s^d

d

1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/2138.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

a postáról szóló 1992. évi XLV. törvény

módosításáról

Elõadó: Dr. Lotz Károly

közlekedési, hírközlési és

vízügyi miniszter

Budapest, 1996. február

1996. évi ......... törvény

a postáról szóló 1992. évi XLV. törvény

módosításáról

A postáról szóló - többször módosított - 1992. évi XLV. törvény (a továbbiakban:

Pt.) módosítására az Országgyûlés a következõ törvényt alkotja:

1. §

(1) A Pt. 2. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) A (2) bekezdésben felsorolt postai tevékenységeken kívül az állami postai

szolgáltató a vonatkozó külön jogszabályok és szerzõdés alapján egyéb

tevékenységet (pl. bank,- értékpapír- és biztosítási ügynöki szolgáltatást,

értékcikk árusítást) is elláthat. A postai pénzforgalmi közvetítõ szolgáltatás

külön jogszabályi rendelkezés nélkül is végezhetõ. Mindezek azonban az

alapellátás színvonalát nem veszélyeztethetik."

(2) A Pt. 2. §-a a következõ (8) bekezdéssel egészül ki:

"(8) Az állami és koncessziós postai szolgáltatót a közcélú távközlési

szolgáltató által nyújtott táviratszolgáltatásban való közremûködésre

szerzõdéskötési kötelezettség terheli."

2. §

A Pt. 3. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A postabélyeg kibocsátásának részletes feltételeit - így különösen az éves

bélyegkibocsátási terv összeállításával, a bélyeg leírásával és jellegével

összefüggõ szabályokat - a miniszter rendeletben állapítja meg."

3. §

A Pt. 4. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép :

" 4. § (1) Postai alapszolgáltatás: a melléklet 1-6. pontja szerinti levélpostai

küldemény, valamint a postautalvány felvétele, továbbítása, kézbesítése.

(2) Postai különszolgáltatás: a postai küldemény felvételéhez, továbbításához,

kézbesítéséhez kapcsolódó, a melléklet 15. pontjában meghatározott szolgáltatás.

A postai szolgáltató az általa nyújtott alapszolgáltatásokhoz kapcsolódó

különszolgáltatásokat köteles elvállalni.

(3) Postai különleges szolgáltatás: (1) és (2) bekezdésben meghatározottakon

kívül esõ olyan postai szolgáltatás, amelynek végzését a szolgáltató az

üzletszabályzatában vállalja.

(4) Postai alapszolgáltatást az állam nevében a miniszter

a) az e célra alapított, az állam többségi részesedésével mûködõ gazdálkodó

szervezet [Ptk. 685. § c)] (a továbbiakban: állami postai szolgáltató),

illetõleg

b) a tevékenység-gyakorlás jogának koncessziós pályázat elnyerése után kötött

szerzõdés alapján létrejött koncessziós társaság (a továbbiakban: koncessziós

postai szolgáltató)

útján látja el.

(5) A postai tevékenység gyakorlásának részletes szabályait a Kormány

rendeletben állapítja meg."

4. §

(1) A Pt. 7. § (2) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(A koncessziós társaság a koncesszió köteles tevékenységen kívül)

"c) távíró és adatátviteli szolgáltatásban való közremûködést;"

(2) A Pt. 7. § (2) bekezdésének d) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"d) nyilvános távbeszélõ állomással történõ közcélú távbeszélõ szolgáltatásban

való közremûködést;"

5. §

(1) A Pt. 9. §-ának (2)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A 600 fõnél kisebb népességszámú települések, valamint lakott helyek

alapellátását a szolgáltató állandó postai szolgáltató hellyel, vagy mozgó

szolgálattal, vagy egyéb más megfelelõ módon (a továbbiakban: postai szolgáltató

hely) teljesíti. A szolgáltatónak a postai alapszolgáltatások ellátását a 600

fõnél nagyobb népességszámú településen állandó postai szolgáltató helyeken kell

teljesíteni. 20 ezer fõt meghaladó népességszámú lakosság esetén 20 ezer

lakosonként legalább egy állandó postai szolgáltató helyet kell mûködtetni.

(3) A (2) bekezdés második mondatában foglalt feltételektõl való eltérést a

postai szolgáltató kezdeményezésére - és a települési önkormányzat elõzetes

egyetértése alapján - a miniszter engedélyezi azzal a megkötéssel, hogy

megszüntetett állandó postai szolgáltatóhely esetében a szolgáltatás

helyreállítására a szolgáltató - önkormányzati kezdeményezésre - két éven belül

köteles.

