a Magyar Országgyûlés

Gazdasági

Bizottsága

J/2221..

Az Országgyûlés Gazdasági bizottságának

J/..../1996. sz. jelentése

a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény végrehajtásának

tapasztalatairól.

Budapest, 1996. március

Jelentés a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény végrehajtásának

tapasztalatairól

1. Az Országgyûlés Gazdasági bizottsága - a gazdasági kamarákról szóló törvény

két évvel ezelõtti elfogadása után - megvitatta a törvény végrehajtásának

tapasztalatait, a vitába bevonva a gazdasági kamarák és az érintett tárcák

képviselõit.

A kamarák a törvény végrehajtásának tapasztalatairól szóló beszámolójukban az

új rendszer kialakításának kezdeti lépései kapcsán sok hiányosságról tettek

említést.

A vita összegzését, tanulságait bizottságunk e jelentésben tárja az

Országgyûlés elé azzal a céllal, hogy a feltárt hibák, hiányosságok

megszüntetését ezzel elõsegítse.

a) Az ipar, a mezõgazdaság, a kereskedelem és a kézmûvesség területén alakult

országos és területi kamarák 1995-ben sikeresen megkezdték szervezeteik

kialakítását és a felkészülést a közfeladatok ellátására. A kamarák az

információgyûjtés, rendszerezés és továbbítás, a szakmai képzések szervezése,

továbbá a kamarai alapszolgáltatások kiépítése területén elért eredményekrõl

számoltak be. A közfeladatok átadása a Munkaügyi Minisztérium és a kamarák

közötti együttmûködés révén alakult ki.

b) A törvény egyértelmûségének hiánya és az új kamarai szervezet feladatainak

pontatlan meghatározása - már a kamarai választások során is érzékelhetõen -

problémákat vetett föl. Ennek következtében általánosságban megállapítható,

hogy a kamarai választásokon a vállalkozók jelentõs köre nem vett részt, bár a

részvételi arány területenként és szakmánként változó volt. A vállalkozói kör

a szervezet mûködésének nem egyértelmû szabályozása miatt bizalmatlan és az

idõ múlásával egyre bizalmatlanabb. Valós veszélyként érzékelhetõ, hogy ha a

kamarák mûködésében belátható idõn belül nem történik érdemi változás, akkor a

tagdíj fizetését rövidesen azok a tagok sem fogják vállalni, akik ezidáig

rendesen fizették. A kamarák önkormányzati jellegének élõ, a tagság számára is

érzékelhetõ érvényesülése a közjogi feladatok áttelepítésének késedelme miatt

maradt el.

Az összehangoltság hiányát mutatják a kamarák sikertelen együttmûködési

kísérletei a jogszabályalkotásban való közremûködés és az adategyeztetés

területén. Az önkormányzatok és az APEH együttmûködési készségének hiánya, az

ebbõl fakadó nehézségek miatt nem sikerült például egységes nyilvántartást

készíteni arról a vállalkozói körrõl, amely a törvény hatályba lépése elõtt

került önkormányzati nyilvántartásba. E szervek összefogásával, az

adategyeztetés megszervezésével olyan számlamozgások is figyelemmel

kísérhetõk lettek volna, amelyek a feketegazdaság felszámolását jelentõsen

segíthetik.

A kamarák közötti feladatelhatárolás, a tagköri hovatartozás rendezetlensége

miatt a kamarák közötti súrlódás lehetõsége is folyamatosan fennáll. Ugyanez

jellemzi a területi kamarák és fióktelepek viszonyát, mely szintén

változtatást igényel.

A bizottság megállapította, hogy a törvény belsõ tisztázatlanságai és a

végrehajtás közben felmerülõ ellentmondások következtében a jogalkotói cél

megvalósulása jelentõs mértékben elmaradt az eredeti elképzelésektõl.

A törvény elõkészítése nélkülözte a közfeladatok átadásának megfelelõ

kormányzati stratégiáját, mely teljeskörûen figyelembe vette volna azt a

bonyolult érdekrendszert, amely a rendszerváltozást követõen kialakult a

gazdaság és közigazgatás területén.

Nem egyértelmûen került megfogalmazásra az, hogy a piacgazdaságban az állam

befolyásolása és a közfeladatoknak a kamarai önkormányzatok részére történõ

átadása milyen szerepmegosztást indokol és hogy az új rendszer kialakítása

milyen ütemezés mellett oldható meg. A törvény megalkotásakor nem mérték fel

reálisan a magyar gazdaság sajátos viszonyait és a rendszer mûködtetéséhez

szükséges anyagi, mûszaki feltételeket, túlbecsülték a létrehozandó kamarák

lehetõségeit. A gazdasági kamarák mûködéséhez nélkülözhetetlen pénzügyi,

tárgyi feltételek hiánya tovább nehezítette a jogalkotói szándék

megvalósítását.

2. A Gazdasági Bizottság megfelelõnek és szükségesnek tartja az illetékes

tárcák és a kamarák közötti együttmûködés folytatását az ipari és kereskedelmi

miniszter vezetésével létrehozott Koordinációs Bizottság keretében. A

Bizottság a kamarák helyzetének javítása érdekében a következõ legfontosabb

kérdések megoldására tesz javaslatot.

a) Létre kell hozni az érintett hatósági szervezetek és gazdasági kamarák

együttmûködésén alapuló, a teljes vállalkozói kört magába foglaló

nyilvántartási rendszert. Egy ilyen "egyablakos" rendszer tudja csak

biztosítani, a már mûködõ, de a cégjegyzékbe még nem bejegyzett vállalkozások

nyilvántartását, és egyúttal azt, hogy a csõdbe vagy felszámolás alá került

vállalatok ne szerepeljenek az érvényes, naprakész cégnyilvántartásban.

b) Az elkülönített állami pénzalapok feletti rendelkezési jogok átalakítása és

ezzel kapcsolatosan a kamaráknak a döntések elõkészítésébe és a döntésekbe

való bevonása a jelenleg kialakult rendszer teljeskörû felülvizsgálatát

igényli. Ennek keretében tisztázni kell a kamarák döntési kompetenciáját az

elkülönített állami pénzalapok odaítélése során. Nem célszerû az ilyen döntési

jogok jelenlegi decentralizált rendszerének fenntartása és nem is

végrehajtható ilyen keretek között. Megfontolandó az adóbevételekbõl

finanszírozott támogatások egészének bankszerû folyósítása, és az így

létrehozott állami banknak kuratóriumi ellenõrzés alatt való mûködtetése. A

kuratóriumban a kamarák a kormányszervek mellett jelentõs szerepet

játszhatnak.

c) A kamarák finanszírozásának és elhelyezésének kérdésében kialakult kritikus

helyzet sürgõs vizsgálata elkerülhetetlen. A nehézségek feloldására alternatív

megoldásokat kell kidolgozni. Kívánatos, hogy a kamarák finanszírozási

igényeire számítások készüljenek. Ezen számítások alapján a kamarai tagdíjak

adóból való levonásának, ill. adóból való részleges levonásának lehetõségét

szükséges volna újragondolni.

3. A Gazdasági bizottság a kamarák helyzetének vizsgálatára még ebben az évben

vissza kíván térni.

Budapest, l996. március 20.

Tardos Márton

a gazdasági bizottság elnöke

Eleje Honlap