1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2066..

TÖRVÉNYJAVASLAT

AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG

ÜGYRENDJÉRÕL

Az Országgyûlés az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 29. §-

ában foglaltak végrehajtására - az Alkotmánybíróság javaslatára - a következõ

törvényt alkotja:

ELSÕ RÉSZ

AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG SZERVEZETE

I. fejezet

AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG SZERVEI

1. §

(1) Az Alkotmánybíróság feladat- és hatáskörét - az Alkotmánybíróságról

szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) és az Alkotmánybíróság

ügyrendje (a továbbiakban: Abü.) alapján - az alábbi szervei útján

gyakorolja:

a) az Alkotmánybíróság teljes ülése,

b) az Alkotmánybíróság háromtagú tanácsai,

c) az Alkotmánybíróság elnöke, (helyettes elnöke),

d) az Alkotmánybíróság tagja (a továbbiakban: alkotmánybíró),

e) az Alkotmánybíróság állandó bizottságai,

f) az elnöki titkárság,

g) az Alkotmánybíróság fõtitkára és fõtitkársága, továbbá

h) az alkotmánybírák törzskarai.

(2) Az Alkotmánybíróság elnöki titkárságára, fõtitkárságára és az

alkotmánybírák törzskaraira vonatkozó részletes szabályokat az

Alkotmánybíróság Ügyviteli Szabályzata állapítja meg.

(3) Az Alkotmánybíróság gazdasági hivatala a saját Mûködési

Szabályzata, továbbá a Munkaügyi Szabályzat alapján mûködik.

(4) Az (1) bekezdés f)-h) pontjában és a (3) bekezdésében meghatározott

szervek alkotják az Alkotmánybíróság Hivatalát.

II. fejezet

AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG TESTÜLETEI

A teljes ülés

2. §

(1) A teljes ülés az Alkotmánybíróság legfõbb testületi szerve, amelynek

ülésein részt vesznek az alkotmánybírák; részt vehetnek az Alkotmánybíróság

fõtitkára, valamint - a zárt ülés elrendeléséig - az Abtv. 30. § (4)

bekezdésében megjelölt, továbbá az Alkotmánybíróság elnöke által esetenként

meghívott személyek.

(2) A teljes ülés ellátja mindazokat a feladatokat és gyakorolja

mindazokat a hatásköröket, amelyeket az Abtv. és az Abü. a teljes ülés

feladat- és hatáskörébe utal.

(3) A teljes ülés az Abtv-ben és más törvényekben meghatározott feladat-

és hatáskörén túlmenõen

a) jóváhagyja az Alkotmánybíróság Ügyviteli Szabályzatát;

b) meghatározza az Alkotmánybíróság háromtagú tanácsainak, továbbá

állandó bizottságainak összetételét;

c) dönt a fõtitkár személyérõl;

d) eljár a köztársasági elnöknek az Alkotmány 31/A. §-a szerinti

felelõsségre vonása tárgyában;

e) az Alkotmány 19. § (3) bekezdésének l) pontja alapján véleményt

nyilvánít a helyi képviselõ-testület mûködésének alkotmányosságáról;

f) dönt a hivatalbóli eljárás megindításáról;

g) állást foglal az alkotmánybírák személyét és munkakörülményeit

érintõ alapvetõ kérdésekben.

(4) Ha törvény az Alkotmánybíróság hatáskörét állapítja meg, az eljáró

testületet - a törvény keretei között - a teljes ülés jelöli ki.

A háromtagú tanácsok

3. §

Az Alkotmánybíróság az Abtv-ben és egyéb törvényekben meghatározott

esetekben háromtagú tanácsban gyakorolja feladat- és hatáskörét.

III. fejezet

AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG ELNÖKE

Az elnök megválasztása

4. §

(1) Az Alkotmánybíróság elnökét a teljes ülés választja meg titkos

szavazással. Az elnök megválasztására az Alkotmánybíróság teljes ülése akkor

határozatképes, ha azon valamennyi alkotmánybíró jelen van.

(2) Az Alkotmánybíróságnak az a tagja lesz az Alkotmánybíróság elnöke,

aki a szavazatok több mint felét kapta.

(3) Ha a szavazás eredménytelen, a három legtöbb szavazatot kapott

alkotmánybíró között újabb választási fordulót kell tartani.

