1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2132..

Képviselõi önálló indítvány

Új változat a T/2057. helyett!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

1996. évi.....................................

törvény

a családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló

- többször módosított - 1990. évi XXV. törvény

módosításáról

A családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló - többször módosított -

1990. évi XXV. törvény (a továbbiakban Cst.) a következõk szerint módosul:

1. §

A törvény bevezetõ rendelkezése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A Magyar Köztársaság a családok, a gyermekek és az ifjúság létbiztonságára,

védelmére és szociális biztonságára vonatkozóan fennálló - az Alkotmánynak a

15-16. §-aiban és a 67. §-ának (1) bekezdésében megjelölt - alkotmányos

kötelezettségei teljesítése érdekében az Országgyûlés a következõ törvényt

alkotja:"

2.§

A Cst. 1.§ (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Családi pótlékra - amennyiben nemzetközi szerzõdés eltérõen nem

rendelkezik - a Magyar Köztársaság területén tartózkodó magyar állampolgár,

az állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkezõ

bevándorolt, vér szerinti örökbe fogadó és nevelõszülõ (a továbbiakban szülõ)

jogosult, ha háztartásában gyermeket nevel.

A családi pótlék a gyermek ellátására, nevelésére fordítandó juttatás".

3.§

A Cst. 1. § (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A gyermek és ifjúságvédõ intézet által nevelõszülõnél elhelyezett gyermek

után a nevelõszülõ jogosult a családi pótlékra."

4.§

A Cst. 1.§ (5) bekezdése és a Cst. 1. § (7) bekezdése hatályát veszti.

5.§

A Cst. 1/A §-a hatályát veszti.

6.§

A Cst. 5.§ (1), (2) és (4) bekezdése az alábbiak szerint változik:

"A családi pótlék összege

(1) A családi pótlék alapja az öregségi nyugdíj külön jogszabályban

megállapított legkisebb összegén alapul

(2) A családi pótlék havi összege:

a) egy gyermek után, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb

összegének 1/3 része,

b) két gyermek után, gyermekenként az öregségi nyugdíj mindenkori

legkisebb összegének 2/3 része

c) három és minden további gyermek után, gyermekenként az öregségi

nyugdíj mindenkori legkisebb teljes összege.

(4) Tartósan beteg, testi vagy értelmi fogyatékos gyermek után a törvényben

megállapított mértékkel magasabb összegû családi pótlékot állapíthat meg a

kormány a 14. § alapján."

7.§

A Cst. 6.§ az alábbiak szerint változik:

"A családi pótlék emelkedésének mértéke mindenkor követi az öregségi nyugdíj

legkisebb mértékének jogszabályban megállapított változásait."

8.§

A Cst. 10. § az alábbi (3) bekezdéssel bõvül:

"(3) A családi pótléknak az 1. § (1) bekezdése utolsó mondatában foglalt

rendeltetésszerû felhasználását a Gyámhatóság - helyi önkormányzati

rendeletben szabályozott módon - ellenõrizheti. Amennyiben a Gyámhatóság a

családi pótléknak céljával ellentétes felhasználást tapasztalja intézkedik,

hogy a családi pótlékot a Gyámhatóság zárolt számlájára, a gyermek nevére

folyósítsák mindaddig, míg a családi pótlék felhasználását megnyugtató módon

nem lehet a gyermek javára fordítani.

Hatályba léptetõ rendelkezések

9.§

A törvény hatályba léptetõ rendelkezéseiaz alábbiak szerint módosulnak:

(4)" A törvény hatályába léptetõ rendelkezései a kihirdetéskor lépnek

hatályba, azzal, hogy családi pótlékot 1997. március 31-ig a családi pótlékra

való jogosultságot a jelen módosítás hatályba lépését megelõzõ napon hatályban

lévõ jogszabályok alapján kell megállapítani.

1997. április 1-tõl, valamint az 1997. április hónapra járó családi pótlékot a

módosított Cst. szerint kell megállapítani és folyósitani

INDOKOLÁS

A családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV. törvényt

lényegesen módosította az 1995. év XLVIII. és az 1995. évi CXXII. törvény,

mikor a családi pótlék juttatását az un. "rászorultságtól" tette függõvé az

alanyi jogosultság helyett. Ugyanakkor a családi pótlék összege nem emelkedett

az 1995 - 1996 év folyamán.

Ezek a változások azt okozták, hogy a magyar családok jelentõs része egyrészt

elesett a családi pótléktól, másrészt a folyósított családi pótlék összege

reálértékben is jelentõsen csökkent. Mindez azt eredményezi, - megalapozott

becslések szerint, hogy a magyar családokban élõ gyermekek kb. 60% él a

létminimum alatt, és a magyar családok többsége elviselhetetlenül nehéz anyagi

gondok között él.

Mindezeket a terheket olyan években okozza a Magyar Állam a gyermeket nevelõ

családoknak, mikor az ország a világ legrosszabb népesedési mutatóival

rendelkezik, 15 éve folyamatosan és erõsödõ mértékben csökken az ország

lakossága, és történelmi mélypontra zuhant a születések száma, ugyanakkor

rendkívül magas az abortuszszám. Így elõállt az a helyzet, hogy a magyar

családokban a szülõk kénytelenek elpusztítani jövendõ gyermeküket, hogy

megmeneküljenek a legsúlyosabb nyomortól.