(4) A miniszter az alapellátás biztosítása érdekében - ideiglenes intézkedésként

- meghatározott idõre (legfeljebb 2 évre) az arra alkalmas alapszolgáltatást

végzõ szolgáltatót kötelezheti, hogy meghatározott településen alapellátást

nyújtson. Koncessziós szolgáltató esetén a kötelezés feltétele, hogy a

koncessziós pályázati kiírás és a szerzõdés tartalmazza az ideiglenes intézkedés

lehetõségét. Az ilyen postai szolgáltató az alapszolgáltatást addig az idõpontig

köteles nyújtani, amíg más szolgáltató a koncessziós szerzõdés alapján a

tevékenységet meg nem kezdi."

(2) Egyidejûleg a Pt. 9. §-a (3) bekezdésének számozása (5) bekezdésre változik.

6. §

A Pt. 12. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A 4. § (4) bekezdésében említett postai alapszolgáltatást nyújtó gazdálkodó

szervezet hatósági engedély nélkül végezheti tevékenységét."

7. §

A Pt. a következõ 12/A. §-sal egészül ki:

"12/A. § (1) A postai hatósági feladatokat a miniszter irányítása és felügyelete

alatt mûködõ egységes államigazgatási szerv látja el, amelynek központi szerve a

Hírközlési Fõfelügyelet, helyi szervei a területi hírközlési felügyeletek (a

továbbiakban együtt: hatóság).

(2) A hatóság feladat- és hatáskörét, továbbá illetékességét a Kormány

rendeletben állapítja meg."

8. §

(1) A Pt. 13. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A postai szolgáltató üzletszabályzatát illetve annak módosítását a hatóság

hagyja jóvá."

(2) A Pt. 13. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A szolgáltató tevékenységének megkezdését, szüneteltetését, illetve

megszûnésének tervezett idõpontját megelõzõen legalább 30 nappal a székhelye

szerint illetékes elsõ fokú hatósághoz köteles bejelenteni."

(3) Egyidejûleg a Pt. 13. §-a következõ (6) és (7) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A tevékenység engedélyezésének eljárási rendjét és díját a miniszter

rendeletben állapítja meg.

(7) A postai alapszolgáltatást végzõ szolgáltatók által díjlerovásra használt

postai bérmentesítõ gép, valamint értéklenyomat készítõ és árusító gépi

berendezés abban az esetben alkalmazható, ha annak megfelelõségét az arra

feljogosított szervezet tanúsította. A berendezések engedélyezésének mûszaki

feltételeit és az eljárás rendjét a miniszter rendeletben állapítja meg."

9. §

(1) A Pt. 14. §-ának (1)-(3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A postai szolgáltatások végzését és minõségét az azt ellátó személyeknél

és szervezeteknél a hatóság ellenõrzi.

(2) A postai szolgáltatások megfelelõsége ellenõrzésének részletes szabályait a

miniszter rendeletben állapítja meg.

(3) A jogosulatlanul nyújtott postai szolgáltatást végzõt a hatóság kötelezi

a) a szolgáltatás abbahagyására, vagy

b) a szolgáltatás utólagos engedélyezésére irányuló eljárás kezdeményezésére."

(2) Egyidejûleg a Pt. 14. §-a a következõ (4)-(6) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Ha a hatóság az ellenõrzése során az e törvényben, a jogszabályokban, a

hatósági engedélyben, a koncessziós szerzõdésben, illetõleg a jóváhagyott

üzletszabályzatban foglaltaktól eltérést észlel:

a) a szolgáltatót - határidõ kitûzésével - felhívja az eltérés megszüntetésére,

b) eredménytelen felhívás esetén intézkedik a hatósági engedély vagy jóváhagyás

visszavonásáról, illetõleg javaslatot tesz a koncessziós szerzõdés felbontására,

c) a külön jogszabályban meghatározott szankciókkal él.

(5) A hatóság az engedély visszavonásáról a cégbíróságot értesíti.

(6) Ha a hatósági engedélyt a (4) bekezdés b) pontja alapján visszavonták, a

jogerõs visszavonó határozattól számított 3 évig újabb szolgáltatási engedély

nem adható ki."

10. §

(1) A Pt. 15. §-a (1) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"A postai szolgáltatási szerzõdés alapján a szolgáltató köteles a

jogszabályoknak, a nemzeti szabványoknak és az üzletszabályzatnak megfelelõ

postai küldeményt felvenni, továbbítani és a címzett részére kézbesíteni."