(4) Ha szavazategyenlõség miatt a három legtöbb szavazatot kapott

alkotmánybíró személye nem állapítható meg, a szavazásban jelöltként az a

három alkotmánybíró vesz részt, akiknek alkotmánybírósági tagsága a

leghosszabb ideje áll fenn, egyenlõ idejû tagság esetén pedig azok, akik

korban a legidõsebbek.

(5) A három alkotmánybíró közül az lesz az Alkotmánybíróság elnöke, aki a

szavazatok több mint felét kapta.

(6) Ismételt eredménytelenség esetén a (4) bekezdés rendelkezését kell

megfelelõen alkalmazni azzal, hogy az újabb választási fordulóban jelöltként

már csak két alkotmánybíró vehet részt.

(7) A két alkotmánybíró közül az lesz az Alkotmánybíróság elnöke, aki a

több szavazatot kapta; szavazategyenlõség esetén az, akinek az

alkotmánybírósági tagsága hosszabb ideje áll fenn, egyenlõ idejû tagság esetén

pedig az, aki az idõsebb.

5. §

A helyettes elnök megválasztása külön választási eljárásban történik. A

4. § rendelkezéseit a helyettes elnök megválasztásánál is alkalmazni kell.

Az elnök feladat- és hatásköre

6. §

(1) Az Alkotmánybíróság elnöke

a) vezeti az Alkotmánybíróság teljes üléseit;

b) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket az Abtv., az Abü.,

továbbá az Alkotmánybíróság teljes ülése a feladat- és hatáskörébe utal,

vezeti és összehangolja az Alkotmánybíróság tevékenységét;

c) gyakorolja a munkáltatói és a fegyelmi jogkört az

Alkotmánybíróság dolgozói tekintetében.

(2) Az elnök feladatkörének részletes szabályait az Alkotmánybíróság

Ügyviteli Szabályzata határozza meg.

IV. fejezet

AZ ALKOTMÁNYBÍRÓ ÉS AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG ALKALMAZOTTAI

7. §

Az Abtv. 11. §-a szerinti alkotmánybírói eskü szövege a következõ:

"Én ..... esküszöm, hogy a Magyar Köztársaság Alkotmányát és alkotmányos

jogszabályait tiszteletben tartom, megtartom és másokkal is megtartatom, s

azok alapján minden, törvény szerint tisztemhez tartozó ügyben, személyre,

elõnyre és hátrányra, ellenszenvre és rokonszenvre, ígéretre és fenyegetésre

tekintet nélkül, legjobb tehetségemhez képest, meggyõzõdésem és lelkiismeretem

szerint járok el, nyilvánítok véleményt és döntök. (Isten engem úgy segéljen!

Becsületemre és lelkiismeretemre fogadom!)

8. §

(1) Az Abtv. 13. §-a a kormánytagsághoz szorosan nem kapcsolódó egyéb

jogokra, juttatásokra és kedvezményekre is vonatkozik.

(2) Az alkotmánybíró társadalombiztosítási jogállására a munkaviszonyban

állókra vonatkozó szabályok az irányadók azzal, hogy illetménye

társadalombiztosítási járulék alapjául szolgáló jövedelem. A járulékfizetést,

illetõleg az elszámolást, valamint a nyilvántartást és adatszolgáltatást az

Alkotmánybíróságnak az Országos Társadalombiztosítási Fõigazgatósággal kötött

megállapodásában kell rendezni.

(3) Az alkotmánybíró megbízatásának idõtartama munkaviszonyban töltött

idõnek, illetõleg nyugdíjra jogosító szolgálati idõnek számít.

(4) Az alkotmánybírónak minden naptári évben negyven munkanap szabadság

jár.

9. §

(1) Az Alkotmánybíróság fõtitkárának jogállása a közigazgatási

államtitkáréval azonos.

(2) A fõtitkár az Alkotmánybíróság elnökének irányítása alatt végzi

tevékenységét.

(3) A fõtitkár feladatkörére és az irányítása alá tartozó szervezeti

egységek mûködésére vonatkozó részletes szabályokat az Alkotmánybíróság

Ügyviteli Szabályzata állapítja meg.

10. §

(1) Az Alkotmánybíróság alkalmazottjaira "A köztisztviselõk jogállásáról"

szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) rendelkezései az

irányadók.

