1
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
KORMÁNYA
H/2343.. számú
országgyûlési határozati javaslat
ENSZ békefenntartó erõk(UNTEAS) magyarországi átvonulásáról
és átmeneti állomásozásáról
Elõadó: Kovács László
külügyminiszter
Budapest, 1996. április
Az Országgyûlés
...../1996. (.........) OGY
határozata
ENSZ békefenntartó erôk (UNTAES) magyarországi átvonulásáról
és átmeneti állomásozásáról
Az Országgyûlés
1. a Magyar Köztársaságnak az Egyesült Nemzetek Alapokmányából fakadó
kötelezettségeire, valamint az Alkotmány 40/C. §-ának (1) bekezdésére
tekintettel elôzetes hozzájárulását adja ahhoz, hogy az ENSZ Biztonsági
Tanácsa 1037 (1996) számú határozata alapján a Horvát Köztársaságban -
Kelet-Szlavóniában, Baranyában és Nyugat-Szerémségben - felállított
békefenntartó erôi (UNTAES) Magyarország területén átvonulhassanak és
átmenetileg állomásozhassanak;
2. felhatalmazza a Kormányt, hogy a békefenntartó erôk 1. pontban említett
egységeit magyarországi átvonulásuk során a megbízatásuk teljesítéséhez
szükséges - a nemzetközi jog által szokásosan nyújtott - mentességekben
részesítse.
I N D O K O L Á S
az országgyûlési határozati javaslathoz
Az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1996. január 15-én kelt, 1037 (1996) számú
határozatával hozott döntése, hogy az UNCRO mandátumának lejártával a Horvát
Köztársaságban új békefenntartó mûveletet létesít "ENSZ Átmeneti Közigazgatás
Kelet-Szlavóniában, Baranyában és Nyugat-Szerémségben" (UNTAES) néven
összhangban van a Magyar Köztársaságnak a délszláv válság tartós rendezéséhez,
térségünk stabilitásának erôsítéséhez fûzôdô érdekeivel.
A Magyar Köztársaság közremûködése a Biztonsági Tanács határozatának
végrehajtásában az ENSZ Alapokmányának 25. cikkében foglalt nemzetközi
kötelezettség alapján történik.
Az Alkotmány 40/C. §-ának (1) bekezdése alapján a békefenntartó erôk
átvonulásáról és az ország területén történô átmeneti állomásozásáról az
Országgyûlés jogosult dönteni (határozat 1. pontja).
Az ENSZ erôk átvonulásának eddigi tapasztalatai alapján célszerû és a
további hasonló mûveletek zökkenômentes lebonyolítását elôsegíti, ha az
Országgyûlés fenti hozzájárulásának megadásával egyidejûleg - az UNPROFOR, az
UNCRO és az UNPREDEP erôkkel kapcsolatos korábbi határozataihoz hasonlóan -
egyoldalú magyar kötelezettségvállalásként kijelenti, hogy a békefenntartó
erôket magyarországi tartózkodásuk során a megbízatásuk teljesítéséhez
szükséges, a nemzetközi jog által szokásosan nyújtott mértékû mentességekben
részesíti (határozat 2. pontja).
A Biztonsági Tanács 1037 (1996) sz. határozata Kelet-Szlavóniáról
A Biztonsági Tanács
Emlékeztetve korábbi ide vonatkozó, különösen az 1995. november 22-i 1023.
számú, valamint az 1995. november 30-i 1025. számú határozataira,
Ismételten megerôsítve a Horvát Köztársaság függetlensége, szuverenitása,
területi integritása melletti elkötelezettségét és hangsúlyozva e tekintetben
azt, hogy Kelet-Szlavónia, Baranya és Nyugat-Szerémség a Horvát Köztársaság
integráns része,
Kiemelve azt a fontosságot amit az emberi jogok és alapvetô szabadságjogok
mindenki számára történô teljeskörû tiszteletben tartásának tulajdonít ezeken
a területeken,
Kifejezésre juttatván a Horvát Köztársaság és a helyi szerb közösség között a
Kelet Szlavónia, Baranya és Nyugat-Szerémség vonatkozásában létrejött és 1995.