(2) A Pt. 15. §-a (2) bekezdésének elsõ mondata a következõ szövegrésszel

egészül ki:

"A postai szolgáltató a tevékenységi körébe tartozó szolgáltatásra vonatkozó

szerzõdés megkötését, illetve teljesítését - amennyiben a megtagadásra vonatkozó

ok a teljesítés során jut tudomására - köteles megtagadni, ha"

(3) A Pt. 15. §-a (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A (2) bekezdésben említett küldeményeket illetve azok feladási feltételeit

a szolgáltató üzletszabályzatában határozza meg és gondoskodik annak

közzétételérõl ."

11. §

A Pt. 16. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A könyvelt küldemények körét a törvény mellékletének 16. pontja

tartalmazza. A könyvelt küldemények felvétele a küldeménynek a szolgáltató

általi átvételével és az átvétel írásbeli elismerésével jön létre."

12. §

A Pt. 30. §-ának (2) bekezdése a következõ h) ponttal egészül ki:

(A miniszter)

"h) jóváhagyja az éves bélyegkibocsátási tervet."

13. §

(1) A Pt. 3. §-ának (1) bekezdésében a "kizárólagos állami tulajdonú gazdálkodó

szervezet"; a 6. §-ának (2) bekezdésében az "állami posta vállalat"; a 32. §-

ának (1) bekezdésében a "postai tevékenységre az állam által létrehozott

szervezet" szövegrészek helyébe az "állami postai szolgáltató" szövegrész lép.

(2) A Pt. 12. §-át megelõzõ címben, a 12. §-ának (1) bekezdésében, a 13. §-ának

(1) bekezdésében a "postahatósági" szövegrész helyébe a "hatósági" szövegrész,

valamint a 13. §-ának (4) a "postai hatóság" szövegrész helyébe a "hatóság"

szövegrész lép.

(3) A Pt. 24. §-a (1) bekezdésének b/ pontjának a "csomagban" szövegrész helyébe

a "postacsomagban" szövegrész, valamint a 25. §-a (2) bekezdésének a/ pontjának

a "csomag" szövegrész helyébe a "postacsomag" szövegrész lép.

(4) A Pt. 29. §-ának (2) bekezdésének a "használatába" szövegrész helyébe a

"használatára" szövegrész lép.

14. §

A Pt. melléklete e törvény melléklete szerint módosul.

15. §

(1) E törvény a kihirdetését követõ 30. napon lép hatályba, egyidejûleg a Pt. 2.

§-a (2) bekezdésének b) pontjából a "valamint az ezekhez kapcsolódó külön

szolgáltatás és különleges szolgáltatás" szövegrész; a 2. §-a (2) bekezdésének

c) pontja; a 2. §-ának (3) bekezdésébõl az "és c)" szövegrész; a 2. §-ának (4)

bekezdése; a 2. §-ának (5) bekezdésébõl a "-c)" szövegrész; a 6. §-ának (4)

bekezdése; a 13. §-a (4) bekezdésébõl az "(együtt: postahatóság)" szövegrész; a

32. §-ának (3) bekezdése; a melléklet 15. a) pontjából a "címzetlen nyomtatvány

és" szövegrész a hatályát veszti.

(2) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a frekvenciagazdálkodásról szóló -

a Hírközlési Alapról szóló 1995. évi LIV. törvénnyel módosított - 1993. évi

LXII. törvény (a továbbiakban: Ft.) 27. §-a (2) bekezdésének a) pontja hatályát

veszti.

(3) Az Ft. 7. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A frekvenciagazdálkodás polgári célú hatósági feladatait a miniszter

irányítása és felügyelete alatt mûködõ egységes államigazgatási szerv látja el,

amelynek központi szerve a Hírközlési Fõfelügyelet, helyi szervei a területi

hírközlési felügyeletek (a továbbiakban együtt: hatóság)."

16. §

(1) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a távközlésrõl szóló - többször

módosított - 1992. évi LXXII. törvény (a továbbiakban: Tt.) melléklete 21.

pontjának a) pontjában "(vagy más vállalkozó)" szövegrész; valamint a melléklet

21. pontjának c)-e) alpontja hatályát veszti.

(2)A Tt. 9.§-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A feleknek az elõfizetõi szerzõdésben foglalt alapvetõ jogait és

kötelezettségeit a Kormány rendeletben állapítja meg."