(2) Az alkotmánybíró törzskarába tartozó szakértõ munkatársaknak a Ktv.

32. §-a szerinti fõtanácsadói, illetve tanácsadói megbízatás adható az

Alkotmánybíróság Ügyviteli Szabályzatában foglalt feltételek szerint.

(3) Az alkotmánybíró mellett mûködõ törzskar tagjának közszolgálati

jogviszonya az alkotmánybíró megbízatásának megszûnésével megszüntethetõ. Az

ilyen köztisztviselõt a Ktv. 15. §-ának c) pontja szerint kell felmenteni.

V. fejezet

AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG ÁLLANDÓ BIZOTTSÁGAI

11. §

(1) Az Alkotmánybíróság állandó bizottságai: az ügyrendi bizottság, a

gazdasági-személyügyi bizottság és a protokoll bizottság.

(2) A teljes ülés további állandó bizottságok felállítását is

elhatározhatja.

12. §

(1) Az állandó bizottságok tagjait - az Alkotmánybíróság elnökének

javaslatára - a teljes ülés az alkotmánybírák közül három évre jelöli ki.

(2) Az állandó bizottságok megalakulásának és mûködésének részletes

szabályait az Alkotmánybíróság Ügyviteli Szabályzata állapítja meg.

13. §

Az állandó bizottságok a teljes ülés és az Alkotmánybíróság elnöke

döntés-elõkészítõ, illetõleg a teljes ülés és az elnök - átruházott

hatáskörében - döntéshozó testületei.

MÁSODIK RÉSZ

AZ ELJÁRÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI

VI. fejezet

AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG ÖSSZETÉTELE

A teljes ülés

14. §

(1) Az Alkotmánybíróság teljes ülése az alkotmánybírókból áll.

(2) A teljes ülés a döntéseit - ha törvény kivételt nem tesz -

szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza.

A háromtagú tanács

15. §

(1) Az Alkotmánybíróság háromtagú tanácsainak összetételét - az

Alkotmánybíróság elnökének javaslatára - határozott idõtartamra a teljes ülés

határozza meg.

(2) A háromtagú tanács ülésén az elõadó alkotmánybíró elnököl.

(3) A háromtagú tanács a döntéseit szótöbbséggel, nyílt szavazással

hozza.

16. §

(1) A háromtagú tanács akkor határozatképes, ha ülésén mindhárom tag

jelen van.

(2) A tanács ülésén az elõadó alkotmánybíró által esetenként meghívott

személyek vehetnek részt.

VII. fejezet

AZ INDÍTVÁNYOZÓ ÉS KÉPVISELÕJE

Eljárási cselekvõképesség

17. §

(1) Az indítványozó az eljárásban személyesen vagy meghatalmazottja útján

csak akkor vehet részt, ha a polgári jog szabályai szerint teljesen

cselekvõképes.

(2) Ha az indítványozónak nincs cselekvõképessége, törvényes képviselõje

útján jár el.

18. §

Az indítványozó cselekvõképességét, valamint a törvényes képviselõnek és

a meghatalmazottnak ezt a minõségét az Alkotmánybíróság az eljárás során

hivatalból vizsgálja.

Az anyanyelv használata

19. §

Az Alkotmánybíróság elõtti eljárásban az indítványozó és az eljárás

minden résztvevõje anyanyelvét használhatja.

Képviselet

20. §

(1) Az Alkotmánybíróság elõtti eljárásban az indítványozó - ha nem az

Abtv. 21. §-ának (1), (3) vagy (6) bekezdésében meghatározott minõségében,

illetõleg törvényi felhatalmazáson alapuló közjogi jogállásánál fogva jár el -

jogi képviselõvel köteles eljárni.

(2) A jogi képviselet ellátására vonatkozó jogosultságra és a

meghatalmazásra az ezzel kapcsolatos külön jogszabályi rendelkezések az

irányadók. Ügyvédjelölt és jogi elõadó az Alkotmánybíróság elõtt nem járhat

el.

VIII. fejezet

BEADVÁNYOK

21. §

(1) Az Alkotmánybíróság eljárására vonatkozó beadványokon fel kell

tüntetni a beadvány elõterjesztõjének nevét és lakóhelyét (székhelyét).

(2) A jogi képviselet ellátására vonatkozó jogosultságot igazolni kell.