november 12-én aláírt Alapmegállapodás iránti támogatását (S/1995/951,
Függeléke),
Megvizsgálva a Fôtitkár 1995. december 13-i jelentését (S/1995/1028)
Hangsúlyozva azt a fontosságot, amelyet az egykori Jugoszláv Szocialista
Szövetségi Köztársaság utódállamai nemzetközileg elismert határaik közötti
kölcsönös elismerésnek tulajdonít,
Támogatni kívánva a Feleket abban a törekvésükben, hogy vitáikat békés úton
rendezzék, és így hozzájáruljanak a béke megteremtéséhez az egész térségben,
Hangsúlyozva a tagállamok azon kötelezettségét, hogy eleget tegyenek
valamennyi, az ENSZ-szel szemben vállalt kötelezettségüknek, az ENSZ volt
Jugoszláviában tevékenykedô békefenntartó erôivel kapcsolatban,
Megállapítva, hogy a horvátországi helyzet továbbra is fenyegetést jelent a
nemzetközi békére és biztonságra,
Ragaszkodván az ENSZ békefenntartó mûveletek személyzetének biztonsága és
mozgásszabadsága érvényesítéséhez a Horvát Köztársaságban, és ezen célok
érdekében az ENSZ Alapokmány VII. Fejezete alapján eljárva,
1. Cikk
Elhatározza, hogy az Alapmegállapodásban jelzett régióban egy kezdeti 12
hónapos periódusra, katonai és polgári elemekbôl álló ENSZ békefenntartó
mûveletet létesít "ENSZ Átmeneti Közigazgatás Kelet-Szlavóniában, Baranyában
és Nyugat-Szerémségben" (UNTAES) néven,
2. Cikk
Felkéri a Fôtitkárt, hogy a felekkel és a Biztonsági Tanáccsal konzultálva
nevezzen ki egy, az UNTAES polgári és katonai komponensei fölött egyaránt
felügyeleti jogokat gyakorló Átmeneti Adminisztrátort, aki ellátja az
Alapmegállapodásban az Átmeneti Adminisztráció számára biztosított hatáskört.
3. Cikk
Elhatározza, hogy a térség demilitarizálását, az Alapmegállapodás
rendelkezéseivel összhangban attól az idôponttól számított 30 napon belül be
kell fejezni, amikor a Fôtitkár értesíti a Tanácsot - az Átmeneti
Adminisztrátor értékelése alapján - az UNTAES katonai komponense telepítésének
befejezésérôl és arról, hogy az készen áll feladata ellátására.
4. Cikk
Felkéri a Fôtitkárt, hogy havonta jelentsen a Tanácsnak, és az elsô ilyen
jelentés benyújtására az UNTAES tevékenységérôl és az Alapmegállapodás felek
általi végrehajtásáról, a demilitarizálás tervezett, a fenti 3. cikk szerinti,
befejezésének idôpontját követô egy héten belül kerüljön sor.
5. Cikk
Határozottan felszólítja a feleket, tartózkodjanak az olyan egyoldalú
lépésektôl, amelyek hátráltathatják az UNCRO és az UNTAES közötti váltást,
vagy az Alapmegállapodás végrehajtását és bátorítja ôket további
bizalomerôsítô intézkedések megtételére a kölcsönös bizalom légkörének
elôsegítése céljából;
6. Cikk
Elhatározza, hogy nem késôbb, mint 14 nappal a demilitarizálás tervezett, a
fenti 3. cikk szerinti befejezésének idôpontját követôen áttekinti, hogy vajon
a felek mutattak-e készséget az Alapmegállapodás végrehajtására, tekintetbe
véve a felek tevékenységét és a Fôtitkár által a Tanács számára eljuttatott
információkat.
7. Cikk
Felhívja a feleket, hogy pontosan tegyenek eleget az Alapmegállapodásban
lefektetett kötelezettségeiknek és teljes mértékben mûködjenek együtt az
UNTAES-szel.
8. Cikk
Elhatározza, hogy felülvizsgálja az UNTAES mandátumát, amennyiben bármikor
olyan jelentést kap a Fôtitkártól, hogy a felek jelentôs mértékben figyelmen
kívül hagyják az Alapmegállapodásban lefektetett kötelezettségeiket.
9. Cikk
Felkéri a Fôtitkárt, hogy legkésôbb, 1996. december 15-ig tegyen jelentést a
Tanácsnak az UNTAES-rôl és az Alapmegállapodás végrehajtásáról és kifejezi
készségét, hogy a jelentés fényében újból áttekintse a helyzetet és a
megfelelô intézkedést hozzon.
10. Cikk
Elhatározza, hogy az UNTAES katonai komponensét kezdetben egy maximum 5000
fônyi telepítésre kerülô haderô alkotja az alábbi mandátummal:
a.) felügyelni és megkönnyíteni az Alapmegállapodást kötô felek vállalása
alapján történô demilitarizálást az UNTAES által meghatározandó menetrendnek
és eljárásoknak megfelelôen;
b.) figyelemmel kísérni a menekültek és az elüldözött személyek önkéntes és
biztonságos visszatérését otthonaikba, együttmûködve az ENSZ Menekültügyi
Fôbiztosával, az Alapmegállapodásban foglaltaknak megfelelôen;
c.) jelenlétével hozzájárulni a béke és biztonság fenntartásához a térségben;
és
d.) az Alapmegállapodás végrehajtásának egyéb módon történô elôsegítése;
11. Cikk
Elhatározza, hogy a Fôtitkár 1995. december 13-i jelentésének 12-17.
