MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/2354..

Törvényjavaslat

a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény módosításáról

1.§

A helyi önkormányzatokról szóló - többször módosított - 10990. évi LXV.

törvény (a továbbiakban: Ötv.) 92/A.§-ának (1) bekezdése helyébe a

következö rendelkezés lép:

"92/A.§ (1) A megyei, a megyei jogú városi, a fövárosi és a fövárosi

kerületi önkormányzat képviselö-testülete köteles könyvvizsgálót

megbízni, továbbá a pénzügyminiszter és a belügyminiszter által

meghatározott egyszerüsített tartalmú - a helyi önkormányzat és

intézményei adatait összevontan tartalmazó - éves pénzforgalmi

jelentését, könyvviteli mérlegét továbbá pénzmaradvány. és

eredmény-kimutatását a Belügyi Közlönyben és a Cégközlönyben

közzétenni. A képviselö-testület e rendelkezés hatályba lépésétöl

számított 60 napon belül köteles - szakmai szempontok szerint - a

pályázatot kiírni, az elbírálni és a polgármester a könyvvizsgáló

számára a megbízást kiadni."

2.§

Az Ötv. a következök 92/D.§-sal egészül ki:

"92/D.§ (1) Ha a könyvvizsgáló a 92/A.§ (1)-(2) bekezdésében, illetve a

92/C.§ (2)-(3) bekezdésében meghatározott feladatát a megbízási

szerzödésben rögzített határidöre elöreláthatólag nem tudja

teljesíteni, köteles ezt a határidö lejárta elött legalább 30 nappal -

illetve, ha az akadályozó körülmény késöbb keletkezett, akkor ennek

bekövetkeztétöl számított 3 munkanapon belül - a helyi önkormányzatnak

bejelenteni. Ezt követöen a helyi önkormányzat képviselö-testülete - a

körülményeket mérlegelve - vagy határidöt szab az utólagos

teljesítésre, vagy haladéktalanul - pályázati eljárás nélkül - új

könyvvizsgálót bíz meg.

(2) Ha a könyvvizsgáló a bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget,

és feladatát a szerzödésben rögzített határidöben nem teljesíti, a

helyi önkormányzat képviselö-testülete a határidö lejártakor - a

mulasztó könyvvizsgáló költségére - az (1) bekezdésben foglaltak

szerint jár el. ezzel egyidejüleg a bejelentési kötelezettségét,

illetöleg a szerzödés teljesítését menthetö ok nélkül elmulasztó

könyvvizsgálóval szemben

a, az ebböl eredö kártérítési igényét érvényesíti a polgári jogi

felelösség általános szabályai szerint, és

b, a 92/B.§ (1) bekezdésében foglalt könyvvizsgálói névjegyzékböl a

"költségvetési" minösítésének törlését kezdeményezi.

(3) Ha a helyi önkormányzat az (1)-(2) bekezdésben foglalt

kötelezettségének eleget tesz, az esetleges késedelem miatt vele

szemben nem alkalmazhatók a költségvetési törvényben meghatározott

normatív állami hozzájárulás finanszírozása feltételeinek

elmulasztásához kapcsolódó jogkövetkezmények."

3.§

(1) Ez a törvény a kihirdetését követö nyolcadik napon lép hatályba.

(2) Ha a megbízási szerzödés több évre szólóan határozza meg a felek

kapcsolatát, a helyi önkormányzat és a könyvvizsgáló között e törvény

hatálybalépését megelözöen kötött szerzödésböl a törvény

hatálybalépését követöen keletkezö kötelezettségek tekintetében az 1-2.

§-ban foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.

(3) Ha a helyi önkormányzat - a (2) bekezdésben foglalt eset

kivételével - az éves költségvetés elfogadását az államháztartásról

szóló törvényben rögzített határidöre azért nem teljesíti, mert a

könyvvizsgáló e törvény hatályba lépése elött kötött szerzödés alapján

fennálló véleményezési kötelezettségének határidöben nem tesz eleget, a

helyi önkormányzattal szemben nem alkalmazhatók a költségvetési

törvényben meghatározott normatív állami hozzájárulás finanszírozása

feltételeinek elmulasztásához kapcsolódó jogkövetkezmények.

INDOKOLÁS

Általános indokolás

A törvényjavaslat alapvetö célja az Alkotmány IX. fejeztében

meghatározott önkormányzati alapjogok és alapvetö önkormányzati

hatáskörök jogszabályi érvényesítése a helyi önkormányzatokról szóló

törvény módosításával.

