft és az 550000 Ft-on felüli rész 44%-a"

2.§

A törvény 33.§-a helyébe a következô rendelkezés felvételét javasoljuk:

33.§ Ha a magánszemély összevont adóalapjának , valamint osztalékának,

árfolyamnyereségének, közterületi termôföld bérbeadásából származó

jövedelmének együttes összege az évi 500 ezer forintot nem haladja meg, a

számított adót 7200.- Ft. adójóváírás csökkenti.

3.§

A 47.§ /1/. bekezdését a következô kiegészítô szövegmódosítással javasoljuk:

47.§ /1/. A munkáltatónak - a /6/. bekezdésben meghatározott kivétellel - az

általa havonta rendszeresen kifizetett munkaviszonyból származó jövedelembôl

annak tizenkétszerese után a 30.§ alapján megállapított várható adóösszeg

egytizenketted részét kell adóelôlegként levonnia.

Egyidej¾leg javasoljuk a 47.§ /2/., /3/. /4/. és /13/. bekezdésének elhagyását

azzal, hogy a szakasz bekezdéseinek számozása értelemszer¾en változik.

4.§

A 47.§ értelemszer¾ számozású, következô bekezdésének felvételét javasoljuk:

47.§ / / bekezdés:

E §-ban a bér alatt a munkaviszonyból származó jövedelmet kell érteni.

5.§

A törvényt a kihírdetést követõ hó elsõ napjától, de rendelkezéseit

visszamenõleg 1996. január 1. napjától kell alkalmazni.

I N D O K O L Á S

Ad 1.§

A 0%-os kulcs visszaállítása, valamint a 48%-os kulcs eltörlése csak

látszólagos adóbevétel csökkentést eredményez, reálisan lehet számolni az

elvárt adóbevétel biztosítására a társasági adónál megmutatkozó analógia

alapján. Lényegileg a legális szféra elvándorlása a szürke gazdaság felé

megáll, megfordul az irány, a szürke gazdaságból átkerülnek a legális

gazdaságba azon adózók, akiknek már nem éri meg a csekély adókülönbözet, az

esetleges adóhiányt megállapító, bírsággal veszélyeztetô bizonytalanság.

Ad 2., 3.§

A jelen 2. pont beli módosítás az 1. pont szerinti módosítás következménye.

Lényegileg rendezi az országos felháborodást kiváltott adóelôleg levonási

jogbizonytalanságot, a munkavállalók indokolatlan átmeneti túladóztatását.

Kizárja a kettôs adótáblák használatát.0

A 33.§ módosítása összhangba hozza a 0%-os kulcs visszaállítása mellett is

szükséges kis jövedelm¾ek adójóváírását. Reál értéke természetesen csökkent

/sávok eltolódása, infláció miatt/, ezzel is biztosítva az elvárt adóbevétel

beszedését. Az adójóváírás egyszer¾bb, áttekinthetôbb, kezelhetôbb lett.

Ad 4.§

A javasolt módosítás a késôbbi felesleges "értelmezések" elkerülését célzó

pontosítás.

A törvényjavaslat további indokaként kell megemlítenünk, hogy a módosítani

célzott törvény a közérthetôség szempontjából sem felel meg a jogalkotásról

szóló törvény elôírásainak, mivel bonyolultsága és áttekinthetetlensége miatt

az érintett körtôl nem várható el a törvényben foglaltak maradéktalan

megértése és ennek megfelelô teljesítése.

A módosítás további célja, hogy megszüntesse az állampolgárok

jövedelemszerzésének különbözôségén alapuló hátrányos, alkotmányossági

szempontokból is aggályos megkülönböztetését.

A törvényjavaslatban alkalmazott megoldás a költségvetési bevételeket sem

veszélyezteti, tekintettel arra, hogy nem visszatartó, hanem ellenkezôleg,

ösztönzô hatást gyakorol az érintettekre, jogkövetô magatartásra ösztönözve az

állampolgárokat.

Budapest, 1996. február 15.

dr. Sümeghy Csaba sk. Kósa Lajos sk. Varga Mihály sk.

Eleje Honlap