ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Képviselöi önálló indítvány!
Országgyülési határozati javaslat
az 1996. évi privatizációs bevételek felhasználásáról
az Országgyülés kötelezi a Magyar Köztársaság Kormányát arra, hogy ezen
országgyülési határozat kihirdetésétöl számított 60 napon belül
terjesszen az Országgyülés elé a privatizációs többletbevételre
vonatkozó, 1995. évi CXXI. törvény - a költségvetési törvény - 8.§ (2)
bekezdésének módosítására irányuló indítványt.
Indítványában a Kormány külön foglalkozzon az 1996. évi privatizációs
bevételekkel, melyek teljes egészét - közismerten - terven felüli,
tehát többletbevételnek kell tekinteni.
Az 1996. évben már befolyt, illetve ezután befolyó privatizációs
bevételeket kizárólag gazdaságfejlesztésre szabad fordítani az alábbiak
szerint:
1. Az M-5 autópálya gyorsított ütemü építése (a bevételek 60 %-a
terhére),
2. A 44. sz. út autópályává alakítása (a bevételek 40%-a terhére).
Mindkét építkezés állami beruházásban valósul meg. Az elkészülö új
szakaszok ingyenes autópályaként üzemelnek : a kívánatos gazdasági
hatások ugyanis csak ebben a konstrukcióban biztosíthatók.
Az indítványban mindenképpen szerepeljen a kormány azon kötelezettsége,
hogy 1997. február 15-ig számoljon el az Országgyülésnek az 1996. évi
privatizációs bevételekkel, dolgozzon ki és terjesszen parlament elé a
fenti célok szerinti felhasználásra vonatkozó részletes tervet.
INDOKOLÁS
Külön indokolt rendezni a költségvetési törvény benyújtásakor még
ismeretlen, teljes egészében terven felüli bevételek felhasználását.
Ennek oka, hogy az 1995. év végéig befolyt privatizációs bevételek
nemcsak két és (1995, 1996) elözetesen figyelembe vett kiadásait
fedezik, hanem azokhoz képest hatalmas többletet is mutatnak.
Az autópályák gyorsított ütemü kiépítésének a déli, délkeleti körzetek
gazdaságának fellendítése szempontjából kiemelkedö jelentösége van.
Ezáltal válik lehetövé az érintett régiók hatékonyabb bekapcsolása a
hazai és a nemzetközi munkamegosztásba. A délszláv háború befejezödése
és az újjáépítés megindulása =(az ebben való minél nagyobb magyar
részvétel szándéka) tovább növeli az M-5 fontosságát, amely két
országhoz is nagykapacitású összeköttetést biztosítana. A 44. sz. út
autópályává alakítása pedig nemcsak a délkeleti országrészt integrálná
(ezzel olyan városok lennének elérhetöbbek, mint Békéscsaba és Gyula),
hanem a román viszonylatban is korszerü kapcsolatot teremtene.
Az új autópálya-szakaszok gyorsított felépítése mindenképpen kedvezö
hatást gyakorolna a térségek és vonzáskörzeteik mezögazdaságának és
élelmiszeriparának, turizmusának helyzetére, elösegítené a termékek
bel- és külföldi értékesítését. Közvetlen és közvetett hatásainál
fogva számottevöen hozzájárulna a körzetek nyomasztó
munkanélküliségének érzékelhetö csökkenéséhez is. Az autópályák
kiépítése az egyik lényeges feltétele a térségbe irányuló jelentösebb
külföldi tökebefektetéseknek, különbözö beruházásoknak.
az építési munkálatok hosszú ideje állnak, illetve el sem indultak, a
teljes 1996. évi privatizációs bevétel erre a célra való felhasználása
- a javaslatunkban megadott súlypontok szerint - gyors elörelépést
tenne lehetövé. az elkészülö új szakaszokat is ingyenes autópályaként
kell müködtetni: csak így lehet megfelelö forgalmat is vonzani.
Budapest, 1996. február 21.
Dr. Torgyán József
FKGP