(3) A Tt. melléklete 21. pontjának b) alpontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(A szolgáltató a megrendelõtõl távközlõ hálózaton vagy postai szolgáltató

közremûködésével díj ellenében felveszi a szöveges üzenetet, azt a távközlõ

hálózaton továbbítja, majd)

"b) távbeszélõn, vagy más távközlési úton,"

(kézbesíti.)

Melléklet az 1996. évi ....... törvényhez

A Pt. mellékletének 1.-7., 9. és 16. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"1. Levél: közlést, továbbá - postai szolgáltatási szerzõdés alapján

továbbítható - tárgyat tartalmazó, a nemzetközi elõírásoknak, valamint a

szabványnak megfelelõ zárt postai küldemény, melynek

tömege: belföldi forgalomban az 500 grammot, a postafiókra vagy "postán

maradó"-ra címezve, valamint a nemzetközi forgalomban a 2000 grammot nem

haladhatja meg;

mérete: - a legkisebb 90 x 140 mm;

- a legnagyobb (hosszúságban, szélességben és vastagságban együttvéve)

900 mm, de a leghosszabb mérete 600 mm-nél nem lehet nagyobb;

- tekercsalakban a hosszúsága és az átmérõ kétszerese együttvéve

legalább 170 mm, legfeljebb 1040 mm; a hossza legalább 100 mm, legfeljebb 900

mm.

Értéklevél: a 8. pont szerinti értéknyilvánítással feladott levél.

2. Levelezõlap: levelezõlap-kartonból elõállított, kiugró vagy domború részt

nem tartalmazó, téglalap alakú, nem zárt postai küldemény.

mérete: - a legkisebb 90 x 140 mm;

- a legnagyobb 105 x 150 mm.

A szabványtól eltérõ méretû, alakú, vagy anyagú levelezõlapot borítékban,

levélként kell feladni.

Képes levelezõlap: olyan levelezõlap, amelynek egyik oldala képet, rajzot,

a címoldal baloldali fele pedig közleményt tartalmaz.

3. Nyomtatvány: nyomdai úton, vagy más sokszorosítási eljárással készített,

meghatározott címzettnek szóló, kedvezményes díjú postai küldemény, amely nem

személyes jellegû szöveget, képet, vagy ábrát tartalmaz:

tömege: belföldi és nemzetközi forgalomban egyaránt 2000 gramm, kivéve a könyvet

tartalmazó küldeményt, amelynek tömege kizárólag a nemzetközi forgalomban

legfeljebb 5000 gramm;

mérete: az 1. pont szerinti levél méretével azonos.

4. Áruminta: kizárólag belföldi forgalomban eladásra szánt, termék

ismertetésére szolgáló mintapéldány vagy annak egy részét tartalmazó,

kedvezményes díjú küldemény, amelyet a címzettnek díjtalanul ajánlanak fel:

tömege: legfeljebb 2000 gramm;

mérete: az 1. pont szerinti levél méretével azonos.

5. Vakok írása: kizárólag a vakok használatára szolgáló, dombornyomású

írásokat, véseteket, hangfelvételeket, különleges papírokat vagy mágneslemezeket

és egyéb korszerû információhordozókat tartalmazó levélpostai küldemény:

tömege: bel- és nemzetközi forgalomban egyaránt 7000 gramm;

mérete: az 1. pont szerinti levél méretével azonos.

6. Kiscsomag: nemzetközi forgalomban feladható, valamint postai szolgáltatási

szerzõdés alapján továbbítható közlést, tárgyat tartalmazó, a nemzetközi

elõírásoknak, valamint a vám- és devizajogszabálynak megfelelõ tartalmú,

kedvezményes díjú levélpostai küldemény, melynek

tömege: legfeljebb 2000 gramm (az egyes országok korlátozásait a

szolgáltató üzletszabályzata tartalmazza).

mérete: az 1. pont szerinti levél méretével azonos.

7. Postacsomag: a nemzetközi csomagegyezménynek megfelelõ, tárgyat tartalmazó,

postai úton feladott zárt postai küldemény.

9. Értékcsomag: a 8. pont szerinti értéknyilvánítással feladott postacsomag.

16. Könyvelt küldemény: az ajánlott és biztosított ajánlott

különszolgáltatással felvett levélpostai küldemény, az értéknyilvánítással

feladott levél és postacsomag, a távmásolat, a postautalvány, valamint a

postacsomag."

Általános indokolás

A postáról szóló - többször módosított - 1992. évi XLV. törvény (a továbbiakban:

Pt.) 1993. július 1-jén lépett hatályba.

