ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Képviselõi önálló indítvány!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben,
Tisztelt Elnök Ur!
A Házszabály 85.§ /2/., /3/. bekezdései és a 87.§ /2/. bekezdése alapján a
személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény
m ó d o s í t á s á r a v o n a t k o z ó
törvényjavaslatot terjesztjük elõ.
1.§
Az SzJA tv. 27.§-át a következõ d./ ponttal javasoljuk kiegésziteni:
27.§ d./ a magánszemélytõl az adóévben levont /általa befizetett/
munkavállalói járulék összege.
2.§
Az Szja tv. 30.§-a helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasoljuk:
" 30.§ Az adó mértéke, ha a jövedelem összege:
0 - 170000 Ft. 0%
170001 - 220000 Ft. 20%
220001 - 380000 Ft.
10000 Ft. és a 220000 Ft.-on felüli rész 25%-a
380001 - 550000 Ft.
50000 Ft. és a 380000 Ft.-on felüli rész 35%-a
550001 - 900000 Ft.
2./
109500 Ft. és a 550000 Ft.-on felüli rész 40%-a
900001 Ft.-tól
249500 Ft. és az 900000 Ft.-on felüli rész 44%-a
3.§
A törvény 33.§-a helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasoljuk:
"33.§ Ha a magánszemély összevont adóalapjának , valamint osztalékának,
árfolyamnyereségének, közterületi termõföld bérbeadásából származó
jövedelmének együttes összege az évi 700 ezer forintot nem haladja meg, a
számított adót 7200.- Ft. adójóváírás csökkenti."
4.§
A törvény 40.§-át a következõT/4../ bekezdéssel javasoljuk kiegésziteni:
/4./ Az összevont adóalap adóját csökkenti a magánszemélytõl a
társadalombiztositási törvény alapján az adóévben levont /általa befizetett/,
a nyugdíjjárulék-alap 6 százalékát meg nem haladó összegnek és az
egészségbiztositási járulék-alap 4 százalékát meg nem haladó összegnek a 25%-
a.
5.§
A 47.§ /1/. bekezdését a következõ kiegészítõ szövegmódosítással javasoljuk:
47.§ /1/. A munkáltatónak - a /6/. bekezdésben meghatározott kivétellel - az
általa havonta rendszeresen kifizetett munkaviszonyból származó jövedelembõl
annak tizenkétszerese után a 30.§ alapján megállapított várható adóösszeg
egytizenketted részét kell adóelõlegként levonnia.
3./
Egyidejûleg javasoljuk a 47.§ /2/., /3/. /4/. és /13/. bekezdésének elhagyását
azzal, hogy a szakasz bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik.
6.§
A 47.§ értelemszerû számozású, következõ bekezdésének felvételét javasoljuk:
47.§ / / bekezdés:
E §-ban a bér alatt a munkaviszonyból származó jövedelmet kell érteni.
7.§
Ez a törvény a kihirdetését követõ hónap 1. napján lép hatályba azzal, hogy
rendelkezéseit 1996. január 1. napjára visszamenõleges hatállyal kell
alkalmazni.
Az e törvény rendelkezéseibõl eredõ és az 1995. évi CXVII törvény
szabályainak eltérésébõl adódó adó különbözet korrekcióját legkésõbb az éves
adóbevallással egyidejûleg kell végrehajtani.
I N D O K O L Á S
Ad 1.§
A javasolt mentesités indoka, hogy bár a munkavállalói járulék nem minõsül
adónak, de befizetési kötelezettsége révén ennek ellenére amennyiben
levonhatóságát a törvény nem teszi lehetõvé, úgy erre az összegre nézve
gyakorlatilag kétszeres adózás történik.
Ad 2.§
A 0%-os kulcs visszaállítása, valamint a 48%-os kulcs eltörlése csak
látszólagos adóbevétel csökkentést eredményez, reálisan lehet számolni az
elvárt adóbevétel biztosítására a társasági adónál megmutatkozó analógia
alapján. Lényegileg a legális szféra elvándorlása a szürke gazdaság felé
megáll, megfordul az irány, a szürke
4./
gazdaságból átkerülnek a legális gazdaságba azon adózók, akiknek már nem éri
meg a csekély adókülönbözet, az esetleges adóhiányt megállapító, bírsággal
veszélyeztetõ bizonytalanság.
A 0% kulcsos adósáv javasolt felsõ határa a jelenlegi minimálbérhez igazodik,
abból a megfontolásból, hogy a létminimum szintjén élõket ne terhelje elvonás.
A jelenleg javasolt mértékek még mindig jelentõsen meghaladják a nemzetközi
összehasonlitás szerinti 36-38%-os felsõ adókulcsokat, amelyek alkalmazása még
nem ösztönöz a
feketegazdaságba történõ átmenetre, azonban a jelenlegi adómértékek egy
lépcsõben történõ ilyen mértékû csökkentése helyett, mely megfelelne az
európai normáknak a fokozatosságot javasoljuk.
Ennek megfelelõen az 1997. évi adóévben tartjuk indokoltnak a további
csökkentés végrehajtását.
Ad 3., 5.§
A jelen 2. pont beli módosítás az 1. pont szerinti módosítás következménye.
Lényegileg rendezi az országos felháborodást kiváltott adóelõleg levonási
jogbizonytalanságot, a munkavállalók indokolatlan átmeneti túladóztatását.
Kizárja a kettõs adótáblák használatát.
A 33.§ módosítása összhangba hozza a 0%-os kulcs visszaállítása mellett is
szükséges kis jövedelmûek adójóváírását. Reál értéke természetesen csökkent
/sávok eltolódása, infláció miatt/, ezzel is biztosítva az elvárt adóbevétel
beszedését. Az adójóváírás egyszerûbb, áttekinthetõbb, kezelhetõbb lett.
Ad 4.§ A kétszeres adózás elkerülése érdekében javasoljuk az 1995. évben
hatályos szabályozás visszaemelését.
Ad 6.§
A javasolt módosítás a késõbbi felesleges "értelmezések" elkerülését célzó
pontosítás.
5./
A törvényjavaslat további indokaként kell megemlítenünk, hogy a módosítani
célzott törvény a közérthetõség szempontjából sem felel meg a jogalkotásról
szóló törvény elõírásainak, mivel bonyolultsága és áttekinthetetlensége miatt
az érintett körtõl nem várható el a törvényben foglaltak maradéktalan
megértése és ennek megfelelõ teljesítése.
A módosítás további célja, hogy megszüntesse az állampolgárok
jövedelemszerzésének különbözõségén alapuló hátrányos, alkotmányossági
szempontokból is aggályos megkülönböztetését.
A törvényjavaslatban alkalmazott megoldás a költségvetési bevételeket sem
veszélyezteti, tekintettel arra, hogy nem visszatartó, hanem ellenkezõleg,
ösztönzõ hatást gyakorol az érintettekre, jogkövetõ magatartásra ösztönözve az
állampolgárokat.
Budapest, 1996. március 19.
dr. Sümeghy Csaba Kósa Lajos Varga Mihály
FIDESZ FIDESZ FIDESZ