22. §

Az Alkotmánybíróság eljárására vonatkozó indítványban az alapul szolgáló

ok és a vonatkozó jogszabályi rendelkezések feltüntetése mellett meg kell

jelölni az Alkotmánynak vagy az Alkotmánybíróság hatáskörét megállapító

törvénynek azt a rendelkezését, amelyen a kérelem alapul, és az

Alkotmánybíróság döntésére irányuló határozott kérelmet is elõ kell

terjeszteni.

IX. fejezet

AZ ELJÁRÁS MEGINDÍTÁSA

Intézkedések a beadvány alapján

23. §

(1) Az Alkotmánybíróság fõtitkára a beadványt nyomban megvizsgálja, hogy

alkalmas-e az alkotmánybírósági eljárás megindítására.

(2) A fõtitkár azokkal a beadványokkal kapcsolatban, amelyekrõl

kétségkívül megállapítható, hogy nem az Alkotmánybíróság eljárásának

megindítására irányulnak, vagy arra nyilvánvalóan alkalmatlanok, a 24. §-ban

foglalt intézkedéseket teszi meg.

(3) Az indítványok és egyéb beadványok nyilvántartásba vételére és az

iratok kezelésére vonatkozó részletes rendelkezéseket az Alkotmánybíróság

Ügyviteli Szabályzata tartalmazza.

Rendes eljáráson kívüli elintézés

24. §

Az Alkotmánybíróság fõtitkára az alkotmánybírósági rendes eljáráson kívül

a) tájékoztatja az indítványozót arról, hogy a beadvány alapján

alkotmánybírósági eljárás megindítására törvényes lehetõség nincs, mert a

beadvány nem minõsül indítványnak,

b) a hatáskörrel rendelkezõ más szervnek vagy hatóságnak küldi meg a

beadványt, ha tartalmából megállapítható, hogy az abban foglalt kérelem

elintézése melyik szervre vagy hatóságra tartozik; errõl az indítványozót

tájékoztatja,

c) ha a beadvány tartalmából kétségkívül megállapítható, hogy az

abban foglalt kérdés tárgyában az Alkotmánybíróság már döntött és az

Alkotmánybíróság határozata közzétételre került, errõl a beadvány

elõterjesztõjét tájékoztatja, közzé nem tett határozat esetén a határozat egy

kiadmányát részére megküldheti,

d) ha a beadvány nem felel meg a törvényben elõírt alaki vagy

tartalmi követelményeknek és benyújtója megfelelõ tájékoztatás ellenére sem

pótolja a hiányt, a beadvány elõterjesztõjét értesíti arról, hogy az eljárás

lefolytatására nincs törvényes lehetõség.

Elnöki intézkedések

25. §

(1) Az indítvány alapján indult eljárásban - ha az Abtv. 23. § (1)

bekezdésében meghatározott intézkedésre nem kerül sor - az elnök az

alkotmánybírák közül kijelöli az ügy elõadóját.

(2) Az elnök dönt arról, hogy a törvény alapján háromtagú tanács elé

tartozó ügyet a teljes ülés elé terjeszti.

X. fejezet

ELÕKÉSZÍTÕ ELJÁRÁS

Az indítvány megvizsgálása

26. §

Az elõadó bíró az indítványt a kézhezvétel után nyomban megvizsgálja,

nincs-e helye a 27-28. §-ban írt valamely intézkedésnek, illetve javaslatot

tesz a 29-32. § alkalmazására és az ügyet a testület elé terjeszti.

Hiánypótlás

27. §

(1) Ha a beadvány nem felel meg a törvény rendelkezéseinek, illetõleg más

okból kiegészítésre vagy kijavításra szorul, az Alkotmánybíróság a beadványt

rövid határidõ kitûzésével és a hiányok megjelölése mellett, pótlás végett a

benyújtónak visszaadja, és egyben figyelmezteti õt, hogy ha a beadványt újból

hiányosan adja be, az Alkotmánybíróság azt visszautasítja, illetõleg hiányos

tartalma szerint bírálja el.

(2) Ha a beadvány hiányát a kitûzött határidõ alatt pótolják, a beadványt

úgy kell tekinteni, mintha már eredetileg is helyesen adták volna be.