Az Alkotmánybíróság 53/1995. (IX.15.)AB határozatával megállapította,

hogy az Országgyülés a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV.

törvény (a továbbiakban: Ötv.) 92/C.§-a tekintetében alkotmányellenes

mulasztást követett el azzal, hogy - a könyvvizsgálat jogintézményének

bevezetése kapcsán - nem alkotott rendelkezést arra az esetre, ha a

könyvvizsgáló a megállapított határidöre nem terjeszti elö a

véleményét.

Részletes indokolás

Az 1.§-hoz

A megyei, megyei jogú városi, fövárosi, fövárosi kerületi

önkormányzatok számára az Ötv. 92/A.§ (1) bekezdése elöírja, hogy

könyvvizsgálót kizárólag pályázat alapján bízhatnak meg a törvényben

meghatározott feladatok ellátásra. A pályázatokat azonban szakmai

szempontok figyelembevételével szükséges kiírni, ezért az Ötv. 92/A.§

(1) bekezdését ennek megfelelöen ki kell egészíteni.

A 2.§-hoz

Az önkormányzatok törvényben meghatározott kötelezettségének egyik

biztosítékát jelenti e rendelkezés. Ha a könyvvizsgáló a megbízási

szerzödésben meghatározott feladatát az abban rögzített határidöre

elöreláthatólag nem tudja teljesíteni, köteles ezt a határidö lejárta

elött legalább 30 nappal, illetve ha az akadályozó körülmény késöbb

keletkezett, akkor ennek bekövetkezésétöl számított 3 munkanapon belül

a helyi önkormányzatnak bejelenteni. Ezt követöen a helyi

önkormányzatnak haladéktalanul - pályázati eljárás nélkül - új

könyvvizsgálót kell megbíznia.

Ha a könyvvizsgáló a megbízási szerzödésben meghatározott határidöre

várhatóan nem tudja elkészíteni írásos jelentését, és erröl az elöírt

idöben nem tájékoztatja a helyi önkormányzatot, akkor

- a helyi önkormányzat az ebböl eredö kártérítési igényét érvényesíti a

polgári jogi felelösség általános szabályai szerint a könyvvizsgálóval

szemben, és

- kezdeményezi a 92/B.§ (1) bekezdésében szabályozott könyvvizsgálói

névjegyzékböl a könyvvizsgáló "költségvetési" minösítésének törlését.

Ha a helyi önkormányzat a fentiekben foglalt kötelezettségének eleget

tesz, úgy az esetleges késedelem miatt - a költségvetési törvényben

meghatározott normatív állami hozzájárulás folyósítása feltételeinek

elmulasztásához kapcsolódó - joghátrányok vele szemben nem

alkalmazhatók.

Ez a megyei, megyei jogú városi, a fövárosi, a fövárosi kerületi

önkormányzatokra vonatkozik, amelyeknél a költségvetési rendeletröl

csak a könyvvizsgáló írásos véleményének megismerése után lehet

dönteni. A könyvvizsgáló véleményét célszerü a költségvetési

rendeletalkotás során figyelembe venni de a költségvetés

megalapozottságára, a teljesíthetöségére, a gazdálkodás stabilizálására

vonatkozó javaslatai nem kötik a képviselö-testületet a

döntéshozatalban.

Az államháztartási törvény 60 napot biztosít a helyi önkormányzat

számára a költségvetési rendelet elfogadására és a rendelet alapját

képezö államháztartási mérlegrendszernek megfelelö tájékoztatás

megtételére. Ha 60 nap elteltével a helyi önkormányzat nem tud eleget

tenni az információ-szolgáltatási kötelezettségének, akkor a

törvénytervezetben megjelölt esetben mentesül a finanszírozással

kapcsolatos szankciók alól.

Azok a helyi önkormányzatok, amelyekre csak az éves pénzforgalmi

jelentés, könyvviteli mérleg, pénzmaradvány-eredménykimutatás

könyvvizsgáló általi felülvizsgálata vonatkozik, a költségvetési

rendelet késedelmes elfogadása és az információ-szolgáltatási

kötelezettség határidö késedelme miatt nem mentesülnek a költségvetési

törvényben meghatározott normatív állami hozzájárulás finanszírozásával

kapcsolatos szankciók alól.

A 3.§-hoz

E törvény hatálybalépése elött megkötött könyvvizsgálói szerzödésekre

vonatkozóan a javaslat megfelelö átmeneti rendelkezéseket tartalmaz.

Budapest, 1996. április 19.

Elöadó: Kuncze Gábor

belügyminiszter

Eleje Honlap