ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/2062..

Képviselöi önálló indítvány!

Országgyülési határozati javaslat

az 1996. évi privatizációs bevételek felhasználásáról

az Országgyülés kötelezi a Magyar Köztársaság Kormányát arra, hogy ezen

országgyülési határozat kihirdetésétöl számított 60 napon belül

terjesszen az Országgyülés elé a privatizációs többletbevételre

vonatkozó, 1995. évi CXXI. törvény - a költségvetési törvény - 8.§ (2)

bekezdésének módosítására irányuló indítványt.

Indítványában a Kormány külön foglalkozzon az 1996. évi privatizációs

bevételekkel, melyek teljes egészét - közismerten - terven felüli,

tehát többletbevételnek kell tekinteni.

Az 1996. évben már befolyt, illetve ezután befolyó privatizációs

bevételeket kizárólag gazdaságfejlesztésre szabad fordítani az alábbiak

szerint:

1. Az M-5 autópálya gyorsított ütemü építése (a bevételek 60 %-a

terhére),

2. A 44. sz. út autópályává alakítása (a bevételek 40%-a terhére).

Mindkét építkezés állami beruházásban valósul meg. Az elkészülö új

szakaszok ingyenes autópályaként üzemelnek : a kívánatos gazdasági

hatások ugyanis csak ebben a konstrukcióban biztosíthatók.

Az indítványban mindenképpen szerepeljen a kormány azon kötelezettsége,

hogy 1997. február 15-ig számoljon el az Országgyülésnek az 1996. évi

privatizációs bevételekkel, dolgozzon ki és terjesszen parlament elé a

fenti célok szerinti felhasználásra vonatkozó részletes tervet.

INDOKOLÁS

Külön indokolt rendezni a költségvetési törvény benyújtásakor még

ismeretlen, teljes egészében terven felüli bevételek felhasználását.

Ennek oka, hogy az 1995. év végéig befolyt privatizációs bevételek

nemcsak két és (1995, 1996) elözetesen figyelembe vett kiadásait

fedezik, hanem azokhoz képest hatalmas többletet is mutatnak.

Az autópályák gyorsított ütemü kiépítésének a déli, délkeleti körzetek

gazdaságának fellendítése szempontjából kiemelkedö jelentösége van.

Ezáltal válik lehetövé az érintett régiók hatékonyabb bekapcsolása a

hazai és a nemzetközi munkamegosztásba. A délszláv háború befejezödése

és az újjáépítés megindulása =(az ebben való minél nagyobb magyar

részvétel szándéka) tovább növeli az M-5 fontosságát, amely két

országhoz is nagykapacitású összeköttetést biztosítana. A 44. sz. út

autópályává alakítása pedig nemcsak a délkeleti országrészt integrálná

(ezzel olyan városok lennének elérhetöbbek, mint Békéscsaba és Gyula),

hanem a román viszonylatban is korszerü kapcsolatot teremtene.

Az új autópálya-szakaszok gyorsított felépítése mindenképpen kedvezö

hatást gyakorolna a térségek és vonzáskörzeteik mezögazdaságának és

élelmiszeriparának, turizmusának helyzetére, elösegítené a termékek

bel- és külföldi értékesítését. Közvetlen és közvetett hatásainál

fogva számottevöen hozzájárulna a körzetek nyomasztó

munkanélküliségének érzékelhetö csökkenéséhez is. Az autópályák

kiépítése az egyik lényeges feltétele a térségbe irányuló jelentösebb

külföldi tökebefektetéseknek, különbözö beruházásoknak.

az építési munkálatok hosszú ideje állnak, illetve el sem indultak, a

teljes 1996. évi privatizációs bevétel erre a célra való felhasználása

- a javaslatunkban megadott súlypontok szerint - gyors elörelépést

tenne lehetövé. az elkészülö új szakaszokat is ingyenes autópályaként

kell müködtetni: csak így lehet megfelelö forgalmat is vonzani.

Budapest, 1996. február 21.

Dr. Torgyán József

FKGP

Eleje Honlap