Egyesítés, elkülönítés

28. §

(1) Az Alkotmánybíróság együttes vizsgálat és elbírálás végett

elrendelheti azoknak az elõtte folyamatban levõ ügyeknek az egyesítését,

amelyeknek tárgya egymással összefügg.

(2) Ha az Alkotmánybíróság az ügy eldöntése érdekében célszerûnek látja,

elrendelheti, hogy egyes vitás kérdések elkülönítve kerüljenek érdemi

vizsgálatra, illetõleg elbírálásra.

Visszautasítás

29. §

Az Alkotmánybíróság háromtagú tanácsa az indítványt visszautasítja, ha

megállapítható, hogy

a) az eljárásra az Alkotmánybíróságnak nincs joghatósága,

b) az eljárásra nincs az Alkotmánybíróságnak hatásköre,

c) az eljárás indítványozására az indítványozónak nincs

jogosultsága,

d) az indítványozó anélkül, hogy az érdemben elbírált kérelme

alapjául szolgáló ok jelentõs mértékben megváltozott volna, újabb azonos

tartalmú indítványt terjesztett elõ,

e) az indítványozó a hiánypótlás végett neki visszaadott indítványt

a kitûzött határidõ alatt nem adta be, vagy újból hiányosan adta be és emiatt

az érdemben nem bírálható el.

Az eljárás felfüggesztése

30. §

Az Alkotmánybíróság saját eljárását valamely folyamatban levõ eljárás

befejezéséig felfüggesztheti, ha a folyamatban levõ eljárásnak az

Alkotmánybíróság döntése szempontjából jelentõsége van, és a felfüggesztést a

jogbiztonság érdeke indokolja.

Az eljárás megszüntetése

31. §

(1) Az Alkotmánybíróság az eljárást megszünteti, ha

a) az indítvány benyújtása után a vizsgálat alá vont jogszabály

hatályát vesztette és ezzel az indítvány tárgytalanná vált,

b) az Alkotmánybíróság az indítványban foglalt kérelmet - ugyanazon

okok alapján - érdemi döntéssel már elbírálta.

(2) Az Alkotmánybíróság az eljárást megszüntetheti, ha az indítvány

hatálya annak visszavonása miatt vagy egyéb okból megszûnt.

Ideiglenes intézkedés

32. §

(1) Az Alkotmánybíróság az indítvány tárgyában határozattal ideiglenes

intézkedést hozhat, amellyel az indítvánnyal érintett jogszabály, illetõleg

állami irányítás egyéb jogi eszköze alkalmazását felfüggeszti, ha ez súlyos

hátrányok elhárítása vagy valamely más fontos ok miatt sürgõsnek mutatkozik.

(2) Az ideiglenes intézkedés - ha azt az Alkotmánybíróság korábban nem

helyezi hatályon kívül - az érdemi döntés meghozataláig, legfeljebb azonban

három hónapig marad hatályban. Alkotmányjogi panasz esetén az Alkotmánybíróság

a határidõt egy alkalommal további három hónappal meghosszabbíthatja.

(3) Az ideiglenes intézkedésrõl szóló határozatot az Alkotmánybíróság

megküldi az érdekelteknek és a Magyar Közlönyben közzéteszi.

Bizonyítási eszközök

33. §

(1) Az Alkotmánybíróság az eljárásban szabadon felhasználhat az Abtv.

szerinti minden bizonyítékot és véleményt, amely az ügy eldöntéséhez

szükséges.

(2) A szakértõi bizonyításra, a személyes meghallgatásra és az okirati

bizonyításra a Polgári perrendtartás (Pp) rendelkezéseit kell megfelelõen

alkalmazni.

Az elõadó alkotmánybíró döntéshozói hatásköre

34. §

(1) Az elõadó alkotmánybíró a testületi eljárást megelõzõen megtehet

minden intézkedést, és - az ügy érdemére vonatkozó határozatot, valamint a

visszautasítást, a felfüggesztést, az eljárás megszüntetését és az ideiglenes

intézkedést kivéve - meghozhat minden döntést, amelyet a törvény az

Alkotmánybíróság hatáskörébe utal.

(2) Az elõadó alkotmánybíró a testületi eljárás megkezdése után csak

azokat az intézkedéseket teheti meg, amelyeket a törvény, illetõleg a testület

kifejezetten a hatáskörébe utal.