Mindezzel a Magyar Állam súlyosan sérti nemzetközi kötelezettség-vállalásait -

így különösen az 1991. évi LXIV. törvénnyel kihirdetett a Gyermek jogairól

szóló, New Yorkban 1989. november 20-án kelt Egyezmény 3. cikkét és 27. cikkét

- és a Magyar Köztársaság Alkotmányában foglalt kötelezettségeit.

A Magyar Köztársaság Alkotmánya ugyanis kimondja, hogy a Magyar Köztársaság

különös gondot fordít az ifjúság létbiztonságára /15-16.§ és 17.§/ a gyermek

védelmére és a gondoskodásra vonatkozó társadalmi kötelezettségetT/67..§ (1)/

és a minden állampolgárt megilletõ szociális biztonságot. /70/E.§ (1)

bekezdés)/. Ezek a szabályok együttesen a Magyar Köztársaság alkotmányos

kötelezettségét, másrészrõl a családok, a gyermekek alkotmányos jogát jelentik

a gyermekek és a családok szociális biztonságára.

Mindezen nemzetközi és alkotmányos kötelezettségek teljesítésére, és a magyar

nemzet megmaradásáért viselt történelmi felelõsségtõl vezetve, szükséges, hogy

az Országgyûlés jelentõsen módosítsa a családi pótlékról és a családok

támogatásáról szóló törvényt.

A változtatás legfõbb elemei:

- a törvényjavaslat abból indul ki, hogy a Magyar Köztársaság nemzetközi

és alkotmányos kötelezettsége a családok és a gyermekek szociális biztonsága,

így a családi pótlék nem a gyermeknevelés költségeihez való "hozzájárulás" -

különösen nem olyan körülmények között, hogy az állam a családok jövedelmének

túlnyomó részét elvonja. Ugyanakkor a gyermekeknek, a családoknak alkotmányos

alapjoga a szociális biztonsághoz való jog. Vagyis a megfelelõ mértékû családi

pótlék folyósítása nem "hozzájárulás" hanem alkotmányból eredõ kötelezettség

és jog.

- megszünteti a családi pótlék jövedelemhatártól függõ folyósítását, és

ismét alanyi jogúvá teszi a juttatást

- a családi pótlék összegét a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb

összegébe igazitja, ezáltal elkerüli a családi pótlék folyamatos

értékromlását, és az ebbõl adódó törvénymódositásokat.

- a gyermekek számával egyenes arányban, a harmadik gyermekig jelentõsen

növeli gyermekenként a családi pótlék összegét, ezáltal segíti a legnehezebb

helyzetben lévõ nagycsaládokat és ösztönöz a gyermekvállalásra.

- bevezeti azt az elvet, hogy a családi pótlékot a gyermek érdekében kell

felhasználni.

Részletes indokolás

1.§

A törvényjavaslat bevezetõ rendelkezése megváltoztatja a családi pótlék

folyósításának indokát, és a Magyar Köztársaság alkotmányos kötelezettségébõl

kiindulva alkotja meg a törvényt.

2.§

E szakasz megszünteti a jövedelemhatártól függõ "rászorultsági" rendszert, és

ismét alanyi joggá teszi a családi pótlékot. Ugyankkor kimondja, hogy a

családi pótlék alapvetõen a gyermek ellátására, gondozására nevelésére

fordítandó.

3.§ - 4.§

E két szakaszt egyrészt módosítja a jövedelemhatártól függõ folyósítás

megszüntetése miatt okafogyottá vált rendelkezést, másrészt hatályon kívül

helyez két olyan rendelkezést melyek szintén a jövedelemhatártól függõ

folyósítás megszüntetése esetén feleslegessé válnak.

5.§

E szakasz hatályba helyezi a jövedelemhatárhoz kapcsolódó részletszabályokat.

6.§

A javaslat a családi pótlék összegét automatikusan hozzáigazítja a mindenkori

öregségi nyugdíj legkisebb mértékéhez. Ezzel a családi pótlék összege a

mindenkori létminimumnak körülbelül a felét éri el három és több gyerek

esetében.

A családi pótlék összege - három gyerekig - a gyermekek számával arányosan

növekszik. Három és többgyermekes családoknál az öregségi nyugdíj mindenkori

legkisebb összegét a gyermekek számával meg kell szorozni. E megoldással a

törvény a többgyermekes családok kirívóan nehéz helyzetén kíván változtatni,

ugyanakkor támogatni kívánja több gyermek születését.

7.§

E szakasz biztosítja a családi pótlék mindenkori külön Cst. módosítás nélküli

emelkedést.

8.§

E szakasz adja meg a lehetõségét annak, hogy a helyi önkormányzatok

ellenõrizhessék azt, hogy a családi pótlékot valóban céljának megfelelõen

használják fel. A családi pótlékot ez esetben sem lehet megvonni, hanem

folyósítását mindaddig a Gyámhatóság által kezelt zárolt számlára kell

folytatni, amíg a családi pótlék felhasználását megnyugtató módon nem lehet a

gyerek javára biztosítani. A családi pótlék felhasználásának ellenõrzését a

helyi viszonyok figyelembevételével a helyi önkormányzat állapítja meg.

Budapest, 1996. március 5.

Dr. Giczy György

országgyûlési képviselõ

(Kereszténydemokrata Néppárt)

Eleje Honlap