A Pt. hatályba lépése óta eltelt idõszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a

törvény alapvetõ rendelkezései ma is helytállóak, azonban kisebb - a társadalmi-

gazdasági környezet és a közigazgatás korszerûsítése által indokolt - a

gyakorlat igényeihez igazodó módosításokra, a Pt. eddigi alkalmazása során

jelentkezett hiányosságok megszüntetésére szükség van.

Ennek keretében kell megoldani a törvény hatályba lépése óta eltelt idõszakban

felmerült problémákat, így a levélpostai küldemények tömeg- és mérethatárainak

meghatározásával az alapszolgáltatások pontosítását, a postai hatósági szervek

hatáskörének megváltoztatását, a bélyegkibocsátás miniszteri hatáskörbe történõ

utalását, a távközlési törvénnyel való összhang megteremtése céljából az állami

postai szolgáltató és a koncessziós postai szolgáltató számára a

táviratszolgáltatásban való közremûködés tekintetében a szerzõdéskötési

kötelezettség elõírását.

A javaslat rendelkezik továbbá a 600 fõnél nagyobb népességszámú településen

postai alapszolgáltatások ellátása tekintetében a szigorú kötelezettség

feloldásáról. Az olyan, a törvényi feltételeknek megfelelõ önkormányzatok

esetében, amelyek a jelenlegi postai szolgáltatásokkal elégedettek és nem

igénylik állandó szolgáltató hely létesítését, lehetõség nyílik - megfelelõ

garanciák mellett az alapszolgáltatás más módon történõ igénybevételére. A

lakosság számára további garanciát jelent, hogy amennyiben az állandó postai

szolgáltatóhelyet korábban megszüntették, az önkormányzat kezdeményezésére a

szolgáltató két éven belül köteles e szolgáltatás helyreállítására.

A törvényjavaslat elfogadásával a törvény eddigi alkalmazása során észlelt

problémák megszüntethetõk.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A javaslat - a távközlésrõl szóló 1992. évi LXXII. törvény rendelkezéseivel

összhangban, amely távközlési szolgáltatásként szabályozza a

táviratszolgáltatást - kötelezi a postai szolgáltatót a táviratszolgáltatási

szerzõdésben való közremûködésre. A javaslat az egyéb tevékenységek körébõl

néhány olyan szolgáltatást, illetve tevékenységet jelöl meg, amelyeket a Magyar

Posta Rt. jelenleg is ellát. Ezek nyújtásának feltétele azonban, hogy e

tevékenységek az alapellátás színvonalát nem veszélyeztethetik.

A 2. §-hoz

A javaslat a nemzetközi szabályozással összhangban egyértelmûbben, a gyakorlat

követelményeihez igazodva határozza meg a postabélyeg kibocsátásának részletes

feltételeit, amelyet miniszteri rendeletben kell megállapítani.

A 3. §-hoz

A javaslat a jogértelmezés és a jogalkalmazás megkönnyítése céljából egy helyen

határozza meg a postai alapszolgáltatás, a különszolgáltatás, valamint a

különleges szolgáltatás fogalomkörét.

E meghatározások alapvetõ fontosságúak a további szabályozás szempontjából,

mivel megszabja az ágazati irányítás körét és kereteit. Ennek szervezeti

feltételeit a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter gazdálkodó szervezet

alapításával, illetve az állami monopólium körébe tartozó alapszolgáltatások

koncesszióba adásával hozza létre.

A 4. §-hoz

A javaslat - a távközlési törvény rendelkezéseivel összhangban -

szövegpontosítás útján lehetõséget teremt a koncessziós társaság részére egyes

távközlési szolgáltatásokban történõ közremûködésre.

A 5. §-hoz

A hatályos törvény 9. §-ának (2) bekezdése kötelezi a szolgáltatót arra, hogy a

postai alapszolgáltatások ellátását a 600 fõnél nagyobb népességszámú

településen állandó postai szolgáltató helyeken teljesítse. Ettõl való eltérésre

kizárólag népességcsökkenés címén, az önkormányzat elõzetes véleményezése és a

miniszter egyetértése esetén van lehetõség. Az országban több olyan - a törvényi

feltételeknek megfelelõ - önkormányzat van, amely a jelenlegi postai

szolgáltatással elégedett, ugyanakkor az állandó szolgáltatóhely mûködtetését

nem igényli, ezért indokolt a szigorú kötelezettség feloldása, a megfelelõ

garanciák (az önkormányzat elõzetes egyetértése és a miniszter engedélye)

biztosításával.