pontjaiban foglalt célkitûzésekkel és feladatokkal összhangban az UNTAES
polgári komponensének mandátuma a következôkre terjed ki:
a.) hozzon létre egy ideiglenes rendôri erôt, határozza meg annak felépítését
és méretét, állítson össze egy kiképzô programot és felügyelje annak
végrehajtását, valamint kísérje figyelemmel a bûnelkövetôkkel szembeni
bánásmódot és a börtön rendszert, a Fôtitkár jelentése 16. a) pontjának
megfelelôen a lehetô legrövidebb idôn belül;
b.) hajtsa végre a polgári közigazgatásra vonatkozó feladatokat a Fôtitkár
jelentése 16. b) pontjának megfelelôen;
c.) hajtsa végre a közszolgáltatások mûködésére vonatkozó feladatokat a
Fôtitkár jelentése 16. c) pontjának megfelelôen;
d.) segítse elô a menekültek hazatérését a Fôtitkár jelentése 16. e) pontjának
megfelelôen;
e.) szervezze meg a választásokat, nyújtson segítséget azok lebonyolításához,
valamint hitelesítse az eredményeket a Fôtitkár jelentése 16. g) és az
Alapmegállapodás 12. pontjának megfelelôen; és
f.) hajtsa végre a Fôtitkár jelentésében foglalt egyéb feladatokat, beleértve
a régió gazdasági fejlesztésére és újjáépítésére vonatkozó tervek
koordinálását, továbbá a következô, 12. cikkben leírt feladatokat;
12. Cikk
Elhatározza, hogy az UNTAES ellenôrizze továbbá a feleknek az emberi jogok és
alapvetô szabadságjogok legmagasabb követelményei tiszteletben tartására
vonatkozó, az Alapmegállapodásban rögzített kötelettségvállalásai
végrehajtását, mozdítsa elô etnikai eredetétôl függetlenül valamennyi helyi
lakos között a bizalom légkörének kialakulását, ellenôrizze és segítse elô a
régión belüli terület aknamentesítését, valamint tartson fenn egy hatékony
információs és tájékoztatási részleget;
13. Cikk
Felkéri a Horvát Köztársaság kormányát, hogy az UNTAES-t és az ENSZ zágrábi
Összekötô Hivatalát tekintse az "Egyesült Nemzetek Békeerôi és Mûveletei
Horvátországban" részének az Egyesült Nemzetekkel kötött az Erôk státuszára
vonatkozó, jelenleg érvényben lévô Megállapodás joghatályát illetôen és
felkéri a Fôtitkárt, sürgôsen erôsítse meg, legkésôbb, a fenti 3. cikkben
hivatkozott idôpontig, hogy erre sor került;
14. Cikk
Elhatározza, hogy a Tagállamok, nemzeti keretekben vagy regionális
szervezeteken vagy megállapodásokon keresztül eljárva, az UNTAES kérésére és
az Egyesült Nemzetekkel ismertetett mechanizmus alapján, minden szükséges
intézkedést megtehetnek, beleértve a szoros légi támogatást, az UNTAES
védelmében, és szükség szerint segítséget nyújthatnak az UNTAES kivonásához;
15. Cikk
Felkéri az UNTAES-t, és a válság békés rendezését biztosító, a Tanács
1031(1995) 1995. december 15-i határozata alapján felhatalmazott nemzetközi
erôket (IFOR), hogy szükség szerint müködjenek együtt egymással, továbbá a
Fômegbízottal;
16. Cikk
Felhívja az Alapmegállapodásban részes feleket, mûködjenek együtt valamennyi
ügynökséggel és szervezettel, amely az UNTAES mandátumával összhangban
segítséget nyújt az Alapmegállapodás végrehajtásához;
17. Cikk
Felkéri valamennyi, a térségben aktív nemzetközi szervezetet és ügynökséget,
hogy tevékenységüket szorosan egyeztessék az UNTAES-szal;
18. Cikk
Felhívja az államokat és a nemzetközi pénzügyi intézményeket, hogy mûködjenek
együtt és támogassák a régió gazdasági fejlesztésének és újjáépítésének
elôsegítésére irányuló erôfeszítéseket;
19. Cikk
Kiemeli, hogy az Alapmegállapodásban foglalt kötelezettségek felek általi
teljesítése összefügg a nemzetközi közösség azon készségével, hogy pénzügyi
forrásokat biztosítson a helyreállítás és fejlesztés érdekében;
20. Cikk
Megerôsíti, hogy valamennyi Állam köteles teljes mértékben együttmûködni a
volt Jugoszlávia területén elkövetett háborús bûnöket vizsgáló a Nemzetközi
Törvényszékkel és annak szerveivel a 827(1993) sz. 1993. május 25-i
határozatában foglalt rendelkezésekkel és a Nemzetközi Törvényszék
Statútumával összhangban, és köteles eleget tenni a Statútum 29. cikke
alapján, az Ítélôtanács általi megkereséseknek vagy rendelkezéseknek;
21. Cikk
Nyomatékosítja, hogy az UNTEAS együttmûködik a Nemzetközi Törvényszékkel
mandátuma végrehajtásában, belértve az Fôügyész által kijelölt helyszínek és a
Nemzetközi Törvényszék részére nyomozásra kirendelt személyek védelmét;
22. Cikk
Felkéri a Fôtitkárt, hogy megvitatás céljából a lehetô legközelebbi idôpontban
terjesszen be jelentést a Tanács számára a fogadó országnak a mûvelet
költségeihez történô hozzájárulása lehetséges formáiról;
23. Cikk
Elhatározza, hogy továbbra is napirenden tartja a kérdést.