XI. fejezet

TESTÜLETI ELJÁRÁS

Testület elé terjesztés

35. §

(1) Ha az elõadó alkotmánybíró az ügyet kellõen elõkészítettnek tartja,

további érdemi elbírálásra a teljes ülés, illetõleg a háromtagú tanács (a

továbbiakban együtt: testület) elé terjeszti.

(2) Az elõterjesztés iratait a háromtagú tanács eljárása esetében is

közölni kell minden alkotmánybíróval. Három alkotmánybírónak a közléstõl

számított nyolc napon belül írásban elõadott indokolt javaslatára az ügyet a

teljes ülés bírálja el.

Tárgyalás

36. §

(1) A testület az érdemi döntés meghozatala elõtt zárt vagy nyilvános

tárgyalást tarthat.

(2) Tárgyalást kell kitûzni, ha azt az Abtv. 21. §-ának (6) bekezdésében

felsorolt indítványozó kérte.

37. §

(1) A tárgyalás idõpontját úgy kell meghatározni, hogy arról a

meghívottak legalább 8 nappal korábban tudomást szerezzenek. Ez az idõköz

indokolt esetben lerövidíthetõ.

(2) Az Alkotmánybíróság, illetõleg a háromtagú tanács ülésének elnöke (a

továbbiakban: az ülés elnöke) tûzi ki a tárgyalást és hívja meg azokat,

akiknek a meghallgatását szükségesnek tartja.

38. §

(1) A tárgyalást az ülés elnöke vezeti; meghatározza azoknak a

cselekményeknek a sorrendjét, amelyeket a tárgyaláson teljesíteni kell.

(2) A tárgyalás rendjének a fenntartásáról az ülés elnöke gondoskodik.

39. §

A tárgyaláson az ülés elnöke által meghívottak vehetnek részt és

szólalhatnak fel.

40. §

Az Alkotmánybíróság kivételesen nyilvános tárgyalást tart. Ennek

idõpontjáról közleményt bocsát ki. A nyilvános tárgyalás kitûzésére és

rendjére a zárt tárgyalásra vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelõen

alkalmazni.

41. §

A tárgyalásról jegyzõkönyvet kell készíteni. Ennek módjáról illetõleg

jegyzõkönyvvezetõ alkalmazásáról az ülés elnöke dönt.

Zárt ülés

42. §

Teljes ülés eljárása esetén a zárt ülést az Alkotmánybíróság elnöke, a

háromtagú tanács eljárása esetén pedig az elõadó alkotmánybíró tûzi ki.

XII. fejezet

AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG DÖNTÉSEI

Határozat és végzés

43. §

Az Alkotmánybíróság döntéseit zárt ülésen hozza meg.

44. §

Az Alkotmánybíróság az ügy érdemében és az ideiglenes intézkedés

tárgyában határozattal, az eljárás során felmerült minden más kérdésben

végzéssel határoz. A határozatot "A Magyar Köztársaság nevében" hozza.

45. §

Az Alkotmánybíróság érdemi határozatával egészében elbírálja a tárgyalt

indítványt, és dönt az elbírálással szükségszerûen összefüggõ kérdésekben.

46. §

(1) Az Abtv. 38. §-a szerinti eljárásban az Alkotmánybíróság érdemi

határozata már hatályát vesztett jogszabály (állami irányítás egyéb jogi

eszköze) alkotmányellenességét is megállapíthatja, ha azt konkrét esetben még

alkalmazni kellene.

(2) Az Alkotmánybíróság az (1) bekezdésben foglaltak szerint jár el

alkotmányjogi panasz (Abtv. 48. §) esetén is, ha a panaszos jogsérelme a már

hatályát vesztett alkotmányellenes jogszabály alkalmazása folytán következett

be.

Határozathozatal

47. §

(1) Az Alkotmánybíróság a határozatát szavazással hozza meg.

(2) Az ülés elnöke vagy az elõadó bíró javaslatára a határozat valamely

önállóan is eldönthetõ részét külön szavazásra kell bocsátani.

(3) Elsõként az elõadó bíró adja le a szavazatát. Ezt követõen a

fiatalabb bíró az idõsebbet megelõzõen szavaz. Utoljára - ha nem õ az elõadó -

az ülés elnöke szavaz.

(4) Szavazategyenlõség esetén az Abtv. 30. § (3) bekezdésében foglalt

rendelkezés az irányadó.

