ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2211..

Képviselõi önálló indítvány!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben,

Tisztelt Elnök Ur!

A Házszabály 85.§ /2/., /3/. bekezdései és a 87.§ /2/. bekezdése alapján a

személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény

m ó d o s í t á s á r a v o n a t k o z ó

törvényjavaslatot terjesztjük elõ.

1.§

Az SzJA tv. 27.§-át a következõ d./ ponttal javasoljuk kiegésziteni:

27.§ d./ a magánszemélytõl az adóévben levont /általa befizetett/

munkavállalói járulék összege.

2.§

Az Szja tv. 30.§-a helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasoljuk:

" 30.§ Az adó mértéke, ha a jövedelem összege:

0 - 170000 Ft. 0%

170001 - 220000 Ft. 20%

220001 - 380000 Ft.

10000 Ft. és a 220000 Ft.-on felüli rész 25%-a

380001 - 550000 Ft.

50000 Ft. és a 380000 Ft.-on felüli rész 35%-a

550001 - 900000 Ft.

2./

109500 Ft. és a 550000 Ft.-on felüli rész 40%-a

900001 Ft.-tól

249500 Ft. és az 900000 Ft.-on felüli rész 44%-a

3.§

A törvény 33.§-a helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasoljuk:

"33.§ Ha a magánszemély összevont adóalapjának , valamint osztalékának,

árfolyamnyereségének, közterületi termõföld bérbeadásából származó

jövedelmének együttes összege az évi 700 ezer forintot nem haladja meg, a

számított adót 7200.- Ft. adójóváírás csökkenti."

4.§

A törvény 40.§-át a következõT/4../ bekezdéssel javasoljuk kiegésziteni:

/4./ Az összevont adóalap adóját csökkenti a magánszemélytõl a

társadalombiztositási törvény alapján az adóévben levont /általa befizetett/,

a nyugdíjjárulék-alap 6 százalékát meg nem haladó összegnek és az

egészségbiztositási járulék-alap 4 százalékát meg nem haladó összegnek a 25%-

a.

5.§

A 47.§ /1/. bekezdését a következõ kiegészítõ szövegmódosítással javasoljuk:

47.§ /1/. A munkáltatónak - a /6/. bekezdésben meghatározott kivétellel - az

általa havonta rendszeresen kifizetett munkaviszonyból származó jövedelembõl

annak tizenkétszerese után a 30.§ alapján megállapított várható adóösszeg

egytizenketted részét kell adóelõlegként levonnia.

3./

Egyidejûleg javasoljuk a 47.§ /2/., /3/. /4/. és /13/. bekezdésének elhagyását

azzal, hogy a szakasz bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik.

6.§

A 47.§ értelemszerû számozású, következõ bekezdésének felvételét javasoljuk:

47.§ / / bekezdés:

E §-ban a bér alatt a munkaviszonyból származó jövedelmet kell érteni.

7.§

Ez a törvény a kihirdetését követõ hónap 1. napján lép hatályba azzal, hogy

rendelkezéseit 1996. január 1. napjára visszamenõleges hatállyal kell

alkalmazni.

Az e törvény rendelkezéseibõl eredõ és az 1995. évi CXVII törvény

szabályainak eltérésébõl adódó adó különbözet korrekcióját legkésõbb az éves

adóbevallással egyidejûleg kell végrehajtani.

I N D O K O L Á S

Ad 1.§

A javasolt mentesités indoka, hogy bár a munkavállalói járulék nem minõsül

adónak, de befizetési kötelezettsége révén ennek ellenére amennyiben

levonhatóságát a törvény nem teszi lehetõvé, úgy erre az összegre nézve

gyakorlatilag kétszeres adózás történik.

Ad 2.§

A 0%-os kulcs visszaállítása, valamint a 48%-os kulcs eltörlése csak

látszólagos adóbevétel csökkentést eredményez, reálisan lehet számolni az

elvárt adóbevétel biztosítására a társasági adónál megmutatkozó analógia

alapján. Lényegileg a legális szféra elvándorlása a szürke gazdaság felé

megáll, megfordul az irány, a szürke

4./

gazdaságból átkerülnek a legális gazdaságba azon adózók, akiknek már nem éri

meg a csekély adókülönbözet, az esetleges adóhiányt megállapító, bírsággal

veszélyeztetõ bizonytalanság.

A 0% kulcsos adósáv javasolt felsõ határa a jelenlegi minimálbérhez igazodik,

abból a megfontolásból, hogy a létminimum szintjén élõket ne terhelje elvonás.

A jelenleg javasolt mértékek még mindig jelentõsen meghaladják a nemzetközi

összehasonlitás szerinti 36-38%-os felsõ adókulcsokat, amelyek alkalmazása még

nem ösztönöz a

feketegazdaságba történõ átmenetre, azonban a jelenlegi adómértékek egy

lépcsõben történõ ilyen mértékû csökkentése helyett, mely megfelelne az

európai normáknak a fokozatosságot javasoljuk.

Ennek megfelelõen az 1997. évi adóévben tartjuk indokoltnak a további

csökkentés végrehajtását.

Ad 3., 5.§

A jelen 2. pont beli módosítás az 1. pont szerinti módosítás következménye.

Lényegileg rendezi az országos felháborodást kiváltott adóelõleg levonási

jogbizonytalanságot, a munkavállalók indokolatlan átmeneti túladóztatását.

Kizárja a kettõs adótáblák használatát.

A 33.§ módosítása összhangba hozza a 0%-os kulcs visszaállítása mellett is

szükséges kis jövedelmûek adójóváírását. Reál értéke természetesen csökkent

/sávok eltolódása, infláció miatt/, ezzel is biztosítva az elvárt adóbevétel

beszedését. Az adójóváírás egyszerûbb, áttekinthetõbb, kezelhetõbb lett.

Ad 4.§ A kétszeres adózás elkerülése érdekében javasoljuk az 1995. évben

hatályos szabályozás visszaemelését.

Ad 6.§

A javasolt módosítás a késõbbi felesleges "értelmezések" elkerülését célzó

pontosítás.

5./

A törvényjavaslat további indokaként kell megemlítenünk, hogy a módosítani

célzott törvény a közérthetõség szempontjából sem felel meg a jogalkotásról

szóló törvény elõírásainak, mivel bonyolultsága és áttekinthetetlensége miatt

az érintett körtõl nem várható el a törvényben foglaltak maradéktalan

megértése és ennek megfelelõ teljesítése.

A módosítás további célja, hogy megszüntesse az állampolgárok

jövedelemszerzésének különbözõségén alapuló hátrányos, alkotmányossági

szempontokból is aggályos megkülönböztetését.

A törvényjavaslatban alkalmazott megoldás a költségvetési bevételeket sem

veszélyezteti, tekintettel arra, hogy nem visszatartó, hanem ellenkezõleg,

ösztönzõ hatást gyakorol az érintettekre, jogkövetõ magatartásra ösztönözve az

állampolgárokat.

Budapest, 1996. március 19.

dr. Sümeghy Csaba Kósa Lajos Varga Mihály

FIDESZ FIDESZ FIDESZ

Eleje Honlap