Önálló képviselõi indítvány
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 85.§ /2/., /3/. bekezdései és a 87.§ /2/. bekezdése alapján a
személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény
m ó d o s í t á s á r a v o n a t k o z ó
törvényjavaslatot terjesztjük elô.
1.§
Az SzJA tv. 30.§-a helyébe a következô rendelkezés felvételét javasoljuk:
" 30.§ Az adó mértéke, ha a jövedelem összege:
0 - 110000 Ft 0%-a
110001 - 150000 Ft a 110000 Ft-on felüli rész 20%-a
150001 - 220000 Ft
8000 Ft és a 150000 Ft-on felüli rész 25%-a
220001 - 380000 Ft
25500 Ft és a 220000 Ft-on felüli rész 35%-a
380001 - 550000 Ft
81500 Ft. és a 380000 Ft-on felüli rész 40%-a
550000 Ft.-tól 149500 Ft és az 550000 Ft-on felüli rész 44%-a"
2.§
A törvény 33.§-a helyébe a következô rendelkezés felvételét javasoljuk:
33.§ Ha a magánszemély összevont adóalapjának , valamint osztalékának,
árfolyamnyereségének, közterületi termôföld bérbeadásából származó
jövedelmének együttes összege az évi 500 ezer forintot nem haladja meg, a
számított adót 7200.- Ft. adójóváírás csökkenti.
3.§
A 47.§ /1/. bekezdését a következô kiegészítô szövegmódosítással javasoljuk:
47.§ /1/. A munkáltatónak - a /6/. bekezdésben meghatározott kivétellel - az
általa havonta rendszeresen kifizetett munkaviszonyból származó jövedelembôl
annak tizenkétszerese után a 30.§ alapján megállapított várható adóösszeg
egytizenketted részét kell adóelôlegként levonnia.
Egyidej¾leg javasoljuk a 47.§ /2/., /3/. /4/. és /13/. bekezdésének elhagyását
azzal, hogy a szakasz bekezdéseinek számozása értelemszer¾en változik.
4.§
A 47.§ értelemszer¾ számozású, következô bekezdésének felvételét javasoljuk:
47.§ / / bekezdés:
E §-ban a bér alatt a munkaviszonyból származó jövedelmet kell érteni.
5.§
A törvényt a kihírdetést követõ hó elsõ napjától, de rendelkezéseit
visszamenõleg 1996. január 1. napjától kell alkalmazni.
I N D O K O L Á S
Ad 1.§
A 0%-os kulcs visszaállítása, valamint a 48%-os kulcs eltörlése csak
látszólagos adóbevétel csökkentést eredményez, reálisan lehet számolni az
elvárt adóbevétel biztosítására a társasági adónál megmutatkozó analógia
alapján. Lényegileg a legális szféra elvándorlása a szürke gazdaság felé
megáll, megfordul az irány, a szürke gazdaságból átkerülnek a legális
gazdaságba azon adózók, akiknek már nem éri meg a csekély adókülönbözet, az
esetleges adóhiányt megállapító, bírsággal veszélyeztetô bizonytalanság.
Ad 2., 3.§
A jelen 2. pont beli módosítás az 1. pont szerinti módosítás következménye.
Lényegileg rendezi az országos felháborodást kiváltott adóelôleg levonási
jogbizonytalanságot, a munkavállalók indokolatlan átmeneti túladóztatását.
Kizárja a kettôs adótáblák használatát.0
A 33.§ módosítása összhangba hozza a 0%-os kulcs visszaállítása mellett is
szükséges kis jövedelm¾ek adójóváírását. Reál értéke természetesen csökkent
/sávok eltolódása, infláció miatt/, ezzel is biztosítva az elvárt adóbevétel
beszedését. Az adójóváírás egyszer¾bb, áttekinthetôbb, kezelhetôbb lett.
Ad 4.§
A javasolt módosítás a késôbbi felesleges "értelmezések" elkerülését célzó
pontosítás.
A törvényjavaslat további indokaként kell megemlítenünk, hogy a módosítani
célzott törvény a közérthetôség szempontjából sem felel meg a jogalkotásról
szóló törvény elôírásainak, mivel bonyolultsága és áttekinthetetlensége miatt
az érintett körtôl nem várható el a törvényben foglaltak maradéktalan
megértése és ennek megfelelô teljesítése.
A módosítás további célja, hogy megszüntesse az állampolgárok
jövedelemszerzésének különbözôségén alapuló hátrányos, alkotmányossági
szempontokból is aggályos megkülönböztetését.
A törvényjavaslatban alkalmazott megoldás a költségvetési bevételeket sem
veszélyezteti, tekintettel arra, hogy nem visszatartó, hanem ellenkezôleg,
ösztönzô hatást gyakorol az érintettekre, jogkövetô magatartásra ösztönözve az
állampolgárokat.
Budapest, 1996. február 15.
dr. Sümeghy Csaba sk. Kósa Lajos sk. Varga Mihály sk.