A lakosság számára további garanciát jelent, hogy amennyiben az állandó postai

szolgáltatóhelyet korábban megszüntették, az önkormányzat kezdeményezésére a

szolgáltató két éven belül köteles e szolgáltatás helyreállítására.

A 6-9. §-hoz

A javaslat az engedélyezési eljárások részletes megállapítását a Kormány,

illetõleg a miniszter hatáskörébe utalja. Lényeges, hogy a javaslat csak

objektív, normatív szabályokon alapuló eljárást tesz lehetõvé, a hatóságokat

elzárja a diszkrecionális döntésektõl.

A jogszabályokban meghatározott feltételek szerinti mûködés ellenõrzése - és

szükség esetén a szabályokat meg nem tartók szankcionálása - hatósági feladat.

(A postai hatósági engedélyezési eljárásra az államigazgatási eljárás általános

szabályai az irányadóak.)

A szolgáltatás folyamatossága és az ellátás biztonsága érdekében a hatályos

törvény rendelkezéseihez képest a javaslat kibõvíti a szolgáltatónak a

hatósághoz történõ bejelentési kötelezettségét a tevékenység szüneteltetésének,

illetve megszûnésének az esetére is.

A javaslat tartalmazza a hatályos törvénybõl hiányzó felhatalmazást a miniszter

részére az engedélyezési eljárás rendjére és díjazásra vonatkozó rendeletek

meghatározásához, továbbá a szolgáltató és a díjleróvásra használt gépek

igénybevevõi közötti pénzügyi elszámolás érdekében, ezen gépek alkalmazását a

javaslat a hatóság engedélyéhez köti.)

10. §-hoz

Az állam törvényi szinten garantálja, hogy Magyarország területén bárki jogosult

a rendszeresített szolgáltatások igénybevételére, korlátozásra csak a törvényben

meghatározott rendkívüli körülmények esetén és garanciák mellett kerülhet sor.

11. §-hoz

A javaslat - összhangban a 3. §-ban javasolt módosítással - a jogértelmezés és

jogalkalmazás megkönnyítése céljából a könyvelt küldemények körét a mellékletben

jeleníti meg.

12. §-hoz

A hatályos törvény 3. §-ának (1) bekezdése értelmében postabélyeget kibocsátani,

azt forgalomból kivonni csak a miniszter által létrehozott kizárólagos állami

tulajdonú gazdálkodó szervezet (Magyar Posta Rt.) jogosult.

A javaslat a Magyar Posta Rt. kizárólagos jogosultságát változatlanul

fenntartja, azonban a bélyegkibocsátás jelentõségére, valamint a hozzáfûzõdõ

állami érdekre figyelemmel az éves bélyegkibocsátási terv jóváhagyását a

miniszter hatáskörébe vonja.

13. §-hoz

A javaslat a hatályos törvény szövegét pontosítja.

14. §-hoz

A társadalmi-gazdasági viszonyok folyamatos változása, az egyéni és társas

vállalkozások megjelenése a gazdasági verseny kiélezõdéséhez vezetett, amelynek

nem kívánatos kisérõ jelensége, hogy egyes vállalkozások - törvényi tilalom

ellenére - az állami, illetve a koncessziós postai szolgáltató által

kizárólagosan végezhetõ postai alapszolgáltatást végeznek. A fenti jelenség

megszüntetése érdekében a javaslat - a mellékletben - tömeg és méret alapján

pontosabban kívánja meghatározni, hogy mi minõsül alapszolgáltatásnak - e

tekintetben az állami, illetve a koncessziós postai szolgáltatót kizárólagos

jogosultság illeti meg - és amely tevékenységek ezen a körön kívül esnek, azt

jogszerûen bárki végezhesse.

15.-16. §-hoz

A 15.§ (2) és (3) bekezdése illetve 16.§ a javaslat elfogadása következtében

szükséges törvénymódosításokat, illetve kiegészítéseket és a kisebb

pontosításokat tartalmazza, így különösen a frekvenciagazdálkodásról szóló 1993.

évi LXII. törvény 7. §-a (1) bekezdésének - a frekvenciagazdálkodási hatóságra

vonatkozó szabályának - valamint a távközlésrõl szóló 1992. évi LXXII. törvény

kiegészítését, valamint a melléklet 21. pont b) alpontjának a módosítását.

Eleje Honlap