48. §

(1) A szavazásnál kisebbségben maradt alkotmánybíró az ülés által

megvitatott eltérõ álláspontját, indokaival együtt, - különvélemény formájában

- írásba foglalhatja, és a határozathoz csatolhatja.

(2) A döntés érdemével egyetértõ alkotmánybíró a többségétõl eltérõ és

az ülés által megvitatott indokait - párhuzamos indokolás formájában - írásba

foglalhatja, és a határozathoz csatolhatja.

(3) A különvéleményt, illetõleg párhuzamos indokolást az írásba foglalt

döntés kézbesítésétõl számított négy munkanapon belül kell írásban az

iratokhoz csatolni.

(4) A különvéleményt és a párhuzamos indokolást a határozattal együtt

kell közzétenni.

49. §

(1) A határozatot akkor lehet meghozottnak tekinteni, ha a szavazásban

részt vett alkotmánybírák az írásba foglalt határozattervezetet aláírták.

(2) A döntéshozatalban részt vett, de a határozatot akadályoztatása

miatt aláírni nem tudó alkotmánybíró helyett a határozatot a testület elnöke

vagy egy másik alkotmánybíró írja alá.

(3) A határozatot a zárt ülésen részt vett alkotmánybírák betûrendben

írják alá: "elõadó alkotmánybíró"-ként kell megjelölni a határozat tervezetét

elkészítõ alkotmánybírót. Teljes ülésen hozott határozat esetén meg kell

jelölni az Alkotmánybíróság elnökének, illetõleg helyettes elnökének a

személyét.

A határozat tartalma

50. §

(1) Az Alkotmánybíróság határozata bevezetõ részbõl, rendelkezõ részbõl

és indokolásból áll.

(2) A bevezetõ rész tartalmazza az ügyszámot és az eljárás tárgyának a

megjelölését.

(3) A határozat rendelkezõ része tartalmazza az Alkotmánybíróság érdemi

döntését és a határozat közzétételére, továbbá jogszabály megsemmisítése

esetén, a megsemmisítés terjedelmére és a hatályvesztés idõpontjára vonatkozó

rendelkezést. Jogszabályi rendelkezés részbeni megsemmisítése esetén a

határozat rendelkezõ része megállapítja a hatályban maradó jogszabályi

rendelkezés szövegét is.

(4) A határozat indokolásának tartalmaznia kell a megállapított

tényállást, az arra vonatkozó bizonyítékok megjelölésével, röviden ismertetni

kell az indítványt, és hivatkozni kell az Alkotmányra, illetõleg azokra a

jogszabályokra, amelyeken az Alkotmánybíróság döntése alapszik.

51. §

A végzésre a határozatra vonatkozó rendelkezések megfelelõen irányadók; a

bizonyítás tárgyában, továbbá az eljárás folyamán hozott végzést nem kell

külön indokolni.

A határozat kijavítása és kiegészítése

52. §

Az Alkotmánybíróság a határozatot név-, szám-, vagy más hasonló elírás

esetében végzéssel bármikor kijavíthatja.

53. §

Az Alkotmánybíróság határozatát bármikor hivatalból kiegészítheti, ha

határozatában nem rendelkezett valamely kérdésrõl, amelyrõl a rendelkezés a

törvénynél fogva kötelezõ.

A határozat közlése és kihirdetése

54. §

Az Alkotmánybíróság a határozatát és a végzését kézbesítés útján közli az

indítványozóval és azzal az érdekelttel, akinek a részére a közlést

szükségesnek tartja, egyúttal az Alkotmánybíróság hivatalos lapjában

közzéteszi.

55. §

A tárgyaláson hozott végzést az ülés elnöke szóban hirdeti ki; a részt

nem vevõ érdekelttel kézbesítés útján közli.

56. §

Az Alkotmánybíróság elrendelheti az ügy érdemében hozott határozatának

zárt vagy nyilvános ülésen való szóbeli kihirdetését. Ennek idõpontját az ülés

elnöke tûzi ki. Az írásba foglalt határozatot - esetenként a testület által

elõzetesen elfogadott rövidített tartalmú indokolással - az ülés elnöke

hirdeti ki.

Hatálybalépés

57. §

Ez a törvény ............................-án lép hatályba.

Eleje Honlap